English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 687, 688, 689 ... 776, 777, 778  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
enojado
Veteran

PostPosted: 27.03.2023 23:09    Post subject: Reply with quote

Habilos wrote:
I mine øyne er det langt viktigere enn å sverge til rigide tallmønster og innøvde bevegelser som det til slutt går så mye automatikk i at hele landet kjenner dem ut og inn.
"

En av verdens mest kjente "linker" dem siste årene var Messi og Jordi Alba. Alle viste om det, en enkel link som gikk kamp etter kamp, i minst to sesonger!? Hvordan er det mulig å skrive noe slikt.. (av rekdal altså)
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 28.03.2023 00:24    Post subject: Reply with quote

Kom til å google litt på innfall:

https://en.wikipedia.org/...hing_style

Dette virker jo meget kjent ut Confused

Bortsett fra at Rekdal ikke er i nærheten av kaliberet på den treneren Bratseth tydeligvis tror er malen for hvordan en god trener er, han har vel knapt spilt under Eggen overhodet?
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 31.03.2023 22:13    Post subject: Reply with quote

Forumhelt Bosz aktuell for Twente:
Quote:
I Enschede ser sjansen ut til å øke for at Peter Bosz blir ny hovedtrener neste sesong. Den respekterte treneren har angivelig allerede informert FC Twente om at klubben ikke trenger å bekymre seg for lønnskravene hans.

En klubb med økonomiske muskler i samme ball-park som RBK. Om enn i en utvikling i motsatt retning.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 31.03.2023 22:47    Post subject: Reply with quote

De fleste klubbene i Eredivisie er nok uansett mer interessant for Nederlandske trenere enn norske klubber.

Må nok se på vesentlig mindre meriterte typer hvis vi skal hente noen derfra.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 20:22    Post subject: Reply with quote

Jeg sier ikke vil skal ansette Høgmo igjen. Men vi ser jo at det Eggen etterstrebet og det Knudsen etterstreber også gjelder i Håcken og Høgmo.
Hvorfor kastet alt dette over båten med Obos gutta??

"Ja, som jeg sier, det blir jo en litt lek med tall, men jeg tror igjen, den identiteten vi tenker å spille på er hentet fra mye av de grunnleggende prinsippene med å skape overtall bakfra, fra midtstopperne, det å skape overtall tvers gjennom"
Kom_igjen_troillan
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 20:28    Post subject: Reply with quote

Skal vi ta seriegull igjen er denne mannen en garantist for det Smile

https://www.eurosport.no/...tory.shtml

1 tap på 60 Eliteseriekamper sist, jeg sier ikke mer! RBK

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.04.2023 20:33    Post subject: Reply with quote

Høgmo:

– Jeg må si at den høsten (2005), da vi gikk til Champions League, var fantastisk. Husk at jeg vokste opp på samme tid som Knut Torbjørn (Eggen), jeg var på gutterommet hans på Fannrem, jeg hadde Nils Arne som trener på OL-landslaget, jeg er stum av beundring for den mannen der. Han er Europas beste trener gjennom tidene, og jeg kjenner mange trenere. Det han gjorde i Trondheim savner sidestykke. Grunnen til at jeg tar den innledningen, er at jeg forsker på identitet, og hvor sterkt det lederskapet påvirket identiteten til Rosenborg og etter hvert påvirket hele regionen og hele landet.

Svaret deles i to, slik at det blir enklere å fordøye:

– Og jeg tenker at måten man hadde klart å utvikle infrastrukturen på gjør at Rosenborg er en kjempespennende klubb som norsk fotball trenger i toppen, som et lokomotiv. På grunn av publikum, byen og kulturen. Det vil alltid være en interessant klubb å jobbe i for en trener som har lyst til å skape noe.

– Per Joar Hansen har prøvd to ganger. Åge Hareide har prøvd to ganger. Hvis det skulle bli aktuelt med et forsøk nummer to for deg i løpet av de neste ti årene?

– Ja, ja, ja.

Høgmo ler, endrer uttrykk og setter inn et seriøst blikk:

– Ja, jo, men den byen og menneskene og kulturen vil alltid trigge meg, ja.

Les mer: Bak ham ligger Rosenborgs mareritt

Last edited by 2mas on 04.04.2023 20:37; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 20:34    Post subject: Reply with quote

Hamren kan være et godt alternativ. Vi tapte ham mot vår vilje da han dro. Han står vel ikke for Eggen-fotball, men fikk likefullt enestående resultater da han var her.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 20:53    Post subject: Reply with quote

Kom_igjen_troillan wrote:
Skal vi ta seriegull igjen er denne mannen en garantist for det Smile

https://www.eurosport.no/...tory.shtml

1 tap på 60 Eliteseriekamper sist, jeg sier ikke mer! RBK

Hamren gjorde det bra i ligaen med et stjernegalleri av RBK-spillere og bra attityd. Men statistikken hans var litt svakere enn du sier. Det ble 35 seire, 20 uavgjort og 6 tap i de 61 seriekampene han ledet. (2,05 poeng i snitt)

Ok pluss innsats i Europa i 2008, men tapene for Quarabaq, Kristiansund og 0-5 for Molde var ikke helt bra for Hamréns ettermæle. Men verst var vel måten han lot klubben i stikken på.
Nei, forresten: aller verst var det at klubben ikke sendte ham til Sverige med én gang han skrev under for dem, og lot en superklar Nils Arne overta laget for hele 2010-sesongen (og så lenge han ville etter det). Håpløst opplegg at Hamrén fikk lede både RBK og landslaget samtidig i perioden november til mai, var det vel.

Nils fikk bare 17 seriekamper med Hamréns mannskap, men innkasserte 12 seire og 5 uavgjort - 2,41 poeng i snitt.
Ellers ble det vel ok pluss i Europa og et skandaløst tap mot Follo som ble et lie antiklimaks på Eggens siste sesong - dog uten at ettermælet ble særlig skadelidende av det

Smile
Back to top
Francisco Clementine
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 21:23    Post subject: Reply with quote

Høgmo er en hedersmann og en meget god trener som har fått ufortjent mye tyn her i landet. Måten media mobbet ham på mot slutten av landslagsperioden hans er bare skammelig. Tar han gjerne igjen.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 21:32    Post subject: Reply with quote

Høgmo er dyktige og vil spille fotball med et strukturert offensivt angrepsspill. Han vil ha ballen på bakken og skape overtall tidlig sentralt i banen.
Minner meg på hvor oppgitt jeg fortsatt er over Bratseth og Koteng
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 04.04.2023 21:59    Post subject: Reply with quote

Høgmo gjorde veldig rare ting med landslaget, men han har jo gjort det bra i omtrent alle klubbene han har vært i? Her var det litt blandet, gjorde det bra i CL, satte igang en del interessante prosjekter rundt analysearbeid, fysisk treneing og slikt. Husker ikke helt alt kaoset som førte til sykmelding, var enormt med kaos i RBK på den tiden, men Tørum fikk det laget til å vinne serien ganske så overbevisende etter hvert (med Sapara-effekt).

Hvis en skal fortsette med sånn småtrygge skandinaviske kandidater som helst har mye erfaring og har vunnet noe så ser han ut til å være langt fra det dummeste det går an å finne på.
Henri
Legende

PostPosted: 04.04.2023 23:30    Post subject: Reply with quote

Nei, nei, nei. Verken Høgmo og absolutt ikke Hamren (total fiasko i Aalborg) er løsningen. Vi må finne noen fra neste generasjon. Dessverre har jeg ikke trua på at vi klarer det, vi har blitt Viking.
Back to top
Kal-El
Junior

PostPosted: 05.04.2023 00:12    Post subject: Reply with quote

Vi hadde Norges beste trener. Bare så synd vi sendte han til Bergen for å bli assistenten til bruttern.
Francisco Clementine
Veteran

PostPosted: 05.04.2023 01:20    Post subject: Reply with quote

Rekdalregimet får åpenbart folk til å bli tullete.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 05.04.2023 09:04    Post subject: Reply with quote

Det som er viktigere enn Høgmo sin rolle oppi det hele i den artikkelen er at Häcken (som Glimt) har jobbet lenge med en god strategi før han kom (og Knutsen til Glimt for den del), er ikke helt lett å være trener i en vingleklubb.

Er uansett litt for åpenbart at 5 bak (selv om det påstås at det er 3) er et feilspor vi må ut av så fort som mulig.
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 08.04.2023 01:50    Post subject: Reply with quote

Rekdal og Geir får sparken 17.juli. Leste først her.
Back to top
skien88
Veteran

PostPosted: 08.04.2023 02:15    Post subject: Reply with quote

helst tidligere..
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 08.04.2023 09:46    Post subject: Reply with quote

Høgmo og Maalen kunne passet bra sammen. De er sammen på et skyhøyt nivå over det vi har i dag.
Vi spilte 'fin" fotball på landslaget også under Høgmo. Vi var neste for offensive og ble ofte tatt på kontringer. Han har sikkert justert seg litt. Men dyktig er han og strukturer et offensivt angrepsspill Når han får Hovland til å fremstå som den beste i Allsvenskan må han også ha gode pedagogiske evner med enkelt spillere.
Bedreviteren
Proff

PostPosted: 08.04.2023 13:20    Post subject: Reply with quote

Hva møter en potensiell trener i Rosenborg?

- En svært talentfull spillegruppe. Dorsin og Rekdal har vært modige og gått "all-in" på å kjøpe unge og uerfarne spillere med svært stor oppside. Samtidig har de ikke noe annet valg. Vi har ikke penger til å kjøpe spillere til 10-15MNOK.

Prisen vi betaler er åpenbar; samhandlingen vil være begrenset med så store utskiftninger, spesielt når det er gode spillere som forsvinner. Samtidig er håpet at de unge talentene knekker koden i løpet av sesongen, blomstrer og gjør seg selv til attraktive vidersalgsobjekter.

Etter noen vindu hvor vi får solgt for brukbare summer, kan vi kanskje begynne å ruste opp spillerstallen for å konkurrere mot B/G og Molde. Den opprustningen B/G har gjort det siste året, er bare noe Rosenborg og Eggen kunne gjøre i storhetstiden vår (som mange supportere enda lever i).

Hvem er det vi skal feste vår lit til?

Foruten Holse (som har vært langtidsskadet) og Sæter (som aldri er 100%, og bare har en god sesong på dette nivået), er det relativt umeritterte spillere som Thorvaldson (21), Ingasson (21), Sadiku (20) og Aga (22).

Det er mye nytt foran årets sesong – og treningskampene viser med all tydelighet at vi lider offensivt av de store utskiftningene. Når uerfarne ung-gutter skal lære seg offensivt press og samhandling, så er det ikke gjort på en dag.

På forumet tror man det handler om at Rekdal ikke har en tydelig stil eller ikke evner å lære bort noe som helst. Den slagsiden vitner om at man ikke har forstått mer enn halvparten. Like sentralt er det å ha spillere som er gode nok til å forstå hvordan et offensivt presspill fungerer (på dette nivået). De er ikke sjakkbrikker eller playstation-figurer som styres med en joystick. Det handler også om laget, også selvtilliten i laget og spillerne.

Det finnes ingenting i hele verden som tilsier at et lag med så mange nye og unge spillere skal vise prov på god offensiv samhandling pre-season. Likevel sitter man her og er så skuffet over at det ikke ser bedre ut. Man evner ikke å forstå at å bytte ut Tengstedt med ovennevnte samtidig som Holse har vært skadet, innebærer at Rosenborg sine viktigste offensive spillere er vekke eller har vært skadet. Det velger man å se helt vekk fra, når man vurderer nivået i pre-season. Det må da forventes at helt nye 20-21 åringer går rett inn på laget og spiller flott angrepsfotball?

En potensiell fremtidig trenerkandidater ser dette.

Det er en grunn til at vi endte opp med Rekdal.

Han har sikkert fått beskjed om;

- Du kan ikke forvente å handle spillere som koster noe særlig.
- Det skal satses svært ungt og på egne talenter.

Dette er en kravspec som gjør at f.eks KK kanskje hadde et tilsynelatende enklere valg enn det som fremstod i media (og her på forumet).

Rekdal er en person som er kjent for å satse ungt og har erfaring med å være trener for lag med begrenset økonomi. Ikke 100 % sammenlignbart med RBK sin økonomi, men likevel.

Jeg (som mange andre) kunne selvsagt tenkt meg en enda bedre trener, men å bytte trener i en prosess hvor man gjennomfører et generasjonsskifte og får fram unge talenter, så er kanskje ikke Rekdal så aller verst. Hans første år som Rosenborg-trener viser i alle fall ikke det motsatte. Ja, så fremt man ikke leser påstandene på forumet som en sannhet – for da skulle man tro at sesongen endte med 24 scorede mål og en plassering midt på tabellen.

Det er ingenting som tilsier at Høgmo og Maalen er mer rett enn Rekdal. Høgmo tålte ikke jobben sist han var her. Hva tilsier at den mentale helsa er bedre nå?

Maalen har ingen erfaring med å lede en topp-klubb. Det er noe helt annet enn å lede Ranheim. At han er god i 4-3-3 hjelper ikke. Det Ranheim-laget han fikk sparken fra, var ikke mye å bli imponert av.

Jeg tror at lag som Rosenborg (i norsk målestokk), Manchester United, Real Madrid, Bayern München og tilsvarende klubber hvor treneren lever under et helt annet press, krever at treneren er svært sterk mentalt og enda bedre som leder. Jeg tror mange trenere faller i gjennom – ikke fordi de er dårlige trenere, men fordi de ikke evner å ta av for presset og det går utover prestasjonsevnen til laget og enkeltspillere.

I Rosenborg blir du verbalt halshugd av supporterne om man ikke får se Eggen-fotball eller vinner serien, samtidig som man ikke er edruelig nok til å se det selv – og svarer at det ikke stemmer.

Liker vi ikke treneren, så er ingenting bra nok.

I Rosenborg fungerer det slik, hvis vi har feil trener;

Lykkes en spiller, er det pga spilleren selv.
Lykkes laget er det pga laget.

Mislykkes en spiller, er det treneren.
Mislykkes laget, er det treneren.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 08.04.2023 13:52    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
Kent23
Rutinert

PostPosted: 08.04.2023 13:54    Post subject: Reply with quote

Det er ikke rar treneren får skylda. Når Tengstedt ble nøytralisert mot Molde hadde ikke rbk noe å by på fordi vi ikke har noen spillestil, men tilfeldige relasjoner. Det er trenerens ansvar.
Back to top
haber
Junior

PostPosted: 08.04.2023 14:24    Post subject: Reply with quote

Høgmo ønsker å spille fotball med et dyktig og strukturert angrepsspill. og han er en veldig god trener som har fått mange urettferdige utmerkelser her i landet. Tar den gjerne tilbake

2mas wrote:
Høgmo:

– Jeg må si at den høsten (2005), da vi gikk til Champions League, var fantastisk. Husk at jeg vokste opp på samme tid som Knut Torbjørn (Eggen), jeg var på gutterommet hans på Fannrem, jeg hadde Nils Arne som trener på OL-landslaget, jeg er stum av beundring for den mannen der. Han er Europas beste trener gjennom tidene, og jeg kjenner mange trenere. Det han gjorde i Trondheim savner sidestykke. Grunnen til at jeg tar den innledningen, er at jeg forsker på identitet, og hvor sterkt det lederskapet påvirket identiteten til Rosenborg og etter hvert påvirket hele regionen og hele landet.

Svaret deles i to, slik at det blir enklere å fordøye:

– Og jeg tenker at måten man hadde klart å utvikle infrastrukturen på gjør at Rosenborg er en kjempespennende klubb som norsk fotball trenger i toppen, som et lokomotiv. På grunn av publikum, byen og kulturen. Det vil alltid være en interessant klubb å jobbe i for en trener som har lyst til å skape noe.

– Per Joar Hansen har prøvd to ganger. Åge Hareide har prøvd to ganger. Hvis det skulle bli aktuelt med et forsøk nummer to for deg i løpet av de neste ti årene?

– Ja, ja, ja.

Høgmo ler, endrer uttrykk og setter inn et seriøst blikk:

– Ja, jo, men den byen og menneskene og kulturen vil alltid trigge meg, ja.

Les mer: Van Spor Haber
Back to top
Sobchak
Proff

PostPosted: 08.04.2023 14:40    Post subject: Reply with quote

Bedreviteren wrote:
Høgmo tålte ikke jobben sist han var her. Hva tilsier at den mentale helsa er bedre nå?

Ærlig talt. Bruker du virkelig mot ham at han fikk en psykisk knekk da han var her for 17 år siden? For det første aner vi ikke hva annet som foregikk i livet hans på den tida. For det andre kan det skje ganske mye på så lang tid. Du er kanskje den samme som du var for 17 år siden, men folk forandrer seg som regel en del over tid. For det tredje er det sannsynligvis et problem at trenere ikke takler presset i Rosenborg. Så klart skal det være forventninger, men klubben bør også gå noen runder med seg selv når sånne ting skjer, seinest med Horneland. Jeg vil også tilføye at han har skrevet bok om mental trening, så han burde jo ha noe kunnskap om hvordan man jobber seg tilbake fra en sånn knekk.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 08.04.2023 15:38    Post subject: Reply with quote

Jeg tror at Rekdal ville gjort det bedre hvis han hadde latt være å ta med seg Frigård, latt være å legge om til tre stoppere og hentet inn f eks Maalen til å være sin våpendrager på feltet.

Det er nok en viss sannhet i at det er vanskelig å lokke til seg treneren til Molde, Glimt, Malmø, FCK, Brøndby, Midtjylland og slikt, men det er nok topp 1 i Norge og topp 5 i Skandinavia hva attraktivitet angår generelt (antakelig 4-5. plass), men det er klart at hvis du allerede er i Glimt så er Glimt mer attraktivt enn det ville ha vært hvis du er Bergenser i Åsane uten tilknyttning til Bodø. Må også huske på at vi sannsynligvis ville fått tak i den treneren Malmø senere ansatte hvis vi virkelig ville ha ham, det har nok litt med at vi var kjappere på avtrekkeren, tror han ville valgt de foran oss.

Det vi reagerte voldsomt på når nyheten sprakk var at vi visste allerede da at det finnes bedre trenere enn Rekdal som burde være tilgjengelige, det er omtrent et dusin hyller mellom Knutsen (som vi må anta at viste interesse for jobben) og Rekdal, vi kunne antakelig funnet noe på hylle nummer to eller tre hvis vi bare var villige til å risikere å gå inn i 2022 med en vikar, og ærlig talt så har vi hatt tilgjengelige vikarer som er minst like gode som Rekdal.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 687, 688, 689 ... 776, 777, 778  Next
Page 688 of 778

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb