English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17355
Location: Stavanger

PostPosted: 09.05.2024 13:28    Post subject: Reply with quote

Utrolig vanskelig å se vil jeg si, om noen så vil helle mot at han er onside.

https://pbs.twimg.com/med...ame=medium

Det er ikke De Ligt som header, men han andre og han ser ut til å vær innafor. Tabben er såpass stor og i en så viktig kamp at det kan legitimt argumenteres for at kampen bør annulleres og spilles på nytt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59483
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.05.2024 16:55    Post subject: Reply with quote

Mye tyder på at Mazraoui var på rett side, ja.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18549

PostPosted: 12.05.2024 11:01    Post subject: Reply with quote

I tre kamper på rad har Molde fått mål i mot som har blitt annullert pga offside som er umulig å se på bildene. Jeg tror at i alle de situasjonene så har linjedommeren flagget offside. Er det slik at VAR skal la linjedommerens avgjørelse stå dersom den ikke er åpenbart feil? I så fall så støtter jeg det da det gir VAR så liten rolle som mulig, men det blir som regel tolket av kommentatorer som at VAR bekrefter at det er offside (som ikke er det samme). Så hva er egentlig retningslinjene?
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17355
Location: Stavanger

PostPosted: 12.05.2024 13:03    Post subject: Reply with quote

Vet ikke, men praksisen bør vær at om det er umulig å si så bør målet stå. Hensikten bak offside var aldri å ta en angriper for å vær noen cm foran forsvaret.

Teknologien har og store feilkilder da kamera som brukes ikke er nøyaktig nok til å bedømme offside med en slik nøyaktighet som en legger opp til.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6271
Location: Skottland

PostPosted: 13.05.2024 12:51    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Er det slik at VAR skal la linjedommerens avgjørelse stå dersom den ikke er åpenbart feil? I så fall så støtter jeg det da det gir VAR så liten rolle som mulig, men det blir som regel tolket av kommentatorer som at VAR bekrefter at det er offside (som ikke er det samme). Så hva er egentlig retningslinjene?


Jeg har hørt gjentatte ganger at VAR bare skal involveres når det dreier seg om en "Clear and Obvious Error". VAR kunne derfor lett oversett førstemålet til Glimt mot oss, ettersom det så ut som Offside og det bare ble oppdaget at det ikke var offside etter at VAR sjekket. Linjedommeren gjorde ingen åpenbar feil
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 764

PostPosted: 13.05.2024 12:55    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Linjedommeren gjorde ingen åpenbar feil


Om en spiller er i offsideposisjon og mottar ballen er det en "clear and obvious" feil å ikke dømme offside. Dette er ikke en skjønnsavgjørelse, men et sort/hvitt spørsmål i de fleste tilfeller.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18549

PostPosted: 13.05.2024 13:52    Post subject: Reply with quote

I teorien ja, men i praksis er det ikke det, da det er umulig å se på TV-bilder om det er offside og (som Keenoir påpeker) det er ikke god nok bildekvalitet til at det kan anvendes så nøyaktig. Så hva er retningslinjene? Det er jo tydeligvis ingen av oss som vet dette og ut fra bablingen til "ekspertene" så vet ikke de det heller. Få bort driten.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 764

PostPosted: 13.05.2024 14:28    Post subject: Reply with quote

Joda, jeg ville bare påpeke at "Det var veldig close, så ingen "åpenbar feil"" ikke gjelder for offside, da dette (i teorien) ikke er noen skjønnsvurdering.
Protokoll om VAR ikke kan bestemme noe sikkert aner jeg ikke. Som dommer alene/uten video heter det at tvil skal komme angripende lag tilgode, men om dette gjelder VAR tør jeg ikke uttale meg om.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1130
Location: Oslo

PostPosted: 15.05.2024 23:27    Post subject: Reply with quote

Videodømming, det fungerer kjempebra i utlandet
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Page 10 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb