| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
| Tangvik |
|
2% |
[ 2 ] |
| Tagseth |
|
9% |
[ 9 ] |
| M. Ceide |
|
0% |
[ 0 ] |
| Nemcik |
|
11% |
[ 11 ] |
| Jenssen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Väänänen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Selnæs |
|
36% |
[ 34 ] |
| Nypan |
|
37% |
[ 35 ] |
| Broholm |
|
1% |
[ 1 ] |
| Holm |
|
0% |
[ 0 ] |
| Reitan-Sunde |
|
1% |
[ 1 ] |
| Zeidan |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 93 |
|
| Author |
Message |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 16.08.2024 19:41 Post subject: |
|
|
| Synd at ikke Kjernen får alle utgiftene da, som tross alt var dem som ødela, sammen med noen få kanari-fans. Blir de skyldige forresten utestengt fra Lerkendal? Hadde jeg kostet RBK 2 millioner i utfgifter, og ødelagt dagen for tusenvis av fans, derblant mange barn, hadde jeg ikke kranglet på noe sånt. Er vel normalt at folk som utfører pøbelstreker utestenges i mange kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 19:49 Post subject: |
|
|
Straffen er allerede annonsert.
Det er NFF som, helt urimelig, bestemmer at klubben må spille for tomme tribuner. Rett frustrasjonen dit den hører hjemme, hos NFF.
For de som lurer på hva straffen fra klubb er: https://www.rbk.no/nyhete...supportere |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 19:54 Post subject: |
|
|
| Hedning wrote: | | machiavelli wrote: | | Handlinger har konsekvenser???? |
 |
Basically.
Hadde ikke straffen vært så tung så hadde vi fort sett flere slike aksjoner. Hele poenget med sanksjoner skal være at kost-nytten ikke går i favør de som begår brudd.
Sånn at folk tenker seg om to ganger før de gjør noe slikt igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 19:58 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | Straffen er allerede annonsert.
Det er NFF som, helt urimelig, bestemmer at klubben må spille for tomme tribuner. Rett frustrasjonen dit den hører hjemme, hos NFF.
For de som lurer på hva straffen fra klubb er: https://www.rbk.no/nyhete...supportere |
Frustrasjonen bør rettes utelukkende mot en part: De som deltok i aksjonen.
Som med vilje og vel vitende om at kampen blir avlyst dersom de fortsatte, fortsatte.
Det er som et barn som får beskjed om at kaster du maten på gulvet får du ikke is, og så bli sjokkert over å ikke få is når man kaster maten på gulvet.
Nå har man kanskje lært at det å med vilje sabotere kamper får konsekvenser. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 16.08.2024 20:05 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | | Sånn at folk tenker seg om to ganger før de gjør noe slikt igjen. |
Dette er jo akkurat samme logikk som amerikanere bruker om straff.
Avstanden mellom NFF og partene de skal tjene har sannsynligvis aldri vært større enn den er nå. Fans har aldri vært så forbanna på NFF. Ekstremt naivt å tro at folk nå skal "tenke seg to ganger om". Dette er bare provoserende og vil skape til mer splid og konflikt. De har gjort en ulmende misnøye eksplosiv gjennom sin VAR-håndtering (inkludert respons på protester). |
|
| Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 16.08.2024 20:12 Post subject: |
|
|
Man kan være enig eller uenig i protestaksjonene, men om man ikke evner å se at dette er kollektiv avstraffelse ja da vet jeg ikke hva man skal si jeg.
Når man i tillegg tar med at det ikke blir gitt tilsvarende straff mot andre som har hatt samme type hendelser, så er jo dette en skandale av NFF. |
|
| Back to top |
|
 |
vegardj Rutinert
|
Posted: 16.08.2024 20:16 Post subject: |
|
|
Når oppsiden er å potensielt redde hele idretten, er ikke noen skarve millioner mye å skrive hjem om, så straffen må nok være mye strengere enn det om målet er at kost/nytte-regnestykket ikke skal gå opp. Kaste begge klubbene ut av seriesystemet, så nærmer vi oss mer?
(Dette er hvorfor du burde være imot kollektiv avstraffelse, forresten) |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 20:23 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | | Votten wrote: | Straffen er allerede annonsert.
Frustrasjonen bør rettes utelukkende mot en part: De som deltok i aksjonen.
Som med vilje og vel vitende om at kampen blir avlyst dersom de fortsatte, fortsatte.
Det er som et barn som får beskjed om at kaster du maten på gulvet får du ikke is, og så bli sjokkert over å ikke få is når man kaster maten på gulvet.
Nå har man kanskje lært at det å med vilje sabotere kamper får konsekvenser. |
Tror vi har diskutert nok machiavelli. Det kommer ikke til å ende konstruktivt uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 20:39 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | machiavelli wrote: | | Sånn at folk tenker seg om to ganger før de gjør noe slikt igjen. |
Dette er jo akkurat samme logikk som amerikanere bruker om straff.
Avstanden mellom NFF og partene de skal tjene har sannsynligvis aldri vært større enn den er nå. Fans har aldri vært så forbanna på NFF. Ekstremt naivt å tro at folk nå skal "tenke seg to ganger om". Dette er bare provoserende og vil skape til mer splid og konflikt. De har gjort en ulmende misnøye eksplosiv gjennom sin VAR-håndtering (inkludert respons på protester). |
Det er sånn logikken rundt straff er stort sett over alt når det kommer til straffer. Hvis en straff bare er "cost of doing business" og er såpass lav at man kan fortsette å gjøre det samme så er det ikke avskrekkende.
Det som er naivt er å tro at man kan avbryte en kamp med vilje og forvente at det får null konsekvenser. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 20:53 Post subject: |
|
|
| Ingen som har sagt at man kan avbryte en kamp med null konsekvenser... |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 20:54 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | | Ingen som har sagt at man kan avbryte en kamp med null konsekvenser... |
Hva slags konsekvens mener du hadde vært riktig fra NFF da? |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 21:15 Post subject: |
|
|
En bot hadde vært nok. Så tar klubbene seg av sanksjoner mot de ansvarlige supporterne.
Vålerengas herjinger på bortetur OBOS i år har ikke fått noe konsekvenser fra NFF, der har de latt det være opp til klubben selv å sanksjonere. Supportere som løper over matta for å sloss mot Starts supportere, stormer bortefeltet i Moss og løper ned vekterne. En skulle da tro at dette var langt farligere enn å kaste fiskekaker og tennisballer på matta?
Som Tore Berdal sier, straffen er uforholdsmessig streng. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 21:30 Post subject: |
|
|
Bot hadde vært nok hadde de sabotert kampen uten å få den avlyst. Det er det faktumet at den ble avlyst som gjorde at det her blir satt et eksempel. For ringvirkningene og konsekvensene av avlyste kamper er store og det er et angrep på hele integriteten til fotballkamper å sørge for at den blir avlyst. Det må straffes hardere enn bare dårlig oppførsel.
Igjen så ser det ut som dere henger dere opp i hvorvidt noe var farlig eller ei. Det er den planlagte sabotasjen for å gjøre en kamp uspillbar som blir straffet her. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 16.08.2024 21:40 Post subject: |
|
|
Kampen ble ikke uspillbar. Det var NFF som på forhånd hadde bestemt at kampen skulle avlyses dersom det oppsto supporteraksjoner. Nettopp denne kampen ble valgt fordi det er Rosenborg det er snakk om, for å statuere et eksempel.
Dumt gjort av de involverte, men NFF viser nok en gang hvilket søppelforbund de er. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 21:44 Post subject: |
|
|
Kampen ble uspillbar. De involverte saboterte kampen gang etter gang og fikk klar beskjed om at fortsetter de så blir kampen avbrutt. De fortsatte.
Da blir det ikke mulig å spille kamp.
Jeg skjønner at enkelte argumenterer for at man skulle ryddet i en time til mens barnehagen fikk lov å gjøre hva de ville, men realiteten er altså at de fikk 4 sjanser og et siste ultimatum og brøt det.
Dette er den store forskjellen på kampen mellom VIF-LSK for en del år siden som var helt katastrofal og ble avbrutt flere ganger på grunn av bluss. Der gikk til slutt dommer og speaker ut og sa, dette er siste sjanse, nå blir kampen avbrutt hvis dere fortsetter. De stoppet. Det vanket saftige bøter for opptrinnet, men kampen var altså mulig å gjennomføre. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 22:19 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: |
Bot hadde vært nok hadde de sabotert kampen uten å få den avlyst. Det er det faktumet at den ble avlyst som gjorde at det her blir satt et eksempel. For ringvirkningene og konsekvensene av avlyste kamper er store og det er et angrep på hele integriteten til fotballkamper å sørge for at den blir avlyst. Det må straffes hardere enn bare dårlig oppførsel.
Igjen så ser det ut som dere henger dere opp i hvorvidt noe var farlig eller ei. Det er den planlagte sabotasjen for å gjøre en kamp uspillbar som blir straffet her. |
Henger oss opp i hvorvidt noe er farlig eller ei? Nei.
Jeg påpeker at langt mer alvorlige hendelser får null konsekvenser fra NFF. Da blir straffen i denne saken uforholdsmessig streng.
Du sier selv at bot hadde vært nok dersom de ikke hadde fått kampen avlyst. Den situasjonen du beskriver har forekommet ofte i sommer, og ingen har fått bot. Igjen, uforholdsmessig streng straff.
Åpenbart at du er mer opptatt av at "de fanatiske supporterne" skal få syndebukkstempel enn du er over klubbens ve og vel. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 16.08.2024 22:27 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: |
Åpenbart at du er mer opptatt av at "de fanatiske supporterne" skal få syndebukkstempel enn du er over klubbens ve og vel. |
Så har han man de som åpenbart er mer opptatt av å rette langfinger til NFF enn over klubbens ve og vel. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 16.08.2024 22:29 Post subject: |
|
|
| At det har blitt kastet fiskeboller i andre kamper har jeg fått med meg, men hvem andre har fått kampen sin avbrutt? |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 22:32 Post subject: |
|
|
| Macha wrote: | | At det har blitt kastet fiskeboller i andre kamper har jeg fått med meg, men hvem andre har fått kampen sin avbrutt? |
Hva mener du med avbrutt?
Stopp i spillet?
Sendt i garderoben?
Eller at kampen utsettes? |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 22:36 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | | machiavelli wrote: |
Henger oss opp i hvorvidt noe er farlig eller ei? Nei.
Jeg påpeker at langt mer alvorlige hendelser får null konsekvenser fra NFF. Da blir straffen i denne saken uforholdsmessig streng.
Du sier selv at bot hadde vært nok dersom de ikke hadde fått kampen avlyst. Den situasjonen du beskriver har forekommet ofte i sommer, og ingen har fått bot. Igjen, uforholdsmessig streng straff.
Hvorfor legger du da mer vekt på bråk enn på om kamper kan gjennomføres?
Folk får ikke bot for protester og et lite avbrudd eller to, folk får bøter for store aksjoner.
Selv i denne kampen her:
https://www.nrk.no/sport/...1.14758173
Så klarte altså supporterne å ta seg sammen og skjerpe seg. De fikk beskjed om at kampen blir avbrutt hvis de fortsetter. De stoppet. Det vanket derimot bøter i hundretusenerklassen etter denne situasjonen.
Alvorlighetsgraden her ligger altså i: Kan kampen gjennomføres? Ja eller nei. Og hvis svaret er ja så er det altså langt mer alvorlig enn kamper som kan gjennomføres.
Det er ingen andre tilfeller i eliteserien i sommer hvor publikum har fått beskjed om at nå er det over hvis dere fortsetter, og de har fortsatt.
"Buhu du tenker ikke på klubben. Bare ute etter å finne syndebukker.". Det er sjeldent man er vitne til så stor ansvarsfraskrivelse som det vi ser i denne saken. Er som om Marius Høiby skulle gått ut og sagt at det ikke var hans skyld at han kan klapper til damene sine, de provoserte han tross alt.
Det jeg er opptatt av er at det ikke legges en presedens hvor det å sabotere kamper til det punktet hvor de blir avbrutt, blir verdt å gjøre. Og en tung sanksjon som dette her blir da naturlig.
Nå vet de som gjorde dette og alle andre supportere at krysser de den røde linja så blir det kostbart for klubben sin. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 16.08.2024 22:37 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | | Macha wrote: | | At det har blitt kastet fiskeboller i andre kamper har jeg fått med meg, men hvem andre har fått kampen sin avbrutt? |
Hva mener du med avbrutt?
Stopp i spillet?
Sendt i garderoben?
Eller at kampen utsettes? |
Jeg tror du vet nøyaktig hva han mente. Det er kun denne kampen som ble tvunget til avlysning. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 22:49 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: |
Jeg tror du vet nøyaktig hva han mente. Det er kun denne kampen som ble tvunget til avlysning. |
Og derfor spør jeg hva han mener Bart1. Skjønner ikke helt hva du skulle oppnå her. Mange kamper har blitt «avbrutt» av tennisballer/fiskekaker/wienerbrød, men kun vår kamp har blitt «avlyst». Derfor spør jeg før jeg svarer på spørsmålet, for å unngå misforståelser. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 22:57 Post subject: |
|
|
En bot hadde gjort samme «avskrekkende» nytten machiavelli. Klubben sanksjonerer de ansvarlige.
Synd at man har supportere som ønsker at klubben skal straffes strengest mulig fordi man har en egen agenda mot «capsgjengen», «de fanatiske supporterne», osv. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 16.08.2024 23:12 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | En bot hadde gjort samme «avskrekkende» nytten machiavelli. Klubben sanksjonerer de ansvarlige.
Synd at man har supportere som ønsker at klubben skal straffes strengest mulig fordi man har en egen agenda mot «capsgjengen», «de fanatiske supporterne», osv. |
Neppe. Dette havner akkurat i samme kategori som de store bluss-situasjonene når supporterne kjempet sin sak for bluss. Klubber fikk bøter, supporterne fikk klar beskjed om at bluss blir straffet økonomisk, og møtte likevel opp med bluss. Fordi det var verdt det visstnok og sin egen sak var viktigere enn klubben.
Og når VAR-protestene ifølge enkelte handler om sjela til fotballen og er det viktigste som har skjedd noensinne, og folk er villige til å sabotere kamper så de blir avlyst, så holder det ikke med bøter.
Hadde jeg ønsket "verste straff" så hadde jeg sittet her og håpet på 0 poeng, men det gjør jeg ikke. Jeg er sjeleglad vi ikke blir satt til 0 poeng. Men jeg er også voksen nok til å si at ok, dette er konsekvensen vi må ta når supporterne oppfører seg slik de gjorde. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 16.08.2024 23:31 Post subject: |
|
|
Du er klar over at aksjonene fortsatte selv etter kampen vår ble avlyst og omkamp ble berammet til tomme tribuner?
De stoppet opp fordi NFF endelig tok til dialog. Man innså at flere slike protester bare ville virke mot sin hensikt og få andre supportere til å surne.
Aksjonene stoppet ikke fordi NFF kjørte «hardt». |
|
| Back to top |
|
 |
|