English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Akademispillerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 111, 112, 113

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JW
Rutinert

PostPosted: 22.01.2026 18:05    Post subject: Reply with quote

Utlånet er klart.
https://blink-fotball.no/
Back to top
View user's profile Send private message
Akademia
Senior

PostPosted: 01.02.2026 14:36    Post subject: Reply with quote

Nok en spiller fra 09-kullet drar fra akademiet. De aller fleste er uten proffkontrakt, som gjør at de er på amatørkontrakt som utløper hvert år.
Aktuell spiller går dermed gratis, og ser ut til å havne i en Bundesliga-klubb.
Synes det er rart at man ikke sikrer seg med å gi proffkontakter til flere av disse.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 01.02.2026 15:45    Post subject: Reply with quote

Tror klubben er kjent med dette og har noenlunde kontroll. Hvem drar?
Back to top
Akademia
Senior

PostPosted: 01.02.2026 16:08    Post subject: Reply with quote

Ja, det er klar at de er kjent med dette, men fortsatt merkelig spør du meg. Kan ikke forstå noe annet enn at de taper på dette. Spesielt de gylne generasjonen bør man sikre seg flere spillere.
Nå er det Marcus Knutsen som går gratis.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 01.02.2026 18:41    Post subject: Reply with quote

Får vel noen hundre tusen kroner i utdanningskompensasjon. Er denne Knutsen utrolig lovende, har ikke hørt noe om ham tidligere? Han har ikke landskamper på gutte/jr-nivå.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 01.02.2026 19:57    Post subject: Reply with quote

Nå vet ikke jeg detaljene er her, men spørsmålet er jo hva klubben har gjort og om de har forsøkt å signere proffkontrakt og fått avslag eller om klubben mener det har vært for tidlig osv.

Uansett så må det på generell basis bli enda mer attraktivt for akademispillerne å 1) bli værende i klubben til tross for spennende tilbud utenlands fordi vi kan vise til en klar vei til a-laget (at vi tar opp en del egne juniorer i a-stallen er positivt, hvis de også får en fair sjanse til spilletid er det enda bedre) og 2) overbevise de om å i det minste signere en proffkontrakt som gir klubben bedre rettigheter om det skulle være stor utenlandsk interesse som gjør at klubben sitter igjen med noe mer enn bare kompensasjonen om spilleren skulle gjøre stor suksess senere.

Jeg mener støtteapparatet bør utvides slik at man enda bedre kan følge opp spillerne for eksempel. Dette er støtteapparatet på SalmarAkademiet i følge rbk.no.

"G19 / Rosenborg 2
Hovedtrener - Nils Petter Austad
Assistenttrener - Vegard Skorstad
Spillerutvikler - Per Ciljan Skjelbred

G17
Hovedtrener - Jonas Uran Rønning
Assistenttrener - Sarmed Saify

G15
Hovedtrener - Mats Langmo Karlstrøm
Assistenttrener - Ørjan Maaø

Øvrig støtteapparat
Keepertrener - Lars Brudalen
Fysio - Anders Megård
Fysio - Arve Næss Kjøsnes
Fysio / Fysisk trener - Preben Husby
Trenerutvikler - Svein Maalen

Materialforvaltere/Keepertrener Arne Cato Gellein
Materialforvaltere/Støttespillere: Christoffer Hansen og Bjørn Sverre Svendsen"

Roger Naustan er vel toppspillerutvikler i tillegg, men har vel tettere tilknytting til a-laget.

Mimimum burde det vært en spillerutvikler, en keepertrener, en fysisk trener og en fysio per treningsgruppe i mine øyne. Vi kan ikke konkurrere med Bundesliga-klubber for eksempel på antall ressurser, men vi kan forsøke å ha et tilbud som gjør at det er mindre fristende for talentene å skifte klubb. Trener og assistenttrener bør få ha hovedfokus på hvordan treningsgruppa skal utvikle seg som lag med en spillerutvikler som i større grad følger opp enkeltspillere i samarbeid med hovedtrener og assistenttrener.

Nå vet ikke hvor flink klubben er på hospitering og det å forfremme de største talentene "oppover" i systemet, men selv om det i utgangspunktet er la oss si "08-kullet" sin tur til å være hovedvekten på 2. laget så bør man heller satse på "09-kullet" om det er klart bedre for eksempel. De største talenene bør på generell basis flyttes oppover.

Denne Knutsen har jeg lest flere steder blir sett på som et stort talent, men har knapt nok fått muligheten på RBK2 eller for g19 for eksempel. Det kan være flere årsaker til dette og hvis en spiller tidlig/tydelig har signalisert at vedkommende kommer til å dra til utlandet i stedet for å signere proffkontrakt hos oss så skjønner jeg at klubben ikke prioriterer store ressurser på vedkommende dog, men hvis det er fordi klubben er for konservativ så mener jeg det er feil av klubben. Gi de beste spillerne/største talentene i hver treningsgruppe få prøve seg på neste nivå, og om de steget er litt for stort så gir man tilbakemelding på hva som må bedres og jobber med de områdene sammen med spilleren en periode før det gis en ny sjanse. Tar vedkommende neste nivå så blir det hovedarenaen også kan den heller være med sitt eget kull innimellom når det passer alle hvis det er ønskelig (kan være fint fra et sosialt perspektiv blant annet, samt fin referanse for den gruppa å se hva slags nivå som kreves for å ta det neste steget).

Jeg vet ikke hvor flink klubben er til dette, dette er rent generelt.
Back to top
digre
Proff

PostPosted: 01.02.2026 20:40    Post subject: Reply with quote

Akkurat dette har vel vært problematisert i alle år. Det er ikke alle som blir satset på og klubber gjør feilvurderinger. Birger Meling fikk ikke engang juniorkontrakt med Viking.

Vi har mistet noen unge spillere tidligere. Noen har fått store løfter. Noen har hatt store drømmer. Og noen har vi nok bommet med man management på. Men jeg kommer ikke på noen guttespillere som har blitt store etter oss etter å ha gått gratis fordi de ikke fikk kontrakt.
Back to top
Akademia
Senior

PostPosted: 01.02.2026 20:45    Post subject: Reply with quote

Det er jeg nok så sikker på det er mange eksempler på. Første jeg kommer på er Fredrik Sjøvold. Gikk til Tiller da han ikke ble satset på i RBK.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.02.2026 20:57    Post subject: Reply with quote

Nå får han være med laget ut den resterende tiden i Portugal. Altså 10. februar.

– Helt fantastisk. Jeg får bli kjent med litt nye folk, så er det selvfølgelig en del jeg kjenner fra før. Det er nye steg å ta. Det er bare å fortsette å nyte det. Ta til seg så mye lærling som mulig, sier Hald-Hernes.

(...)

– Med sykdommer og skader så har vi vært tynne, og da valgte vi å fly ned ham. Han har jo trent en del med oss, så det har vært «Aleks» (Borgersen) og Leo Dorsin som og de som har trent med oss av og til, og han har vært en av dem. Vi liker Ulrik veldig godt, så det var gledelig at vi fikk muligheten til å ta ham ned hit. Han er en veldig annerledes type enn de to andre. Han er veldig positiv, og det smitter over på de andre, og det motet han spiller med i dag, det var kult å se, sier Johansson.

– Ekstra imponerende etter det døgnet han har hatt?

– Det er det. Ballen peker hele tiden fremover når han får den, og tross sin unge alder så er han aggressiv. Han gjorde det bra, sier Johansson

Les mer: Flykaos og tapt bagasje, så fikk Ulrik (16) beskjeden fra RBK-treneren: – Ble ikke mye søvn
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran

PostPosted: 01.02.2026 22:42    Post subject: Reply with quote

digre wrote:
Akkurat dette har vel vært problematisert i alle år. Det er ikke alle som blir satset på og klubber gjør feilvurderinger. Birger Meling fikk ikke engang juniorkontrakt med Viking.

Vi har mistet noen unge spillere tidligere. Noen har fått store løfter. Noen har hatt store drømmer. Og noen har vi nok bommet med man management på. Men jeg kommer ikke på noen guttespillere som har blitt store etter oss etter å ha gått gratis fordi de ikke fikk kontrakt.

Sjøvold som nevnt. Heggem fikk vel heller aldri muligheten oppe i a-stallen.
Kamanzi kan vel muligens nevnes, men kanskje litt tvilstilfelle i akkurat denne sammenhengen (avhenger på hvordan man definerer kriteriene). Dennis Johnsen har kanskje ikke blitt "stor", men har en del kamper på øverste nivå både i Nederland og Italia samt en landskamp.

Helmersen ønsket vi å satse på, men skader gjorde at han trengte en restart andre plasser. Ola Solbakken fikk vel heller aldri skikkelig muligheten på a-laget? Erlien er også litt sånn i utkanten her føler jeg.

Sørloth fikk jo noen kamper og hadde kontrakt i alle fall, men ble vel heller ikke satset skikkelig på.

Jeg sier ikke alle disse nødvendigvis var tabber eller feilvurderinger der og da, noen trenger et miljøskifte for å virkelig blomstre for eksempel.

Men jeg synes absolutt det bør tas noen grep for å gjøre oss enda mer konkurransedyktige. Det blir bare tøffere og tøffere konkurranse fra utenlandske klubber med større ressurser i akademiene sine. Derfor tenker jeg at to grep som ikke koster veldig masse kan hjelpe en del, pluss et tredje moment hvor jeg ikke vet hvordan akademiet operer fra før av men hvor jeg håper det er noenlunde slikt som jeg skisserer.

1) Flere ressurser i støtteapparatet som gir spillerne bedre oppfølging, både som lag og individe spillere. Dvs. minst tre trenere (hovedtrener, assistenttrener og spillerutvikler), og 1x fysisk trener, keepertrener og fysio på alle treningsgrupper.
2) Hele tiden ha en klar vei til a-laget for de største talentene, hvis vi har et definert nummer på antall spillere vi ser for oss å ha i a-stallen så skal vi ha som mål å ta opp minst 1 spiller før hver sesong, gjerne etter å ha vært faste hospitanter sesongen før. Og ha en klar utviklingsplan for gapet fra RBK2 til spilletid på a-laget blant annet inkludert planer for utlån i ES/OBOS hvis veien frem til spilletid for a-laget den sesongen er lang og RBK2 er litt for lavt nivå.
3) Prioritere spilletid på høyest mulig nivå for de største talentene uavhengig av alderskull. Det er helt greit at utgangspunktet er at det eldste kullet skal være bærebjelker på RBK2, men har man en lovende generasjon bak så bør jo de prioriteres om man anser det som mer sannsynlig at flere der kan ta steget opp til a-stallen.

Mitt inntrykk er at det jobbes veldig bra i akademiet, jeg forsøker egentlig ikke svartmale jobben som gjøres og kompetansen som er der. Man kan alltids bli bedre dog og ikke minst så må vi hele tiden forbedre oss for å være best mulig rustet for konkurransen utenlands samt at spillerne stadig krever mer av akademiet sitt opplegg. Det holder ikke bare at vi er Rosenborg og har en god historikk, opplegget må oppleves som konkurransedyktig og godt nok slik at utenlandske akademier ikke frister like mye selv om de har større ressurser både sportslig og økonomisk på papiret.
Back to top
ODN
Veteran

PostPosted: 01.02.2026 23:44    Post subject: Reply with quote

Gode punkter over her. Vi skal heller ikke undervurdere attraktiviteten et godt drevet akademi har, som i tillegg har en mer realistisk og oppnåelig vei til førstelaget - kontra hva store akademi i utlandet kan tilby.

Nå er jo ikke vår egen satsing i moderne tid en fasit, grunnet enkeltsituasjoner og for få utvalg å gå på, men man kan vell slå ganske så fast at unge spillere trenger tillit for å kunne slå gjennom. Klubber som gang på gang klarer å produsere spillere selv, er gode på akkurat dette. Noen trenger et miljøskifte for å lykkes, men man går eksempelvis ikke fra å ikke bli satset på i Rosenborg, til å spille på Atletico Madrid uten at det foreligger et talent i bunn. Det talentet burde blitt avdekket og satset på, selv om en så lys fremtid ikke kan forutses.

Virker som at vi endelig har forstått dette nå, men så skal vi også være forsiktige med å kaste hvem som helst ute i ilden. Det koster penger å være dårlige også. Nå har vi lyktes enormt med Nypan, Broholm og Tangvik. To av de var resultat av at de blomstret under tillit. Historien viser at det kommer alltid gode spillere fra klubben, og de må få lov til å slå gjennom her. Vi skal riktignok ikke basere oss på historie, men inntrykket mitt er i alle fall at akademiet drives godt for tiden, med mange dyktige personer innblandet. Dette gjenspeiler seg også i talentene vi (heldigvis) har blitt presentert for, og resultatene til aldersbestemte lag.

Vi kan jo stille oss spørsmålet; hvilke spillere skal vi utvikle? Vi har hatt ganske så mange gode spillere gjennom systemet som sendes ut til internasjonalt store klubber. Det er jo bare fantastisk, men er det en og alene målet? Hva om vi også klarer å danne en kjerne av spillere som holder et høyt nasjonalt nivå? Da må det i alle fall satses hardere på yngre spillere, noe som dagens stall i alle fall kan peke mot.
Back to top
Pettergomes
Rutinert

PostPosted: 02.02.2026 17:08    Post subject: Reply with quote

Hvem er rbk talentet på vei til Tyskland? (NIDAROS)

Tar for gitt at de ikke skriver den type tittel om eks-talent (Hjelde m. Fler).
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 02.02.2026 17:16    Post subject: Reply with quote

Er vel Marcus Knutsen som noen meldte litt lenger opp på denne siden.
Back to top
Pettergomes
Rutinert

PostPosted: 02.02.2026 17:19    Post subject: Reply with quote

👍
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 111, 112, 113
Page 113 of 113

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb