| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 26.05.2026 10:22 Post subject: |
|
|
| Snabeltann wrote: | | Selvsagt kan trenere utvikle seg, så man vet jo aldri før man tester, men folk overvurderer Horneland sin CV så sykt voldtsomt som om han er det åpenbare valget og RBK bør ligge langflat for å få han tilbake. Hvorfor det? Han hadde hele 14 kamper på å ta Brann ut av nedrykkstriden i 2021 og greide det ikke. Så ble det et forventet opprykk, to sølvmedaljer og et cupgull før han dro videre. Han hadde da 19 kamper med St. Etienne i 2025 for å unngå nedrykk og klarte det ikke. I Ligue 2 med et sterkt lag ble det under halvparten av 21 kamper vunnet og han fikk sparken. Hans totale CV etter RBK er to nedrykk som han ble ansatt for å unngå, et opprykk, to sølvmedaljer og et cupgull. Det er blanda drops påstår jeg. Når han da i tillegg kommer med den bagasjen fra å ha vært en mislykka RBK-trener tidligere så vil jeg helst se noen andre få jobben. Cifuentes har i det minste ikke vanstyrt RBK en gang allerede. |
Helt greit at du er tvilende til Horneland, og ingen bestrider resultatene du ramser opp. Men ingenting av dette er et svar på det jeg spurte om, som var om du mener Brann spilte møkkafotball under Horneland? Det var det som var påstanden din. |
|
| Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 26.05.2026 11:05 Post subject: |
|
|
Og at trenere mislykkes i å holde nedrykkskandidater oppe er ikke noe Horneland kan lastes for.
Ikke ta statistikken her for 100% vanntett, men trendene er slik jeg finner det at lag som ligger på nedrykk etter 10 serierunder har ca 50/50% sjanse for å overleve.
Om man derimot er på nedrykk etter halvspilt serie (15 runder) faller overlevelsessjansene ganske drastisk ned til rundt 25%.
Grunnene til det ligger trolig i at etter 10 runder er ikke veien oppover på tabellen spesielt lang og lagene kan klatre med å rade opp et par seire.
Etter 15 runder er derimot avstanden noe større og bunnlagene er trolig mer avhengig av at de over får en kollaps for å klatre.
Etter halvspilt i fjor lå Bryne, Haugesund og Godset på nedrykk. Det gikk som det gikk.
I 2024 lå Haugesund, Lillestrøm og Odd i tilsvarende territorie og Haugesund berget med å vinne kvalikk.
Med andre ord - det skal ikke fortsette sånn i særlig mange flere kamper før dassen virkelig har brent ned.
Det som ennå taler i Rosenborgs fordel er den lange pausen i sommer som gir den gjenværende Alfred'en anledning til å hente spillere og trener.
Alt hviler nå på Sportsdirektørssons skuldre. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 26.05.2026 11:39 Post subject: |
|
|
Om Neestrup ikke var ute av loopen før, så er han iallefall hanket inn av Panathinaikos nå. _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 26.05.2026 11:44 Post subject: |
|
|
| Han rekker nok å få sparken i Panathinaikos før vi har ansatt en ny trener. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 26.05.2026 12:08 Post subject: |
|
|
 _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.05.2026 12:29 Post subject: |
|
|
| Yv89 wrote: | | Om Neestrup ikke var ute av loopen før, så er han iallefall hanket inn av Panathinaikos nå. |
Jeg leste litt for kjapt og trodde de hadde ansatt Johan Neeskens og tenkte at da blir det stille på forumet en tid iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 26.05.2026 13:21 Post subject: |
|
|
Det er litt forumtypisk at folk vurderer spillestilen til trenere som er i et helt annet univers enn det rbk er nå. Assistenttrenere fra ES takker nei.. Vi trenger ikke forklare hverandre hvorfor Solskjær er fei mann. Det er 7 hyller over RBK 2026. Alt annet enn en trønder med en god sesong ett eller annet sted er over forventet. Når vi i tillegg er negative til umeritterte trenere er loddet kastet. Dette ender med Hesten eller KI.
Horneland ville vært ei gullsignering der vi er nå, og må vi en tur ned er det en fin anledning til å rydde garderoben. Der er det noe alvorlig feil. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 26.05.2026 13:29 Post subject: |
|
|
| trøndergutten wrote: | | Helt greit at du er tvilende til Horneland, og ingen bestrider resultatene du ramser opp. Men ingenting av dette er et svar på det jeg spurte om, som var om du mener Brann spilte møkkafotball under Horneland? Det var det som var påstanden din. |
Tja, jeg sa at Horneland spilte møkkaball med RBK og tok med seg tilnærmingen sin til Brann. Der slo den ann godt etter at han feile en halv sesong med å ta Brann over streken og deretter fikk et friår i OBOS til å terpe. Da Brann kom opp igjen etter en knallsesong på lavere nivå så hadde de mange høye gjenvinninger, mye touch i og rundt motstanders boks, men også EKSTREMT mye dødball. De hadde høy ballbesittelse, men det var duellstyrke og faenskap som tvingte frem målsituasjoner. De to sesongene til sammen hadde Brann 24(!) straffespark og begge sesongene var de nummer én på antall cornere. Når du regner straffe-scoringer og øvrige dødballmål så var mer en en tredjedel av målene til Brann fra dødball. Hornelands Brann scorte kun i snitt ett mål per kamp fra åpent spill til tross for snitte rundt 62,5% ballbesittelse. Det var effektivitet fra dødballer og duellspill som pusha de opp på medaljeplass. Så ja, all den tid verdsettelse av spillestil er subjektivt så står jeg for at det Brannlaget til Horneland var bare en roida opp versjon av den tilnærmingen han hadde i Haugesund og forsøkte å innføre i RBK. Akkurat sånn som underdog-fotballen til Rekdal så har denne tilnærmingen et relativt lavt tak. RBK kommer til å bli bedre enn de er per nå hvis Horneland tar over, men han har aldri reddet et lag fra nedrykk og han har aldri vunnet noe seriegull, så hvorfor er han så jævla attraktiv for RBK? Fordi han er ledig. That's it. Hadde han vært trener for Fredrikstad akkurat nå så hadde han vært langt nede på lista. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.05.2026 13:41 Post subject: |
|
|
| Hvor Rosenborg er økonomisk akkurat nå er det selvfølgelig attraktivt med en arbeidsledig trener. Hvor Rosenborg er spillemessig vil driste meg til å si at det vil være en voldsom oppside med å ansette en trener som er flink på dødball og duellstyrke. At Brann til tider spilte bra fotball er en bonus. |
|
| Back to top |
|
 |
Bedreviteren Rutinert
|
Posted: 26.05.2026 14:34 Post subject: |
|
|
| Vi skal være VELDIG godt fornøyd om Horneland tar jobben. Vi er overhodet ikke i posisjon til å headhunte noen store trenernavn - det viser jo historien. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 26.05.2026 14:39 Post subject: |
|
|
Noen må ta denne jobben NÅÅ!! _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 26.05.2026 14:39 Post subject: |
|
|
Det har gått 20 dager siden AJ fikk sparken. På disse dagene har vi tapt hjemme mot Aafk og hadde årsverste mot KFUM.
Hvorfor er RBK alltid så trege med å ansette ny trener? Siktes det mot hyllen til Pep og Klopp? Forventer ledelsen i RBK at trenere ligger langflate etter å komme hit? Har de ikke gjort noe arbeid med kartlegging av kandidater før vi sparker trenere?
De siste årene har vi ansatt en jovial Trønder (KI), en fersk jordfreser (Horneland), en som så frem til pensjonisttilværelsen (RIP Hareide), en som tror han er taktiker av rang (Rekdal) og en juniortrener med god utdanning (AJ). Hva er den røde tråden? Det eneste de har felles er vel at det tok veldig lang tid fra forrige trener ble sparket, til disse ble presentert.
Cifuentes har jeg tidligere vært stor tilhenger av. Han fikk Sandefjord til å spille veldig attraktiv fotball. Av en eller annen grunn er jeg mer lunken nå. Han har hvertfall vært i store klubber de siste årene og har vist tidligere at han kan få noe ut av en klubb. Så har han vel nesten ordrett uttalt at han ønsker å bli trener her.
Får vi tak i han blir jeg veldig fornøyd. Alternativet tror jeg raskt blir mye verre. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 26.05.2026 14:52 Post subject: |
|
|
Kan like gjerne vente til vi har tapt mot Bodø før vi ansetter ny trener. Må ha en som kan organisere ett lag til å spille som en enhet. Også viktig at han har litt pondus og erfaring tenker jeg.
Bør være veldig attraktivt å ta over rbk nå når forventningene er på ett all time low. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.05.2026 15:30 Post subject: |
|
|
| Selv om de finner en trener er det null komma niks sjanse for at denne personen vil ta over før Glimt-kampen uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 26.05.2026 15:35 Post subject: |
|
|
| Bedreviteren wrote: | | Vi skal være VELDIG godt fornøyd om Horneland tar jobben. Vi er overhodet ikke i posisjon til å headhunte noen store trenernavn - det viser jo historien. |
Jeg kan på tjue minutter finne en håndfull nordiske trener som har vist like mye som Horneland de siste årene.
Jimmy Thelin, tok sølv i Allsvenskan på målforskjell bak Malmø med Elfsborg i 2023. Vant den skotske cupen med Aberdeen i fjor. ARBEIDSLEDIG.
Kim Bergstrand, vant Allsvenskan i 2019 og topp 4 med Djurgården seks sesonger på rad frem til 2024. ARBEIDSLEDIG.
Jacob Neestrup, to seriegull og to cupgull som trener med FCK mellom 2022-25. ARBEIDSLEDIG.
Thomas Thomasberg, vant seriegull med Midtjylland i 24 og cupgull med Randers i 21. Sitter sannsynligvis ikke fjellstøtt i Pogon Szczecin og bør være økonomisk mulig å hente uansett.
Nå har jeg ikke satt meg inn i spillestil eller slikt på noen av de overnevnte, men poenget er at de som roper at Horneland er det beste vi kan håpe på har knapt sett seg rundt etter alternativer. Hvis dere hardnakka mener Horneland er en bedre kandidat enn noen annen så må dere gjerne begrunne dette. For når jeg ser på Horneland så ser jeg en fyr som er helt gjennomsnittlig meritert og ikke nødvendigvis mer tilgjengelig enn noen annen. Så hva spesifikk er det som gjør Horneland så attraktiv? |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 26.05.2026 15:43 Post subject: |
|
|
Thomas Thomasberg, en slags svensk Bør Børson. Med KI - mener man da Kåre Ingebrigtsen eller kunstig intelligens? _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.05.2026 16:16 Post subject: |
|
|
| Snabeltann wrote: | | Jimmy Thelin |
Herregud, da kan man like gjerne gå for Perry v.3 |
|
| Back to top |
|
 |
Frank1 Proff
|
Posted: 26.05.2026 16:33 Post subject: |
|
|
Nå har jeg ikke satt meg inn i spillestil eller slikt på noen av de overnevnte, men poenget er at de som roper at Horneland er det beste vi kan håpe på har knapt sett seg rundt etter alternativer. Hvis dere hardnakka mener Horneland er en bedre kandidat enn noen annen så må dere gjerne begrunne dette. For når jeg ser på Horneland så ser jeg en fyr som er helt gjennomsnittlig meritert og ikke nødvendigvis mer tilgjengelig enn noen annen. Så hva spesifikk er det som gjør Horneland så attraktiv?[/quote]
Det som gjør Horneland mer attrakitv er at han har en relasjon til RBK, og derfor et mikroskopisk håp om at han kan takke ja, de andre kommer aldri til å vurdere å hoppe inn i dette vepsebolet å ta over RBK |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 26.05.2026 16:36 Post subject: |
|
|
| Snabeltann wrote: |
Jacob Neestrup, to seriegull og to cupgull som trener med FCK mellom 2022-25. ARBEIDSLEDIG. |
Not anymore, han skal til Hellas |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 26.05.2026 17:53 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Snabeltann wrote: | | Jimmy Thelin |
Herregud, da kan man like gjerne gå for Perry v.3 |
Er han så gæli altså? Elfsborg i 2023 scora plenty mål og slapp inn veldig lite. Ser de hadde relativt lav ballbesittelse derimot, men det defensive fokuset kan jo ikke ha vært så jævlig kjedelig når laget samtidig scoret 2.0 mål per kamp med helt ordinære ni mål fra dødball og tre straffespark. Mye kontringer? |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.05.2026 18:00 Post subject: |
|
|
| Et perspektiv her er at Aberdeen sparket han og hadde Horneland som førstevalg som erstatter. Horneland var nesten klar før han ditchet de og uken etter dukket opp som tilskuer på RBK-treninger i syden. |
|
| Back to top |
|
 |
Fightegutta Junior
|
Posted: 26.05.2026 18:06 Post subject: |
|
|
| Nå har Malmö akkurat sparket Miguel Angel Ramirez, så hide your svensker, nå får vi litt mer konkurranse om noen av trenernavnene vi trolig lukter på (men plis ingen svensker Affur). |
|
| Back to top |
|
 |
Frank1 Proff
|
Posted: 26.05.2026 18:16 Post subject: |
|
|
Hva med Thomas Myhre?
Imponerende hva han får til med HamKam og tidligere med Moss, meget gode resultater i små og ressurssvake klubber.
Tydelig trener som krever høy innsats fra spillerne sine, kanskje en sånn type RBK trenger nå |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 26.05.2026 18:48 Post subject: |
|
|
| Drømte at Pep Lijnders sto på sidelinjen for RBK. Lurer på hvor mange millioner som skal til for at det kunne blitt virkelighet? |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 26.05.2026 19:18 Post subject: |
|
|
| Frank1 wrote: | Hva med Thomas Myhre?
Imponerende hva han får til med HamKam og tidligere med Moss, meget gode resultater i små og ressurssvake klubber.
Tydelig trener som krever høy innsats fra spillerne sine, kanskje en sånn type RBK trenger nå |
Gikk vel bare sådär med han forrige Ham-Kam-treneren vi henta, men...  _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
|