View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 26.09.2023 09:07 Post subject: |
|
|
Jeg er litt redd for at vår tid som Norges største klubb er forbi. Vi har hatt dårlige tider før også, men har stort sett blitt reddet av at vi har det største budsjettet. Så lenge vi satt på de største tilskuertallene og de største sponsoravtalene hadde vi et konkurransefortrinn som gjorde at vi sannsynligvis kom til å havne i toppen igjen før eller senere, uavhengig av inkompetanse innad i klubben.
De siste åra har derimot pengene i fotballeuropa økt voldsomt. Spillere går for langt høyere summer, og selv EL/ECL gir vanvittige inntekter som utjevner forskjellen. Legg til at champions path i europa-kvalik gjør det nesten umulig å ikke nå et gruppespill for serievinneren har vi valgt absolutt verst tidspunkt å treffe klubbens absolutte bunnpunkt på denne sida av 2000-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2767 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 26.09.2023 09:44 Post subject: |
|
|
Det finnes ikke noe godt tidspunkt å falle fra tronen.
Er ellers enig i mye du sier, men vi har en stor ting som taler til vår fordel: publikumssnittet og -interessen, og følgelig også sponsorinteresse. Selv i dårlige tider har vi et publikumssnitt som ligger langt over nesten alle andre i ES, og den interessen avtar ikke på et år eller fem. Nå ser det ut til at det jobbes godt med langsiktig strategi og organisering, og det kan legge grunnlaget for suksess de neste sesongene. Med europacupplassering om en sesong eller to, mulig gruppespill året etter, så nærmer vi oss jo å kunne hevde oss økonomisk igjen. Noen kloke spillerinvesteringer i mellomtida, så er vi der.  _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.09.2023 23:08 Post subject: |
|
|
Helt siden Nils Arne Eggen styrte alt på Lerkendal, har treneren vært øverste sportslige leder i Rosenborg. Nå får treneren mindre makt på Lerkendal.
– Vi må ta et større ansvar selv for hva vi vil være. Hvis du ser på hvordan det har vært opp til dags dato, så har treneren alltid vært den som har lagt premissene. Det i lys av at han har vært klubbens øverste sportslige leder, sier Cecilie Gotaas Johnsen til VG.
Les mer: Historisk endring i RBK: − MÃ¥ ta et større ansvar selv
Et av grepene blir dermed at en leder for sport, som i dag er Roar Vikvang, får et enda mer overordnet ansvar enn i dag.
Og at hovedtrener, som i dag rapporterer direkte til styret, ikke lenger skal gjøre dette - men til sin sportslige leder.
Gotaas Johnsen er tydelig på at planen ble vedtatt under styremøtet i RBK forrige onsdag. Men at alt ennå ikke er iverksatt.
Hun forteller derfor at det også «det er fortløpende diskusjoner» rundt hvem som vil inneha disse rollene til slutt.
Både med tanke på øverste sportslige leder - og hovedtrener. Og at planen er å få landet dette i løpet av 2023.
Les mer: Store endringer i RBK: Sportslig leder blir øverste sjef – ikke treneren
Glad for at styret også skal vurdere om det er riktig at Vikvang er rett mann til å få mer makt. |
|
Back to top |
|
 |
Willoch Veteran
|
Posted: 26.09.2023 23:55 Post subject: |
|
|
Har jeg forstått det riktig, Vikvang får nå all makt over det sportslige? _________________ Willoch |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 27.09.2023 01:19 Post subject: |
|
|
Nja, de sier at det er uklart hvem det er som skal ende opp som øverste sportslig leder. Men kan fort bli Vikvang uansett. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 27.09.2023 09:34 Post subject: |
|
|
De kan jo late som om det er en prosess der, men det vil være direkte sjokkerende om det er noen andre enn Vikvang i den stillingen før neste sesong. Hele seansen var jo en oppvisning i overfladisk vås, med en "omorganisering" som kommer til å innebære nøyaktig de samme folkene, som gjør det samme som før. RBK er en innavlklubb som skyr kompetanse og nye impulser i frykt for at inkompetansen til de som er der skal bli påpekt. Rett og slett trist å se klubben råtne på rot. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.09.2023 09:39 Post subject: |
|
|
Rent prinsipielt så er det vanskelig å være uenig i denne omorganiseringen. Det er dyrt å endre retning hver gang det kommer inn en ny trener som skal kjøpe HamKam, eller et annet lag han har trent tidligere, for deretter å omstrukturere stallen to år senere når den nye treneren skal kjøpe Häcken eller Vejle.
Når det er sagt så blir problemet med sportsdirektør i samme gate som problemet med trener: Vi er veldig avhengige av å ansette riktig person i jobben og det har vist seg å være vanskelig. _________________ Sesongkortholder. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 27.09.2023 10:02 Post subject: |
|
|
Å ikke gi treneren alle fullmakter er helt avgjørende. Problemet er at den som nå skal styre dette er en som sannsynligvis har bedre kompetanse på vaffelsteking enn drift av profesjonell fotballklubb. |
|
Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 27.09.2023 10:27 Post subject: |
|
|
Får Vikvang den posisjonen så orker jeg rett og slett ikke mer…
Da blir det kun en og annen sporadisk kamp på tv, ingen stadion opplevelser på Lerkendal (koster litt all den tid jeg bor i Oslo nå), ingen nye drakter (har egentlig nok allikevel), blir å distansere seg rett og slett om det skjer! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.09.2023 11:27 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Hele seansen var jo en oppvisning i overfladisk vås, med en "omorganisering" som kommer til å innebære nøyaktig de samme folkene, som gjør det samme som før. |
Sikkert riktig at det blir de samme folkene i viktige posisjoner, men sett bort fra det så synes jeg ikke presentasjonen av strategiplanen var en "oppvisning i overfladisk vås". Jeg synes den ga en fin overordnet filosofi for klubben. Våset kom fra medlemmene da det ble åpnet for spørsmål fra salen. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7061 Location: South-west coast exile
|
Posted: 27.09.2023 12:06 Post subject: |
|
|
Enig. Jeg synes spesielt kravspekken til trener var god. Slik jeg leste den blir det i alle fall ikke Maalen neste år. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 27.09.2023 12:09 Post subject: |
|
|
Interessant! Gjerne gjengi kravspekk som ble nevnt. Ikke sett det selv. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 27.09.2023 12:11 Post subject: |
|
|
Det gikk på hvilke spillemessige elementer man vektla, og hvor viktig det var at de enkelte elementene ble fulgt slik man ønska. Man blir vel upopulær av å gjengi detaljer, men eksempelvis høyt press var høyt prioritert. Derav tror jeg ikke Maalen har et særlig kandidatur til jobben heller. |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 27.09.2023 14:06 Post subject: |
|
|
Kan godt være at Maalen har det i seg å få til et vellykket høyt press. Såvidt jeg har forstått fra hans uttalelser om høyt press så har det vært nedprioritert fordi det krever så mye arbeid å få til rett, og han mente det var tilnærmet umulig å få til formasjonsendring og høyt press midt i sesongen. Det kan godt være at han på sikt ønsker å få det på plass, bare ikke denne sesongen. Ranheim var ikke ekstremt opptatt av høyt press, men likevel kanskje mer enn Rekdals RBK var. Ranheim ble ekstremt opptatt av høyt press under Hugo Pereira, men det gikk jo ikke kjempebra. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 27.09.2023 14:10 Post subject: |
|
|
Ganske sikker på at Maalen i R&S sa at han ikke er interessert i presspill. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 27.09.2023 14:15 Post subject: |
|
|
Nei, han sa at han ikke har prioritert det fordi han har hatt dårlig tid og måtte velge hva han skal fokusere på og høyt press krever mye av alle spillerne og samspillet fordi hvis det glipper i ett ledd er det autostrada. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.09.2023 14:39 Post subject: |
|
|
ola. wrote: | Interessant! Gjerne gjengi kravspekk som ble nevnt. Ikke sett det selv. |
I adressa nå står det at man ønsker å gi Nils Arne Eggens tankegods mer plass og at flere kandidater som følge av det allerede har blitt uaktuelle. _________________ Sesongkortholder. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 27.09.2023 15:43 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke hvem som skal gidde å være trener om de ikke får bestemme over overganger. Merkelig og dårlig strategi. Skal det liksom være bedre at en som ikke trener laget skal bestemme hvem vi skal kjøpe |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 27.09.2023 16:07 Post subject: |
|
|
Man kan vel håpe at man kan ansette en trener som er nogenlunde på bølgelengde med sportslig ledelse i hvilke typer som trengs i troppen, og sikkert også kan i det minste bli tatt med på råd. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.09.2023 20:36 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | Skjønner ikke hvem som skal gidde å være trener om de ikke får bestemme over overganger. Merkelig og dårlig strategi. Skal det liksom være bedre at en som ikke trener laget skal bestemme hvem vi skal kjøpe |
Blir vel litt som i dag at det er et samarbeid mellom flere, forskjellen er vel at det blir sportsdirektør som har siste ordet og ikke trener. Man ser ute i Europa også at trenere/managere har fått mindre makt/enerådighet når det kommer til overganger og spillerkjøp. Det er ikke slik at det er enten trener eller sportsdirektør som bestemmer hvem som skal inn, men før har trener bestemt rammene og retning mens nå blir det sportsdirektøren. Ingen sportsdirektør som er flink i jobben sin bør være "dumme" nok til å kjøpe en spiller hvis treneren har gitt tydelig beskjed om at den spilleren ikke er ønsket f.eks. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.09.2023 20:47 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Å ikke gi treneren alle fullmakter er helt avgjørende. Problemet er at den som nå skal styre dette er en som sannsynligvis har bedre kompetanse på vaffelsteking enn drift av profesjonell fotballklubb. |
Vi vet jo ikke hvem det blir enda, men klubben bør virkelig tenke igjennom hvem som skal være øverste ansvarlig for sport. Fortsetter man med Vikvang/Dorsin frykter jeg at ting ikke blir særlig bedre. Klubben tror jeg har godt av at det kommer inn noen eksterne, men jeg er skeptisk med alt snakket om stabilitet og kontinuitet som viktige faktorer til suksess. De nevne ikke at eksemplene de kommer med fikk suksess ganske kjapt og at klubber har prøvd kontinuitet uten suksess når man har feil personer i viktige roller. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 27.09.2023 20:48 Post subject: |
|
|
Vil dette føre til at det blir mer trøndersk "innavl" i klubben? Mer navlebeskuende? Ikke ta i mot impulser utenfra? Håper inderlig ikke det. Kompetanse i Trøndelag er snart fraværende. Trenger kompetente folk som kan bygge klubb. Da må det komme folk utenfra. Over hele linja. Ledere, trenere seniorlag, trenere Salmarakademiet, scouter. Kan vel enkelt si at alt som er av personell i klubben må bort og nytt må inn. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.09.2023 22:03 Post subject: |
|
|
– Når det kommer til klubbstyring versus trenerjakt, så er det ambisjonen fremover å ha to konkurransedyktige a-lag (herre og damer) i internasjonalt format. Det betyr toppen i Norge. Da kommer vi til noen viktige prioriteringer: Det ene er å tydeliggjøre spillmodellen på både dame- og herresiden. Akademiet skal ha en svart og hvit tråd med a-lagene. Definisjonene på dette vil sette et preg på hva vi leter etter. Det jeg vil si er at vi blir mer selektive med tanke på identitet, sier styrelederen til Nidaros.
Les mer: Får betydning for trenerspørsmålet: – Vi blir mer selektive
Maalen er klar på at han er positiv til strategidokumentet som nå er lagt fram.
– Prinsipielt har jeg stilt meg bak den retningen av at Rosenborg blir mer klubbstyrt slik at eventuelle trenerskifter ikke får for store innvirkninger på retningen RBK tar. Så er det viktig å si at jeg ikke tror hensikten til klubben nå er å flytte, det som blir oppfattet som all makt, fra en- til en annen. Det handler fortsatt om å jobbe i lag, så er det viktig å presisere som Nils Arne alltid sa: Fotballtreneren er- eller skal være, den beste fagmannen enhver fotballklubb har. Det bør si noe om hvordan Rosenborg driver i praksis. I Rosenborg nå, og også før jeg begynte, har beslutninger blitt tatt sammen, men noen ganger må en ta den avgjørende beslutningen, så det er ikke noe nytt:
– Men som sagt: Jeg støtter at klubben blir mer klubbstyrt, og «strategistyrt», som jeg også synes er en viktig presisering. Jeg tror det kan være sunt at ansvaret for Rosenborgs utvikling fordeles mer. At det tydeliggjøres enda mer for omgivelsene, sier Maalen.
Les mer: Trenerspørsmålet: – Åpen for å snakke om slike løsninger om Rosenborg ser en veldig god mulighet |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 28.09.2023 10:53 Post subject: |
|
|
Dette med "mer klubbstyrt" er jo ikke en ensidig flytting av makt, aller mest bare forutsetter det at klubben ansetter en trener som er enig med de i hvordan det skal spilles fotball og hvilken type spillere som behøves til det. Før har man alltid sagt "Man kan ikke tvinge treneren til å spille 4-3-3", men det er jo ikke det man gjør når man ansetter en trener som vil spille 4-3-3. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 28.09.2023 13:10 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | Sløvsekken wrote: | Hele seansen var jo en oppvisning i overfladisk vås, med en "omorganisering" som kommer til å innebære nøyaktig de samme folkene, som gjør det samme som før. |
Sikkert riktig at det blir de samme folkene i viktige posisjoner, men sett bort fra det så synes jeg ikke presentasjonen av strategiplanen var en "oppvisning i overfladisk vås". Jeg synes den ga en fin overordnet filosofi for klubben. Våset kom fra medlemmene da det ble åpnet for spørsmål fra salen. |
Poenget er at de har brukt månedsvis på å utarbeide en særs overfladisk presentasjon av det som er pinlig opplagt. Mangelen på rød tråd i sportslig satsing har vært poengtert både her og andre RBK-fora i flere år nå. Det de presenterer er jo ikke feil, men det var absolutt ingenting konkret om hvordan de har tenkt å gjennomføre det. Og å gi dem skryt for å ha innsett det mange av oss innså for mange år siden, etter å ha jobbet i månedsvis med dette...
Og først nå skal de begynne å utarbeide handlingsplan. Som i praksis betyr at vi neppe har dette på plass innen 1.januar, som i praksis er siste frist for å ansette trener for 2024.
Altså er vi da skviset opp i et hjørne, hvor vi enten må forlenge interimperioden og gi Maalen ansvaret ut 2024, ansette ny trener midt i 2024 sesongen (med de utfordringer det medfører), eller det aller værste, ansette ny permanent trener FØR handlingsplan er på plass og FØR det er endelig bestemt hvem som skal være sportslig leder (selv om alle vet det blir Vikvang). |
|
Back to top |
|
 |
|