| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.12.2025 21:32 Post subject: |
|
|
Samtidig valgte Høgmo nettopp Paco som en av sine assistenter i Molde, så helt ulike kan de ikke være.
Og Høgmo viste seg å være en genial ansettelse av ham tross alt. |
|
| Back to top |
|
 |
JBH Senior
Joined: 13 Sep 2022 Posts: 245 Location: Toril, Davao City, Philippines
|
Posted: 09.12.2025 07:53 Post subject: |
|
|
At Martin Ericsson var sportssjef i Häcken, da de tok sitt förste og eneste seriegull, betyr ikke at han automatisk er en sportssjef i toppklasse. Hva kan Martin Ericsson vise til, som gjør han så attraktiv at han er RBKs førstevalg?
At Häcken vant seriegull i Sverige, var mer en once in a lifetime opplevelse, og skyldes mest at de klaffet med Høgmo, mer enn at de er et topplag i svensk fotball. I sesongene etter seriegullet , har Häcken tatt to cupgull, som førte de til sluttspill Conference league. Men der fikk de stort sett stryk hver eneste kamp.
Resultatene i allsvenskan de siste to årene, har vært dårligere enn det RBK har prestert i Eliteserien.
Jeg vet ikke hva det er RBK og deres forkjærlighet for svensker, men jeg hadde håpet at nå når Dorsin gir seg, så var klubben RBK klare for å ta ett steg opp og fram, men for meg virker dette mer en Temu løsning for å spare penger. Jeg frykter at om Martin Ericsson blir ny sportssjef, fortsetter RBK trenden med å hente ubrukelige spillere fra superettan. _________________ RBK i medgang og motgang. En ekte supporter svikter aldri sitt lag. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7272 Location: South-west coast exile
|
Posted: 09.12.2025 08:15 Post subject: |
|
|
| Har du sett hvilke spillere de har kjøpt og solgt? De henter bredt, fra Sverige, Nederland, og flere afrikanske land. De har gått godt i pluss i flere overgangsvinduer. I tillegg skal vi ansette en ansvarlig for rekruttering. Det vil si at det ikke er Ericsson som er hovedansvarlig for å speide etc. Er lov å tenke seg om en ekstra gang. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.12.2025 08:29 Post subject: |
|
|
| Å hente bredt er automatisk ikke et kvalitetsstempel, hente godt er det viktigste. Det viktigste er at sporssjefen bidrar til gode sportslige resultater. Frykter at RBK-arven og satsing på trønderske talenter svekkes med å hente alle disse utlendingene til lederposisjoner i sport i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 09.12.2025 08:40 Post subject: |
|
|
Med svensk trener har vi rekordmange lokale unggutter på proffkontrakt. Går an å tenke seg to ganger om før man uttaler seg…
Klubben er klubbstyrt og det er sterke føringer på hvordan de skal drifte, så får man et handlingsrom ut ifra det.. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 09.12.2025 08:46 Post subject: |
|
|
Vis meg alle disse nordmennene eller trønderne som er bedre kvalifisert enn Ericsson da? Siden du frykter for rbk-arven og satsing på trønderske talenter. Ikke at jeg kan se rbk-arven har blitt så veldig godt ivaretatt av de norske trenerne eller sportssjefene vi har hatt. Bare i høst har vi vel forfremmet fire spillere til a-stallen, vi har gitt innhopp til Borgersen, Dahl og Slørdal. Reitan-Sunde, M. Ceïde, Volden er spillere som har fått en del spilletid. Tangvik er førstekeeper, Nypan og Broholm har blitt solgt for store summer. Under ledelse av Dorsin og Johansson. Men for all del, dine frykter er sikkert velbegrunnet.
Å kritisere på nasjonalitet blir for dumt, vi bør ikke hente spillere fra land som er dårligere enn oss i fotball heller da. Vi bør kanskje heller ikke ansette eller kjøpe fra klubber som er dårligere enn oss når jeg tenker meg om.
Det er fair å være skeptisk eller kritisere valget av Ericsson, men å bruke nasjonalitet som argument blir for dumt.
Begrunn det med fakta som omhandler hva Ericsson har gjort eller ikke gjort.
Jeg har ikke noe grunnlag å vurdere Ericsson på, men jeg vet hva Hoftun har levert tidligere og Ericsson sine meritter virker å være bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Frank1 Proff
|
Posted: 09.12.2025 10:04 Post subject: |
|
|
Lurer på hvor langt ned på lista Martin Ericsson var når man begynte å lete etter ny sportslig leder, om han var på lista i det hele tatt?
RBK har nok fått så mange avslag at man har begynt å vurdere alternativer som ikke var aktuelle i utgangspunktet. Det ha vært veldig lite fokus i media på Greg Broughton som var det klare førstevalget til RBK, hva skjedde egentlig her? Takket han også nei, eller er han fortsatt en kandidat? Noen som vet noe mer? |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 09.12.2025 10:07 Post subject: |
|
|
Det har blitt rapportert av flere medier at han var på lista vår tidlig, så det tviler jeg ikke på. Både norske og svenske medier har skrevet dette så tidlig som en uke eller to etter at Dorsins avskjed ble offentliggjort.
Om jeg skal gjette så kan det tenkes at klubben tidlig har gjort en avsjekk med en del kandidater hvor de har testa vannet mtp. tilgjengelighet, interesse, forventninger til lønn etc.. Da kan det hende at en del kandidater ikke ble aktuelle. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.12.2025 10:59 Post subject: |
|
|
Det ble meldt tidlig at Broughton var for dyr. Men altså, godt lederskap er dyrt. Det er en falsk økonomi å skulle spare penger på å hente en leder uten nødvendig erfaring eller visjoner.
Forhåpentligvis er han fortsatt aktuell, men de kartlegger billigere alternativer så styret har et sterkt nok grunnlag til å ta riktig beslutning. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 09.12.2025 11:04 Post subject: |
|
|
| Jeg er forsåvidt enig i at vi ikke bør være gniene for denne stillinga. Samtidig kan jeg forstå at vi ikke kan gi 5-10 millioner i året når vi fortsatt jobber med å drive nøkternt. Dorsin hadde vel 1,3MNOK i inntekt i fjor. Vil tro at vi kan ligge et sted mellom 2-3 for neste SL? Alfred hadde 2,2MNOK til sammenligning. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.12.2025 13:30 Post subject: |
|
|
| Lord Oakley wrote: | Med svensk trener har vi rekordmange lokale unggutter på proffkontrakt. Går an å tenke seg to ganger om før man uttaler seg…
Klubben er klubbstyrt og det er sterke føringer på hvordan de skal drifte, så får man et handlingsrom ut ifra det.. |
Ja og du må nettopp det. Guttene er signert av "føre var"-prinsippet av økonomiske grunner. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.12.2025 13:34 Post subject: |
|
|
| Tiden for vise om denne svensken blir ansatt i RBK og om han evt slår til. Ang en sportssjef som skal jobbe mye med spillerlogistikk er det nok flere med bakgrunn i norsk fotball inkl RBK som kunne vært aktuelle. By Rise er vel for gammel. Basma er kanskje et bedre alternativ. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.12.2025 13:35 Post subject: |
|
|
| Tiden for vise om denne svensken blir ansatt i RBK og om han evt slår til. Ang en sportssjef som skal jobbe mye med spillerlogistikk er det nok flere med bakgrunn i norsk fotball inkl RBK som kunne vært aktuelle. By Rise er vel for gammel. Basma er kanskje et bedre alternativ. Viktig med godt nettverk og kjennskap til RBKs arv. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 09.12.2025 13:47 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Viktig med godt nettverk og kjennskap til RBKs arv. |
Det er akkurat disse holdningene som har ført oss inn i det uføret vi har kommet i. Det vi trenger er kompetanse, kompetanse og kompetanse. Vi trenger folk i sportslig avdeling som finner de beste spillerne, ikke de som kjenner Rosenborgs arv best. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 09.12.2025 13:52 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Tiden for vise om denne svensken blir ansatt i RBK og om han evt slår til. |
Enig!
| josinho wrote: | | Ang en sportssjef som skal jobbe mye med spillerlogistikk er det nok flere med bakgrunn i norsk fotball inkl RBK som kunne vært aktuelle. |
Enig, bortsett fra "inkl RBK"
| josinho wrote: | | By Rise er vel for gammel. |
Nei, men overhodet ikke kvalifisert. Med trykk på overhodet. Faktisk mindre kvalifisert enn Hoftun. Det er trolling å være kritisk til Ericsson ("denne svensken") og så komme trekkende med By Rise.
| josinho wrote: | | Basma er kanskje et bedre alternativ. |
Ja, åpenbart bedre alternativ enn By Rise, men heller ikke kvalifisert.
| josinho wrote: | | Viktig med godt nettverk og kjennskap til RBKs arv. |
Enig i at det er "viktig med godt nettverk", men totalt uenig i at "kjennskap til RBKs arv" er viktig. Det kan man lese seg opp på. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 09.12.2025 13:53 Post subject: |
|
|
Å ansette Ola By, Basma osv. er vel akkurat den type felle vi har gått i tidligere vel?
Bratseth, Hoftun, Bjørnebye, Dorsin er jo alle personer som har hatt gode forutsetninger for å kjenne rbk-arven osv. men hvor godt har disse egentlig klart å forvalte den?
For meg blir det å kjenne rbk sin arv et veldig tynt argument og noe som havner langt ned på lista over viktige ting vi trenger fra en SD. De aller fleste kan lære seg og lese seg opp på klubbens historie og arv, og det er nok ikke mangel på personer i og rundt brakka som mer enn villig kan fortelle og lære bort den heller om det er såpass viktig.
Jeg vi ha en god kandidat som har erfaring fra lignende jobb tidligere og som kan komme inn med et nytt perspektiv og blanke ark. Vi har et strategidokument og en strategiplan som legger føringer for hvilke retningslinjer vedkommende skal jobbe etter og ut i fra uansett, så jeg er ikke så veldig bekymret for at vi plutselig skal bli noen svensk 4-4-2 klubb uten trønderske talenter fordi vi ansetter en svenske for å sette det på spissen.
Dessuten skal vel sportssjefen fremover i større del kun ha det overordnede ansvaret for spillerlogistikken, mens rekrutteringsansvarlig skal jobbe mer med den delen i det daglige. Pleie nettverk, følge opp aktuelle spillere, oversikt over markedet også videre. |
|
| Back to top |
|
 |
Habilos Senior
|
Posted: 09.12.2025 14:03 Post subject: |
|
|
| Ja. Vi behøver å få inn folk som har kompetanse og erfaring på akkurat det vedkommende skal holde på med på jobb. Så enkelt er det faktisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 09.12.2025 14:57 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: |
| josinho wrote: | | By Rise er vel for gammel. |
Nei, men overhodet ikke kvalifisert. Med trykk på overhodet. Faktisk mindre kvalifisert enn Hoftun. Det er trolling å være kritisk til Ericsson ("denne svensken") og så komme trekkende med By Rise.
| josinho wrote: | | Basma er kanskje et bedre alternativ. |
Ja, åpenbart bedre alternativ enn By Rise, men heller ikke kvalifisert.
|
Ikke at jeg ønsker By Rise som ny sportsdirektør, men er ikke dette en lederstilling. Altså at de ser etter noen som er kvalifisert på ledelse? Da har vel By Rise mer å fare med enn mange andre, som f.eks Basma?
Også er det meldt at det kommer en underordnet stilling i tillegg som er mer rettet mot rekrutterings- og logistikkkompetanse.
Når du snakker om hvem som er kvalifisert eller ikke høres det ut som kvalifisert ut fra hvem du vil ha inn eller ikke, heller enn faktiske kvalifikasjonskrav som en antar at styret har penslet ut for posisjonen |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 09.12.2025 15:41 Post subject: |
|
|
Ola By Rise har aldri hatt en tilsvarende stilling og det er lenge siden han har hatt en fulltidsstilling i fotballen. Basma er heller ikke kvalifisert, men han er i det minste leder av akademiet så han har noe relevant erfaring.
Hva betyr "kvalifisert på ledelse"? Jeg har generelt liten tro på at "ledelse" er en ferdighet som gjør at man kan ta hvilke som helst lederjobber, man bør kunne det faget man skal lede i. Særlig i denne stillingen, som er veldig operativ. Ericsson har hatt en tilsvarende jobb med bra suksess i flere år, da synes jeg det blir helt usakelig å trekke inn By Rise og Basma som bedre alternativer. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.12.2025 16:09 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | Ola By Rise har aldri hatt en tilsvarende stilling og det er lenge siden han har hatt en fulltidsstilling i fotballen. Basma er heller ikke kvalifisert, men han er i det minste leder av akademiet så han har noe relevant erfaring.
|
Til Basmas forsvar kan man si at mange sportsdirektører starter i akademiet. For eksempel hadde Gregg Broughton ingen sportsdirektør-erfaring da han ble ansatt av Blackburn. Han hadde bare vært akademisjef i Glimt og Norwich. Derfor ser jeg på Basma som en mere spennende kandidat enn Hoftun som har bevist at han ikke behersker rollen.
Ericsson har selvfølgelig konkret erfaring fra jobben vi rekrutterer til. Men vi vet ikke om han er en idelogisk match for hvilken retning vi ønsker at klubben skal gå. Men som vi vet, er Hoftun et bevis på at det å være en RBK-er ikke nødvendigvis er en garanti for at man verdsetter RBKs verdier. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 09.12.2025 18:04 Post subject: |
|
|
| Hvis jeg skulle velge en RBK'er til sportsdirektør, så hadde Ola By Rise vært mitt 1.valg. Men stillingen er ikke interresant for han. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.12.2025 18:26 Post subject: |
|
|
| Om vi legger lista så lavt at selv Hoftun er innenfor og vi samtidig bestemmer at vi skal glemme nettsaken og se framover, så finnes det faktisk en kandidat på Ranheim som faktisk jobber som sportsdirektør og gjør en OK+ jobb. |
|
| Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 09.12.2025 21:43 Post subject: |
|
|
| Det er det virkelig svensk fotball som er forbildet vårt og hvor vi skal hente sportsdirektør? |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 09.12.2025 22:45 Post subject: |
|
|
Jeg gir faen i hvor kandidaten kommer fra så lenge han er dyktig og har erfaring fra jobben tidligere.
Det er med sportsdirektør som det er med trenere og spillere, vi bør ikke avskrive de på bakgrunn av nasjonalitet eller hvor de kommer fra. Vi bør forsøke å vurdere de basert på kompetanse og hva de har prestert tidligere.
Klubben kan ikke plukke på øverste hylle, det virker som man har prøvd men ikke funnet noen innenfor de rammene man har. Da må man se etter noen andre som er innenfor de rammene vi har. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 09.12.2025 22:58 Post subject: |
|
|
| BDESupermanStrand wrote: | | Det er det virkelig svensk fotball som er forbildet vårt og hvor vi skal hente sportsdirektør? |
Det er vel mer det at vi har prøvd oss andre steder og interessen for prosjekt RBK er ekstremt lav. Så da henter vi det vi kan innenfor de rammene vi har og hva som er tilgjengelig og interessert. |
|
| Back to top |
|
 |
|