View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Spartacus Veteran
|
Posted: 13.11.2023 11:15 Post subject: |
|
|
Det er skuffende. RBK har blitt en middelmådighet, og det har ikke skjedd over natta. Tror det er vanskelig for en trener alene å løfte denne klubben - i så fall må det være en utrolig sterk trener som har kunnskap om det meste. Det er heller ikke bærekraftig i lengden. Uten å være på innsiden er det ekstremt vanskelig å vite hva som er feil, bortsett fra spillerlogistikken som fremstår som merkelig. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 13.11.2023 12:20 Post subject: |
|
|
Manglende kontinuitet og dårlig arbeid over 20 år. Vingling i formasjoner og filosofi, med tilhørende hyppige utskiftninger i stallen for å tilpasse ny trener. Det fungerte lenge fordi man hadde en sparegris å bruke til å dekke over det. Når sparegrisen nå er tom så blir man desto mer avslørt. Spiller for spiller har vi en ok stall i Eliteserie-sammenheng, men sammensetningen blir jo helt feil slik det er nå, med alt for mange alternativer i noen posisjoner, og ingen alternativer i andre. Så er nivået for jevnt. Vi mangler enerne som bidrar til å heve nivået på 11'eren. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 13.11.2023 13:00 Post subject: |
|
|
Er vel egentlig bare for Falkenkameratene å starte innsamling av underskrifter til ekstraordinært årsmøte ASAP, ingen vits i å vente til det annonseres at Baklengsmaalen har fått femårskontrakt om et par uker. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.11.2023 13:14 Post subject: |
|
|
Hvorfor skal Falkenkameratene ta ansvar for dette, kan du ikke forsøke å starte en slik kampanje selv hvis det er det du ønsker? |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 13.11.2023 20:40 Post subject: |
|
|
Det kan jo faktisk være et argument at det kan være bedre å la Maalen fortsette mens de får rigget om stallen til å være klar til at eventuell annen trener kan være tilgjengelig.
Men aller helst går vi inn i 2024 med både sportslig leder og trener som vi kan være trygge på at er dyktige folk. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 13.11.2023 21:02 Post subject: |
|
|
Hvis Maalen blir treneren de velger, betyr det implisitt at ingen gode kandidater var aktuelle (fordi de ikke var interessert/tilgjengelig eller for dyr).
Det er ganske åpenbart at Maalen kun er her fordi han har Eggen som sitt forbilde og spiller 4-3-3. Det er absolutt ingenting annet som tilsier at han er et godt valg.
I så måte begynner det tegne seg et tydelig bilde av hvor uinteressant trenerjobben i Rosenborg er.
Jeg er motstander av å sparke trenere i det tempoet Rosenborg og store deler av supporterne forlanger, men du ansetter ikke en trener nesten helt uten eliteserie-erfaring i Rosenborg. Det er noe helt annet å lykkes i alle andre ES-klubber.
I Rosenborg starter du ikke i en slak oppoverbakke, men skal friklatre i en svært bratt og glatt bakke. |
|
Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Proff
|
Posted: 13.11.2023 21:42 Post subject: |
|
|
Uten penger er trenerjakten vanskelig. Samme med spillerlogistikken. De du vil ha, blir for dyre, og de du kan få - er ikke nødvendigvis bedre enn den du allerede har. Så er det alltids noen som KAN være en god match, men så har du heller ikke råd til å gamble på en trener. Det har vi gjort før. Ikke lett dette. De beste trenerne er de som får de beste kontraktene og derav de største overgangsbudsjettene. Uten penger er det ikke mange trenere igjen som med sikkerhet leverer opp til forventningene. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 14.11.2023 14:35 Post subject: |
|
|
Synes det er litt i overkant enkelt å sage Maalen for mildt sagt mediokre resultater, for han er pr nå kaptein på ei skute som grunnstøtte for fem år siden.
Og det å skulle fikse alt på noen få måneder er ikke hans jobb alene, og han kan heller ikke lastes for den mildt sagt snedig sammensatte troppen. RBK skal ha, bør ha og har hatt landslagsspillere i mange posisjoner opp gjennom årene. Du sliter ikke ut kuleramma på å telle landskamper på denne gjengen her...
Når det er sagt så tror jeg ikke Maalen er rett mann for RBK i det lange løp. Han har mange prisverdige kvaliteter, men jeg sitter med ett inntrykk av at det skorter på en del områder. Jeg er veldig usikker på om han besitter de kvalitetene som skal til for å lede en klubb til gjentakende suksess over år. Det er flere som kan lede klubber til ett gull - typ Mons Ivar Mjelde, Rekdal, Skullerud, Jan Jönsson, men det er få som klarer å gjenskape suksessen - lik Eggen, Ingebrigtsen og Knutsen.
Tror Maalen stiller i første gruppa. |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 14.11.2023 16:56 Post subject: |
|
|
Hvit mann som pusher 50 wrote: | Er vel egentlig bare for Falkenkameratene å starte innsamling av underskrifter til ekstraordinært årsmøte ASAP, ingen vits i å vente til det annonseres at Baklengsmaalen har fått femårskontrakt om et par uker. |
Du overså denne, waterfalls. Fy, du må behandle alle likt.
Ellers er jeg enig, hvis man ikke vil ha Maalen som trener må det handles raskt. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 14.11.2023 18:47 Post subject: |
|
|
Beklager at jeg ikke får med meg alt. Synes dette er like lavmål som resten. |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 14.11.2023 19:51 Post subject: |
|
|
Spartacus wrote: | Det er skuffende. RBK har blitt en middelmådighet, og det har ikke skjedd over natta. Tror det er vanskelig for en trener alene å løfte denne klubben - i så fall må det være en utrolig sterk trener som har kunnskap om det meste. Det er heller ikke bærekraftig i lengden. Uten å være på innsiden er det ekstremt vanskelig å vite hva som er feil, bortsett fra spillerlogistikken som fremstår som merkelig. |
Det var vel dette en håpet Hareide skulle være. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 14.11.2023 22:13 Post subject: |
|
|
Bedreviteren wrote: | Hvis Maalen blir treneren de velger, betyr det implisitt at ingen gode kandidater var aktuelle (fordi de ikke var interessert/tilgjengelig eller for dyr).
Det er ganske åpenbart at Maalen kun er her fordi han har Eggen som sitt forbilde og spiller 4-3-3. Det er absolutt ingenting annet som tilsier at han er et godt valg.
I så måte begynner det tegne seg et tydelig bilde av hvor uinteressant trenerjobben i Rosenborg er. |
Haha, ja, jeg mistenker at dette kan være vårt største problem: vi er rett og slett ikke så attraktive som vi tror. Jeg tror vi må fortsette å lete etter en "ny Knutsen" (eller "ny Eggen"). Det er tvilsomt at "store navn" skal ønske seg hit. Finner vi ingen åpenbare bedre alternativer, kan vi like godt bli stående med Maalen én sesong til. |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 14.11.2023 22:21 Post subject: |
|
|
Quote: | Jeg tror vi må fortsette å lete etter en "ny Knutsen" (eller "ny Eggen"). |
Her har du en "ny Eggen", barnebarnet.
https://www.adressa.no/sp...-assistent _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
Churchill Proff

|
Posted: 16.11.2023 15:49 Post subject: |
|
|
Hva er egentlig stemningen i RBK for tiden? Brenner dere inne med Maalen, eller er det stemning for å begi seg ut på nok et sjansespill? For all del, jeg tror IKKE Maalen er treneren som kommer til å løfte RBK ut av gjørma, men det er et prosjekt som likevel kommer til å ta tid. Han kan fort vise seg å være den riktige løsningen de neste to, tre, fire årene. Han er billig, lojal, kan 433 og kjenner spillergruppen og hvilke mangler denne har. Jeg er ikke så sikker på at det vil være lurt av klubben å gå for en annen trener nå. Om noen år, helt sikkert, men ikke nå. _________________ Deserve Victory! |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 16.11.2023 19:59 Post subject: |
|
|
Det kommer jo helt an på hva alternativene er for noe.
Vanskelig å se noen tilgjengelige norske trenere som er åpenbare oppgraderinger pdd, lettere å se for seg at det kan dras opp noe Svensk, Dansk eller noe. Så er det også litt for mye breddeklubbfakter over hva som er ansatt i øvrig sportslig ledelse, det kan være fine folk, kanskje flinke folk til og med, men annet enn Saify i akademiet så er det null og niks av referanser fra andre fotballfaglige miljøer som er i nærheten av å ligge på det nivået vi selv ønsker å ha på det vi gjør. Her antas det at NFF hvor Basma kommer fra ikke holder mål.
En og annen som har vært i langt større klubber ute i verden som spillere har man da. En og annen som spilte under Eggen (og et par andre meget gode trenere) har vi også. Men det holder ikke.
Maalen er en fin man å ha, kanskje til og med i trenerapparatet, men tror vi trenger en hovedtrener som vet hvordan man skal bygge opp en prestasjonskultur. Tror også vi trenger en sportslig leder som vet hvordan man skal bygge opp en klubbstruktrur. Da kan vi ikke stole på "selvlærte" folk uten allverdens erfaring fra før. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Churchill Proff

|
Posted: 17.11.2023 01:28 Post subject: |
|
|
Jeg håper jo selvsagt også at klubben etterhvert finner seg en bedre trener enn Maalen. Men er det lurt nå å ansette nok en prøvekanin som får sparken om halvannet år med sluttvederlag på mange millioner? Eller bør man bruke tid på å finne DEN rette? Inntil videre tror jeg Maalen vil gjøre mer nytte enn skade, selv om han ikke er den som kommer tl å løfte RBK opp til noen tilnærmet gamle høyder. Bruk heller pengene på å kjøpe de helt nødvendige forsterkningene Maalen trenger for å spille angrepsvillig 433.
RBK må treffe nærmest 100% med spillerkjøpene (og salgene) foran nærmeste sesong. Noe annet har ikke klubben råd til. Ingen kjenner dagens stall bedre enn Maalen og ingen har dermed bedre forutsetninger enn ham til å fortelle hva som trengs. Så får vi håpe at Dorsin har minst mulig han skulle sagt i spillerjakten, for den track rekorden der skal man langt nedover i divisjonene for å matche! _________________ Deserve Victory! |
|
Back to top |
|
 |
Komainu Junior
|
Posted: 17.11.2023 06:56 Post subject: |
|
|
Gode poenger fra «Kirkebakke» her.
Skulle nesten tro han er RBK-supporter? |
|
Back to top |
|
 |
Skrulledude Senior
|
Posted: 17.11.2023 07:42 Post subject: |
|
|
Churchill wrote: | Men er det lurt nå å ansette nok en prøvekanin som får sparken om halvannet år med sluttvederlag på mange millioner? Eller bør man bruke tid på å finne DEN rette? |
Hvor lang tid trenger vi (les: administrasjonen) på å finne den rette? Hvorfor trenger vi mer tid enn andre sammenlignbare klubber (kommer egentlig ikke på andre klubber som bruker like lang tid på ansettelsesprosesser) på å finne den rette, gang etter gang? Hvilke målbare kriterier ved ansettelse og i løpet av ansettelsesforholdet vil gjelde for å evaluere om vedkommende er den rette? |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 17.11.2023 12:33 Post subject: |
|
|
Vi sikter kanskje høyere enn hva vi egentlig er i stand til å hente. Da kan det jo ta litt lengre tid enn om vi ga jobben til typ Fagermo.... _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Churchill Proff

|
Posted: 17.11.2023 12:55 Post subject: |
|
|
RBK trenger tid fordi man leter etter en veldig spesifikk trener, som dere etter Eggen enda ikke har funnet. Med unntak kanskje fra en viss kar fra Mo i Rana? RBK trenger en trener som i) stiller seg 100% bak kravet om spillestil og som bare sjelden gjør tilpasninger på bakgrunn av spillermaterialet og annet. ii) som er en ledertype som får spillerne og resten av klubben med seg i utviklingsarbeidet. iii) som skaper entusiasme, spilleglede og supporterglede og iv) som klarer å skille gull fra gråstein. Jeg trodde dere hadde funnet Eggen 2.0 i KI, men så sparker dere han og ansetter Horneland, som faller igjennom i RBK, men som ironisk nok har stor suksess med Eggen-fotball i Brann.
Gud hjelpe meg hvor mye penger klubben har sløst bort på trvenertull siden Eggen la opp. Neste må rett og slett sitte, ellers tørker klubbkassen helt inn.
Jeg tror faktisk at RBK også må se på den sittende sportslige ledelsen. Når spillestilen er opplest og vedtatt tydeligere i RBK enn noen annen norsk klubb, hvordan i all verden ender man da opp med Rekdal som trener. Reka er dyktig han, men totalt feil mann for RBK.
To trenere som kunne gjort det bra i RBK er Knudsen og dagens versjon av Horneland. Men begge disse er utilgjengelige. Jeg kjenner ikke veldig godt til Maalens personlige egenskaper, men fotballfilosofien hans er jo identisk med RBKs DNA. Kanskje, hvis mannen får litt tid på seg, får støtte fra klubb og publikum, får velge de spillerne han mener han mangler, kanskje kan han være det beste alternativet for klubben. Jeg tror at det er minst like stor sannsynlighet for det som det er for at enda en svenske eller en danske skal komme inn og frelse klubben. Det har jeg faktisk SVÆRT liten tro på.
Bruk heller alle ressursene som klubben klarer å hoste opp til å skaffe spillermateriell som gjør det mulig å spille Eggen-fotball. Kvitt dere med daukjøtt og spillere som ikke har den riktige innstillingen. Selg heller disse til LSK eller VIF, der klubbkulturen ser ut til å elske slike "bohemer" eller bøller. Slank stallen!
Mitt hjerte står i Brann, men fire år på Luftkrigsskolen og haugevis av kamper på Lerkendal i denne perioden, gjør sitt til at jeg også er opptatt av hvordan det ligger an med RBK. _________________ Deserve Victory!
Last edited by Churchill on 17.11.2023 13:03; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 17.11.2023 12:59 Post subject: |
|
|
Enig med Churchill, bra innlegg.
Så er jeg heller ikke mot andre alternativer hvis de er veldig gode, men denne "alt annet enn Maalen" gir ikke mening for meg. Til det har han ikke fått muligheten til å vise hva han er god for enda. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 17.11.2023 13:15 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke enig i at han ikke har fått muligheten til å vise hva han er god for, det er akkurat det han har. Så er spørsmålet om det kan bli bedre med en hel sesongoppkjøring. Personlig har jeg ingen tro på det, selv om det er en stor ulempe å starte på nytt enda en gang.
Min mening er at en skikkelig god trener vil klare å sette et tydelig preg på laget i løpet av noen få uker og deretter forbedre seg uke for uke. Det har vi ikke sett med Maalen og selv om spillerstallen ikke er all verden er også hans disposisjoner og taktiske grep (eller mangel på sådan) sterkt bekymringsverdig. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 17.11.2023 14:43 Post subject: |
|
|
Selv om du har hjertet i Brann, Churchill, har du et kaldt og rasjonelt hode.
Tror din diagnose er presis og helt korrekt. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 17.11.2023 16:24 Post subject: |
|
|
Det må alltids ta forbehold om at det vi ser med Maalen nå er resultat av en altfor uerfaren trener som ikke skjønner at han i år burde ha plukket all den lavthengende frukten, det er enklere å slutte å slippe inn 2+ mål i nesten hver kamp enn det er å begynne å score 3+ mål i hver kamp, så man burde først ha gått løs på jobben med å luke vekk alle dustemålene imot som kommer av at man ikke dekker opp ordentlig på innlegg eller stenger av rommet foran stopperne skikkelig. Eller taper duellene fordi en ikke tør å satse skikkelig fordi en ikke stoler på at resten av laget gir ryggdekning hvis man satser og feiler.
Offensivt så begynner dog laget å ta nok form til at jeg tror det holder til å kjempe om medalje neste år hvis en fortsetter trenden, får mer bredde på kant, får orden på kroppene til spissene vi har og i tillegg klarer å bli vanskelige å score på, og det er veldig mye på siste punkt som kan hentes utelukkende på kollektiv organisering, så det er mulig det kan løses med de spillerne vi har, men en skikkelig forsvarsjef, og en venstreback som holder konsentrasjonen ville ikke vært å forakte, men jeg er ikke helt med på å avskrive at UYJ og Pereira/Augustinsson kan utvikle seg til å bli dette for oss, men er ikke akkurat optimist heller.
Men i det store og det hele sitter jeg med følelsen av at Maalen er litt for mye typen som er veldig fotballinteressert, har mye lidenskap, men mangler litt for mye når det gjelder noen vesentlige egenskaper en god trener må ha, så kanskje godfoten hans er som assistent? _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 17.11.2023 20:01 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss wrote: | ....en altfor uerfaren trener som ikke skjønner at han i år burde ha plukket all den lavthengende frukten, det er enklere å slutte å slippe inn 2+ mål i nesten hver kamp enn det er å begynne å score 3+ mål i hver kamp, så man burde først ha gått løs på jobben med å luke vekk alle dustemålene imot som kommer av at man ikke dekker opp ordentlig på innlegg eller stenger av rommet foran stopperne skikkelig. ... |
Problemet er jo også at når man har fått 6 måneder på seg til å vise at man er The Second Coming of Nils Arne, er det ikke mange insentiver for å fokusere på å slutte å slippe inn mål eller jobbe med markering på innlegg. Hadde Maalen f eks fått en kortidskontrakt på f eks 18 mnd ville det gitt mere tid til å først fokusere på organisering, så jobbe med angrepsspill etter at den jobben er gjort.
Mange glemmer at Hamren brukte høstsesongen i 2008 på å drille inn soneforsvar og to flate firere. Resultatene var ikke bedre enn hva Hoftun/Henriksen klarte på våren. Det var først neste år at vi kunne lukte attityden. |
|
Back to top |
|
 |
|