| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
jadda Veteran
|
Posted: 01.06.2026 21:28 Post subject: |
|
|
Punkt nummer en, forventer jeg at de som står bak dette «kuppet» har bjeller nok til å stå fram.
Punkt to - timing fra helvete. Den «Avtalen» det vises til er det ingen seriøse styremedlemmer som kan forholde seg til. Man kunne kanskje tenkt seg at CGJ går av og at resten av styret støtter avgangen.
Punkt tre - vi er vel «alle» enige om at CGJ har gjort sin «misjon» i klubben, og kanskje kunne man tenkt seg et eo årsmøte ved sesongslutt, slik at nytt styre er operativt noe tidligere enn normalt.
Punkt fire - vi er faen meg verre enn Brann  |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 01.06.2026 21:35 Post subject: |
|
|
| RBK-medlem wrote: | | De som står bak denne aksjonen spesifikt mot styrelederen virker å ha et helt utrolig naivt forhold til hvordan et seriøst styre i en stor virksomhet fungerer. |
Treffer spikeren på hodet her (og forøvrig).
Her er det virkelig folk som ikke forstår hva i all verden de holder på med. Som trodde de kunne gjøre et smart spill i kulissene og få viljen sin. Uten å forstå konsekvensene av hva som faktisk blir satt igang. |
|
| Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 01.06.2026 21:38 Post subject: |
|
|
| Opplegget her slår vel fort tilbake, og styrker tilliten til sittende styre? |
|
| Back to top |
|
 |
RBK-medlem Junior
|
Posted: 01.06.2026 21:38 Post subject: |
|
|
| netrom84 wrote: | Det at det ikke ble frontet misstillit på det ordinære årsmøte betyr ikke at folk hadde full tillit vel? Det er en håpløs slutning.
Jeg aner ikke hva begrunnelsen for misstilliten er, men det er helt sikkert noe som har bygd seg opp over lang tid. At man ikke gjorde noe i februar betyr ingenting sånn sett. |
Om man har noe et sted mellom ingen tillit og full tillit, så bør man i så fall uttrykke det på det ordinære årsmøtet. Ikke en kjeft tok ordet der for å ytre noen misnøye med noe som Gotaas Johnsen hadde foretatt seg som styreleder. Det var heller ingen spørsmål eller kommentarer rundt hverken budsjett eller organisasjonsplan. I ettertid ble årsmøtet først og fremst omtalt som samlende og det som kunne være et vendepunkt for klubben.
Så om det da likevel satt medlemmer i salen der som var misfornøyde med styrelederen og likevel valgte ikke å si et kløyva ord, så var det i så fall å holde hele klubben for narr. Og så kommer de halsende noen måneder senere med et rent opprør i stedet og forventer at det skal møtes med respekt og aktelse?
Nei, vet du. Når man engasjerer seg som medlem i RBK så har man et ansvar for å opptre redelig i klubbens formelle fora. Med de antagelsene du legger til grunn, er det et visst antall som ikke har gjort det. Det er i så fall kun deres egen feil.
Om man har sterke meninger hele veien, men er for feig til å uttrykke dem i februar før man finner motet i mai, så ligger rotet det fører til kun hos en selv og ikke noen andre. _________________ "Eggheads of the world unite, you have nothing to lose but your yolks."
–Adlai Stevenson II |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 01.06.2026 21:43 Post subject: |
|
|
Dette er hinsides. Jeg fatter ikke hvordan jeg kan dele favorittklubb med noen så sinnsvake medlemmer som finner på noe sånt som dette … NÅ? Og alt antagelig bare for å fore sitt eget forskrudde ego.
Hei! På tide å ta av capsen og la hjernen få puste litt nå. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 01.06.2026 21:49 Post subject: |
|
|
| Håper vitterlig vi slipper årsmøte der alle skal yte sitt tillitsbarometer og at ikke hvermannsen som medlem skal personlig stille misstilitsforslag til folk som ikke er på valg. Det kan ikke være overraskende for noen her at mange medlemmer i lang tid har hatt lite tillit til CGJ. Hadde hun vært på valgt og blitt gjenvalgt kan jeg være enig i at det burde bli tatt da. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.06.2026 21:55 Post subject: |
|
|
Løfaldli:
Grupperingene som allerede er sterkt kritiske til styret, og til Gotaas Johnsen spesielt, vil neppe komme nærmere den valgte ledelsen etter denne ettermiddagen.
Splittelsen og mistilliten vil øke, og det må styret ha tatt med i vurderingen da de valgte å gå til et slikt skritt.
Det sittende styret må nå sette sin lit til at den brede massen av Rosenborg-medlemmer engasjerer seg og vil bidra til å endre en kultur som foreløpig er i ferd med å kjøre klubben mot Obosligaen.
Selv om de kan lykkes med det, virker oppgaven med å få RBK på rett kurs umulig akkurat nå.
I lang tid er Rosenborg blitt revet og slitt i fillebiter. Omkamper, endringer, utskiftninger og fokus på saker som handler om alt annet enn sportslig utvikling, stjeler energi.
Det som har foregått de siste årene er en oppskriftsbok på hvordan du kan drepe en velfungerende fotballklubb. Dette må eierne, altså medlemmene inkludert de tillitsvalgte, ta en vesentlig del av ansvaret for.
Les mer: De har en umulig oppgave
| WT62 wrote: | | Går fra vondt til verre dette. Trodde først det «bare» var ett spørsmål om tillit eller ikke tillit til styret på årsmøtet. Men ser nå at valgkomiteen er satt i sving for å finne nytt styre? Holder de hodet litt kaldt så innstiller de på sittende styre og så får vi se hva som skjer på møtet, vil tro at det blir gitt tillit på det møtet. |
Spørsmålet er vel om noen i styret ønsker å gi seg før tida og må erstattes i innstillinga.
Vær samtidig obs på at valgkomiteen delvis er ny. Så ting kan skje - kanskje spesielt fordi man nå har varslet en prosess på tre måneder.
For arkivet: Opptak av pressekonferansen
Last edited by 2mas on 01.06.2026 21:58; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 01.06.2026 21:57 Post subject: |
|
|
| Går det an å levere mistillitsforslag selv? Jeg har omlag 50 anonyme folk jeg har mistillit til. Kanskje vi kan få behandlet det på et møte også. |
|
| Back to top |
|
 |
Mighty Proff

|
Posted: 01.06.2026 22:20 Post subject: |
|
|
Flyttet fra feil tråd:
Et ekstraordinært årsmøte er på mange måter dramatisk når det kommer fra medlemmer. Et slik krav kan rettferdiggjøres dersom det er mistanke om underslag, vanstyre eller seksuell trakassering.
Styret velges for et år om gangen. Om man er misfornøyd med styret, avgjørelser eller usikker på kompetansen i styret, bør man stille benkeforslag til årsmøte eller søke å påvirke valgkomiteen.
Når dette ikke ble gjort på årsmøte for bare noen måneder siden, så må man leve med den avgjørelsen selv om det ikke gikk som man hadde tenkt. Vi må kunne forvente at Rosenborgs medlemmer ønsker Rosenborgs beste.
Hyller styret for at de kjører en ryddig prosess nå, med et nytt årsmøte og en valgkomite som får komme med et forslag til styre. Jeg melder meg inn i klubben i dag for å bli en motvekt til en gjeng som mangler vett, kompetanse og anstendighet.
Listen over underskrifter skal være en del av årsmøtepapirene. Men siden dette blir initiert av styret istedet, kan det være vi aldri får vite navn på dem som står bak. Med den faenskapen de har satt i gang, bør de være tøff i trynet nok til å stille med navn og bilde i avisa i morgen. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 01.06.2026 22:33 Post subject: |
|
|
| Mighty wrote: | | Jeg melder meg inn i klubben i dag for å bli en motvekt til en gjeng som mangler vett, kompetanse og anstendighet.. |
Støttes!! Har akkurat gjort det samme. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:09 Post subject: |
|
|
Det jeg kan garantere er at det er mer enn bare de på ØØ som støtter et slikt mistillitsforslag, men om støtten er bred nok er en annen sak.
Dette har brygget opp over tid. Jeg tror årsaken til at det ble stille på årsmøte hadde mye med anklagene om hets mot styremedlem i forkant av årsmøte og at man derfor bestemte seg for å gå litt stille i gangene og se om man klarte å finne en vei videre sammen. Det har man åpenbart ikke klart.
Dessverre kommer dette til å skape større splittelse i mellom fraksjoner i klubben, men er det en ting jeg driter i uansett utfall er det hva personer som ikke er medlem i klubben mener. Jeg er av den oppfatning at har man mulighet til å melde seg inn og påvirke direkte så mister man litt retten til å bli hørt eller kunne kritisere for mye om man velger å sitte på sidelinja. Det blir litt som å kritisere de som får makt etter et valg man selv ikke har stemt i. Da er det bedre å stemme blankt.
Så får vi håpe det kommer frem god informasjon og en saklig debatt på dette EOÅ. Det er nok mange saker som har ført til denne misnøyen her. Det er alt rundt og etter fusjonen, inkludert prosessen. Det er klubbens utvikling. Det er slik jeg har forstått det "lederstil". Det er denne varslingssaken (som det er umulig for meg på utsiden å vite om er håndtert korrekt eller hårreisende). Det er nok også hvordan klubben har jobbet opp mot ulike årsmøtevedtak som f.eks. VAR.
Her må alt på bordet skal man komme videre også må alle parter respektere utfallet av EOÅ. Det er jeg ikke sikker på at kommer til å skje. Jeg tror enten vil folk mene at gjengen på ØØ har kuppet klubben, eller så vil de som har stått bak dette initiativet være misfornøyde med utfallet.
Jeg kommer til å stille på EOÅ. Jeg kommer også til å gå inn med et åpent sinn før jeg bestemmer meg og det håper jeg gjelder flest mulig. Jeg mener det er sak som bør være avgjørende her og ikke personer/grupperinger. Jeg mener blind tillit til sittende styre og styreleder ikke er noe bedre enn blind mistillit. Da har man samme gangsyn som de man nå kritiserer for å ha gangsyn. Man bør være åpen for at de kan ha en god sak og at dette kan være berettiget, samtidig som man også må være åpen for at dette aktive medlemsdemokratiet har gått for langt og blitt veldig aksjonært og reaksjonært hvor man ønsker å detaljstyre klubben i forsøk på å få "sin vilje".
Så synes jeg det er utelukkende strålende at flere melder seg inn i klubben, men ikke la medlemsskapet bli agendastyrt. Som sagt så blir man selv det man kritiserer andre for å være. Meld dere inn, still på årsmøter, lytt til hva som kommer frem der og deretter stem etter egen overbevisning. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:12 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | De som prøvder å presse henne til å trekke seg tenker nok mer på klubben enn på henne. Hun tenker nok mer på seg selv enn på klubben. Forøvrig er det ganske irrelevant hvem som er mest idiot. Styreleder har ansvaret uansett. |
Haha for noe vas. De gutta som prøver å presse henne tenker mer på seg selv og hva de ønsker, enn hva som er best for klubben.
Hun tenker på at vi har en seriøs organisasjon som er medlemsdrevet og at vi har formelle forum og formelle vedtekter og formelle krav for å håndtere dette her. Og det er vel helt ubeskrivelig ironisk nok en ren sirkel det Venn-diagrammet over ultras som klager over at demokratiet i fotballen er truet som her forsøker å omgå de demokratiske spillereglene gjennom utpressing.
Da truer man ikke styreleder på bakrommet i håp om å få henne til å trekke seg under trussel om å fremme mistillitsforslag.
Styreleder har ansvaret for at denne problemstillingen blir løftet til styret, og styret må vurdere hva de gjør med den. Det ble stilt et ultimatum, og det var selvfølgelig helt uakseptabelt å sitte med en "det kommer et mistillitsforslag på et eller annet tidspunkt". Da må man ta tak i det.
Med mindre gutta som fremmet dette mistillitsforslaget ikke faktisk hadde tenkt å gjøre det, men bløffet. Men i såfall har de jo overspilt kortene sine totalt.
Realiteten er at det er fremmet et mistillitsforslag og styret har satt igang de riktige prosessene. At det er veldig uheldig pga. situasjonen nå får stå på kappen til de som faktisk fremmet dette og presterte å komme med et ultimatum. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:13 Post subject: |
|
|
| Ikke mange av disse 50, som er voksne i værtfall.. |
|
| Back to top |
|
 |
Fightegutta Junior
|
Posted: 01.06.2026 23:13 Post subject: |
|
|
| Nå vet ikke jeg eksakt innholdet i meldingene/møtet mellom styret og denne medlemsgruppen eller den hetsen et av styremedlemmene har mottatt tidligere, men jeg synes jo generelt at det sittende styret virker lite robuste. At de skal miste motivasjonen og ikke klare å si om de vil fortsette etter denne saken er merkelig. Da har de ikke skjønt mye av hva vervet og klubben ledsages av trykk og meningsmangfold. Med størrelsen (og demokrati) følger dessverre en ørliten dose hat, idioti og sabotasje. De virker som de i trykket og negativiteten i enkeltsaker projiserer dette til å gjelde hele supportermassen og omgivelsene, når det bare er en marginalisert gruppering eller enkeltpersoner. Ekte RBK'ere skal jo flokke seg til klubben for å backe den nå, ikke gi den opp, med urokkelig fandenivolsk engasjement for klubben som jeg og mange andre har. Noen i tråden her uttrykker også at de har mistet interessen nå (men kanskje ikke permanent). De får ha lykke til med det, og kanskje i stedet følge kjedelige, men trygge klubber som B/G, Lillestrøm eller Trygg/Lade. De som gir opp/trekker seg unna RBK: good riddance. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:16 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: | Det jeg kan garantere er at det er mer enn bare de på ØØ som støtter et slikt mistillitsforslag, men om støtten er bred nok er en annen sak.
Dette har brygget opp over tid. Jeg tror årsaken til at det ble stille på årsmøte hadde mye med anklagene om hets mot styremedlem i forkant av årsmøte og at man derfor bestemte seg for å gå litt stille i gangene og se om man klarte å finne en vei videre sammen. Det har man åpenbart ikke klart. |
Ved å...utpresse styreleder til å trekke seg gjennom et ultimatum der man sier at enten trekker du deg eller så stiller vi mistillitsforslag?
Hva slags "vei videre sammen" er dette snakk om? Det eneste som har endret seg siden årsmøtet er at AJ har fått sparken. Så hva er det som har endret seg siden årsmøtet og hva var det som er så prekært at man velger å true styreleder til å trekke seg eller stille mistillitsforslag?
Det skal, i seriøse organisasjoner, svært mye til for å stille et mistillitsforslag. Og da holder det ikke med "vi er ikke helt fornøyd med hvordan det går og vil ha en annen retning". |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:20 Post subject: |
|
|
Ellers vil jeg bare si en ting til.
Det er mange som uttaler seg om ting de åpenbart ikke har peiling på. Det gjelder ikke EOÅ.
Det gjelder de som snakker om endring av vedtekter, endring av styringsmodell etc.
Klubben er pålagt å følge NIFs lover og regler. NIF er altså Norges Idrettsforbund og deres lover og regler, vedtatt av idrettstinget er norsk idretts øverste organ. På samme måte som at fotballtinget er det samme for norsk fotball og årsmøte er det for Rosenborg Ballklub.
Dette er veldig enkel og grunnleggende informasjon jeg mener alle burde vite før man begynner å uttale seg om endringer. For hvis man foreslår endringer som rett og slett er lovstridig så viser man en mangel på grunnleggende kunnskap, og det er heller ikke slik at dette er veldig vanskelig å finne ut av selv før man begynner å snakke om endringer.
Flere har påpekt det allerede, men NIFs lover sier at minst 50 underskrifter er nok hvis det utgjør mindre enn 1/4 av klubbens medlemsmasse. Klubben kan heller ikke endre styringsform eller måten den er organisert på, for det vil være i strid med NIFs lovverk.
Eneste måte å få endret dette på? Melde seg inn i et idrettslag, få med det idrettslaget til å fremme et forslag om lovendring på idrettstinget og deretter få nok støtte til å få vedtatt et slikt forslag.
Konsekvensene vil dog få ringvirkninger for hele norsk idrett.
Jeg tar heller et medlemsdemokrati som det vi har i dag med de feilene det har enn at man åpner for at kommersielle krefter kan eie klubbene uten at medlemmene har noe de skulle ha sagt.
Uansett så synes jeg ikke det er for mye å forvente at man kjenner til NIFs lov før man begynner å snakke om endring av både vedtekter og styringsform. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 01.06.2026 23:44 Post subject: |
|
|
Det skrives mye om utpressing her.
Men i realiteten er det ikke ulogisk å gi to slike alternativer når man varsler misstillit. Det gjelder i politikk og organisasjoner. Når man velger å vise misstillit så er det jo et ønske om at vedkommende skal gå av så da ligger jo det alternativt naturlig der. Går man av mister jo misstillitsforslaget mening og kan trekkes.
Så blir det jo opp til den personen om man trur man har støtte eller ikke. Om man er overbevist om at flertallet er for misstillit så er det nok mer naturlig å trekke seg.
Det er jo heller ikke sikkert valgkomiteen installer på sittende styre selv om alle skulle stille seg til disposisjon. Så spørs det om styret stiller et form for kabinettspørsmål til valgkomiteen om alle eller ingen. |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 01.06.2026 23:48 Post subject: |
|
|
Waterfall, nå er ikke dette gjennomgangsmelodien i debatten heller? "Mange" må vel være en sterk overdrivelse?
Jeg tror de fleste har fått med seg reglene og klarer fint å forholde seg til disse. Du framstiller det litt som om den eneste variasjonen av et velfungerende medlemsdemokrati er trusler og ultimatum på sms mellom årsmøtene nå, og at laternativet er å stenge demokratiet ned. Jeg tror Rosenborg fint kunne ivaretatt medlemsdemokratiet på mange andre måter, uten å måtte endre eller ønske å endre noen slags regler og vedtekter. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 01.06.2026 23:49 Post subject: |
|
|
Det er denne interne maktkampen mellom fløyene i klubben som har ført oss ned i gjørma - ingen trekker i samme retning!
Det verste er at jeg er sikker på at gjengen bak dette er de som hele tiden har fått Johnsen til å jobbe i motbakke - kun fordi hun er kvinne. Den gjengen som vil ha "hvem som helst som styreleder, så lenge det ikke er en kvinne". For ja, de finnes, og de har vært høylytte hele hennes periode, bl.a gjennom å trakassere og sjikanere et annet tidligere styremedlem såpass at hun valgte å ikke søke gjenvalg til styret foran årets ordinære årsmøte! Nå prøvde de sågar å omgå det vedtektsfestede klubbdemokratiet for å få viljen sin. Heldigvis har de ikke SÅ mye makt!
Jeg minner dog om at det er bare noen få måneder siden denne styresammensettningen ble valgt, halvparten av dem har knapt rukket å sette seg inn i oppgavene sine før de nå kan være på hue og rævva ut av klubben - midt i en periode hvor klubben står uten hovedtrener og skal ansatte en person som vet når han takker ja, at ett nytt styre kanskje ikke vil ha han, og han kanskje må forlate jobben etter kanskje bare noen uker...hvem faen sier ja til noe sånt?
Det er ett jævla kaos, og det er det en liten gruppering av supporterne som må stå for - skam dere!
For Cecillies del håper jeg det ender med at hun blir gjenvalgt å sittende - men jeg skjønner om hun ikke vil mer.
Hvis vi ikke stod i fare for nedrykk allerede, kan vi omtrent sementere det nå...desverre. og det har ikke sportslig bakgrunn. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 02.06.2026 00:00 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: |
For Cecillies del håper jeg det ender med at hun blir gjenvalgt å sittende - men jeg skjønner om hun ikke vil mer. |
Jeg tror det er høyst usannsynlig at hun blir foreslått av vk iallefall. Når resultatene er som de er, så ville det ikke vært unaturlig om hun ble erstattet ved neste ordninære årsmøte uansett.
Skulle jeg tippe, så ville jeg satt ganske mye penger på at minst 2 styremedlemmer forsvinner i samme runden. Kanskje fler. Utskiftinger blir det nok uansett. Da er jeg mer usikker på om vi klarer å lande den riktige treneren før eller etter vi banker inn et nytt styre. |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 02.06.2026 00:27 Post subject: |
|
|
| Det er vanskelig å tro at hun er særlig interessert i å bli valgt igjen uansett |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 02.06.2026 00:31 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | Ved å...utpresse styreleder til å trekke seg gjennom et ultimatum der man sier at enten trekker du deg eller så stiller vi mistillitsforslag?
Hva slags "vei videre sammen" er dette snakk om? Det eneste som har endret seg siden årsmøtet er at AJ har fått sparken. Så hva er det som har endret seg siden årsmøtet og hva var det som er så prekært at man velger å true styreleder til å trekke seg eller stille mistillitsforslag?
Det skal, i seriøse organisasjoner, svært mye til for å stille et mistillitsforslag. Og da holder det ikke med "vi er ikke helt fornøyd med hvordan det går og vil ha en annen retning". |
Det eneste som har endret seg? Man har jo også denne varslingssaken som vel har kommet frem i offentligheten i etterkant av årsmøtet. Hvor de som jeg anser som mest sannsynlig utgjør majoriteten av underskriftene ser ut til å støtte varsler sin versjon. Man må heller ikke glemme at kontrollutvalgets leder tok dissens i kontrollutvalgets beretning, men at vedkommende ikke stilte på årsmøtet og den saken ble derfor "glemt". Styret redegjorde for sin side av saken, man fikk ikke noen større utredelse enn det som stod i papirene fra kontrollutvalget.
Jeg sier ikke jeg er enig i måten det blir gjort på, men her er man uansett på et bristepunkt som tilsier at dette ikke lenger kunne gå uavklart. Jeg sitter ikke på alt av informasjon, jeg bare hører litt snakk her og der.
Veien videre ble etter mitt inntrykk forsøkt å sett an etter årsmøtet om ting ble bedre. I stedet har alt blitt verre. Misnøyen har ikke vært ukjent for styre/styreleder før dette ultimatumet. Det har vært kjent over lang tid, men det ble altså sagt på årsmøte at man skulle forsøke å finne sammen å dra i samme retning.
Det som er prekært er vel så enkelt som at de som har signert mistillitsforslaget frykter for klubbens fremtid under ledelse av dagens styreleder og at hun derfor ikke kan fortsette. Jeg mener jo at man burde ventet til neste årsmøte når hun var på valg og at det hadde definitivt hadde vært det ryddigste. Jeg forventer (jeg vet ikke) at etter dagens PK av styre så vil det i de nærmeste dager komme en uttalelse fra de som står bak med en konkret begrunnelse om hvorfor dette måtte skje nå, men jeg tipper at varslingssaken katalysatoren da mange virker overbevist om at det ikke ble håndtert korrekt og ble forsøkt dysset ned.
OM det stemmer så er jo det alvorlig nok vil jeg påstå.
OM det stemmer er også en annen sak og noe vi ikke vet. Klubben hevder å ha håndtert dette korrekt i henhold til retningslinjer og fått juridisk bistand. Det er motstridende informasjon som har kommet frem. Men det er mange som virker overbevist om enten det ene eller det andre også i den saken. Klubben er splittet og polarisert fra før av. Både internt og eksternt.
Til syvende og sist er det øverste leder som har det siste ansvaret. Hvem som er problemet aner jeg ikke.
Jeg tror dog klubben hadde vært på en bedre plass hadde alle hatt åpne sinn og vært villig til å lytte til den motsatte parten og forsøke å se ting fra deres ståsted i stedet for å angripe hverandre og gjøre seg opp en mening på forhånd. I stedet for å "ta parti" basert på hva den ene siden sier uten å være åpen for at den andre siden kan ha veldig gode grunner for sine meninger og handlinger.
Dette er rent generelt.
Og kanskje er det et slikt EOÅ klubben trenger nå. Hvor alt havner på bordet, alle får sagt sitt foran medlemmene og man får rensket luften helt uten at det er hemmelighetskremmeri og rykter som går uten at man faktisk vet hva som er sant og hva som er sterkt overdrevet. Hvor man kanskje kan få en forståelse for de ulike sidene av alle konfliktene som preger klubben.
Jeg er like åpen for at CGJ har gjort/forsøkt gjort alle de riktige tingene som at hun må gå på dagen om klubbens fremtid skal reddes (for å sette alt på spissen). Som sagt så forventer jeg at styrets utspill svares på via en uttalelse av noe form. Når de går til dette skrittet så må de være villig til å backe det opp offentlig selv også, hvis ikke så kommer de til å tape. Styret har tatt et valg om å syne deres spill i den tro at de spiller hardt med en dårlig hånd. Om de ikke er villig til det så kommer alle til å tro at de har bløffet. Det blir et vanskelig utgangspunkt for deres del i forkant av EOÅ. Selv om det er lenge til, og jeg tror de selv tenker at de ønsker å følge demokratiets spilleregler og prosesser ved å ta dette i "riktige kanaler" (deres oppfattelse, ikke nødvendigvis min egen) så tror jeg det bare kommer til å øke oppfattelsen mange har om de på ØØ fra før av og som også har kommet til syne i denne tråden. De får naturlig nok skylda også denne gang, og sannsynligheten er stor for at de er en majoritet. Jeg synes også de får urettmessige mye kritikk til tider, jeg er ikke alltid enig i alt de gjør og sier men jeg synes det er bedre at de tør å utfordre på generell basis enn at man har et dødt medlemsdemokrati hvor alt bare bankes gjennom, man koser seg med karbis og bakst og årsmøtet kun skal være hyggelig og en formalitet hvor man klapper hverandre på skuldra osv.
Så jeg er veldig spent på utviklingen av denne saken, men nå ligger dette i styrets hender og en innkalling bør komme snarest mulig slik at det er noe forutsigbarhet i all denne uforutsigbarheten. Så bør det heller ikke være mye senere enn månedsskiftet august/september, for snakker man plutselig oktober så er det knappe fire måneder til ordinært årsmøtet igjen pluss at jo lenger tid jo mer anspent vil situasjonen til klubben være. Om det er arbeidsro og positiv energi de ønsker seg så er det i alles interesse at EOÅ blir avholdt så raskt som realistisk mulig uten at det blir for forhastet. For det kommer ikke til å skje noen endring før det har blitt avholdt. Men nå satser styret på å få aktivert massene til sin støtte og jeg blir ikke overrasket om dette trekket med pressekonferansen (rettmessig eller ei) blir sendt på som en slags "krigserklæring" og bare setter fullt fyr på bålet.
Som sagt så er jeg uansett veldig trygg på at det finnes støtte blant flere grupperinger i medlemsmassen enn kun den ene grupperingen, men jeg er ikke sikker på hvor stor eller bred den støtten er.
Det jeg forventer i nærmeste fremtid er en uttalelse som dekker følgende:
1. Hvor mange signaturer som var samlet inn. Om de nøyde seg med 50 eller om det var 100 signaturer sier jo noe om en eventuell misnøye.
2. En konkret begrunnelse utover mistillit. Hvorfor akkurat nå?
3. Deres versjon av hendelsesforløpet styret har presentert. Gitt at det allerede har blitt presentert en litt alternativ versjon på SoMe allerede.
Det jeg tror skjer: Ingenting i offentligheten, masse i lukkede kanaler eller SoMe. Både anonymt og ikke nødvendigvis så anonymt. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 02.06.2026 00:52 Post subject: |
|
|
| ballbingen wrote: | Waterfall, nå er ikke dette gjennomgangsmelodien i debatten heller? "Mange" må vel være en sterk overdrivelse?
Jeg tror de fleste har fått med seg reglene og klarer fint å forholde seg til disse. Du framstiller det litt som om den eneste variasjonen av et velfungerende medlemsdemokrati er trusler og ultimatum på sms mellom årsmøtene nå, og at laternativet er å stenge demokratiet ned. Jeg tror Rosenborg fint kunne ivaretatt medlemsdemokratiet på mange andre måter, uten å måtte endre eller ønske å endre noen slags regler og vedtekter. |
Da misforstår du.
Jeg kritiserer kun de som kommer med forslag/synspunkt som er i strid med NIFs lov. Som f.eks. at man må endre vedtektene slik det kreves vesentlig mer enn 50 signaturer. Eller endre styringsformen.
NIFs lov sier tydelig at det laveste antall av 50 signaturer eller 1/4 av medlemsmassen er nok til å kunne kreve EOÅ. Det kan ikke klubben endre sine vedtekter på fordi da er de i strid med NIFs lov og dermed ugyldig.
NIFs lov sier også at idrettslag/organisasjoner skal være medlemsstyrt og at årsmøtet er øverste organ. Hvert medlem sin stemme teller like mye.
Det er det formelle her. Det var forslag som var i strid med dette mitt innlegg hadde som intensjon å kritisere i utgangspunktet.
Mange er sikkert en overdrivelse, men jeg følte jeg så flere innlegg som inneholdt noe av det samme.
Jeg har eksplisitt sagt at jeg ikke støtter måten ting gjøres på. Og at det ryddigste hadde vært å vente.
Jeg har alltid stemt etter egen overbevisning. Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å tolke meg som at jeg fremstiller det slik du hevder heller.
Det jeg sa var at jeg tar heller dagens medlemsdemokrati enn endring der hvor kommersielle krefter får større makt uten at medlemmene har noen formell makt.
Det er ikke det samme som at jeg mener at måten ting gjøres på ikke kan forbedres eller ivaretas på andre måter.
Eller så har vi jo så langt kun fått styrets versjon av hendelsene, på SoMe så har det allerede blitt presentert en litt alternativ gjengivelse.
Ellers oppfordrer jeg alle til å tenke selv og tenke kritisk til alt og alle. I slike saker har begge parter sin agenda og en tanke bak hvordan ting blir fremstilt. Ikke stol blindt på noen før man har fått informasjon fra begge sider og gjerne noen form for dokumentasjon.
Noen snakker om trusler, det er jo en tolkningsmåte hvor jeg mener ordlyden er avgjørende. Som noen har vært inne på så er det naturlig å gi den man retter mistillit mot muligheten til å gå av selv i stedet, for da faller jo naturlig nok misnøyen bort og det er ikke lenger behov for et EOÅ.
At det er et ultimatum er korrekt, da det kun er to valg som blir gitt og det får konsekvenser om vedkommende som blir stilt overfor ultimatumet ikke gir etter. I denne sammenheng er konsekvensen EOÅ.
Man kunne sikkert presentert på en annen måte, men hvordan ville du gjort dette da? Noen sier jo at det ble gjort over en telefonsamtale først. Skulle man sendt en e-post? Tatt det gjennom media? Bedt om et møte - det må i så fall ha en agenda skal representanter fra styret m/ leder stille.
Man kan fint kritisere fremgangsmåten, men da må man jo også ha en formening om hvordan dette skulle vært gjort annerledes? |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 02.06.2026 01:24 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | Det er denne interne maktkampen mellom fløyene i klubben som har ført oss ned i gjørma - ingen trekker i samme retning!
Det verste er at jeg er sikker på at gjengen bak dette er de som hele tiden har fått Johnsen til å jobbe i motbakke - kun fordi hun er kvinne. Den gjengen som vil ha "hvem som helst som styreleder, så lenge det ikke er en kvinne". For ja, de finnes, og de har vært høylytte hele hennes periode, bl.a gjennom å trakassere og sjikanere et annet tidligere styremedlem såpass at hun valgte å ikke søke gjenvalg til styret foran årets ordinære årsmøte! Nå prøvde de sågar å omgå det vedtektsfestede klubbdemokratiet for å få viljen sin. Heldigvis har de ikke SÅ mye makt!
Jeg minner dog om at det er bare noen få måneder siden denne styresammensettningen ble valgt, halvparten av dem har knapt rukket å sette seg inn i oppgavene sine før de nå kan være på hue og rævva ut av klubben - midt i en periode hvor klubben står uten hovedtrener og skal ansatte en person som vet når han takker ja, at ett nytt styre kanskje ikke vil ha han, og han kanskje må forlate jobben etter kanskje bare noen uker...hvem faen sier ja til noe sånt?
Det er ett jævla kaos, og det er det en liten gruppering av supporterne som må stå for - skam dere!
For Cecillies del håper jeg det ender med at hun blir gjenvalgt å sittende - men jeg skjønner om hun ikke vil mer.
Hvis vi ikke stod i fare for nedrykk allerede, kan vi omtrent sementere det nå...desverre. og det har ikke sportslig bakgrunn. |
Her kommer du med masse påstander du ikke har dokumentasjon eller belegg for.
1) CGJ handler ikke om hennes kjønn, det handler om flere ulike saker. Å si at det KUN handler om kjønn synes jeg blir en fordummelse av alt som foregår. Jeg har hørt mange kritisere CGJ for mye, både saklig kritikk og det jeg synes er usaklig kritikk basert på at man allerede er negativ til henne. Jeg har aldri hørt noen kritisere henne fordi hun er kvinne. Derimot har kvinnefotballen vært en sterk faktor til frustrasjon og kritikk hos mange, men der også blir kjønnsfokuset feil. Det har handlet om prosessen i forkant av fusjonen, det har handlet om feilaktige opplysninger rundt f.eks. Ørn sin økonomiske situasjon i forkant. Det har handlet om fordeling av ressurser kontra hvor inntektene stammer fra, det har handlet om relative størrelser på budsjetterte underskudd osv.
2) Hetsen er ikke dokumentert at kommer fra medlemmer i Kjernen eller som har tilhørighet på ØØ. Du har kanskje fått med deg at styret i Kjernen over tid forsøkte å få hjelp av klubben til å gjøre undersøkelser som deres medlemmer var involvert, men det var ikke mulig av hensyn til personvern i følge klubbens styre?
Kan vel legge til at klubben heller ikke har utestengt noen som følge av denne hetsen så vidt jeg vet.
Jeg benekter ikke at hetsen har skjedd, adressas journalist har visstnok også sett dokumentasjon på dette. Men hvem som har vært avsendere er en påstand som ikke er bevist, og klubben har tydeligvis ikke forsøkt å ta noe mer tak i saken. Kjernen forsøkte, men kom ingen vei med klubben.
3) Det er heller ikke offentlig kjent hvem som står bak dette kravet og hvor bred støtten er i ulike grupperinger. Jeg vet det har vært misnøye blant medlemmer i ulike grupperinger, men jeg vet ikke om den er stor i andre grupperinger enn den åpenbare.
4) De omgår heller ikke noe vedtektsfestet medlemsdemokrati. De varsler styreleder om at de har samlet inn nok underskrifter til å kunne kreve EOÅ og agendaen er misnøye mot styreleder. De kunne latt vær å tatt med at hun kan selv velge å trekke seg for å unngå det, men om CGJ hadde falt ned på den konklusjonen selv så hadde grunnlaget for EOÅ uansett vært borte. Så akkurat den biten ser jeg på som helt naturlig når de først har gått til det skrittet med å varsle om at det de har signaturene som trengs for å kunne kreve EOÅ.
Det er jo noe ironisk at du er så bastant, men alt du gjør er å antar. Du kritiserer indirekte en gruppering for å ha fordommer, men hele ditt innlegg er jo full av fordommer mot denne grupperingen.
Det eneste jeg er helt enig med deg i er det første du skriver.
Det er ingen i klubben som drar i samme retning. Klubben er blitt polarisert. Klubben er ødelagt. Og her har begge parter et ansvar for at ting har gått så langt som det har gått. CGJ har på ingen måte klart å skape tillit hos alle grupperingene, hun som leder har ikke klart å spille på lag og få med seg alle grupperingene.
Så har også noen grupperinger ikke klart å legge saker bak seg og gått videre. Alt har blitt husket og tatt med videre. Det er nederlag som har skjedd fair and square, det er prosesser som kunne vært bedre osv.
En periode virket det som at ting var i ferd med å bli bedre, at kommunikasjonen og respekten for hverandres meninger lå i bunn. Men det varte ikke lenge.
I stedet for å forsøke å finne en felles vei sammen så har avstandene blitt større.
Men bare så det er sagt. Klubbens problemer startet lenge før den grupperingen mange skylder på nå ble veldig mer aktive. Klubben har hatt problemer over lang tid, men dessverre har for mange ulike syn på hvordan klubben kan fikses og prosessen som skal til. Jeg tror alle er enig om mye når det kommer til både målet og hva som feiler klubben, det er veien videre uenigheten stammer fra er mitt inntrykk.
Så om man tror ting automatisk blir bedre bare den grupperingen får mindre innflytelse eller taper så tar man feil.
Og deres innflytelse kan kun begrenses på en måte, melde seg inn i klubben, stemme i mot deres forslag/meninger hvor man er uenige og få nok medlemmer til å gjøre det samme.
Om man skal forsøke å begrense deres innflytelse på andre måter så er man ikke noe bedre enn de man selv kritiserer. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 02.06.2026 06:10 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | prosess på tre måneder. |
Grundigere prosess her enn med å finne ny hovedtrener altså. Det sier vel i grunnen alt. _________________ De som tror de vet best er en plage for oss som vet bedre |
|
| Back to top |
|
 |
|