View previous topic :: View next topic |
Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
Tangvik |
|
25% |
[ 7 ] |
Cornic |
|
7% |
[ 2 ] |
Røsten |
|
3% |
[ 1 ] |
Jenssen |
|
0% |
[ 0 ] |
Andersson |
|
3% |
[ 1 ] |
Skarsem |
|
0% |
[ 0 ] |
Selnæs |
|
11% |
[ 3 ] |
Skjelbred |
|
22% |
[ 6 ] |
Thorvaldsson |
|
0% |
[ 0 ] |
Nelson |
|
22% |
[ 6 ] |
Wiedesheim-Paul |
|
3% |
[ 1 ] |
|
Total Votes : 27 |
|
Author |
Message |
quentez Veteran
|
Posted: 26.11.2023 20:19 Post subject: |
|
|
Jeg liker å tenke positivt. Under Maalen har vi spilt så fremoverrettet og offensiv fotball at vi nesten har klart å slippe inn to mål i snitt per kamp. Sier litt om hvor riktig det tenkes! |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 26.11.2023 20:40 Post subject: |
|
|
Nåssåladden wrote: | Vi har negativ målforskjell men med spesial-kompetanse så kan man snu tabellen på hodet og se at vi egentlig er veldig gode.
I fjor scorte vi 69 - bedre enn alle lagene i år bortsett fra Glimt som har scoret noen flere. Men det er klart at selv om vi scorer omtrent halvparten så mye i år så er det et stort potensiale i måten vi spiller offensiv fotball på. Styret har helt klart lykkes med offensiv Maalen-ball og fulle tribuner  |
Åpenbart feil å sparke Reka også. Hvis man ser på hva Horneland har fått til med Brann, var det også feil. Tror derfor ikke at problemet er Maalen, Reka eller Horneland, men noe langt mer alvorlig og fundementalt |
|
Back to top |
|
 |
Robin Rutinert
|
Posted: 26.11.2023 20:45 Post subject: |
|
|
Jeg tror også problemene stikker dypere enn "bare" treneren. Samtidig synes jeg situasjonen har forverret seg dramatisk under Maalen. Jeg kan ikke huske at Rosenborg noen gang har prestert dårligere, må være før min tid og før jeg fulgte med. Vi styrer nå mot vår dårligste sesong på flere tiår. Dette burde virkelig være et alarmsignal; det er på tide å handle. Hvis Maalen fortsetter i samme retning, ser det dessverre veldig dystert ut.
Håper det jobbes i kulissene og at det er solid trener på vei inn. (Men stoler ikke helt på det heller) |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.11.2023 20:54 Post subject: |
|
|
Endelig sesongslutt. Takk og pris for at det er lenge til jeg slipper å se den jævlige gjengen som tusler rundt i RBK-drakter. Blir blytungt å motivere seg til neste sesong om Maalen fortsetter. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.11.2023 20:55 Post subject: |
|
|
Selv om det ikke er bare Maalen som er problemet, men om det er tilfellet er han heller ikke en trener på det nivået som skal til for å løfte det opp på det nivået som vi trenger. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 26.11.2023 21:15 Post subject: |
|
|
quentez wrote: | Jeg liker å tenke positivt. Under Maalen har vi spilt så fremoverrettet og offensiv fotball at vi nesten har klart å slippe inn to mål i snitt per kamp. Sier litt om hvor riktig det tenkes! |
Hadde det bare vært fakta. Spiller jo omtrent ikke en eneste pasning fremover i dagens kamp. I tillegg så går det noe så vanvittig sakte. |
|
Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.11.2023 21:36 Post subject: |
|
|
Svein Maalen har nå hatt en halv sesong på seg for å få til det han pratet om i starten. Jeg kan ikke se at han har klart å få til forbedringer på det laget presterer.
Hvis han får fortsette, er det for at Rbk ikke har økonomi til en bedre løsning. Rbk er et lag som må ha en trener med bein i nesen, som får frem vinnerviljen i laget og det er ikke Maalen som kan klare det. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 26.11.2023 22:23 Post subject: |
|
|
FÃ¥ frem vinnervilje ?.
Horneland fikk ikke frem mye vinnervilje i RBK men mye av det i Brann!! _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.11.2023 22:28 Post subject: |
|
|
Jaaaa, kansje Maalen kan bli assistent i Brann  |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 26.11.2023 22:37 Post subject: |
|
|
Sikkert en upopulær mening, men i starten under Horneland gikk det tydelig an å se hvordan han ville at laget skulle spille. Synes jeg. RBK laget han tok over hadde flere «stjernespillere» over toppen, og som trolig hadde klare meninger om hvordan ting skulle og burde være. Ble nok lagt litt litt kjepper i hjulene for Hornelands tanker. Horneland fikk ikke den roen her som han fikk i Brann, der han bygget opp et nytt lag gjennom et år med OBOS spill.
Maalen har på ingen måte vist noe som helst. Må som oftest score 3-4 mål i en kamp nå, for å ha mulighet til å vinne. Slipper inn mål konstant. Meget stort svakhetstegn om han får jobben. Da har man fått mange nei, vil jeg tro. |
|
Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.11.2023 22:41 Post subject: |
|
|
Ratatosk.  |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 26.11.2023 22:46 Post subject: |
|
|
Var nok spikeren i Maalen kista dewtte,men som jeg har skrevet før, her er det flere som står i dritt opptil halsen mhp ansvar.
Jeg lurer virkelig på hvilke kriterier Dorsin ser på npr han kjøper spillere, ferdigheter er åpenbart ett stykke ned på lista, og slike ting som holdninger ,moral og vinnervilje er også langt nede.
Trevlige pojkar som snakker svenska er åpenbart på topp.
Har sett RBK i flere år en jeg liker å tenke på , dett er det svakeste RBK mannskapet jeg har sett noensinne. |
|
Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 26.11.2023 22:51 Post subject: |
|
|
Savnet av Frederiksen var tydelig, han er en av få som har gitt fart i angrepet, og skapt sjanser på egen hånd. Nå ble det veldig tannløst og statisk. _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 26.11.2023 23:00 Post subject: |
|
|
Håber så dette var Maalens sidste jobsøgning. Det har været forfærdelig fodbold og man gider dårligt nok se det længere. Jeg glæder mig så meget til en ny sæson med en ny træner. Som en anden så rigtigt skrev- det er ikke nok at holde foredrag om 4-3-3 systemet. Jeg synes i den grad også vi har mistet så meget momentum og struktur under Maalen. Som hold var vi langt bedre rustet under Rekdal faktisk. Den træner mangler så meget kvalitet at det vil være pligtforsømmelse bare at overveje at tilbyde ham jobbet. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 26.11.2023 23:37 Post subject: |
|
|
Ja, du kan få sagt det, ibejnar! Antakelig så var dette siste gang med Maalen som lagleder på Lerkendal. Så får vi se om styret finner en solid oppgradering i god (nok) tid til neste sesong. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2767 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 27.11.2023 11:28 Post subject: |
|
|
ibejnar wrote: | - det er ikke nok at holde foredrag om 4-3-3 systemet. Jeg synes i den grad også vi har mistet så meget momentum og struktur under Maalen. Som hold var vi langt bedre rustet under Rekdal faktisk. |
Satt og tenkte på det under kampen nå i går - det er oppsiktsvekkende hvor TREGT det går! Greit nok at vi ikke har en stall tilpasset hurtig pasningsspill, men vi bruker jo flere titalls sekunder på å flytte ballen fra den ene flanken til den andre. Kontringer varer stort sett bare fram til ballfører møter første motspiller, da blir det en piruett og pasning bakover. Når vi en sjelden gang kommer oss fram til kanten av motstanderens 16-meter, resulterer det nesten aldri i en stikkpasning inn i feltet eller et innlegg, det blir litt sånn idéløst trekantspill på kanten helt til alle løp inne i boksen har stoppet opp og alt momentum er oppbrukt. Noe av det eneste vi har blitt bedre på, er å fylle på bra i boksen deres, men det hjelper lite når innlegget aldri kommer. Selnæs hadde et par fine innlegg fra venstrekanten det siste kvarteret, og da ble det farlig med en gang - uten at vi prøvde å gjenta dette noe særlig.
Forsvarsspillet vårt har også blitt utrolig begredelig, det er bare å spasere inn i 16-meteren og finne ei ledig luke i målet, så sitter den. Hvert gang det kommer innlegg fra kant ser det ut som om vi ser dette for første gang, det er ingen som vet hva de skal gjøre og motstanderen får alt for ofte gå opp upressa eller ender opp alene med ballen. Takk og pris for at Tangvik har reaksjonene i orden!
Helheten er litt som å flytte RBK fra 2005-6-7 fram til vår tid, uten å oppdatere oss på utviklinga som har foregått i årene mellom. Hvis vi ender opp med Maalen til slutt - og det tror jeg egentlig ikke - så har han litt av en jobb å gjøre. Få orden på forsvarsrekka, på helhetlig presspill, bedre løpsinitiativ framover, pasninger på førstetouch, tempo på forflytninger og løp i rom... det er mye å ta tak i.
(Skulle egentlig bare skrive et kort tilsvar, men det er vanskelig å begrense seg, ser jeg.) _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Churchill Proff

|
Posted: 27.11.2023 21:31 Post subject: |
|
|
jacsonø wrote: | Jaaaa, kansje Maalen kan bli assistent i Brann  |
Tror ikke han passer inn der. Dessuten har vi de to assistentene vi trenger. _________________ Deserve Victory! |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 27.11.2023 22:21 Post subject: |
|
|
jacsonø wrote: | Jaaaa, kansje Maalen kan bli assistent i Brann  |
Er nok for høyt nivå for han. Steinkjer i 4 divisjon er muligens passende nivå. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 27.11.2023 22:27 Post subject: |
|
|
Hvorfor var innsatsen tilsynelatende så skral mot Strømsgodset, i forhold til mot Molde? Da var det ikke sirup i beina på spillerne....
Er det i hodet det sitter, eller ikke sitter...? _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.11.2023 01:00 Post subject: |
|
|
Har nok sett det tidligere: de klarer å ta seg sammen i de "store" kampene. Vi har hatt gode kamper mot Glimt og Molde de siste årene. Men spillerne er muligens "for gode" til å konsentrere seg skikkelig mot Godset, Tromsø og Kristiansund. Da kan vi gå på 80% liksom.. |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 28.11.2023 01:24 Post subject: |
|
|
Maalen har noen fakter og uttalelser innimellom som ligner på NA sine. MEN kanskje han skulle vært like "storkjeftet" også.
«Mini, din forbanna lille dverg! Hvis du ikke begynne å spring, så ska æ kapp av dæ beinan!» _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 28.11.2023 15:49 Post subject: |
|
|
orkdal,n wrote: | Maalen har noen fakter og uttalelser innimellom som ligner på NA sine. MEN kanskje han skulle vært like "storkjeftet" også.
«Mini, din forbanna lille dverg! Hvis du ikke begynne å spring, så ska æ kapp av dæ beinan!» |
Kan ikke kommunisere på denne måten i 2023. Kanskje Maalen heller skulle konsentrere seg mindre om å etterligne faktene og uttalelsene til Eggen, og heller fokusere på eget arbeid. |
|
Back to top |
|
 |
katalogen Senior
|
Posted: 28.11.2023 17:47 Post subject: |
|
|
Denne myten om at Svein Maalen kan sammenlignes med Nils Arne Eggen på noen som helst måte, måtte det være fotballfaglig eller kommunikativt, er etter mitt syn ikke annet enn respektløst ovenfor Nils Arne Eggen. Det er ingen prinsipper i Maalen sitt spill som minner noe som helst om Eggen sin fotballfilosofi, ei heller tvert imot. At han postulerer selv at han bygger sin identitet på godfotteorien er en sak, men i den faktiske trenerfilosofien er det lite som tyder på at Maalen evner den forenklingen Eggen var kjent for.
Det samme angår kommunikasjon. Eggen var ekstremt tydelig i hvordan han framsto i media, og var svært pedagogisk i fremtoningen hvor hovedpoenget som regel var at dette ikke er hokus pokus. Jeg har til gode å forstå hva Maalen sin plan er. Intervjuene etter Strømsgodset kampen ga meg ingenting. Til tross for at Eggen kunne fremstå som en karakter, var han alltid blodig alvorlig og pratet med stor faglig tyngde når det f.eks. handlet om det relasjonelle på (og utenfor) fotballbanen. Maalen derimot fremstår som usikker og ofte lite konkret. Det å si at man ønsker å spille ‘offensive og fremoverrettet fotball’ er å slå inn åpne dører og tuftes på lite troverdighet når dette ikke følges opp av noe substansielt.
Jeg skal ikke diskreditere Maalen helt. Han har åpenbart noen styrker som trener, noe han viste innledningsvis i Ranheim. Men også i Ranheim manglet han en sentral egenskap fra Eggens teser om utvikling over tid, hvor det ble veldig statisk og enkelt å forholde seg til Maalens Ranheim som motstander. Det er ikke uten grunn at spillerne ble lei av Maalen i Ranheim, no som aldri kunne ha skjedd med Nils Arne Eggen på samme måte. Maalen har riktignok kun vært hovedtrener i Rosenborg i seks måneder og hatt liten innflytelse over spillerlogistikken, som begrenser hans evne til å sette sitt preg på laget. Uansett, om jeg trekker frem tre generelle kjennetegn ved Eggens Rosenborg ut av hatten kan jeg ikke kjenne igjen en éneste en av disse tre under Maalen:
Forhold mellom soneforsvar og aggressivt press. Eggens Rosenborg var kjent for den raske defensive forflytningen og evnen til å holde struktur i forsvarsspillet. Dette er etter mitt syn den største svakheten i Maalens spillestil. Det er alt for reaktivt og lite proaktivt. Spillerne er sjeldent oppe i tidlig press og det er ofte for store avstander mellom forsvar og midtbane. Nå var ikke Eggen kjent for noe gegenpress, heller tvert om, men også her savner jeg en aggressivitet blant det fremste leddet, i tillegg til at disse aldri sideforskyves og legger seg kompakt som en 4-5-1 som Eggen ofte gjorde.
Vending av spill. Nå er Jayden Nelson en totalt forskjellig fotballspiller sammenlignet med Karl-Petter Løken, men ser ingen konturer av et Rosenborg-lag som vender spillet uventet, plutselig og i hastighet. Det er alt for alminnelig og tregt, og det meste skal innom fire-fem spillere uten at det er noe større plan bak det. Jeg tror ikke noen, foruten Ole Selnæs, vendte spillet én gang mot Strømsgodset.
Midtbaneløp som truer bakrom. Jeg synes dette ble gjort litt i starten når Nypan og Tagseth spilte indreløper, men de siste ti kampene er det mer eller mindre aldri at indreløperne truer bakrom, i stedet er det mer eller mindre utelukkende Nelson som går på løp. Skarsem har jo også i utgangspunktet disse ferdighetene, men synes ikke Maalen har evnet å benytte seg av dette klassiske Eggen-grepet blant midtbanespillerne sine.
Så er det selvfølgelig en innvending om at fotballen har utviklet seg såpass at mange av Eggens grunnprinsipper ikke egner seg godt i den moderne fotballen. Det er godt mulig, skal ikke behandle det i dette innlegget – men om premisset er ‘ta oss tilbake dit’ og at hovedtrener poengterer at hans fotballforståelse bygger på Nils Arne Eggens godfotteori og Eggens taktiske inngang til fotball er det for meg ingenting i praksis som tilsier at dette stemmer. Det fremstår for meg som at han er nærmere Skullerud-modellen og den generelle NFF 4-3-3 spillestilen som har blitt avkledd gang på gang i Eliteserien.
Mener oppriktig at man skal slutte å snakke om Maalen som en Eggen-disippel, ei heller sammenligne utgangspunktet til Maalen i henhold til Eggen. Nils Arne Eggen sitt navn har ingenting i denne tråden å gjøre, ei heller på forumet generelt hvor utgangspunktet er å diskutere Maalen. Snakk da heller om Knut Tørum og Ola By Rise. Da får denne sitsen i så fall følges opp med å faktisk vise til noen kjennetegn ved Maalens faktiske spillestil og ikke utelukkende i hvordan han (uten faglig tyngde eller presisjon) utaler seg i media. Jeg trenger heldigvis ikke å argumentere for at jeg mener Maalen bør finne seg noe annet å gjøre siden det er relativt stor oppslutning for et trenerskifte. Kanskje han kan prøve seg på nytt i et adeccolag eller i en breddeklubb og få utviklet litt de manglende pedagogiske ferdighetene som står til stryk. |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 28.11.2023 17:56 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | orkdal,n wrote: | Maalen har noen fakter og uttalelser innimellom som ligner på NA sine. MEN kanskje han skulle vært like "storkjeftet" også.
«Mini, din forbanna lille dverg! Hvis du ikke begynne å spring, så ska æ kapp av dæ beinan!» |
Kan ikke kommunisere på denne måten i 2023. Kanskje Maalen heller skulle konsentrere seg mindre om å etterligne faktene og uttalelsene til Eggen, og heller fokusere på eget arbeid. |
Det var vel heller et forsøk på spøk fra min side. Det er nok av gravalvor her inne. _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
|