View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Choirboy Proff
|
Posted: 03.03.2025 00:21 Post subject: |
|
|
Hvit mann som pusher 50 wrote: | Det blir vel seende ut som det gjør i andre land der man kjører høst-vår-sesong? |
Noe slikt som dette altså?
Når siste seriekamp med nåværende format er spilt i begynnelsen av desember så skal det gå mer enn et halvt år til neste tellende kamp spilles? Jeg regner med at første serierunde på ny ordning vil spilles i siste halvdel av juli måned. Må vel isåfall bli verdenshistoriens desidert lengste oppkjøring til ny sesong? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.03.2025 09:15 Post subject: |
|
|
Choirboy wrote: | Henri? Rent praktisk hvordan ser du for deg at overgangsåret vil bli seende ut dersom man gjør om serien til høst vår? |
Vet ikke og jeg har ikke ofret det en tanke, synes det er det minst interessante aspektet ved den diskusjonen. Du får spørre de som vil snu serien. |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 03.03.2025 11:38 Post subject: |
|
|
Den eneste jeg har sett som har antydet at man skal snu serien til høst-vår er en bruker som heter Henri i et innlegg i denne tråden kl.1712 igår hvor vedkommende påstod at neste år kommer det et forslag om å snu serien på Tinget. I mitt hode er dette et urealistisk forslag men jeg er åpen for at jeg kan ta feil her. Det kan jo skje at andre ser løsninger som jeg ikke ser. Så derfor spør jeg. Hvordan ser du for deg at man løser overgangsåret? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.03.2025 11:58 Post subject: |
|
|
Hei Choirboy, du tar posten min for bokstavlig. Jeg burde skrevet "Det skal ikke forundre meg om det neste år kommer forslag om sluttspill og seriespill høst-vår." Dette skrev jeg fordi det er dårlige forslag som har vært diskutert tidligere og som sannsynligvis har en del støtte blant de samme pampene som er for VAR og for å snu cupen. Jeg har ingen idé om hva de måtte mene om overgangsvinduene. Beklager at jeg forvirret deg med å skrive på en sleivete måte. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 03.03.2025 14:26 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | Cupen snudd også ja, fy faen for ei mørk helg. Full seier for NFF-pampene. Klavenes må være den verste presidenten i historien? Neste år kommer forslag om sluttspill og seriespill høst-vår. |
Ikke satt meg inn i detaljene, men på generelt grunnlag syns jeg det er supert å snu cup'en. Helt tullete å arrangere den finalen i desember, som det har blitt en del ganger nå. |
|
Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 03.03.2025 15:51 Post subject: |
|
|
Jeg mener cupen bør følge serien, derfor er jeg livredd at NFF nå skal komme med forslag om å endre seriespillet.
Å snu cupen er bare for at norske lag som spiller i Europa skal kunne stille med b og c-lag i første rundene når det er tett med CL/EL osv samt seriespill. Kjøper ikke noe annet argument all den tid seriestarten blir fylt med hardere kamper til de som er videre. Så vi er helt sikre på at spillere starter sesongen med slitasje og skader.
Alt av cup eventyr osv er borte. Slutt på askeladd historier framover _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 03.03.2025 19:01 Post subject: |
|
|
Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i dette, men bare har skummet gjennom argumentene her. Blir det ikke like mange kamper pr år, uavhengig av når de spilles? Og er det ikke (fare for) vinterføre i mars? I så fall er det jo mange flere lag som potensielt blir rammet av dette etter denne omleggingen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.03.2025 20:22 Post subject: |
|
|
Jeg føler at NFF-styret har gått litt i vranglås med at man bare skal benytte midtuker til cupen på høsten.
Jeg mener at opplegget rundt 2010 med kvartfinaler i helg i midten av august hadde vært perfekt for e-cuplagene, som dermed kunne ha hvilt spillere uten å risikere tapte seriepoeng eller å måtte flytte seriekampen.
Dessuten vil jeg tro at den nye lange landskampspausen på høsten fra og med 2026 (21. sepember til 6. oktober) ikke betyr at det ikke blir ledig midtuke for semifinaler i slutten av oktober - sånn som i år.
Forresten noen som fulgte debatten og som kan bekrefte at det stemmer at hele forslaget til styret ble vedtatt? Altså at det blir walkover for eliteserielagene i 1. og 2. runde i høst samt at det blir egen kamp mellom norgesmesteren 2025 og norgemesteren 2025/26 for å avklare som får spille europaliga 2026/27? Jeg har valgt å anta det på forsida ... |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 04.03.2025 10:10 Post subject: |
|
|
"Skape plass i kalenderen", der altså. Jeg velger fortsatt å hevde at det blir akkurat like mange dager hvert år, til tross for denne endringen. |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 04.03.2025 11:57 Post subject: |
|
|
Som sagt så vil Eliteserien komme inn i den tredje runden av NM 2026. Som da vil si med 16 lag. Siden runden består av 32 lag så vil dette medføre at 16 klubber vil gå videre fra 2.runde av NM. Dette vil medføre at i den første runden av Norgesmesterskapet vil det være 64 lag som deltar. En halvering av normalen som består av 128 klubber.
Jeg vil anta at OBOS-ligaen samt Postnord vil slippe å måtte kvalifisere seg til den første ordinære runden.
I OBOS-ligaen er det 16 lag og i Postnordligaen er det i utgangspunktet 28 lag men siden andrelaget til Brann er med her så vil det medføre at 27 lag fra Postnord vil delta i NM. Totalt er det da 43 lag fra Postnord og OBOS som skal inn her.
Dette vil medføre at 21 vinnere fra den siste kvalifiseringsrunden vil gå inn i den første ordinære runden.
NFF har vel antydet at det vil bli 4 kvalifiseringsrunder med ny ordning?
Stemmer dette så vil det medføre at 168 vinnere vil gå videre fra første kvalifiseringsrunde. 84 vinnere vil gå videre fra andre kvalifiseringsrunde. Og 42 vinnere vil gå videre fra den tredje kvalifiseringsrunden.
168 vinnere vil medføre 168 kamper som da vil si 336 lag som vil få anledning til å være med i den første kvalifiseringsrunden.
Hvor langt ned i divisjonene kommer man da dersom man fjerner alle andrelag og eventuelle tredjelag med 336 lag under Postnordnivå? |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 04.03.2025 12:20 Post subject: |
|
|
Haha. Lurer på om breddeklubbene skjønte hva de stemte for. Antall lag som kommer i posisjon til å få oppleve en cupfest med besøk av en eliteserieklubb, blir altså redusert fra 112 til 16. Cupen slik vi kjenner den blir i praksis nedlagt. |
|
Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3636 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
Posted: 04.03.2025 15:29 Post subject: |
|
|
Kjenner norsk fotball havner mer og mer inn i periferien for meg.
Syns alt av tradisjoner og ting man elsker bare blir revet vekk av det jævla tinget og NFF
Tid er det nok av for å få avikla cupen i ett kalenderår, men neida. Her skal den gå over to sesonger. Idiotisk
Cupen er og har alltid vært en fin avslutning på sesongen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.03.2025 22:00 Post subject: |
|
|
Skal sies at det blir vanlig 1. og 2. runde f.o.m. seinsommeren 2026.
Står ingenting der om walkover i 1. og 2. runde samt fri trekning 4. runde, men jeg velger å tro at referenten har notert ned vedtaket korrekt. Jeg får evt. ta en kikk på opptaket ved tid og stunder. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.03.2025 12:46 Post subject: |
|
|
Choirboy wrote: | Hvit mann som pusher 50 wrote: | Det blir vel seende ut som det gjør i andre land der man kjører høst-vår-sesong? |
Noe slikt som dette altså?
Når siste seriekamp med nåværende format er spilt i begynnelsen av desember så skal det gå mer enn et halvt år til neste tellende kamp spilles? Jeg regner med at første serierunde på ny ordning vil spilles i siste halvdel av juli måned. Må vel isåfall bli verdenshistoriens desidert lengste oppkjøring til ny sesong? |
Hvordan gjorde de det da de la om fra høst-vår-serie til nåværende opplegg på 60-tallet? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 14.03.2025 22:49 Post subject: |
|
|
Norsk Tipping ligaen avdeling 1 Sesong 2024:
12 av 14 lag er IKKE andrelag
Norsk Tipping ligaen avdeling 2 Sesong 2024:
10 av 14 lag er IKKE andrelag.
Norsk Tipping ligaen avdeling 3 Sesong 2024:
Norsk Tipping Ligaen avdeling 4 Sesong 2024:
Norsk Tipping ligaen avdeling 5 Sesong 2024:
Norsk Tipping ligaen avdeling 6 Sesong 2024:
Dette vil medføre at 62 klubber fra fjorårets tabeller i Norsk Tipping ligaen vil få innpass i den første kvalifiseringsrunden av NM 2026. Som da vil medføre at det blir plass til 22 lag fra fjorårets kretsserie land og strand rundt. Hvilke 22 lag det skal bli skal NFF få lov til å finne ut.
Denne linken her er kilden til utregningene mine.
https://www.norskfotball....n07c5DDAKg |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 19.03.2025 08:41 Post subject: |
|
|
Her er klubbene som kommer inn i kvalifiseringen til NM 2026.
Bærum
Fløya
Frigg
Funnefoss/Vormsund
Gamle Oslo
Harstad
Junkeren
Skjervøy
Sortland
Ulfstind
Ullern
Byåsen
Melhus
Nardo
Spjelkavik
Surnadal
Tiller
Trygg/Lade
Volda
Bjørkelangen
Elverum
Gjøvik-Lyn
Lillehammer
Lørenskog
Nordstrand
Skedsmo
Skjetten
Ã…ssiden
Askøy
Bjarg
Fana
Fjøra
Fyllingsdalen
Førde
Gneist
Loddefjord
Lyngbø
Os
Brodd
Djerv 1919
Hinna
Madla
Sola
Staal Jørpeland
Stord
Torvastad
Vidar
Vindbjart
VÃ¥g
Drøbak-Frogn
Flint
Fram Larvik
Grei
Kvik Halden
Lokomotiv Oslo
Oppsal
Ready
Ørn Horten
Kvik
Frøya
Ã…rdal
Florø
Mandalskameratene
Vigør
Ã…skollen
Verdal
Orkla
Mosjøen
Gjelleråsen
Sprint/Jeløy
Mjølner
Vestfossen
Åsgårdstrand
Ã…ndalsnes
Fauske/Sprint
Melbo
Finnsnes
Bossekop
Holmlia
Hallingdal
RÃ¥de
Rollon
Halsen
Brumunddal
Link til artikkelen.
https://www.fotball.no/tu...l-nm-2026/ |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 23.04.2025 14:36 Post subject: |
|
|
Kampen i første kvalifiseringsrunde må spilles senest 29. mai og NFF vil beramme kampene etter oppsatte seriekamper for lagene.
Slik spilles første kvalifiseringsrunde:
Bossekop - Skjervøy
Finnsnes – Harstad
Fløya – Ulfstind
Melbo – Junkeren
Mjølner – Sortland
Mosjøen – Fauske/Sprint
Verdal – Byåsen
Orkla – Nardo
Tiller – Melhus
Kvik – Trygg/Lade
Åndalsnes – Surnadal
Rollon - Spjelkavik
Florø – Volda
Årdal – Førde
Lyngbø – Fjøra
Frøya – Os
Loddefjord – Gneist
Askøy – Fana
Fyllingsdalen – Bjarg
Djerv 1919 – Stord
Brodd - Torvastad
Sola – Staal Jørpeland
Hinna – Madla
Mandalskameratene – Vidar
Vigør – Våg
Donn - Vindbjart
Flint – Fram
Åsgårdstrand – Ørn Horten
Ã…skollen - Vestfossen
Hallingdal – Åssiden
Brumunddal – Gjøvik-Lyn
Lillehammer – Elverum
Gjelleråsen – FUVO
Lørenskog – Bjørkelangen
Skjetten – Skedsmo
Holmlia – Nordstrand
Ullern – Oppsal
Grei – Gamle Oslo
Ready – Bærum
Lokomotiv Oslo - Frigg
Sprint-Jeløy – Drøbak-Frogn
Råde – Kvik Halden
Vinnerne av denne runden går videre til 2.kvalifiseringsrunde. De vil der danne 21 kamper. Hvor de 21 vinnerne går rett til første ordinære runde. Hvor 16 lag fra OBOS er direktekvalifisert til sammen med 27 lag fra Postnordligaen. |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 23.04.2025 16:02 Post subject: |
|
|
Verdal – Byåsen
Orkla – Nardo
Tiller – Melhus
Kvik – Trygg/Lade
Dette er lagene fra Trøndelag.
Det finnes 1 oppgjør som involverer Nordmøre og Romsdal krets.
Ã…ndalsnes vs Surnadal.
Kan man da anta at vinneren av sistnevnte kamp må til Sunnmøre for å møte vinneren av Rollon vs Spjelkavik eller Volda dersom de slår ut Florø på bortebane?
Og at trønderlagene danner 2 kamper i den andre kvalifiseringsrunden. |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 23.04.2025 18:22 Post subject: |
|
|
Er det jeg som ikke ser en slags distinksjon her, eller er det to tråder for cupen i år? _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
MkBerg Veteran
|
Posted: 23.04.2025 18:44 Post subject: |
|
|
Det er vel vedtatt at cupen snus, slik at man spiller høst-vår, derav 2025/26. Altså vil det spilles flere runder i cupen 2025/26 før finalen i cupen 2025. |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 28.04.2025 20:57 Post subject: |
|
|
Når man har denne fordelingen i første ordinære runde av NM 2026.
16 lag fra OBOS-ligaen.
27 lag fra Postnordligaen
21 vinnere fra 2.kvalifiseringsrunde som kommer fra Norsk Tipping ligaen og Kretsligaen.
Vil NFF tenke geografi eller sportslig hensyn når man setter opp denne runden?
Hele OBOS-ligaen er sånn sett plassert mellom Trondheim og Kristiansand.
Mens Postnordligaen strekker seg over landet når man ser begge avdelinger under ett. |
|
Back to top |
|
 |
Choirboy Proff
|
Posted: 05.05.2025 07:41 Post subject: |
|
|
Her er kampene i første kvalifiseringsrunde av NM 2026. Første kampen spilles allerede på onsdag hvor vi får et møte mellom Flint og Fram Larvik.
https://www.fotball.no/fo...sId=202962
28.mai kl.1800:
Tiller vs Melhus
Orkla vs Nardo
Kvik vs Trgg/Lade
28.mai kl.1900:
Verdal vs Byåsen |
|
Back to top |
|
 |
|