English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ekstraordinært årsmøte 2026
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
saft
Junior

PostPosted: 05.06.2026 13:06    Post subject: Reply with quote

Håper man iallefall ender på et styre som kan få medlemsmassen i størst mulig grad til å dra i samme retning.
Man trenger det etter flere periode med steile fronter og motsetninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Sletto
Proff

PostPosted: 05.06.2026 13:35    Post subject: Reply with quote

Dere som fortsatt snakker om underskrits-gjengen som om de er fjortiser med balaklava og capsen bakfrem fra ØØ, har dere i det heletatt fått med dere hvem disse folka er?
Selv ble jeg overrasket over hvor mye erfaring fra verv i RBK disse folka har. Og de er et godt stykke unna tenåringsramp og bøller, slik CGJ-fanskaren her inne prøver å fremstille det som.

Er vel litt for mye forlangt å håpe på at en debatt på et nettforum skal foregå basert på fakta fra alle deltakere, men at dette er ramp uten klubbforståelse og livserfaring, kan vi godt legge bort asap.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 13:48    Post subject: Reply with quote

Enig med Sletto. Men virker som de er mer opptatt av å gå på person enn sak de som driver med det der. Ser jo hva Trond Buchmann presterer å skrive på facebook for eksempel, der han vil ekskludere RBK-medlemmer fordi de mener noe annet enn han selv.
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 13:58    Post subject: Reply with quote

Sletto wrote:
Dere som fortsatt snakker om underskrits-gjengen som om de er fjortiser med balaklava og capsen bakfrem fra ØØ, har dere i det heletatt fått med dere hvem disse folka er?

For ordens skyld bør vi ikke sause sammen "underskrifts-gjengen" og deltakerne i det famøse møtet. Mye tyder på at det er sistnevnte du snakker om.

Uansett: Stop the count. Det er ikke lenger behov for noe ekstraordinært årsmøte.
Back to top
saft
Junior

PostPosted: 05.06.2026 14:07    Post subject: Reply with quote

EOÅ må jo gjennomføres, ellers sitter CGJ frem til ordinært årsmøte, som hun ville gjort uten denne prossessen
Back to top
Sletto
Proff

PostPosted: 05.06.2026 14:14    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
For ordens skyld bør vi ikke sause sammen "underskrifts-gjengen" og deltakerne i det famøse møtet. Mye tyder på at det er sistnevnte du snakker om.

Er det så stor forskjell? Slik jeg har oppfattet det, så var deltakerne fra supportersiden i møtet, representanter for de som har samlet inn underskriftene.
Om det ikke stemmer, så er det fint å få det avklart en gang for alle.
Men for meg virker det ikke helt sånn, all den tid de blant annet har blitt enige med representanter fra styret om å ikke trykke på EOÅ-knappen før ny trener er ansatt.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 14:24    Post subject: Reply with quote

Både Nesset, Skjefte og Skjalgan har vært tydelig på at de ikke har signert noe krav. De var representanter for ulike grupperinger av medlemsmassen og ga tilbakemelding til styret om at status var at det var misnøye i flere deler enn bare de som har signert. Berg var eneste representant som hadde signert.

"Berg og Landsem ble enige om å møtes, og ble samtidig enige om å sette sammen en mer bredt sammensatt gruppe som representerer ulike miljø i klubben.

(...)

Steffen Berg representerte de 68 som hadde signert kravet.

(...)

– Jeg ble spurt om å være med i et dialogmøte. Etter en samtale med Odd Einar Landsem, sa jeg ja, sier Christer Nesset.

Han er mangeårig RBK-medlem og profil i podkasten «Rotsekk».

– Jeg vet at det er dårlig stemning i alle kriker og kroker av RBK-massen. Derfor tenkte jeg det var lurt å ha bred representasjon for å gi styret en god statusrapport.

I møtet stilte også RBK-veteran Skjalg Nesjan og tidligere styremedlem Alexander Skjefte. I dag sitter begge i Rosenborgs kontrollutvalg.

– Min tilnærming var å sørge for at prosessen ble preget av minst mulig støy. Jeg avklarte deltakelsen med lederen av kontrollutvalget, sier Skjefte til Adresseavisen.

(...)

Etter pressekonferansen mandag, følte Nesset, Skjefte og Nesjan behov for å skrive et referat fra møtet den 26. mai.

En av årsakene til at de skrev referatet, var for å rydde unna all tvil angående deres deltakelse.

– På pressekonferansen sa Gotaas Johnsen at hun hadde hatt et møte med flere som hadde signert kravet om ekstraordinært årsmøte. Dette stemmer ikke, sier Christer Nesset.

Heller ikke Alexander Skjefte eller Skjalg Nesjan har signert kravet.

En annen årsak til at de skrev referatet, er at de mener styret brøt en avtale."

Her finner du referatet:

https://x.com/RosenborgSu...32809?s=20

Her finner du litt informasjon:

https://x.com/RosenborgSu...88691?s=20

Her finner du en redegjøring fra Steffen:

https://x.com/RosenborgSu...36943?s=20

https://x.com/RosenborgSu...10888?s=20
Back to top
Sletto
Proff

PostPosted: 05.06.2026 15:27    Post subject: Reply with quote

Takk for oppklaringen.

Dette viser jo bare enda en gang hvor viktig det er å få fram fakta.
For det har vært lett å oppfatte det som at de som var i møtet, også sto bak underskriftene
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 15:35    Post subject: Reply with quote

Veldig bra waterfalls. Og nå bør det være tydelig at det er klubben selv som inviterer til ekstraordinært årsmøte og ikke 50+ medlemmer all den tid ingenting er sendt inn.
angvik
Rutinert

PostPosted: 05.06.2026 17:22    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
Ellers enig med mye av vurderingene her om defensiv kommunikasjonsstrategi og det...språklige valget (kniv i ryggen). Men å beskylde klubben for å være den splittende part når medlemmene akkurat har prøvd å tuppe ut en styreleder og truet med et opprivende årsmøte, der de skulle fremmet mistillit er jo litt besynderlig.
Her tror jeg det er viktig å skille mellom skyld og håndtering. Jeg har ikke lyst til å ta side, men jeg skjønner det kan oppleves sånn når jeg bare analyserer klubbens håndtering i offentligheten. Les det uansett som et faglig bidrag fremfor noe annet. Jeg har i alle fall ikke ment å beskylde klubben for å være «den splittende part», eller å si at initiativtakerne bak underskriftskampanjen nødvendigvis har opptrådt noe bedre.

Jeg vet ikke nok om innholdet i mistilliten, møtene eller meldingene til å konkludere om hvem som har mest rett i sak. Det var først i dag jeg så meldingene på X (jeg er ikke der lenger selv). Jeg synes dette er vanskelig selv fordi jeg har et personlig engasjement for klubben. Men siden dette også er mitt fagfelt, prøver jeg å være bevisst på at dette først og fremst er en (dokument-)analyse av kommunikasjonen fra klubbens side basert på det som er offentlig tilgjengelig (først og fremst adressa-sakene siden jeg har større tillit til dem enn mange andre kanaler).

Uansett, poenget mitt er at når konflikten først er der, har klubben og styreleder et særskilt ansvar som den profesjonelle parten for hvordan dette håndteres i offentligheten. Det ansvaret forsvinner ikke selv om medlemmer, supportere eller grupperinger også kan ha bidratt til eskalering.

I krisekommunikasjon er det fullt mulig at en virksomhet, eller personer i virksomheten, opplever seg urettferdig behandlet, men likevel må vurdere hvordan egen respons virker på omgivelsene. Jeg stiller spørsmål om reaksjonen fra CGJ, styret og klubben for øvrig bidro til mer klarhet, mer tillit og en ryddigere prosess. Slik det ser ut nå, tror jeg ikke det.

Derfor mener det er grunnlag for å kritisere CGJ og klubben ut fra det vi nå vet. Når fortellingen nå i stor grad handler om presset mot styreleder, belastningen ved å stå i saken og at klubben er vanskelig å lede, får offentligheten lite hjelp til å forstå substansen i kritikken. Det er litt av årsaken til at tolkningene spriker så mye i diverse foraer.

Hvis kritikken er vag, bør styret si det tydelig. Hvis den er konkretisert, bør den imøtegås. Hvis styret mener imøtegåelsen eller redegjørelsen hører hjemme på EOÅ, er det også helt greit. Det er jo medlemmene de svarer til. Men da må de jo si nettopp det, og stoppe der! Ikke begynne prosessen med en "snakker ut"-sak i adressa. Det fremstår litt rart å gå ut i adressa med en fortelling som i stor grad handler om egen utsatthet før årsmøtet har behandlet saken. Jeg som rådgiver til en toppleder ville sterkt frarådet det.

Jeg har nå sett X-postene som waterfalls har lenket til. De gir bare én side av saken, så jeg er forsiktig med å legge for mye vekt på dem isolert. Men de viser i alle fall at det finnes en alternativ fremstilling av møtet og prosessen, der de aktuelle medlemmene mener de forsøkte å opptre ryddig og avvente av hensyn til trenerjakten. Det gjør det etter mitt syn enda viktigere at klubben enten imøtegår denne fremstillingen konkret, eller sier tydelig at den kommer tilbake til substansen på EOÅ.

Initiativtakerne må selvfølgelig også konkretisere hva de mener har sviktet dersom de ønsker støtte fra andre medlemmer. Men min analyse handler først og fremst om klubbens og styreleders kommunikative rolle. Og der mener jeg fortsatt at CGJ, styret og klubben har vært mer defensiv enn opplysende, og mer polariserende enn samlende.

Med fare for at dette bare blir en metadebatt, så stopper jeg her.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 19:20    Post subject: Reply with quote

angvik wrote:
Men min analyse handler først og fremst om klubbens og styreleders kommunikative rolle. Og der mener jeg fortsatt at CGJ, styret og klubben har vært mer defensiv enn opplysende, og mer polariserende enn samlende.

Med fare for at dette bare blir en metadebatt, så stopper jeg her.

Vel. Jeg ser perspektivet ditt. Og det er noen interessante analyser.

Så er jeg enig i at kommunikasjonen er defensiv, og så er jeg litt usikker på hvor samlende det hadde vært mulig å være i denne situasjonen.

Så kan det være at jeg er preget av at jeg er drittlei av supportere som har skapt kaos for klubben i flere år i et selvhøytidelig rettferdiggjøring av egne handlinger i forsvar av "fotballen" og "supporterkultur", og dermed langt mer aksepterer denne type kommunikasjon enn noe corporate PR kommunikasjonsstrategi. Ihvertfall i denne situasjonen.

Uansett takk for et godt innlegg. Kvalitet settes alltids pris på.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 19:49    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Bare noen kommentarer her. Det med at kampen ble stoppet må jo også settes i en kontekst av at det var akkurat den kampen NFF hadde bestemt seg for å sette hardt mot hardt og man har ikke sett NFF legge seg på den linja eller bruke samme presedens verken før eller siden. Det mener jeg må sees på som formildende omstendigheter, fordi det er en forhistorie der selv om det var synd at kampen ble stoppet. VAR-protester var jo en del av en felles markering på tvers av supporter-Norge på bakgrunn av hvordan NFF behandlet den saken.

Ellers har jo supportere velvillig stilt opp på dugnad i etterkant, noen fordi det var straff og andre fordi de ville vise sympati og støtte til de som ble straffet. Husker ikke om det var i forbindelse med kasting av fiskekaker eller noe annet dog.

Bluss kommer man ikke til å bli kvitt uansett hvor mye man måtte ønske det, men mitt inntrykk er at blussing generelt har dempet seg ganske bra de siste sesongene. I fjor ventet de vel nesten frem til Hammarby-kampen med å blusse, og stort sett var det vel enkelttilfeller av blussing mer enn organisert blussing. Men alt av fyrverkeri er helt uakseptabelt og idiotisk så lenge det ikke er godkjent, og det å eventuelt kaste mot banen gjør ting enda verre. De som finner på det fortjener å bli straffet.

Nå er jeg ikke så interessert å i diskutere rettferdiggjøringen hverken av VAR-protesten eller noe annet. Det blir man aldri enige om. Det jeg påpekte og la vekt på er at klubben har stått i ganske steile konflikter med supporterne på grunn av deres oppførsel, over noen år.

Og at det nok er en stor grunn til at kommunikasjonen oppleves dårlig, eller at klubben ikke oppleves imøtekommende eller åpen. Fordi klubben har hatt mange runddanser med supportere der de ikke har kommet noe vei.

At man gjør opp for seg i etterkant endrer ikke det (ref VAR). Og for meg så eksemplifiserer den saken at helt tydelig og konkret kommunikasjon blir kritisert i etterkant. Der supporterne fikk 100% klar beskjed om at gjentar de noe så blir kampen avlyst, for å så bli irritert over at de ikke fikk flere sjanser eller mente det burde vært tydeligere.

Og for meg så fremstår det som utfordringen styret har stått ovenfor hele veien. Selv klar kommunikasjon blir avfeid fordi den ikke etterkommer supporternes ønsker.

Så kan det selvfølgelig være ta det er en feil tolkning. Men gitt den helt kritisk dårlige oppførslen og totalt manglende evnen til å forstå et helt konkret budskap, så mistenker jeg at dette spiller inn.

waterfalls wrote:

Misfortillitsforslaget ble jo ikke sendt inn fordi styret ba de om å vente, ikke fordi det skulle brukes som en brekkstang. La oss ha fakta i orden her. Men styrets anmodning om å vente førte til at det kom er tydelig budskap hvor det var ønskelig at CGJ trakk seg/vurderte å trekke seg slik at man slapp EOÅ som var noe ingen av partene så på som optimalt.

...

Kritikken går nok også mer på at styret ifølge motparten begikk et løftebrudd når de valgte å gå offentlig, mer enn at de gikk offentlig. Motparten forstod det som en gjensidig enighet at man skulle holde hverandre orientert, styret mente det kun gjaldt den ene parten. Noe rart at det skal være ulike spilleregler for partene i mine øyne, men jeg vet ikke hva som ble sagt og ikke sagt så der er det ord mot ord.

Det ble forsøkt brukt som en brekkstang for å få ut CGJ. Så ble det avtalt at man utsatte det, og så innså styret at her måtte de bare få avklart dette med en gang.

Jeg har forståelse for at man kom til enighet om at offentliggjøring ikke var positivt, og derfor ville at supporterne skulle vente. Og at de opplevde det som løftebrudd. Men realitieten er jo at det er kun supporterne som lovte å ikke sende inn kravet. Så kan man selvfølgelig si at det oppleves som at styret bryter en avtale. Særlig siden styret selv har argumentert for konsekvensen.

Jeg bare tenker at her har man gått fra et møte og tatt noen drøftinger og innsett at man kan ikke sitte og vente på at skoen skal lande.

waterfalls wrote:

At du ikke har sett noe substans i kritikken er nå en gang din vurdering, men jeg har i alle fall sett flere eksempler på kritikk med substans. Angående den varslingssaken så finnes det to helt ulike versjoner, og hvis man ikke har inngående kjennskap så bør man være forsiktig med å ta stilling. Jeg håper klubben sin versjon er nærmest sannheten, jeg tror de som står bak mistilliten er av oppfatning at varslers versjon er nærmest sannheten. Jeg aner ikke hvilken versjon som er mest korrekt, og er åpen for begge deler for øyeblikket.

Jeg mener at jeg ikke har sett noe konkret substans i denne saken. Altså at jeg vet ikke hva de mener er så alvorlig at det krever et ekstraordinært årsmøte. Det er masse kritikk med substans generelt, det sier jeg ikke noe annet, men jeg etterlyser konkret substans i hva innvendingen er. Og hva som er så alvorlig at man setter igang disse prosessene.

Det er klart at man må være forsiktig med å konkludere i den varslingssaken. Siden vi ikke har innsyn. Men som jeg har sagt i den andre tråden. Det oser misfornøyd ansatt, mer enn strukturproblem som er så alvorlig at det kvalifiserer til varslingssak. Og det bekymrer meg spesielt at Josimar ikke har forelagt juristen de bruker som ekspert til å definere om det er et varsel, de fakta i saken, og bedt henne uttale seg på generelt grunnlag.

waterfalls wrote:

Det er nok heller ikke all kommunikasjon som har vært offentlig som det nødvendigvis reageres på. Man har vel også VAR-saken hvor klubben på ingen måte klarte å bevise at de veldig aktivt jobbet mot VAR annet enn at de stemte mot VAR og ellers henviste til at de jobbet i kulissene. Det har også vært en slags gjenganger at det som sies sjelden blir fulgt opp med noe konkret å vise til er mitt inntrykk.

Og det er jo her jeg synes at supporternes problem først og fremst virker å være at de ikke får viljen sin, og ikke er fornøyd med styret og klubbens kommunikasjon fordi de ikke gir etter. Klubben jobbet mot VAR, stemte nei til VAR, men i realiteten er det begrenset hvor mye ressurser som kan brukes på å jobbe mot VAR etter at den avstemmingen er gjort og man har fulgt vedtaket om å jobbe mot VAR.

Uten å gå inn på en stor diskusjon rundt det.

waterfalls wrote:

Uansett så blir det for meg rart om man ikke evner å se at styret har bidratt til en eskalering selv også med hvordan de har opptrått sammenlignet med hvilket inntrykk motparten har sittet igjen med i etterkant av dialog.

Det er vel fordi jeg i hovedsak legger vekt på at det foreligger en konkret trussel her, og at den eneste måten å reelt komme den i møte på var å kalle inn til EOÅ. Når man åpenbart ikke hadde noen måte å få de-eskalert den på. Altså at EOÅ var helt uungåeelig.

Så kan man kalle det en eskalering å gå offentlig og initiere det, men fakta er jo bare at det hadde blitt et EOÅ. Spørsmålet var bare hvem som initierte det først. Og hvor lang tid det skulle ta. Nå får styret avviklet denne problemstillingen på egen tidsramme, fremfor å ha den hengende over seg. Som er veldig forståelig i mine øyne.

Så kan man selvfølgelig kritisere vinklingen til styret/CBJ i avisa, men det er jo den situasjonen klubben står i.
Back to top
Pettergomes
Rutinert

PostPosted: 05.06.2026 20:58    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/sp...gjoere-naa

"Dette bør styret gjøre nå". + sak.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 21:09    Post subject: Reply with quote

@macchiavelli

Man kan sikkert være uenig i at supporterne trosset NFFs advarsel, men jeg skjønner de godt når de følte seg pisset på over lang tid fra NFF i hele den prosessen og når det "endelig" var deres tur til å kjøre skikkelige protester så skulle NFF bruke en regel de aldri har brukt verken før eller siden. Og her stod vel supporter-Norge samlet, for i kamp etter kamp så drev begge lags supportere med aksjoner i solidaritet. Man så jo i ettertid at NFF skjønte at den regelen var det ikke noe poeng i å vifte med, supporterne var villig til å stanse kamper i den krigen. NFF prøvde å sette hardt mot hardt i et håp om at supporterne skulle kue seg. Det var et maktspill mellom to steile fronter hvor klubben ble et uskyldig offer på en måte.

Det var jo NFFs kommunikasjon de trosset i forbindelse med den kampen først og fremst må sies, så det blir i mine øyne litt feil å dra inn det som et eksempel i en diskusjon om styret vs supportere/medlemmer.

Først så ble CGJ informert om kravet over telefon, det har ikke kommet informasjon som sier at hun ble bedt om å trekke seg som alternativ i den samtalen. Budskapet om å trekke seg kom som motsvar til at styret ønsket at de skulle vente med å sende inn kravet. Da valgte de for egen del det jeg tror de så på som et kompromiss, vi holder igjen kravet men da ønsker vi at du trekker deg selv i løpet av VM-pausen.

Derfor er jeg uenig i at det først ble brukt som noen brekkstang for å få ut CGJ, fordi forslaget om utsettelse kom før budskapet om å trekke seg slik jeg har oppfattet det. Og budskapet kom samtidig som enigheten/villigheten til å utsette kravet.

Vi vet ikke hva realiteten er, supporterne mener det var en gjensidig enighet fra begge parter. Styret mener den enigheten kun gjaldt en part. For oss som står på utsiden er det vanskelig å vite, men vi kan i alle fall ikke si noe sikkert om hva som var realiteten når det er uenighet om hva som ble sagt og om avtalene som ble inngått mener jeg.

Her er jeg enig i deg, jeg også har en klar forventning om at det var noe konkret som gjorde at hun måtte gå nå. Og da er det eneste logiske jeg kommer frem til er at de som har stilt seg 100% bak kravet om EOÅ ser på den varslingssaken som en såpass sterk katalysator. Jeg er veldig usikker når det kommer til den saken, det har jo tross alt gått rykter om fryktkultur og relativt høyt sykefravær under dagens ledelse også tidligere. Hvor det var flere enn en ansatt som stilte seg bak kritikken slik jeg har forstått det. I mine øyne er det den faktoren som gjør at jeg er mer åpen for at det ikke bare er en misfornøyd ansatt det er snakk om, men at det kan være delvis hold i det som varsleren skriver. Samtidig tenker jeg at klubben har fått juridisk bistand, hadde det vært såpass dårlig prosess som varsler skriver så burde den også forsøkt å gå til rettslige skritt fordi noe av det som står beskrevet i varselet virker som ganske tydelig brudd på AML prosessmessig. At det ikke har blitt gjort svekker i mine øyne saken til varsler.

Så blir vi kanskje litt uenige igjen, jeg tror det også er mangel på åpenhet og kommunikasjon fra klubben sin side om hva de har gjort for å påvirke andre til å stemme mot VAR og hvordan de konkret har jobbet aktivt. Jeg tror det at årsmøtevedtaket inneholder frasen om at klubben skal jobbe aktivt mot VAR eller være en aktiv motstander mot VAR så skaper det trøbbel. Her burde man sett i ettertid definert noen minimumskrav til hva det å være aktiv vil si sånn at det ikke ble helt ulike forventninger og oppfatninger mellom styret og de som støttet forslaget hva det faktisk tilsa.

Så var vel Berdal såpass uheldig at han sa noe om at klubben jevnlig ga tilbakemeldinger til hvordan VAR kunne bli bedre/hva som var feil. Argumentet hans var jo på den måten at de kunne følge opp om det kom noen forbedringer, for hvis VAR ikke klarte å forbedre seg/utvikle seg på de områdene som det ble gitt tilbakemelding på så var det noe man kunne bruke som argument til å avskaffe VAR i neste omgang. Og når misnøyen allerede er der så blir det utsagnet tolket på feil måte. Men i et så ømt tema som man vet at VAR er for mange medlemmer så burde man kanskje være ekstra bevisst på egen kommunikasjon også for å unngå at slike ting oppstår?

EOÅ var uungåelig så lenge CGJ ikke hadde noen intensjon om å trekke seg eller gå av før ny leder er valgt på enten EOÅ eller neste OÅ. Der er vi enig.
Jeg er som sagt flere ganger uenig i at det forelå en trussel, da jeg mener i det øyeblikket styreleder informeres om kravet og grunnlaget så er det i realiteten bare to valg. Gå av før et EOÅ eller bli sittende frem til et EOÅ. Ergo er det i praksis ikke av betydning om det kommer en eksplisitt oppfordring til å gå av, da den allerede ligger der implisitt gjennom kravet som ville bli stilt. Og derfor mener jeg at da må man i så fall se på kravet i seg selv som en trussel, og dermed vil da også alle krav om EOÅ som går på mistillit samtidig være en trussel eller et ultimatum i så fall.

Eskaleringen ligger ikke nødvendigvis i at de går offentlig og initierer det isolert sett, men i denne konteksten hvor det opplevdes som et løftebrudd at styret gjorde det så blir det jo da at styret eskalerer det. Tidsrammen hadde mest sannsynlig styret kontrollert uansett, da de ville blitt informert i god tid før noe skjedde og så vidt jeg vet så er det også styret som må sette dato og tidspunkt å sende ut invitasjon til påmelding til alle medlemmene. Og når de visste at det ville komme kunne de foretatt mye av det praktiske uten å gå offentlig akkurat nå.

Ellers har det i praksis lite til ingenting å si om styret initierer det eller om det gjøres gjennom et formelt krav i mine øyne. Men jeg mener også at når styret "forventer/oppfordrer" motparten til å avvente, holde dialog og varsle før de foretar seg noe så burde jo styret også stille de samme forventingene og kravene til seg selv overfor motparten. For meg blir det feil å forvente noe av andre også selv gjøre det på stikk motsatt måte. Uavhengig av hva de mente de var enig om, så handler det om ryddighet. Jeg forventer mer av et styre på en måte, og hvis de føler motparten var "nedrig" i mangel av bedre ord så forventer jeg også at styret klarer å holde seg for god til å synke ned mot det nivået de selv kritiserer andre for å ha, men hever seg over det og sørger for at deres egen sti er mest mulig ren for å si det på den måten.

Jeg forstår at klubben ønsket å være i forkant, ta kontrollen og styre narrativet i en slik sak. Men når man ender med å fremstille ting ganske så skeivt så kommer det til å bli rettet på. Dessuten så virker klubben sin kommunikasjon utad å være selektiv. Klubben skriver at styreleder ble fremstilt et krav om å avgå og alternativet til dette ville være EOÅ. Jeg er av inntrykket av at det er motsatt. Kravet var og er EOÅ, alternativet er at styreleder fragår. Eneste grunn til at kravet ikke er overlevert er at styret ville at de skulle vente. Når de da venter og samtidig ber styreleder om å gå av så er det ikke slik at EOÅ plutselig er alternativet og avgangen kravet.

Ellers er jeg både enig og uenig at det er den situasjonen klubben står i. Jeg er enig i at det er splittelse, polarisering, hemmelighold, ryktespredning osv.
Her mener jeg også at alle er skyldige på en eller annen måte. Styre og styremedlemmer bør ikke legge seg på et nivå hvor de kommer med påstander og anklager mot konkrete grupperinger (verken eksplisitt eller implisitt) uten å kunne bygge opp under det med dokumentasjon og være villig til å bruke den dokumentasjonen til å ta tak i problemene med konkrete tiltak i så fall. Man bør være forsiktig med å sette i bås om man ønsker å få til en mer samlende klubb og medlemsmasse. Mulig hun er skit lei og det er forståelig, men man må fortsatt være sin rolle bevisst og tenke over hvilke signaler man sender gjennom egen kommunikasjon og om man tror de vil gjøre klima bedre eller verre.

Når CGJ hele tiden snakker om denne sms-en, men ikke nevner forløpet så er det en type kommunikasjon som ikke hjelper. Og den type kommunikasjon er det som nevnt mange som føler har vært en gjenganger med CGJ. Det virker som hun ikke evner å se eller reflektere rundt egen rolle, det er kun de rundt som har skylda for at klubben har endt på denne måten (utenom den sportslige biten, der tar hun noe av skylda på en måte).

Og hun anser kritikken som personlig. Det er forståelig og naturlig, men samtidig som den er personlig er den også ikke personlig fordi det går på hennes rolle og hvordan hun har utført den. Når hun ble pepet på av ØØ (jeg var ikke på kampen, men folk som var på ØØ har bekreftet at det skjedde) så var det jo styreleder CGJ og ikke personen CGJ på en måte de pep på. Men som sagt, jeg skjønner at det oppleves personlig og på mange måter er det også personlig.

Men i stedet for å kun innta denne offerrollen burde hun i mine øyne heller fremhevet konkret hva hun har gjort og hvilke grep hun har tatt for å få til større samling og mindre splittelse. På hvilken måte har hun jobbet for at dette skal bli eller være en klubb det går an å styre? Har hun reelt forsøkt å komme i møte, satt seg inn i andres perspektivet og vist forståelse for synspunktene? Eller har hun bare latt de si sin mening også sagt seg fornøyd med at hun har "lyttet" uten å ta det til etterretning i det hele tatt egentlig, men bare dundret på videre?

Jeg vet ikke.

Så synes jeg det er synd at vi har havnet her. CGJ med sin CV er på papiret en veldig ideell kandidat til å sitte i styre i en fotballklubb, men mulig hun rett og slett ikke var riktig person til å være styreleder. Å være den som sitter med ansvaret for ikke bare styrets arbeid, det organisatoriske osv. men også det å være en god leder for alle medlemmene. Å klare å spille på lag, få de til å føle seg sett og hørt og inkludert på en god måte selv om man er dundrende uenig. Det å ha forståelse for hvordan de ulike grupperingene og medlemsmassene fungerer i en stor fotballklubb.

Så er dette absolutt et tosidig ansvar, jeg skal ikke legge all skyld på CGJ her. De på andre siden av bordet har også det samme ansvaret for å akseptere nederlag, klare å gå videre og starte med tilnærmet blanke ark ved neste sak. De også har et ansvar for å forstå at alle vil bare klubbens beste fra sitt perspektiv selv om man er uenig. Og de har også et ansvar for å redegjøre for kritikk og misnøye i de riktige foraene og ikke bare over internett eller i egne møter.

Derfor mener jeg også alle medlemmer har et kollektivt ansvar for å få samlet klubben, men det er en fordel med en styreleder som oppleves som samlende i stedet for splittende fordi dessverre er realiteten slik at styreleder har også en stor påvirkning på hvordan klima er og utvikler seg selv om jeg er sikker på at CGJ kun hadde de beste intensjoner hele veien.

EDIT: Dette ble såpass langt og mye lengre enn jeg så for meg eller hadde til intensjon at jeg tror jeg setter strek her. Hvis ikke skal jeg gjøre mitt beste for å fatte meg i mye større korthet fremover.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 21:25    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

EDIT: Dette ble såpass langt og mye lengre enn jeg så for meg eller hadde til intensjon at jeg tror jeg setter strek her. Hvis ikke skal jeg gjøre mitt beste for å fatte meg i mye større korthet fremover.

Nærmer seg en avhandling nå.

Tenker vi har alle sagt det vi egentlig mener om denne saken og ikke kommer til enighet.

Så får vi håpe at hvem enn som tar opp stafettpinnen lykkes bedre.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 22:02    Post subject: Reply with quote

Her er vi i alle fall helt enig, så noe kommer vi da til enighet om i det minste Wink
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 22:14    Post subject: Reply with quote

Det er noe Wink

Men hvem som tar over er jo et stort spørsmålstegn da. Er det noen som vet om potensielle kandidater? Ved siden av det tullet adressa holder på med og spør Strømøy.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 23:08    Post subject: Reply with quote

Ser for meg Landsem er et alternativ, i alle fall frem til neste ordinære årsmøte.

Spørsmål er vel heller hvem flere, om noen, som varsler VK om at de ikke ønsker å stille til valg på EOÅ og dermed velger å fratre slik som CGJ gjør.

Jeg tror flesteparten i styret er villig til å fortsette frem til neste årsmøte om de blir spurt om det for å sikre en viss kontinuitet ut sesongen. Mistilliten gikk på CGJ, ikke styret som helhet. Styret som helhet gjør det eneste riktige ved å stille seg bak sin styreleder og stiller sine plasser til disposisjon når de mener det ikke foreligger noe grovt som tilsier at styreleder ikke skal ha deres tillit. Jeg vil tro resten av styret hadde kommunisert det tydelig om hele styret går av helt i solidaritet med styreleder. Kan fortsatt skje, men ingenting å vente med i så fall når CGJ har annonsert sin avgang på EOÅ.
Back to top
blubbin
Rutinert

PostPosted: 07.06.2026 12:17    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
Tore Strømøy ny styreleder. Per Jørgensen nytt styremedlem. Andre?

Hadde hedersmannen Tore blitt valgt til styreleder fremfor CGJ for noen år siden, så hadde selvsagt klubben vært på et langt bedre sted i dag. Hainn Tore hadde selvsagt lagt ned veto mot den idiotiske ansettelsen av en fullstendig umerittert ungfole som hovedtrener. Ja, NM-gull-grossisten hadde kanskje tatt jobben selv.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 07.06.2026 17:23    Post subject: Reply with quote

Tore Strømøy ja. Da har vi ei kontorskuffe full med ubetalte regninger og kort vei til skifteretten når perioden hans er ferdig:)

Jørgensen kan gjerne holde seg i Ranheim:)
mirar
Veteran

PostPosted: 07.06.2026 19:32    Post subject: Reply with quote

Må ha folk med fotballfaglig bakgrunn til sitte øverst i styret.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 08.06.2026 09:45    Post subject: Reply with quote

Du bør kunne livet i en fotball klubb for å være øvrste leder av en fotball klubb
Det er jo helt innlysende.
robbie
Veteran

PostPosted: 08.06.2026 10:56    Post subject: Reply with quote

Som Skutle, Skoglund, Svendsen og Koteng mener du?
Back to top
saft
Junior

PostPosted: 08.06.2026 14:00    Post subject: Reply with quote

Usikker på om du må kunne det livet, men du må iallfall tilknytte deg og lytte til også fra de som har det.

I tillegg er det vel CGJ som har hatt mest erfaring med fotball og toppidrett sammenlignet med den rekka robbie nevner, om jeg ikke tar feil... og det gikk bare sånn akkurat passe
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 08.06.2026 14:29    Post subject: Reply with quote

De siste 30 årene har det vært tradisjon at styrelederen kommer fra finanssektoren. Den siste fotballmannen vi hadde før Cecilie var Eldar Hansen som endte opp i vanære etter kemnersaken. Tankegangen var vel at å gå vekk fra fotballfolket var et steg i retning profesjonalisering av klubben.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb