| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Larra Junior
|
Posted: 07.01.2026 18:13 Post subject: |
|
|
Spennende, dette trengte sjelen nå
Troillgutt på twitter som vanlig pålitelig.
Ref Karlsen og link til Afrika, det er vel primært KI som har de kontaktene så vidt jeg har skjønt. Åpen for å ta feil her.
Edit, feil islending ja. Tenkte det var han med erfaring fra England (Gretar). Uansett bra å få avklart, håper arbeidet med stallen starter ASAP. |
|
| Back to top |
|
 |
SanSilo96 Junior
|
Posted: 07.01.2026 18:21 Post subject: |
|
|
| Hvor lenge er det til Mini kommer med Robåt/cruiseskip-sammenligning da..? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 07.01.2026 18:25 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke så mye om Finnbogasson, men det virker som et spennende valg.
Breidablik vant serien på Island i fjor og kvalifiserte seg etterhvert for Conference League, hvor de havnet som nr 30 av 36 nå før jul og gikk dermed ikke videre.
I hjemmelig serie i år endte de på 4. plass og havnet utenfor Europaspill til høsten igjen. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 07.01.2026 18:25 Post subject: |
|
|
Nesten litt rart det ikke var en tråd fra før, kan nesten sverge på at det har vært et overgangsrykte på han en eller annen gang i løpet av 2010-tallet  |
|
| Back to top |
|
 |
Blikkontakt_m_Helland Junior
|
Posted: 07.01.2026 18:29 Post subject: |
|
|
| Fint om vi får navnet riktig. Alfreð. Vi har allerede én Alfred. Fred ut. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 07.01.2026 18:30 Post subject: |
|
|
Dette likte jeg.
En skikkelig kanin som hoppet frem fra hatten dette.
Gledelig,truaaaaaaaaaaaa |
|
| Back to top |
|
 |
Andy Pandy 27 Rutinert
|
Posted: 07.01.2026 18:48 Post subject: |
|
|
Fint med noe helt nytt ift hvor mye vrakgods som er nevnt og på papiret ser det veldig bra ut det Berdal sier. Velkommen  |
|
| Back to top |
|
 |
eksilbaill Senior
|
Posted: 07.01.2026 19:03 Post subject: |
|
|
| Skål for at de resirkulerte oldisenes tid er forbi! |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 07.01.2026 19:06 Post subject: |
|
|
| Nåssåladden wrote: | | Fra utlandet og et navn jeg aldri har hørt om før. Så da blir det nok suksess. Veldig spennende! |
Et stort fotballnavn fra Island. Har til og med scoret for dem i VM. Nå skal jeg ikke si at alle bør kjenne dette navnet, men jeg tror mange som følger med på internasjonal fotball vet hvem dette er. Men at han hadde lagt opp og blitt teknisk direktør for en islandsk klubb, det var ukjent for meg. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 07.01.2026 19:11 Post subject: |
|
|
Takk og lov. Var sikker på at de kom til å ansette Hoftun. Nå går det faktisk an å håpe.
Får håpe tiden med å hente inn uprøvde svensker fra B-klubber i Allsvenskan og lavere divisjoner er forbi. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 07.01.2026 19:16 Post subject: |
|
|
Velkommen!!!
Det er vel sånn framover at alle i sportslig ledelse som hentes inn må hete Alfred. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 07.01.2026 19:43 Post subject: |
|
|
| Flabbergast wrote: | Nesten litt rart det ikke var en tråd fra før, kan nesten sverge på at det har vært et overgangsrykte på han en eller annen gang i løpet av 2010-tallet  |
Jeg fant han i "Nye Spillere"-trådene fra 2012 og 2015 |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 07.01.2026 20:13 Post subject: |
|
|
Da får vi håpe han har noen gode kontakter inn i spesielt Nederland. Noen som tørr å spekulere i hvilke potensielt aktuelle spillere han kan ha en tilknytting til?
Sociedad -> Oskarsson hadde jo vært noe  |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 07.01.2026 20:33 Post subject: |
|
|
Fint at det ordnet seg til slutt. Hadde god info om RBK tenkte å offentligjøre det i mellom jula. Men så trengte AF ekstra runde med overbevisning.
Spennende valg ⚽️⚽️ |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 07.01.2026 20:33 Post subject: |
|
|
Fint at det ordnet seg til slutt. Hadde god info om RBK tenkte å offentligjøre det i mellom jula. Men så trengte AF ekstra runde med overbevisning.
Spennende valg |
|
| Back to top |
|
 |
Fightegutta Junior
|
Posted: 07.01.2026 20:55 Post subject: |
|
|
Har du noen gang sluppet annen insideinfo enn "dette har jeg visst lenge", Messi?
Disclaimer: jeg synes ikke du skal slutte, jeg liker karakterer på et forum. Stao no pao 
Last edited by Fightegutta on 07.01.2026 21:10; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.01.2026 20:57 Post subject: |
|
|
| Fightegutta wrote: | | Har du noen gang sluppet annen insideinfo enn "dette har jeg visst lenge", Messi? |
Joda, han visste i mange år at Tettey ville komme hjem til sommeren. Men hver gang det ikke skjedde så var det fordi kona hadde blitt overtalt til å ta et år til i England. Var vel sånn fem år på rad hun ble overtalt visstnok.
Og ja, jeg setter det på spissen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 07.01.2026 23:10 Post subject: |
|
|
| Det er ikke på spissen, det var akkurat sånn. Sist han kom med inside meldte han at Roar Strand var i førersetet... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.01.2026 23:32 Post subject: |
|
|
– Vi ble veldig imponert over Alfred i prosessen vi har hatt. Han har en god spillerkarriere fra ulike ligaer og klubber, men har samtidig brukt hodet til andre ting og hele tiden hatt en tanke om at det er sportsdirektør han skal bli etter spillerkarrieren, sier daglig leder i RBK, Tore Berdal til Adresseavisen.
(...)
– Dere får en ny ung Alfred inn i toppledelsen?
– Ja, vi må finne ut hvordan vi skal benevne dem. Ha ha.
(...)
– Er det bevisst at dere fortsatt satser ungt i toppledelsen?
– Vi har en klar plan for hvordan vi skal spille fotball og bygge en klubb i toppen av norsk fotball som også markerer seg i Europa. Det er han riktig mann til å gjøre.
Les mer: RBK har ansatt ny sportslig leder: – Vi ble veldig imponert
– Betyr en slik ansettelse en inngang til nye markeder?
– Ja, det vil være naturlig. Så er det fortsatt først og fremst Trøndelag og det norske som er de viktigste markedene. Det er maks med ni utlendinger, så Trøndelag og Norge vil alltid være prioritert. Samtidig, om vi skal stable på plass et lag som skal nå de ambisjonene vi har satt, så må vi være gode internasjonalt. Med Alfred får vi en med et stort nettverk, han kjenner mange, og har gode referanser, både som spiller og i klubb, sier Berdal.
Les mer: RBK-sjefen etter ansettelsen: – Det blir hans første oppgave i Rosenborg
Som spiller var han aldri profilen som levde på fysikk eller kaos. Han var en relasjonell spiss, avhengig av struktur rundt seg, tydelige roller og et lag som fungerte som helhet. Det er ofte tilfeldig hvilke spillere som senere blir ledere. Men det er ikke tilfeldig hvilke spillertyper som utvikler forståelse for system, samspill og kontekst.
Karrieren ble avsluttet relativt tidlig sammenlignet med mange andre i samme generasjon. Og det er her et viktig skille oppstår.
Finnbogason gikk ikke direkte fra spiller til en posisjon på navn. Han tok ikke en rådgiverrolle for å «føle på det». Han begynte i stedet en planlagt overgang fra spiller til leder – med formell utdanning, struktur og tydelig retning.
(...)
Gjennom Johan Cruyff Institute har Finnbogason gjennomført både bachelor- og masterutdanning i Sport Management, i tillegg til videreutdanning. Dette er utdanninger som tar for seg hvordan moderne klubber faktisk styres: økonomi, organisasjonsdesign, beslutningsprosesser, governance og langsiktig prestasjonsutvikling. Cruyff-miljøet bygger på en grunnleggende idé om at sport ikke kan ledes på intuisjon alene, men må styres med samme disiplin som andre komplekse virksomheter.
(...)
Han har også gått tungt inn i det praktiske håndverket i sportsdirektørrollen. Gjennom Foundations of Sporting Directors Course ved FOCUS Sports Education – et anerkjent fagmiljø med base i Sveits – har han arbeidet konkret med hvordan overgangsmarkedet faktisk fungerer: strukturering av overgangsvinduer, rolleavklaringer mellom sportsdirektør, trener og scouting, forhandling, informasjonsflyt og risikohåndtering. Dette er ikke teori. Det er operativ praksis.
(...)
På toppen av dette kommer UEFAs egne lederprogrammer. Sporting Director Programme er utviklet for personer som enten sitter i, eller er på vei inn i, topproller i europeisk klubbfotball. Det samme gjelder det pågående Executive Master-programmet for tidligere spillere. Her handler det om ledelse i komplekse organisasjoner, der sport, økonomi, juss, politikk og offentlig trykk møtes.
Les mer: Bedre forberedt enn de fleste – mindre erfaren enn alle
| Breidablik på Facebook wrote: | Alfreð Finnbogason, sem hefur starfað hjá knattspyrnudeild Breiðabliks sem tæknilegur ráðgjafi lætur af störfum og fer til annarra starfa hjá norska liðinu Rosenborg.
Alfreð kom til starfa hjá knattspyrnudeildinni í ágúst 2024, Þá ennþá leikmaður erlendis. Hann hefur síðan þá verið afar mikilvægur hluti af öllu okkar starfi, hvort sem horft er til uppbyggingar og þróunar meistaraflokka félagsins eða áherslna og framtíðarsýnar hjá yngri flokkunum.
Það hefur sést vel í öllum verkum Alfreðs að sterkt Breiðablikshjarta slær í brjósti hans og áhugi hans og metnaður fyrir félaginu okkar er mikill. Alfreð lék með Breiðabliki á árunum 2008 til 2010, vann Íslands- og bikarmeistaratitil með félaginu og átti í framhaldi glæstan atvinnumannaferil.
Nú þegar hann hverfur frá okkur á ný fylgja honum innilegar þakkir frá öllu stuðningsfólki Breiðabliks.
Hvert sem liggur þín leið munum við halda áfram að fylgjast stolt með þér en þér og þínum fylgja óskir um farsæld og gott gengi í næstu verkefnum.
Takk fyrir allt Alfreð.
Stjórn Knattspyrnudeildar Breiðabliks |
| Google-oversetteren wrote: | Alfreð Finnbogason, who has worked for Breiðablik's football department as a technical consultant, is retiring and moving to another position with the Norwegian team Rosenborg.
Alfreð joined the football department in August 2024, while still a player abroad. Since then, he has been a very important part of all our work, whether it is looking at the development and growth of the club's senior teams or the focus and vision for the younger teams.
It has been clearly seen in all of Alfreð's work that he has a strong Breiðablik heart beating in his chest and his enthusiasm and ambition for our club are great. Alfreð played for Breiðablik from 2008 to 2010, won the Icelandic and cup championships with the club and subsequently had a brilliant professional career.
Now that he is leaving us again, he is accompanied by heartfelt thanks from all Breiðablik's supporters.
Wherever your path takes you, we will continue to follow you with pride, and we wish you and yours success and good luck in your future endeavors.
Thank you for everything, Alfred.
Breiðablik Football League Board |
Også ved ansettelsen i forfjor (engelsk) var han omtalt som tæknilegur ráðgjafi, altså teknisk rådgiver. Mulig den noe beskjedne stillingstittelen indikerte at han skulle få bruke tid på utdannelse?
Jeg må personlig si at den svært relevante utdannelsen kombinert med imponerende spillerkarriere gjør ham til en svært spennende ansettelse sjøl om han har begrenset arbeidserfaring.
Jeg håper dessuten at islandsk mentalitet nok en gang vil passe bra på Lerkendal. Forhåpentligvis kan han være noe mer tålmodig i stillinga enn det jeg spekulerer i at enkelte svenske og danske kandidater ville ha vært. Kanskje spesielt dansker ville fort ha blitt lokket hjem ved jobbtilbud med minst 1,6 ganger lønna.
Ikke minst har jeg i kveld feiret at det ikke ble Hoftun-retur, noe som jeg har fryktet mer og mer. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 07.01.2026 23:49 Post subject: |
|
|
Min entusiasme steg mange hakk i kveld. Kul ansettelse. Satser på at 2 x Alfred blir drømmeteamet.
Unge og ambisiøse. Sånn skal det være. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 08.01.2026 00:52 Post subject: |
|
|
En veldig god og gledelig ansettelse. I tråd med det vi dommedagsprofetene håpet på før Hoftun, Bjørnebye og Dorsin ble ansatt. Bedre sent enn aldri.
Ansettelsen viser at det nye styret heldigvis er lojal til den kursen som er staket ut, og det gir meg også trua på at dette kan bli bra på sikt.
Få laget til å spille offensiv gladfotball nå, og før laget opp til topp tre igjen allerede i år. Deretter tar vi det steg for steg derifra.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 08.01.2026 01:10 Post subject: |
|
|
" Så er det fortsatt først og fremst Trøndelag og det norske som er de viktigste markedene. "
Dette pisset her as. En av hovedårsakene til at man er der man er i dag. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 08.01.2026 01:14 Post subject: |
|
|
 _________________ "- Det finnes en lengsel i øynene hans etter fotball og nesten etter livet også, sier RBK-treneren om sin nye spiller." |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.01.2026 01:23 Post subject: |
|
|
Må jo se hele uttalelsen samlet da og ikke bare plukke en setning midt inni.
Spørsmålet er om ansettelsen er en inngang til nye markeder. Berdal svarer Ja, det er naturlig. Men siden vi har en begrensing på antall spillere som ikke er utviklet i Norge (maks 9 spillere) så sier det jo seg selv at det er viktig å være gode i det norske markedet.
Og det er selvsagt alltid en fordel med gode nok trøndere i tillegg.
Problemet oppstår først når vi henter etablerte norske spillere som ikke er gode nok fordi vi ikke har god nok oversikt i noen av markedene. Hadde vært rart om vi hadde sagt at Afrika eller Øst-Europa er der vi skal prioritere mesteparten av ressursene våre også.
Alle markeder er viktige, men det å ha god oversikt i det norske markedet er selvsagt viktig når majoriteten av spillerlogistikken foregår rundt norske spillere.
Så ser det selvsagt ikke bra ut at han formulerer seg på den måten, men for meg når man leser hele svaret så er poenget hans at det norske markedet alltid vil være et av de viktigste siden vi alltid vil ha flest spillere som er utviklet i Norge i stallen. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 08.01.2026 07:40 Post subject: |
|
|
| Rånny wrote: | Haha, bra jobba av styret det her.
INGEN som visste noe som helst om dette navnet. |
Ingen så denne komme, inkludert styret  _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
|