View previous topic :: View next topic |
Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
Tangvik |
|
2% |
[ 1 ] |
Reitan |
|
4% |
[ 2 ] |
M. Ceide |
|
2% |
[ 1 ] |
Nemcik |
|
6% |
[ 3 ] |
Pereira |
|
8% |
[ 4 ] |
Zeidan |
|
6% |
[ 3 ] |
Selnæs |
|
15% |
[ 7 ] |
Fossum |
|
0% |
[ 0 ] |
Broholm |
|
4% |
[ 2 ] |
Sæter |
|
0% |
[ 0 ] |
Holm |
|
30% |
[ 14 ] |
Nypan |
|
4% |
[ 2 ] |
E. Ceide |
|
15% |
[ 7 ] |
|
Total Votes : 46 |
|
Author |
Message |
Tyholt Proff
|
Posted: 02.05.2025 06:33 Post subject: |
|
|
Kan ikke klubben klage inn dette når det blir så voldsomme åpenbare feil? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.05.2025 08:27 Post subject: |
|
|
Fy faen, det er jo komplett skandale. Og det er jo slike skandaler hver jævla runde. Men det er jo dette tullingene i NFF, Strindheim og breddeklubbene vil ha, man lurer jo på om man gidder følge med mer. VAR gjør ikke fotballen mer rettferdig, det bare gjør at man får mye mer dommerhets og mistanker om korrupsjon. At noen kan forsvare dette systemet er helt utrolig. |
|
Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 02.05.2025 08:27 Post subject: |
|
|
Blir litt målløs kjenner jeg.
Leggen er da altså a' tåa til Nypan, men de bruker da ikke det som er ovenfor leggen... kneet, hofta, skuldra... alle kroppsdeler det er lovlig å score med.
Er det noe jeg ikke forstår i offside reglene her? Eller er det bare helt åpenbart at NFF's dommerstand og VAR er helt totalt på bærtur (noe vel tidlig mtp årstiden)...
Blir matt, for en fredag! |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7061 Location: South-west coast exile
|
Posted: 02.05.2025 08:28 Post subject: |
|
|
Jeg fikk bare sett andre omgang, så hvordan førsteomgang var veit jeg rett og slett ikke. Jeg syns vel egentlig ikke at prestasjonen er så katastrofal som mange skal ha det til. Vi kjører andreomgangen fullstendig, men klarer ikke å skape mange nok store sjanser. Der er jeg helt enig. Det vi klarer godt er å kvele et hvert kontringsforsøk KBK kommer med. Det skal vi ta med oss. God andreomgang av M. Ceide. Vi trenger mye mer bevegelse og kombinasjoner mot lavtliggende forsvarsblokker. Vi trenger kanskje særlig at noen prøver seg på det bakrommet som fins, for å strekke i KBK-strukturen. Det blir for stillestående og omstendelig i etablert angrep. Jeg er helt sikker på at Alfred & Co. har sett mye mer enn det jeg har fått med meg uansett, så der er jeg ikke bekymra.
Men - selv om prestasjonen ikke er all verden - så skal vi altså ha 2, mest sannsynlig 3 mål denne kampen. Vi blir jo bokstavelig talt fradømt minst ett mål, og dermed seieren. Vi gjorde oss fortjent til å vinne fordi vi skåra 3 mål. At dommer/VAR-teamet klarer å dømme vekk målet til Holm er helt ubeskrivelig svakt. Jeg syns det blir tullete å skulle skylde på oss selv når vi gjør akkurat det vi skal gjøre for å vinne denne kampen (Reelt sett vant vi 2/3-0). Her blir vi 100% fradømt seieren. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 02.05.2025 08:45 Post subject: |
|
|
Thulian wrote: |
Blir litt målløs kjenner jeg.
Leggen er da altså a' tåa til Nypan, men de bruker da ikke det som er ovenfor leggen... kneet, hofta, skuldra... alle kroppsdeler det er lovlig å score med.
Er det noe jeg ikke forstår i offside reglene her? Eller er det bare helt åpenbart at NFF's dommerstand og VAR er helt totalt på bærtur (noe vel tidlig mtp årstiden)...
Blir matt, for en fredag! |
Nypan har ganske klart foten i offside så - dessverre - er det korrekt idømt.
EDIT: nei der tok jeg feil faktisk.
Om offside: Det skal dømmes offside hvis hodet, kroppen eller beina nærmere motstanderens mål enn ballen og den nest bakerste motspilleren idet ballen blir spilt eller berørt av en medspiller på motstanderens banehalvdel. Armer og hender er unntatt.
KBK-spilleren har faktisk overkropp/skulder nærmere eget mål enn foten til Nypan. Det er feil. |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Rutinert
|
Posted: 02.05.2025 08:47 Post subject: |
|
|
Både knær og skuldre til KBK-spiller holder Nypan onside. Sykt at du ikke ser det, å enda sykere at VAR ikke ser det. _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 02.05.2025 08:51 Post subject: |
|
|
Hva er egentlig mulighetene for omkamp her, har det skjedd før i liknende tilfeller? _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 02.05.2025 08:51 Post subject: |
|
|
Nå er faktisk begeret fullt mhp norsk dommerstand. Dette går direkte på NFF og dommersjef Hauge som tillater at norsk eliteserie dømmes av inkompetente dommere og med gårsdagen som ett absolutt bunnmål.
Det er ett ledelseproblem fordi de fleste ES dommerne kunne hevet swg betraktelig hvis linja hadde vært på spilleforståelse og ikke en teknisk vurdering av ett regelverk. Så det også mot Enga med Nypan.
Så i går
1 annullering pga en ikke forseelse, den offsiden er ikke offside og straffen er ikke straffe.
Den siste er interessant ,Sjøvold mot Spurs fikk en billig straffe mot seg, men der sparket han opp fra lik posisjon ( side om side) , i går så skal Emil klarere og er foran ballen,KBK spilleren hopper inn bakfra med høy fot, blir truffet og går ned. Skulle deg være noe så er det frispark til oss.
Er sint ennå og jeg fikk ikke sett kampen på Lerkendal…. |
|
Back to top |
|
 |
Mighty Senior

|
Posted: 02.05.2025 08:59 Post subject: |
|
|
For et rotete opplegg! Kjenner meg fortsatt helt utmattet dagen etter. Er egentlig ikke så kategorisk imot VAR, men dette var jo bare ræl, rot og to poeng vi skulle hatt! 4 VAR-situasjoner, og alle er rare! Glad det er ny kamp på søndag, for tror ikke jeg klarer å konsumere noe rosenborg-nyheter frem til da. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.05.2025 09:29 Post subject: |
|
|
Tidligere i sesongen annullerte linjedommeren en FKH-scoring mot Tromsø. VAR lot dommerens annullering stå og Svein Oddvar Moen sa i ettertid at det var korrekt fordi bildene ikke viser at det var åpenbart feil. En rimelig linje. Men på Lerkendal er linjen tydeligvis en annen. Men det er vel rettferdighet det da. Vi får spørre noen i Strindheim, de kan nok forklare meg dette. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 02.05.2025 09:35 Post subject: |
|
|
Yv89 wrote: | Både knær og skuldre til KBK-spiller holder Nypan onside. Sykt at du ikke ser det, å enda sykere at VAR ikke ser det. |
Les igjen du. Fra venstre til høyre. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 02.05.2025 09:46 Post subject: |
|
|
Har sett mye rart opp igjennom men denne tar kaka. Her har VAR og dommer i samarbeid misbrukt makten sin med formål om å frata hjemmelaget seiern. Finner ikke noen annen måte å forklare den bisarre avslutningen på. At de hverken svarer for seg eller viser reprise av hendelsen mens de gjør tidenes raskeste vurdering sier det meste. Regner med at Berdal sjekker hvilke muligheter vi har her. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 02.05.2025 09:52 Post subject: |
|
|
Har aldri hørt om en kamp på toppnivå hvor resultat har blitt endret i ettertid, eller det er blitt spilt omkamp, pga. dommerfeil, uansett hvor grove de måtte være. Tviler på at det finnes noen hjemmel i lovverket for å kreve dette. Det måtte i så fall vært om det kom frem at dommeren har mottatt penger eller lignende?
Er vel kun i tilfeller hvor ikke-berettigede spillere er blitt brukt at resultatet er endret i ettertid (Legia - Celtic i CL kval for noen år siden). I Norge kastet de ikke engang KFUM ut av cupen etter tilsvarende feil. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.05.2025 09:54 Post subject: |
|
|
Troillongan wrote: | Hva er egentlig mulighetene for omkamp her |
Det er 0%.
Rett og slett skandalekamp fra dommer og var. Fortsatt sint. |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 02.05.2025 10:04 Post subject: |
|
|
Bare å glemme omkamp og endring av resultatet, det vil aldri skje. Men det er uansett en kjempeskandale og både dommer og VAR-dommer bør få seg en lang pause. Spesielt siden de ikke en gang gidder å gå ut og ta ansvar og innrømme feil. Dette er nivået på dømmingen i Norge og så lenge det bare aksepteres at det er så dårlig så vil det ikke bli bedre.
Synes det er rimelig sykt at dommerne ikke er dommere på heltid. Skjønner jo at de ikke vil selv, for det de har jo en gullkantet avtale slik det er nå og det er i tillegg akseptert at man er på et elendig nivå. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 02.05.2025 10:04 Post subject: |
|
|
Vi kan ikke begynne å ha omkamp på slikt. Tviler dog på at å annullere 2-0 i det 95. minutt var bevist for å sabotere noe som helst. Mest sannsynlig så vinner jo RBK kampen uansett vurdering.
Det eneste plausible jeg kan se for å annullere denne er tilsvarende situasjon som i PL der VAR mener å bekrefte dommerens avgjørelse, men har misforstått og trur at det er dømt offside på banen. VAR bekrefter på grunn av manglende bevis at det er offside ettersom det er det de trur er avgjørelsen på banen.
Kravet om raske avgjørelser legger jo opp til at misforståelser skjer når man skal skynde seg så innmari. VAR-protokollen er jo klokkeklar på at tidsbruk er underordnet riktige avgjørelser.
Så blir veldig spennende å høre lydklipp fra vurderingen om NFF frigir den noen gang... |
|
Back to top |
|
 |
Stallone Senior

|
Posted: 02.05.2025 10:06 Post subject: |
|
|
Da Kbk fikk straffe, tenkte jeg: "Da det var da pokker, men vi leder 2-0 og tilleggstiden er for lengst over. Dette blir seier likevel." Men så ser jeg på resultattavlen på TVen: 1-0. Jeg tenkte at dette var feil, en sen oppdatering eller noe. Men så sjekket jeg VGlive: annullert scoring på grunn av offside. Det var ingen informasjon fra kommentatorer eller bilder som bekreftet en offside. |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Rutinert
|
Posted: 02.05.2025 10:20 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | Yv89 wrote: | Både knær og skuldre til KBK-spiller holder Nypan onside. Sykt at du ikke ser det, å enda sykere at VAR ikke ser det. |
Les igjen du. Fra venstre til høyre. |
Jeg svarte før du endret mr.obvious  _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 02.05.2025 10:29 Post subject: |
|
|
Stallone wrote: | Da Kbk fikk straffe, tenkte jeg: "Da det var da pokker, men vi leder 2-0 og tilleggstiden er for lengst over. Dette blir seier likevel." Men så ser jeg på resultattavlen på TVen: 1-0. Jeg tenkte at dette var feil, en sen oppdatering eller noe. Men så sjekket jeg VGlive: annullert scoring på grunn av offside. Det var ingen informasjon fra kommentatorer eller bilder som bekreftet en offside. |
tv2 gjorde alt de kunne for å skjule dette. Klassisk tv2 dessverre. De har vel vært anti rbk siden midten av 90 tallet. _________________ I have spoken. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 02.05.2025 10:30 Post subject: |
|
|
Stallone wrote: | Det var ingen informasjon fra kommentatorer eller bilder som bekreftet en offside. |
Fordi 1) de tok avgjørelsen ekstremt raskt, kommentator skjønte like lite 2) de har ingen bilder som bekrefter offside. Legg til at kampen skulle vært avblåst når kbk får billig straffe og man er usikker på hva som akkurat har skjedd. Skandale.
Last edited by Montana on 02.05.2025 10:32; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
ElMar Proff
|
Posted: 02.05.2025 10:30 Post subject: |
|
|
Tror en del her inne feiltolker bildet som NFF har lagt ut. Om man zoomer inn på bilde, så ser man at de tynne strekene er de kroppsdelene som VAR mener er nærmest målet til KBK. Skuldra til KBK spilleren (mørk blå strek), og tåa til Nypan (rød strek). Så er de to linjene tatt ned til gressmatta, og man kan "bevise" at den rød streken er nærmere målet enn den blå, ergo blir det offside. (altså hånda til Nypan har ingen med dette å gjøre, ei heller leggen/kneet til KBK spilleren)
Hvis VAR ikke kan vise tydelig offside, blir det ikke omgjort. Men hvis VAR kan tegne linjer som viser at det er offside, selv om det er med millimetre, så blir målet annullert. Så det er altså det NFF forsvarer seg med, at her kan de bevise offside, om dog marginalt.
Men her er det flere faktorer som kommer inn:
Er det målt akkurat på treffpunktet på ballen? Se på ene video-svaret på innlegget på X. Det gjør iallefall meg usikker..
Med et bilde skrått bakfra er det vanskelig å få til en korrekt strek. Her bør man ha 3D-animasjon for å få det nærmere 100% korrekt.
Hva med tiden de brukte på å analysere denne situasjonen, som vel ingen er i tvil om er en marginal avgjørelse. Her må noen ha forhastet seg.
Man kan heller ikke vente 3,5t på å legge frem "beviset"
Noen her har også skrevet noen om at det ved tvilstilfeller skal gå i favør av det angripende lag. Men det er det ingen regel om. _________________ Fotball e følelsa, gode følelsa  |
|
Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 02.05.2025 10:35 Post subject: |
|
|
Kvaliteten på bildene tilsier at det ikke et mulig å legge seg på et slikt presisjsonsnivå, til det er feilmarginen for stor. Man kan ikke tegne tynne streker med Nokia 3330 heller. Her bruker man teknologi uten å ta høyde for utstyret som benyttes. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 02.05.2025 10:41 Post subject: |
|
|
ElMar wrote: |
Noen her har også skrevet noen om at det ved tvilstilfeller skal gå i favør av det angripende lag. Men det er det ingen regel om. |
Veldig godt innlegg. Det som nok også er med på å forvirre er denne endringen ifra i fjor:
https://www.fotball.no/do...e-for-var/
"Fra 1. august gjelder følgende for «marginale offsidesituasjoner knyttet til mål»:
VAR vil redusere tidsbruken når man ser at det er meget marginale avgjørelser.
VAR kan med bakgrunn i bildene støtte avgjørelsen som er tatt på banen."
Hva dette betyr i praksis er svært vanskelig å si. Man har her en marginal avgjørelse. Man skal bruke mindre tid. Så langt kan man forstå det.
Det siste punktet "med bakgrunn i bildene støtte avgjørelsen" er for meg veldig intetsigende. Hva betyr det?
Skal man i slike situasjoner ikke tegne linjer i det hele tatt?
Skal linjene som i dette tilfelle viser marginal avgjørelse overses?
Hva er definisjonen på marginal? |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 02.05.2025 10:46 Post subject: |
|
|
Det ironiske er jo at dersom keeperen hadde reddet skuddet til Nypan og slått det ut til corner, hadde ikke VAR grepet inn, og vi hadde antakelig brukt nok tid på corneren til at dommeren hadde blåst av kampen. |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 02.05.2025 10:57 Post subject: |
|
|
Dette har Svein Oddvar Moen sagt om marginale avgjørelser tidligere:
Quote: | VAR-sjef Svein Oddvar Moen sier Haugesund ikke ble snytt for scoring, men at situasjonen er marginal.
– Nei, det tror jeg ikke de ble. Det er en veldig marginal vurdering. Når vi snakker centimeter-nivå, så kan vi ikke være sikre. Derfor så støtter vi avgjørelsen. Det er assistentdommer som tar en vurdering som VAR-teamet støttet fordi det ikke finnes klare bevis på det motsatte, sier Moen til Haugesunds Avis. |
Så da er det jo interessant at man valgt å bruke 60 sekunder på å gjøre om en ekstremt marginal avgjørelse i går, for å så slenge ut et "bildebevis" tre timer senere (som ikke er i nærheten av å bevise noe annet enn hvor upresist hele systemet er).
Nå forventer jeg faktisk at klubbene og mediene kjører NFF hardt på dette her. For dette går ikke. Det er helt uakseptabelt. _________________ Alle må gå. |
|
Back to top |
|
 |
|