|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.10.2025 21:32 Post subject: |
|
|
Det er ingen ting i disse 2 årene som kan gi noe håp om gode tider.
Helt feil filosofi
Svake resultater
Scorer minst mål på 40 år
Negativ utvikling
Spillere som ikke tror på prosjektet
Urutinert trener og et team uten resultater
For RBK 's fremtid håper jeg AJ får annen jobb
Han og teamet kjører skuta rett ned
Bør også ta ned seg Dorsin og resten av Allsvenskan gjengen
Kruttet ble funnet opp i Orkdal en og videreforedlet i Bodø ikke i Fuckings Åmål _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 05.10.2025 21:36 Post subject: |
|
|
Leverer til stryk i år, men har heller ikke fått så mye hjelp av en ubrukelig sportsdirektør. Heller mot at Dorsin må bort før Alfred og det bør skje så fort som mulig. |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 05.10.2025 21:43 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Det er ingen ting i disse 2 årene som kan gi noe håp om gode tider.
Helt feil filosofi
Svake resultater
Scorer minst mål på 40 år
Negativ utvikling
Spillere som ikke tror på prosjektet
Urutinert trener og et team uten resultater
For RBK 's fremtid håper jeg AJ får annen jobb
Han og teamet kjører skuta rett ned
Bør også ta ned seg Dorsin og resten av Allsvenskan gjengen
Kruttet ble funnet opp i Orkdal en og videreforedlet i Bodø ikke i Fuckings Åmål |
Feil, Kjetil Knutsen spilte på samme måte i Åsane.. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.10.2025 21:54 Post subject: |
|
|
Tror nok KK har utviklet seg siden Åsane. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 05.10.2025 22:05 Post subject: |
|
|
Det har han nok. Men det vil også AJ gjøre de neste årene, gjerne i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.10.2025 22:17 Post subject: |
|
|
Ja han kan sikkert utvikle sin filosofi til å bli enda mere lik Olle Nordin eller Gunder Bengtson. Men det blir nok ikke i RBK _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 06.10.2025 10:10 Post subject: |
|
|
tigerbart wrote: | Hva slags gjennomslag har Alfred i denne spillergruppa? Klarer han å motivere dem? Klarer han å selge inn sitt fotballfaglige budskap? Jeg blir mer og mer usikker. Blir han ikke respektert fordi han er forholdsvis ung, med tilsvarende kort merittliste? Det som er i ferd med å skje denne sesongen med pinlige tap og mangel på system og identitet, tyder på en spillergruppe som ikke jobber i samme retning. |
Her tror jeg du er inne på noe meget sentralt.
Michael Irvin, gammel helt i amerikansk fotball for Cowboys, sa i en doku på Flix at (og jeg parafraserer) "football organisations don't win anything, football families do."
Og dette er litt av kimen. Eggen, Klopp, Mourinho, Knutsen, Kåre og Guardiola har/har alle hatt denne egenskapen at de skaper kollektiver som går i krigen for hverandre. Internjustisen er enorm, de sosiale båndene er likeså. Og man trenger ikke være en trener i verdensklasse for å få til dette.
VG sier det murrer, det er jeg ikke helt sikker på. Men om kampene utover høsten går som de siste har gjort vil det garantert murres.
Og murringa har begynt på tribunene. Han har mye dårligere tid nå, han AJ.
Nå har tilogmed Løfaldli ringt i alarmen... Da er det natta da. |
|
Back to top |
|
 |
katalogen Senior
|
Posted: 06.10.2025 11:10 Post subject: |
|
|
Det er legitime innvendinger og betimelig kritikk mot AJ sitt prosjekt. Er spesielt bekymringsfullt hvor statisk laget er i etablert angrep, sliter med å spille seg gjennom ledd og skape ubalanse. I tillegg er det sjokkerende å se hvor enkelt laget faller sammen på kunstgress på bortebane. Deler fullt ut problembeskrivelsen til flere her inne.
Samtidig er løsningen som flere skisserer, dvs. å kvitte seg med AJ, helt fullstendig bak mål. Det er helt håpløst å se hvor utålmodige enkelte er, som om det å kvitte seg med en trenertrio som nylig fikk forlengede kontrakter løser noe som helst.
Gleder meg til sesongen er ferdig slik at man kan kvitte seg med de som ikke er tiltenkt en rolle i dette prosjektet (EDR, Sæter, Zeidan) og få inn fornyet kvalitet i troppen. Det vil ta tid - slik man har sett i Viking med Jensen og Aarsheim. Men på sikt så vil AJ prosjektet bli bra. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 06.10.2025 11:21 Post subject: |
|
|
Men på sikt så vil AJ prosjektet bli bra.
Ok gjerne forklare litt mere fotball faglig hvordan der skal bli bra?
Og hva er bra ?
Og hvor lang tid vil det ta? _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 06.10.2025 11:41 Post subject: |
|
|
Tordenbukser wrote: | Og murringa har begynt på tribunene. Han har mye dårligere tid nå, han AJ. |
Kan bekrefte dette. Lenge siden det var så dårlig stemning på Lerkendal som det var i går. Veldig glissent. Piping allerede midt i førsteomgang, da man hadde en fantastisk overgangsmulighet, men bare stoppet opp og sentret hjemover. (Forøvrig samme type overgangsmulighet som Sarpsborg scoret to på.) |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 06.10.2025 12:05 Post subject: |
|
|
Det jeg synes er rart er mangelen på forståelse for alvoret i intervjuer AJ gir etter kampene.
AJ i Adressa etter kampen:
Quote: | – Dette er en kamp vi skal vinne. Vi har sjansestatikken og xG på vår side. Det blir misbrukt i dag, og det er pisse irriterende. |
Skjønner han ikke hvor ille dette er? Pipekonsert midt i første omgang, da laget nektet å ta en åpenbar kontringsmulighet. Så igjen til pause, og så etter kampen. Glisne tribuner. Rundt meg sitter folk og snakker om alt som ikke funker. Og det er 90% av tiden angrepsspillet det da snakkes om.
Det virker som AJ fortsatt er i modusen "dette er nesten bra nok, men det er ting her og der som må forbedres, og hadde disse tingene vært bedre hadde det blitt 3-2 i dag i stedet for 2-3." Eller "Vi hadde jo xG på vår side, så egentlig godkjent, men vi bommet for mye på de gode sjansene vi spilte oss til, og derfor tapte vi knepent i en ellers ganske god kamp.” Men det er jo ikke ting som må forbedres her og der - hele prosjektet er i ferd med å rakne og det må komme tydelige tegn på at det kan lykkes for at folk ikke skal gi helt opp og kreve at han sparkes. Skjønner han ikke det?
Et annet poeng om intervjuene hans: skjønner han fremdeles ikke at han må snakke om angrepsspill når han er hovedtrener i Rosenborg?
Fra et annet intervju i Adressa fra denne helgen:
Quote: | – Det er et godt spørsmål. Den er ikke jeg beredt til å svare verken ja eller nei på.
Slik svarer RBK-trener Alfred Johansson på spørsmålet om mangelen på scoringer er Rosenborgs største utfordring for øyeblikket.
– Vi må bli bedre på å skåre mål. Hundre prosent. Men vi må også bli bedre på å forsvare innlegg, som mot HamKam. Eller til å forsvare oss mot en tidlig ball inn bak, som mot Glimt. Så det er alltid mange saker i spillestilen vi må jobbe med for å bli bedre, sier han. |
Selv på direkte spørsmål om scoringer vrir han det over på forsvarsspill!
Så, på tredje spørsmål om samme tema, der Petter Rasmus går lei av å ikke få svar og bare tvinger ham til å snakke om angrepsspill, så kommer det faktisk mye bra (som Sobchak skrev om på side 80, med videoer):
Quote: | – Hva har dere gjort, og hva gjør dere, for å bli bedre på å score mål?
– Altså, det er mange ulike faser man kan score mål fra. Alt fra offensive dødballer til kontringer, altså overgangsspill, og etter frispilling. I frispilllingsfasen må vi bli bedre på å starte i bakrom. Der ser vi en utvikling, men det fins fortsatt mer å gå på. Så må vi bli bedre til å utnytte fordelen vi har skapt oss når vi kommer fire mot tre, som vi gjorde flere ganger mot Haugesund, og fem mot fire som vi gjorde mot Bodø/Glimt. Så må vi sørge for at vi har bakromsløp på begge sider av ballfører, og jobbe med timingen. Det her er biter vi har har jobbet med i en periode nå, og som vi må fortsette å utvikle, sier han. |
Men angrepsspillet virker jo bare totalt ute av fokus? Om man har en personlig trener som bare snakker om søvnkvalitet hele tiden, begynner man å klø seg i hodet.
“Hvordan skal jeg bli sterkere?”
“Jo,det første du må gjøre er å slukke alle elektriske lys hjemme på kvelden, og spise siste måltid klokka fem.”
“Hmm, jo, ja, søvn påvirker absolutt evnen til å trene styrke, men hvordan skal jeg klare å ta mer i benkpress?”
“Benkpress starter med åtte timers søvn. Unngå kaffe etter klokka to og husk å legge deg til samme tid hver kveld!”
“Greit, søvn er viktig, men hva skal jeg gjøre her og nå, når jeg legger meg på benken?”
“Jo, da må du dytte brystkassen fram, sparke godt ifra, løfte stanga i en J-kurve, sørge for å ha noen som hjelper slik at du tør å ta høye vekter, ta få repetisjoner med høy vekt osv.”
PTen her vet jo hvordan man blir god på benkpress, og derfor vil man jo gi ham masse tid til å trene folk i benken, men han virker jo bare helt fjern? Etter hvert, når man blir bedre og bedre til å sove, men helt uten fremgang i benken, så ser man seg om etter en annen PT som faktisk brenner for selve benkpressingen, ikke alt rundt.
Jeg håper jeg tar feil og at AJ snur dette. Men frustrasjonen er stor etter å ha sett en begredelig fotballkamp full av gørrkjedelige angrep (om de kan kalles angrep en gang…), og så se en trener etterpå som synes kampen egentlig var grei, hadde vi bare satt sjansene våre og vært bedre i forsvar liksom. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 06.10.2025 12:32 Post subject: |
|
|
AJ har ikke verktøyene som skal til.
Hans (mangel på) prosjekt er avsslørt.
Han må gå. |
|
Back to top |
|
 |
Flaav Veteran
Joined: 27 Jul 2008 Posts: 1563 Location: Med utsikt til Lerka
|
Posted: 06.10.2025 13:15 Post subject: |
|
|
jfudh wrote: | Langt innlegg |
Hadde vi blitt bedre på "søvn" (forsvarsspill) i det minste. Men vi er jo ikke gode der heller. Skal vi spille relativt kjedelig, så er det også mulig få til å funke - selv om det bommer helt på planen vår.
Og mye heller det enn det her som er ingenting akkurat nå. |
|
Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 06.10.2025 13:28 Post subject: |
|
|
Birger Løfaldli wrote: | Så kom sommeren og det ventede salget av Sverre Nypan . Det ga penger i kassa.
Marius Broholms ferd til fransk fotball gjorde det samme, men avslørte samtidig vesentlige mangler i Rosenborgs angrepsspill, som foreløpig ser ut til å begrense seg til individuelle kvaliteter hos enkeltspillere og tilfeldigheter.
Det er den største skuffelsen så langt i Johanssons tid på Lerkendal, faktisk i større grad enn resultatene.
Fordi det gjør det verre å finne håp om bedring, og det sår også tvil om hva som egentlig er RBKs intensjon. | Her er jo litt av kjernen av problemet, og det som jeg mener fortjener aller mest kritikk. For vi er ikke alene om å miste spillere. Eller få skader og karantener. Alle gjør det. Jobben til Johansson er å videreføre prinsipper om samhandling, relasjoner, roller og spillestil som nettopp skal tåle utskiftninger. Det må jo være hele poenget med et slikt prosjekt. Det er gått snart to år uten at vi ser spor av det.
Til sammenligning brukte Knutsen knapt et år før man så tydelige tendenser. På et halvår snudde han en trend hvor laget scora fem mål og ikke vant en eneste av de siste ni seriekampene i 2018, til å vinne de tre første i 2019.
Forskjellen var at Glimt hadde en plan som ikke sto og falt på navn, men på relasjoner. I 2018 rullerte de mellom Opseth, Layouni og Zinckernagel. I 2020 hadde de Junker, Hauge og Zinckernagel. Nesten hele frontrekka bytta ut, men bevegelsene og mønstrene var de samme, og det var en stamme som svært sjelden ble byttet ut. Backene visste når de skulle gå, indreløperne visste hvor tredjebevegelsen kom, og presset satt uansett hvem som spilte. Det er det som kalles et lag som er trent på en idé som er tydelig og godt formidlet til spillerne i stedet for dagsformen.
Nå skjer det motsatte hos oss. Hver gang en spiller forsvinner, virker det som alt starter på nytt. Ingenting sitter i veggene. Roller skifter fra kamp til kamp, strukturen endres etter motstander, og spillerne virker ikke å vite hvordan de skal løse oppgavene sammen. Det vi ser nå er et lag uten felles forståelse av hva de skal gjøre, annet enn å «ha energi» og «ville mye». Jeg er møkk lei av sånne floskler.
Det mest bekymringsfulle er at Johansson selv ser ut til å være fornøyd med det. Det virker ikke som han skjønner at det ikke holder å ha «intensjoner» hvis det ikke finnes mønstre. Fotball på dette nivået handler om relasjoner, og relasjoner må repeteres. I stedet er hvert angrep som å se på improteater...
Mangelen på system, på noe gjenkjennelig, er langt mer alvorlig enn resultatene. Du kan kjøpe nye spillere, men du kan ikke kjøpe samhandling. Den må bygges, men den bygges ikke på Lerkendal med den sportslige ledelsen vi har nå.
Så når Johansson snakker om prosess og utvikling, må noen snart stille det åpenbare spørsmålet: Utvikling mot hva da?! For akkurat nå er vi ikke på vei noe sted. Vi ser enkeltspillere som løper, kriger og forsøker, men vi ser ikke et lag.
Det er en fallitterklæring. |
|
Back to top |
|
 |
Gofoten Proff
|
Posted: 06.10.2025 13:39 Post subject: |
|
|
Om Rbk ikke klare topp 4 så er det sjipt.
Men æ trur 2026 kjæm til å bli bra med Alfred. Han kan utvikle dem spennende talentan som er på vei opp. Det er jo det Alfred er best på. Og i motsetning til dem andre treneran som har mislyktes i Rbk så har jo Rbk tjent 200 milliona i Alfred sin periode. Og det nettopp pågrunn av at han kan utvikle talenta. Æ tar my heller en sjip 6-7 plass så leng vi går i pluss for det e faktisk bedre enn seriegullan til Hamren der vi går 30 mill i minus pr seriegull.
Også kan det tenkes at Alfred blir bedre til å forstå og lær bort direkte angrepsspill som e viktig i dagens fotball. |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 06.10.2025 13:47 Post subject: |
|
|
Jeg er redd Gotaas og Dorsin er helt bundet til masten på AJ-skuta, at de ikke evner å gjøre noe før skuta synker. Objektivt ser alle at dette ikke er holdbart, men så er det avgjørende at Alfreds egne ledere evner å korrigere ham å gjøre nødvendige, kortsiktige grep som kan skape noen som helst optimisme for neste år og hans prosjekt. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 06.10.2025 13:51 Post subject: |
|
|
En annen fallitterklæring er når ledere, trenere og spillere hele tiden trekker frem i intervjuer hvor høyt toppnivået vårt er gjennom de sterke seirene mot Hammarby og Mainz hjemme.
Men hallo: på 180 minutter mot Hammarby skapte vi omtrent ingenting unntatt målet til Dino. Og så fikk vi presset ned effektiv spilletid til et minimum ved å ligge nede, bruke evigheter på alle innkast, utspill og andre dødballer og "være kyniske". Heldigvis var Hammarby nesten like ræva, og så hadde vi en meget bra Tangvik der bak som sikret avansementet (årets beste RBK-spiller).
Ser at RBK-toppene fremstiller seieren som et resultat av høy europeisk klasse, men har det egentlig skjedd tidligere at RBK ikke har gått videre i Europa mot svensk motstand?
Og så Mainz, da. Ja, man fikk satt sammen en god og spennende hjemmekamp mot tyskerne. Men denne hjemmekampen var jo bare halve oppgjøret - det synes mange å glemme. Ingen poeng ble delt ut på Lerkendal, og på hjemmebane hadde Mainz full kontroll fra start til mål. Så den hjemmekampen mot Mainz kan sammenlignes med en god førsteomgang, og bortekampen en skikkelig dårlig andreomgang. I sum var vi aldri i nærheten av avansement.
Så nå må de folka slutte å peke på de to oppgjørene for å vise hvor langt utviklingen har kommet, mens tap som mot Sarpsborg, HamKam, Kristiansund, Sandefjord osv. bare er midlertidige tilbakeslag.
Rævafotball har blitt den nye standarden i RBK, og én god omgang mot et tysk lag som ennå ikke hadde kommet i gang med sesongen sin endrer ikke på det. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 06.10.2025 13:59 Post subject: |
|
|
RbkUrge wrote: | Jeg er redd Gotaas og Dorsin er helt bundet til masten på AJ-skuta, at de ikke evner å gjøre noe før skuta synker. Objektivt ser alle at dette ikke er holdbart, men så er det avgjørende at Alfreds egne ledere evner å korrigere ham å gjøre nødvendige, kortsiktige grep som kan skape noen som helst optimisme for neste år og hans prosjekt. |
Rosenborg har blitt det norske Manchester United, ser det ut til. Begge klubbledelsene har ansatt en "learning on the job" trener som åpenbart ikke holder mål når det butter imot, men det er for mye prestisje involvert til at de kan gjøre det åpenbart riktige, før det er for seint.... Vi får håpe for ledelsens skyld at Malmö ansetter AJ i vinter, så kan pengene de må betale for å løse han fra treårskontrakten brukes til noe fornuftig, selv om vi sikkert ender med Fagermo eller Maalen som hovedtrener... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 06.10.2025 14:05 Post subject: |
|
|
jfudh wrote: | Det jeg synes er rart er mangelen på forståelse for alvoret i intervjuer AJ gir etter kampene.
AJ i Adressa etter kampen:
Quote: | – Dette er en kamp vi skal vinne. Vi har sjansestatikken og xG på vår side. Det blir misbrukt i dag, og det er pisse irriterende. |
Skjønner han ikke hvor ille dette er? Pipekonsert midt i første omgang, da laget nektet å ta en åpenbar kontringsmulighet. Så igjen til pause, og så etter kampen. Glisne tribuner. Rundt meg sitter folk og snakker om alt som ikke funker. Og det er 90% av tiden angrepsspillet det da snakkes om.
|
Jeg skjønner jo forsåvidt at han synes det er pisse irriterende at man brenner så mange sjanser, for det er det.
Men det er liksom trenerens jobb da å få spillerne i en slik forfatning at de setter slike som DD brant i går, eller da Ole fyra for tidlig.
Problemet er likevel det at selv om sjansestatistikken sier at "vi er dritgode" så hjelper det ikke en dritt om man ikke får uttelling.
Statistisk sett er xG'en til Man Utd en av de aller beste i hele PL, men den skapes fordi de skyter fra alskens vinkler. Du får ikke masse xG av å skyte fra skrått hold på 25 meter, men skyter du nok får du en høy en.
Det samme gjelder trolig også RBK i går. Det er mange skudd, men det er ikke voldsomt farlig alt som kommer. XG får du åkkesom.
Også reagerer jeg litt på disposisjonene. Man jager liksom utlikning til 3-3 på slutten, men legger ikke igjen en eneste sjel oppe på S08s halvdel når de daller med ballen rundt cornerflagget?
Helt greit å dra ned Dino med fysikken, men hvorfor ligger ikke Ole eller Emil igjen oppe? Om vi taper med 3 eller 4 mål er uvesentlig.
Dette må AJ få på plass fort. Ellers blir det välkommen till Arbetsförmedlingen før -26. |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:06 Post subject: |
|
|
oxbailla wrote: | Og så Mainz, da. Ja, man fikk satt sammen en god og spennende hjemmekamp mot tyskerne. Men denne hjemmekampen var jo bare halve oppgjøret - det synes mange å glemme. Ingen poeng ble delt ut på Lerkendal, og på hjemmebane hadde Mainz full kontroll fra start til mål. Så den hjemmekampen mot Mainz kan sammenlignes med en god førsteomgang, og bortekampen en skikkelig dårlig andreomgang. I sum var vi aldri i nærheten av avansement. |
Bør også legges til at Mainz har startet sesongen i Tyskland meget svakt og ligger tredje sist med bare fire poeng på seks kamper. En «prestasjon» det er lett å overvurdere. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:16 Post subject: |
|
|
Rosenborg etter Eggen har mange likhetstrekk med United etter Ferguson. Blant annet sverger man til sparking av trener for å få ting til å snu, når det tydeligvis er helt andre ting som er problemet.
Ikke lett å trene er lag som Rosenborg, der forventningene er farget av suverne prestasjoner på 90-tallet. I tillegg så er det bestemt at man kun kan spille 4-3-3 og en spesiell type fotball for å bli akseptert av fansen. Å vinne er ikke nok i seg selv. Man må altså lage gull av gråstein og om man ikke får det til raskt, bør noen andre prøve.
Det eneste rette nå er å la AJ få januarvinduet på å gjøre de nødvendige endringene i troppen, og å få et slagferdig lag samkjørt. Et lag som ikke mister tre-fire sentrale brikker uten erstattere på plass. |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:24 Post subject: |
|
|
quentez wrote: | oxbailla wrote: | Og så Mainz, da. Ja, man fikk satt sammen en god og spennende hjemmekamp mot tyskerne. Men denne hjemmekampen var jo bare halve oppgjøret - det synes mange å glemme. Ingen poeng ble delt ut på Lerkendal, og på hjemmebane hadde Mainz full kontroll fra start til mål. Så den hjemmekampen mot Mainz kan sammenlignes med en god førsteomgang, og bortekampen en skikkelig dårlig andreomgang. I sum var vi aldri i nærheten av avansement. |
Bør også legges til at Mainz har startet sesongen i Tyskland meget svakt og ligger tredje sist med bare fire poeng på seks kamper. En «prestasjon» det er lett å overvurdere. |
Enig i det. Men ifølge Dorsin i Nidaros-intervju i helga har Mainz startet bra i bundesliga. Så da så:
Dorsin er klokkeklar på at RBK fortsatt skal stå i kursen de har peilet ut.
– Jeg tror folk har sett at vi har kvalitet. Vi slår Hammarby, et topplag i Sverige, og vi ser også hvor bra norske lag gjør det i Europa. Mainz gjør det bra i både Tyskland og Europa. Vi ser at vi har det nivået. Bunnivået må opp, og det er det vi må jobbe med. Den nøkkelen vi må finne for å låse opp den låsen i hodet, både hos spillerne og hos oss lederne. Vi føler selv vi er på vei, selv om det ikke alltid ser slik ut. Vi er ganske rolige internt på at det kan bli sånn, og at vi må stå i enkelte saker. Som jeg også har sagt, når man legger en plan og strategi, så må man stå i den hele veien. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:27 Post subject: |
|
|
Sandefjord treneren tok vel over for bare kort tid siden, 8 mnd!!, og de er likt med oss og spiller gjenkjennbar fin angrepsfotball med mye svakere spiller enn oss.
Hvordan er det mulig...
AJ sier det tar 6-12mnd å bli en god RBK spiller!!! Tengsted brukte 1 uke.
AJ er teoretisk løskrutt.
Som får øve seg i RBK. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:36 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: |
Ikke lett å trene er lag som Rosenborg, der forventningene er farget av suverne prestasjoner på 90-tallet. I tillegg så er det bestemt at man kun kan spille 4-3-3 og en spesiell type fotball for å bli akseptert av fansen. Å vinne er ikke nok i seg selv. Man må altså lage gull av gråstein og om man ikke får det til raskt, bør noen andre prøve.
Det eneste rette nå er å la AJ få januarvinduet på å gjøre de nødvendige endringene i troppen, og å få et slagferdig lag samkjørt. Et lag som ikke mister tre-fire sentrale brikker uten erstattere på plass. |
Det er ikke bare forventningene som er høye i Trondheim, selv om alle trenere og ledere etter Coolen bevisst har gått ut og senket forventningene. Også budsjettene i RBK er nemlig høye, så det er bare naturlig at det spørres om hva slags ROI man faktisk klarer å skape med alle pengene som kommer inn fra sponsorer, publikum mm.
Pt. er fasiten at på de snart seks sesongene Dorsin har fått, har klubben brukt rundt 1.200 millioner kroner (!) på én bronsemedalje i Eliteserien som det nærmeste man har kommet sølvtøy. Nå er det ingenting som tyder på at vi får e-cup i 2026 - vi vet jo at det er der de store pengene ligger - og dersom ikke dagens ledelse får gjort radikale grep for å styrke resultater og prestasjoner i 2026, blir det heller ikke e-cup i 2027.
Det mange nå har begynt å tvile på er jo om dagens ledelse er den rette til å ta de riktige grepene. Når det gjelder endringer i troppen har Dorsin allerede kastet veldig mange på dør, og flere er vel på vei ut, ifølge ryktene. Men det er lite som tyder på at det er kjempekvalitet som har erstattet alle som har dratt, dessuten gjør alle endringene fra trener og sportsdirektør sitt til at nettopp relasjoner og samhandling blir krevende. Det hjelper heller ikke at spillere blir brukt på plasser som absolutt ikke er godfot for deres spisskompetanse.
Forsvant i 2024
Wiedesheim-Paul
Skarsem
Cornic
Sadiku
Nelson
Børkeeiet
Bjørlo
Forsvant i 2025
Henriksen
Andersson
Augustinsson
Chrupalla
Tagseth
Holm
Broholm
Nypan
Frederiksen
Utlån pt
Aga
Holte
Racic
Røsten
Sletsjøe
Thorvaldsson
Ryktes ut neste vindu
Sæter
Zeidan
Reitan |
|
Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 06.10.2025 14:36 Post subject: |
|
|
Alfred har bommet på så og si alt han kan måles etter denne sesongen. Vi kan godt sammenligne situasjonen vår med andre klubber som har lyktes eller mislyktes på sine valg, men å påstå at kontinuitet tilsvarer resultater er helt feil. Man trenger kontinuitet med riktig trener, og det vet jeg ikke om Alfred er. Vi må uansett erkjenne at situasjonen er ikke tilsvarende som om det eksempelvis var Rekdal som var trener nå, for vi visste hva det ville tilsi å være første seniorklubb for en ung tidligere juniortrener. En likedan kurve oppover fra fjorårets sesong finner man så og si kun på filmer.
Tviler sterkt på at vi sitter med noen bedre langsiktige kort på hånda, og da er det greit å fortsette med Alfred spør du meg. Først og fremst, så må vi rydde opp i stallen. En gjeng med divaer hvor flesteparten enten ikke har ferdigheter eller mentalitet til å ta oss tilbake til toppen. Med en spiss som ikke klarer å bry seg om klubben fordi vi er et norsk lag, en kaptein som er for god til å spille her, og anonyme spillere som skaper intern uro i laget midt i sesongen, så klarer jeg ikke å legge alt av skyld på treneren. Spesielt når det fra flere her inne har blitt etterspurt økt vilje og innsats ute på banen.
Det kan godt hende at Alfred ikke er riktig mann til å ta oss videre. Selv har jeg kritisert han masse for denne sesongen. Likevel ligger han langt nede på prioritetslisten min av hvem som burde ha seg ut av klubben før han. Spiller liten rolle om hvem som kommer inn, når klubbens tilstand er som den er. Han har i alle fall lidenskap, stiller krav, legger ned arbeidet, og ønsker klubben tilbake til topps. Det er det mange som har ikledd seg sort og hvit drakt i år som ikke kan si. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |