English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sverre Nypan
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 63, 64, 65  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bart1
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 09:09    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Bart1 wrote:

Det er det. Det er et svært stort mellomrom mennom Nypan, som er rangert i som 32 beste spiller i Eliteserien - sålangt i år (VG/NTB) og Haaland/Ødegaard som er blant de 16 mest verdifulle spillerne i verden - til Nypan som er ranket som nummer 7 310.

Altså, hva i alle dager er dette for noe? Han er ikke rangert som den 32. beste spilleren i Eliteserien, og han er ikke ranket som den 7310. mest verdifulle spilleren i verden. Det er greit å være uenig i en verdivurdering, men hold nå i det minste argumentasjonen på et litt mindre dumt nivå. Dette er bare pinlig å se på.

Hvis vi tar NTB/VG listen som utgangspunkt for hvor gode fotballspillere har vært i år, så er han nummer 31 https://www.nifs.no/ntb-boers.php

Ifølge Transfermarkt er han nummer 7 310 når det gjelder verdi https://www.transfermarkt...ler/911736

Mine påstander er dokumenterte - dine ikke. Det RBG forumet baserer seg på er et tunellsyn i andedammen. Jeg baserer meg på faktum og at spillere som ikke er gode nok til å kunne gå rett inn i en startellever i PL ikke er vedsatt så høyt. Så kan du mene hva du vil om VG børsen/Transfermarkt, men det er de to "objektive" oppslagsverkene vi kan gå ut fra. Har du noen bedre?

Se forøvrig artikkelen i NYP: Is Transfermarkt reliable: https://www.nytimes.com/2...%20covers.
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/...nsfermarkt
Back to top
View user's profile Send private message
TomBoy
Proff

PostPosted: 30.08.2023 09:24    Post subject: Reply with quote

Ganske sykt at en 24 år gammel stopper som kun er nr 46 i Eliteserien ble solgt for 20M internt i Norge da, men du har vel noen unntak for dette også ? Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2023 09:35    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:

Hvis vi tar NTB/VG listen som utgangspunkt for hvor gode fotballspillere har vært i år, så er han nummer 31 https://www.nifs.no/ntb-boers.php

Ifølge Transfermarkt er han nummer 7 310 når det gjelder verdi https://www.transfermarkt...ler/911736

Mine påstander er dokumenterte - dine ikke. Det RBG forumet baserer seg på er et tunellsyn i andedammen. Jeg baserer meg på faktum og at spillere som ikke er gode nok til å kunne gå rett inn i en startellever i PL ikke er vedsatt så høyt. Så kan du mene hva du vil om VG børsen/Transfermarkt, men det er de to "objektive" oppslagsverkene vi kan gå ut fra. Har du noen bedre?

Se forøvrig artikkelen i NYP: Is Transfermarkt reliable: https://www.nytimes.com/2...%20covers.
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/...nsfermarkt

1. En spillerbørs er ikke en rangering over de beste spillere. Det er et snitt av karakterer en spiller har fått gjennom sesong. Spille rman på et lag som taper halvparten av kampene, vil man automatisk ligge lavt. Det er dessuten subjektive vurderinger gjort av mer eller mindre skolerte journalister.

2. Hvis du mener Transfermarkt er så troverdig, hvorfor sier du da at Nypan er verdt 35 mill? Ifølge Transfermarkt er han verdt 10 millioner, mens Jayden Nelson er verdt 40 millioner. Transfermarkt mener at Nypan og Tagseth er verdt like mye, mindre enn Ole Sæter med fire måneder igjen av kontrakten.

Jeg trodde faktisk vi var way beyond det punktet at folk fortsatt brukte Transfermarkt som et argument for verdivurdering av en spiller.

Transfermarkt baseres på noen ganske enkle algoritmer og den er full av "feil". Unge spillere oppnår ikke noen verdi før de er solgt minst en gang. Nypan er btw den femte høyest verdisatte 16-åringen i verden, i følge dem. Verdt 10 mill.

Det at du kaller påstandene dine "dokumenterte" og "faktum" etter å ha referert til NTB og Transfermarkt er jo rett og slett komedie.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2023 09:38    Post subject: Reply with quote

TomBoy wrote:
Ganske sykt at en 24 år gammel stopper som kun er nr 46 i Eliteserien ble solgt for 20M internt i Norge da, men du har vel noen unntak for dette også ? Very Happy Very Happy

Dette er løgn. Han er verdt 3 millioner kroner, og det er det han koster. Kan dokumenteres via Transfermarkt! Hold deg til fakta, please.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 09:40    Post subject: Reply with quote

TomBoy wrote:

Jeg forstår ikke hva Molde tenker på her, bortsett fra at de hadde panikk i forhold til å få inn en midtstopper til Champions League kvalifiseringen. Idiotisk signering, fra en klubb som antakelig har for mye penger.

Hovedpoenget mitt er at Nypan ikke bør selges nå. Han bør selges når han er god nok til å gå rett inn på et PL lag. Da får vi langt mer for ham - i tillegg for vi hjelp til å skape gode resultater underveis. De summene som Dorsin og RBK web tenker er absurde - kontra hvor mange slike talenter som finnes. Det finnes langt færre talenter som er gode nok til å gå rett inn på et PL lag.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 09:46    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
TomBoy wrote:

Dette er løgn. Han er verdt 3 millioner kroner, og det er det han koster. Kan dokumenteres via Transfermarkt! Hold deg til fakta, please.

Jeg tipper at Transfermarkt vil oppdatere Nypans verdi til 20 mill - ikke 35 mill.

Når det gjelder Casper Øyvann, så trengte Molde en midtstopper til Champions Legue kvalifisering raskt. Da betalte det det de måttte for den som de kunne få raskt. Jeg mener fremdeles at Casper Øyvanns verdi for et annet lag enn Molde i denne situasjonen er langt lavere enn hva han gikk for. Denne sesongen har Øyvann startet bare 11 av 19 seriekamper for TIL – i fjor startet han 13 av 30.

Men, jeg er ikke her for å forsvare TM. Jeg er som oftest svært uenig med vurderingene deres, men ser at de i snitt er langt flinkere enn meg til å sette priser. Jeg viser her til tidligere link jeg sendte i forhold til hvor troverdig de er.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.08.2023 09:53    Post subject: Reply with quote

Helt vill strategi å fortsette å double down i en tapende diskusjon som dette, heller enn å bare legge seg flat, møte folk på halvveien eller bare la den fade ut.
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 09:57    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Jeg forstår ikke hva Molde tenker på her, bortsett fra at de hadde panikk i forhold til å få inn en midtstopper til Champions League kvalifiseringen. Idiotisk signering, fra en klubb som antakelig har for mye penger.

Så det du sier er at det kan forekomme at klubber har altfor mye penger og kan gjøre idiotiske signeringer, som ikke stemmer med verdien satt av transfermarkt? Rolling Eyes
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:00    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Jeg mener fremdeles at Casper Øyvanns verdi for et annet lag enn Molde i denne situasjonen er langt lavere enn hva han gikk for.

Spiller ingen rolle hva Øyvanns verdi for en annens klubb er, når Molde er villige til å betale 20 mill for han. En spillers verdi er det noen er villig til å betale for han.
Back to top
Duncan
Proff

PostPosted: 30.08.2023 10:01    Post subject: Reply with quote

Quote:

Jeg tipper at Transfermarkt vil oppdatere Nypans verdi til 20 mill - ikke 35 mill.

Når det gjelder Casper Øyvann, så trengte Molde en midtstopper til Champions Legue kvalifisering raskt. Da betalte det det de måttte for den som de kunne få raskt. Jeg mener fremdeles at Casper Øyvanns verdi for et annet lag enn Molde i denne situasjonen er langt lavere enn hva han gikk for. Denne sesongen har Øyvann startet bare 11 av 19 seriekamper for TIL – i fjor startet han 13 av 30.

Men, jeg er ikke her for å forsvare TM. Jeg er som oftest svært uenig med vurderingene deres, men ser at de i snitt er langt flinkere enn meg til å sette priser. Jeg viser her til tidligere link jeg sendte i forhold til hvor troverdig de er.

Umulig for deg å forholde deg til at fremtidig potensiale har direkte betydning for pris på spillere? Nekter å tro at noen er så blåste at de tenker en 16-åring og en 25-åring på samme sportslig nivå er verdsatt likt.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:01    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:

Det finnes ikke et eksempel på en spiller som har gått for over 100 millioner og var tiltenkt akademiplass - eller "kan bli god nok for førstelaget".

Tengstedt? Schjelderup?
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:06    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:

Så, markedet bestemmer med andre ord? Eller befinner Molde seg i en egen sfære?
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:18    Post subject: Reply with quote

Burnley har vel alene brukt over 400 millioner på spillere som på ingen måte er tiltenkt plass i førsteelveren på ganske lang tid. Markedsverdien på transfermarkt var på ca. 150 mill totalt på de tre..Men Burnley er vel også et hedelig unntak fra den regelen...?

Poenget er: Klubber betaler bøttevis for potensiale i dagens marked.

Hvis ditt poeng faktisk er at RBK skal beholde han lengst mulig for å få mest mulig så har du brukt i overkant mye tid på å argumentere for helt andre påstander her. Tror alle ønsker å ha Nypan så lenge som mulig, for så å cashe inn mest mulig etterpå. MEN; det som er diskutert er vel først og fremst markedsverdi og hvordan markedet ser ut i dag; der har du beviselig feil, igjen og igjen. Klubber betaler hundrevis av millioner for spillere som blir sett på som utviklingsspillere, som er tiltenkt en plass på laget om 1-2-3-4 år. Det gjøres av klubber i Portugal, Enlgand, Frankrike osv... Noe som er bevist over en hver tvil. Spillere med stort potensial går for LANGT høyere summer en den estimerte markedsverdien til transfermarkt (som oppdateres alt for sjelden til å brukes som referansepunkt).
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.08.2023 10:23    Post subject: Reply with quote

16 år gamle brasilianske Endrick som ble solgt for nesten 850 millioner kroner må jo være en av verdens topp 10-15 beste fotballspillere idag? Er jo klin umulig at Real Madrid har betalt for et voldsomt talent - må jo være en av Real sine beste spillere idag som 16 åring.

Raheem Sterling som gikk til Liverpool som 14 åring for 58 millioner kroner for 13 år siden var sikkert kun ment som en av Liverpools beste førstelagsspillere som 14 åring. Klin umulig at det ble betalt for talent.

Marco Cruz for 127 millioner kroner som 17(?) åring til Sportings U19 lag - sikkert bare Sporting som gjorde en feil og plasserte han på feil lag.

Kun et par artige eksempler, Engelske akademier kjøper spillere under 16 år gamle daglig for mellom 10 og 50 millioner kroner. Vel vitende om at de aller, aller færreste noen gang ender opp på noe førstelag.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:45    Post subject: Reply with quote

I dagens fotball så er prisene på fotballspillere helt latterlig høye. Når man bruker milliarder på spiller etter spiller, så skulle det bare mangle at norske klubber også skal ta seg betalt for sine spillere. Vanvittige summer som blir brukt hvert overgangsvindu. Det kan i hvertfall ikke fortsette slik at norske spillere selges for 20 mill, og når vedkommende har skrevet under på kontrakt med ny klubb i ny liga, så stiger prisen med 500 mill før spilleren har vært på en eneste trening.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2023 11:35    Post subject: Reply with quote

En bang average klubb som Royal Antverpen, som er helt sjanseløs på å få Nypan, betalte 70 millioner for en nigeriansk 16-åring i sommer. Noen må jo ha levd på en diett av fluesopp og metanol i den klubbern. Ifølge TM er var han en klassisk 10-millionersmann.
Back to top
ODN
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 13:15    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg litt usikker selv på hvordan det der fungerer, men vet om yngre spillere i OBOS med proffkontrakt, som tjener minstelønn på ikke altfor mange tusen i måneden. Treningsmengden er åpenbart nok ikke liten der.

Over til hva vi kan få for Nypan, så er det lite vits å sammenligne med tidligere norske overganger. Det var et helt annet marked enn hvor vi er kommet den dag i dag. Som påpekt ovenfor så betaler klubber bøttevis for unge talenter. Talent er utvilsomt en gedigen faktor i hvordan prisen kan økes, spesielt i samsvar med hva man allerede har bevist på banen. Nypan har vært enorm denne sesongen, og med alderen tatt i betraktning - så ville det bare vært latterlig om han skulle slått gjennom på samme måte tidligere. Tenker at det å beholde han én sesong til vil være det beste for alle parter. Da vil han forhåpentligvis ha spilt nok en god sesong, og vi kan melke ut enda mer penger av han.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 14:32    Post subject: Reply with quote

Personen som har ansvaret for norske verdier på TM (tysker som snakker norsk) er oppegående og har god kontroll, men verdiene oppdateres ikke så ofte for norske lag. Tror det er et par ganger i året.

Nypans tidlige blomstring er åpenbart ikke tatt hensyn til i verdsettelsen og han får garantert et stort hopp ved neste oppdatering.

Generelt så har vel TM en policy på å være litt konservative. De er ikke akkurat i forkant ved å ta stilling til talenter som ennå ikke har slått til i seniorfotballen. Så det er også en grunn til å ta de verdiene med en klype salt.

(Ellers så tar ikke TM hensyn til kontraktslengde, da det ville ført til alt for fluktuerende verdier, så alle spillere er verdsatt ut fra et premiss om at det gjenstår en viss lengde på kontrakten).
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2023 14:50    Post subject: Reply with quote

FCM kjøper en tenåring for 45 millioner fra Sør-Amerika i dag. Mye potensiale i gutten, sies det.
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 01.09.2023 07:11    Post subject: Reply with quote

Bare for å eksemplifisere enda tydeligere. På transfermarkt er Nusa prissatt til 4 mill euro(46 mill NOK). Nå har den Engelske klubben fått avslått enda et nytt tilbud som skal være på ca. 30 mill euro (350 mill NOK) på Nusa. Han er fortsatt ikke tiltenkt plass i førsteelveren sies det og er derfor lunken selv. Ryktes at klubben ikke har gitt seg og at et bud på 35 mill euro(403 mill NOK) kommer snart.

Konklusjon 1) Transfermarkt kan på ingen måte brukes som et referansepunkt i alle saker; særlig hvor det er snakk om potensiale, klubbene betaler da mange ganger markedsverdi!

Konklusjon 2) Klubber er villige til å betale enorme summer for potensiale, selv om de ikke er tiltenkt en plass i førsteelveren med det første.

Så det så..
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.09.2023 07:51    Post subject: Reply with quote

Nypan er ikke verdt 100 millioner i dag, selv om det er det vi skulle kreve. Men han kan bli verdt det og mer. Skal man mye opp fra det så er man avhengig av at Nypan presterer veldig neste år og at det blir budkrig.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 01.09.2023 09:59    Post subject: Reply with quote

Dersom man ser på absolutt alle overganger som gjelder spillere fra 16-20 år som spiller på "ukjente" lag, så ser det ut til at de største summene tilhører percentilen. Spillere i samme aldersgruppe som går fra "kjente" klubber og større ligaer ligger jevnt høyt.
Mannsverk går for 70 mill til Ajax pluss noen potensielle bonuser som kan komme tett opp mot 100m, og det er nok her listen ligger. Så kan man diskutere om Nypan er et større eller mindre potensiale enn Mannsverk, som riktig nok, er noen år eldre.
Back to top
SFL
Senior

PostPosted: 01.09.2023 10:41    Post subject: Reply with quote

Da var kontraktsforlengelsen i boks RBK

https://www.rbk.no/nyhete...-rosenborg
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 01.09.2023 11:09    Post subject: Reply with quote

Fantastisk nyhet Tommel'n opp! Smile
Back to top
Hodor
Veteran

PostPosted: 01.09.2023 11:17    Post subject: Reply with quote

Ã…rets beste (re)signering!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 63, 64, 65  Next
Page 14 of 65

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb