View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 18.06.2023 15:23 Post subject: |
|
|
Kommer jo litt an på hva man tenker på med "starte sin trenergjerning" også da. Eggen gikk jo rett inn som trener på toppnivå i 71 i kraft av å ha vært en fremtredende spiller. Maalen har jo ikke noen spillerkarriere å snakke om på samme nivå, og måtte jo således ta veien om breddefotballen. Ble vel analytiker og juniortrener i RBK rundt 2010(?), så Kattem kvinner 2011, assistent i Ranheim 2013-2015 og hovedtrener i Ranheim 2015-2021. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.06.2023 16:10 Post subject: |
|
|
Ifølge hans egen LinkedIn-profil beegynte han som videoanalytiker (Head performance analyst) i juni 2006 og var med til og med november 2012. Altså kombinerte han jobben med å være Kattem-trener i 2011 og -12.
Fra og med januar 2008 til og med september 2014 jobbet han deltid for datterselskapet ZXY:
- Skal analysere hverdagen
- Ajax valgte ZXY-løsning
Etter at han var ferdig i RBK, kombinerte han ZXY-jobben med å være lærer på KVT og Ranheim-hjelpetrener.
Ser forresten at han fortsatt har enkeltpersonforetaket Totalfotball, som han nok bruker for å fakturere foredrag:
Quote: | Profesjonell foredragsholder
Godfotpraktiker med Samhandling, Utviklingsarbeid og Teamledelse som spesialitet |
Se også oppgaven da han tok UEFA A-lisens: RBK i angrep 2006-2011 |
|
Back to top |
|
 |
thomas_katt Rutinert
|
Posted: 18.06.2023 19:17 Post subject: |
|
|
BalleK wrote: | Lå veldig i kortene at Maalen kom til å ta over idet Rekdal fikk sparken. Maalen ser nok på dette akkurat som Ingebrigtsen gjorde da han kom som vikar: Dette er min STORE sjanse til å bli en legendarisk RBK-trener. Han er 110% motivert til å gjøre en god jobb. Håper han lykkes, men er litt skeptisk til om det er mulig å nå så langt med dagens spillere.
Lykke til! |
Det lå vel egentlig litt i kortene den dagen han ble ansatt at man ønsket å ha han i klubben den dagen Rekdal var ferdig... _________________ ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!
Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)
@thomas_katt på twitter |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 18.06.2023 19:22 Post subject: |
|
|
[quote="Ratatosk"]
Quote: | Tenk om vi igjen kan bli en klubb der spillerne utvikler seg? Før var det motsatt. Jeg husker mange som på 90-tallet kom til Rosenborg og fikk fart på karrieren. Jeg håper Maalen får det beste ut av gruppa, og at han trener system, uavhengig av hvem som kommer og breier seg i garderoben. Vi trenger virkelig ikke spillere som er større enn laget akkurat nå.
Vel, var vel relativt mange eksempler på det motsatte også. Alexander Ødegaard, Christer George, Morten Knutsen, Karim Essediri, Roy Miller, Robbie Russel for å nevne noen. |
Blir vel bare kverulering, men ingen av spillerne du nevner var her på 90- tallet... Jeg tenkte mer i retning av Sørloth, Mini, Berg 1 og 2, Soltvedt, Jan Derek, Bjørnebye osv. Alle spillere som jeg synes hadde sin beste tid i Rosenborg. Ganske mange eksempler på det laget som rundspilte Dortmund ved et par anledninger. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
thomas_katt Rutinert
|
Posted: 18.06.2023 20:21 Post subject: |
|
|
Bare for å kverulere, men Bjørnebye hadde vel sin beste tid som spiller da han drev og mata Robbie Fowler med målgivende 40-meterspasninger _________________ ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!
Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)
@thomas_katt på twitter |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 18.06.2023 23:23 Post subject: |
|
|
Ble oppriktig glad når jeg hørte den timen som Maalen var med. Håper virkelig han lykkes! _________________ Rosenborg e laget!
Twitter : @JohnTiger67 |
|
Back to top |
|
 |
Brera Proff
|
Posted: 19.06.2023 09:06 Post subject: |
|
|
Enig, den timen han var med hos Rotsekk gir meg skikkelig trua på at dette kan bli bra! |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 19.06.2023 09:39 Post subject: |
|
|
Jeg følte det litt motsatt, ble oppriktig bekymret. Kanskje mistolker jeg ham litt, men synes han virker en smule nostalgisk og naiv med tanke på 4-3-3, eggensk fotball osv, samtidig som han også framstår selvsikker, på grensen til sta. Med maks flaks og utelling kan jo det være en bra kombinasjon, men det kan også bli veldig dårlig. _________________
Peter Storey wrote: | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 19.06.2023 09:48 Post subject: |
|
|
Blir veldig Spennede å følge klubben fremover. Basert på det Svein sier og CGJ, er klubben på rett vei. Det å dyrke vår spillestil over tid og at alt er forankret i strategien til klubben er tanker som resonerer både følelsesmessig hvordan RBK skal fremstå for min del, men også rasjonelt i forhold til drift over lang tid.
Ingen ting er sikkert, men veldig positive takter fra ledelsen!  |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 19.06.2023 10:33 Post subject: |
|
|
PauloSilas wrote: | Jeg følte det litt motsatt, ble oppriktig bekymret. Kanskje mistolker jeg ham litt, men synes han virker en smule nostalgisk og naiv med tanke på 4-3-3, eggensk fotball osv, samtidig som han også framstår selvsikker, på grensen til sta. Med maks flaks og utelling kan jo det være en bra kombinasjon, men det kan også bli veldig dårlig. |
Tankegodset ser vi jo i de mest suksessrike klubbene i verden, så bekymringen bør heller være om han klarer å få til dette i kamp. Alt han sier er jo veldig bra. |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 19.06.2023 11:21 Post subject: |
|
|
Det folk sier er i mine øyne helt irrelevant
Perry, Rekdal m.fl sa jo også de riktige tingene uten at det viste seg å bety noe som helst. _________________
Peter Storey wrote: | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 19.06.2023 11:24 Post subject: |
|
|
Jo mer jeg ser og hører av Svein Maalen, jo mer synes jeg han ligner på Eggen i fremtoningen. Snurrige svar og egenrådighet var jo kjennemerker for Eggen også.
Eggen "slapp unna" med dette fordi han fulgte opp med resultater. La oss håpe Maalen greier det samme. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 19.06.2023 12:15 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Scouting har vel vært en akilleshæl for denne klubben de fleste sesonger. På det områder har vi vært akterutseilt av flere klubber i Norge i mange år. |
Apropos scouting, så blir vel den midlertidig redusert nå som Maalen og Henriksen blir tilknyttet førstelaget. Mener jeg har lest tidligere at de ved siden av sine ordinære roller har gitt viktige bidrag i spillervurderinger. |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 19.06.2023 12:22 Post subject: |
|
|
Synes media teamet til RBK må bli mye flinkere på å oppdatere sosiale medier. F. Eks. Videoer og bilder oftere fra treninger og hverdagen. Hadde vært fett å sett litt insiden av det som skjer i dag og ikke vente 2 uker til neste innsiden vlog. Random innlegg av meg men ja. |
|
Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 19.06.2023 12:36 Post subject: |
|
|
Sier lite overraskende det mange ønsker å høre. Full forståelse for at hans filosofi går rett hjem hos folk. Blir nostalgisk selv av å høre på fyren. Har litt blandede følelser for resten av sesongen, føler dette kan gå alle veier nå. Kan bli full utløsning, masse mål og rock n' roll, men worst case synes jeg jo det virker skummelt å endre spillestilen så radikalt midt i sesongen, og innføre en gung ho-mentalitet til et lag som har slitt slik vi har gjort uten at de får bygd opp noen selvtillit til dette først.
Vet at mange mener at Rekdals hensyn til motspill har ført til en defensiv tankegang hos spillerne. Jeg er uenig, men greit. Nå skal spillerne gå ut og ta mye risiko no matter what, med en liten uke med forberedelser i ny spillestil. Skjønner at det er viktigere for mange å se forsøk på "RBK-fotball" enn resultater, men slik vi ligger ann nå er vi svært avhengig av resultater for å få medalje og ecup neste år. Da tror jeg Rekdal hadde vært et tryggere bet denne sesongen. Så kunne vi gjort et skifte etter sesongen, Maalen hadde fått tid til å innarbeide spillestilen og vi hadde spart penger på oppsigelsene.
Ser for meg at vi vil score mer mål ut sesongen, men at vi også vil få noen ordentlig tunge tap. På lengre sikt fremstår Maalen for meg for endimensjonal taktisk til at han vil gi oss suksess i Europa, men jeg blir svært gjerne motbevist på dette. Håper på full klaff fra første stund! |
|
Back to top |
|
 |
Driblevækk Veteran
|
Posted: 19.06.2023 12:43 Post subject: |
|
|
Det å si at man hadde hatt bedre kort på hånda ved å fortsette med Rekdal er et klassisk eksempel på Stockholm-syndromet. Da har man ikke sett og forstått mye av årets sesong så langt, tenker jeh. _________________ Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS) |
|
Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 19.06.2023 12:46 Post subject: |
|
|
Må innrømme at jeg ikke har voldsomt trua på Maalen. Men jeg har trua på at han er en mer rett type trener, med en fotballfilosofi som passer Rosenborg. Blir ikke voldsomt imponert av å høre han prate, men det ble jeg ikke av Ingebrigstsen heller i sin tid. Så får vi se hva Maalen kan få til. Jeg har ihvertfall håp om at det kan gå bra, noe jeg aldri hadde under Rekdal.
Syns det er like greit at vi bytter nå og lar Maalen få prøve seg. Antagelig liten sjanse for nedrykk, samtidig som det er lite tro på medalje, så da er det bare å kjøre på å øve på prestasjoner. Selvsagt blir det avgjørende hva som skjer i conference league kvalikken, men har ikke egentlig noe tro på at Rekdal ville gjort det særlig skarpt der heller. Og det hadde vel ikke vært allverdens å spare pengemessig på å holde han ut året, da Rekdal og Frigård vel hadde kontrakt for enda et år etter det. |
|
Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 19.06.2023 13:01 Post subject: |
|
|
Ang hva han sier, så er det jo selvfølgelig mye overfladiske fraser, men tror nok det kan være like så mye å tilpasse budskapet til publikum som et faktisk tegn på mangel av kunnskap. Eneste treneren i Norge som faktisk går veldig detalj på 4-3-3 også i media er Kjetil Knutsen. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 19.06.2023 13:14 Post subject: |
|
|
Maalen er ikke høy og mørk og mangler vel også den kvikke kommentaren som Kåre, Perry (og for den del Eggen) alltid hadde på lur. Så nei, vi sitter ikke på en karismatiker som har snakket seg opp og fram. Det vi har nå er en som jobber metodisk og analytisk og som i motsetning til Horneland, Reka og en del andre faktisk kan mer enn å finne på-knappen på PC'en.
Maalen vil neppe holde de glødende motivasjonssamtalene (kan være jeg tar skammelig feil på akkurat det) men vil garantert sitte med flere svar enn sine forgjenere når ting ikke fungerer. Vi har her en trener med en langt mer akademisk og "moderne" tilnærming enn de 3 siste trenerne våre som har gått mer på magefølelse og tilpassing til motstandere når man skulle legge en plan. Nå får vi det vi etterspør, så får vi se om en moderne men litt "grå mus" med en akademisk tilnærming klarer å snu skuta.
Jeg er faktisk veldig glad for at postmann Rambo er med på lasset akkurat nå, for jeg er relativt sikker på at mannen som var på scouteoppdrag og gav tommel opp til Casper Tengstedt i fjor på denne tiden faktisk vet hva han holder på med når det kommer til å se godfoten til folk. Og at han forhåpentligvis utfyller Maalen og utfordrer han der på en god måte. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 19.06.2023 13:21 Post subject: |
|
|
Mulig, men jeg kommer ikke på noen i farta. Skal sies at eneste i Norge blir feil, burde vel heller vært eneste trener i Eliteserien. Fagermo hørte jeg aldri komme med mange detaljer, men hvis du har noen eksempler så tar jeg gjerne en korrigering  |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7063 Location: South-west coast exile
|
Posted: 19.06.2023 13:28 Post subject: |
|
|
Synes ikke det er særlig kontroversielt å melde det, egentlig. Knutsen er i en særklasse i Norge både fotballfaglig og åpenhetsmessig for øyeblikket. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 19.06.2023 13:50 Post subject: |
|
|
PauloSilas wrote: | Det folk sier er i mine øyne helt irrelevant
Perry, Rekdal m.fl sa jo også de riktige tingene uten at det viste seg å bety noe som helst. |
Delvis, men de snakker ikke på samme måte som Svein. Han har et helt annet fokus enn Rekdal. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 19.06.2023 14:07 Post subject: |
|
|
Rekdal drev med avsporinger, stråmenn og tåkeprat for å styre forventningene mest mulig ned.
Heldigvis ble ikke styret eller kjernen lurt til å overse at prestasjonene ikke var gode nok.
Maalen er ambisiøs og dristig nok til å gå rett på å snakke fag, enten så får han til det han ønsker eller så gjør han det ikke, ganske brutalt, men det er den innstillingen vi må ha for å lykkes. Rekdal til sammenligning var mer opptatt av å snakke på en måte som ga han arbeidsro (som er nyttig) men også å gjøre sitt beste for å unngå å gi oss noe som helst å måle ham på. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
|