| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 11:55 Post subject: |
|
|
Jeg så kampen Malmø vs Hacken i helga.
Veccica så likedan ut som i RBK og gjorde akkurat det samme.
Malmø spiller en 4-2-3-1 med Vecchia på venstre.
Alt han gjorde og ikke gjorde var som i hans kamper i RBK _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 23.05.2023 13:37 Post subject: |
|
|
| Var det bra nivå på kampen? Bedre enn norsk fotball ? Litt offtopic, men et kort svar må vel gå. Å |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 14:06 Post subject: |
|
|
Jeg synes lagene var mere ballsikker. Tempoet var bra og jeg innbiller meg at begge lagene ville vært i toppen her hjemme. Hacken var et litt Brann lag men enda mere gjennombrudds hissig. Malmø litt Molde/Glimt som hadde mere ballbesittelse.
Synes begge var gode på hver sin måte.
Men lite lang baller og begge spilte seg ut bakfra. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 23.05.2023 16:36 Post subject: |
|
|
| Det er jo mindre lange baller i Sverige, mer spill. Men ofte litt lavere tempo, men Hacken er vel mer norsk. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 21:11 Post subject: |
|
|
Ja med Hacken gikk det hurtigere fremover enn med Malmø.
Hacken var veldig direkte i lengderetning mens Malmø brukte flere trekk i laget fremover mot sjanser
Men begge var offensive lag som gikk i angrep med mye folk
Artig kamp å se på. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 24.05.2023 10:17 Post subject: |
|
|
På treningene i det siste har de begynt med å slå crossere fra motsatt side stopper til vingback høyt i banen.
Disse crosserene tar lang tid å komme fram og back får god tid til å gå i kroppen på vingback.
Undrer meg over hva målet med dette er!
Vi får sikkert se det i kamper også for jeg vi tro de øver på det de skal gjøre i kamper? _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2841 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 24.05.2023 21:11 Post subject: |
|
|
Flo-pasning? Passer fint til Tagseth, det. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 21.06.2023 22:52 Post subject: |
|
|
Noen som har innsikt i hvordan en typisk arbeidsdag er for spillerne i RBK? Når møter spillerne opp? Jeg regner med at det er teoretisk gjennomgang før hver økt, men har man også en samlet evaluering etterpå? Hvor ofte er det samtaler, og har man arbeidsgrupper blant spillerne hvor man lærer om- og diskuterer de mange ulike læringsaspektene man jobber med? Kreves det at spillerne selvstendig lærer om, utdannes og tar standpunkt til det de skal gjennomføre på banen, eller mates de kun med info gjennom slides og videoer? Har spillerne individuell fysisk trening hver dag? Fysisk behandling? Hva med individuell fotballtrening eller trening, repetering og terping i mindre grupper?
Det er fellestrening seks dager i uka. Jeg har fått med meg to av disse denne uka, og må vel egentlig si at jeg ikke synes det virker som om de trener seg i hjel. Skjønner at været kan være en faktor akkurat nå, men det er jo verken lange økter eller ekstrem intensitet. Mange pauser er det og. Representerer dette den alminnelige treningsøkta?
Blir derfor nysgjerrig på hvor hardt det egentlig trenes, og om man egentlig makser potensialet gjennom arbeidsdagen ved å stille krav til og ansvarliggjøre spillerne. Hvis en arbeidsdag i RBK er såpass laidback som en kan få inntrykk av gjennom Innsiden, er det i hvert fall mye å gå på.
Det jeg mistenker er at spillerne bruker unødvendig mye tid på å henge rundt og slappe av, når de kunne brukt tida både praktisk og teoretisk på å utvikle seg som spillere, mennesker og som lag. Jobber sjøl i skoleverket, og får jo en mistanke om at hverdagen sjøl langt nede i trinnene krever mer enn hva den gjengse spiller står overfor. Burde det ikke blitt gitt flere oppgaver og blitt stilt krav til spillerne? Studiegrupper, teori, praktiske øvelser individuelt og gruppevis. Det er jo voksne mennesker det er snakk om. De må vel kunne ta ansvar for egen utvikling om de blir gitt konkrete oppgaver. Har hørt at Maalen ønsker at de skal diskutere fotball. Vel, det bør det jo gå an å kreve ved å sette det på timeplanen. Hansen har også tidligere påpekt at det snakkes lite fotball i garderoben.
Får i hvert fall inntrykk av at det er mye fritid og dødtid. Og det er jo behagelig, men neppe det som er mest utviklende. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 22.06.2023 08:14 Post subject: |
|
|
Helt klart burde spillerne utviklet seg mer. De utenlandske spillerne burde hatt obligatorisk norsk språkopplæring etter trening.
Hansen burde trent på kast etter trening.
Henriksen, Børkeiet, Aga og Tagseth burde hatt hurtighetstrening. Helst spurter med bildekk på slep flere ganger i uka.
Sam må trene på pasninger i tempo og markeringsspill.
Reitan må trene på innlegg, duellspill og driblinger
Funksjonell styrketrening for alle etc
Mental trening
Blir dette gjort i et system? Det er et godt spørsmål. På innsiden ser det ut som mye dødtid. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 22.06.2023 08:22 Post subject: |
|
|
| Foreslår du sender en epost til Wisløff. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 22.06.2023 08:42 Post subject: |
|
|
 _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 22.06.2023 09:31 Post subject: |
|
|
Et interessant spm i forhold til dette er hvordan ser hverdagen ut for elitelag som (Man City eller andre klubber på samme nivå)?
Avviker RBK vesentlig fra dette, hvis nei så er vi vel i rute og hvis ja hvorfor?
I tillegg sier vel de fleste stjernene i intervjuer at samtlige drev mye med egentrening utover opplegget med laget. Trener feks Haaland mye mer enn de andre på 22 år i RBK?
Jeg regner med det er tilfellet også for våre unge lovende, men litt skeptisk til hvordan dette er for feks hjemflyttede stjerner som kommer til RBK for å dyrke familieliv.. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.08.2023 08:40 Post subject: |
|
|
| Føler det stadig blir dratt fram "trøtte bein" og "masse kamper i det siste" som unnskyldning fra spillerne våre, nå sist fra UYJ. Det var en hel uke mellom Hearts kampene, vi spiller ikke mer kamper enn andre lag vi burde sammenligne oss med, vi er ute av cupen for lenge siden. Vi har jo et enormt problem i klubben om de som lever av å spille fotballkamper ikke tåler å spille fotballkamper eller? |
|
| Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 23.08.2023 09:07 Post subject: |
|
|
| Det kan jo selvsagt være noe i det, men det kan fort også sitte i hodet. Laget fikk utvilsomt en psykisk knekk under Hearts-kampen. Tror dette laget hadde hatt godt av en mental trener |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 23.08.2023 09:22 Post subject: |
|
|
Det er syltynt, jeg er så lei av disse elendige bortforklaringene. Men de vil vel ikke si det som det er, at vi ikke er gode nok, at vi ikke har gode nok spillere. Jeg tror de også egentlig ser det, men man kan vel skjønne at det ikke er så stort poeng i å si det til media etter hver svake kamp.
Det som imidlertid er et problem er at vi har så mye skader. Det er iallefall mitt inntrykk, hadde vært bra om Adressa laget en skikkelig sak på hvor mye skader vi har sammenlignet med andre klubber. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.08.2023 12:25 Post subject: |
|
|
| Jeg tenker at å si at "det er så mange kamper og bena er slitne" er det samme som å si at man er for dårlig. Utholdenhet og evne til å spille kamper på høyt nivå over tid må være blandt de viktigste egenskapene til noen som lever av å spille fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 23.08.2023 12:30 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | Føler det stadig blir dratt fram "trøtte bein" og "masse kamper i det siste" som unnskyldning fra spillerne våre, nå sist fra UYJ. Det var en hel uke mellom Hearts kampene, vi spiller ikke mer kamper enn andre lag vi burde sammenligne oss med, vi er ute av cupen for lenge siden. Vi har jo et enormt problem i klubben om de som lever av å spille fotballkamper ikke tåler å spille fotballkamper eller? |
Finnes jo knapt etablerte spillere i troppen som har spilt jevnt og trutt for et topplag i flere sesonger. Veldig uvant for de fleste å spille hver uke, ikke minst to ganger i uka. Dette er en kultur som dessverre må gjenbygges gradvis. |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 23.08.2023 12:40 Post subject: |
|
|
| Og det er en ting at spillerne tenker disse "unnskyldningene" om slitne bein osv, men å si det HØYT i en intervjusituasjon vitner om tapermentalitet i mine øyne! Skammelig! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.08.2023 22:29 Post subject: |
|
|
| Jeg må si meg enig. Hadde aldri vært fokus med seier på søndag. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.08.2023 22:32 Post subject: |
|
|
I Portugal har de fotballtrenerutdanning på universitetsnivå, mens Nederland viser til en kultur der idrettsforskere og fotballklubber samles under samme tak for å integrere teori og praksis. Disse landenes systematiske og kunnskapsbaserte tilnærming til treningsprosessen kan være til inspirasjon for norske klubber. Eksempelvis har fotballklubben AZ Alkmaar innovasjon som sin visjon - et strategisk valg for å minske avstanden til klubber med betydelig større budsjetter.
Les mer: Norsk fotball må satse mer på vitenskap |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 26.08.2023 13:32 Post subject: |
|
|
Rosenborg gjør som united,Flytter folk uten kompetanse til sjefsstillinger.
Vikvang har ingen erfaring innen rekruttering osv.
United ansatte darren fletcher som en av to sportsdirektører,Gutte klubben grei.
De fleste trenere i europa har jo liste over spillere de ønsker,men det er sportsdirektøren som skal jobbe med spillerlogistikk.
Dessverre så er det mye rart fra dorsin,Virker veldig tilfedlig.
RBK trenger først og fremst gode speidere,Vil helst ha en fra danmark.
Danske speideren til viking fant blant annet brekalo.
Ferdigheter,Ledertype og duellsterk var noe av det speideren rapporterte.
Vi henter en kjenning fra norge:ulrik jenssen. Klubben ville ha en med bra pasningsfot.
Men er verken duellsterk,leder eller spesielt god til og lese spillet.
Lønner seg og ansette en flink speider istedet for alle bomkjøpene.
Og da skal vi ikke ansette en ny kompis i klubben som speider. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 27.08.2023 01:22 Post subject: |
|
|
For selv om Ingebrigtsen kjørte på med 4-3-3 etter Nils Arne Eggens mal, og snakket varmt om verdiene som kjennetegnet 90-tallets Rosenborg, fantes det faktisk en markant forskjell. En forskjell som sier mye om fotballens utvikling, men kanskje like mye om samfunnet rundt oss.
For der Nils Arne Eggen også var meget opptatt av den enkeltes rolle i helheten, og behovet for individuell kvalitet, var det alltid helheten som sto sentralt. På feltet, i alt han foretok seg, skulle ting henge sammen. Alle skulle forstå alt. Derfor ble øvelser gjort i fellesskap. Der hadde Kåre Ingebrigtsen en annen tilnærming, som vi kan lese i By Rises oppgave:
«En vesentlig forskjell kunne også merkes på treningsfeltet. Der Eggen foretrakk å ha hele spillergruppa samlet, og helst øvde kollektivt med alle involvert, var treningene noe annerledes i 2015. Trenerteamet differensierte mer under øktene. De drev oftere rolletrening i grupper eller enkeltvis. Ingebrigtsen fortalte også under samtaleintervjuet at han trodde mer på differensiert spillerutvikling, enn at alle gjorde nøyaktig det samme. 1999-informantene holdt som nevnt på at repeterende instruksjon i fellesskap var et vellykket mantra.»
Visste ikke at kåre kjørte sin egen vri på treningene..kollektivet var basert på indviduell spesialisering.
Istedet for og fokusere i samlet gruppe.
Synes det er intressant og lese hvordan det har blitt øvet på treningsfeltet.
RBK anno kåre var fryktelig avhenging av høyre siden.
Maalen trener kanskje mer likt som Nils arne? |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 27.08.2023 17:47 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | Det som imidlertid er et problem er at vi har så mye skader. Det er iallefall mitt inntrykk, hadde vært bra om Adressa laget en skikkelig sak på hvor mye skader vi har sammenlignet med andre klubber. |
Det hadde vært veldig interessant ja... har også et inntrykk av at vi i mange år har hatt uforholdsmessig mange skader sammenligna med andre lag. Uvisst hvorfor, men det var vel ikke sånn på 90-tallet? Var vi bedre trent da? (vi spilte jo flere kamper den gangen, siden vi gikk hele veien i cupen, samt kval og gruppespill i CL). Eller hadde vi et bedre medisinsk apparat? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 27.08.2023 18:01 Post subject: |
|
|
Eller sjekket vi skadehistorikken deres før vi kjøpte dem? Det er sikkert en kombinasjon av flere ting, inkludert litt uflaks. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 27.08.2023 19:02 Post subject: |
|
|
Et eller annet sted har jeg et regneark med prosentvis andel skadedager i diverse andre lag. Hentet fra diverse rapporter og oversikter.
I tilfelle noen føler seg kallet til å lage en oversikt, så ikke lag den på individnivå (navngitte eller identifiserbare spillere), men på troppsnivå og pr sesong.
For øvrig kunne det kriteriet vært rapporterbart i en årsberetning, men forutsatt at alle lag i Eliteserien gjorde det samme.
Da hadde man over tid også kunne se hvorvidt noen har noe å lære, og andre å lære bort. Noe for NISO å evt følge opp?
Sykefravær dissekert i ulike tabeller har vel klubben for sin egen del sikkert uansett i HMS-systemet. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
|