View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
gisp! Legende
|
Posted: 03.08.2025 21:29 Post subject: |
|
|
Alfred er inne på noe her:
"Men vi gjør ikke nok ut av de situasjonene vi får. Vi er for passive. Vi tror ikke helt på det vi gjør, sier RBK-trener Alfred Johansson til VG."
Så tillater jeg meg også å legge til noe han selvfølgelig ikke kan gjøre:
Og vi har dessverre for mange spillere med enkelte for store svakheter og intet ytterligere utviklingspotensial, mangler som kommer tydelig frem når vi møter en motstander som har mer lyst til å vinne duellene og kontre på oss.
Og klubben må for all del ikke falle i fella og tro på myten om at vi har for mange unge, urutinerte spillere som er skyld i at vi ikke klarer å hamle opp med middelhavsfarere i Eliteserien.
Løsningen er slett ikke å betale for å øke gjennomsnittsalderen. Det vi trenger er å få inn spisskompetanse og ferdigheter (og kanskje mer sult/oppofrelse). Ikke alder.
Andre lag har klart å finne ferdigheter. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 03.08.2025 21:37 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Aristoteles wrote: |
Om du tror at innsatsvilje og mental innstilling til kamp ikke har betydning så får du bare fortsette å mene det. Jeg er ikke enig med deg. |
Klassisk stråmann. Selvfølgelig har det betydning, jeg har aldri sagt at det ikke har det. Du må lese hva du svarer på om dette skal ha noen hensikt. Noe det jo selvsagt ikke har |
Så vi er igang med å kalle hverandre greier nå. Det gidder ikke jeg. Om det gjør deg lykkelig, får det nesten bare være. Du skriver at : "Man kan ikke forklare svikt i prestasjon med "de gidder ikke å løpe" på dette nivået."
Jeg er altså ikke enig i det utsagnet.
Jeg klarer ikke å lese at du synes det har betydning ut av det. Om det gjør meg til en stråmann i dine øyne så får vell det bare være. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 03.08.2025 21:45 Post subject: |
|
|
Sjekk opp hva stråmannargumentasjon er og så prøver du igjen. Så skal jeg fundere på hvordan det å kalle noen en stråmann er en logisk fornærmelse i mellomtiden. |
|
Back to top |
|
 |
Gofoten Proff
|
Posted: 03.08.2025 22:07 Post subject: |
|
|
Min påstand e at treningsnivået er for lavt. (Ganske sikker på at Alfred ikke kjæm til å innrømm det) Men idag spille vi gåfotball som nån andre innpå her va inn på. Og det overraske mæ litt med tanke på at trenerstaben har vokst siden ifjor. Da skul man tru at det gjenspeila sæ på banen iform av bedre spæll, men det har det virkelig ikke gjort. Om KFUM Oslo vinn mot Bryne borte og Molde hjemme så e dem likt med oss etter 18 kampa spilt. Da kan vi begynn å snakk om budsjett og kæm som får mest ut av pengan. For mangel på pænga har Rbk brukt som unnskyldning for at laget ikke e mer slagkraftig. Men det spørs om det handle mer om BRUKEN av pængan og kvaliteten på treningan. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 03.08.2025 22:36 Post subject: |
|
|
Vi spilte bra mor TIL i forrige kamp. Tviler på at det har skjedd noe revulosjonerende nytt med treningsnivået siden da. Eller at spillermaterialet har blitt mye dårligere siden den kampen.
Det er derimot dette med å gjenskape gode prestasjoner. Vi er så jævlig variable. Noen kamper møter vi opp andre ikke. Da taper man mot kvalitetsmessig dårligere lag. Vi må få på plass en prestasjonskultur som gjør at vi alltid yter vårt beste. Det har vi ikke per nå og det er den vanskeligste oppgaven Alfred har.
Viking har ikke ett mye bedre lag enn oss, men de møter opp og gir alt i hver eneste kamp. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 03.08.2025 22:55 Post subject: |
|
|
Tja det er også forskjell i underlag. Vi er møkkdårlige på kunstgress. |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 03.08.2025 23:01 Post subject: |
|
|
Vi er også mye dårligere borte, kan det være noe med måten vi reiser på eller hva som skjer under reise som gjør at vi blir så mye dårligere? |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 03.08.2025 23:17 Post subject: |
|
|
Ja de bruker å røyke bøtte på turer så det kan være at de burde se på rutinene der. |
|
Back to top |
|
 |
Gofoten Proff
|
Posted: 04.08.2025 18:13 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | Vi spilte bra mor TIL i forrige kamp. Tviler på at det har skjedd noe revulosjonerende nytt med treningsnivået siden da. Eller at spillermaterialet har blitt mye dårligere siden den kampen.
Det er derimot dette med å gjenskape gode prestasjoner. Vi er så jævlig variable. Noen kamper møter vi opp andre ikke. Da taper man mot kvalitetsmessig dårligere lag. Vi må få på plass en prestasjonskultur som gjør at vi alltid yter vårt beste. Det har vi ikke per nå og det er den vanskeligste oppgaven Alfred har.
Viking har ikke ett mye bedre lag enn oss, men de møter opp og gir alt i hver eneste kamp. |
Æ e ganske sikker på at det ikke ska vær nå å utsett på innstillinga når vi møte ett lag vi aldri har slått før. Æ syns det rett å slett e en dårlig unnskyldning for at man ikke e god nåkk. Vi har 2 seira i eliteserien i Juni og Juli. Grunnen til at æ tenke at treningsnivået må opp e fordi vær gang vi møte ett lag som virkelig har bestemt sæ for å gå i strupen på oss så blir vi overkjørt. Bodø glimt 4-0, Sandefjord 2-0, Kristiansund 4-1 og KFUM 4-1. Fellesnevnern e at alle dem kom ut med stor energi og kraft mot oss. Da ser vi treg ut. Vi bli tvunge til å slå langt og vi rekk ikke å kom ut med laget for å vinn andreballan. Vi må slutt å tru at det e vi som e så forbanna god vær gang vi vinn og at det e vi som ikke e påskrudd vær gang vi tape. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 04.08.2025 19:18 Post subject: |
|
|
Laget skriker etter forsterkninger. Dorsin gjør ingenting.
Ser jo flere lag i eliteserien klarer og finne bedre spillere enn rbk.
Helt utrolig om vi skal ha sjanse mot hammarby. |
|
Back to top |
|
 |
Svartogkvit Junior
|
Posted: 04.08.2025 19:19 Post subject: |
|
|
Hvor skal lista ligge denne sesongen?
Hva er realistiske forventninger?
Dette er spørsmål jeg har kranglet med hele sesongen.
Jeg må innrømme at jeg lot meg forføre av drømmen om gull, og i hvert fall sølv ved inngangen til sesongen. Høstsesongen 24 luktet svidd, og vi beholdt de viktigste spillerne (med unntak av Tagseth). Så – etter tre oppskriftsmessige seire virket det som media også begynte å leke med tanken på trøndersk gull.
Men så begynte vi å tape poeng. Noe på grunn av VAR og noe på dårlig uttelling. Jeg klamret meg fortsatt til håpet. Vi var joe potte tett bak (i motsetning til i fjor) og vi skapte mange sjanser. Det var bare snakk om å få hull på byllen. Bare et lite knepp så var vi der.
Det som slår meg i dag, er at jeg er i villrede. I fjor fant jeg trøst i Alfreds standhaftighet om ikke-lineær utvikling og at det plutselig ville løsne. Og det fikk han rett i. Det løsnet. Ordentlig. Det var gøy å være RBK-supporter igjen. Jeg synes verken han eller spillerne virker like «standhaftige» lenger. Jeg hører ikke den samme offensive holdningen når de snakker. Har de troa? Eller har de akseptert at økonomi/spillerlogistikk ble et for stort hinder for å oppnå gode resultater denne sesongen. Har de allerede en halv for inn i 26-sesongen? Hører de nå snakker om å bli bedre enn i fjor. Greit nok, men på hvilket parameter? Sannsynligvis ikke tabelleplassering. Alfred har vel uttalt at vi ER bedre enn i fjor flere ganger. Og da er vi kanskje i mål da?
Blir ikke helt klok på denne sesongen jeg. Men – fortsetter å tøfle ned til Lerkendal hver gang det er kamp. Det var jo gøy mor Tromsø sist. Topp stemning og mange mål, for en gangs skyld. Men hvor lista skal ligge, hva som er realistisk i år, det vet jeg fortsatt ikke. |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 04.08.2025 19:37 Post subject: |
|
|
@Svartogkvit: Tror mange føler akkurat det samme. Godt innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 04.08.2025 20:13 Post subject: |
|
|
Virker som vi verken er fugl eller fisk om dagen. Laber løpskapasitet og forflytning på banen men gjør gode kamper i blant som mot Tromsø.
Synes vi skal forsette med AJ ut sesongen men tror den ballbesittende stilen kan være et blindspor. Er rimelig sikker på at Moesgaard hadde fått mer ut av ressursene hos oss enn det AJ får til om dagen. Og det med en morsommere fotball.
Vi tok en sjans da vi ansatte AJ som ikke hadde vist noe i en toppserie enda. Høstsesongen i fjor var bra, men utviklingen etter det har vært fraværende. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 04.08.2025 20:58 Post subject: |
|
|
Etter sju mellomsesonger på rad uten sølv i skapet begynner man jo som supporter av det som var Nordens største og beste klubb å bli lei av å planlegge for nok en kommende mellomsesong når man knapt har rukket å bikke over i august. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.08.2025 21:14 Post subject: |
|
|
Det er jo dette som er problemet til mange her. Man tror at vi fortsatt liksom hører hjemme på toppen av tabellen og det er ingenting som kan rokke ved denne illusjonen. Det kommuniseres år etter år om blodrøde tall, nedbemanning, vingling, rettsaker, trenerskifter osv osv. Vi ansatte Kjetil føkkings Rekdal. Men nei, vi hører hjemme på toppen bare fordi at og alle andre lag er jalla halv amatører som vi selvfølgelig skal bare valse over. Så sitter man her og har helt urimelige forventninger sutrer og stiller krav og snakker om mellomsesong bare for å opprettholde en løgn om at vi fortsatt egentlig er hele Norges lokomotiv bare vi tar oss litt sammen. |
|
Back to top |
|
 |
Svartogkvit Junior
|
Posted: 04.08.2025 21:43 Post subject: |
|
|
En ting er supporternes villfarelser. En annen ting er hva de som styrer klubben tenker. Hadde det vært mer redelig og sagt at dette er et femårsprosjekt eller noe sånt? Jeg forstår ikke helt hva de forsøker å kommunisere. Er det å være med i toppen (Hvor enn den er)? Er det å se utvikling (hva nå enn det er)? Kjempe om Europaplass? Medalje?
Jeg tenker at dette med fordel kunne vært kommunisert tydeligere fra alle involverte, og at det gjerne kunne blitt justert underveis. Så vet jeg som enkel supporter, for ikke å si forbruker, vet hva jeg kjøper. Syntes dette var uproblematisk i fjor. Da var det innforstått at det ble en sesong hvor huset måtte rives/renoveres og bygges på nytt. I år er jeg mer usikker på hvor de har lagt lista.
Uansett, jeg blir med på den videre ferden. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.08.2025 21:56 Post subject: |
|
|
Lista er vel videre utvikling fra i fjor og på sikt skal man tilbake til toppen. Hvor lang tid det tar er vanskelig å vite, jeg tror ikke de har satt konkret mål om at innen fem år skal vi ha tatt seriegull for eksempel.
Målet er vel alltid seriegull, deretter topp 3, deretter e-cupspill alt ettersom hvordan sesongen utvikler seg, men først og fremst er fokuset på utvikling og prestasjoner over resultat. Rett og slett fordi resultat kan man ikke kontrollere selv direkte, mens egen prestasjon har man full kontroll over. Man kan spille årets beste kamp og selv tape den av ulike grunner.
Utvikling er jo ganske enkelt forklart bedre prestasjoner og bedre ferdighetsnivå hos både lag og spillere (høyere bunnivå, høyere toppnivå og oftere nærmere toppnivå enn bunnivå). |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 05.08.2025 08:58 Post subject: |
|
|
Økonomien biter oss i ræva i år.
Midtbanen har blitt utradert. Nypan og Broholm, ja, men glem ikke Tagseth'en. Eddie var dritgod i vår i en posisjon han normalt ikke spilte i, og jeg hadde bytta Eddie for Santeri hver dag hele året.
I junisto vi plutselig med omtrent bare Selnæs på midten, uten ordentlig høyreside og den tynneste benken siden -77.
Å snakke spillestil, kvalitet eller denne og dennes avgang frem til man faktisk ser den 11'eren som AJ ønsker seg blir derfor bortkastet i mine øyne.
Det MÅ flere inn! Ikke bare høyrekant. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.08.2025 09:07 Post subject: |
|
|
Jeg er litt enig med Montana, men synes samtidig at det er lov å forvente mer enn det vi har fått levert de siste månedene. Glimt, Viking og Brann har bedre spillere enn oss, men det er ikke spillematerialet som gjør at vi blir rundspilt av Kristiansund, Sandefjord og KFUM. Det er spillestilen som ikke fungerer. Om det skyldes at stilen ikke passer til spillerne, at de ikke har lært den godt nok, at vi tar for mye hensyn til motstander, eller at den rett og slett er for enkel, vet jeg ikke. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 05.08.2025 09:52 Post subject: |
|
|
Mest sannsynlig er det en kombinasjon av flere ting. Alfred innførte store forandringer når han kom, en helt annen måte å spille på og han tok over en klubb i fullstendig krise. Vi har sett forferdelig ut i flere kamper i år, men med tanke på utgangspunktet og at vi faktisk har mistet de 3 som behersket stilen best så er det i det store og hele kanskje ikke så rart at vi er ujevne. Folk snakker om at vi må kjøpe ditt og datt som om det løser alt. Økonomien er på ingen måte reddet bare fordi vi har gjort noen fantastiske salg. Vi har levert blodrøde tall i en årrekke, vi er ikke rigget for å ikke spille i Europa. Det er også mye å forvente at nye spillere som vi faktisk har mulighet til å hente bare skal gå inn og revolusjonere hele spillet. De trenger selvsagt tid de også. Dette kommer dessverre til å ta mye mer tid enn folk her har tålmodighet til. Spørsmålet er bare om Alfred gidder å stå i det lenge nok. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.08.2025 23:46 Post subject: |
|
|
För mig ser det ut som man vill ha en centrerad uppbyggnad i sitt spel.
Ett vanligt mönster är: Målvakt → mittback → central mittfältare.
Nästan varje karta visar en återkommande passningskedja från målvakt eller försvarare upp till en central mittfältare.
Bilderna visar också att de har svårt att penetrera motståndarna. Det känns lite som att deras passningsmönster är vakuumförpackat, det blommar liksom inte ut och slår sällan några linjer. Det är mycket trianglar och troligtvis försök till att skapa överlägen centralt.
(...)
Rosenborg har gjort 24 mål med ett xG på 34,72. Om man pratade om att Hammarby var ineffektiva tidigare så är det ingenting emot detta. Visserligen är ligan i Norge lite annorlunda kontra allsvenskan men Rosenborg är bra på att vaska fram chanser.
Läs mera: Väderrapport inför Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 07.08.2025 08:10 Post subject: |
|
|
Jepp, han leser utfordringene våre ganske så bra.
Pasningsspillet har alt for ofte gått for tregt, mye pga for dårlige bevegelser foran ballfører, og et halvhjertet presspill med for store avstander mellom lagdelene.
Svenskene er langt fra "oslagbara", men det krever at vi møter opp i 2x90 minutter, og ikke bare 20 minutter hver andre omgang. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 07.08.2025 08:32 Post subject: |
|
|
Analysen er jo klink fasit. Send til Alfred.
« Som motståndare till Rosenborg får man oftast tid på sig att bygga upp sitt spel». Ai, vondt å lese. Snakk om å spille motstanderne våre gode. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 07.08.2025 09:51 Post subject: |
|
|
Tordenbukser wrote: | Det MÅ flere inn! Ikke bare høyrekant. |
Det her. Man har balansert på kanten av stupet økonomisk lenge i påvente av salgene som kom nå.
Vi må nesten få fylt opp de gapene hullene i laget først. Og de nye spillerne må få litt tid på å komme inn i laget. Har egentlig satt forventningene på pause til neste år. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 07.08.2025 10:37 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Dette kommer dessverre til å ta mye mer tid enn folk her har tålmodighet til. Spørsmålet er bare om Alfred gidder å stå i det lenge nok. |
Jepp! |
|
Back to top |
|
 |
|