View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 04.04.2023 07:20 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Kent23 wrote: | Vi har et styre uten kompetanse og i stor grad en sovende medlemsmasse som aldri burde hatt stemmerett. |
Det må være første gangen jeg ser at noen er bekymret for stemmeretten til en sovende medlemsmasse. «Sovende» betyr i de aller fleste slike sammenhenger at noen ikke bryr seg og ikke bruker stemmeretten sin. Om man er «sovende» medlem, så er det vel liten grunn til å frykte stemmeretten til vedkommende. |
Jeg har vært på møter hvor jeg ser mange, spesielt av eldre garde, ikke interessere seg eller bry seg om mange spørsmål. De stemmer på flertall/automatikk. Flere går også før medlemsmøte er ferdig. De er egentlig ikke interessert i regnskap, valg, fusjon, etc. de vil bare at rbk skal bli god i fotball, men har ikke analytisk evne å ta inn over sakene og hva de betyr. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 04.04.2023 08:28 Post subject: |
|
|
Velkommen i klubben Dolphins 😁 |
|
Back to top |
|
 |
Habilos Senior
|
Posted: 04.04.2023 09:40 Post subject: |
|
|
Strålende innlegg av Snorre Valen i Nidaros.
https://www.nidaros.no/ja...-122-68752
Quote: | Jeg vil gå så langt som å hevde at langt viktigere enn seriegull i år, neste år eller året etter det, er det at den jevne trønder igjen må kunne forstå hva klubben ønsker å være, hva den skal bli, og hva veien dit består i. Enkelt og udramatisk, og lett å identifisere seg med. Det viktige er nok ikke engang at det bygger på eggenske fotballidealer eller bestemte formasjoner (selv om det nok er å foretrekke), men at det igjen er noe gjenkjennelig, fra dag til dag, ved klubben, noe alle har muligheter til å føle seg som en del av.
Ikke minst må klubben greie å holde fast ved det, over tid.
|
|
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 04.04.2023 12:27 Post subject: |
|
|
I en podcast som ligger ute på 100% fotball intervjues Hareide av journalister i Romsals Budstikke.
https://www.adressa.no/sp...-eksperten
Han og de to andre, som selvsagt holder med Molde, tipper Rosenborg rundt 5. til 7. plass i årets sesong. Hareide hadde, om jeg husker riktig, Molde og BG på topp, og Brann på 3. En av de to andre hadde Lillestrøm på 3.
Med andre ord har selv ÅH lite tro på at Rosenborg anno 2023 er noe mer enn en middelhavsfarer.
Fjorårets 3.-plass virker derfor som en naturlig målsetting, i håp om at vi også neste år kan spille kvalik til Europa.
Sånn ellers tror jeg Snorre Valens innlegg i Trønderdebatt fint oppsummerer det som har blitt messet om igjen til det kjedsommelige her inne. Klubben må "finne seg sjæl" igjen. Det skjer neppe i år med Rekdal som trener, mht. offensiv og underholdende publikumsvennlig fotball, men forhåpentlig staker det nye styret og ledelsen ut en filosofi og en kurs som på sikt gjør Rosenborg til et topplag i Norge og Norden. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 04.04.2023 16:16 Post subject: |
|
|
Fantastisk tekst av Snorre Valen. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 04.04.2023 17:24 Post subject: |
|
|
Nidaros997, stas med podcast  _________________
|
|
Back to top |
|
 |
Hawken Junior
|
Posted: 04.04.2023 18:03 Post subject: |
|
|
Ironisk at alle i og rundt klubben ønsker å gå med på å senke forventningene. Gi klubben tid etc.
Det er i grunn helt fair det, men det klønes jo konstant, både på og av banen.
Budsjett 2023 er så dårlig satt opp at de med økonomisk bakgrunn på Brakka burde skjemmes. Budsjettere med 2. plass er isolert helt snakkes. For ikke å snakke om at Tengstedt-salget (helt utelatt..) karakteriseres som en "one-off" som ikke skal gjenspeiles i noen ting. Altså de millionene kan trikses og mikses med i det stille.
Men hey, hva gjør vel det når de kan budsjettere med underskudd og komme med gladnyheten om overskudd likevel.. Åpenheten, hvor ble det av den. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 04.04.2023 19:34 Post subject: |
|
|
Enhver som kan litt om økonomistyring vet at når du i 2022 setter opp et budsjett for 2023 så er det faktisk dette en skal styre etter. Tengstedt-salget skal ikke inn der bare fordi det skjer før årsmøte. Så akkurat den kritikken er urimelig.
Så vet alle at spillersalgposten blir veldig mye større enn planlagt, men så er spørsmålet om det var netto spillersalg eller brutto spillersalg som var på 35m, i fall det er netto så vil 100m for Tengstedt bety at det er 65m å kjøpe spillere for, pluss det som ligger inne der for utlånet av Holm, så kan det komme mer hvis han blir solgt, så legges det til litt for Vecchia.
Uansett så er det slik at styret har mulighet til å vurdere at Tengstedt-salget endrer forutsetningene det budsjettet er basert på, som at en kanskje henter noen ekstra forsterkninger som man ellers ikke ville gjort utover en direkte erstatter. Men samtidig så skal disse lønnes, så henter du inn 3 stykker til 10m hver med lønn til 2-3m hver over 3-4 år, som betyr noe slikt som 30m upfront og 40m over 4 år.....tror de på brakka ikke nødvendigvis er så håpløse jeg.
2. plass er tøv når snitt av siste 5 år er 3. og det er to lag som er klart sterkere pdd. Lov å sette seg sportslige mål, men budsjettet skal reflektere "beste gjetning", og det er nok 3. plass. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Hawken Junior
|
Posted: 04.04.2023 20:19 Post subject: |
|
|
Man står fritt til å justere et budsjett inn mot årsmøte all den tid en vesentlig forutsetning kommer opp, ref. salget. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.04.2023 20:32 Post subject: |
|
|
Rekdal hos Rotsekk
Last edited by 2mas on 05.04.2023 18:54; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.04.2023 21:24 Post subject: |
|
|
Rotsekk og Rekdal er vel full match. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 04.04.2023 22:31 Post subject: |
|
|
Høkkerter + høkkert. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 05.04.2023 08:32 Post subject: |
|
|
Rotsekk blir litt for Harry for min del. For mye tjas og tull og lite analytisk. |
|
Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 05.04.2023 09:02 Post subject: |
|
|
Synes Rotsekk er et lysglimt at de ikke bare driter på RBK hele tiden. Er så utrolig mye negativt fokus hele tiden.
Hvilket fokus man ser ting på avgjør ofte oppfatningen av ethvert tema. Man kan alltid finne noe eller mye negativt om det er alt man ser etter.. Virker som det er fokuset hos media og mange her inne. Finne alle feil og fokusere på det.
Slikt fokus vil jeg påstå ikke fører noe godt med seg og i sum ikke gjør RBK bedre eller morsommere å være supporter av laget. |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 05.04.2023 09:25 Post subject: |
|
|
Snorre Valen skriver knakende godt, bare synd det lyder som et minneord.
For meg ble janusansiktet permanent ved ansettelsen av Rekdal. Klubben hadde hatt begrenset suksess med Horneland og Hareide, og på akkurat dette tidspunktet valgte klubben å holde stø kurs. "Double down" som amerikanerne sier. Her skulle det vinnes, for enhver pris. Identitet og spillestil ble overlatt til markedsavdelingen.
Horneland var et eksperiment av nødvendighet, Hareide var et håp om gammel storhet. Rekdal var et bevisst veivalg. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 05.04.2023 09:40 Post subject: |
|
|
BDESupermanStrand wrote: | Slikt fokus vil jeg påstå ikke fører noe godt med seg og i sum ikke gjør RBK bedre eller morsommere å være supporter av laget. |
Ingen skylder Rosenborg et påtatt positivt eller vennlig fokus. Spesielt ikke supportere som følger laget og som legger ned mye tid og penger på å følge de. Fellesnevneren er at man vil det beste for klubben. Når klubben er i en åpenbart dårlig situasjon med et trenerteam som åpenbart ikke er riktig for jobben, er det ikke bare på sin plass, men det er riktig å uttrykke sin misnøye. Det er, tro det eller ei, heller ikke Adressa eller Nidaros' jobb å være heiagjeng for klubben. Jeg vil påstå at Adressa er alt for rause når de tipper Rosenborg på nok en tredjeplass. At en gjeng med høkkert-gubber blir sure på Adressa på facebook fordi de skriver kritiske tekster er for meg et godt tegn på at Adressa (tidvis) gjør noe riktig.
Klubben har (i all hovedsak ved forrige styre) selv satt seg i en posisjon hvor kritikk kommer relativt tett. Teksten til Valen var knakende god, og satte (gode) ord på en del ting jeg ikke har klart å ordlegge selv. Rosenborg er en fotballklubb, profesjonell sådan, og befinner seg i underholdningsbransjen. Den fotballen som vi får servert pdd finnes ikke underholdende i det hele tatt. Ikke vinner vi en drit med den heller, det er ikke sjans i havet. Hele "prosjektet" med Rekdal og Frigård er et helt åpenbart blindspor, og må ta slutt ved første mulighet. Rekdal og Frigård står for den fotballmessige anti-tesen til hva Rosenborg har vært, og hva Rosenborg ønsker å være, ref. Valen.
Jeg, og alle andre (unttatt Senador og alle hans alt-er) forstår at de ikke kan fjernes før seriestart. Sittende styre vil utstråle stabilitet og planmessighet på et vis forrige styre ikke var interessert i/ikke forstod viktigheten av. Det er greit nok. Jeg har langt mer tillit til at nåværende styre klarer å forvalte det sportslige mye bedre enn forrige styre, mye fordi vi ikke har to cowboy-gubber som skal styre på dårlig intuisjon og for mye stolthet.
Jeg orker ikke å leve i en fantasiverden hvor jeg later som at alt i Rosenborg er rosenrødt og fint, og hvor ting blir bra bare sittende regime får nok tid. Det er helt innlysende at det ikke stemmer. For meg blir det heller ikke noe artigere av å late som at ting står bedre til enn det gjør.
/rant |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 05.04.2023 10:01 Post subject: |
|
|
For alle her inne med kort hukommelse så var vi faktisk etter Kjetil Knutsen som førstevalg, men han ville ikke.
Den eneste som var sta og dum nok til å komme hit nå var Rekdal. Da Horneland ble ansatt var han langt fra øverst på lista til styret. Når føkkings Geir Bakke sa nei før Horneland ble ansatt så sier det noe om hvor vi står. Men enkelte her inne tror det er 1997 enda. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 05.04.2023 10:16 Post subject: |
|
|
Å se tilbake på hva som gikk feil er relevant hvis man lærer av disse og prøver å unngå å gjøre samme feil igjen. Spørsmålet er om vi klarer det eller gjør nye feil på veien.
Sett utenfra så tror jeg at klubben fremdeles har dyktige og motiverte medarbeidere som brenner for at klubben skal gjenreise seg til tidligere storhet. Samtidig så har de ett vanskelig utgangspunkt med en svært svekket økonomi og spillerstall. Å ha som mål å være best på det som er billigst, dvs på treningsfeltet er greit nok, men tror nok at flere klubber i Norge. spes Glimt og Molde matcher oss der. Og matematikken er enkel, hvis du er lik på treningskvalitet så vil den klubben med høyest kvalitet på spillerne få mest utbytte av treningene. Og der er ikke vi.
Vi er inne i ett langt løp der vi må utvikle egne spillere og/eller kjøpe villig og selge dyrt for å gjenreise klubbens økonomi. Spørsmålet er derfor ikke så veldig mye om Reka er riktig valg, men om sportslig ledelse i klubben er i stand til å kontinuerlig ta bedre valg enn våre konkurrenter. Og der har jeg mine tvil, både med strukturen og personene.
Jeg tenker spesielt på Vikvang som helt sikkert er en kompetent og hardtarbeidende fyr, men evner han over tid å være bedre enn sine «konkurrenter i feks Molde og Glimt ?
Bår man vurderer vår sportslige ledelse så er den relative kompetansen den viktigste - og der tror jeg vi ikke er topp. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 05.04.2023 10:47 Post subject: |
|
|
Det er jo ikke Vikvang og Dorsin sin feil at Koteng og Bratseth kupper hele ansettelsesprosessen.
Men så eksisterte det heller ikke noen plan som Rekdal passet inn i, eller rettere sagt, det eksisterte ikke noen plan som noen andre i styret kunne slå i bordet med og påpeke at Rekdal overhodet ikke passet inn. Nå er jo også dette tilfellet med Vikvang og Dorsin selv. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 05.04.2023 11:09 Post subject: |
|
|
WT62 wrote: | Å se tilbake på hva som gikk feil er relevant hvis man lærer av disse og prøver å unngå å gjøre samme feil igjen. Spørsmålet er om vi klarer det eller gjør nye feil på veien.
Sett utenfra så tror jeg at klubben fremdeles har dyktige og motiverte medarbeidere som brenner for at klubben skal gjenreise seg til tidligere storhet. Samtidig så har de ett vanskelig utgangspunkt med en svært svekket økonomi og spillerstall. Å ha som mål å være best på det som er billigst, dvs på treningsfeltet er greit nok, men tror nok at flere klubber i Norge. spes Glimt og Molde matcher oss der. Og matematikken er enkel, hvis du er lik på treningskvalitet så vil den klubben med høyest kvalitet på spillerne få mest utbytte av treningene. Og der er ikke vi.
Vi er inne i ett langt løp der vi må utvikle egne spillere og/eller kjøpe villig og selge dyrt for å gjenreise klubbens økonomi. Spørsmålet er derfor ikke så veldig mye om Reka er riktig valg, men om sportslig ledelse i klubben er i stand til å kontinuerlig ta bedre valg enn våre konkurrenter. Og der har jeg mine tvil, både med strukturen og personene.
Jeg tenker spesielt på Vikvang som helt sikkert er en kompetent og hardtarbeidende fyr, men evner han over tid å være bedre enn sine «konkurrenter i feks Molde og Glimt ?
Bår man vurderer vår sportslige ledelse så er den relative kompetansen den viktigste - og der tror jeg vi ikke er topp. |
Kompetanse er viktig. Rbk har dessverre en tendens for nepotisme og trøndere først som er direkte skadelig for utvikling.
Det hjelper jo også lite om vi ansetter feil trener gang på gang. Og de trenerne vi ansetter er helt avhengig av kjempe gode spillere som skal gjøre ting på egen hånd. Vi har sjelden fått tak i gode spisser opp gjennom og de som har vært god har blitt fryst ut i mange tilfeller. Det gjør at Rekdal og RBk er en svært dårlig match.
Offensive roller med godfot som utgangspunkt vil gjøre det lettere på lang sikt, men da må man ha fundamentet på plass slik at man henter slike trenere. Vi har ikke det kartet og kompasset i dag. RB har vært kartet og kompetansen som har vært et meget dårlig kart og kompass. Dette kan ikle være enkeltpersoner, men må være beskrevet i en sportsplan hvordan vi skal spille. Da vil ikke Knudsen og Rekdal være på samme liste. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.04.2023 11:49 Post subject: |
|
|
WT62 wrote: | Spørsmålet er derfor ikke så veldig mye om Reka er riktig valg, men om sportslig ledelse i klubben er i stand til å kontinuerlig ta bedre valg enn våre konkurrenter. Og der har jeg mine tvil, både med strukturen og personene. |
Ja, samme her, vi rekrutterer fra Trøndelagsfotballen og vi ansetter nesten alltid folk som ikke har erfaring i de rollene de ansettes i (Strand, Vikvang, Basma). Og jeg har ikke trua på at styret nå er særlig bedre enn tidligere styrer. Jeg tror ikke Rekdal er RBK-trener i 2024, men tviler på at vi evner å hente inn noen som er vesentlig bedre. Jeg har litt trua på at Berdal er flinkere med økonomien enn Tove, men det gjenstår å se.
Merket meg også fra siste Innsiden at alle ble blåst av banen av testresultatene til Aga. Trenes bra i Elfsborg også da. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 05.04.2023 17:03 Post subject: |
|
|
Med tanke på klubbens langsiktige strategi og identitet - hvordan var ståa for Eggen slo i gjennom og starta gullalderen på slutten av 80-tallet? Er det først og fremst Eggens Rosenborg, med den sportslige identiteten og stoltheten, vi har prøvd å gjenskape de siste 20 år? Eller var også Eggen kun en brikke i en langsiktig strategi og identitet? Siden Eggen dessverre ikke er her mer, hvordan kan klubben best ivareta både det gode han tilførte byggverket, og ev. andre elementer i det sportslige og klubbidentiteten? Dersom noe slikt finnes vil det jo være enklere å velge både trenere og spillere. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 05.04.2023 20:03 Post subject: |
|
|
Jeg synes at Snorre har mange gode poenger her! Det er kanskje en manglende ærlighet i Rosenborg? En uvillighet til å akseptere tingenes tilstand. Ikke dermed sagt at man skal si seg fornøyd med tilstanden.. hvis vi skal komme på offensiven igjen må vi slå nedenfra og bygge opp noe som har en solid grunnmur, faste prinsipper osv. Nå har vi jo også brukt opp pengene, så da kan vi ikke kaste penger etter problemene lenger. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.04.2023 21:16 Post subject: |
|
|
Snorre Valen
Men en særlig rosenborgsk tilnærming er jo det uansett ikke. Ikke er jeg sikker på at spillestilen så lett lar seg forklare i noen enkle prinsipper som lar seg reprodusere av kommende Rosenborg-generasjoner, heller
Selv om dette kommer fra Valen så er de jo et dødsstøt.
Det er ingen ting her i dag med Rekdal Frigårdssom det er noe poeng i å bygge noe på videre.
Hva skal RBK gjøre når Rekdal slutter/ får sparken og kassa er tom
Det er aldri noen god ide å pisse i buksa for å holde seg varm _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
|