English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pyro på tribunene
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Votten
Proff

PostPosted: 09.08.2025 18:02    Post subject: Reply with quote

Der begynner du ja. Vi kutter den der HeXX.

Komisk at jeg ikke har sagt noe om min deltagelse i blussingen, men at det bare er konkludert med at jeg sto der oppe som Kaptein Sabeltann på vei mot land.

Jeg vil fortsette å forsvare supportermiljøet som er bygd opp i Trondheim. Det er verdt mer enn det koster.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 09.08.2025 18:24    Post subject: Reply with quote

Om dere syns dette er så morsomt, hvorfor kan ikke dere da også ta regninga som dere påfører klubben?

- Torgeir Børven
Back to top
Votten
Proff

PostPosted: 09.08.2025 19:59    Post subject: Reply with quote

Les på nytt du Rånny.

Hvem er «dere»?
Back to top
ODN
Rutinert

PostPosted: 09.08.2025 20:36    Post subject: Reply with quote

Man skal selvsagt få lov til å ha sine personlige tanker om pyroteknikk på tribunene, men det endrer ikke det faktum at det er en etablert del av supporterkulturen - enten man liker det eller ikke. Den derre «dere» generaliseringen på folk som er for pyroteknikk er det bare å legge ifra seg med en gang. Lavt nivå på argumentasjon.

Er selv for pyroteknikk på tribunene, men med det sagt så er kanskje ikke kampene i regi UEFA riktig tidspunkt (ref kostnadene som nå kommer). Forstår likevel argumentasjonen om at slik kultur betaler seg tilbake i støtten som laget over en hel sesong får. Den er uunnværlig. Enten man liker det eller ikke, så er det en etablert del av kulturen som man ikke får bort. Klarer man ikke å inneforstå seg med det, så har man ingenting på den tribunen å gjøre. Alternativet ville vært å ha en kultur som eksempelvis i Bodø. Da velger jeg (med betraktning i at man ikke kan få pose og sekk), de supporterne vi har hver dag i uken.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 09.08.2025 20:59    Post subject: Reply with quote

Det er ulovlig, potensielt skadelig og det koster klubben penger.

Hva du, jeg eller andre mener om pyro er da revnende likegyldig ODN
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 09.08.2025 21:01    Post subject: Reply with quote

Er pyro ulovlig? det visste jeg faktisk ikke. Da er jo dette en politisak.
Back to top
Dr.Ible
Proff

PostPosted: 09.08.2025 21:39    Post subject: Reply with quote

Jeg forventer at de individene som forårsaket dette betaler hele boten vi får fra Uefa.
De som driver med dette ødelegger for klubben, kan ikke kalle seg fans av Rbk og framstår som fullstendige idioter. Sannsynligvis forkledde Moldefans som vil ødelegge for oss. (Derfor de latterlige maskene)

Forby pyro!
jojojo
Senior

PostPosted: 09.08.2025 22:50    Post subject: Reply with quote

Ren bullshit at vi ikke kan ha en tribune- og supporterkultur uten pyro. Hvordan får de det tilsi England da? Svaret er at det er ulovlig, kan føre til utestengelse, bøter og fengselsstraff. Hvorfor? Fordi det er potensielt farlig og skadelig. Dette er ikke rakettforskning- å fyre opp ting i store folkemengder er ikke en god ide.

At man må finne seg i det eller holde seg unna er bare tull. Forby pyro!
Thulian
Veteran

PostPosted: 09.08.2025 22:55    Post subject: Reply with quote

For pyro under kontrollerte former.
Start kronerulling for bota som kommer så skal jeg bidra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
HeXX
Rutinert

PostPosted: 10.08.2025 00:42    Post subject: Reply with quote

Votten wrote:
Der begynner du ja. Vi kutter den der HeXX.

Komisk at jeg ikke har sagt noe om min deltagelse i blussingen, men at det bare er konkludert med at jeg sto der oppe som Kaptein Sabeltann på vei mot land.

Jeg vil fortsette å forsvare supportermiljøet som er bygd opp i Trondheim. Det er verdt mer enn det koster.

Om du deltar eller ikke, er vel i grunnen irrelevant. Du og et fåtall andre hevder hårdnakket at dette primært er positivt for klubben, og i mens holder ekte supportere seg borte fra stadion, og klubben taper penger, fordi du og lekekameratene dine ikke evner å legge leketøyet igjen hjemme. Sorry, du har en tapt sak, og har fortsatt ikke blitt voksen nok til å ta ansvar for dine holdninger.

Dere som støtter ulovlig bruk av pyro, og mener det er positivt, er en liten, totalt unødvendig og marginal gruppe klubben verken etterspør eller trenger. Og dere ødelegger for en svært stor gruppe supportere som, i motsetning til deg, er på kamp for å se fotball.

Skal pyro benyttes, må det være under kontrollerte former på steder der det ikke skader supportere direkte eller indirekte, og håndtert av mennesker som er kurset i bruken av det.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
Votten
Proff

PostPosted: 10.08.2025 08:33    Post subject: Reply with quote

Vi kutter den der HeXX.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 10.08.2025 09:42    Post subject: Reply with quote

jojojo wrote:
Hvordan får de det tilsi England da?

De får det ikke til.
Back to top
jojojo
Senior

PostPosted: 10.08.2025 10:42    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
jojojo wrote:
Hvordan får de det tilsi England da?

De får det ikke til.

Jo det gjør de i veldig stor grad. Et vesentlig mindre problem der. Siste jeg husker er Utd-Liverpool i 2021.
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 10.08.2025 12:38    Post subject: Reply with quote

Men tribunekulturen i england er jo HELT dau. Tristeste tribunekulturen av samtlige store ligaer.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2025 12:59    Post subject: Reply with quote

Dr.Ible wrote:
Jeg forventer at de individene som forårsaket dette betaler hele boten vi får fra Uefa.

Ingen reklamebyrå i verden hadde klart å skape bilder som de vi fikk under pyroen, og RBK har fått det helt "gratis". Så lenge de bruker disse bildene aktivt i sin markedsføring, blir det helt urimelig å forvente at supporterne skal ta regninga. Det har jo åpenbart en verdi for klubben, selv folk som ikke liker pyro blir gira av gode promoer med ØØ i fyr og flamme.

Om det er verdt en million kan vel sikkert diskuteres, men det ble skapt bilder som RBK kommer til å bruke aktivt de neste fem årene når de lager promoer. Berdal hater det nok, men det er andre i klubben som elsker det.

Personlig har jeg blitt mindre fan av pyro etter hvert som jeg har blitt eldre (kanskje mest fordi det er overbrukt), men slike rammer som på torsdag gir fortsatt heftig gåsehud.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2025 13:04    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Dere som støtter ulovlig bruk av pyro, og mener det er positivt, er en liten, totalt unødvendig og marginal gruppe klubben verken etterspør eller trenger. Og dere ødelegger for en svært stor gruppe supportere som, i motsetning til deg, er på kamp for å se fotball.

Vet ikke hva grunnlaget ditt er for å si det, men de undersøkelser jeg finner tyder på at flertallet ønsker pyro på kamp. Verdt også å merke seg at slike undersøkelser tradisjonelt sett er sterkt dominert av boomers, som normalt vil være mer negativ enn snittet.

Du tar sannsynligvis feil når du kaller pyro-forkjempere en marginal gruppe.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 10.08.2025 14:36    Post subject: Reply with quote

Dr.Ible wrote:
De som driver med dette ødelegger for klubben, kan ikke kalle seg fans av Rbk og framstår som fullstendige idioter. Sannsynligvis forkledde Moldefans som vil ødelegge for oss. (Derfor de latterlige maskene)

Forby pyro!

Om Berdal har råd til å aldersdiskriminere på øvre øst kan han godt ta seg råd til bota også.
machiavelli
Veteran

PostPosted: 10.08.2025 15:53    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Vet ikke hva grunnlaget ditt er for å si det, men de undersøkelser jeg finner tyder på at flertallet ønsker pyro på kamp. Verdt også å merke seg at slike undersøkelser tradisjonelt sett er sterkt dominert av boomers, som normalt vil være mer negativ enn snittet.

Du tar sannsynligvis feil når du kaller pyro-forkjempere en marginal gruppe.

Nå gjelder det å bruke data riktig her. Pyro er kjempekult, i ordnede former hvor folk ikke blir skada og klubben ikke blir økonomisk skadelidende.

Jeg er 100% for lovlig pyrobruk. Som er spørsmålet her.

Jeg er 100% imot ulovlig pyrobruk der glade amatører som kanskje eller kanskje ikke har alkohol innabords begynner å surre med pyro de har smuglet inn og som har stor risiko for å skade andre tilskuere og som påfører klubben store økonomiske kostnader.

Det er sistnevnte som forsvares her.

"Bør pyro være lovlig?"
"Er det greit med ukontrollert pyro på tribunen?"

Er to helt forskjellige spørsmål.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.08.2025 10:30    Post subject: Reply with quote

Ok, greit nok, men hva er den praktiske betydningen om det er lovlig eller ikke? Røyk i øynene vil folk kunne få uansett om pyroen er lovlig eller ikke. Det er det som skjedde her. De som bruker det på ØØ gjør det "alltid" på en ansvarlig måte, de som ikke gjør det får problemer internt. Da røykalarmen gikk på torsdag pekte brannvesenet på et bluss som lå i en bøtte med sand. Altså utført i henhold til metodene brannvesen anbefaler. Ingenting som tyder på at bruken på torsdag ble gjort på en uansvarlig måte. Pyro på en tribune vil medføre en slags risiko uansett hvem og hvordan det utføres. Mener man at sikkerhet skal trumfe alt, må vi jo se til Bodø og deres pyrokanoner på indre bane. Da melder iallefall jeg kraftig pass, for det ser sprutlamt ut (og innebærer også en slags risiko).
Back to top
cbas10an
Senior

PostPosted: 11.08.2025 10:43    Post subject: Reply with quote

At det er ingenting som tyder på at pyroen sist kamp ble gjennomført på en uforsvarlig måte er vel også et definisjonsspørsmål..
Det begynte å brenne i en banner som hang over gjerdet.
Ei dame som satt på NØ måtte flytte seg da hun fikk fragmenter i hodet.
2 unge jenter på ØØ prøvde febrilsk å slukke flammene med hendene.

Dersom dette er slik forsvarlighet gjennomføres vil jeg anbefale å gjennomgå sikkerhetsrutinene.

FYI, jeg synes pyro er tøft og skaper stemning.
Vil bare at det skal bli noen flere hakk organisert enn det er nå.
Også ser jeg helst at klubbens økonomi ikke blir skadelidende.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 11.08.2025 13:16    Post subject: Reply with quote

Masse vikarierende argumenter nå, alltid søtt å se Very Happy

Faktum er at pøbelen ødela for laget (dro ned tempo i kampen da vi hadde et visst momentum), ødelegger for klubben i form av en bot som er potensielt syvsifret i størrelse og har skadet medsupportere (ikke første gang).

Forhåpentligvis tar klubben dette på alvor fremover. Utestengelse fra stadion i et par år for de som ikke greier å ta signalene fra klubb og politi får nok de fleste til å tenke seg om.

Så får vi håpe AI blir bra nok til at vi kan få laget disse uvurderlige reklamebildene uten å betale millioner i bøter en gang i fremtiden.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 11.08.2025 13:37    Post subject: Reply with quote

Men hadde vi etablert noe momentum i kampen når det ble fyrt med en gang andre omgang startet?
waterfalls
Veteran

PostPosted: 11.08.2025 13:41    Post subject: Reply with quote

Herlig ironisk å starte et innlegg med å si at det er masse vikarierende argumenter for å så si at faktum er at pøbelen ødela for laget.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 11.08.2025 15:30    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Ok, greit nok, men hva er den praktiske betydningen om det er lovlig eller ikke? Røyk i øynene vil folk kunne få uansett om pyroen er lovlig eller ikke. Det er det som skjedde her.

Fordi det er ikke bare "røyk i øynene" som uvettig blussbruk kan føre til:

https://www.nrk.no/sport/...1.17025867

Den praktiske betydningen er at risikoen for skader er langt høyere og at klubben får store bøter. En klubb som allerede for øvrig er svært økonomisk utsatt. Det å påføre klubben store kostnader for plusspoeng og stjerne i boka i noen interne ultraskonkurranser er sikkert veldig kult for de som gjør det, ikke for alle andre som synes kostnaden er høyere enn det er verdt.

Noe de ikke hadde fått dersom det var lovlig og i kontrollerte former.

Det er som å spør meg om jeg synes rallykjøring er kult og jeg svarer ja og du tar bilen din ut på veien og brenner i 120 gjennom ei 50-sone og spør meg hva er egentlig forskjellen.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 11.08.2025 16:19    Post subject: Reply with quote

Ulovlig pyrobruk bør ikke sidestilles med uvettig pyrobruk.

Den største forskjellen/nedsiden med ulovlig pyrobruk er altså det økonomiske.

Man bør skille mellom hva som er konsekvenser av uvettig pyrobruk og hva som er konsekvenser av ulovlig pyrobruk. Uvettig pyrobruk kan forekomme selv om det er lovlig også.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52  Next
Page 48 of 52

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb