| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 29.01.2025 15:06 Post subject: |
|
|
| Men fader da, på et eller annet tidspunkt så må man ta ibetraktning at de som skal bruke VAR og betale for VAR er sterkt imot, og at det må være langt mer førende enn at 8 divisjonsklubben drikk-øl IL skal ha lik stemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Looney Senior

|
|
|
Det kan være relevant å minne om prosessen rundt innføringen av VAR. Se for eksempel følgende artikkel:
https://josimar.no/artikl...het/31676/
Ikke en veldig demokratisk eller ryddig prosess.
Dersom breddeklubbene ønsker VAR, bør de også være med på å dekke kostnadene. _________________ Eh...what's up, doc?",
Last edited by Looney on 29.01.2025 15:08; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
|
|
| Henri wrote: | | Jeg er enig i at man bør aksjonere, men ikke enig i at NFFs beslutning rettferdiggjør enhver aksjonsform. Kanskje man kan blokkere NFFs kontorer, boikotte landskamper, spamme ned NFFs datasystemer, hva vet jeg, synes i alle fall aksjoner direkte mot NFF vil være bedre. |
Jeg håper virkelig at man kaster fiskekakene på landskamper heretter. Om man begynner å aksjonere på Rosenborg-kamp er man selve definisjonen på en brønnpisser. |
|
| Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3655 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 15:11 Post subject: |
|
|
| Sjiraff wrote: | | Merkelig at det bare er en siden som skal forholde seg til demokratiske prosesser, mens den andre siden kan bare drite i det. Samtidig som de misbruker breddeklubbene for å vinne sin sak. Legger fram tall som er umulig å bevise. Bruker argumenter som er helt tomme, tillater at klubber som aldri vil oppleve VAR skal pålegge andre klubber en enorm utgift. |
Har følgende spørsmål til dette innlegget, mest pga. min egen uvitenhet.
1. Hvordan blir breddeklubbene misbrukt/presset? Det ligger en slags antakelse her om at breddeklubbene blir presset til å stemme slik styret vil. Lurer i så fall på hvilke pressmidler NFF styret bruker overfor breddeklubbene.
2. Hvilke tall som er umulige å bevise har de lagt frem?
3. Hvilken enorm utgift har toppklubbene med dette? Min forståelse er at VAR kostnadene er dekket av TV2 gjennom TV-avtalen?
NB: Dette er oppriktige spørsmål, og ikke ment som kritikk av innlegget ovenfor. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 29.01.2025 15:17 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | | Nå har et flertall av medlemmene i klubbene som blir berørt av VAR stemt for avvikling av det. Jeg syns det er et rimelig godt tegn på hva supporterne mener? |
Direkte berørt av det i alle fall.
Uansett, med den logikken blir det mye ekskludering på tinget.
Vedtak om reisestøtte kan kun gjøres av klubber som blir berørt av det, osv.
Skal vi ha et utvalg da, som avgjør hvilke klubber som skal ha anledning til å stemme i enkeltsaker?
Tenkt et gitt scenario hvor det skal fattes et evt vedtak om forbud mot kunstgress på kamparena til toppklubb. Rosenborg får ikke stemme for de spiller ikke på kunstgress.
RBK har gjennomført en demokratisk prosess, og det er flott.
Den prosessen fortsetter på tinget hvor RBK sin stemme kun er én stemme.
Hverken mer eller mindre. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 29.01.2025 15:23 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er ganske fair at Innbygda FK og Nybergsund ikke skal ha en like betydelig stemme i VAR-spørsmålet enn Rosenborg og Brann, ja.
Ikke ble klubbene involvert før innføringa, så sier NFF at motstanderne må bruke de demokratiske kanalene som fins for å uttrykke sin mening. Når det blir gjort, og resulterer i et betydelig flertall mot VAR, så gir de glatt faen i det likevel. Helt patetisk. Det tror jeg ærlig talt alle forstår. |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 29.01.2025 15:36 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | Jeg er enig i at man bør aksjonere, men ikke enig i at NFFs beslutning rettferdiggjør enhver aksjonsform. Kanskje man kan blokkere NFFs kontorer, boikotte landskamper, spamme ned NFFs datasystemer, hva vet jeg, synes i alle fall aksjoner direkte mot NFF vil være bedre. |
Koble fra strømmen til VAR-bussen? |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 29.01.2025 17:08 Post subject: |
|
|
| Ståle wrote: | Har følgende spørsmål til dette innlegget, mest pga. min egen uvitenhet.
1. Hvordan blir breddeklubbene misbrukt/presset? Det ligger en slags antakelse her om at breddeklubbene blir presset til å stemme slik styret vil. Lurer i så fall på hvilke pressmidler NFF styret bruker overfor breddeklubbene.
2. Hvilke tall som er umulige å bevise har de lagt frem?
3. Hvilken enorm utgift har toppklubbene med dette? Min forståelse er at VAR kostnadene er dekket av TV2 gjennom TV-avtalen?
NB: Dette er oppriktige spørsmål, og ikke ment som kritikk av innlegget ovenfor. |
1: Så tenker jeg mer på at breddeklubbene blir brukt som argument inn mot tinget for at VAR skal stemmes gjennom. Husker Cato Hansen nevnte det samme på medlemsmåte i Rosenborg også. Det at det var så viktig for lagene nedover i bredden at det er VAR i ES.
2: Her har jo NFF bestilt en VAR rapport der de ikke tar med reelle tall på hvor godt VAR treffer. Rosenborg sin bortekamp mot KFUM med utallige feil av VAR er jo ikke tatt med som 0% feks der andre situasjoner blir tellende som feks 100% der de mener VAR gjør rett. De sitter jo å meler sin egen kake her.
3: Det blir jo en utgift for klubbene. TV2 dekker vell ikke mer en 50%. En utbedring av VAR kan jo resultere i flere millioner i utgift. Om den kommer som en "regning" til klubben eller som en minde bit av kaka feks i en tv avtale skal ikke jeg bastant si noe om. Men flere har nevnt at det koste klubbene si 3 millioner, evt enda mer avhenig av hva de legger i utvikling. KFUM hadde vell omtrent 30milli budsjett, altså 10% av budjsett i rene VAR utgifter. Nå skal det sies at KFUM stemte for VAR så de kan godt betale for seg _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
MockFrog Junior
|
Posted: 29.01.2025 17:30 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | Jeg synes det er ganske fair at Innbygda FK og Nybergsund ikke skal ha en like betydelig stemme i VAR-spørsmålet enn Rosenborg og Brann, ja.
Ikke ble klubbene involvert før innføringa, så sier NFF at motstanderne må bruke de demokratiske kanalene som fins for å uttrykke sin mening. Når det blir gjort, og resulterer i et betydelig flertall mot VAR, så gir de glatt faen i det likevel. Helt patetisk. Det tror jeg ærlig talt alle forstår. |
Du vet vel at det marginale flertallet mot var blant toppklubbene var et av MANGE innspill og momenter som NFF tok stilling til ifm instillingen?
Hvorfor skal dette marginale flertallet i kun ett av innspillene medføre at innstillingen ble mot var? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 29.01.2025 17:38 Post subject: |
|
|
| Whoppa wrote: | | Koble fra strømmen til VAR-bussen? |
Glimrende forslag og det vil være effektivt, og ikke gå utover noen bestemt klubb. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 18:20 Post subject: |
|
|
| Skjønner ikke hva KFUM kampen har med saken å gjøre. Så vidt jeg husker ble ingen dommeravgjørelser omgjort av VAR der. Skal man diskutere for/mot VAR er det eneste interessante å se på antall feil dommeravgjørelser rettet opp av VAR vs. antall riktige dommeravgjørelser endret av VAR. Eneste eksemplet på sistnevnte som jeg kommer på er straffen til Brann på lerkendal som i beste fall var 50-50. |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 29.01.2025 18:34 Post subject: |
|
|
men omgjort? den skulle da ha blitt omgjort. Det er jo det som er hele poenget. Det skal være 1: Mål til RBK, eller 2: straffe til RBK. Situasjonen ender i frispark til keeper. Det er jo så feil som det er mulig å ta, med VAR på skjerm. Det er jo 100% feil det. Straffen til Brann er jo et klart brudd på clear and obvious. Ingenting i den situasjonen peker mot straffespark, brann spilleren vil jo selv ha corner. Derfor skal ikke VAR blande seg inn, men gjør det . Hva med straffesparket som Glimt skal ha mot oss da? Nypan med strake føtter og knotter inn i situasjonen _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 18:44 Post subject: |
|
|
| Kan sikkert hende at avgjørelsen kunne/burde bli omgjort, men i debatten for eller mot var, er det uinteressant da avgjørelsen ikke ble endret av VAR. Dermed ville utfallet blitt det samme uten VAR. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 29.01.2025 19:13 Post subject: |
|
|
| Med dagens innstilling i NFF angående VAR og cupen er det viktig at folk som er mot VAR og for den saks skyld flytting av cupen, lobbyerer i breddeklubbene som er i stort flertall på forbundstinget. Er vel egentlig naturlig med et mistillitsforsalg mot styret og for den saks skyld også mot generalsekretæren..... |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 29.01.2025 19:30 Post subject: |
|
|
Spådde at VAR blir værende, og at regjeringa ryker.... Så får vi se da... 50% rett så langt... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 29.01.2025 19:47 Post subject: |
|
|
| Ståle wrote: | | Kan sikkert hende at avgjørelsen kunne/burde bli omgjort, men i debatten for eller mot var, er det uinteressant da avgjørelsen ikke ble endret av VAR. Dermed ville utfallet blitt det samme uten VAR. |
Det er jo ikke uinteressant. Det er et eksempel på at VAR ikke fungerer. I tillegg til å skade flyt og entusiasmen i spillet.
Nå er ikke jeg noen veldig stor VAR-motstander, men motstander like fullt. For min del kan VAR gjerne overleve, men ikke slik det fungerte i 2024 med så mange dårlige skjønnsmessige vurderinger fra dommerstanden som tok evigheter å komme frem til. |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 29.01.2025 19:52 Post subject: |
|
|
| Jeg var i mot VAR men kunne lett latt dette ligge dersom medlemsdemokratiet hadde stemt for å beholde det, men det NFF holder på med er så hinsides. Tjener de personlig på VAR eller hva er greia? Aldri sett noen kjempe så hardt for å motarbeide demokratiet. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 29.01.2025 20:09 Post subject: |
|
|
Syns det er merkelig at enkelte ikke anerkjenner forskjellen på en tilskuere og et medlem.
Tilskuer=Konsument
Medlem=PÃ¥virker/deltager
Ønsker man å endre/påvirke politikken til et politisk parti så melder man seg inn. Går man kun å stemmer på de så er man kun en velger.
Så er man som tilskuer en interessegruppe å ta hensyn til selvsagt. Men det er medlemmene som er med å faktisk beslutter i et medlemsdemokrati.
Når det kommer til utfordringene med et medlemsdemokrati som tinget representerer så er det gjerne det samme som vi har sett i FIFA. Der alle medlemsland har like stor makt uavhengig av størrelse. Da blir små land "lette" bytter for å få flertall mot det de store nasjonenes ønsker.
Man kunne tenkt seg at en breddeklubb foreslår at vi skal ha playoff i eliteserien. Har de nok andre breddeklubber med seg så kan de få det vedtatt uavhengig av NFF og NTF sine organer er enige. Demokratisk ja, men de fleste ville mene at det ville vært umusikalsk. På samme måte er det umusikalsk å la breddeklubbene beslutte hjelpemidlene dommerne skal ha i Eliteserien.
Det er gjerne bedre at man heller respekterer at klubber er ulikt og at ikke toppklubbene ødelegger saker som betyr mye for bredden. På samme som breddeklubbene ikke bør blande seg inn i saker som i stor grad berører eliteserien.
Noen breddeklubber har nå gått ut med støtte til klubbene som er mot VAR nettopp basert på denne respekten. Spørsmålet blir hvor mange som er lojal til NFF kontra respekt for toppklubbene sitt ønske. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 20:35 Post subject: |
|
|
| Macha wrote: | | Ståle wrote: | | Kan sikkert hende at avgjørelsen kunne/burde bli omgjort, men i debatten for eller mot var, er det uinteressant da avgjørelsen ikke ble endret av VAR. Dermed ville utfallet blitt det samme uten VAR. |
Det er jo ikke uinteressant. Det er et eksempel på at VAR ikke fungerer. I tillegg til å skade flyt og entusiasmen i spillet.
Nå er ikke jeg noen veldig stor VAR-motstander, men motstander like fullt. For min del kan VAR gjerne overleve, men ikke slik det fungerte i 2024 med så mange dårlige skjønnsmessige vurderinger fra dommerstanden som tok evigheter å komme frem til. |
Hva betyr det for deg at «VAR fungerer»? Dersom det betyr at alle avgjørelser alltid kommer til å bli 100% riktige, så kan jeg garantere at det aldri vil fungere. Et mer interessant spørsmål er jo i hvor stor grad det forbedrer dommeravgjørelsene. Eneste fornuftige analysen i dette spm er hvor mange feil VAR fjerner og introduserer, og så veie dette opp mot kostnaden og reduksjon av tilskueropplevelsen. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 29.01.2025 20:37 Post subject: |
|
|
| Selv om jeg støtter å fortsette med VAR, under den forutsetning at man fortsetter å forbedre det og øve på å praktisere det lurt, så synes jeg det er høyst problematisk når fotballens ledelse først spør etter hva klubbene vil, for så å gå imot flertallet. Hvis de egentlig ikke bryr seg, så bør de heller ikke spørre. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 20:40 Post subject: |
|
|
| Hvem er det som betaler for VAR? Er det NTF eller NFF. Dersom det er førstnevnte, er det også der beslutningen bør ligge hvorvidt det skal avskaffes. |
|
| Back to top |
|
 |
£irik Proff

|
Posted: 29.01.2025 21:16 Post subject: |
|
|
| Quote: | I dag koster VAR 17 millioner kroner i året.
Dette deles mellom nevnte fotballforbund, altså NFF og Norsk Toppfotball, NTF, til sammen kalt «norsk fotball». Hva rettighetshaver TV 2 har av utgifter i tillegg, kan føre prisen opp i det dobbelte.
|
| Quote: | Valgene norsk fotball står overfor, er altså enten å bruke rundt 17 millioner kroner per sesong – og ha et system som skaper litt større presisjon i seg selv – men likevel er langt unna å fungere som ønsket.
Eller å legge på et sted mellom 25 og 70 millioner kroner og få noe man heller ikke vet om fungerer særlig godt.
|
https://www.nrk.no/sport/...1.17135750 |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 29.01.2025 21:25 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 29.01.2025 21:32 Post subject: |
|
|
| Er vel på tide at Norsk Toppfotball setter hardt mot hardt og starter opp en egen liga uavhengig av NFF. Litt slik som PL. Er ingen grunn til å dele penger med NFF og breddefotballen når det er slik en har tenkt å forholde seg til demokratiske prosesser og meningen til de klubbrene som blir påvirket. |
|
| Back to top |
|
 |
|