| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Pirlo Veteran
|
Posted: 07.04.2026 22:59 Post subject: |
|
|
| Stallen vår er mer en god nok til topp 4. Samhandling, mål og gode opplevelser bygger selvtillit og prestasjonskultur. RBK per nå er dessverre ikke et sted som gir noen av delene, og derfor faller mange spillere gjennom og utvikler seg negativt. Det var ingen som klagde på Mikkel Ceïde høsten 2024. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 07.04.2026 23:35 Post subject: |
|
|
Stallen vår er ikke mer enn god nok til topp 4.
Etter at Witry og Svensson gikk ut spilte vi med følgende forsvar:
-Tobias Dahl spilt en halv sesong for Moss uten å utmerke seg nevneverdig. Treig, ordinær og ville blitt lynsjet hvis han snakket svensk.
-Jonas Mortensen har sett ut som en amatør som har vunnet en mulighet til å spille for et profflag hver gang han er på banen. Spilte 1.div i Danmark og supporterene mente det ikke var noe stort tap og miste han da han ble solgt.
-Håkon Røsten kommer fra en sesong i OBOS der han spilte helt ok. Er så langt unna nivået som trengs at det er tragikomisk.
-Mikkel Ceide har spilt 2 sesonger fast på RBK nå og det sier vel dessverre det meste om tingenes tilstand.
Mener du helt seriøst at dette kan matche forsvaret til feks Viking, Bodø Glimt, Tromsø, Vålerenga og Brann? Jeg nekter og tro at noen av disse er i nærheten av å starte selv om de har akder og suspensjoner.
Man vinner ikke fotballkamper i eliteserien med et sånn forsvar |
|
| Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 08.04.2026 03:56 Post subject: |
|
|
| Pirlo wrote: | | Stallen vår er mer en god nok til topp 4. Samhandling, mål og gode opplevelser bygger selvtillit og prestasjonskultur. RBK per nå er dessverre ikke et sted som gir noen av delene, og derfor faller mange spillere gjennom og utvikler seg negativt. Det var ingen som klagde på Mikkel Ceïde høsten 2024. |
Jo, Mikkel Ceide har aldri vært god nok som midtstopper dessverre.
Kan sikkert spille 1 av 2 på CDM sammen med Selnæs eller noe slik, men har for store glipp til at han kan være sistemann.
Og nei, forsvaret vårt med Røsten, Ceide og Wahlstedt er ikke i nærheten av å være godt nok, men det forsvarer ikke at vi har 0 mål mot dyktig motstand i lang rekke og det kan vel sies at om vi scorer 0 mål så vinner vi helt sikkert 0 kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 08.04.2026 08:42 Post subject: |
|
|
Korrekt. Vi er totalt blottet for selvtillit, samhandling og spilleglede. Akkurat nå er det svært lite som tyder på at det kan snu med det første.
Jeg ønsker bare å sette fokus på spillermateriale for å illustrere at det er flere sider av saken her.
Når 50% av spillerne på treningsfeltet rett og slett ikke holder mål så er det umulig å bli bedre. Klubben har nok sett seg blind på å få opp spillere fra akademiet for å tjene store penger på salg men har glemt at treningshverdagen er avhengig av seniorspillere med kvalitet.
Du skal være et helt eksepsjonelt talent som 16-åring for å trene ned A-laget til Rosenborg. En kan kanskje ha et par stykker av disse om gangen, men nå er det en gjeng med gode men langt i fra spesielle ungdommer som er med å setter standarden på treningene.
Når vi i tillegg har stilt oss i en situasjon at vi er nødt til å spille med flere spillere som beviselig ikke utmerker seg på utlån i OBOS, men forventes å levere for den klubben i eliteserien med størst press og forventninger. Da gjør vi det ikke enkelt å lykkes som lag dessverre. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 08.04.2026 08:43 Post subject: |
|
|
Stoppersituasjonen vår er noe av det mest forunderlige i år. Vi gikk inn i oppkjøringen med vår beste stopper skadet, av de to gjenværende er to ikke gode nok og kommer ikke til å bli det (Ceide,Røsten) og ett uferdig talent (Volden) som trenger mye tid. Stoppere er jevnt over noe eldre når de er på topp enn i øvrige posisjoner da det er krevende å spille der.
På toppen så låner vi ut den eneste voksne spilleren som kan spille stopper (UYJ). Det er faktisk en helt uforståelig prioritering før sesongen når lands endelig har fått penger mellom hendene. Komboen av jevngamle ,uerfarne trenere/ ledere som i tillegg ikke evner å se seg fra utsiden er en giftig kombo for klubben. Bare det å fordele spilletid i oppkjøring istedenfor å spille inn ett lag sier sitt |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 08.04.2026 08:52 Post subject: |
|
|
Det AJ har fått ut av stallen vår, samt det at de ikke har klart å holde skadenivået på et normalt lavt nivå er trenerens ansvar og skyld.
Så kan man cherrypicke og finne svake punkt, som deler av forsvarer, men unnlate å nevne at vi har forsvarsspillere som Nemcik og Svensson som tilhører toppen i Eliteserien.
Gode trenere som KK får det beste ut av spillerne sine og har en erfaring i forhold til belastninger, som gjør at skadenivået på nøkkelspillere er lavt. AJ er så svak som det er mulig på begge disse to svært viktige faktorene. Det er hovedgrunnen til at vi er på et historisk lavnivå etter ov to år etter han tok over. Han har også hatt flere vinduer med mye penger å handle for. Samtidig har han leid ut viktige spillere som UTJ. Så forsvarsprobelemene ER på grunn av AJ |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 08.04.2026 08:58 Post subject: |
|
|
Jepp. Det at det ikke har blitt spilt inn en ellever er det som irriterer meg mest. Da kunne vi kanskje fått litt mere ut av dette.
Keeper, midtforsvar og sentral midtbane er helt avgjørende i alle lag. Har du ikke kvalitet her blir det vanskelig å få trygghet i laget. Jeg syns faktisk vi har sett grei ut i starten på kampene så langt i år. Men så lenge det blir livsfarlig hver gang motstander nærmer seg boksen og vi slipper inn enkle baklengs så kommer defensive tanker i hodet på spillerne og man går i overlevelsesmodus i stede og ender bevisst eller ubevisst å skadebegrense i stede for å true motstander.
Jeg klarer rett og slett ikke å se at et trenerskifte vil gjøre underverker her. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 08.04.2026 09:27 Post subject: |
|
|
| Jeg tippa 11. plass før sesongen, noe som nok var for optimistisk. Jeg mener likevel at en skadefri 11-er er bra nok til å kjempe om fjerdeplassen, men det er helt irrelevant fordi vi vil ha 5-6 av disse ute til enhver tid under dagens regime, sånn er det bare. Hvis vi ser på 11-eren som har vært tilgjengelig i 2026, så er jeg enig med lasarus i at det er nærmere OBOS enn toppen av Eliteserien. Hvis vi ikke får struktur på laget så rykker vi ned med det laget vi har tilgjengelig nå, det er helt klart. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 08.04.2026 13:33 Post subject: |
|
|
Må snart legge den der unge trøndere utopien død. Vi er mer opptatt av å ha unge trøndere fra eget akademi enn å sette sammen ett best mulig lag. Det er naivt og respektløst å tro at det er mulig.
Hvor mange andre lag i elitserien har fire spillere fra eget distrikt i forsvar. Det er utopi å tro at man kan bare hive inn unggutter fra juniorlaget å tro at man kan hevde seg i eliteserien. Det er ingen andre lag som opererer slik.
Det handler om å ha 11 spillere på banen som er bedre enn motstanderens. Fokus en to og tre må være å hente de best tilgjengelige spillerne i alle posisjoner. Vi prøver ikke å gjøre laget bedre på spillerfronten.
Uansett er det Alfred får ut av de vi har altfor dårlig og så lenge han heller ikke evner å få satt en struktur som får frem det beste fra spillerne må klubben reagere. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 08.04.2026 16:33 Post subject: |
|
|
| 100% enig |
|
| Back to top |
|
 |
Fightegutta Junior
|
Posted: 08.04.2026 17:03 Post subject: |
|
|
| Noe av det første jeg ville gjort som ny trener i RBK var å sette ut Mikkel Ceide av laget, og heller sette inn Selnæs fram til Nemcik er tilbake. Det svekker oss mindre med Fossum (og snart Santi når han er tilbake) på midten enn Ceide i forsvar. Vi skulle selvfølgelig mye heller ha hentet en faktisk stopper, men det valgte klubben å ikke gjøre. Selnæs vil heller ikke være stopper, men han er god i feltet og grei i frispilling. Mikkel Ceide forstår ikke sonemarkering og klarer ikke lese angrepsbevegelser. Han hører virkelig ikke hjemme på dette nivået. Synd, han virker som en ålreit fyr og liker klubben godt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.04.2026 17:09 Post subject: |
|
|
Etter tre kamper står de med to (!) skudd på mål. Det gir et snitt på 0,7 skudd på mål per kamp.
Gapet opp til konkurrentene er enormt.
– En ting er å tape kamper. Det er noe annet når det i tillegg ikke ser bra ut. Det synes jeg er verst, egentlig. Vi må tørre å spille offensiv fotball, tørre å miste ballen, sier Rosenborg-spiss Dino Islamović om den dystre statistikken.
– Blir du bekymret av det?
– Vi er i en business hvor det handler om resultater. Spesielt i Rosenborg, Norges største klubb. Det er klart at vi blir bekymret når det ser sånn ut, svarer spissen.
Start er laget nest nederst på samme statistikk. De har sju skudd på mål og et snitt på 2,3 per kamp. Heller ikke det noe å rope hurra for, men fortsatt over tre ganger så mange som trønderne.
Bodø/Glimt hadde åtte skudd på mål i sin første kamp. Tromsø har i snitt sju skudd på mål, da de har 21 skudd på mål samlet for sine tre første kamper.
Les mer: Se de alarmerende Rosenborg-tallene: – Får satans mange klikk |
|
| Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 09.04.2026 18:53 Post subject: |
|
|
| Jeg synes det er mest alarmerende at han synes Våren 2025 var deres beste periode, for min del var hele 2025 totalt fiasko hvor det virket som at Rosenborg skulle spille uavgjort 0-0 så ofte som mulig, det var så kjedelig og dødt som det kunne blitt, frem til nå da, det er enda værre nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Akademia Senior
|
Posted: 09.04.2026 19:16 Post subject: |
|
|
| Jeg var og så på Byåsen - RBK2 i helgen. Her er det da spillere med a-lagskontrakt som spiller mot motstand fra nivå 4, og som ikke utmerker seg spesielt. Tvert i mot så er det noen som sliter litt med nivået. Dette er altså det som møter på A-lags trening til daglig. Det er ikke rart at vi sier at vi har sett bra ut på treningen, når motstanden er nedre 3.div. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 09.04.2026 19:27 Post subject: |
|
|
Ja det er skremmende. Som jeg ramset opp i innlegget på forrige side så var over halvparten av skadefri spillere som reiste på årets første treningsleir på dette nivået. Så lurer folk på hvorfor vi sliter mot eliteseriemotstand….
Last edited by lasarus on 09.04.2026 19:29; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 09.04.2026 19:28 Post subject: |
|
|
| Jeg også var på den kampen og tenkte det samme: Borgersen, Hald-Hernes og Soboczynski var helt ordinære, men Sørum var god. RBK2 ble kjørt i store deler av 2. omg. Det var heller ikke innsatsen det sto på, synes juniorene jobbet bra. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 09.04.2026 19:40 Post subject: |
|
|
I intervjuet med Perry forleden dag så kom han med et utsagn som jeg kjente traff:
«– Rosenborg har akkurat nå mistet referansene på hva som er kvalitet.»
Jeg er redd mange supportere har gjort det samme. Har merket det selv også.
Et ferskt eksempel er innhoppet til Sasah mot VIF. Folk var fra seg av begeistring og jeg kjente litt på det selv. Men va fikk han egentlig til? Svært, svært lite utenom litt innsats.
Et annet eksempel er nevnte Hald Hernes på treningsleir. Det jubles og lager saker i avisa om et nytt stjerneskudd. Realiteten er at han overrasket i forhold til forventningene men stort sett var han helt elendig og hadde svært lite å bidra med utenom innsats. |
|
| Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 09.04.2026 19:42 Post subject: |
|
|
Godt mulig Alfred ikke er riktig mann, men setter samtidig store spørsmålstegn til styreleder som har ansvaret for ansettelse og avsettelse av trener.
Setter også store spørsmåltegn til daglig leder og sportsklubbens prioriteringer.
Jeg tror det er grunnlag for å spørre om det er kun treneren som er problemet i denne klubben! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 09.04.2026 20:10 Post subject: |
|
|
| Sportsklubben? Troll? |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 13.04.2026 13:15 Post subject: |
|
|
| Gårsdagens vinnermål viser enda et eksempel av noe jeg synes har vært et interessant angrepsvåpen til tider, innleggsfoten til Ole Selnæs. Det er en litt snodig situasjon, at midtbaneankeret har lagets beste innleggsfot. Om man fortsetter å få satt ham opp til å slå innlegg fra dypt kan det bli mange sjanser av det, og den muligheten kommer med jevne mellomrom når ballen kommer tilbake i støtte fra venstrekanten spesielt. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 13.04.2026 16:00 Post subject: |
|
|
Mye handler om god bevegelse i boksen. I går så vi at vi ganske ofte fikk flere spillere og løp innenfor 16. På den store sjansen til Bomholt har vi tre spillere på venstre kant som skaper overtall og farlige bevegelser. Inni boksen har vi nå flere spillere, der den som er mest offensiv er vår høyre back.
Også på det første målet når ballen blir spilt til Fossum, er det et par spillere i nærheten, så selv om pasningen fra han ville vært unøyaktig hvis den var til Amin, er Bomholt nære nok til at det blir en fin pasning til han.
Det at vi er tryggere defensivt med Ole, Nemcik og Røsten gjør nok at spillerne i større grad tørr å være med fremover. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 16.04.2026 22:38 Post subject: |
|
|
Dino Islamovic er den siste signeringen Amankwah mener kommer ut på plussiden.
– Han har vært veldig svak så langt i år, men sesongen i fjor kunne vært enda verre for Rosenborg om ikke han leverte varene på topp, sier han.
https://www.tv2.no/sport/.../18732834/
Tenk at man får betalt for å si noe så dumt. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 18.04.2026 12:24 Post subject: |
|
|
| Det er jo sant. Hvem skulle scoret målene hans? |
|
| Back to top |
|
 |
Maro Veteran

|
Posted: 18.04.2026 12:47 Post subject: |
|
|
| Pirlo wrote: | | Det er jo sant. Hvem skulle scoret målene hans? |
Kanskje den spissen som hadde blitt hentet i stedet for Dino  _________________ Det kan stort sett bare gå oppover |
|
| Back to top |
|
 |
|