|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
robbie Veteran

|
Posted: 13.11.2025 12:58 Post subject: |
|
|
Om RBK har levert oppsigelse til Adidas vil jeg anta at Adidas ønsker å holde lokk på dette i allefall til etter hjemmekampen mot Strømsgodset 30. November for å beskytte salg av trøyer. Det kan til og med være fastsatt i kontrakten hva som skjer etter en eventuell oppsigelse.
At Rosenborg har hatt samme leverandør siden 1993 etter min mening et symptom på hvorfor klubben er hvor den er. Det minner meg om en gammel onkel som nekter å bytte forsikring, strøm eller bredbåndsleverandør selv om han kan spare penger, fordi han er vant til å gjøre det samme år etter år. Det vitner om manglende fantasi og evne til å tenke utenfor boksen. |
|
| Back to top |
|
 |
SammaFaen Junior
|
Posted: 13.11.2025 16:06 Post subject: |
|
|
Tror ikke partene trenger å sende nå oppsigelse. Partene har en kontrakt som løper ut året. X antall klubber skifter leverandør hvert år, så dette er ren plankekjøring.
Adidas har betalt RBK bra for avtalene man har hatt med dem. Det som er spennende å se om det er en ny leverandør som tør å gå for RBK å der med punker ut mer enn det eventuelt Adidas er villig til. Slikt jeg har forstått det så har den største verdien hvert sko avtalen. Men jeg ser jo mer og mer at spillerne til både herrer og kvinner spiller i andre sine merker.
Hummel, Kelme, Joma, Macron, Castore etc har jo ikke egne sko å tilbyde slik at det er kun klær som er aktuell.
Brann, Nike avtale gjennom Unisport.
Glimt, Puma avtale gjennom Unisport.
Molde, avtale med Adidas.
Fredrikstad, avtale med Craft.
Tromsø, avtale med Select.
Sandefjord, avtale med Macron.
VÃ¥lerenga, avtale med Adidas.
Viking, avtale med Diadora. ( Må snart nærme seg 20 år?)
KFUM, avtale med Hummel.
Sarpsborg, avtale med Hummel.
HamKam, avtale med Puma.
Kristiansund, avtale med Puma.
Bryne, avtale med Umbro.
Strømsgodset, avtale med Puma. ( Adidas gjennom Unisport fra 2026)
FK Haugesund, avtale med Umbro.
OBOS;
Lillestrøm, avtale med Puma.
Stabæk, avtale med Nike gjennom Unisport.
Aafk, avtale med Umbro.
Ranheim, avtale med Umbro.
Kongsvinger, avtale med Umbro.
Lyn, avtale med Hummel.
Start, avtale med Macron.
Egersund, avtale med Macron.
Sogndal, avtale med Umbro.
Odd, avtale med Hummmel.
Hødd, avtale med Puma.
Ã…sane, avtale med Craft.
Raufoss, avtale med Puma.
Moss, avtale med Select.
Mjøndalen, avtale med Umbro.
Skeid, avtale med Adidas gjennom Torshov Sport.
Strømmen, avtale med Umbro.
Sandnes Ulf, avtale med Hummel. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.11.2025 17:43 Post subject: |
|
|
Trenger vel ikke sende en oppsigelse rent formelt, men vil tro det er satt en frist i avtalen for når det i alle fall må varsles formelt om intensjonen er å forlenge eller la avtalen utløpe og den tipper jeg går begge veier. Så er det nok uansett en kontinuerlig dialog mellom partene slik at det ikke er noen overraskelse uansett, men den fristen er jo der trolig for at hvis Adidas sier de ikke vil forlenge så kan Rosenborg lete etter ny utstyrsleverandør innen god nok tid til å få alt som trengs på plass eller Rosenborg kan varsle Adidas at de ikke ønsker å forlenge slik at Adidas ikke trenger å bruke ressurser på neste års kolleksjon for Rosenborg. Selv om det meste er standard så må det jo planlegges og produseres blant annet drakter også videre.
Den sko-delen av avtalen tror jeg forsvant i løpet av 2022, var i alle fall da jeg la merke til at spillere som allerede var under kontrakt og hadde spilt med Adidas tidligere spilte med sko fra andre merker. Hadde vel et eller to innlegg om det for et par år siden.
Hvis avtalen ikke blir forlenget, kan det ha sammenheng med at samarbeidet mellom Rosenborg og Anton Sport ikke fungerte samtidig som at Adidas ikke lenger vurderer Rosenborg som stor nok/viktig nok til å ha et direkte samarbeid?
Dessuten, så vidt jeg kan finne så har Enga avtale ut 26 med Adidas mens Molde sin går også ut etter denne sesongen. Med mindre det har vært forlengelser som ikke dukket opp når jeg googlet i farta.
At Strømsgodset har signert med Adidas kan vel ha sammenheng med at Gulden (Adidas-sjefen) har spilt for klubben, PUMA-avtalen til Godset ble også signert mens Gulden var sjef der. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 13.11.2025 20:57 Post subject: |
|
|
Var det ikke på 90-tallet at man vraket både Nike og Sony (Playstation) som sponsorer fremfor mer lokale varianter med Adidas (via Norge-kontoret) og Gresvig, tiltross for at de internasjonale tilbudene var mer lukrative økonomisk sett.
For min egen del synes jeg draktene Hummel produserte går inn i historiebøkene som blant våre fineste. Adidas har laget utrolig mye ræl (med unntak av noen høydepunkter i CL på 90/tidlig 2000 tall). _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.11.2025 22:59 Post subject: |
|
|
Ryktene skal ha det til at man vraket Sony fordi Nils Arne mente man burde fronte Rema og lokale krefter i stedet for ja. Hva som faktisk er sant er vel kanskje mer uvisst i alle fall. Vil uansett tro Adidas betalte bra for å være utstyrsleverandør for oss i vår storhetstid og ikke var spesielt gira på å miste oss, ble vel valgt ut som første klubb til å vise frem en ny "template" en sesong også i stedet for de aller største klubbene?
Det ble vel uansett en mindre avtale med Sony/Playstation om jeg ikke husker helt feil, om man googler så tror jeg det dukker opp noe informasjon om den saken i alle fall. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.11.2025 21:09 Post subject: |
|
|
Det var i hjemmekampen mot Real Madrid i 97 at vi (ifølge TV3) var det første laget som viste fram nye VM-designet til Adidas.
(Nevnt før: Tremenning som arbeidet i Adidas den gang var med på å lage drakta.) |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 23.11.2025 20:19 Post subject: |
|
|
Rosenborg vært i forhandlinga med Macron som ny draktleverandør.
Men ryktes at det skal fortsettes med Adidas. Fortsatt åpent så begge kan skje.
https://x.com/troillgutt/...9253178749
Om dette stemmer vet jeg ikke, men han var først på ball på Bolkan Nordli, så noe vet han.
Vet ikke hva jeg skal si om dette stemmer. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
SammaFaen Junior
|
Posted: 24.11.2025 16:49 Post subject: |
|
|
Macron lager fine drakter. Men må ta den som betaler best.
Last edited by SammaFaen on 25.11.2025 10:34; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.11.2025 22:51 Post subject: |
|
|
Mine, dine eller fine?  |
|