English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Svein Maalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 57, 58, 59  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 12:40    Post subject: Reply with quote

Har hele tiden vært spørsmål om Maalen er god nok, men i motsetning til Rekdal (som i alle fall ikke er god nok til å trene noe lag med større ambisjoner enn Start og Ham Kam) så prøver han å spille på en måte som gjør det mulig å kjempe om titler og kvalle til Europa **hvis** han lykkes.

Nå håper jeg at de til nyttår har klart å trylle fram en danske eller noe som kan få orden på kaoset, men mye heller en type som Maalen som prøver på noe som er verdt å prøve på enn en type som Rekdal som fotballfaglig har kjørt seg fast i en blindgate et eller annet sted på 90-tallet med ødelagt ryggegir.
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 13:05    Post subject: Reply with quote

oskisjunior wrote:
Tenker på fotballsuksesser som RBK under Eggen, Man. United under Fergie eller B/G under Knudsen... Disse ville aldri skjedd, dersom de var like utålmodige med nevnte trenere som mange RBK-fans er nå.

Det har vært varierende under Maalen, men gud bedre - han har hatt et vanskelig utgangspunkt. Tatt over et rakleverk av en tropp, med manglende kvalitet, balanse og rollespillere. Og med en ganske tough skadesituasjon attpåtil. Har fått til mye positiv endring, til tross.

Etter mange år med mangel på retning har vi i alle fall en trener nå som er i tråd med verdiene og filosofien i klubben. Litt systematisk jobbing med å rydde opp i troppen, og tid til å jobbe med laget tror jeg Maalen skal få til noe ganske bra.

RBK

Det er for enkelt å avvise all kritikk. Det har åpenbart vært både dårlige laguttak og dårlig kampledelse fra Maalen de siste kampene. Det må han ta lærdom av. Hvis han klarer det, er det håp.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 22.08.2023 13:19    Post subject: Reply with quote

Da diskusjonene gikk om vi bør sparke Rekdal ble det ofte sagt at man skal være tålmodig med neste trener så lenge treneren står for de riktige tingene. Ingen kan betvile at Maalen gjør det, men et par svake kamper så er misnøyen omfattende, "håpløse laguttak", "skjønner ikke ditt og datt", "må få inn noen andre". Det er vanskelige arbeidsforhold.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 13:29    Post subject: Reply with quote

Litt forskjell på de 2 casene dog. Maalen er en midlertidig løsning ut sesongen for å kjøpe tid. Om han vil ha jobben permanent, så er det opp til han å overbevise i løpet av relativt kort tid. Arbeidet med å finne og kartlegge kandidater BØR jo nå pågå for fullt. Og det Maalen utretter ut denne sesongen vil jo måtte direkte påvirke hvordan han sammenliknes med andre kandidater.

Og nei det er ikke optimale arbeidsforhold slik stallen er sammensatt og den økonomiske realiteten er, og ingen forventer 10 seire på rad. Kritikken går dog på at han gjør feilvalg i laguttak og venter alt for lenge med å foreta bytter/endringer når laget og/eller enkeltspillere presterer særdeles dårlig. Det siste er jo faktisk en av de tingene Rekdal gjorde bra. Om vi var ræva i 1. omgang så gjorde han noe med det på et mye tidligere tidspunkt. Det der å alltid skulle vente til det spilt minst 60min koster poeng.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 13:43    Post subject: Reply with quote

Å bli bytta ut til pause er ikke nødvendigvis en så veldig bærekraftig og pedagogisk løsning heller. Eggen byttet sjelden før 70. min.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 14:19    Post subject: Reply with quote

Eggen hadde et vesentlig bedre lag og mannskap også, og trengte ytterst sjelden å få endret på kampbildet Wink
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 14:24    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å gi Reka skryt for at han flere ganger dro av spillere i førsteomgang eller pausen fordi han selv bomma på laguttaket/taktikk. Jeg får ikke skryt av samboeren for å vaske gulve etter jeg har søla på det.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 14:35    Post subject: Reply with quote

Heller det enn å la spillerne spille til det 70. minutt etter å ha bomma med laguttak. Eventuelt at enkeltspillere ikke har dagen. Sånn på generelt grunnlag.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 22.08.2023 14:35    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Litt forskjell på de 2 casene dog. Maalen er en midlertidig løsning ut sesongen for å kjøpe tid. Om han vil ha jobben permanent, så er det opp til han å overbevise i løpet av relativt kort tid.

Jeg tror ikke det skyldes at Maalen er midlertidig trener. Om vi ansetter en danske som sier de riktige tingene, men som bare lykkes sånn middels i starten så kommer mange til å idioterklære han veldig raskt. Men får håpe jeg tar feil.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 14:55    Post subject: Reply with quote

Det at Maalen er midlertidig gjør jo at tålmodigheten blir mer begrenset, fordi han har veldig kort tid på å overbevise om at han er riktig person å satse på i 2024. I kraft av at han er midlertidig, så er terskelen for å ikke forlenge automatisk mye lavere enn å gå til det skrittet å sparke en trener som er ansatt på "permanent" basis. Det er også en vesentlig kostnad å fjerne han, kontra Maalen som ikke koster en krone å bytte ut ved nyttår.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 16:12    Post subject: Reply with quote

Vil uansett være en kostnad ved å hente ny trener selv om Maalen går tilbake til sin gamle stilling. Jeg tror det optimale er at Maalen er en slags "sportslig strateg" som alltid vil luske rundt i kulissene, men at noen andre leder laget.
dags
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 20:03    Post subject: Reply with quote

Jeg er sikker på at Maalen kan alt det grunnleggende rundt 4-3-3, men hans vurdering av godfot setter jeg et stort spørsmål ved.

For å ta sist kamp som er friskt i minnet.

1. Carlo Holse er åpenbart best som indreløper og ikke kant.

2. Holse har også spilt soleklart best på venstre indreløperplass der han kan stikke ballen i bakrom med riktig fot og riktig fatning, noe som er mye vanskeligere på høyre.

3. Selv om Holse må spille kant ville han fått brukt venstrefoten sin mer likt venstre indreløper hvis han ble satt på venstre kant i stedet for høyre.

4. Frederiksen, hvis store force angivelig er å trekke inn fra høyre kant og avslutte, blir flyttet over på venstre kant.

5. Snublefotolainen blir valgt som sentral midtbanespiller selv om Børkeeiet har spilt meget solid der i det siste. Byttet kommer 10 minutter inn i 2. omgang. Her mener jeg soleklart man skulle byttet ved pause om ikke før.

6. Ittego Jensen blir satt som kaptein etter å ha spilt en av de dårligste kampene i manns minne i den foregående kampen. Her er det sikkert noe kvasi idrettspsykologi inne i bildet, men det fungerte meget dårlig. Nok en dårlig kamp av Jensen burde, hvor fælt det enn høres ut, kanskje vært benket til fordel Rogers.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger. Maalen er ansatt som hovedtrener ut året og står selvfølgelig fritt til å disponere laget som han vil, men på nåværende tidspunkt ser jeg ingen grunn til at han skal få denne jobben på fast basis.
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 20:48    Post subject: Reply with quote

Väananen inn sentralt var nok en vurdering på at Børkeiet trengte hvile. Alternativet til UJY var sannsynligvis Rodgers.

Men hva gjelder Holse er jeg helt enig, burde ha spilt til venstre hvis han skal være kant, og aller helst indreløper og igjen på venstre siden.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 22.08.2023 22:44    Post subject: Reply with quote

Holse spiller jo ikke bra noen steder fortiden.
Han er bedre som høyre indreløper enn knat men nå er han heller ikke god som indreløper.
Han bør settes på benken til hode er på plass
ibejnar
Veteran

PostPosted: 23.08.2023 10:38    Post subject: Reply with quote

Problemet er jo at alle de andre vi har stadig er dårligere end Holse på en dårlig dag ligegyldigt hvilken plads på kant eller centralt. Selv på en dårlig dag vil jeg faktisk også mene, at han også kan spille en langt bedre back en Andrian.
Vi bør sælge nu hvis der kommer et ordentligt tilbud. Jeg tror løbet er kørt mht. troen på et nyt og bedre projekt i RBK. Det vil tage minimum 5-6 år før vi får bygget noget godt op. Samtidig skal vi huske på at Molde og Glimt vedvarende tjener styrtende med penge fra deres Europakampagne.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 23.08.2023 13:37    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Holse spiller jo ikke bra noen steder fortiden.

Det har jo sin grunn da. Når han har blitt misbrukt på kant hele sesongen, så er det ikke bare å skru om til å brilliere som indreløper den ene kampen han får sjansen der. Det er ny formasjon og nye medspillere det må etableres relasjoner til. Det tar gjerne mer enn 90min.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 23.08.2023 19:01    Post subject: Reply with quote

Maalen er jo også helt enig i at Holse er best på indreløper. Han ble jo flytta ned dit med en gang vi hadde to friske vinger. Desverre varte dette i ca én kamp før Nelson ble skadet og vi igjen trengte Holse på vingen. Så er det lett å påstå at laget hadde sett langt bedre ut med Holse på f.eks indreløper og RWP eller Skarsem på vingen. Jeg er ikke helt sikker.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 23.08.2023 21:25    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:

Det har jo sin grunn da. Når han har blitt misbrukt på kant hele sesongen

Synes ikke det er en unnskyldning. Skal klare å kombinere og spille pasninger. Er lettere å spille kant enn indreløper da det ofte er mer plass og rom.
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 07:47    Post subject: Reply with quote

Det var en saftig nedtur siste uke. Jeg trøster meg mer at Maalen er en som går i pluss uansett. Laget vil være sterkere når han går enn når han kom.

Han fokuserer kun på system, og virker lite interessert i å kjøpe seg ut av problemene. Rekdal virket motsatt, og vi sitter nå med litt daukjøtt. Til Rekdals forsvar er det litt mindre lukseriøst daukjøtt en vi har vært vandt med, men vi kvaller som kjent ikke til CL, når ryggraden i laget er hentet fra HamKam.
Spartacus
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 09:26    Post subject: Reply with quote

Maalen har hevet poengsnittet, og vi forsøker i hvert fall å dominere kampene.

Fotball handler i stor grad om kommunikasjon. Det er atskillig vanskeligere å skape enn å ødelegge. Ofte, uten at jeg har noen håndfast empiri på det, har trenere med umiddelbar suksess stort sett fokus på defensiv organisering.

Noe som er atskillig enklere å kommunisere pedagogisk, og å kommunisere på banen. Offensivt er man langt mer avhengig av spillernes kvaliteter, og/eller kontinuitet for å utvikle effektiv kommunikasjon på banen.

Jeg sier ikke Maalen er rett mann, men vi er i hvert fall på riktig kurs. Uansett bør den neste treneren følge denne kursen, og man må hente spillere som passer inn i rollene. Strategi slår taktikk.

Zeman
Back to top
ibejnar
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 11:34    Post subject: Reply with quote

men han sørgede nærmest også alene for at vi ikke kom videre i Europa. Alt lå til højrebenet og vi stod med næsten 2 ben videre, da han foretog komplet uforståelige indskiftninger og rokader på holdet. Med is i maven og coolness der var vi aldrig aldrig røget ud til Hearts.
Næste kamp imod Ham Kam var vel heller ikke specielt prangende.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 11:51    Post subject: Reply with quote

Bjørbakk levde i går opp til norske lags misserable midstopper oppvisning i Europa i det mindste :p
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 13:12    Post subject: Reply with quote

dags wrote:
Jeg er sikker på at Maalen kan alt det grunnleggende rundt 4-3-3, men hans vurdering av godfot setter jeg et stort spørsmål ved.

For å ta sist kamp som er friskt i minnet.

1. Carlo Holse er åpenbart best som indreløper og ikke kant.

2. Holse har også spilt soleklart best på venstre indreløperplass der han kan stikke ballen i bakrom med riktig fot og riktig fatning, noe som er mye vanskeligere på høyre.

3. Selv om Holse må spille kant ville han fått brukt venstrefoten sin mer likt venstre indreløper hvis han ble satt på venstre kant i stedet for høyre.

4. Frederiksen, hvis store force angivelig er å trekke inn fra høyre kant og avslutte, blir flyttet over på venstre kant.

5. Snublefotolainen blir valgt som sentral midtbanespiller selv om Børkeeiet har spilt meget solid der i det siste. Byttet kommer 10 minutter inn i 2. omgang. Her mener jeg soleklart man skulle byttet ved pause om ikke før.

6. Ittego Jensen blir satt som kaptein etter å ha spilt en av de dårligste kampene i manns minne i den foregående kampen. Her er det sikkert noe kvasi idrettspsykologi inne i bildet, men det fungerte meget dårlig. Nok en dårlig kamp av Jensen burde, hvor fælt det enn høres ut, kanskje vært benket til fordel Rogers.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger. Maalen er ansatt som hovedtrener ut året og står selvfølgelig fritt til å disponere laget som han vil, men på nåværende tidspunkt ser jeg ingen grunn til at han skal få denne jobben på fast basis.

Mye enig i dette. Tror det kan bli bra hvis vi finner en god assistent som kan utfylle Maalens svake sider. Alternativt kan Maalen være en god assistent som kjører showet på treningsfeltet.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 13:46    Post subject: Reply with quote

Uavhengig av Maalens rolle i fortsettelsen så tror jeg at RBK må ha inn noen utenfra til å få orden på forsvaret, om ny hovedtrener tar jobben selv eller om det er en assistent til vedkommende (eller Maalen) er ikke så viktig, det vesentlige er at vi får orden på posisjoneringspillet og konsentrasjonen der bak. Nå hadde jo jeg trodd at Rekdal ville sette sin ære i å få fikset dette, så er nok lettere sagt enn gjort.
Driblevækk
Veteran

PostPosted: 24.08.2023 14:38    Post subject: Reply with quote

Forsvarsspillet løses ved helt ny firer bestående av fotballspillere med over snittet basisferdigheter. Det har ingen av de per i dag, med unntak av en veldig ung Røsten og glimtvis Andersson. Men de kan ikke være steinene vi kan bygge videre på akkurat nå.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 57, 58, 59  Next
Page 22 of 59

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb