|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 26.10.2025 18:05 Post subject: |
|
|
AJ og teamet får bare lære av dette. Det ligger jo implisitt i ansettelsen.
Når du har 40 meter mellom første press ledd og bakre firer kan du ikke klage på at retur løpene ikke rekker hjem og plukker opp
Men det er læring det også til teamet
Når en spiller for 20 gang i år ikke vet om han skal stå i sone eller ta ut mann i feltet på corner er det læring det også til Allsvenskan gjengen.
Blir bra etterhvert _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 26.10.2025 18:25 Post subject: |
|
|
| angvik wrote: | | waterfalls wrote: | | Vi har en spillertropp med for dårlig bredde og ferdighetsmessig feil sammensatt. |
Det som provoserer meg mest med akkurat dette, er at mange mener det ikke skal tilskrives Johansson. Vel, Johansson og Dorsin har hatt fire overgangsvinduer og nesten to år på å få riktig sammensetning. Det burde oppi alt dette ikke komme som noen overraskelse at Nypan forsvant. Dette er to stykker som har hatt en helt merkelig bruk-og-kast-holdning til spillersalg. De aller fleste av oss klarer ikke forklare hva som er bakgrunnen for kjøpene de har gjort.
At stallen er for smal, feil sammensatt og har for dårlig kvalitet er ingenting annet enn et lederansvar. |
Handler vel om at Dorsin er den som har hovedansvaret for spillerlogistikken og hvis spillere som Fossum er det beste alternativet av de som blir foreslått og man trenger den ekstra spilleren så godkjenner treneren Fossum da. Og vi vet heller ikke hvor mye AJ internt har forsøkt å få flere spillere eller andre spillere. Vi vet generelt veldig lite om situasjonene, og leder for selve spillerlogistikken er Dorsin.
Når jeg sier at problemet er større enn bare AJ så er det dog ikke for å ta ansvar eller skyld bort fra ham, men samtidig understreke at han av ulike grunner ikke har det slik at alt er tilrettelagt heller.
Ja, det har vært fire vinduer hvor de har kunne jobbet med stallsammensetningen og i tre av disse har man ikke hatt allverdens med ressurser. Man har hatt råd til å kjøpe spillere ja, men det største problemet har nok vært lønnsnivået til disse spillerne. Det er lønna man kan tilby som har vært den største hemskoen, eller totalpakka man kan bruke på en spiller alt inkludert. Det er ikke lett å omrokkere en hel stall som er bygd for en annen type fotball og formasjon når man ikke bare kan hente åpenbar kvalitet.
Jeg er også enig i at jobben som har blitt gjort ikke er god nok. AJ har vært alt annet enn feilfri han også. Bakgrunnen for noen av kjøpene er nok rett og slett at man har måttet ta sjanser på spillere i et håp om at man skulle få det beste ut av de. Og at man ikke har klart det må treneren ta sin del av skylden for i tillegg.
Av de som kom inn i sommer så har deres situasjon vært svært vanskelig. De har kommet inn i et lag som sliter, de har ikke fått en sesongoppkjøring til å sette relasjoner og det har heller ikke vært nok kontinuitet av ulike årsaker til at man har klart å bygge de nødvendige relasjonene via trening og kamp slik at man skal få det beste ut av de.
Jeg savner dog at AJ tør å sette inn noen av unggutta. Jeg synes det er feigt at de etablerte får sjanser på sjanser uten å leve opp til forventningene uten at ungguttene får en sjanse til å vise seg frem å kanskje ta sjansen. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 26.10.2025 20:55 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: | | angvik wrote: | | waterfalls wrote: | | Vi har en spillertropp med for dårlig bredde og ferdighetsmessig feil sammensatt. |
Det som provoserer meg mest med akkurat dette, er at mange mener det ikke skal tilskrives Johansson. Vel, Johansson og Dorsin har hatt fire overgangsvinduer og nesten to år på å få riktig sammensetning. Det burde oppi alt dette ikke komme som noen overraskelse at Nypan forsvant. Dette er to stykker som har hatt en helt merkelig bruk-og-kast-holdning til spillersalg. De aller fleste av oss klarer ikke forklare hva som er bakgrunnen for kjøpene de har gjort.
At stallen er for smal, feil sammensatt og har for dårlig kvalitet er ingenting annet enn et lederansvar. |
Handler vel om at Dorsin er den som har hovedansvaret for spillerlogistikken og hvis spillere som Fossum er det beste alternativet av de som blir foreslått og man trenger den ekstra spilleren så godkjenner treneren Fossum da. Og vi vet heller ikke hvor mye AJ internt har forsøkt å få flere spillere eller andre spillere. Vi vet generelt veldig lite om situasjonene, og leder for selve spillerlogistikken er Dorsin.
Når jeg sier at problemet er større enn bare AJ så er det dog ikke for å ta ansvar eller skyld bort fra ham, men samtidig understreke at han av ulike grunner ikke har det slik at alt er tilrettelagt heller.
Ja, det har vært fire vinduer hvor de har kunne jobbet med stallsammensetningen og i tre av disse har man ikke hatt allverdens med ressurser. Man har hatt råd til å kjøpe spillere ja, men det største problemet har nok vært lønnsnivået til disse spillerne. Det er lønna man kan tilby som har vært den største hemskoen, eller totalpakka man kan bruke på en spiller alt inkludert. Det er ikke lett å omrokkere en hel stall som er bygd for en annen type fotball og formasjon når man ikke bare kan hente åpenbar kvalitet.
Jeg er også enig i at jobben som har blitt gjort ikke er god nok. AJ har vært alt annet enn feilfri han også. Bakgrunnen for noen av kjøpene er nok rett og slett at man har måttet ta sjanser på spillere i et håp om at man skulle få det beste ut av de. Og at man ikke har klart det må treneren ta sin del av skylden for i tillegg.
Av de som kom inn i sommer så har deres situasjon vært svært vanskelig. De har kommet inn i et lag som sliter, de har ikke fått en sesongoppkjøring til å sette relasjoner og det har heller ikke vært nok kontinuitet av ulike årsaker til at man har klart å bygge de nødvendige relasjonene via trening og kamp slik at man skal få det beste ut av de.
Jeg savner dog at AJ tør å sette inn noen av unggutta. Jeg synes det er feigt at de etablerte får sjanser på sjanser uten å leve opp til forventningene uten at ungguttene får en sjanse til å vise seg frem å kanskje ta sjansen. |
Det er kort og godt ikke bra nok. Å hele tiden beskytte treneren når ting går helt bak staur og vegger er bare så dumt. Er du trener og du har de og de spillerne til rådighet da spiller du på styrkene til disse. Det må gå an å forholde seg til slike faktorer,det at treneren fokuserer på systemet sitt foran å improvisere vitner om enten udugelighet eller arroganse. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 26.10.2025 21:37 Post subject: |
|
|
Ser Affe også skylder på sen erstatning av Nypan og Broholm nå. Har vi da spilt med kun 9 spillere etter det salget, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Vi har altså erstattet de to med årets spiller i Danmark pluss en etablert landslagsspiller fra Slovakia?! Skulle tro vi enten rett og slett ikke greier å stille lag eller spiller meg g15 spillere i de to posisjonene.
Fair at det sikker mangler litt relasjoner og mulig de er dårligere fotballspillere for alt jeg vet, men vi skal da ikke gå fra det geniale til total kollaps pga de to salgene. Fjas! Har man dyrket spillestill og rolleforståelse er det null problem å erstatte en spiller eller to. Alternativt må vi slutte å selge spillere, det virker jo ikke å være mulig. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 26.10.2025 21:52 Post subject: |
|
|
| Blir for tullete å skylde på salget av Nypan. Han bidro knapt den tiden han spilte her på våren, og forsvarte vel egentlig ikke en plass i førsteelleveren ut fra prestasjoner. Broholm er noe annet. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 26.10.2025 22:05 Post subject: |
|
|
| Alfred er god på floskler.... Lei av å høre ham snakke etter kamper. Må forsterke trenerteamet. Denne dødballtreneren kan vi kvitte oss med. Finn en annen ass som styrker trenerteamet, gjerne en med kompetanse på visuell persepsjon. Enkelt forklart er det måten spillerne bruker blikket og synet til å hente informasjon rundt banen. Det gjør spillerne ved å gjennomføre såkalte scanninger eller søk ved å se seg rundt. Arne Slot er god på dette, samt Karl Marius Aksum. Finnes sikkert flere. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 26.10.2025 22:05 Post subject: |
|
|
Man kan ikke drive spillerlogistikk (eller en fotballklubb) om det kommer som en overraskelse at det oppstår et tomrom etter Nypan og Broholm. Begge var ettertraktet, begge ble lagt ut for salg. Hvis forklaringen på dagens situasjon er at erstatterne kom inn for sent, så har man simpelthen forsømt jobben sin. Men her tror jeg Johansson heller begynner å innse at det begynner å stramme seg til. Da tror jeg det er lett å lete etter forklaringer. Eller rettere sagt bortforklaringer.
Og så til det som har vært mitt poeng hele tiden: At man mister to talenter skal da for svarte ikke føre til at hele korthuset faller sammen. Johansson har hatt fire overgangsvinduer og snart to år på seg. Han har hatt det øverste ansvaret for å prente inn spillestil, struktur, relasjoner, og kanskje helst et skyggelag som skal være klart, nettopp fordi man vet man mister spillere. Brann har mistet både Blomberg og Heggebø, men laget kollapser jo ikke av den grunn.
Dette visste både Dorsin, Johansson og resten av klubbledelsen da han ble ansatt. Vi må kunne forvente at de har hatt en strategisk tilnærming til både treningsfeltet og overgangsvinduet. Men det ser ikke sånn ut. Det ser planløst ut.
Det alvorlige er ikke at vi taper kamper, men at det nå virker som ingen lenger vet hvorfor vi taper dem. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 26.10.2025 23:06 Post subject: |
|
|
Godt innlegg Angvik, vanskelig å være uenig der.
Synes for første gang når han blir intervjuet etter kamp at Alfred leverer vissvass og bortforklaringer og lite svar på hvorfor vi ikke ser mye spor etter eget spill.
Kjenner det stikker litt i magen etter i dag for jeg ønsker han skal lykkes og jeg har da trua enda, men skal ærlig inrømme etter det intervjuet at det begynner å skorte nå ja :/ _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 26.10.2025 23:15 Post subject: |
|
|
| angvik wrote: | | Man kan ikke drive spillerlogistikk (eller en fotballklubb) om det kommer som en overraskelse at det oppstår et tomrom etter Nypan og Broholm. Begge var ettertraktet, begge ble lagt ut for salg. Hvis forklaringen på dagens situasjon er at erstatterne kom inn for sent, så har man simpelthen forsømt jobben sin. Men her tror jeg Johansson heller begynner å innse at det begynner å stramme seg til. Da tror jeg det er lett å lete etter forklaringer. Eller rettere sagt bortforklaringer. |
Forklaringen heter likviditet. RBK hadde ikke penger nok, før 1.avdrag på Nypan og Broholm kom. Duris og Bolkan Nordli kunne ikke kjøpes tidligere. Begge spillerne var ønsket helt siden AJ begynte som trener. Hvorfor tror du Fossum kom? Fordi han var gratis. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 26.10.2025 23:57 Post subject: |
|
|
| Likviditet er deler av forklaringen. Men det visste de også. Så hvorfor blir man ikke bedre på det som er gratis? Å lære av det man gjør feil, kamp etter kamp? Kulturen? Kvaliteten på treningene? Samspillet? Roller? |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 27.10.2025 01:08 Post subject: |
|
|
| AJ og trenerteamet må ta sin del av skylden. Likevel tror jeg folk er såpass oppegående at de ikke tror spillerne har fått beskjed om å la motstanderne stå helt umarkert i boksen. Eller å bomme på medspillerne sine med mange meter på hver pasning. Vil også overraske meg om han har bedt Emil Ceide prøve å drible tre mann på egen 16 meter, slik at det ender med corner og mål i mot. Dette vet jo til og med spillerne som spiller på løkka uten trener. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 27.10.2025 08:06 Post subject: |
|
|
Tromsø og Viking hentet også gratis spillere som nå ser ut som en million dollar. Så det er ingen unnskyldning.
Der er mye mere uro/frustrasjon på flere områder enn det som har kommet ut.
Det påvirker nok hele prosjektet negativ og resultatet kommer ut på banen.
Vi kommer til å kvitte oss med spillere og ta in nye.
Det vil sikkert hjelpe på til neste sesong
Så kan vi fint sette opp laget på en annen måte som gjør oss farligere i angrep. Vi så litt av det i går hvis vi i tross alt hadde noen løp i rom uten ball.
Hva som har skjedd med Nemcik bør bekymre alle _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 27.10.2025 09:02 Post subject: |
|
|
Jeg er mer beskymret for Neeskens enn for Nemcik.
Det er vanskelig å sette et lag, og få samhandling når laget nesten ikke har samme 11'er i 2 kamper på rad.
Laget har utrolig mye skader og sykdom i løpet av sesongen, i tillegg så må spillere sone for (unødvendige) gule og røde kort etterhvert, så det blir mye brannslukking. Det skal ikke være sånn at Pereira blir kastet rundt på laget, og i løpet av en sesong spiller på 3-4 forskjellige plasser.
Laget har en spillestil offensivt hvor veldig mye skal inn om Selnæs, som bare har startet 16 av 26 seriekamper. Når man må bruke andre spillere der, som har helt andre kvaliteter, så hemmer dette samhandlingen. Men etter min mening så er han for mye syk og skadet.
Så spør Angvik, hvorfor er ikke RBK bedre til å hente spillere som er gratis, når likviditeten der som den er. Mitt svar er at det ikke er så mange spillere tilgjengelig på det nivået som RBK ønsker, til den lønnen de kan tilby, når lista legges så høyt som det gjøres. At f.eks lista ligger lavere i f.eks Tromsø, der de har tid til å utvikle billige spillere i eliteserien, bare man holder seg der. Et eksempel på at RBK ikke har tid til å avvente utviklingen til billig og ung spiller er f.eks Igor Ogbu. Hadde Ogbu kommet til Tromsø, så hadde han fått spille med en gang. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 27.10.2025 09:14 Post subject: |
|
|
I realiteten så skylder AJ på salget av Broholm (Nypan leverte en svak sesong for oss ig jeg tar ikke med han) for at vi ikke ser noen fremgang overhodet etter to år i intervjuet etter kamp.
Hvorfor klarer da Brann med 6 spillere ute og Europacup i føttene å slå oss? Hva er bevisene som viser at han er en god trener - utenom prat?
En god trener får maksimalt ut av potensialet til spillerne. En dårlig trener kommer med unnskyldninger.
Jeg mener AJ skal få flere sesonger å bli bedre på, under forutsetning av at han forstår at det han har gjort ikke har vært bra nok - men, at han skal bruke den erfaringen han har fått til å bli en god trener. Per dags dato er han ikke det. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 27.10.2025 09:32 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | | Så spør Angvik, hvorfor er ikke RBK bedre til å hente spillere som er gratis, når likviditeten der som den er. | Det var overhodet ikke det jeg spurte om:
"Så hvorfor blir man ikke bedre på det som er gratis? Å lære av det man gjør feil, kamp etter kamp? Kulturen? Kvaliteten på treningene? Samspillet? Roller?"
Alt annet enn å hente spillere, med andre ord.
Lagene rundt oss blir i hovedsak bedre fordi de har en lagledelse med tydelige planer og retning. Har vi det? Virkelig, har vi det? Slike klubber bygger en kultur der alle drar i samme retning, uavhengig av spillerlogistikk. Og på kort tid (og definitivt ikke to år), ser man faktisk forbedring. Gjør vi det? Ser vi forbedring spillemessig?
Man kan si at det jobbes knallhardt på feltet hver dag. At relasjoner og struktur sitter bedre. At intensiteten er høy og kulturen sterk. Fint det. Men alt dette må jo vise seg når det er eksamen hver søndag.
"Trening teller. Kamper avgjør." Fritt etter Stein Rokkan. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 27.10.2025 09:35 Post subject: |
|
|
Ikke bra nok! AJ har vært RBK sin hovedtrener i 22 mnd. Så kan man selvsagt lete etter forklaringer, men for hver forklaring kan det stilles et motspørsmål.
En fotballklubb vil alltid miste spillere, men de fleste seriøse fotballklubber er forberedt på dette. Da har man skyggespillere. Ser man på spillere Brann har hentet inn, så er det energiske spillere som umiddelbart passer inn i måten de spiller fotball på. Da må man også ha en tydelig spillestil.
Huseklepp nevnte dette i går, dvs. det er vanskelig å identifisere en tydelig spillestil i RBK fordi man legger opp taktikken så mye etter motstanderne. Det virker som om man ikke har helt troen på verken konseptet eller spillerne. Da blir også budskapet uklart for spillerne. Hvis treneren ikke tror på det, hvorfor skal spillerne?
I hele 2. omgang i år begynte for eksempel RBK å slå høyt over presset i frispillingen opp til Dino. Rent taktisk er ikke dette nødvendigvis dumt, men når et av fokusområdene er at laget skal være veldig gode i frispillingen, så strider det mot kjerneprinsippene og hva man gjør på treningene. Når man møter litt motstand, så gjør man som Bryne og Ham-Kam.
Et annet kjerneprinsipp er press-spillet. Det gikk 3 minutter før RBK la seg ned i en lav blokk, og var åpenbart ikke forberedt på hvordan de skulle løse Branns bruk av keeper. Presset manglet også intensitet, frekvens, og koordinasjon. Hadde et RBK press vært så tafatt, etter for eksempel to år med Klopp som trener? Men igjen, man har et kjerneprinsipp om at man skal være et høyt pressende lag, men etter litt motstand går man tilbake til Bryne og Ham-Kam taktikk.
Vi har også et kjerneprinsipp om at vi skal være et fremoverrettet lag, og som tydeligvis skal ta 8 av 10 overgangsmuligheter. I førsteomgangen i går så er det store rom, og man har muligheter til å straffe Brann. Tar vi mulighetene? Nei. Vi skaper omtrent ingenting. Det som kjennetegner gode kontringslag; klare for å angripe rom (løp fremover), skape umiddelbar 2 mot 1, minimal bredde, pasning i rom, osv., er totalt fraværende.
Emil Ceide truer mer eget framrom, enn motstanders bakrom. Posisjonelt ligger han helt feil, men dette er ikke noe nytt. For hvis dette er en av kjerneprinsippene, så lurer jeg på hva de gjør på trening? Det er ikke bare Ceide som feiler her, men laget kollektivt. For det var klasseforskjell her mellom de to lagene som møttes.
Vårt angrepsvåpen, og her skal Ceide få litt ros, er å sentre til Ceide, han dribler litt, også innlegg i feltet til Dino. Til tider kan dette være effektivt, men det er forutsigbart og lite kollektivt over det. Litt som Bryne og Ham-Kam dette, få ballen ut i sdekorridor, skap et innlegg, til en stor og sterk oppspillspunkt.
Frispillingen, presset, og offensive omstillinger/fremoverrettet fotball skal være tre viktige bolker i vårt spill. På alle disse tre bolkene er det klasseforskjell mellom oss og Brann. Vi evner ikke å gjennomføre det, og ligner her mer på Kevin Knappen sitt Bryne. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 27.10.2025 09:54 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: |
En fotballklubb vil alltid miste spillere, men de fleste seriøse fotballklubber er forberedt på dette. Da har man skyggespillere. Ser man på spillere Brann har hentet inn, så er det energiske spillere som umiddelbart passer inn i måten de spiller fotball på. Da må man også ha en tydelig spillestil. |
Rosenborg har også et lag av skyggespillere, det dette Bolkan Nordli og Duris er et resultat av, men å kjøpe spillere på normal hylle har ikke vært mulig før i sommer, p.g.a økonomi.
Kjøpet av Islamovic i sin tid var ikke et skyggelag-kjøp, men det "beste" vi kunne få til, av økonomi.
Nå har RBK litt penger igjen, i tillegg, så er planen å selge spillere de ikke trenger, og kjøpe spillere som passer det systemet de spiller nå.
Da RBK var på sitt beste, så hadde de i realiteten 2 eliteserielag, dobbel dekning. Det har Bodø/Glimt nå , og tildels Brann, og det er dit RBK må igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 27.10.2025 10:22 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | | Spartacus wrote: |
En fotballklubb vil alltid miste spillere, men de fleste seriøse fotballklubber er forberedt på dette. Da har man skyggespillere. Ser man på spillere Brann har hentet inn, så er det energiske spillere som umiddelbart passer inn i måten de spiller fotball på. Da må man også ha en tydelig spillestil. |
Rosenborg har også et lag av skyggespillere, det dette Bolkan Nordli og Duris er et resultat av, men å kjøpe spillere på normal hylle har ikke vært mulig før i sommer, p.g.a økonomi.
Kjøpet av Islamovic i sin tid var ikke et skyggelag-kjøp, men det "beste" vi kunne få til, av økonomi.
Nå har RBK litt penger igjen, i tillegg, så er planen å selge spillere de ikke trenger, og kjøpe spillere som passer det systemet de spiller nå.
Da RBK var på sitt beste, så hadde de i realiteten 2 eliteserielag, dobbel dekning. Det har Bodø/Glimt nå , og tildels Brann, og det er dit RBK må igjen. |
Hvis det er spillerne som er så mye svakere enn Sandefjords og Tromsø sin stall. Hvorfor spiller de glimtvis ekstremt bra, mens snittet er langt under pari? Kan det være at en god trener får maksimalt ut av potensialet til spillerne. Samtidig som en god trener leverer jevnt over tid med et høyt bunnivå? Eller er en god trener en som ikke klarer å få resultater, men som er god til å prate for seg?
AJ er den vi skal satse på, men han må da se seg selv i speilet og komme med forslag til hva han skal gjøre annerledes.
Nå har vi en Islamovich som bøtter inn mål, en Emil Ceide som er fantastisk på vingen og en Duris og Bolkan Nordli som har noe av det største potensialet i Eliteserien. Offensivt har vi sjansen til en sluttsesong som kan bli veldig bra - om AJ tar de nødvendige grepene. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 27.10.2025 10:39 Post subject: |
|
|
Messi
Jeg forstår jo logikken. Har ingen problemer med å forstå at laget blir dårligere, når man går ned i kvalitet. Så er kvalitet også et definisjonsspørsmål.
Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at det finnes uendelig antall fotballspillere, og nivåforskjellene mellom mange av dem er marginale, selv om prisforskjellen ofte er ekstrem.
Når man ender opp med for eksempel Dino, som verken har alderen eller mobiliteten på sin side, og man har tiltenkt en spillestil som skal være høyt-pressende og fremoverrettet i spillestilen, så lurer jeg litt på a) Hvordan tenker man styrkene hans sammenfaller med måten vi ønsker å spille på, og b) Finnes det ingen yngre spisser som har større potensial, og som er rimeligere?
Dette spørsmålet kunne man stilt om flere av RBK sine kjøp. Fordi man har tydelig definert en spillestil, og da må også spillernes kvaliteter sammenfalle med dette.
Så er det litt som du skriver, kaster vi nok gode spillere etter AJ så vil han lykkes. Imidlertid gjelder det for de fleste trenere. Det som kjennetegner de beste trenerne er at de overgår forventingene, og klarer å skape en tydelig spillestil til tross for at de mangler kvalitet. Spørsmålet er om en som nesten utelukkende har erfaring fra FCK sitt juniorlag, har erfaring med dette? |
|
| Back to top |
|
 |
pappabrun Proff
|
Posted: 27.10.2025 12:15 Post subject: |
|
|
Når vi faktisk ansatte en trener uten erfaring på seniornivå, så tror jeg at vi må akseptere at har fortsatt mye å lære. Vi som supportere vil kanskje synes dette er vanskelig å svelge, men det er faktisk slik det er. Klubben "visste" hva de gjorde når de ansatte en "junior-trener". Og da er det bare rett og rimelig å også gi han litt tid.
Så er det jo opp til Alfred å faktisk lære av det som skjer nå og bli bedre av det. Om det faktisk skjer gjenstår jo å se. I fjor viste han at han kan få et lag til å spille bra. I år har han vist at han kan lede er lag som spiller mindre bra. Så får dere selv komme frem til om dere vil gi denne kreditten til han eller til spillere.
I Hodet mitt skal han selvfølgelig få neste sesong også til å vise hva han kan. Men han må ta lærdom av de 2 siste sesongene og finne ut av hva som faktisk fungerer. Jeg har tro på at han klarer det |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 27.10.2025 12:25 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | Ikke bra nok! AJ har vært RBK sin hovedtrener i 22 mnd. Så kan man selvsagt lete etter forklaringer, men for hver forklaring kan det stilles et motspørsmål.
En fotballklubb vil alltid miste spillere, men de fleste seriøse fotballklubber er forberedt på dette. Da har man skyggespillere. Ser man på spillere Brann har hentet inn, så er det energiske spillere som umiddelbart passer inn i måten de spiller fotball på. Da må man også ha en tydelig spillestil.
Huseklepp nevnte dette i går, dvs. det er vanskelig å identifisere en tydelig spillestil i RBK fordi man legger opp taktikken så mye etter motstanderne. Det virker som om man ikke har helt troen på verken konseptet eller spillerne. Da blir også budskapet uklart for spillerne. Hvis treneren ikke tror på det, hvorfor skal spillerne?
I hele 2. omgang i år begynte for eksempel RBK å slå høyt over presset i frispillingen opp til Dino. Rent taktisk er ikke dette nødvendigvis dumt, men når et av fokusområdene er at laget skal være veldig gode i frispillingen, så strider det mot kjerneprinsippene og hva man gjør på treningene. Når man møter litt motstand, så gjør man som Bryne og Ham-Kam.
Et annet kjerneprinsipp er press-spillet. Det gikk 3 minutter før RBK la seg ned i en lav blokk, og var åpenbart ikke forberedt på hvordan de skulle løse Branns bruk av keeper. Presset manglet også intensitet, frekvens, og koordinasjon. Hadde et RBK press vært så tafatt, etter for eksempel to år med Klopp som trener? Men igjen, man har et kjerneprinsipp om at man skal være et høyt pressende lag, men etter litt motstand går man tilbake til Bryne og Ham-Kam taktikk.
Vi har også et kjerneprinsipp om at vi skal være et fremoverrettet lag, og som tydeligvis skal ta 8 av 10 overgangsmuligheter. I førsteomgangen i går så er det store rom, og man har muligheter til å straffe Brann. Tar vi mulighetene? Nei. Vi skaper omtrent ingenting. Det som kjennetegner gode kontringslag; klare for å angripe rom (løp fremover), skape umiddelbar 2 mot 1, minimal bredde, pasning i rom, osv., er totalt fraværende.
Emil Ceide truer mer eget framrom, enn motstanders bakrom. Posisjonelt ligger han helt feil, men dette er ikke noe nytt. For hvis dette er en av kjerneprinsippene, så lurer jeg på hva de gjør på trening? Det er ikke bare Ceide som feiler her, men laget kollektivt. For det var klasseforskjell her mellom de to lagene som møttes.
Vårt angrepsvåpen, og her skal Ceide få litt ros, er å sentre til Ceide, han dribler litt, også innlegg i feltet til Dino. Til tider kan dette være effektivt, men det er forutsigbart og lite kollektivt over det. Litt som Bryne og Ham-Kam dette, få ballen ut i sdekorridor, skap et innlegg, til en stor og sterk oppspillspunkt.
Frispillingen, presset, og offensive omstillinger/fremoverrettet fotball skal være tre viktige bolker i vårt spill. På alle disse tre bolkene er det klasseforskjell mellom oss og Brann. Vi evner ikke å gjennomføre det, og ligner her mer på Kevin Knappen sitt Bryne. |
Jeg håper Ole Sagbakken leser dette og stiller Johansson disse spørsmålene i en podkast på slutten av sesongen. Ikke la ham forlate studioet før han har snakket helt konkret om hvordan Rosenborg skal se ut offensivt, gjerne så teknisk som overhode mulig.
Det holder ikke med "hvordan skal Rosenborg bli bedre?", man må spørre "hvilke bevegelsesmønstre ser du for deg?", og så komme med oppfølgingsspørsmål som "hvordan skal indreløperne bevege seg når Selnæs har ballen dypt og vingene står høyt?" eller "hvordan er forholdet mellom back og ving, nøyaktig når vil du at backen skal komme på overlap?" helt til man skjønner akkurat hva han vil. Hvis en slik utspørring ikke fører noen vei (noe jeg frykter...) vet vi at Johansson ikke er klar til å være hovedtrener. God spillerutvikler, god assistenttrener, som vi håpet skulle bli en god hovedtrener i løpet av oppholdet her i Rosenborg, men som enda ikke har blitt det.
Dersom du leser dette, godeste Sagbakken (som jeg synes er veldig morsom å høre på!): vi tåler masse nerdete fotballfaglig snakk med en hovedtrener i Rosenborg. Bruk gjerne hele podkasten bare på det, så kan de som kjedes av sånt skippe den episoden om de vil. Dette er det helt sentrale spørsmålet i Rosenborg om dagen, og det er absolutt relevant å bruke masse tid på dette.
Jeg husker enda podkastepisoden med Horneland da han ble ansatt. Det var helt tydelig hva han så for seg spillestilmessig. Jeg tenkte etter det intervjuet at han kom til å lykkes. Det gjorde han ikke i Rosenborg av forskjellige grunner (uheldig tidspunkt rett etter Ingebrigtsen), men han lyktes jo veldig godt i Brann etterpå. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 27.10.2025 12:54 Post subject: |
|
|
Selvtillit er vel også en faktor her.
Jeg husker godt sesongen da Høgmo trente Rosenborg, og klubben lå langt nede på tabellen. I sommerpausen spilte man treningskamper og så bedre og bedre ut. Så begynte alvoret igjen, og frykten for å tape ble større enn lysten til å vinne. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 27.10.2025 12:55 Post subject: |
|
|
Tror ikke folk på RBKweb har forstått for dårlig økonomien har vært, og hvor låst sportslig avdelig har vært, økonomisk for å kjøpe spillere med riktig kvalitet til riktig pris.
Men når det gjelder Dino, så håpet man at dette var en veldig korttidsløsning, for man håpet på at Magnus Holte (utlånt til Hødd nå) skulle slå til. Men han er en spiss som ikke lager mål.. Men synes Dino har forsvart kjøpesummen som var 1 milion i forhold til mye annet som er kjøpt de siste 15 årene.
Hvis jeg hadde fått tildelt en stall, som er innkjøpt etter 3-5-2, som jeg skulle bruke i 4-3-3, så hadde jeg hatt problemer med å se bare mulightene, jeg hadde nok sett begrensningene i stallen også. Så jeg velger å se 2024 og 2025 sesongen som overgangssesonger (fra 3-5-2 stall til 4-3-3 stall). Hadde RBK hatt økonomien på plass, så hadde RBK kun hatt behov for kun en overgangssesong
Så jeg velger å se 2026 sesongen, som den første virkelige 4-3-3 sesongen for AJ, for innen sesongstart, så har det nok skjedd nok endringer i stallen og økonomi til at RBK skal og må være i toppen. i tillegg så har aldri RBK hatt så mange gode juniorer på U-landslag på vei opp samtidig, som kan klare å slå seg inn på laget etterhvert.
Så jeg ser utfordringene, men jeg ser også mulighetene som kommer. Å jeg tror AJ er rette man til å se og utnytte mulighetene som kommer. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.10.2025 13:20 Post subject: |
|
|
Vi har altså en trener som gjør det dårligere enn Maalen, som kom inn midtveis i en ødelagt sesong.
Hvem er det fra 2023-stallen vi savner som ville forsterket dette laget? Er det Olaus Skarsem? En 14 år gammel Sverre Nypan? Jayden Nelson? Adam Andersson?
De fleste skjønner nok at dette allerede er over. Jeg tipper han forsvinner i VM-pausen, etter at ny sportsdirektør har blitt varm i trøya. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.10.2025 20:00 Post subject: |
|
|
| siggen1 wrote: |
Det er kort og godt ikke bra nok. Å hele tiden beskytte treneren når ting går helt bak staur og vegger er bare så dumt. Er du trener og du har de og de spillerne til rådighet da spiller du på styrkene til disse. Det må gå an å forholde seg til slike faktorer,det at treneren fokuserer på systemet sitt foran å improvisere vitner om enten udugelighet eller arroganse. |
Ja, som sagt så handler det egentlig ikke om å beskytte AJ fra ansvar eller skyld men jeg er også litt uenig i det sistnevnte. Ikke helt uenig, for en trener må være i stand til å tilpasse seg spillermaterialet han har til rådighet men samtidig så blir det vanskelig å bygge et godt lag hvis erstatterne som kommer inn er helt andre spillertyper enn hva man er vant til og ikke har de ferdighetene man helst skulle ønsket seg.
Det er det å finne riktig balanse som er nøkkelen og det er enklere å improvisere, for å bruke ditt ord, om resten av laget fungerer. Jeg tror ikke det nødvendigvis må handle om udugelighet eller arroganse heller, jeg synes det blir for lettvint å sette det i en av to båser.
AJ har uansett ikke gjort en god nok jobb med å få det beste ut av spillermaterialet han har tilgjengelig og alle som er involvert i spillerlogistikk har gjort en for dårlig jobb. Som jeg har nevnt tidligere så tenker jeg bare at vi vet for lite til å kunne konkludere for mye rundt spillerlogistikk i form av hvem som har hvor mye skyld. For alt vi vet så kan AJ ha vært misfornøyd internt eller det kan også være slik at spillerne som har vært aktuelle alle har vært en form for gambling på grunn av begrensede ressurser når det kommer til totalpakken man kan bruke på en overgang. Da er jo problemet i større grad mangel på oversikt over kandidater og der mener jeg det først og fremst må være Dorsin som må få skylden da 1) han er øverste leder i sport og hovedansvarlig for spillerlogistikk (selv om det er et tett samarbeid med flere som må ta sin del av skylda) og 2) Det kan ikke være hovedtrener sin jobb å ha stor oversikt over aktuelle spillere.
Samtidig kan det også være at Johansson har ikke har vært flink nok til å fremheve hvilke spillertyper han ønsker seg og hva slags ferdigheter han ser etter eller det kan være at han har feilvurdert hvordan ferdighetsregisteret til spillere kan overføres til Rosenborg og Eliteserien. Det kan også være at han har vært for dårlig til å se hva man trenger akkurat nå og heller tenkt hva han trenger i en ideell verden.
Så Johansson skal ikke beskyttes, men vi vet for lite til å være bastante mener jeg. Og til syvende og sist så er det Dorsin som har hovedansvar for spillerlogistikk, mens Johansson har hovedansvar for hvordan vi fremstår på banen. Begge deler har vært sterkt under pari og det er en sammenheng der også.
| Angvik wrote: | Man kan ikke drive spillerlogistikk (eller en fotballklubb) om det kommer som en overraskelse at det oppstår et tomrom etter Nypan og Broholm. Begge var ettertraktet, begge ble lagt ut for salg. Hvis forklaringen på dagens situasjon er at erstatterne kom inn for sent, så har man simpelthen forsømt jobben sin. Men her tror jeg Johansson heller begynner å innse at det begynner å stramme seg til. Da tror jeg det er lett å lete etter forklaringer. Eller rettere sagt bortforklaringer.
Og så til det som har vært mitt poeng hele tiden: At man mister to talenter skal da for svarte ikke føre til at hele korthuset faller sammen. Johansson har hatt fire overgangsvinduer og snart to år på seg. Han har hatt det øverste ansvaret for å prente inn spillestil, struktur, relasjoner, og kanskje helst et skyggelag som skal være klart, nettopp fordi man vet man mister spillere. Brann har mistet både Blomberg og Heggebø, men laget kollapser jo ikke av den grunn.
Dette visste både Dorsin, Johansson og resten av klubbledelsen da han ble ansatt. Vi må kunne forvente at de har hatt en strategisk tilnærming til både treningsfeltet og overgangsvinduet. Men det ser ikke sånn ut. Det ser planløst ut.
Det alvorlige er ikke at vi taper kamper, men at det nå virker som ingen lenger vet hvorfor vi taper dem.
|
Et bra innlegg med mange gode poenger, en del av dette har jo blitt nevnt tidligere.
At spillerne kom for sent er jo et faktum og det kan være flere forklaringer på det. At det uansett er kritikkverdig er det ingen tvil om.
Så var dette med økonomi og ressurser som også spiller inn, samt hvor Rosenborg i dag befinner seg i hierarkiet.
Det kan være at Rosenborg rett og slett ikke så seg råd til å handle før de fikk penger inn på konto, det kan være at de spillerne de egentlig ønsket seg gikk andre steder og det kan være at de spillerne som til slutt kom var litt avventende for å se om det dukket opp nå mer attraktivt før de ga et klarsignal om at de ville komme hit.
Hadde Dorsin og co gjort jobben sin godt nok så burde man dog hatt såpass god oversikt og vært såpass forberedt at man kunne hatt erstatterne klar nesten på dagen og vært i forkant med samtaler og kartlegginger med klubb og spillere slik at man hadde flere å gå til hvis det var noen som var nølende. Samtidig er jo spørsmålet om det hadde vært bedre å hente 6. valget med en gang hvis man tenker at 3. valget er på gli bare man gir det litt tid? Jeg vet ikke og svaret avhenger av hvor stor kvalitetsforskjellen mellom de spillerne egentlig er/var.
Det er dog ikke Johansson sitt ansvar å ha det skyggelaget, det er Dorsin som øverste leder sport som skal ha slike ting klart. Men det skal være basert på en kombinasjon av den spillestilretningen/filosofien klubben ønsker seg i bunn og litt mer konkret hva den enkelte treneren ønsker seg i de spesifikke rollene. Men aktuelle spillere mener jeg sportslig leder må ha hovedansvar for basert på input fra både trener, analyseteam og speider(e) i form av hva man trenger og hvem som er realistisk.
Brann har hatt bedre økonomi og har kunnet vært i forkant i større grad, men de har også hatt en rød tråd mye lengre enn AJ. Forgjengeren til Freyr var Horneland som hadde et veldig likt tankesett på mye (ikke tilfeldig at de hentet en trener som står for mye av det samme og dermed bygger videre på det Horneland har gjort). Samme i Viking som jeg ser har blitt nevnt også, hvor dagens hovedtrenere var assistent til Bjarne Berntsen før de fikk hovedansvaret og dermed var tett involvert allerede før de fikk hovedansvaret og kunne bygge videre på mye av den samme tankegangen i bunn.
Det er lett å tenke at man på denne tiden burde ha kommet lengre, og det burde vi absolutt også. Samtidig tror jeg nok mange (sier ikke at dette gjelder deg, dette er mer generelt) ikke helt klarer å ta innover seg realitetene rundt. Det finnes en noen formidlende omstendigheter, men det betyr ikke at AJ skal frikjennes på noe som helst måte. Jeg tror bare han har hatt en vanskeligere jobb enn det mange forstår, samtidig som han også har gjort sine feil og summen blir det vi ser nå. Slik sett kan man nesten si at den veldig gode høsten i fjor har vært ødeleggende på lengre sikt og at alle i og rundt klubben kan ha blitt litt lurt av den og at man dermed trodde man hadde kommet lengre enn man egentlig hadde.
Jeg er enig i mye av kritikken og jeg er enig i at det har blitt gjort en for dårlig jobb. Jeg har påpekt tidligere at det har vært for mye rotasjon og for lite kontinuitet i laget, noe er utenfor AJs kontroll og noe er hans feil som han må lære av. Jeg mener for eksempel det var feil å sette Pereira på ving mot Brann og dermed Duris ned som indreløper fordi det ble for mye rullering totalt sett og man bremser den nødvendige relasjonsbyggingen som trengs. Eller at det virker litt tilfeldig hvilken side indreløperne starter på. Hvis førstevalgene på midtbanen er Väänänen-Selnæs-Bolkan Nordli så bør hver av disse posisjonene egentlig ha en egen førstereserve, og ikke slik at Väänen er førstereserve til Selnæs og Fossum eller Zeidan er førstereserve uavhengig av hvilken indreløper som ikke er tilgjengelig.
Eller at Pereira dyttes over på høyreback når vi har både Reitan og Mortensen tilgjengelig selv om han bør helst samspilles med Bolkan Nordli og Ceïde på venstresiden.
Jeg tror noe av grunnen til at det ser planløst er det jeg beskriver over, men jeg tror også at man kan ha gått i fellen av at det som fungerte i fjor satt såpass godt at man ikke terpet nok på det i år og endret for mye av fokuset for å bedre det defensive. Igjen så har man kanskje bommet litt for mye på balansen gjennom sesongen på hva som skal terpes videre på og hva som skal være neste fokusområdet. Så tror jeg også at etterhvert som motgangen har kommet har AJ gått i fella av å fokusere litt for mye på motstander i håp om et godt resultat fordi man selv ikke har vært gode nok på eget spill.
Som Messi er inne på så tar det tid å bygge om en stall, særlig når 3 av 4 vinduer har hatt begrenset økonomisk handlingsrom og man har måttet sjanse på en del spillere. Det vitner dog også om for dårlig oversikt totalt sett, selv om det er et valid poeng at i Rosenborg så har man egentlig ikke tid til å utvikle masse lovende spillere samtidig. I et velfungerende lag så har man i større grad det.
Så er det også et valid poeng at mye av det vi ser på banen er i strid med bestillingen som vi supporterne ble lovet, så da er spørsmålet hvorfor er det slik? Jeg tror ikke AJ ønsker at vi skal fremstå slik vi gjør, jeg tror mye handler om at spillerne ikke tør og dermed velger de enkle løsningene. Selnæs står jo å sier det etter kamp også, at laget ikke klarer å gjøre det de har blitt enig om. Han nevner blant annet frispillingen og presspillet konkret og at man gir fra seg initiativet i kampene og glemmer hva de skulle fokusere på.
Dette fritar ikke AJ, han har mye av ansvaret for å sørge for at spillerne gjør som avtalt og hvis spillerne gang på gang ikke klarer å gjøre det så må han ta grep. Enten ved å bytte spillerne som ikke holder avtaler, eller lage andre avtaler. Kanskje ha færre fokusområder samtidig for eksempel. Og han har ansvaret for å skape et atmosfære hvor spillerne er trygge nok på seg selv til å tørre å gjøre feil og bygge selvtillit til tross for dårlige prestasjoner. Man skal ikke ignorere det svake, men man bør ha hovedfokus på å bygge opp det sterke.
Hovedfokuset bør alltid være hva som var bra og som kan bygges videre på med et lite innslag av hva bør forbedres. Ha enkle fokusområder og læringsmål som er lette å oppnå og fokuser på disse for å skape mestringsfølelse slik at spillerne tør å prøve videre selv om resultatet ikke bestandig er like bra.
Også er jeg litt nysgjerrig på hvordan man jobber med den mentale treneren. Mannsverk snakker om at han vil ha et outsider-perspektiv hvor han bare kan hoppe inn i organisasjoner nå og da for å få såkalte "snapshots" og se om han ser noen endringer mellom hver gang han er innom, i stedet for å gå rundt å trå å være en del av den. Han snakker også om at det er viktig å bruke den mentale treningen på samme måte som den fysiske og ha den mentaliteten/holdningen om "hvordan kan jeg/vi bli bedre" også der, ikke bare tenke at man skal gjøre det fordi man har et problem. Man skal gjøre det fordi man ønsker å utvikle seg.
Ellers synes jeg dette var et interessant sitat angående misnøyen og murringen som har blitt nevnt i det siste:
"– Er det likheter du ser mellom Nicolai og Kjetil? Er det noe du ser som sammenfaller mellom de to?
– Ja, det er det jeg mener. Prestasjonsmiljøet oppleves ikke nødvendigvis som så veldig behagelig. Det er noen forventninger, press og et evig jag. Men du må finne balansen, det vi kaller «sustainable», som gjør at du tåler det. Men det gir så mye når du får det til, og du ser at vi skaper noe i lag. Det er det kollektive. Det gir så mye."
Jeg mistenker jo at det tidligere har vært for behagelig å være i Rosenborg og at det krever sin "mann" å stå i det presset som følger av å forsøke å endre den (u)kulturen som har vært. På kort sikt så skal man ikke utelukke at det å gi etter for å gjøre spillerne fornøyde har en positiv effekt, men konsekvensen på lang sikt er jo at den samme kulturen bare får fortsette og blir forsterket. Slik sett så sender man jo et sterkt signal om man lar AJ få gå løs på en sesong 3 til tross for motgangen så lenge klubben ser at det jobbes "riktig" på en del områder og at det jobbes med å endre den kulturen blant trenerteam også videre og at mange av spillerne fortsatt er lojal til treneren.
Så må klubben også se at AJ lærer av sine feil og til syvende og sist så må man se resultater i form av utvikling og prestasjoner som igjen skaper resultater. Men det er utvikling og prestasjoner som i utgangspunktet bør evalueres da resultat ofte kommer som følge av de punktene hvis det jobbes godt nok på riktig måte.
Jeg synes også helhetsbildet gjør det feil å sammenligne med Maalens halve sesongen eller perioden til Rekdal. Det blir i mine øyne for lettvint, da AJ sine forutsetninger på mange måter er helt annerledes og klubben egentlig har forsøkt å nullstille og deretter omstille seg i forbindelse med hans ansettelse. Jeg vil si at der Rekdal ble ansatt for å vinne har Johansson blitt ansatt for å utvikle og deretter prestere som skal sørge for at vi vinner, og da på et solid fundament som ikke er så skjørt at det er avhengig av enkeltpersoner. Han skal bidra til å skape klubben Rosenborg på nytt igjen.
Maalen fikk jobben med tjuvstarte med å bygge et fundament på banen, men Johansson sin oppgave er større og bredere enn dette vil jeg hevde. Derfor blir sammenligningene feil.
Om AJ til syvende og sist er treneren som klarer å lykkes med dette vet jeg ikke, men jeg er overbevist om at det på lang sikt vil lønne seg å la ham gyve løs på sesong 3 hvis man tenker helhetlig og ser et større bilde som viser sammenhengen mellom alt. Så mener jeg også at ny sportssjef bør få lov til å danne seg et skikkelig inntrykk av ham også internt og ikke bare gjennom det eksterne og at ny sportssjef bør få bli kjent med klubben og fått kommet i gang med å sette sitt preg på den før vedkommende eventuelt skal være sterkt delaktig i finne en ny hovedtrener, for da har vedkommende mye bedre forutsetninger for å vite hva som trengs.
Jeg vil bare avslutte med at det meste av kritikken som kommer mot AJ er absolutt legitim og valid, men at jeg lander på at det blir for enkelt å sparke AJ når jeg mener problemene er veldig sammensatte og man må ha en plan for helheten hvis man først lander på at det er nødvendig å sparke ham. Å bare erstatte AJ med ny trener tror jeg ikke løser de større problemene denne klubben har for øyeblikket, og i verste fall så kan det forverre deler av det man forsøker å endre - nemlig den (u)kulturen som virker å ha herjet klubben i for lang tid, inkludert spillergruppen.
Først må klubben ha en plan for det Falkenkameratene har skrevet om de siste dagene, forhåpentligvis er det noe klubben allerede er i gang med å jobbe med, og deretter kan man i større grad se etter de enkle løsningene som jeg kaller det. Det betyr ikke at AJ skal være fredet, på et tidspunkt så kan man komme dit at han rett og slett ikke får til det han ønsker, men da MÅ det ligge en helhetlig plan bak den avgjørelsen. Det kan ikke skje kun fordi resultatene er for dårlige, men en grundig evaluering som peker på at AJ ikke lenger er riktig person til å ta laget dit man ønsker og hvorfor med konkrete punkter. Det vil igjen hjelpe når man søker en erstatter. Og i en veldriftet klubb slik som Falkenkameratene beskriver så er slike evalueringer noe som gjøres kontinuerlig både formelt og uformelt. Å bare sparke AJ i seg selv tror jeg er en dårlig løsning.
Vær tålmodig, la ny sportssjef komme inn og se hvordan dette utvikler seg i starten av 26 før man tar en avgjørelse tror jeg er det beste på lang sikt. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |