English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2026
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bart1
Veteran

PostPosted: 26.04.2026 13:49    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:

Skal man hente ny trener i Norge så må man hente Moesgaard og gi han TID. Fem år på å skape et topplag. Ikke hente tilbake Maalen eller Ingebrigtsen. Det er som å prøve og tette hullene i en båt med papir og tape.

Når jeg ser på lagoppstillingen i går, samt den benken vi har - bør vi få en "utløsning" like raskt som vi fikk det med Bruttern. En god trener vil kunne klare å skape struktur og resultater i løpet av en måned eller to. Hvis ikke er han ikke riktig for oss. Vi skal ikke gi år nå - det brant vi oss på.

Skal vi gi år, må det være noen som gang på gang har vist suksess - som Kjetil Knutsen (som ikke er et alternativ).
Back to top
View user's profile Send private message
Fightegutta
Junior

PostPosted: 26.04.2026 15:06    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
Fightegutta wrote:
Er det feil å vrake en utslitt bil om man skaffer seg en gammel fiat?

Ja

Poenget mitt med metaforen, som jeg tror de fleste vil være enig i, er at her har man ikke gjort en tabbe i å kvitte seg med et vrak, men kjøpt feil bil.. Metaforen handler opplagt om trenersparkingen, ikke om biler. Tilstanden på "vraket" kan man diskutere. Jeg synes du bommer totalt ved å framstille Kåre-sparkingen som en åpenbar feilvurdering, som det i følge deg skal sitte ekstremt langt inne for andre å erkjenne. Kommentaren din er hånlig mot medsupportere og et totalt bomskudd.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 26.04.2026 16:41    Post subject: Reply with quote

Og det metaforiske i mitt ja, var at en del av bildet med hvor feil dette var var at alternativene ikke var klare og det ikke fantes mange alternative trenere av kalibret som skulle ta oss et hakk videre mot Europa på markedet. Å bruke bildet «vrak» om Kåre Ingebrigtsen sier vel det mest om hvor virkelighetsfjern man var. Ettertiden har virkelig understreket poenget, og den manglende evnen til å erkjenne realitetene er ganske fascinerende, ikke en gang nå som til og med Alfred Johansen ser ut til å ha høyere stjerne enn Kåre Ingebrigtsen. Jeg bruker bare det objektive i vurderingene mine, selve resultatene og spillet ute på banen. Ikke masse spekulasjoner om alt mulig. Er ikke det logisk og saklig?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.04.2026 21:05    Post subject: Reply with quote

Uvant at det ikke er cupkamper igjen før i slutten av august. Mulig noen reserver etter hvert bør spille RBK2-kamper for å holde seg i gang?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
siggen1
Rutinert

PostPosted: 26.04.2026 22:34    Post subject: Reply with quote

Mosgård er helt klart den mannen jeg vil ha. Men organisasjonen RBK må også endre sammensetning og struktur. Det er noe pillråttent som fortsatt ligger i korridorene.

Spillere jeg ønsker er Bergli Stopper på Koffa. Dynamisk og beinhard. Og Lonebu på AAFK,spiss som minner meg om Gytkjær
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 27.04.2026 16:50    Post subject: Reply with quote

Dette må ta slutt. Nå har vi vært i utvikling i 2.5 år, negativ utvikling vel å merke med dette amatørmessige trener apparatet.
Vi er etter 2,5 år fortsatt bak Hamkam. Kristiansund, Kfum, Sandefjord osv.
At noen i det hele tatt tenker dette er i nærheten av ok er helt crazy.
Det å skylde på ramme vilkår er helt diotisk når vi ser hvem vi ligger bak og taper kamper for, les BRYNE.....
Man blir helt matt.
Frank1
Proff

PostPosted: 27.04.2026 17:11    Post subject: Reply with quote

Komisk nok eneste offisielle kampen Bryne har vunnet i år, de har fulgt opp med fire strake tap i OBOS
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 27.04.2026 19:31    Post subject: Reply with quote

Våre to neste er Viking og Lillestrøm, sannsynlig at vi sitter igjen 0 eller 1 poeng. Og da må det vel ende i skilsmisse.

Ikke usannsynlig at vi ligger på direkte nedrykk i 16 mai kamp mot Aalesund.
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 08:29    Post subject: Reply with quote

Alt annet en 9 poeng på neste 4 er jo katastrofe.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 09:10    Post subject: Reply with quote

Det vet vi jo ikke skjer. I beste fall blir det 3, om vi klarer å slå aafk.
Back to top
Looney
Senior

PostPosted: 28.04.2026 09:11    Post subject: Reply with quote

Sjiraff wrote:
Alt annet en 9 poeng på neste 4 er jo katastrofe.

Det store spørsmålet er hvor mange poeng Alfred må ta før pausen for å beholde jobben. Det er fem kamper til pausen.

Per nå har vi 0,83 poeng i snitt, og tro det eller ei, men 20 % av serien er spilt (6 av 30 kamper).
Etter fem nye kamper vil vi være oppe i nærmere 40 % (!) av sesongen.

Dersom vi for eksempel ender med tap mot Viking, uavgjort mot Lillestrøm og seier mot KFUM og Aafk, tap mot Bodø, vil vi stå med totalt 12 poeng. Altså litt over 1 poeng i snitt. Det er vanskelig å se at det er nok til at Alfred får fortsette, eller?

Samtidig skal det kanskje ikke så mye mer til før klubben velger å la dette trenerteamet fullføre sesongen. Det koster å endre, uten at det gir noen garanti for bedring. Programmet etter pausen fremstår som enklere, og sommervinduet gir mulighet til å styrke stallen, det er faktorer som jeg tror bidrar til at styret freder Alfred ut sesongen om tendensen er ok +

Men skal denne sesongen reddes, må det nesten et lite mirakel til. Nå føles det som vi har blitt som Brann og VIF på sitt mest typiske, stort potensial, men det blir aldri helt noe av det. Så man havner midt på tabellen, pluss/minus, og begynner å snakkes om neste sesong allerede før sommeren.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 10:06    Post subject: Reply with quote

Men skal vi hekte av Alfred nå må vi ha en fast erstatter på plass med en gang. Kan ikke drive med midlertidig løsning og 6 mnd med prosess før de kommer opp med en fast løsning og vi må starte på nytt.,
jfudh
Senior

PostPosted: 28.04.2026 11:31    Post subject: Reply with quote

Looney wrote:
Samtidig skal det kanskje ikke så mye mer til før klubben velger å la dette trenerteamet fullføre sesongen. Det koster å endre, uten at det gir noen garanti for bedring.

Enig, og kanskje ikke så dumt, faktisk. Jeg har etter hvert slått meg til ro med at vi har de folka vi har, og må gjøre det beste ut av det. Johansson har ikke vært noen suksess i Rosenborg så langt, men vi har ingen gode alternativer, så da må vi bare håpe at det snur. Om Josinho har rett i at han har endret seg litt de siste ukene (spill på stor bane, trene på kunstgress før bortekamper, må ikke vinne alle diskusjoner), så er jo det positivt.

Dersom det dukker opp en god kandidat som kan erstatte ham så bør vi slå til, og ikke være redd for å bruke de 20 millionene (vet noen det faktiske tallet, eller i det minste et godt estimat?) det koster å sparke Johansson & co. De pengene tjener vi inn om vi kommer til europaseriespill. Så lenge en slik god kandidat ikke eksisterer bør vi bare la dette surre og gå og håpe at det snur.

Det er jo veldig kjedelig, og tilskuertallene kommer bare til å fortsette å synke, men sånn er livet.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 12:10    Post subject: Reply with quote

Det kommer da aldri i verden til å koste oss 20 millioner å sparke Alfred?
Back to top
jfudh
Senior

PostPosted: 28.04.2026 12:26    Post subject: Reply with quote

Nei? Og hva vil det koste da?

Han har to og et halvt år igjen av kontrakten, og har med seg 2-3 assistenter med hver sin kontrakt. Hva vil det koste å si opp alt det?

Og så er det et spørsmål om spillerstallen må tilpasses neste trener, selv om vi har prøvd å minimere nettopp den kostnaden ved å prøve å bli mer klubbstyrt.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 12:33    Post subject: Reply with quote

Ganske mye mindre enn det, antar jeg? Angående spillerstallen er jeg mektig imponert over at så mange virker å ha glemt at vi etter planen skal være klubbstyrt, og ikke trenerstyrt lengre. Det betyr blant annet at vi skal ha en rød tråd når det kommer til spillestil og treneransettelser. Dette skal også medføre at man ikke trenger å bytte ut halve spillerstallen ved hver treneransettelse.
Back to top
jfudh
Senior

PostPosted: 28.04.2026 12:40    Post subject: Reply with quote

Tok meg bryet med å undersøke litt. Johansson hadde 2,1 mill. i skattbar inntekt i 2024. La oss si at det er lønna hans nå. Da vil det koste oss 5 mill. å sparke ham, med mindre det finnes en eller annen klausul eller regel jeg ikke vet om.

Jordi og Tjärnberg har også kontrakter ut 2028. Jeg finner intet estimat på lønnen deres, men om vi antar en million så vil det koste 5 millioner å sparke de to også.

Så da er vi på en totalkostnad på 10 millioner. Så kommer andre kostnader forbundet med et trenerskifte, som f.eks. innkjøp av bedre tilpasset spillermateriale. Dette er like reelle kostnader, men vanskelige å tallfeste.

Så er det kostnader forbundet med å skaffe seg ny trener, f.eks. å kjøpe ham og assistenter ut av nåværende kontrakt om nødvendig.

Det blir fort 20 mill. i reelle kostnader sammenlignet med å bare fortsette i rettlinjet bevegelse. Så kan det godt være de 20 millionene spares inn gjennom forbedrede resultater - det er en separat diskusjon.

Jeg kan ingenting om kontraktsrett, så kom gjerne med bedre estimater den som kan.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 28.04.2026 17:51    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Men skal vi hekte av Alfred nå må vi ha en fast erstatter på plass med en gang. Kan ikke drive med midlertidig løsning og 6 mnd med prosess før de kommer opp med en fast løsning og vi må starte på nytt.,

Helt klart, og dermed bør vi vel kunne forvente at klubbledelsen jobber i det stille med alternativene. Vi kan ikke ha flere lange prosesser som bare munner ut i svake kandidater langt ned på lista. I så fall kan vi like godt bli stående med dagens regime inntil vi kan garantere for et bedre alternativ.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.05.2026 11:48    Post subject: Reply with quote

(...) ingen lag i Eliteserien har scoret færre mål enn RBK på de seks første kampene.

(...)

I tillegg til den faktiske målprotokollen, kommer RBK også dårlig ut på andre statistikker som måler det offensive.

Arrow Nest lavest xG i ligaen med 7.05 totalt.

Arrow Nest færrest skudd per 90 minutter (9.55).

Tallene er hentet fra analyseverktøyet Wyscout. Start er laget som har lavere xG og færre skudd enn RBK etter seks spilte kamper.

Les mer: Ingen scorer mindre: – For dårlig
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Pirlo
Veteran

PostPosted: 01.05.2026 12:16    Post subject: Reply with quote

Gi det 3-4 år til, så blir det bedre. Prosjektet er bare helt i startfasen Wink
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 01.05.2026 13:35    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
(...) ingen lag i Eliteserien har scoret færre mål enn RBK på de seks første kampene.

(...)

I tillegg til den faktiske målprotokollen, kommer RBK også dårlig ut på andre statistikker som måler det offensive.

Arrow Nest lavest xG i ligaen med 7.05 totalt.

Arrow Nest færrest skudd per 90 minutter (9.55).

Tallene er hentet fra analyseverktøyet Wyscout. Start er laget som har lavere xG og færre skudd enn RBK etter seks spilte kamper.

Vi er altså både dårligst på å skape sjanser (xG 7.05) og i tillegg ekstremt ineffektive (3 mål)..

Start har kanskje lavere xG enn oss, men de har skåra 5...

RBK
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 01.05.2026 14:02    Post subject: Reply with quote

Ikke så greit dette. Kan ikke sparke en trener når det går bra fordi det gir ingen mening. Kan heller ikke sparke en trener når det går dårlig for kontinuiteten er viktigst. Confused
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 01.05.2026 21:01    Post subject: Reply with quote

Da må vi nok begynne å belage oss på OBOS neste år. Om det skal forhindres tror jeg vi må erstatte dagens trenerapparat, og antakelig styrke noen posisjoner på banen. Men det er mangelen på samspill og et tydelig spillemønster og angrepsplan som er det mest graverende. Selv med dagens stall hadde vi overlevd greit i serien om det fundamentale var på plass. Skadesituasjonen er en annen faktor, men her har vi vel folk på vei tilbake, så det er mindre prekært. Har vi ikke nytt trenerapparat innen VM tror jeg vi går ned.
Back to top
Svartogkvit
Senior

PostPosted: 01.05.2026 21:04    Post subject: Reply with quote

Noen som vet om de selger billetter til treningene? Har hørt at det er der det skjer.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 01.05.2026 21:05    Post subject: Reply with quote

De som styrer fotball i klubben er uerfarne og ca inkompetente og ikke kvalifiserte for jobben.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Next
Page 16 of 17

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb