View previous topic :: View next topic |
Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
Tangvik |
|
2% |
[ 1 ] |
Reitan |
|
4% |
[ 2 ] |
M. Ceide |
|
2% |
[ 1 ] |
Nemcik |
|
6% |
[ 3 ] |
Pereira |
|
8% |
[ 4 ] |
Zeidan |
|
6% |
[ 3 ] |
Selnæs |
|
15% |
[ 7 ] |
Fossum |
|
0% |
[ 0 ] |
Broholm |
|
4% |
[ 2 ] |
Sæter |
|
0% |
[ 0 ] |
Holm |
|
30% |
[ 14 ] |
Nypan |
|
4% |
[ 2 ] |
E. Ceide |
|
15% |
[ 7 ] |
|
Total Votes : 46 |
|
Author |
Message |
Macha Veteran

|
Posted: 02.05.2025 14:37 Post subject: |
|
|
Altså, det fremgår ganske tydelig at den siden er til for å varsle på andre ting enn å klage på dommeravgjørelser/VAR. Trenger ikke bli helt patetiske, skjerpings. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.05.2025 15:06 Post subject: |
|
|
Det er vel bare litt humor? RBKweb i gamle dager hadde brigadert den klagesiden der, så hadde vi hatt det gøy med det et par dager og havnet i avisa og greier. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 02.05.2025 15:11 Post subject: |
|
|
Skjønner godt at folk vil gjøre noe når de opplever en sånn urett. Menneskelig det. |
|
Back to top |
|
 |
TI-84 Proff
|
Posted: 02.05.2025 15:19 Post subject: |
|
|
Molde-Brann ble vel spilt på nytt for maaange år siden. Da hadde Molde fått et straffespark inndratt på grunn av at Brann egentlig skulle gjøre bytter rett før straffesituasjonen. Mens jeg sitter her og skriver så lurer jeg på om det ikke egentlig var Brann som fikk straffesparket inndratt. Jaja.
Viktigste for Rosenborg sin del blir uansett å trene på angrep mot etablert forsvar, for det ble lite giftige angrep i førsteomgangen. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 02.05.2025 15:24 Post subject: |
|
|
Det må vi sikkert men det er ikke relevant i denne sammenheng, vi skåret 3 mål som alle skulle vært godkjent og totaldominerte hele kampen. |
|
Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 02.05.2025 15:24 Post subject: |
|
|
ElMar wrote: | Tror en del her inne feiltolker bildet som NFF har lagt ut. Om man zoomer inn på bilde, så ser man at de tynne strekene er de kroppsdelene som VAR mener er nærmest målet til KBK. Skuldra til KBK spilleren (mørk blå strek), og tåa til Nypan (rød strek). Så er de to linjene tatt ned til gressmatta, og man kan "bevise" at den rød streken er nærmere målet enn den blå, ergo blir det offside. (altså hånda til Nypan har ingen med dette å gjøre, ei heller leggen/kneet til KBK spilleren)
Hvis VAR ikke kan vise tydelig offside, blir det ikke omgjort. Men hvis VAR kan tegne linjer som viser at det er offside, selv om det er med millimetre, så blir målet annullert. Så det er altså det NFF forsvarer seg med, at her kan de bevise offside, om dog marginalt.
Men her er det flere faktorer som kommer inn:
Er det målt akkurat på treffpunktet på ballen? Se på ene video-svaret på innlegget på X. Det gjør iallefall meg usikker..
Med et bilde skrått bakfra er det vanskelig å få til en korrekt strek. Her bør man ha 3D-animasjon for å få det nærmere 100% korrekt.
Hva med tiden de brukte på å analysere denne situasjonen, som vel ingen er i tvil om er en marginal avgjørelse. Her må noen ha forhastet seg.
Man kan heller ikke vente 3,5t på å legge frem "beviset"
Noen her har også skrevet noen om at det ved tvilstilfeller skal gå i favør av det angripende lag. Men det er det ingen regel om. |
Mulig det er bare meg men… er ikke linjene i gresset smalere lengst bort mot Nypan enn nærmere kamera? Bror min lekte med et bilderedigeringsprogam i går og vi var vel enige om at det så litt pussig ut når man legger en linje på der gresset går og drar en kopi ned til der situasjonen er |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Rutinert
|
Posted: 02.05.2025 15:30 Post subject: |
|
|
Synes også linja deres er snedig, riktignok om man drar en linje gjennom deres egen linje ligger linjedommer dønn perfekt til.
 |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.05.2025 15:56 Post subject: |
|
|
Man ser med det blotte øyet at Nypan ikke er offside,. Trenger ikke noe VAR til det. Videre så var Holms første heading også 100% mål.
Jeg satt rett bak målt og ingen armer. Kun en vanlig snill duell. Straffen til KBK var heller ikke straffe. Slik kan vi ikke ha det og RBK bør klage avgjørelsen og få spilt kampen på nytt. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 02.05.2025 16:13 Post subject: |
|
|
Det som er rart på det bildet er at varlinjene og midtstreken ikke ser parallelle ut i det hele tatt. Mulig det har noe med vinkelen i forhold til kamera, men ser snodig ut. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 02.05.2025 16:33 Post subject: |
|
|
Ok - ser nå at jeg tok feil angående offsiden. Det var offside på Nypan, men målet til Noah burde ha stått.
https://www.dagbladet.no/...g/83034355 |
|
Back to top |
|
 |
Batigoll Junior
|
Posted: 02.05.2025 16:48 Post subject: |
|
|
Hvorfor blir offside målet til Nypan tatt som avspark fra midtsirkelen i stedet for bak i banen der Nypan var i «offside»? |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 02.05.2025 17:09 Post subject: |
|
|
Om denne kampen var spilt i Asia eller Sør-Amerika ville folk mistenkt kampfiksing. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 02.05.2025 17:54 Post subject: |
|
|
1.Enten er linja satt på skrå for at det skal forsvare offside eller så er banen på lerkendal skeiv.
2. Ballen har enda ikke forlatt foten til Ceide på stillbildet.
Nypan bremser altså, KBK spilleren løper bakover. ta nytt stillbilde selv med skrå linje 0.1 sekund senere så blir onsiden enda klarerer.
Misliker sterkt at dommerne sitter å forvarer hverandre og egen svada istede for å erkjenne feil som de nok kommer til å bli avslørt på.
Enten får de bruke hue ellers så får de la være å gripe inn (VAR) og la dommeren stå for feilvalgene selv og ta konsekvensen av rævva dømming.
Hjelper ikke at dømminga er Rævva og VAR legger til både krem og kirsebær bare for å opphøye det enda mere >< _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 02.05.2025 19:03 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | Altså, det fremgår ganske tydelig at den siden er til for å varsle på andre ting enn å klage på dommeravgjørelser/VAR. Trenger ikke bli helt patetiske, skjerpings. |
Kan melde inn mistanke om kampfiksing. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 02.05.2025 19:13 Post subject: |
|
|
Votten wrote: | Macha wrote: | Altså, det fremgår ganske tydelig at den siden er til for å varsle på andre ting enn å klage på dommeravgjørelser/VAR. Trenger ikke bli helt patetiske, skjerpings. |
Kan melde inn mistanke om kampfiksing. |
Som er en fuckings joke.
Sub 90-IQ supporteroppførsel |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 02.05.2025 19:22 Post subject: |
|
|
Trasig historie det her ja. Det handler nok mye om to ting: inkompetanse hos dommer og VAR-dommer, samt tradisjonen med å forsvare dommerne uansett. Jeg kan forstå at man vil verne dommere mot hets, særlig når vi har sett hvordan enkeltmennesker og deres familier blir utsatt for ting i utlandet, men hele dommerapparatet med ledelsen i spissen, mister etter hvert troverdighet når det aldri blir tatt dyp og skikkelig selvkritikk med visse merkbare konsekvenser. Dommerteamet og ledelsen må først tydelig erkjenne feil (noe noen dommere har gjort før), og så gjøre noe konkret for å unngå feil ved neste korsvei. Det blir hakk i plata, samme type flauser uke etter uke. |
|
Back to top |
|
 |
ElMar Proff
|
Posted: 02.05.2025 20:22 Post subject: |
|
|
Toilling wrote: | Synes også linja deres er snedig, riktignok om man drar en linje gjennom deres egen linje ligger linjedommer dønn perfekt til.
 |
Tror at årsaken er at de har et program som hensyntar at bildet er tatt bakfra. At derfor vil streken også se unøyaktig ut. Men hvem vet, kanskje de bare har Temu versjon.. _________________ Fotball e følelsa, gode følelsa  |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 02.05.2025 20:32 Post subject: |
|
|
Forstår ikke hvorfor vi fortsetter med å diskutere offsiden.Det var en offside, noe jeg ikke trodde før jeg så bildene fra NFF.
Men, målet til Noah skulle ALDRI ha vært annulert. Det er jo skandalen her. Skandalen er ikke offsiden. |
|
Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 02.05.2025 21:25 Post subject: |
|
|
Jo, det er en skandale at man dømmer offside her. Vi har ikke utstyret til å kunne måle såpass marginale offsider som dette skal være. Ikke har kameraene nok bilder i sekundet, og ikke har kameraene god nok oppløsning til å kunne vurdere nøyaktig. |
|
Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 02.05.2025 21:31 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 02.05.2025 21:35 Post subject: |
|
|
I følge dokumentasjonen til NFF så er deltoid/øvre del av overarmen med i vurderingen når offsidelinjen settes: https://www.fotball.no/gl...ffside.pdf
I alle bilder jeg har sett fra NFF så er deler av denne kroppsdelen på KBK-spilleren innenfor offsidelinjen. Noe som jeg synes ser ut som om de to spillerne er på linje?
Jeg tror det beste er å innrømme at VAR ikke skulle ha blitt brukt, Moen, i stedet for å dvele ved bortforklaringer. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.05.2025 22:11 Post subject: |
|
|
VAR-sjef Svein Oddvar Moen tar en prat med TV 2 om den marginale offsideavgjørelsen.
– Det er en situasjon som er offside, der vi setter punkter på ut ifra systemet på foten til Nypan og på skulderen til KBK-spilleren. Da viser de punktene som blir satt, at han er offside, sier han til TV 2, og fortsetter:
– Og så er det en veldig åpen situasjon (få spillere involvert). Vi kommuniserte i fjor at det var marginale situasjoner med mange spillere, der det ville ta lang tid, at vi skulle støtte dommerens avgjørelse på banen. I dette tilfellet er det en veldig åpen situasjon, der det går veldig kjapt å sette punkter og triangulere.
Les mer: Kraftige reaksjoner: – Da blir jeg sjokkert
Pirlo wrote: | Ville Holm scorer det andre om ikke det første ble annulert? Det blir jo rent hypotetisk. Planen var jo tydeligvis å slutte å spille fotball når vi fikk et mål. |
Jeg brukte samme resonnement da jeg valgte å tone avgjørelsen litt ned på forsida i går - og heller konstatere at videdommer Nilsen og kollega Stian Røvig Sletner generelt kom veldig i fokus.
Personlig er jeg mest oppgitt over at norske dommere er så ærekjære og overlegne at de ofte overprøver innsigelser fra videodommerne. Føler at dommerne i andre land er ydmyke på at kollegaene tross alt har studert bildene nøye og at det er med god grunn at man blir kalt bort til skjermen.
Batigoll wrote: | Hvorfor blir offside målet til Nypan tatt som avspark fra midtsirkelen i stedet for bak i banen der Nypan var i «offside»? |
Nei, ballen ble flyttet tilbake og tatt omtrent fra der Nypan ble dømt offside.
Altså litt dårlig at flere RBK-spillere ikke fikk det med seg.
Tyholt wrote: | Kan ikke klubben klage inn dette når det blir så voldsomme åpenbare feil? |
Jeg ble litt overrasket da Berdal snakket om å legge inn protest i dag. Det var for det første altfor seint - og muligens på for tynt grunnlag.
NFF i reaksjonsreglementet wrote: | § 5-3.Grunnlag for protest
(1) Protester kan kun fremmes på følgende grunnlag:
a. at et lag har benyttet spiller som ikke var spilleberettiget,
b. feil fra arrangøren av kampen,
c. grove feil ved dommerens forståelse eller praktisering av regelverket, men ikke feil i dommerens skjønnsutøvelse,
d. at kampen ble spilt med en ikke-nøytral eller uautorisert dommer etter bestemmelsene i kampreglementet § 12-5 (5) og (6) og breddereglementet § 9-5 (5) eller (6)
e. andre vesentlige forhold som har ledet til at kampen ikke ble avviklet på sportslige vilkår.
(...)
§ 5-5.Frister
(1) Gjelder protesten forhold oppstått før kampen, må dommeren og motstanders kaptein varsles om at protest vil bli nedlagt før kampen igangsettes.
(2) Gjelder protesten forhold under kampen, må lagets kaptein, trener eller lagleder etter kampens slutt og innen dommeren har forlatt spillebanen eller dens område, varsle dommeren at protest vil bli nedlagt.
(3) Gjelder protesten manglende spilleberettigelse, må den klubb som vil protestere senest innen 48 timer etter kampens slutt per e-post varsle den myndighet kampen sorterer under at protest vil bli nedlagt.​1
(4) Protest må inngis innen tre dager etter kampens slutt. Protest sendes per e-post til Forbundsstyret i saker etter § 5-2 (1) og til krets i saker etter § 5-2 (2). |
|
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 02.05.2025 23:25 Post subject: |
|
|
Vi kommer aldri til å kjempe om gull dersom dette er fokuset og overskriftene vi skal skape hver gang vi taper poeng med noen dommersituasjoner som er nogenlunde diskuterbare. Vi skaper unødvendig press på lagets resultater og tar vekk fokus fra egen prestasjon. Laget fremstår som bortskjemte, noe som er stikk motsatt av hva vi ellers har gjort under Johansson. |
|
Back to top |
|
 |
EHAa Junior
|
Posted: 03.05.2025 00:05 Post subject: |
|
|
Ærlig talt.
Det må være lov for en supporter å være litt misfornøyd når en 3-0 seier plutselig belønnes med 1 poeng. |
|
Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 03.05.2025 09:56 Post subject: |
|
|
Helt naturlig å reagere på det som skjedde på torsdag. Men som Alfred har uttalt allerede, laget har lagt det bak seg og vendt blikket mot Bryne. De blir ikke påvirket av at vi supportere harselerer videre på twitter og diverse forum. |
|
Back to top |
|
 |
|