|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Bart1 Veteran
|
Posted: 02.11.2025 22:22 Post subject: |
|
|
| guda wrote: | | Sitter å ser Tromsø mot Sarpsborg nå. 3-0 etter 25 min. fremoverrettet spill, scorer mål. Tror ikke mer enn 2-3 spillere fra Rbk hadde fått plass på dette laget. Vi brukte 23 mill. mill på E Ceide som er den eneste som klarer å passere en motspiller. Lite sluttprodukt og veldig forutsigbart alikevel. I tillegg har vi en angrepsspillet i Dino, som er så treg å lite spillbar, at det meste stopper opp og blir heller kontringer i mot. Det trengs en totalrenovering på midtbanen, og i angrep. Må ha spillere som har sluttprodukt i seg. Lykke til med vinteren og totalrenoveringen. |
Forskjellen er at Tromsø ikke har kjøpt seg bedre - de har faktisk solgt seg ned, men likevel utviklet laget. Under Jørgen Vik (og Gaute) har spillerne blitt betydelig bedre, fordi trenerne får ut maks av dem de har.
Det er det som skiller gode trenere fra resten:Jørgen bygger et lag og utvikler eksisterende spillere, mens vi snakker om hvem som må kjøpes for at vi skal kunne lykkes. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.11.2025 22:47 Post subject: |
|
|
Tromsøs spillergruppe er vurdert til 11.3gbp og Rosenborgs 25.4gbp.
Over dobbelt så mye verdi.
Merkelig at Tromsø er så mye bedre enn oss. Skulle nesten være umulig.
I tillegg har Tromsø en mye mindre sportslig avdeling og resurser.
Men vi har jo fått tak i det største trener talentet siden Pep så det må skyldes
alt annet, jeezes _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 02.11.2025 22:49 Post subject: |
|
|
Så har de vært veldig gode på å finne rollespillere som passer deres spillestil, mens hos oss er det vanskelig å spore en rød tråd i rollene egentlig. Noe skyldes hvem man har til rådighet og noe skyldes rare valg fra AJ.
Dette er ikke et forsvar av AJ, kun konstatering av hvordan ting er uten at jeg fordeler skyld annet enn at det er et sammensatt ansvar for alle som er involvert i spillerlogistikk.
Vi kan starte på venstreback. Pereira og Jenssen er i mine øyne to ganske ulike typer backer og dermed så har det litt å si hvem av de som spiller. På sentral midtbane så har vi altså Selnæs som førstevalg og Väänänen som andrevalg, den ene er playmaker og den andre er terrier (satt litt på spissen). To helt ulike spillertyper som ikke løser rollen spesielt likt. På indreløpere så ser det på papiret fornuftig ut med en kreativ og en litt mer boks til boks i hhv Bolkan Nordli/Zeidan (Duris) og Väänänen/Fossum (usikker på hvor Slørdal passer inn), men det har variert om vi har startet med en av hver eller begge typene på hver sin indreløper.
På spiss har vi vært ganske tydelig på at vi vil ha en som er stor og sterk. På kant har vi startet med både to "driblevinger" (Ceïde og Duris/Broholm), men også har vi plutselig startet med Holm (en sjelden gang Sæter) for eksempel. Det har også vært litt hipp som happ hvilken kant den andre spissen har kommet inn på underveis i kampene føler jeg.
Så jobben med å utvikle spillerne vi har til å se bedre ut blir jo vanskelig når lagkameratene hele tiden må forholde seg til veldig ulike spillertyper i de ulike posisjonene i nesten hver kamp.
Så selv om kvaliteten burde vært bedre så er det enklere å erstatte nøkkelspillere mer sømløst om man er flink på å finne de riktige rollespillerne selv om man på papiret har solgt seg ned i kvalitet. Dette har også Glimt vært veldig flinke til å gjøre.
Dette er fakta og her har alle involverte gjort en for dårlig jobb både med spillerlogistikk og hvilke valg som har blitt tatt taktisk når det kommer til hvem som spiller hvor.
Jeg sa dette ikke er et forsvar av AJ og det er det ikke, han må ta sin del av skylda for valgene han har tatt. Poenget mitt er at det er ikke lett å utvikle spillere (eller for spillerne og laget å utvikle seg) når det er lite kontinuitet og rød tråd i spillertyper i de ulike posisjonene i tillegg til lite kontinuitet fra før av i hvem som spiller og ikke spiller.
Jeg tror ikke Jørgen Vik er en voldsomt mye bedre trener enn AJ, men han er trener for en velfungerende klubb og det gjør det lettere.
Og så kan vi vel nevne at mange i Tromsø ville ha ham sparket i fjor når de gjorde det skikkelig dårlig, men så var de tålmodige med ham og nå høster de fruktene av det. Bare sånn påminnelse når man skryter av Vik og Tromsø. Viking-trenerne overlevde en vanskelig andresesong, Knutsen overlevde en vanskelig førstesesong, Horneland overlevde et mislykket forsøk på redde Braann fra nedrykk. Alle klubbene i toppen har vært tålmodige med sin trener til tross for motgang og misnøye i en av de første sesongene. Jeg synes det er litt rart hvis noen fremhever disse klubbene som eksempler til etterfølgelse og samtidig er veldig for å sparke AJ. Da har man ikke satt seg veldig godt inn i noe av årsaken til at de har suksess. Det betyr ikke at en lignende historie garantert gjentar seg hos oss med AJ neste år om han får fortsette, men heller viser det at tålmodighet til tross for stor motgang kan lønne seg og er verdt å ta sjansen på. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.11.2025 22:51 Post subject: |
|
|
Spillergruppen til Rosenborg BK vurderes til å ha en total markedsverdi på omtrent €25,4 millioner i 2025. Det er mer enn dobbelt så mye som Tromsø ILs spillerstall, som ligger på rundt €11,3 millioner.AI.
Det er bare tragisk _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
guda Junior
|
Posted: 02.11.2025 23:12 Post subject: |
|
|
| All honnør til Tromsø og den flotte fremgangen i år. Den viktigste lærdommen her er vel at de spiller på sine styrker, og da blir også fremgang lett å se. I Rbk er det motsatt, ser ut som spillerne har blitt mye dårligere på kort tid..mange gule kort, surmuling på dommer, liten spilleglede å se. Håper virkelig noen ser dette, og får gjort de riktige grepene. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 03.11.2025 09:12 Post subject: |
|
|
Nå skal jeg ikke si at Tromsø ikke har gjort mye riktig, men vi mennesker har en tendens til å skulle forklare alt rasjonelt.
Om vi hadde satt 16 supportere til å trene hvert sitt eliteserielag en sesong ville noen vunnet serien og andre hadde rykket ned. Man kunne genierklært supporteren fra det vinnende laget, men det kan like gjerne verdt tilfeldigheter og flyt i starten på sesongen som var årsaken.
Poenget er at det ene året blir Kristiansund hyllet. Neste året er det kanskje Tromsø osv. Det er ikke alltid forklarbare årsaker med at man gjør alt riktig. Det kan gjerne være tilfeldighet, flaks osv og at det faktum at noen vil komme topp 5 uavhengig av om alle lagene er elendige
Det er selvsagt litt kjedelig tilnærming, men jeg trur tilfeldigheter er rimelig undervurdert i analysene fra fotballekspertene. Et tegn på det er gjerne hvordan trenere kan lykkes veldig bra i en klubb for så å falle helt igjennom i den neste. |
|
| Back to top |
|
 |
guda Junior
|
Posted: 03.11.2025 09:38 Post subject: |
|
|
| Ja jeg har ikke fasiten her, men nå ser de fleste at det går i sirup på midtbanen, med en "playmaker" som ikke er positiv og som sprer frykt og negativitet rundt seg. Skal han brukes fremover får han til nød gå inn i forsvaret. Vi trenger raske føtter, og en type ala "Tagset" inn i rollen på midtbanen etter min mening. Skal spillergruppa lykkes, må det skapes trygghet og trivsel, spilleglede, og dette vil spre seg etterhvert til hele laget. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 03.11.2025 09:57 Post subject: |
|
|
Den største forskjellen mellom TIL og RBK i dag handler om kultur. Hos TIL ser man et miljø preget av glede, samhold og overskudd. Hos oss derimot, har fryktkulturen fått feste.
Det mest bekymringsfulle er at dette tilsynelatende er ønsket videreført. Når noen tør å si fra om hvordan frykten preger garderoben, rettes oppmerksomheten ikke mot problemet - men mot personen som våger å fortelle. I stedet for selvrefleksjon og vilje til endring, blir det jakt på varsleren.
Dette skjer med støtte fra kapteinen, som stiller seg bak treneren som står bak kulturen. Treneren følger igjen linjen lagt av daglig leder. Resultatet er et system der lojalitet til ledelsen veier tyngre enn lojalitet til verdiene som skal bære klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 03.11.2025 11:11 Post subject: |
|
|
| Kanskje en brannfakkel, men når RBK knapt har vunnet en kamp siden sommerferien og flere spillere tilsynelatende spiller langt under evne så bør det være dårlig stemning og de spillerne som da begynner å sutre om "fryktkultur" er nøyaktig de spillerne som ikke kommer til å bidra med å snu ting. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 03.11.2025 11:17 Post subject: |
|
|
@bart1
Jeg tror nok ikke det er så svart-hvitt som du fremstiller det her. Selvsagt blir fokuset på en lekkasje som ikke skal forekomme når det er det spørsmålene handler om og når man bryter tilliten til resten av laget. Garderoben skal være hellig, man skal være trygg på at det som skjer der og blir sagt der ikke sprer seg andre steder.
Så er det jo også et problem at noen velger å bryte tilliten, så forventer jeg at klubben klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Fokusere på å få slutt på lekkasjene og hvorfor noen føler seg nødt til å gjøre det.
Man kommer seg ikke videre å får bygget noen god kultur av at spillere synes det er greit å lekke det som skjer i garderoben til media heller. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |