| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.01.2026 21:31 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | | Joda, klubben uten sportslig leder har sikkert en strålende plan. |
Vi har teknisk sett en sportslig leder i Dorsin. Han er bare på oppsigelse frem til vi ansetter ny. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 04.01.2026 22:10 Post subject: |
|
|
Du har ikke hatt mye med fotball å gjøre om du mener det ikke finnes noen sjangser i verden for at en som er oppvokst som midtbanespiller, omskolert til back plutselig skal kunne bekle indreløper igjen med hell. Det er mange eksempler på det, så betyr ikke det at det kommer til å skje, men det KAN skje, og det KAN lykkes. Hovedpoenget er at det skrives synsing som formuleres som absolutte sannheter; og det er piss 😀
Ang. Skjelbred så spilte han ca 2500 minutter fordelt på de to siste sesongene i BL; det blir et godt stykke under halvparten av kampene. Om ha ikke slet med skader/kroppen, så var han bare ikke god nok da? Han ble også hentet for å spille i en helt annen rolle enn han hadde gjort de 9 siste årene o Tyskland; uten at det betyr noe som helst den ene eller andre veien mtp Jonas 😀 |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 05.01.2026 14:54 Post subject: |
|
|
Jeg har tidligere advart mot å hente hjem eldre spillere, og har ikke endret mening.
1. Fysiologisk. Kort sagt, eldre spillere har som regel akkumulert slitasje over tid, og trenger oftere lengre restitusjonstid. Belastningsstyring er her essensielt, og lett å trå feil. AJ sin spillestil, i hvert fall i teorien, skal ha høy intensitet - da må også treningene være det - og da er det lite gunstig å hente spillere som trenger lengre restitusjonstid.
2. Motivasjon. Ofte er spillere som kommer hjem igjen mer opptatt av trygghet og stabilitet, enn å skulle pushe seg for å utvikle seg videre. Tross alt, de har peaket, og allerede fått maks ut av fotballkarrieren. For en klubb som skal utvikle seg, og prøve å pushe grensene, så virker dette selvmotsigende.
3. Sportslig Utvikling. Det er ingen videresalgsverdi, og bidrar sjeldent til langsiktig sportslig utvikling. Ressurser bør heller brukes på yngre spillere som kan utvikles og selges videre. Dette er med på å bremse unge spillere sin utvikling.
4. Lønn. Dette kunne vært i pkt. 3, men sannsynligheten er nokså høy at vi bruker midler på en spiller som har fysiologisk peaket, lavere motivasjon enn tidligere, som har ingen videresalgsverdi, fremfor å bruke disse midlene på yngre spillere.
5. Uro. Mange tyr til rollemodell argumentet, men ofte de første til å undergrave autoriteten til treneren er erfarne spillere, særlig når de ikke får spille. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 05.01.2026 19:51 Post subject: |
|
|
| Lord Oakley wrote: | | Det er mange eksempler på det |
Nei! Det er det omtrent ingen eksempler på, og de få som finnes, så er det enda færre som lykkes. Jonas Svensson er ikke god nok som midtbanespiller i en klubb som skal kjempe i toppen av norsk fotball. Er vel en grunn til at han ble omskolert til back under hans "prime time".
Han ble omskolert til back 2014. Ble riktig nok kåret til årets spiller av kjernen i 2011 som midtbanespiller da Rosenborg hadde et dårlig år og havnet på 3.plass.
Han ble kåret til årets spiller i eliteserien i 2016 basert på spillerbørsene til ntb og dagbladet, og kåret til årets forsvarsspiller i eliteserien to år på rad, i 2015 og 2016.
Jo, jeg har ganske mye fotball. Jobbet med fotball, spilt på et høyt nivå, og hente tilbake Svensson som noe annet enn back flyr ikke. Det er rett og slett tøv og passert kanten til ubegripelig.
Sier litt mer om folk som mener man knipser med fingrene og tro at noe magisk skjer fordi han heter Svensson, spilt noen år i nederland og tyrkia, skal rett inn på en midtbane på et lag som skal kjempe i toppen i norsk fotball 👍🙌
At han kan fungere som høyreback, det gjør han helt sikkert, og er muligens bedre enn Witry!? Som midtbanespiller? Nej. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 05.01.2026 21:05 Post subject: |
|
|
| Gode argumenter fra Spartacus. Tror Svensson ble for fristende pga gratis overgang og moderat lønn. Mortensen er overflødig som høyreback nå. Selges eller lånes han ut, eller kan han brukes som et alternativ lengre fram på høyresiden? |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 07.01.2026 16:47 Post subject: |
|
|
https://www.adressa.no/sp...ig-med-rbk
Har ikke + lengre så får ikke sett hva det står. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 07.01.2026 17:35 Post subject: |
|
|
Deler av artikkelen sier:
Enig i rammene
Etter det Adresseavisen erfarer er Svensson i Trondheim, hvor han har kjøpt bolig med samboer Marthe Hamre Owesen.
Ennå skal - etter det Adresseavisen forstår - ingenting være signert:
Men Svensson og RBK enige i rammene rundt en kontrakt med klubben han forlot etter 2016-sesongen.
Om alle detaljer går i orden, signerer han for Rosenborg i løpet av kort tid. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 07.01.2026 17:42 Post subject: |
|
|
| At dette lekker i dag tyder vel på at Finnbogason har gitt tommel opp. |
|
| Back to top |
|
 |
razzle Proff
Joined: 11 Sep 2016 Posts: 379 Location: Trønder i Sarpsborg
|
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 07.01.2026 21:02 Post subject: |
|
|
Tidligere stjerne vender hjem igjen. Sist det ble suksess var vel med Iversen? Håper Svensson overrasker.
Last edited by Macha on 07.01.2026 21:04; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.01.2026 21:03 Post subject: |
|
|
| Er linket til en adressa-sak som sier akkurat det samme typ tre innlegg over ditt eget, men ellers greit at VG sitter på de samme opplysningene da. |
|
| Back to top |
|
 |
razzle Proff
|
Posted: 07.01.2026 21:07 Post subject: |
|
|
| Meg du mener? VG sin artikkel er gratis, derfor jeg tenkte det var greit å legge ut linken i tilfelle noen uten Adressa-abonnement ville lese den... |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.01.2026 21:12 Post subject: |
|
|
Kanskje slenge inn det som en kommentar i tillegg da?
Virker jo litt som at du har lagt inn en link som om det er ny opplysning når du bare legger ved link uten å skrive noe mer?
Men fint alternativ hvis tanken var å linke til en gratis-sak altså
Bare på generell basis mange som ikke leser tidligere innlegg før de publiserer også "melder" de om det samme som allerede har blitt meldt flere innlegg i forkant. |
|
| Back to top |
|
 |
razzle Proff
|
Posted: 07.01.2026 21:25 Post subject: |
|
|
Tenkte ikke på å kommentere i tillegg, hadde ingen anelse om at det kunne tolkes negativt på noen som helst måte.
Men det var ihvertfall bare intensjonen at folk kunne få lese en gratisartikkel ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 07.01.2026 21:53 Post subject: |
|
|
Du skal være ganske sabla negativ i utgangspunktet for å klare å kommentere negativt rundt at noen har lagt en lenke til en åpen artikkel…
Enten er det takk, eller så lar vi den bare ligge… ikke verre 😀👌 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.01.2026 22:47 Post subject: |
|
|
Bekreftet ferdig i Tyrkia:
| Besiktas wrote: | Jonas Svensson’a Emekleri İçin Teşekkür Ederiz
2023-24 sezonundan bu yana formamızı giyen, bu süre zarfında kazandığımız bir Türkiye Kupası ve bir Süper Kupa şampiyonluklarında pay sahibi olan profesyonel futbolcularımızdan Jonas Svensson’la yollarımız ayrılmıştır.
Jonas Svensson’a kulübümüze hizmetleri için teşekkür eder, bundan sonraki kariyerinde başarılar dileriz. |
| Google-oversetteren wrote: | We Thank Jonas Svensson for His Contributions
We have parted ways with Jonas Svensson, one of our professional footballers who has worn our jersey since the 2023-24 season and contributed to our Turkish Cup and Super Cup victories during this period.
We thank Jonas Svensson for his services to our club and wish him success in his future career. |
| Svensson sjøl på Instagram wrote: | | Bir Adanalı Beşiktaşlı olarak Türkiye’den ayrıldım, ama kalbimin bir parçası kaldı ❤️ Sizi seviyorum hosça kal🇹🇷 |
| Google-overstteren wrote: | | I left Turkey as a Beşiktaş fan from Adana, but a piece of my heart remained ❤️ I love you, goodbye🇹🇷 |
|
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 08.01.2026 00:55 Post subject: |
|
|
Velkommen hjem Jonas!
Rosenborg - et lag av og for trøndera!
 |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.01.2026 01:13 Post subject: |
|
|
| razzle wrote: | Tenkte ikke på å kommentere i tillegg, hadde ingen anelse om at det kunne tolkes negativt på noen som helst måte.
Men det var ihvertfall bare intensjonen at folk kunne få lese en gratisartikkel ja. |
Neida, jeg som mistolket deg i utgangspunktet
Bare har sett en generell tendens om at folk ikke leser det som er skrevet før de poster selv og overreagerte sikkert litt.. |
|
| Back to top |
|
 |
Kal-El Junior

|
|
| Back to top |
|
 |
eksilbaill Senior
|
Posted: 08.01.2026 13:25 Post subject: |
|
|
| Ingen tvil om at Jonas er glad i RBK! Deilig med litt ekte følelser etter labre tider. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.01.2026 13:30 Post subject: |
|
|
Velkommen hjem Jonas! Håper det blir en suksess  |
|
| Back to top |
|
 |
Kaaremaal Junior
|
Posted: 08.01.2026 13:38 Post subject: |
|
|
Å se lanseringsvideoen, der Svensson med tårer i øynene, forteller hvor mye det betyr å komme tilbake - håper jeg treffer en del av "hjemvendingsskeptikerne" på forumet. Kanskje blir du ikke overbevist, men jeg håper du treffes.
For meg, og for mange andre, er det dette Rosenborg handler om. Om jeg vil se verdens beste fotball, må jeg se på andre lag i andre serier. Om jeg vil se et lag som spiller Rosenborg-fotball - med trøndere som bryr seg om klubben i kjernen av laget, så ser jeg på Rosenborg. Og derfor ser jeg bare på Rosenborg.
Svensson, Midtsjø, Ciljan, Tettey, Henriksen har alle vært unge en gang, og det var den gang også viktig at ikke eldre spillere sto i veien for at de skulle kunne debutere, få minutter og bli bedre. Men de var også avhengig av å ha rutinerte spillere foran seg. Jeg har den upopulære meningen at det var viktig å gi plass til alle som én da de kom tilbake. For det gjorde noe med engasjementet og tilhørigheten til klubben, som selv Adegbenro, Annan, Tengseth og Bendtner aldri kan matche.
Jeg vil heller se Tangvik, importtrønderne Ceide x2, Svensson, Fonn Wittry, Selnæs, Bolkan Nordli, Reitan Sunde, Volden - ja til og med Sæter, karre seg til en fjerdeplass med Trøndelag på skuldrene, enn å se et lag med folk fra resten av verden kjempe om medaljer som en del av dagjobben sin. Aller helst vil jeg selvsagt ha begge deler - men å ha trøndere i sentrum - som vet hva Rosenborg betyr for oss vanlige fotballsupportere, og behandler muligheten til å spille i drakta deretter - DET er grunnen til at jeg ser på denne klubben.
Ingen argumenterer for at RBK skal bli et hvilehjem for pensjonerte utenlandsproffer, men vær ærlig: Vil vi heller se guttene vi i sin tid heiet inn på førstelaget gå til rivaler i ES når de kommer hjem?
Jeg gleder meg allerede til denne sesongen - med Selnæs, Svensson, Volden, JRS, Ceide-brødrene, Fonn Wittry og noen nye fjes fra akademiet som hovedgrunner til gleden og optimismen. _________________ En ny kur for nyresykdommer ble oppdaget i Norge i 2015 da en norsk fotballtrener slo sykdommen med tydelige samhandlingsmønstre, bevegelser i lengderetning og 4-3-3. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.01.2026 13:50 Post subject: |
|
|
| Jeg trengte ikke mer enn de første to minuttene. Jeg er overbevist. Blir bra! |
|
| Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 08.01.2026 13:54 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er vanskelig å være uenig i det du skriver. Min generelle innvending mot alle disse hjemvendte tildels utgåttpådato-spillerne har vært kostnaden. De har vært ekstremt overpriset (lønn/sign on fee). Kan de hentes hjem billig så er saken en helt annen.
Henriksen, Ciljan m.flere har ikke levert på andre områder enn å «tømme banken» for RBK. Håper vi har lært. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.01.2026 14:36 Post subject: |
|
|
| Det sies on the street at lønna til Svensson er svært beskjeden. På grensen til symbolsk. |
|
| Back to top |
|
 |
|