English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 88, 89, 90

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vakker Blomst
Rutinert

PostPosted: 21.10.2025 09:54    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg kommer tilbake på oppstart av neste sesong så slipper dere lese mien inlegg. Dere får fortsette å tro at vi under AJ vil nå store høyder igjen for min del. Lykke til.

Hva skjedde med dette? Var det bare tre usle dagers pusterom vi skulle få før landsbyidioten kom ramlende inn på torget igjen?
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 11:06    Post subject: Reply with quote

Det er så mye tro håp og ønskedrømmer og lite realitets forståelse her inne at det må komme motstemmer.
Lite fotball faglig innhold som bygger opp under hvorfor prosjektet har livets rett.

Når forumet bruker argumentet med at det var så bra i fjor høst så må det jo fungere i fremtiden hvis vi lar AJ gjøre det samme så må man jo oppklare dette.

Jeg har ikke statistikk på hvor mange mål som kom ut av vårt offensive press i fjor med Sunde.
Men fort 50% tenker jeg.
Samme press som AJ hadde suksess med hos FCK juniorene.

Når har jeg forklart tidligere hvorfor dette ikke går lengre og da faller mange mål bort som vi ser i år.
AJ har ikke offensiv fotball til å dekke opp for frafallet.

Vi må tilbake til fotball faget her og ikkje bar synsing om lengre tid og bedre spillere.
Vakker Blomst
Rutinert

PostPosted: 21.10.2025 11:57    Post subject: Reply with quote

Det er bra du går foran da, som forumets fotballfaglige ledestjerne. 💩
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 12:20    Post subject: Reply with quote

Nå snakker han om pereira eller Dorus på midtbanen. Hva er vitsen med å gi ungdommene kontrakt om de er uaktuelle i en sånn midtvanekrise?
Neeskens
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 12:30    Post subject: Reply with quote

Jeg er langt unna den som kan mest fotball på forumet vil jeg tror.
Men når narrativet er at hvis AJ får fortsette å gjøre akkurat det samme bare over lengre tid så vil RBK bli et mester lag igjen kan ikke stå motsagt

Selvsagt blir vi bedre med bedre spiller uansett hvilken fotball vi spiller. Det så vi også tidvis under Reka når Casper kom.
Men vi kan ikke over tid basere oss på det i RBK.Vi må forsøke å skape et samhandlings maskineri som Glimt og Eggens RBK.
Først da vil vi kunne slå mye bedre lag på papiret. Og fotballen må være forankret i de prinsippene. Ikke Peps.

Når vi tenker press spill så kan vi se til Norge fks.
De spiller også 4-4-3 men forsvarer seg i en 4-5-1 og en 4-4-2 type.

Når motstanderen angriper på Norges venstre side går vi ned i en ganske klassisk 4-5-1. Når motstanderen angriper på vær høyre går Ødegaard opp som press rett bak Haaland i en 4-4-2/4-4-1-1.

AJ har mistet sin ene viktige angreps våpen og står nå igjen med det andre som er å gi ballen til Ceide
Jeg har ikke sett noe nytt egentlig der.

Så kommer jo også narrativt om at vi må få orden på forsvaret før vi begynner å jobbe med angrepillet.
Der er ikke helt rett
Hvis dere hører på podden med Hamren sier han det ikke er mulig å fokusere bare på det ene så ta det andre etterhvert. De henger sammen.

Men jeg savner fotball faglige fakta og tanker og es de som mener AJ vil føre oss til topps. Ingen ting i spillet vårt i dag peker i den retningen,tvert imot egentlig Men ja bedre spillere vil hjelpe til et visst punkt. Så er det bom stopp
moomoo
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 12:36    Post subject: Reply with quote

Kan nok godt hende Alfred har litt problemer med å formidle instrukser riktig og kanskje er litt taktisk svak enda, men den fotballen han vil vi skal spille er ikke den fotballen vi ser nå. Man kan forklare noe i salg av spillere og nye kjøp samt skader, men alene er det neppe hele forklaringa.

Vi vet at Alfred ønsker tidlig gjennvinning høyt i banen og der er det kollektive presset vårt alt for dårlig til tider. Noen ganger fungerer det veldig veldig bra og da ser vi resultater av det, men så fungerer det dårlig om motstander forandrer struktur og da ser vi ut som et juniorlag.

Taktisk er det helt klart en del å gå på for Alfred, men det var vi vell klar over da han ble hentet og vi forsøker å gi dette tid.

Så peker Neeskens på at vi var bedre i fjor med Sunde som press spiller, noe som jeg også er temmelig sikker på uten å faktasjekke for mye, dette fordi Sunde har sin største styrke i nettopp dette, forflytning.

Så handler balansen om å få dette til å fungere kollektivt og
det største problemet virker å være at vi blir for lett overspilt i fremre ledd, noe som gjør at midtbanen får problemer og deretter forsvar.

VÃ¥r "beste" lineup forran pr i dag er vell Ceide, Dino og Duris der to av dem strengt tatt er temmelig svake i press.

Det viktigste slik jeg ser det er å få jobbet med dynamikken der og jeg synes Sæter også når han er skadefri og kan spille gjør en bedre jobb enn Dino jevnt over med å låse motspillere i pasningsskygge.

Vi blir ekstremt sårbare når Dino selger seg i press og når han i tillegg statistisk ikke bidrar nok i duellspillet (vunnet dueller) så synes jeg målsnittet hans ikke er noe alibi for det, og det tror jeg nok Alfred ser også. Problemet er at den eneste spissen vi har som mulgiens besitter de kvalitetene vi trenger er vaksinert mot å score å er på utlån i sverige.

Vi trenger en ny spiss og jeg tror at kommer det bud på Dino igjen fra Østen etc så kan han fort bli solgt for å gi handlingsrom.

JEg er positivt overrasket over det Dino har levert og han fortjener kudos for sin andre periode i klubben, men jeg mener han ikke passer inn hos oss.
Kanskje kan det være verd å teste Duris sentralt og Sunde ute til høyre, men det er sofamanageren i meg som prøver å være kreativ i tankegangen. Heldigvis ligger ikek ansvaret for resultater på meg RBK
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.10.2025 12:44    Post subject: Reply with quote

Min mening er at vi sliter både offensivt og defensivt, og det er Affe sitt ansvar. Ikke ser jeg at det blir bedre heller. Og han nekter konsekvent å ta kontringer eller inkludere overgangsspill i sin filosofi. Han vil ikke spille hurtig i lengderetning.

Vi slipper stort sett inn lite når hans 0-risiko fotball og støttepasninger fungerer. Når konsentrasjonen glipper så renner det inn bakover.

Klart han kan snu det, klart jeg kan ta feil, og klart vi kan vinne seriegull med denne fotballen i 26. Men jeg tror ikke det. Og jeg underholdes ikke.
Back to top
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 21.10.2025 13:24    Post subject: Reply with quote

"Og han nekter konsekvent å ta kontringer eller inkludere overgangsspill i sin filosofi."

DETTE!

Kanskje det som skuffer meg mest i all den tid vi ligger bakpå og blir presset kamp etter kamp... Vi kunne hatt utallige overgangsmuligheter, men om vi er heldige og får tak i ballen så skal den gjerne innom 4 forsvarer og keeper 3 ganger før en snur snuten fremover.
Sliter
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 13:53    Post subject: Reply with quote

Mine 5 cent på hvor skoen trykker.

I forsøket på å balansere spillet, spiller vi oss inn i ubalanse.
Ved å senke risikoen i angrep, isoleres indreløperne oppe sammen med angriperne og forsvaret, keeper og defensiv midtbane nede i banen. Så snart indreløper eller ving sentrer bakover, for så å løpe opp i banen, er forsvaret isolert og er åpne for brudd.

Man løser ikke dette ved å ta kjempe risiko, men man må forvente en hvis variasjon i valgene fra midtbanen. Dette igjen fordrer bevegelse ut av pasningskyggen. Den eneste av våre indreløpere som er god på det er Santi, men han mangler pasningspresisjon. Nordli er ok, men har mye å gå på. Fossum er forferdelig på dette. Zeidan er like stillestående, men redder seg på teknikken.

Har sett samtlige RBK2 kamper i år og de forstår konseptet med indreløperbevegelser, med Borgersen i spissen. Jobber konstant i en sirkel eller stjerneformasjon innen sin seksjon. De er alltid spillbare og lager rom for back og ving. med sine bevegelser. Indreløperne til A-laget løper rett frem og blir stående statisk rett utenfor 16 meteren. Den beste på dette som spiller i Norge er Evjen tett fulgt av Brunstad Fet. De to er alltid spillbare.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 14:23    Post subject: Reply with quote

Litt off topic men.
Hvis vi tar Nemcik så har han hatt en bratt negativ kurve.
Hvorfor?
Jeg tror det skyldes to ting . 1 vår redsel for å spille på oss brudd og Safety first hos trener teamet.
2. Motstanderene har løst hvordan vi skal presses og trener teamet har ingen god motmedisin.

Da virker han usikker og ukomfortabel.
Sobchak
Proff

PostPosted: 21.10.2025 14:37    Post subject: Reply with quote

Cyrilp wrote:
"Og han nekter konsekvent å ta kontringer eller inkludere overgangsspill i sin filosofi."

DETTE!

Kanskje det som skuffer meg mest i all den tid vi ligger bakpå og blir presset kamp etter kamp... Vi kunne hatt utallige overgangsmuligheter, men om vi er heldige og får tak i ballen så skal den gjerne innom 4 forsvarer og keeper 3 ganger før en snur snuten fremover.

Rosenborgs egen spillmodell (Alltid framover) tilsier at man i rundt regnet 80 % av tilfellene skal kontre framfor å reorganisere seg. Det samme gjelder gjennombrudd vs. balanse. Samtidig skal man ha en spillestil som scorer ekstremt høyt når det gjelder høyt press, gjenvinning og å spille seg ut bakfra.

Da er det selvsagt etter de kriteriene Alfred er hentet, og det er den instruksen han har fått. Det er også sånn han har vist og sagt at han vil spille. Så da kan man heller snu på det og spørre hvorfor vi tilsynelatende ikke er interessert i å ta kontringer, som mange hevder. Er det fordi Alfred ikke vil – i så fall gjør han jo ikke som han har fått beskjed om – eller er det fordi laget ikke evner å gjøre som han vil?

Har Alfred virkelig plutselig begynt å gjøre det motsatte av det klubben henta ham for å gjøre? Da er det jo snakk om aktiv sabotasje, og i så fall er det høyst merkelig at klubben ikke har fjerna ham for lenge siden.

Det blir litt som å sette en brøddeig i ovnen og klage på at brødet er mykt og deigete når du tar det ut en halvtime for tidlig.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.10.2025 14:51    Post subject: Reply with quote

Hvor står det og uttaler Affe at han ønsker og for så vidt har vist at hans plan er å kjøre 80% av kontringer?

For det er absolutt ingenting som tilsier det når man ser spillet vårt. Så enten saboterer alle spillerne, eller så er det ikke slik Affe vil spille.

Og hvorfor skulle en haug spillere som er vant med kontringer, overgangsspill og direkte i lengderetning plutselig konsekvent slutte å spille slik når Affe ble ansatt, om Affe ba de ta kontringer? Og hvorfor benker ikke Affe spillere som utøver aktiv sabotasje?

Nei, det er nok slik at selv om RBK har laget et dokument som ligger i en skuff, så er det slik at Affe har en tydelig filosofi som han følger.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 15:04    Post subject: Reply with quote

Jeg tror mange unge trenere på hans alder oppdaget fotballen med Barca og Pep. Det blir på mange måter deres ønske om å kopiere dette og den filosofien.
Der inngår kontroll som et hoved tema og flytte ball lenge nok rundt omkring i laget til å finne/få et gjennombrudd i og rundt 16 meteren etterhvert.

NÃ¥ har vi i tillegg en spanjol som ass.

Den norske les , RBK -Glimt-Norge (Drillo) modellen har de ikke noen kunnskap eller kompetanse på. Jeg tviler også på at de ønsker å tilegne seg det
Spartacus
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 15:18    Post subject: Reply with quote

Hvor godt han har lykkes med å innføre den spillestilen som klubben ønsker kan enkelt måles. Det å innføre denne spillestilen er trenerens ansvar, og hadde det vært så enkelt som å si: "spill sånn", så kunne enhver vært trener. Det er jo her pedagogikken og fotball faget kommer inn.

Ellers gøy at man har kvantifisert dette, kontre/reorganisere seg. Kjenner jeg er nysgjerrig på variablene her. For det er jo disse variablene som treneren skal implementere, og lære laget å reagere på. Da handler det å reagere spontant på stimuli, ikke tunge ligninger.

Nå er jo Guardiola idolet til AJ, slik som for mange unge trenere, og han kommer i mange ulike former. Allikevel det å ta høy risiko i angrepsspillet er jo ikke noe han er kjent for. Det skal være nokså stor ubalanse før de tar bruddene, og de presser generelt for å få ballen, ikke for å score.

Jeg nevner dette fordi på nesten hver artikkel blir Guardiola oppført som referanse for AJ, og ut i fra det jeg har hørt og lest kjører han treninger som er tatt ut av skoleboka til Guardiola. For å si det slik, Guardiola står offensivt nokså langt unna Eggen sin arv når det kommer til valgene med ball.

Uti fra det som blir sagt og gjort på banen fremstår dette som en spillestil som ikke får bestemt seg for helt hva det skal være. En litt merkelig blanding mellom Guardiola og Ralf Rangnick. Det er mulig budskapet blir uklart, og at han sliter med å finne sin egen stemme. Ikke rart, tross alt ung trener.
Back to top
Sobchak
Proff

PostPosted: 21.10.2025 15:55    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Og hvorfor skulle en haug spillere som er vant med kontringer, overgangsspill og direkte i lengderetning plutselig konsekvent slutte å spille slik når Affe ble ansatt, om Affe ba de ta kontringer?

Se noen av kampene fra i fjor. Var det virkelig sånn som du beskriver det? Jeg husker høsten i fjor som artig og underholdende, og kan ikke kjenne meg igjen i den beskrivelsen.

1972 Miami Dolphins wrote:
Nei, det er nok slik at selv om RBK har laget et dokument som ligger i en skuff, så er det slik at Affe har en tydelig filosofi som han følger.

Selvfølgelig har alle trenere sin filosofi, men her har man gjort et grundig arbeid for å finne den treneren som passer best til de kriteriene klubben har lagt til grunn, og gitt ham en instruks. Da ville det være oppsigelsesgrunn å gå så kraftig bort fra den som noen hevder at han har gjort. Det stemmer heller ikke overens med det han uttaler om egen spillestil. Se for øvrig noen av de utallige intervjuene fra ulike podkaster, Fotballpunch på TV 2, Rosenborgs YouTube-kanal osv.[/quote]

Spartacus wrote:
Ellers gøy at man har kvantifisert dette, kontre/reorganisere seg. Kjenner jeg er nysgjerrig på variablene her. For det er jo disse variablene som treneren skal implementere, og lære laget å reagere på. Da handler det å reagere spontant på stimuli, ikke tunge ligninger.

Dette er ikke veldig komplisert. "80 %" er så klart en pekepinn. Det betyr ikke at man skal vurdere hvor mange kontringer man har tatt i kampen og gruble på om man kan ta en til eller holde igjen. Makan til hersketeknikk.

Spartacus wrote:
Uti fra det som blir sagt og gjort på banen fremstår dette som en spillestil som ikke får bestemt seg for helt hva det skal være. En litt merkelig blanding mellom Guardiola og Ralf Rangnick. Det er mulig budskapet blir uklart, og at han sliter med å finne sin egen stemme. Ikke rart, tross alt ung trener.

Spillerne har beskrevet Alfred som dyktig, detaljert og god til å lære bort, så det får stå for din regning. Alfred selv har også uttalt igjen og igjen at han ikke endrer spillestilen i særlig stor grad.

Fotballpunch høsten 2024 wrote:
– Hva er den største fellen du kunne gått i nå?
–Å begynne å endre på ting. Og bli stresset.

– Hvordan vet du hva som må endres på og hva man bør stå fast ved?
– Den spillestilen Rosenborg har valgt, og som vi eksekverer i dag, den vet jeg fungerer. Jeg har gjort det tidligere. Med mitt U19-lag i FCK, f.eks. Vi vant gruppa i Youth League der. Jeg har sett andre lag spille på den måten og vinne kamper på seniornivå. Jeg vet at den fungerer. Det er bare et spørsmål om å bli god nok til den. Det avhenger av hvor dyktig jeg er som trener, staben min … Hvor dyktig jeg er som leder. Hvor motivert er spillergruppa? Det henger sammen med hvor dyktig jeg er som leder. Et bra overgangsvindu fra Micke … mange variabler. Men det handler om å bli god nok.

Så får man konkludere som man vil. Men å bruke mot ham at han er svensk, ung eller at assistenten er spansk, er ungdomsskolenivå.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 17:56    Post subject: Reply with quote

1) Ironisk at noen kritiserer andre for manglende fotballfaglige innlegg/argumenter for så å selv innrømme at det ikke er ens sterkeste side og er kanskje den med flest innlegg som tydelig tar standpunkt og konkluderer uten særlig fotballfaglig argumentasjon. Ikke forvent mer av andre enn hva man får til selv er vel en fin rettesnor.

2) AJ sin filosofi i 2025 er lik den han hadde i 2024. Hvorfor det ikke har lyktes i 2025 er det sikkert mange årsaker til, men det er ingen tvil om at hovedansvaret til syvende og sist ligger hos AJ. Jeg velger å tro at den type fotball man har sett hans FCK jr-lag spille, den type fotball vi spilte i fjor høst og hans utsagn i diverse andre sammenhenger om hvordan han ønsker å spille fotball er det som er hans filosofi og hvordan han ønsker at laget skal fremstå.

3) Jeg tror et stort problem denne sesongen er at vi supportere fikk kanskje litt for høye og urealistiske forventinger etter høsten i fjor. Alfred har messet hele tiden om at utvikling ikke er lineært, og selv om vi har godtatt at det kan variere litt fra kamp til kamp så har vi kanskje ikke innrettet oss litt etter at det også kan være lengre perioder med piler som peker nedover før det snur og går oppover igjen. Så sier det seg selv at pilene kan ikke gå nedover for lenge før de må snu. Det kan også være at det er parametre vi som ikke er veldig veldig fotballkyndige sliter med å se som tilsier at dette prosjektet er på riktig vei selv om alt av sluttprodukt også videre (inkludert prestasjoner generelt) tilsier det motsatte og at de som bestemmer har tilgang på informasjon som sier at dette fortsatt kan bli veldig bra bare man får "fikset" enkelte ting som gjør at alt ser ut som det er på en mye dårligere plass. Jeg vet ikke.

4) Jeg synes det er for tidlig å snakke om å bytte ut eller gi opp AJ allerede etter sesong to. Han bør etter min mening få en sesongoppkjøring til å forsøke å snu dette. Det sagt så er alle kritiske stemmer helt fair, han skal ikke frikjennes eller fritas for det som har blitt levert denne sesongen. I det store og hele så er det under pari, men det kan hende at om man i løpet av høsten/vinteren får det man jobber med på feltet til å "klikke" i kamp så hever vi oss plutselig flere hakk men at det frem til det sitter gjør at vi ser veldig svake ut. Det aner jeg selvsagt ingenting om og det kan hende AJ ikke er riktig trener for oss, men jeg har fortsatt ikke gitt ham opp helt i alle fall. Jeg tror heller ikke at AJ ønsker at vi skal være et defensivt lag, men som jeg har argumentert for tidligere så er vi såpass skjøre og ustabile bakover at der må noe gjøres.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 21.10.2025 18:48    Post subject: Reply with quote

Det er interessant å følge diskusjonen. Jeg synes det stort sett kommer saklige innlegg i tråden. Uenighet tåler vi. Trenden i det siste har ikke vært så god vi kunne håpe på, og Alfred må påregne kritiske røster og blikk. Men løsningene på Rosenborgs problemer tror jeg må finnes flere plasser. Problemene stikker dypt, og vi har ikke klart å løse dem ved å ansette stadig nye trenere de siste 25 årene. Jeg håper klubben har kontroll på strategien og planen med Alfred, og at vi tør å jobbe langsiktig. Dermed tror jeg ikke bytte av trener er veien å gå, med mindre Alfred driver kontraktsbrudd. Dette kommer til å ta tid, men jeg stoler på at klubben og Alfred vet hva de gjør. Jeg tenker fortsatt at utvikling av prestasjon må telle langt mer enn resultatene, også i 2026, selv om jeg naturligvis ønsker å se en viss positiv trend resultatmessig.
Back to top
Tordenbukser
Junior

PostPosted: 22.10.2025 10:00    Post subject: Reply with quote

Enig med waterfalls i mye.

Men ifht utvikling og dens manglende lineære fremtreden vil jeg likevel si at man skal kunne se trender, altså at selv om man ikke alltid fremstår som den beste versjonen av seg selv så skal man jevnt over se at pilene peker i riktig retning.
Kamma-kampen avslørte at bunnivået fremdeles er forferdelig lavt, og ikke synlig for meg at det er målbart høyere enn eksempelvis Kåffa i august eller KBK i juni.
Så min påstand blir at RBK ikke har utviklet seg nevneverdig ila 2025. Det er såpass mye kvalitet i førsteelleveren at toppnivået er bra, men jeg føler ikke de har utviklet seg som enhet.

Men jeg er også enig i at det for tidlig å gi opp Project AJ. Vi har 35 poeng nå og rykker ikke ned. Sesongen er i realiteten ferdig for RBK, så det nå gjelder det bare for Alfred og gutta å bygge for 2026. Og det bør de få tid til.
Kritikk må han likefullt tåle, men spørsmål om jobben er etter mitt skjønn unødvendig støy akkurat nå.
Er han rett mann til å løfte klubben til nye høyder? Eller er han en ny David Moyes i en alt for lang rekke av Moyes'er? Jeg aner ikke, men det får tiden vise.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.10.2025 10:55    Post subject: Reply with quote

Kan jo hende man tar feil og, subjektiv vurdering med følelser feiler ofte.

Har noen premium betalingsbruker på Opta, Wyscout, InStat, Alai, Skillcorner, statsperform, eller lignende? Alai er vel beste bet, om de har full statistikk på norsk serie.

En av disse burde ha statistikk på kontringer og overganger. Hadde vært interessant må se hvordan vi år for år har ligget på denne, og hvor vi ligger kontra de andre lagene i ligaen.

For hvis det er slik at RBKs strategidokument sier artig angrepsfotball, eggensk filosofi, ta i bruk kontringer og overganger/hurtig lengderetning, og Affe er ansatt på bakgrunn av dette, og Affe oppfyller alle kravene til strategidokumentet, da må det være spillerne og supporterne sin skyld.

Så da må vi bytte ut spillerne og supporterne.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.10.2025 11:14    Post subject: Reply with quote

Sykeste her er at jeg vil ikke egentlig bytte ut Affe engang! Jeg liker valget, jeg aksepterer veivalg og tiden suksess kan ta å bygge. Jeg liker at styrken hans er unge spillere, for vi må fortsette å utvikle kanoner som selges for store penger til gjeld er nedbetalt og Lerkendal er pusset opp.

Men jeg må se fremgang! Vi har ikke fremgang, spillerne virker uinspirert, trener virker tidvis rådvill, vi er langt nærmere direkte nedrykk enn seriegull, og vi får jevnlig fortjent juling av dumpekaniddater i ligaen.

Noe må gjøres! Og ett av de grepene må være å utnytte den relativt store delen i fotball som er kontringer og overganger. Et annet grep er risikoprofil fremover, omtrent alle pasninger er sidelengs, bakover eller nullrisikopasning 5 meter fremover. Selv Peps Barca i 2010 hadde ikke fått til dette uten Messi som jevnlig kunne dra av 9 mann alene.

Så hvilken "Messi" skal vi hente da, som dunker 80 målpoeng i sesongen i dette systemet, uten å touche problemstillingen med å få tak i en prime Zlatan og David Villa å ha foran han.

Fra sutring til alvor; Det må gjøres noe dramatisk i vinter, samme gjengen kan ikke gå ut på treningsfeltet i januar.
Selnæs sin store styrke er å åpne hva han vil fremover med helt ville gjennombruddspasninger, har sett omtrent 0 av de pasningene siden Affe ble ansatt.

Skal vi ikke spille på styrkene til Selnæs, så må han byttes ut. Relativt middelmådig om han ikke skal bruke styrkene sine. Som ett av mange eksempler på endringer som må gjøres i stall og elleveren for å sy sammen barcafotball av RBK.
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 22.10.2025 14:12    Post subject: Reply with quote

Jeg tror årsaken til at vi er så dårlige nå er todelt, men at de følger hverandre.

I fjor var det mye positivt, med agressivt presspill, gjenvinning høyt i banen og villighet til å ta kontringer. Laget viste progressjon fra måned til måned (nesten fra kamp til kamp). Men vi var for dårlig defensivt. Vi slapp inn mål på nesten alt.

Mellom forrige og denne sesong har det blitt jobbet med dette, og jeg antar at grepene som har blitt tatt i stor grad har involvert en slags safety first approach, som har gått ut over det offensive i veldig stor grad. Jeg tipper dette var en kalkulert risiko, og at man var villig til å ta et skritt tilbake offensivt for å ta to skritt fram defensivt. Deretter skulle man gjenintrodusere det offensive spillet. Dette brude være mulig, siden det allerede var kjent fra forrige sesong.

Det defensive var solid i starten i år, men det offensive var helt håpløst. Når vi i tillegg mistet Nypan og Broholm, endte vi opp med et lag som knapt scoret, og i mange kamper var avhengig av 0 baklengs for å få 1 poeng. Dette har ødelagt selvtilitten og kjørt laget inn i en blindgate som de sliter med å komme ut av. Dette påvirker etterhvert hele laget, i alle faser, også det defensive.

Summen av dette er at i år fungerer vi verken offensivt eller defensivt.

Derfor tror jeg egentlig at det beste er å ta et par skritt tilbake, fokusere på det som fungerte godt i fjor. Utviklingsmessig var denne sesongen en fiasko. Men det ligger jo en slags nyttig lærdom i det også, som man kan bruke foran neste sesong.

Prøv på nytt, men ikke stramme inn defensivt ved å drepe det offensive spillet helt. Det rimer dårlig med "Alltid framopver".
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 22.10.2025 15:06    Post subject: Reply with quote

Mye av de som fungerte i fjor fungerer ikke nå forde motstanderen har funnet medisin mot det.
Det var derfor vi endret press spillet
Dette har jeg forklart om tidligere
SÃ¥ vi kan ikke dra oss baklengs
ballbingen
Veteran

PostPosted: 22.10.2025 16:39    Post subject: Reply with quote

At du har skrevet det betyr ikke at det er sånn Very Happy
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 22.10.2025 21:29    Post subject: Reply with quote

Kan forsøke å svare litt i et innlegg for prøve å unngå repetitive innlegg.

@tordenbukser

Jeg er enig i mye av det du skriver, men å se det i et måned-for-måned perspektiv mener jeg blir feil. At utviklingen over tid skal være positiv ja, men vi kan heller ikke utelukke at 2025 er to steg tilbake også blir 2026 kanskje fire steg frem om vi ser det over en 3 årsperiode eller 5 årsperiode for eksempel. Det spørs litt på perspektivet man har. Jeg er dog enig i at vi burde være i stand til å se trender bedre enn vi har gjort i 2025, men jeg mener at vi kan ikke utelukke at mangel på trender og utvikling også skyldes (blant annet) manglende kontinuitet når det skal bygges relasjoner (som er veldig viktig). En del av det er AJs egen feil, noe er unødvendig suspensjoner, noe er skader og noe er rett og slett nødvendig rullering. Jeg tror ikke at det er hele forklaringen dog.

Ellers så mener jeg @ballbingen også er inne på noe vesentlig og kanskje har klart å sette bedre ord på det jeg har forsøkt å formidle, i alle fall deler av det. Og jeg tror som sagt ikke at AJ er en trener som ønsker en slik fremtoning og fokus, men at han også er klar over at man over tid ikke kan regne med få stor suksess om man ikke får fikset de mest grunnleggende defensive problemene. Antall baklengs i seg selv er ikke så veldig ille sett sesongen som helhet, men det har blitt betydelig verre utover i sesongen. Siden vi vant 2-0 over Hamkam 13.juli så har vi kun holdt nullen i en kamp i ES og det var mot Haugesund. 1 av 8 kamper siden 13. juli altså. Det tilser kanskje 5 kamper i løpet av en sesong. Det betyr også at 8 av de 9 smultringene vi har denne sesongen kom 13. juli eller tidligere. Til og med Hamkam-kampen hadde vi spilt 16 kamper (om jeg har regnet riktig) og holdt nullen i halvparten av disse, så noe har åpenbart skjedd her. Om vi presterte over forventing defensivt frem til da eller om vi bare "mistet det helt" aner jeg ikke. Vi kan mase om offensivt spill og mer risiko så mye vi vil og jeg vil veldig gjerne se mer av det selv, men over tid så kan vi ikke basere oss på å vinne ligaen ved å regne med at vi klarer å score 3-4 mål i hver kamp (satt på spissen), men hvis vi skal slippe inn mål i 25 av 30 kamper og snittet i de kampene er på rundt 2 mål i mot så må vi i alle fall på 2 mål i snitt per kamp bare for å få positiv målforskjell. Så vil det være kamper vi ikke vinner, det vil være kamper som ender uavgjort og det vil være kamper hvor vi ikke scorer mål. Så da må kanskje opp på 3-4 mål i en del kamper for å kunne vinne de. Over tid så er det vanskelig.

Så er jeg også enig med mye det MD1972 er inne på i sine innlegg. Vi kan ikke fortsette i samme spor i 26 som vi har havnet i denne sesongen, vi må evaluere hva som fungerte bra i 24 og finne mer tilbake til det samtidig som det må sees om det er noe fra 25 vi kan ta med oss videre i tillegg til hvilke nye grep som man må forsøke for å ta oss et hakk videre også fra 24.

Så over til en ting jeg ikke liker. Det er at AJ tilsynelatende har snakket om å omskolere spillere som f.eks. Pereira til midtbanen mot Brann og Sandefjord på grunn av antallet utilgjenglige spillere. Da vil jeg heller at vi gir en av unggutta sjansen, det kan betale seg på sikt. Og ikke minst tenker jeg på hvilket signal det sender til disse, for hva skal da til for at de får sjansen hvis man heller omskolerer andre spillere? Vi må tørre å gi de sjansen også i kamp, ikke bare vise gode takter på trening slik at de blir tatt opp i a-stallen. Det er heller ikke slik at det er allverden som står på spill. I tillegg så vil Pereira på midtbanen føre til et andrevalg på back og man får ikke utviklet relasjonen mellom Pereira som venstreback og Ceïde som venstrekant for eksempel. Det er slike ting jeg ikke liker at vi gjør når vi sliter og som jeg også tror er noe av årsaken til våre problemer i 25. Hadde vi vært i en flytsone hvor relasjonene i utgangspunktet sitter og det hadde vært en kamp hvor mye står på spill så kunne jeg forstått det, men jeg mener flest mulig trenger å bygge relasjoner og at vi bør prioritere det i øst. Selv om Jenssen og Ceïde har en god relasjon skal sies så det i seg selv er ikke et problem, men Pereira må altså bygge relasjoner i en uvant posisjon i stedet for at en annen spiller må gjøre det i en vant posisjon.

Så skjønner jeg at AJ vil gå for de trygge og erfarne spillerne, og Slørdal er sikkert i utgangspunktet ikke god nok for å starte for Rosenborg enda. Duris må man bare spille inn mest mulig som høyrekant om det er der man ser han for seg på sikt. Om man hele tiden tenker kun hva som er best for denne kampen og denne kampen og denne kampen og glemmer litt det langsiktige fokuset i bakhodet så vil nok noe av problemene vedvare fordi man aldri får samspilt laget/deler av laget godt nok fordi det i et større bilde gjøres for mye endringer selv om de i enkeltkampene er relativt få.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 88, 89, 90
Page 90 of 90

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb