English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Klubbmerket
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1210

PostPosted: 15.03.2024 15:16    Post subject: Reply with quote

Er bare å slå fast at den nye logoen gir mye mer mening enn den gamle. Bra jobb!
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.03.2024 16:04    Post subject: Reply with quote

Alltid risiko å tukle med klubblogoen. Blir fort ramaskrik om det gjøres betydelige endringer. Synes den der er helt kurrant dog Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Guffen
Rutinert


Joined: 05 May 2006
Posts: 715

PostPosted: 15.03.2024 16:22    Post subject: Reply with quote

Bra prioritering det her. Å leie inn et dyrt PR-byrå for å endre skrifta i klubbmerket er nok akkurat det som trengs nå for å snu motgangen.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 15.03.2024 16:43    Post subject: Reply with quote

Å endre skrifttypen i klubbmerket – og lage en egen font – kan virke overfladisk, men når det er en del av en gjennomtenkt strategi, kan det bidra til å revitalisere Rosenborg sitt image. Selv om det ikke direkte påvirker det sportslige, kan en sterkere merkevare og større engasjement fra fans, sponsorer og andre skape et mer positivt miljø rundt klubben, som indirekte kan bidra til sportslig suksess. Dette er som alt annet som klubben har forsøkt på siste drøye halvåret, noe som kan avle vekst … som igjen kan brukes på laget og at de kan bli bedre på banen.

Det er bare å se på de umiddelbare reaksjonene fra folk. Dette var positivt. Folk er opptatt av sånt.

Det verste er egentlig hvor skeiv og asymmetrisk den gamle logoen var, det så jeg ikke før nå. Så er det godt å se hvor lite de egentlig trengte å gjøre med logoen for å gi den et skikkelig løft. Det ble et mye penere og renere uttrykk nå!
Back to top
View user's profile Send private message
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 16:45    Post subject: Reply with quote

RBK har fått ny logo, men jeg finner ikke ut om det skal være en svart kantlinje ytterst. Det var det på den forrige, men klarer ikke se om dette er tilfellet på den nye, fordi jeg kun ser logoen på svart bakgrunn.

Jeg ønsker å bruke logoen på nettstedet mitt, og ønsker derfor helt korrekt logo. Send gjerne bilde.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MartinF
Junior


Joined: 20 Feb 2019
Posts: 48

PostPosted: 15.03.2024 16:55    Post subject: Reply with quote

Den nye logoen er fin den, men det er jo en merkelig prioritering all den tid klubben går med et massivt underskudd. Det er ikke gratis å hyre inn en haug kosulenter for dette (etter min mening) unøvendige tiltaket akkurat nå.

MEN de skal ha for å ikke ødelegge den. Det kunne jo fort ha skjedd. Ref Juventus, Chelsea, og en drøss andre klubber som har fått ny profil de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2663
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 15.03.2024 17:32    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig bare mig, bortkastede penger og sløsing med ressurser. Som vanlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5478

PostPosted: 15.03.2024 17:34    Post subject: Reply with quote

Utgift til inntekts ervervelse. Jeg vil påstå at det er helt riktig og ekstremt viktig for å utvikle merkevaren. Dette er slikt som ofte sees på som bonusprosjekt man kan unne seg om man har luksusen til å ta seg råd til det, og undervurderes til stadighet. Skal RBK holde seg relevant er dette ett sv virkemidlene og timingen er helt riktig. Det er nå vi må stake ut kursen for de neste 5-10 årene. Min bedrift har veldig veldig god erfaring med et liknende opplegg.
Back to top
View user's profile Send private message
IDKFA
Junior


Joined: 04 Oct 2020
Posts: 87

PostPosted: 15.03.2024 18:14    Post subject: Reply with quote

Er vel rimelig å anta at klubbsponsoren Nonspace ikke ruinerte klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
IDKFA
Junior


Joined: 04 Oct 2020
Posts: 87

PostPosted: 15.03.2024 18:17    Post subject: Reply with quote

Fotcalc wrote:
RBK har fått ny logo, men jeg finner ikke ut om det skal være en svart kantlinje ytterst. Det var det på den forrige, men klarer ikke se om dette er tilfellet på den nye, fordi jeg kun ser logoen på svart bakgrunn.

Garantert svart kantlinje, hvis ikke krymper logoen formidabelt på hvit bakgrunn når den hvite kanten forsvinner helt.
Back to top
View user's profile Send private message
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 18:25    Post subject: Reply with quote

IDKFA wrote:

Garantert svart kantlinje, hvis ikke krymper logoen formidabelt på hvit bakgrunn når den hvite kanten forsvinner helt.

Takk da trenger jeg bare et bilde med den svarte kantlinjen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vakker Blomst
Proff


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 401
Location: Østsida

PostPosted: 15.03.2024 19:37    Post subject: Reply with quote

Fra en som selv jobber som designer i reklamebyrå må jeg si at Nonspace har gjort et fantastisk stykke arbeid med den nye profilen til RBK. En bra modernisering av logo som samtidig beholder tradisjonene og historien. Digger vinklingen med 19,17 grader og bruken av den i skrifttypene. En perfekt gjennomført profilmanual, rett og slett. Herlig launch video! (men dette er vel mer bransje-snacks, hehe)

Å få fornye profilen til RBK er en stor og ærefylt jobb som gir samarbeidspartner Nonspace masse fin oppmerksomhet. Tviler sterkt på at RBK har sprengt noen bank med dette, all den tid de allerede har et samarbeid.
Back to top
View user's profile Send private message
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 19:39    Post subject: Reply with quote

Det er ingen svart ytterkant her. Jeg er ikke overasket. Trenden er i forenkle logoer. Dette er nettopp det fenomenet.
Yumqc-VV1b-MTVG3x-Ir-Sn-Ex-Q-dhpo-NSRsz-UI4b-Si0c-M9-Q
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 19:50    Post subject: Reply with quote

PÃ¥ hvit bakgrunn. Hva synes dere?
Capture
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vakker Blomst
Proff


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 401
Location: Østsida

PostPosted: 15.03.2024 19:52    Post subject: Reply with quote

Fotcalc: Det gjenstår å se hva RBK/Nonspace har bestemt skal brukes mot hvit bakgrunn. Om jeg skulle gjette vil jeg tro de kjører en tynn sort outline, da logoen uten noe ramme gjør at den mister mye av identiteten. Ser jo også på mockupen (?) av drakt-logo at den ikke har sort linje, men sort sarg som gir lignende effekt.
Hold pusten i noen dager så får vi sikkert se hvordan den brukes mot hvit bakgrunn.
Back to top
View user's profile Send private message
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 20:21    Post subject: Reply with quote

Vakker Blomst, Takk for hjelpen. Det høres både logisk og riktig ut. Jeg lærte også et nytt ord av deg, sarg.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3338
Location: Sandnes

PostPosted: 15.03.2024 20:22    Post subject: Reply with quote

Dette var en stor forbedring. Det var noe "skakt" med den gamle - den så ut som den var laget på frihånd i Powerpoint (kanskje den var det også). Og skikkelig kreativt kommet på å lage vinkler på 19,17 grader. Fikk frem smilet mitt i hvert fall.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 15.03.2024 20:30    Post subject: Reply with quote

MartinF wrote:
Den nye logoen er fin den, men det er jo en merkelig prioritering all den tid klubben går med et massivt underskudd. Det er ikke gratis å hyre inn en haug kosulenter for dette (etter min mening) unøvendige tiltaket akkurat nå.

MEN de skal ha for å ikke ødelegge den. Det kunne jo fort ha skjedd. Ref Juventus, Chelsea, og en drøss andre klubber som har fått ny profil de siste årene.


Nå vet ikke jeg hva du legger i siste årene, men Chelsea er det i alle fall nesten 20 år siden fikk ny logo og er veldig lik en logo som ble brukt på 50- og 60-tallet. Er drøss av andre klubber som har fått ny logo i etterkant av Chelsea.

City fikk for i underkant av 10 år siden, også inspirert av logoer de hadde før den forrige. West Ham fikk også ny logo for i underkant av 10 år siden, inspirert av gamle logoer. Leeds prøvde seg i 2018 og fikk massivt motbør. Cardiff endret vel til og med farger. Bournemouth har nylig endret logo til en som man kan finne historisk inspirasjon i fra noen få sesonger på 80-tallet. Det er ikke så uvanlig som man tror at klubber har endret på logoene sine opp igjennom årene. Noen klubber har modernisert den med jevne mellomrom, men beholdt essensen mens andre klubber har gjort større endringer flere ganger. Det er lett å tenke at den logoen man selv er vokst opp med å se hos klubbene er den historisk korrekte, men det er som regel ikke tilfelle.

Juventus derimot, den endringen der var og er helt krise spør du meg. Den har ingen historisk inspirasjon såvidt jeg har kunnet se heller.

Så jeg ser ingen problem med at de har valgt å modernisere logoen slik at den er bedre tilpasset dagens realiteter og enklere å benytte på tvers av ulike plattformer.
Back to top
View user's profile Send private message
Fotcalc
Junior


Joined: 26 Nov 2022
Posts: 7
Location: Haugesund

PostPosted: 15.03.2024 21:20    Post subject: Reply with quote

RBK-kvinner bruker dette bildet som profilbilde på X:
C41-FEA17-1-AE9-49-AD-80-E9-2-C2-BC9-CBF72-F
Så langt bruker RBK kun denne, som altså ikke har svart kantlinje på hvit bakgrunn.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vakker Blomst
Proff


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 401
Location: Østsida

PostPosted: 15.03.2024 21:45    Post subject: Reply with quote

Da må vi nok bare bli vant med det (de relativt få) gangene logoen er på helt hvit bakgrunn, I guess. Hyggelig at du lærte et nytt ord da 😄
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 15.03.2024 21:54    Post subject: Reply with quote

https://www.facebook.com/...0421119101

Ser ikke ut til å være noen svart linje her i hvert fall. Det svarte vi ser er vel en del av "forhøyningen"?

Så lenge en ikke bruker samme hvit-fargen på bakgrunnen som det er brukt i logoen så tror jeg ikke det blir noe særlig problem.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.03.2024 23:07    Post subject: Reply with quote

Uavhengig av diskusjonen her tok jeg opp samme emnet med RBK i ettermiddag. Svaret er at klubben faktisk mener at det ikke lenger skal være noen svart kant ytterst på hvit/lys bakgrunn.

Jeg er personlig sterkt uenig og laget meg min egen utgave til bruk i omtalen:



Dersom klubben ikke snur, mener jeg at den hvite kanten på svart bakgrunn også bør fjernes for å gjøre ting likt. Men da har klubbmerket plutselig fått relativt store forandringer.

For arkivet:

Diamanten er konstruert ut fra konseptet rundt 19.17 graders vinkler – en tanke som videreføres i resten av Rosenborgs identitet. Dette gir en naturlig plassering av logo i layouts og en god kobling til den spesialdesignede fonten som er utviklet for Rosenborg.

Logoen er signaturen i identiteten vår, og den er viktig for at vi skal framstå som en tydelig avsender i all kommunikasjon. Vi skal derfor alltid være konsekvent i bruken av Rosenborg sin logo.

Les mer: Alltid framover – i ny drakt

Det er RBK-partner Nonspace som har hatt ideen og designet de små, symbolske justeringene i logoen.

Berdal forklarer ivrig.

– Hvis man nerder litt, ser man at 19 ikke er senteret i logoen, den er lenger ned. B-en er ikke midt i det hvite feltet, den er litt på siden. Det er mye finurligheter med logoen, sier Berdal.

Les mer: Nå skal RBK rydde stjerner fra hele Lerkendal: – Dette har vi jobbet mye med

I arbeidet med den nye strategien og logoen for Rosenborg har mange vært involvert. Både ansatte, trenere, spillere, unge og gamle, supporter osv.

– Dette er en investering for klubben, som jeg mener er helt korrekt.

Les mer: Rosenborg har fått ny logo – ser du forskjellen?

– Hvorfor har dere brukt tid og penger på dette?

– Fordi vi mener at dette er viktig. Det er en investering i å tydeliggjøre hva Rosenborg egentlig skal være.

– Og hvorfor er det viktig?

– Det handler om at Rosenborg skal vite litt hva Rosenborg er. Rosenborg er Trøndelag og Trondheims stolthet. Det er beviset på at det er mulig å få til ting som egentlig er litt uoppnåelig, det er det Rosenborg skal være. Det skal være kvalitet i absolutt alle ledd. Rosenborg skal være et stempel på at dette er bra, sier Berdal og «stempler» hånda i bordet.

Les mer: RBK gjør endringer på logoen: – Mye mer anvendelig

Jeg håper at Nonspace har sponset oss med arbeidstid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vakker Blomst
Proff


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 401
Location: Østsida

PostPosted: 16.03.2024 10:16    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg er personlig sterkt uenig og laget meg min egen utgave til bruk i omtalen:

Er ikke det litt merkelig journalistikk og en smule respektløst? Særlig når klubben spesifikt har sagt at det ikke vil bli brukt outline på hvit bakgrunn? "Her er bilde av den nye RBK-logoen (lett redigert slik jeg mener den skal være)".

2mas wrote:
Dersom klubben ikke snur, mener jeg at den hvite kanten på svart bakgrunn også bør fjernes for å gjøre ting likt.

Hæ? Hvordan hadde så det funket? Bare skrifta og den hvite boksen i midten?
Det er jo ikke sånn at den hvite ramma er fjernet på hvit bakgrunn, den bare vises ikke. På samme måte som at den sorte ytterst på gamle-logoen ble usynlig på sort bakgrunn.

Jeg er enig i at det er uvant å se logoen så ren på hvit bakgrunn som nå, men tror vi kommer til å venne oss til det. Men må si jeg ble litt overraska over at du fant det for godt å bare endre på logoen selv, 2mas Smile
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 16.03.2024 11:15    Post subject: Reply with quote

Det er bare å gi RBKweb en litt skittenhvit bakgrunnsfarge eller noe, så løser dette seg, 2mas Smile
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2024 19:22    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt er altså at hvit bakgrunn er såpass vanlig at jeg stusser på at den hvite kanten ikke skal vises. Spesielt ettersom det er gjort poeng ut av at den er en viktig del av klubbmerket:



Føler at det er noe annet at f.eks. den røde kanten på klubbmerket til Brann ikke vises på rød bakgrunn siden at rød ikke er en vanlig bakgrunnsfarge på trykksaker osv.

Når det gjelder å ta seg friheter, så regner jeg min sivile ulydighet på nivå med at jeg kan plassere klubbmerket på hvilken som helst bakgrunn - inkl. en svart som "tilfeldigvis" har samme fasong som klubbmerket - bare litt større.

Jeg syns uansett at dette er såpass interessant at jeg har bedt om en offisiell begrunnelse på hvorfor RBK ikke (lenger) ønsker en variant der hele klubbmerket er synlig på hvit bakgrunn.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb