| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 17.06.2026 16:23 Post subject: |
|
|
| Hedning wrote: | | Fint første innlegg, du har gode intensjoner. Men dette kommer aldri til å skje i Rosenborg. Her er man mer opptatt av å være kul supporter som koster klubben millioner og å detaljstyre klubben, heller enn å støtte laget, treneren og ledelsen. |
Blir du aldri lei av denne konstante svartmalingen din?
Du kan gjenta det så ofte du vil, men i mine øyne er man ikke noe særlig bedre supporter om man skal gjenta det samme i hvert eneste innlegg og liksom sette en bestemt gruppe supportere i et dårlig lys uansett hva som blir skrevet eller diskutert. Om man faktisk ønsker det beste for klubben så forsøker man å finne en måte man kan dra i samme retning på og et felles enighetsgrunnlag å bygge videre på i stedet for å sette hverandre i båser. Konsekvensen blir jo det motsatte av hva man ønsker om man holder på slik du gjør, man skaper større spilttelse og polarisering blant supportere og medlemmer, som igjen er mer skadelig for klubben og gjør veien tilbake vanskeligere.
Saklig kritikk er veldig fint, konstant svartmaling er ikke det. Jeg får litt assosiasjoner til en tidligere debattant som også var glad i svartmaling.
Og om du virkelig føler så sterkt mot disse supporterne som du virker å gjøre så anbefaler jeg å ta ordet på EOÅ og ta et oppgjør da. Å sitte slik på et internettforum hjelper i alle fall ikke. Er man uenig i noe så er det beste mottiltaket å selv forsøke å skape en endring på en eller annen måte, det å ta ordet på EOÅ for eksempel kan være en start på å få til den endringen du tilsynelatende ønsker (i dine øyne mindre detaljstyring osv.). |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 17.06.2026 16:24 Post subject: |
|
|
| Jeg er veldig lunken til Freyr, merker jeg. Men veldig enig i at det er mye bedre å være optimist. Du går nok gjennom livet ganske mye lykkeligere som optimist enn som pessimist. Så får pessimister bare glede seg over å bli litt mindre skuffet. |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 17.06.2026 16:35 Post subject: |
|
|
Ville vært forsiktig med å ikke blindt hylle denne ansettelsen sammen med resten av den likeglade halleluja gjengen her inne og på diskutopia. Om man ikke er enig med de som har opphøyd seg selv til å være dommer over hva som er riktig og galt å mene om Rosenborg er man enten en tosk eller brøleape etc.
Her skal man forfekte middelmådighet og feilansettelser skal hylles, uten unntak. |
|
| Back to top |
|
 |
håpløs Veteran
|
Posted: 17.06.2026 16:41 Post subject: |
|
|
Håper han har litt dybde-kunnskap.
-dette er særs spennende da han har en karisma etc som denne garderoben, klubben med OBRise i spissen.., og Trøndelag trenger nå!
Måtte dette skape færre (mentale) skader med våre småfrekke flankespillere!
Last edited by håpløs on 17.06.2026 22:48; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
rail Rutinert
|
Posted: 17.06.2026 16:43 Post subject: |
|
|
| Rånny wrote: | | Hedon wrote: | | Alltid optimist og positiv til det motsatte er bevist. Dette blir bra! |
Denne har jeg aldri forstått.
Om man er pesimist og negativ så vil man bli mindre skuffa når ting går på rattata. |
Nei, det er lett å se at du ikke forstår. Litt bedre begrepsforståelse ville sikkert hjulpet. Ingenting som tilsier at en pessimist vil være mindre negativ enn en optimist når ting går rattata. Men han vil definitivt forvente det verste utfall hver gang, og fokusere på alle de negative sidene ved en situasjon. I motsetning til en optimist. Og i dette tilfelle en realist. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 17.06.2026 17:09 Post subject: |
|
|
Siden jeg gikk gjennom statistikken til Brann i Eliteserien 2026 så tenkte jeg også å sjekke kampene til Brann i Europa. Jeg så en del av de og husker alt jeg tenkte var "de spiller samme formasjon som oss, men klarer å spille seg til så mye sjanser og kommer så ofte inn i boks. Hvorfor klarer ikke vi det?"
Runde 1: Lille - Brann 1-2
Åpningskampen borte mot laget som nå ligger på 3. plass i Ligue 1.
Ball possession 55%-45%
Expected goals (xG) 1.57-1.19
Total shots 17-12
Shots on target 4-3
Touches in opposition box 35-23
Big chances 2-3
Big chances missed 0-2
Brann skapte 3 store sjanser og bommet på 2 av de. Lille skapte 2 store sjanser og scoret på 2. Knust av Stupid Sexy Giroud i lufta i 80nde minutt. Noah Holm på sin side bommet på en stor sjanse.
Alt i alt et hederlig tap som fort kunne sett annerledes ut mot et sterkt Ligue 1-lag.
Runde 2: Brann - FC Utrecht 1-0
Utrech ligger på 6. plass i Eredivision, for AZ og 3 poeng bak Ajax.
Ball possession 45% 55%
Expected goals (xG) 0.66 vs 0.51
Total shots 11-6
Shots on target 3-2
Touches in opposition box 30- 17
En ganske dominant forestilling, men som ikke førte til mye avslutninger på mål og få/ingen store sjanser.
Runde 3: Brann - Rangers 3-0
Rangers endte 10 poeng bak Celtic i år.
Ball possession 53% - 47%
Expected goals (xG) 2.33-1.27
Total shots 13-9
Shots on target: 5- 1
Touches in opposition box: 19-9
En dominant hjemmeseier. Igjen skiller Brann seg ut ved hvor mye de klarer å spille seg inn i motstanderens boks.
Runde 4: Bologna- Brann 0-0
Bologna er på 8. plass i Serie A, 5 poeng bak Juventus og 2 poeng foran Lazio som Glimt høstet store lovord for å slå over to kamper.
En tøff bortekamp der Bologna selv med en mann mindre kontrollerte store deler av kampen.
Ball possession 55%-45%
Expected goals (xG) 1.01- 0.41
Total shots 16- 9
Shots on target 3-0
Touches in opposition box 36-20
Big chances 1-1
Big chances missed 1- 1
Runde 5: PAOK-Brann 1-1
PAOK er på 3. plass i den greske ligaen, kun 2 poeng bak Olympiakos
Ball possession 45% - 55%
Expected goals (xG) 1.20-1.84
Total shots 16-9
Shots on target 7-5
Touches in opposition box 27-15
Big chances 4-3
Big chances missed 3-2
Enda en tøff bortekamp der Brann hadde mye ball, men PAOK spilte seg ofte inn i Brann sin boks. Et sterkt bortepoeng alt i alt.
Runde 6: Brann-Fenerbache 0-4
Brann fikk en utvisning tidlig og det ble en enveiskjøring uten like. Rett og slett en skikkelig drittkamp for Brann. Fenerbache forøvrig med 2. plass i Tyrkisk superleage kun 3 poeng bak Galatasaray. Et skikkelig godt lag. Så å spille med en mann mindre fra 18. minutt er...hardt.
Ball possession 31%-69%
Expected goals (xG) 0.23-3.73
Total shots 6-20
Shots on target 2-10
Touches in opposition box 15-37
Big chances 0-7
Big chances missed 0-3
Runde 7: Brann - FC Midtjylland 3-3
FCM ligger på 2. plass i danske superligaen. En batalje på Brann stadion der Brann skapte mye
Ball possession 50%-50%
Expected goals (xG) 3.32-1.86
Total shots 23-10
Shots on target 11-7
Touches in opposition box 46-17
Big chances 7-3
Big chances missed 4-0
Burde nok ha vunnet. Men når vår kjære Noah Holm bommer på 2 store målsjanser så er det ikke lett.
Men 46(!) berøringer i motstanders boks og 7 store sjanser sier noe om hvor mye de spiller seg til.
Runde 8: Sturm Graz- Brann 1-0
Sturm Graz er på 2. plass i østeriske ligaen, 8 poeng foran RB Salzburg og kun 2 bak LASK LINZ.
Ball possession 51%- 49%
Expected goals (xG) 0.85-2.29
Total shots 15-17
Shots on target 5-6
Touches in opposition box 19-29
Big chances 1-5
Big chances missed 1-5
Igjen en kamp der Noah Holm bommer på 2 store sjanser...
Igjen så spiller de seg inn ekstremt ofte i motstanders boks med 29 touch
Med de 8 resultatene fikk Brann 9 poeng og gikk videre til playoff i Europaligaen der de igjen møtte Bologna.
Playoff runde 1: Brann - Bologna 0-1
Jeg så kamp nr 1. Og Brann stadion var en jævla potetåker som ødela hele spillet, der Brann ikke klarte å tilpasse seg. De prøvde å spille langs bakken, mens Bologna bare slo høyt og langt hele tiden, og tok duellene i lufta. Det var løsningen. Bologna scoret tidlig og lot brann trille ball masse.
Ball possession 65%-35%
Expected goals (xG) 0.50-0.94
Total shots 4-13
Shots on target 2-5
Touches in opposition box 15-19
Big chances 1-1
Big chances missed 1-1
Playoff kamp 2: Bologna - Brann 1-0
Lungi Sørensen fikk seg selv utvist etter 37 minutter og etter det så ble kampen bare enveiskjøring:
Ball possession 61%- 39%
Expected goals (xG) 1.23-0.51
Total shots 16-7
Shots on target 5- 3
Touches in opposition box 47-12
Big chances 1-1
Big chances missed 1-1
Likevel så tapte de kun 1-0 til tross for en mann mindre og bortebane mot et sterkt italiensk lag. Bologna slo for øvrig Roma i 8-delsfinalen før de tapte 1-3 mot Aston Villa som til slutt vant hele turneringen med 3-0 seier over Freiburg.
Så hva viser tallene?
Tall og statistikk er ikke alt i fotball, men synes de også gjenspeiler det jeg har sett av Brann. Tallenes tale i Europaligaen sier mye av det samme som det gjør for Brann i 2026 i Eliteserien:
Brann spiller seg ofte inn i motstanders boks, de skaper mye sjanser, men er ineffektive foran mål (Hei Noah Holm). De er rett og slett et lag som vil angripe, både i Eliteserien og Europa. Og med litt tur så kunne en del av disse resultatene sett annerledes ut.
Brann under Freyr var et 433 lag som spilte aggressiv og offensiv fotball, som ville spille langs bakken og raskt rundt på vingene som skjærte inn og gikk for mål eller la til indreløpere, eller på Holm.
Et lag som ofte spiller seg inn i motstanders boks, og skaper gode målsjanser og får avsluttet mye på mål, selv mot høy internasjonal motstand.
Så var disse kampene mye Brann med Kornvig, Castro, Felix Horn Myhre i slaget. Og det ble langt tråere uten de, men selv da så er det et lag som spiller seg mye inn i motstanders boks.
Jeg vil bare si det:
Jeg tror Freyr i RBK kommer til å overraske mange, jeg tror dette kommer til å bli bra, jeg tror vi kommer til å se et langt mer offensivt RBK som spiller seg langt mer inn i motstanderens boks og som skaper langt mer sjanser.
Jeg tror helt genuint vi havner over Brann på tabellen i år, og kommer til å le sist.
Tar jeg feil så får det bli gapestokk i slutten av sesongen.
Last edited by machiavelli on 17.06.2026 19:05; edited 6 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 17.06.2026 17:09 Post subject: |
|
|
| Tror dette blir bra. Kanskje ikke den mest sexye ansettelsen, men tror han i det minste starter i den riktige enden. Først må fysikken opp på normalnivå. Våre spillere har treningsgrunnlag som halvskada spillere. Har ikke troen på at det gode spillet kommer før vi klarer å løpe en hel kamp. Kanskje får vi se et lag som presterer mot KUFM, KBK, Tromsø, Brann, Aalesund, Viking og Molde. Nå skal vi bare hvile med ballen i laget, for så å gjøre noen små fikse ting. Ikke fordi det er den beste fremgangsmåten, men fordi vi klarer ikke rent fysisk noe annet. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 17.06.2026 17:11 Post subject: |
|
|
Veldig godt å endelig få ansatt en trener. Og, dette er i det minste en med noe erfaringer som trener.
Jeg er ikke fra meg av begeistring, men det er så mye bedre enn annet makkverk vi har ansatt de siste årene.
Han var ikke den jeg håpet på, men nå er han ansatt, så da er det bare å satse på at dette blir en god match og at det kommer til å gå kjempebra.
Velkommen! Måtte du få oss til å se ut som et skikkelig fotballag igjen som spiller offensiv fotball med tydelige roller og systemer. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 17.06.2026 17:14 Post subject: |
|
|
| Spennende. Jeg er ingen ekspert på ham, men har vel inntrykk av at han er en solid type med fotball-kompetanse. Forhåpentligvis er han flinkere enn Alfred til å kommunisere dette for spillerne og realisere det på banen. Også fint at dette skjer nokså tidlig i VM-pausen, sånn at han får en del tid til å komme inn i klubben og starte arbeidet! Lykke til Freir! |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 17.06.2026 17:44 Post subject: |
|
|
| Jeg velger å være en forsiktig optimist. Treneren har nå et annet spillermateriale i RBK, enn i Brann. |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 17.06.2026 18:35 Post subject: |
|
|
Nå gleder jeg meg til VM er ferdig!
Skal bli fint med fotball som betyr noe  _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Senior
|
Posted: 17.06.2026 18:36 Post subject: |
|
|
| Ikke en veldig spennende, spenstig eller sexy ansettelse. Men så er heller ikke RBK noe å skryte av. Dette er sannsynligvis det nivået vi er på og kanskje det beste man kan håpe på. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 17.06.2026 18:53 Post subject: |
|
|
| Orkdal1 wrote: | | ola. wrote: | | Jeg er veldig lunken til Freyr, merker jeg. Men veldig enig i at det er mye bedre å være optimist. Du går nok gjennom livet ganske mye lykkeligere som optimist enn som pessimist. Så får pessimister bare glede seg over å bli litt mindre skuffet. |
Ville vært forsiktig med å ikke blindt hylle denne ansettelsen sammen med resten av den likeglade halleluja gjengen her inne og på diskutopia. Om man ikke er enig med de som har opphøyd seg selv til å være dommer over hva som er riktig og galt å mene om Rosenborg er man enten en tosk eller brøleape etc.
Her skal man forfekte middelmådighet og feilansettelser skal hylles, uten unntak. |
Noe ironisk at slengbermerkningene ofte kommer fra de som er kritiske, men som skyver det over på at det er de som er positive som holder på slik.
Jeg har fortsatt til gode å se noe eller noen som passer med beskrivelsen "Om man ikke er enig med de som har opphøyd seg selv til å være dommer over hva som er riktig og galt å mene om Rosenborg er man enten en tosk eller en brøleape etc."
Det er jo påfallende at det mangler argumenter eller annet som underbygger dette når påstandene kommer i tillegg. Problemet er ikke at man ikke hyller ansettelsen, eller at man er uenig. Problemet kommer når det er masse kritikk uten særlig substans, men man bare er kritiske fordi det ikke er et større navn (eller lignende).
Du har ikke troa på Freyr? Greit nok. Det er helt uproblematisk. Hvorfor har du ikke troa? Du mener han ikke er god nok, nei vel det er fair det også. Hvem mener du man burde hentet? Man har jo forsøkt å hente større navn som, men ikke klart å lande de blant annet på grunn av klubbens økonomi.
Men hvorfor mener du han ikke er god nok? Han har jo levert mye bra hittil i karrieren sin. Det at han har trent f.eks. Lyngby i seg selv bør jo ikke holdes i mot ham så lenge han gjorde det bra der. Alle trenere må jo starte en plass, og jeg tenker at han i tillegg har erfaring fra en klubb hvor det er stort trykk fra omgivelsene må være positivt.
For meg virker det ikke som at folk har et problem med at du har et annet syn, men heller måten du diskuterer på. Det virker heller som at du har et problem med at folk har et annet syn enn deg med tanke på hvordan du omtaler de som har en annen mening.
Hvem bedre mener du klubben realistisk kunne landet?
Jeg er avventende til Freyr, men jeg tror det kan bli bra. |
|
| Back to top |
|
 |
SammaFaen Junior
|
Posted: 17.06.2026 19:13 Post subject: |
|
|
| Kortsiktig så er Freyr en bra mann, men klarer han å utvikle klubben i en lenger perspektiv er noe annet. Trener med humør som kommer inn så får man håpe at han ikke surner som han gjorde i Bergen. |
|
| Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 17.06.2026 19:22 Post subject: |
|
|
Rosenborg sliter fordi de har skade mareritt på sine beste spillere.
Rosenborg sparker treneren pga de sliter med skader og sånn der.
Brann feiler fordi de har skade mareritt på sine beste spillere.
Brann sparker treneren pga de sliter med skade mareritt på sine beste spillere.
Rosenborg hyrer Brann's sparkede trener som skapte skademareritt for Brann for å fikse skade marerittet de har på sine beste spillere.
Har jeg oversett noe her eller? |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 17.06.2026 19:39 Post subject: |
|
|
Brann ansetter Alfred Johansson?  _________________ De som tror de vet best er en plage for oss som vet bedre |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 17.06.2026 20:28 Post subject: |
|
|
Velkommen! Ikke en jeg har mye kjennskap til, men støtte skal han få. Er skeptisk til om han vil lykkes, da jeg fortsatt mener vi har et lag som fortjener plassen på tabellen foruten enkelte (skadede) spillere. Veldig mye ræl. Lite ledere som går foran i krigen.
La oss håpe det blir handlet før sesongen fortsetter! |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 17.06.2026 20:46 Post subject: |
|
|
| Toilling wrote: | Rosenborg sliter fordi de har skade mareritt på sine beste spillere.
Rosenborg sparker treneren pga de sliter med skader og sånn der.
Brann feiler fordi de har skade mareritt på sine beste spillere.
Brann sparker treneren pga de sliter med skade mareritt på sine beste spillere.
Rosenborg hyrer Brann's sparkede trener som skapte skademareritt for Brann for å fikse skade marerittet de har på sine beste spillere.
Har jeg oversett noe her eller? |
RBK sliter ikke fordi vi har skader. Dog sliter vi litt på grunn av det også. Men det hjelper jo ikke å legge skylda på skader når Selnæs, Nordli, Ceide og Dino/Chiaka har fått spille sammen over mange kamper og fortsatt ikke klarer å utrette det de skal.
Jeg har lagt vekt på manglende relasjoner og skader før, men det er altså ikke sånn at et lag kan være helt ustrukturert og ikke klare å spille seg inn i boksen til motstanderen bare fordi noen spillere byttes ut eller er skadet noen kamper. Mange av disse her har spilt haugevis med kamper sammen, og likevel klarer ikke å finne hverandre og skape målsjanser.
Det går for treigt fremover, det er for lite direkte, vi spiller oss ikke inn i motstanders boks, vi kommer ikke til avslutninger. Det er ikke nok bevegelse foran ball.
Brann kommer jo til disse sjansene her og scorer mål, men taper kamper og poeng på surr i forsvaret og dødballer.
Så vi har jo litt samme problemer bakover, men det er jo natt og dag fremover i banen. Brann har jo scoret nesten 3-gangeren av oss (9 mål mot 24. Dog på en kamp mer).
Og Brann scorer mål med Noah Holm på topp. Så.
Med tanke på Brann sine defensive utfordringer som vi også har i RBK så tipper jeg Freyr har fått grønt lys til å plukke en midstopper han vil ha til å spille med Nemcik. Og flytte juniorene godt bak i køen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.06.2026 21:47 Post subject: |
|
|
Gitt det stemmer at Horneland og Helstrup var 1. og 2. valg, tyder veldig mye på at erfaring fra eliteserien i seg sjøl var et viktig kriterie denne gang.
Også personlig syns jeg det er en trygghet at ny trener kjenner ligaen og motstanderne. Referanser fra forskjellige landslag og klubber i forskjellige lag er også nyttige.
Ikke minst er jeg glad for å slippe nok en svensk trener, som hver gang hittil har vist seg å ha traust spillestil trass i store ord. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 17.06.2026 21:50 Post subject: |
|
|
Ja. Da slipper en ny trener å bruke mye tid og energi på å sette seg inn i motstanderne mellom kamper, og kan heller fokusere fullt ut på å drille inn noe nytt (faktisk) system.
Klubber i forskjellige lag eller land?  |
|
| Back to top |
|
 |
Rbkmannen1917 Junior
|
Posted: 17.06.2026 21:51 Post subject: |
|
|
| Freyr er en klasse trener som kommer til og lykkes. |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 17.06.2026 21:53 Post subject: |
|
|
| Men hvor kommer han til?! |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 17.06.2026 22:41 Post subject: |
|
|
Lerkendal, vel! _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 17.06.2026 22:53 Post subject: |
|
|
| Hvit mann som pusher 50 wrote: | Brann ansetter Alfred Johansson?  |
Forhåpentligvis, han er en god trener, akkurat som at Noah Holm er en god spiss. |
|
| Back to top |
|
 |
|