English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 101, 102, 103  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bonnien
Proff

PostPosted: 22.11.2025 16:26    Post subject: Reply with quote

Bør trekke seg sesongen. Dette her klarer han ikke. Utrolig flink til å snakke, betydelig svakere som trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Per
Proff

PostPosted: 22.11.2025 18:39    Post subject: Reply with quote

Vi trenger en ny trener.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 22.11.2025 18:44    Post subject: Reply with quote

AVGÅ.
FormerlySlaves
Senior

PostPosted: 22.11.2025 19:09    Post subject: Reply with quote

Som trener eller svenske Oppmannen? Kanskje begge deler? Bytte statsborgerskap og bli ny sportssjef?
Back to top
siggen1
Proff

PostPosted: 22.11.2025 21:26    Post subject: Reply with quote

Følelser satt tiil side her.
Jeg kan ikke begripe om dette ikke blir sparken ved sesongslutt.
Dette er nedrykksmateriale hvis det blir fortsettelse i 2026 og det uten sidestykke.
Back to top
EHAa
Junior

PostPosted: 22.11.2025 21:33    Post subject: Reply with quote

Bonnien wrote:
Bør trekke seg sesongen. Dette her klarer han ikke. Utrolig flink til å snakke, betydelig svakere som trener.

Godt gjort er bedre enn godt sagt, sier Leif Olav Alnes.

Under Alfred blir det meste bedre sagt enn gjort.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.11.2025 22:07    Post subject: Reply with quote

siggen1 wrote:
Følelser satt tiil side her.
Jeg kan ikke begripe om dette ikke blir sparken ved sesongslutt.
Dette er nedrykksmateriale hvis det blir fortsettelse i 2026 og det uten sidestykke.

Hva tenker du er løsningen da? Det finnes per i dag 2 norske trenere som er gode nok for RBK, ingen av dem er aktuelle, og om du lurer er det Knutsen og Solbakken jeg henviser til. Da må klubben ut på det internasjonale markedet. Hvor tenker du det er naturlig at RBK henter en ny trener fra? Hvilken erfaringsbakgrunn?

All erfaring tilsier at langsiktighet er en bedre løsning enn hyppige trenerskifter. Rbk har forsøkt det siste uten å lykkes, i fjor så vi dog at Alfred kan, med de riktige spillertypene. Men flere av de er borte, Selnæs er langt under pari, og kombinert med skader og karantener, er det så vidt de evner å stille et lag i dag.

Løsningen er derfor ikke nødvendigvis å bruke midler på å bytte trener enda en gang, men å bruke midler på å skaffe de riktige spillertypene. Volden sparer klubben for et innkjøp, men ellers er det store mangler både på midtbanen og i angrepsrekka, og uten at det skjer endringer der, vil ingen trener kunne lykkes i RBK.

Garanterer det suksess med Alfred? Nei, men det vil spare klubben for nok et trenerbytte som ikke har noe for seg så lenge det ikke ligger en plan bak..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 22.11.2025 22:22    Post subject: Reply with quote

jada, la oss bruke flere millioner på å sparke og hente inn trenere og støtteapparat! 👍👍
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 22.11.2025 23:44    Post subject: Reply with quote

Den er faan så fascinerende den lille fraksjonen med folk som ennå klamrer seg til masta på dette skipet. RBK har hatt, hva da, 13-14 trenere post 2002 litt beroende på hvordan du regner inn f.eks Rambo og Maalen og sånn, men nå har det tydeligvis vært et møte blant de aller mest nedsnødde og hardkokte (SYNG FOR TROILLAN!) vinteren 2024-ish om at dette må det bli slutt på. Nå skal vi ha Alfred Johansson, den svenske eminensen som et slags livsprosjekt i uendelig tid. Og ingen må komme å tro at vi kan få noen bedre, eller oppnå noe større enn disse forgjettede 9. plassene. Vi får se da. Kan hende vi greier 8. Det kan det godt hende vi gjør, men mest for at Strømsgodset er beyond matematisk sjanse for å overleve. Et lag uten håp. Seks i sekken i dag.

Den samme kjernen av folk, pun intended, ser ut til å ca en gang annenhvert år vende tilbake til det fortvilte resonnementet om at "OHWÆÆ! DET ER IKKE NOEN HELHETLIG PLAN!" og man scroller tabellene i dansk serie for å finne ut hva de heter, de som for øyeblikket innehar tittelen sportssjef i de klubbene som per nå befinner seg som nr 1, 2 og 3 der nede. Googler de og holder på. Hva med Rasmus Ellefsen i Esbjerg? Kurt Kneppegaard i Sønderjyske? Han står for en offensiv fotball og kan vise til resultater bla bla.

Det skal enda flere fremmede inn, bruke tid, få kjemien til å stemme, lære seg klubben, akkurat som AJ enda holder på med og ikke er i nærheten av å finne ut av. Samtidig har man gjort alle nålevende personer som er RBK-ere og har utrettet noe til persona non grata. Blodsugerne Kåre og Erik skal ikke i nærheten av kontorene igjen. De som ble oppsagt på dagen i 2018 fordi Koteng fikk det for seg at det var på tide med det neste steget. Men Hjulmand ble det ikke, Geir Bakke ble det heller ikke og etter et halvt år narret man Horneland hit på falske premisser og ga han tvangstrøyen med på kjøpet. Stable et lag i 4-3-3 og late som man står for en annen spillestil enn det man gjør, for det er hva supporterne vil høre. Resultatet blir jo et elendig kompromiss som trenerteamet ikke har noe eierskap til og spillerne ikke forstår eller kjøper av det umeritterte femtevalget, som alle visste han var, og supporterne ikke gjenkjenner heller. Den første sesongen av (hittil) sju uten sølvtøy. Det var rundt dette punktet at det gamle Rosenborg sluttet å eksistere. Spillemessig. Verdi- og omdømmemessig fortsatte festen med Helland og Alstads seanse ifm. Lisboa. De seks årene som har fulgt har vært en vandring stadig lenger og lenger bort fra alt vi var. Nå er nedbygginga av stallen så og si i mål, og brukes da som et argument for at vi skal sitte i AJ-båten tre år til og vente på det gloriøse mesterverket som da kommer til syne.

Alt tyder for meg på at Rosenborg akter å gå inn i 2026 med det samme sjanseløse oppsettet. En trener som ikke aner hva han holder på med, som signerer breddespillere som egentlig ikke er gode nok til å rotere med i ES og sikkert en ny og fiks sportsdirektør som kommer til å bidra ytterligere til rotet. Bare å grue seg til hva som kommer ut av den prosessen. Hva de kommer fram til. Så er det bare å bla ned til nummer seks eller sju på den lista for å finne noen som er villige til å signere for dette ormebolet. ALLE som har kommet hit de siste ti årene har blitt dårligere. Fra unge spillere til andre lags stjerner til trenere og ledere. Og vi kommer til å kjempe en kamp for å unngå den samme turen ned som Viking, LSK, Brann og VIF har hatt nokså nylig. Vi slår oss enda på brystet med å rekne år uavbrutt tilbake til 1979. Sånn holdt LSK på fram til 2019. Vi er hvor de var. Tilfredse med å være et ES-lag. I dag f.eks virker det som både spillere og AJ-fanboys er godt fornøyde med et hedelig 0-1 tap for Tromsø. Det så sånn ut. Fora burde syde og koke, men det er knapt lunk på vannet, og det forteller meg at det snart er dags for også denne foreninga. Det vil måtte skje. Muligvis i 2026. Så kan man jo se for seg at kanskje DET blir en omstart og at de kan finne noe nytt å bygge på. Skape et momentum igjen. Men om man på alvor tror at dette "prosjektet" vi har nå skal løsne og bli noe over vinteren er jo et selvbedrag som grenser til psykose. Både overraskende og skuffende at folk som har brukt så mye tid og penger på klubben sin over så mange år og i hvert fall presumptivt burde kunne et og annet om fotball kan være så blinde for virkeligheten. Det er fascinerende materie å gå inn i, ikke ulikt den overvintrende Norling i Brann i 2014-15. En slags storskala ønsketenkning som kræsjer i et isfjell. Bare å låre livbåtene, for det kommer til å bli bruk for de om ikke mange måneder.
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 00:31    Post subject: Reply with quote

Ble litt usikker hva du egentlig mener her Oppmannen. Mener du Alfred bør gå eller synes du han er rett mann? Very Happy
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 00:51    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er et veldig interessant å se på de klubbene som faktisk gjør det bra for tiden og hva de har gjort. De har satset på tålmodighet og kontinuitet på noe de har troen på og det har de fått igjen for.

Har sagt det før, men kan nevne det igjen kort:

Glimt: Bjørkan var hovedtrener, Knutsen kom inn som assistent og det ble et naturlig skifte mellom de to etter Knutsen sin første sesong i klubben. Bjørkan rykket opp som sportslig leder (kontinuitet i klubben til tross for trenerbytte) og Knutsen ble altså hovedtrener (kontinuitet i trenerteamet selv med endrede roller). Etterhvert har Bjørkan gått mer tilbake til en rolle i trenerteamet, mens Sakariassen (som vel var typ team-manager) tok over som sportslig leder (kontinuitet der også). De har også hentet inn eksternt i tillegg, som Helstrup når Kalvenes forsvant blant annet.

Viking: Berntsen la grunnlaget med sine assistenter, Lunde Aarsheim og Jensen. Når Berntsen ikke fikk fornyet tillit som hovedtrener var han ønsket som sportssjef, men sa vel nei fordi han var motivert til å fortsette som trener. I stedet fikk altså assistentene ansvaret med å videreføre jobben som allerede var påbegynt, nok en gang kontinuitet.

Brann: Horneland kom inn som assistenten til Kåre I, men fikk etterhvert jobben som hovedtrener. Først midlertidig, så permanent. Når Horneland ga seg så fant de en trener som hadde veldig mye likt tankegods og som kunne videreføre den jobben. Først kontinuitet på trenersiden (assistent som rykket opp) og deretter filosofimessig.

TIL: Helstrup la et veldig godt grunnlag før han stakk til Tromsø, men også han hadde et bra team med seg hvor en av assistentene het Jørgen Vik. Så når Helstrup forsvant så fikk han hovedansvaret, igjen ser vi kontinuitet.

Disse klubbene har også hatt kontinuitet på ledersiden og vært tålmodige. I Glimt var det en del som var usikker på om Knutsen var riktig mann og det var også en del som mente han burde fått sparken i sin første sesong som hovedtrener. Klubben overlevde såvidt i ES, men de så noe med Knutsen som gjorde at de mente han var riktig mann. De hadde tålmodighet. I Viking var det mange som ble usikre på om dagens trenerduo var gode nok etter en 11. plass og voldsom kollaps i det jeg tror var deres andre sesong med hovedansvaret. Det var spekulasjoner om deres første sesong fløt en del på det grunnlaget Berntsen hadde lagt og sesong to var et bevis på at de ikke var gode nok. I Brann så klarte ikke Horneland å redde de fra nedrykk når han tok over midlertidig, selv om det der var en del utenomsportslig styr om jeg ikke husker helt feil (blant annet nachspielet på stadion tror jeg). Uansett så valgte Brann å gi ham fornyet tillit i OBOS. De hadde tålmodighet. I Tromsø så var det mange som var skeptiske etter Vik sin debutsesong i fjor, mens i år så har han bevist at det var riktig av Tromsø å være tålmodige å gi ham tillit.

Jeg kan forsåvidt også nevne Sandefjord som etter å ha mistet Hans-Erik Ødegaard før denne sesongen har gitt ansvaret til hans medtrener Tegström. Sandefjord har også vært tålmodige med blant annet Ødegaard og han satt vel også trygt til tross for at de rykket ned en sesong eller at de var fryktelig nære. Jeg husker ikke helt. FFK lot assistenten Hagen ta over etter at Thomassen forsvant til AIK og fortsette på det grunnlaget som var lagt.

Jeg vet ikke om AJ nødvendigvis er riktig mann, jeg personlig har troen på ham men jeg er ikke overbevist av den grunn. Jeg mener derimot det er på tide at vi viser en trener tålmodighet for en gangs skyld og ikke sparker treneren på bakgrunn av en dårlig sesong. Det er på tide at vi forsøker å satse på litt kontinuitet. For det ser ut som det er noe som kan lønne seg, også fordi det kan gjøre at en trener føler seg mye tryggere selv i motgang. Og i en klubb som oss, hvor historikken tilsier at en trener får sparken når det går i mot og sjeldent får over to sesonger (om i det hele tatt så lenge) så skjønner jeg at man virkelig føler på presset når motgangen kommer og det ikke snur. Det blir automatisk en slags usikkerhet der. Hvis vi står brast med AJ også inn mot neste sesong kan det kanskje føre til at han virkelig kjenner på den tilliten og tryggheten en leder trenger for å få frem det beste. At han vet at klubben har troen på at han er riktig mann.

Så sier det seg selv at den utviklingen som har vært sesongen her ikke kan fortsette inn i neste sesong uten konsekvenser, men jeg tror ikke klubben er noe bedre tjent med å sparke nok en trener. Da er det bedre å få på plass strukturen rundt og over treneren først (sportssjef, rekrutteringsansvarlig også videre) mens vi lar treneren få tålmodighet og vi håper at kontinuiteten skal bære frukter. Om det ikke snur så har sportssjef forhåpentligvis klart å identifisere problemet mer enn at vi bare må bytte trener, men også hva slags andre grep som må til for å få oss tilbake på rett spor.

For problemene denne klubben har er ikke noen quick fix, og om treneren viser seg å være et problem så er han bare en av mange problemer. For vi kan ikke sparke trenere hver andre sesong, i mine øyne er det i så fall bare et symptom på at denne klubben har enda større problem som i enda større grad hindrer kontinuerlig suksess over tid og om vi finner en trener som kan bringe sportslig suksess så vil ikke det bety at klubben nødvendigvis er friskmeldt igjen. Da frykter jeg sjansen er større for at det blir slik som det har vært etter Eggen, Hamrén og Kåre sine perioder. Og når vi ikke har det økonomiske forspranget så vil vi slite med å være en stabil toppklubb "uavhengig" av trener.

Jeg er mer enn velkommen for at gamle rbk-ere kan tas inn i varmen, men det må gjøres fordi de har den nødvendige kompetansen og ikke fordi de tilfeldigvis spilte under Eggen på 90-tallet. Hoftun var suksessfull som assistenttrener sammen med Kåre, men hans tid som sportslig leder var ikke spesielt bra for eksempel. Jeg mener tabben vi har gjort er å i for stor grad ansette "kompiser og kjentfolk" enn å ha gått etter de med best kompetanse. Kanskje kunne man fått inn noen i en slags konsulent/rådgiverrolle i mindre stillinger for å komme med innspill, men samtidig må vi som klubb også klare å se fremover og ikke bare bakover hver gang det går dårlig.

Jeg tror Helland kan være en kjemperessurs for klubben i fremtiden, muligens Eggen Rismark også. Gjermund Åsen det samme. Nå har vi Tettey i trenerteamet, Skjelbred skal inn i akademiet. Strand har vært både rundt a-laget og i akademiet, vi har hatt Brattbakk involvert tidligere (deltidsstilling i akademiet som angrepstrener tror jeg, var vel noen eks-spillere som ble "rolletrenere").

Jeg er også uenig i at AJ ikke vet hva han holder på med, jeg mener han har vist at han er kapabel til å skape et dyktig Rosenborg-lag som kan dominere kamper og spille bra fotball. Han klarte det i løpet av 2024-sesongen og han kan klare det igjen. Det er ingen garantier for at han klarer det, men jeg synes alle som avskriver ham, sier han ikke vet hva han holder på med eller "superettan-treneren, juniortreneren, g-14-treneren osv." i alt for stor grad kun fokuserer på 2025. For det var ikke slik at han tok over et lag som var i kjempebra stand i fjor heller, en stall som ikke helt var rigget for 4-3-3 og lite penger. Ja, klubben har bommet på spillerlogistikken denne sesongen, spesielt i vintervinduet hentet vi feil spillere og i sommervinduet brukte vi for lang tid på få inn nye spillere. Jeg mener derimot at det er Dorsin sitt hovedansvar, både å sitte med oversikten over aktuelle spillere og hente nye spillere tidsnok. AJ er ikke uten skyld som har godtatt en del av disse spillerne, men det skal ikke være hovedtreners jobb å ha hovedoversikten heller. I vinter gamblet vi og bommet rett og slett.

Jeg er også skeptisk til å skulle lete etter ny hovedtrener parallelt med at vi skifter ut sportslig ledelse før disse både er ansatt og på plass. For da blir det fort enten midlertidig løsning, eller så skal de samme personene som valgte ut AJ også velge neste trener som skal være på plass til januar. Å la Maalen eller Tettey for eksempel lede laget midlertidig frem til sportslig ledelse er på plass å kan involvere seg høres ikke ut som en god løsning, men jeg skjønner heller ikke at dere som mener at AJ bør sparkes kan ha tillit til at de samme personene skal treffe på neste trener. Og for mange utskiftninger på en gang gjør at vi nok en gang mister kontinuiteten som jeg mener er viktig. Hvis vi skal bytte ut alle de øverste stillingene i sportslig ledelse samtidig frykter jeg at 26 i beste fall blir en slags mellomsesong hvor vi har en sportslig leder og en rekrutteringsansvarlig som bruker litt tid på å komme seg skikkelig inn i klubben, samtidig som vi står der med en ny trener ingen av de har vært involvert i å ansette som skal bli kjent med spillergruppen og samtidig evaluere hva slags grep som må gjøres. Og trolig med nytt trenerteam. Og en sesongoppkjøring planlagt av personer som ikke lenger er i klubben. For meg høres ikke det noe bedre ut enn å gi AJ en siste sjanse i 2026.

Så derfor er jeg villig til å gi AJ sjansen til å snu det neste sesong, jeg håper vi har på plass ny sportslig ledelse så kjapt som mulig slik at Dorsin har minst mulig påvirkning på neste vindu og jeg velger å håpe at det løsner i 2026 fordi man har vært tålmodighet, gitt kontinuitet en sjanse og lært av feilene som har blitt gjort denne sesongen.
Back to top
Toilling
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 01:48    Post subject: Reply with quote

Det kan vel hende de har satset på tålmodighet og kontinuitet fordi det som skjer bærer frukter og ikke fordi det er noe som har skjedd i andre klubber så det må fungere.
Man skal være forsiktig med å ha blind tro i at tålmodighet og kontinuitet kommer til å bære frukter uansett hvem man gir det til, det er slik man går under.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 11:50    Post subject: Reply with quote

Mange fornuftige poeng Waterfalls. Ingen er fornøyde med sesongen 2025. Det er det eneste som alle er enige om. Men veien videre er det mer uenighet om. Arteta gjorde det mildt sagt elendig i Arsenal, i starten. Han hadde fått sparken i hvilken som helst annen klubb. Fikk tillit og tålmodighet og er nå et av de beste lagene i PL.
AJ har vist at han kan, men har ikke fått det til denne sesongen. Han har heller ikke hatt optimale arbeidsvilkår. Å begynne på nytt hvert andre år, er lite bærekraftig i mitt hode. Tåler 9. plass i år jeg, om det er det som skal til for å nå førsteplass i løpet av et par år. Blir det samme opplegg neste år, etter to overgangsvinduer med litt midler og muligheter, så tenker jeg man må se seg om etter andre løsninger.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 12:15    Post subject: Reply with quote

Det ender vel med at vi ødelegger neste sesong også, før han får sparken i VM-pausen. For dette får han ikke til.

39 poeng på 29 kamper, 1.34 mål per kamp denne sesongen. Og det er etter å ha ledet laget i to år. Dette er over. Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar før det er offisielt over.

I år har Alfred altså prestert dårligere enn Svein Maalen (på 19 kamper) som tok over et akterutseilt lag og noe som knapt kan kalles en bedre stall (1.36p/kamp, 1.68 mål/kamp, lik målforskjell (-3)). Jeg forstår utmerket godt at det kan være vanskelig å skifte mening når man har bundet seg til masten, men det er likevel vanskelig å forstå at noen helt oppriktig mener at dette er noe vi bør fortsette med.
quentez
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 12:24    Post subject: Reply with quote

Målt fra august til i dag har vi et nedrykkstempo. 9 poeng på 12 kamper. Kun Haugesund med 7 poeng er verre stilt.

Tror også klubben skal slutte å slå seg på brystet over prestasjonen mot Mainz. De ligger nest sist i Bundesliga med én seier på 11 kamper.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 12:26    Post subject: Reply with quote

Målt fra sommeren i fjor og frem til sesongslutt var RBK det klart beste laget i Norge. Samme trener. Ikke samme spillere.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 12:52    Post subject: Reply with quote

Toilling wrote:
Det kan vel hende de har satset på tålmodighet og kontinuitet fordi det som skjer bærer frukter og ikke fordi det er noe som har skjedd i andre klubber så det må fungere.
Man skal være forsiktig med å ha blind tro i at tålmodighet og kontinuitet kommer til å bære frukter uansett hvem man gir det til, det er slik man går under.

Om du leser hva jeg skriver så sier jeg ikke at jeg er overbevist om at AJ er riktig mann, men at jeg mener det er verdt å gi han sjansen til å snu dette neste sesong. Slik ståa er i klubben for øyeblikket hvor vi jobber med å ansette ny sportslig ledelse så vil vi uansett havne bakpå om vi i tillegg skal på leting etter ny trener samtidig som ny sportslig ledelse ikke er avklart eller på plass. Eller om vi skal avvente til det er på plass også starte jakten, men da er vi igjen bakpå.

Det er korrekt at kontinuitet bare for kontinuiteten sin skyld ikke er positivt, men poenget mitt er at de klubbene ga trenerne sjansen til å snu motgangen og de har satset på tålmodighet og kontinuitet, som igjen har båret frukter. Da tenker jeg det kan være lurt av oss å prøve det samme. Jeg sier også tydelig at AJ kan ikke sitte særlig lenge om det ikke snur ganske kjapt neste sesong, men vi hadde en positiv utvikling i fjor som jeg mener viser at AJ har bevist at han er i stand til å skape et godt og konkurransedyktig lag. Det mener jeg også viser at han kan klare det igjen, selv om det ikke er noen garantier og klubben må være forberedt på at det til slutt må tas grep (altså ha en plan klar hvis AJ ikke klarer å snu det).

Jeg hadde vært mer støttende til å sparke AJ om strukturen i klubben var mye bedre på plass og ting lå mye mer til rette for suksess, men det mener jeg ikke at den er. Og når vi ser hvordan vi historisk sett har operert og hva det har ført til så tenker jeg det kan være lurt å prøve noe nytt. I verste fall snur det ikke og AJ blir sparket senest til sommeren tenker jeg, men da har vi samtidig sendt et signal om at vi er villig til å gi trenere en fair sjanse til å snu motgangen som kommer. I beste fall vil det båre frukter på banen fra starten av neste sesong og vi har en trener som vil føre oss på riktig vei igjen.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 16:35    Post subject: Reply with quote

Vi er Nr 9!!!!!. Vi har minus 3 i mål!!!!
Vi har vunnet 10 av 29 kamper!!!!
Vi har scoret 39 mål!!!!!
Vi er RBK med alt hva der betyr at fasiliteter,støtte apparat og resurser.

Alle de som ønsker dette amatør marerittet inn i 26 må være Molde Supportere i bunn.
tigerbart
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 16:45    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Jeg synes det er et veldig interessant å se på de klubbene som faktisk gjør det bra for tiden og hva de har gjort. De har satset på tålmodighet og kontinuitet på noe de har troen på og det har de fått igjen for. (...) Så derfor er jeg villig til å gi AJ sjansen til å snu det neste sesong, jeg håper vi har på plass ny sportslig ledelse så kjapt som mulig slik at Dorsin har minst mulig påvirkning på neste vindu og jeg velger å håpe at det løsner i 2026 fordi man har vært tålmodighet, gitt kontinuitet en sjanse og lært av feilene som har blitt gjort denne sesongen.

Gode poenger her! Jeg tror vi skal ha is i magen. Så lenge Alfred står for den fotballen han er ansatt for å spille, så må vi tåle svake resultater, så lenge det ikke er overhengende fare for nedrykk. Den siste perioden av årets sesong ligger på nedrykk, men om vi kommer greit i gang poengmessig neste år, og vi ser at prestasjonen er i utvikling, så bør vi fortsette. (Så regner jeg jo med at klubben forstår at ting kan gå galt, og at man derfor har oversikt over mulige erstattere.)
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 18:20    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Alle de som ønsker dette amatør marerittet inn i 26 må være Molde Supportere i bunn.

Ingen er uenige i hvor mange mål vi har scoret, eller hvilken plass vi har, eller hvor mange kamper vi har vunnet. Uenigheten går på om man garantert blir noe bedre av å sparke treneren igjen. Det er diskusjonen. Alt det andre trenger du ikke å trekke fram. Må være lov å ha ulike meninger, uten å bli kallet forskjellige ting.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 18:36    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:

Ingen er uenige i hvor mange mål vi har scoret, eller hvilken plass vi har, eller hvor mange kamper vi har vunnet. Uenigheten går på om man garantert blir noe bedre av å sparke treneren igjen. Det er diskusjonen. Alt det andre trenger du ikke å trekke fram. Må være lov å ha ulike meninger, uten å bli kallet forskjellige ting.

Jeg tror du er inne på noe her. Og jeg tror forskjellen er at noen ønsker en garanti for at vi blir bedre, andre er fornøyde med å rulle terningen på nytt (om man er realistisk så er det akkurat det klubben pleier å gjøre) fremfor å fortsette med noe som garantert ikke fungerer.
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 18:38    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Står vi med samme standing neste år så duger argumentene om kontinuitet fortsatt vettu. Stø kurs, til neste år så blir alt så meget bedre..

At det er mulig å snu skuta kjapt alla Ødegaard i LSK med påfølgende optimisme er visst ikke noe alternativ. Tvert i mot så brukes en av de dårligste sesongene på årtier som et argument for å fortsette. "Fail better" som man sier.

Hadde denne sesongen vært delvis framgang med tidvis bra offensivt spill så kunne man forstått en slik tankegang. Men denne sesongen er bare nitrist med tap på tap mot presumptivt dårligere lag og en spillestil kjedeligere enn å se maling tørke på veggen.

Vil tro markedsavdelinga skjelver med tanke på salg av årskort til neste sesong.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 21:11    Post subject: Reply with quote

Barney wrote:
Ratatosk wrote:

Jeg tror du er inne på noe her. Og jeg tror forskjellen er at noen ønsker en garanti for at vi blir bedre, andre er fornøyde med å rulle terningen på nytt (om man er realistisk så er det akkurat det klubben pleier å gjøre) fremfor å fortsette med noe som garantert ikke fungerer.

Uenig i premisset ditt her. Det er ikke garantert at det ikke fungerer neste sesong, akkurat som det ikke er garantert at det vil bli bedre med å fortsette med AJ. Uansett hva som blir gjort av klubben så er det eneste som er garantert når det kommer til hvem som trener laget er at det ikke er garantert hvordan det kommer til å gå i 2026.

Fortsetter vi med AJ så er muligheten tilstedet for at det kan snu, men det er også mulig at vi motgangen fortsetter.

Ansetter vi ny trener så er sannsynligheten definitivt stor for at sesongen blir bedre enn i 2025 (men det tror jeg den er uavhengig av hvem som er trener, tror ikke 26 blir like dårlig som 25 uansett) men det er også mulig at ny trener heller ikke blir noen suksess.

Uenigheten går egentlig heller ikke på om man garantert blir bedre eller ikke. Uenigheten går på to ting spør du meg.

1) Har man troen på AJ eller har man mistet troen på AJ.

2) Ønsker man at klubben skal forsøke å være tålmodig å gi en trener sjansen til å snu motgangen (som andre klubber har hatt suksess med) eller ønsker man at klubben skal gjøre som den pleier å gjøre, sparke treneren på grunn av for dårlige resultater og håpe at ny trener kan lede oss til suksess i stedet.

Du kan mene at det ikke vil bli bedre med å la AJ fortsette, men hvis du skal forsøke å beskrive uenighetene så blir det veldig feil å legge et såpass subjektivt premiss til grunn ("fortsette med noe som garantert ikke fungerer).

Jeg synes det er helt fair at folk ønsker å bytte trener etter denne sesongen, selv om jeg er uenig. Jeg mener derimot ingen av oss har noe grunnlag for å si at noe som helst utfall av valgene har noe form for garanti ved seg.

@nåssålådden

Det er vel ingen som mener at AJ skal få fortsette hvis utviklingen ikke snur rimelig kjapt, men flere som mener at han skal få sjansen til å snu det. Klarer han ikke det så må han bort, så enkelt er det. AJ viste jo i 24 at han er i stand til å snu skuta ganske kjapt, vi var altså Norges beste lag siste 2/3 av sesongen poengmessig etter å ha tatt over etter Rekdal/Maalen hvor vi ikke var i nærheten av å være så stabilt gode over tid.

Om man ser spillerstallen til LSK så hadde jeg nok forventet direkte opprykk fra de også, men måten de har gjort det på har vært veldig imponerende. Samtidig så er det OBOS.

Jeg synes det er dumt at man skal forsøke å lage falske eller feilaktige premiss når man skal diskutere fremtiden til Johansson. Hva med å forsøke å faktisk argumentere mot noen av poengene til oss som ønsker å gi Johansson sjansen til å snu det neste sesong i stedet? Det er det som er interessant å diskutere. Å diskutere på premiss som egentlig ikke eksisterer er derimot lite interessant.

Jeg synes det er interessant at mange er så bastante på at det tydeligvis ikke er noe mulighet for at det kan snu med AJ, til tross for at man skal ikke lenger enn en sesong tilbake for å se at AJ klarte akkurat det som etterlyses og som flere tilsynelatende mener er umulig at kan skje så lenge AJ er trener.

Nei, det er ikke noen garanti for at AJ klarer å snu det. Det er heller ikke noen garanti for at vi treffer på ny trener, uansett så er det et sjansespill. Sannsynligheten for at 26 blir bedre enn 25 mener jeg er stor uavhengig av trener, hvem som har størst sannsynlighet for størst suksess i 26 av AJ kontra ny trener synes jeg er vanskelig å si, men på papiret vil jeg nok si at det er ny trener. Men når jeg mener vi skal fortsette med AJ så tenker jeg også større enn bare trener og sportslig resultat/prestasjon/utvikling i 26. Jeg tenker klubben som helhet, hvem skal ha ansvaret for å finne ny trener? De samme som ansatte AJ? Skal Dorsin være involvert? Skal vi vente til ny sportslig ledelse er på plass? Hvor lang tid tar det i så fall før vi kommer i gang skikkelig med trenerjakten i så fall? Og ikke minst hva tilsier at ny trener er med på å fikse de større og mer grunnleggende problemene som denne klubben ser ut til å ha?

Jeg ser absolutt grunner for å sparke AJ, men jeg mener det beste valget er å for en gangs skyld utvise tålmodighet selv i motgang og se om det lønner seg. Ny trener kan i beste fall føre oss til topplassering igjen, men jeg mener sjansen er stor for at vi havner i samme uføre den dagen han forsvinner som vi har havnet i etter Eggen, Hamrén og Kåre om ikke strukturen rundt er på plass og den samme utålmodigheten fortsatt preger klubben som har preget klubben de siste 20 årene.
Back to top
FormerlySlaves
Senior

PostPosted: 23.11.2025 21:28    Post subject: Reply with quote

Dristig påstand: Det de har prøvd på i år er for avansert i forhold til spillerstallen. De gangene de har vært gode, har det vært en enklere fotball som har blitt spilt. Delt skyld på stall med mangler, og trener som ikke juster spillestil. Trist sesong.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 23.11.2025 22:22    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Barney wrote:
Ratatosk wrote:

Uenig i premisset ditt her. Det er ikke garantert at det ikke fungerer neste sesong, akkurat som det ikke er garantert at det vil bli bedre med å fortsette med AJ. Uansett hva som blir gjort av klubben så er det eneste som er garantert når det kommer til hvem som trener laget er at det ikke er garantert hvordan det kommer til å gå i 2026.

Jeg har sjekket litt og du har rett i at det ikke er garantert at neste sesong blir dårlig fordi de to foregående har vært svake. Jeg klarte å finne tre eksempler på at eliteserietrenere har klart å snu skuten etter å ha hatt to dårlige innledende sesonger:

Ronny Deila i Strømsgodset:
2010 – 10. plass
2011 – 8. plass
2012 – 2. plass
2013 – seriegull

Dag-Eilev Fagermo i Odd:
2009 – 12. plass
2010 – 10. plass
2013 – 7. plass
2014 – 3. plass (bronse)

Mons Ivar Mjelde i Brann:
2003 – 11. plass
2004 – 6. plass
2006 – 2. plass
2007 – seriegull
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 101, 102, 103  Next
Page 102 of 103

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb