English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Strand
Veteran

PostPosted: 09.01.2007 10:31    Post subject: Reply with quote

Når man når maks o2 opptak, hva er da vitsen med å trene mer? H+H gir deg en tolvte spiller, Mr Oksygen. Bruker man deres treningsmetode til du har nådd ditt eget maks, må du bare vedlikeholde.
Back to top
View user's profile Send private message
Gina Krog
Senior

PostPosted: 09.01.2007 12:03    Post subject: Reply with quote

Quote:
1. Metodenes svakheter:
Er rimelig sikker på (eller..tror jeg kan si det helt sikkert) at utdøveren vil stagnere over tid. Fremgangen vil utvilsomt være stor i begynnelsen, men senere (etter noen få år) må man legge ned veldig mye arbeid for å få noe som helst fremgang.

Hvorfor stagnere over tid ? har du ett argument for dette ? Mener du at utholdenhet og maks styrke vil bli lavere med samme treningsopplegg ett annet år ?

Quote:
2. Mulige negative sider: (over et langt tidsperspektiv)
Lettere for å bli overtrent.
Lettere for å skader / belastings-skader.
Kroppen tilpasser seg metoden/øvelsene i for stor grad.

Hvorfor er det lettere å bli overtrent ?
Hvordan tilpasser kroppen seg øvelsene. F.eks ved at hjertet vokser, eller ved at muskelceller og nervebaner endrer seg ? ( det en vil oppnå )
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 09.01.2007 13:48    Post subject: Reply with quote

Det maksimalet oksygenopptaket er bare en betegnelse for utøverens inneværende maksimale oksygenopptak. Hva som er det absolutt høyeste oksygenopptaket en utøver noensinne er i stand til å oppnå, sier det ingenting om.

Når det gjelder om man stagnerer over tid, så tror jeg ikke man vil stagnere noe mer over tid med Helgerud, Hoff og Wisløffs metoder enn med Olympiatoppen/Norges idrettshøgskole sine metoder. At det blir vanskeligere å heve sitt fysiske nivå desto høyere fysisk nivå man oppnår er imidlertid sant.

Jeg tror du kan ha et poeng i at terskelen for å bli overtrent er lavere ved bruk av H+H+W (ny og mer presis forkortelse) sine metoder, grunnet prioriteringen av mye mer trening av høyintensiv art. Da skal det nok gjerne mindre til før man går på en slik smell.
LOST
Proff

PostPosted: 10.01.2007 00:28    Post subject: Reply with quote

Som sagt vet jeg ikke om jeg orker å gi en detaljert forklaring, med eksempler etc, fordi dette vil bli veldig omfattende og vil være veldig tidskrevende.

Men jeg skal tenke mer på det, så det kommer kanskje mer senere, hvis det ikke tar meg natt og dag for å få korklart hva jeg mener.

I mellomtiden kan dere spekulere i (hvis dere vil/for spesielt intreserte)

1. Hvis man skal gjøre musklene i forsiden av låret sterkere...
(dette for å bedre spenst/aksr./arbeidøkonomi)

a) er det viktig/fordelaktig å trene baksiden av låret også?
b) er det viktig/fordelaktig å trene annet enn bare squat? er det viktig/fordelaktig å benytte også andre øvelser for forside lår for å få max fremgang?
c) hvis man trener bare squat, er det en fare for at kroppen tilpasser seg squatøvelsen, og at den generelle fremgangen stagnerer (dvs. at man ikke får ønsket utbytte mtp spenst/aksr./arbeidsøkonomi, selv om man blir sterkere i squat-øvelsen)?
d) kan c) til og med føre til negative effekter?
e) er 4x4sett 2ganger i uka bedre enn 3x3sett 3dager i uka eller 2x4sett 4dager i uka?
f) hvis man kun trener 4x4 vil kroppen da etter hvert kunne tilpasse seg 4x4, men at den generelle fremgangen stagnerer?

2.
a) hvis man trener litt five-a-side vil det ha positive effekter for 11er-fotball?
b) hvis man trener relativt mere five-a-side enn a) vil man da få relativt samme større utbytte(enn a)) mtp 11er-fotball?
c) hvis man trener veldig mye five-a-side er det da en fare for at utdøveren tilpasser seg five-a-side-fotball i så stor grad at det vil få negative følger for 11er-fotball?

3.
a) er det bedre med 4x4min enn 3x6min eller 2x8min , 2dager i uka?
b) er det bedre å trene 4x4min 2dager i uka enn 2x4min 4dager uka?
c) Hvis man kjører veldig mye 4x4min over lang tid vil kroppen begynne å tilpasse seg nettopp 4x4min?
d) hvis c) er ja, hvordan vil det slå ut på 2x45 min?

4. hva er best av at (for å få max fremgang)
a) kroppen/utdøveren hele tiden vet hvordan/hva den skal trene ?
b) -------------"------------- ikke vet hvordan/hva den skal trene ?
Back to top
Gina Krog
Senior

PostPosted: 10.01.2007 02:01    Post subject: Reply with quote

seriøst seriøst ?
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 10.01.2007 08:06    Post subject: Reply with quote

hehe tja.. (jeg tok litt av...) Smile det er litt opp til deg det. Jeg mente ikke at du skulle svare meg på alt det der...men hvis du tar det seriøst, og går igjennom pkt for pkt, og finner svarene, vil jeg tro at du som meg, vil finne ut hvorfor man kan annta med rimelig sikkerthet at H+Hs opplegg(slik det er framlagt) har sine svakheter og kanskje neg.sider.

Siden jeg selv ikke orker/prioriterer å gå i detalje hva jeg mener, tenkte jeg at jeg kunne spørre deg noen spørsmål, så du kan finne svarene selv på det du spør meg om, og at du gjennom det jeg spør deg om vil konkludere det samme som meg. Very Happy dette bla. for at jeg skal slippe å bruke kanskje flere ti-talls timer på å fremligge side etter side med treningsteorier.

Som sagt går svakhetene ut på at oppleget blir for ensformig. Hva er ditt syn på det da Gina? er det viktig å trene variert? Vil det funke bra å bruke/fokusere på samme metode år etter år?

MEN..hvis du vil ha svar på om det stemmer det jeg sier, tror det er best å observere hva som skjer/har skjedd med de som følger H+H opplegg (slavisk) over lengere tid.

Som sagt føler jeg meg rimelig sikker på at man vil stagnere/få problemer etter noen år hvis man følger deres opplegg. Men det gjenstår jo se.... I mellomtiden blir det litt spekulasjon fra min side.

Men..når jeg er litt kritisk til opplegget deres går jeg på en måte ut fra at jeg 100% innsyn i deres metoder.
Men...jeg har jo muligens(eller antagelig) ikke 100% innsyn i deres metoder, hva de i praksis gjør/ville ha gjort. Ser ikke bort ifra at de holder tilbake en del info om hvordan opplegget deres på best måte skal gjennomføres. Hvis jeg hadde hatt 100% innsyn i hva de gjør, er det ikke sikkert jeg hadde funnet noen svakheter. Min kritikk er basert på hva jeg har lest om/av dem (det som er mer allment kjent), ikke hva det detaljert har gjort i f.eks Celtic
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 22.01.2007 16:28    Post subject: Reply with quote

Etter hva jeg har fått med meg fulgte Marit H+H prinsipper i stor grad for 2år siden, men har gått mer bort ifra det i år, noe som var litt dumt mtp å få kunne sett virkningen av H+H teorier over flere år, noe jeg i mine forige innlegg har utrykt skepsis for. Skal ikke legge for mye vekt på hva som står her, og jeg er ikke helt med på konklusjonene/spekulasjonene, men det er en del intresange ting her.
Marit kan ha nådd toppen - Betaler prisen for hardkjøret
Back to top
Gina Krog
Senior

PostPosted: 22.01.2007 17:37    Post subject: Reply with quote

Syns Torgeir Bjørn nå kun er ute og synser, og finner ingen substans i argumentene hans.

Fakta er at det nye trenerregimet har nektet Bjørgen å bruke suksessopplegget fra de foregående sesongene til tross for at hun ønsket å samarbeide med Samdal.

At det skal være en kausalitet der det er Samdalmetodene som fører til formsvikt når hun nå trener etter andre metoder er nesten usakelig.

Å trekke inn de dopa østeuropeiske utøvernes korte formperioder er også usakelig.

Etter hva jeg har fortsått så hevder OLT/langkjøringsmiljøene at kapasitet må bygges opp gjennom mange år, og at dette både er en intensjon og nødvendighet med deres metoder.

Har de da feilberegnet effekten av sin treningsmetodikk på en utøver som ikke tilvennet denne gjennom flere års bygging av kapasitet ?
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 22.01.2007 22:05    Post subject: Reply with quote

Jeg også synes det er en veldig søkt vinkling. Men er noe grunnlag for det han sier, at så intens trening vil/kan føre til at man så raskt når toppen og så får en down?

Jeg har vanskelig for å tro det. Ser ikke problemet med å trene intensivt så lenge man har riktig restutisjon. Men jeg lurer på om det kan være et snev av sannhet i dette ha påstår. Marit hadde vel en down(OL) før OLT tok over, og så vidt jeg fikk med meg mente hun selv hun hadde trent for hardt/mye.

Er det noen som har noe å vise til som underbygger dette kanskje-problemet angåene intensiv trening ? Jeg har noe selv som kan underbygge dette problemet, men dette er ang hvordan hester trenes i USA vs Europa, så bevisgrunnlaget er kanskje kanskje litt tynt.

Men det er andre som har hold godt på tross av ekstrem intensitet + å presse seg til det ytterste, f.eks Bjørn Dælie. Jeg tror disse også kan ha trent (mye) hardere enn det OLT er klar over...
Team Kvamme wrote:

I tilegg så tror jeg ofte mange utøveres trenings dagbok "lyver"... Alsgaard sa blandt mye annet på ett seminar jeg var tidligere i år: att mange av langkjørings øktene til han og Dæli var meget harde. Ja så harde mange ganger, att de nermest måtte bæres inn i bilen etter endt langkjøring.....I treninsdagboka sto det likevell bare langkjøring... Rolig langkjøring ville kanskje en del forlk da tolket trenings dagboka som, mens det i virkligheten var hard trening ofte godt over det enkelte anser som for hardt på ei lang kjørng.

veldig off topic nå Question
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 25.01.2007 11:17    Post subject: Reply with quote

Tromsø bruker medisinballresepten, mens Sandefjord vektlegger maten.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 30.01.2007 16:57    Post subject: Reply with quote

Kan det skyldes feiltrening at både Steffen Iversen, Marek Sapara, Lars Hirschfeld og nå Yssouf Kone har slitt eller sliter med ryggen? Eller er det kun vanlig slitasje?
Back to top
Haavard
Senior

PostPosted: 30.01.2007 17:54    Post subject: Reply with quote

En som jobber i Rosenborg fortalte meg her om dagen at Steffen Iversen hadde forferdelig dårlig o2-opptak etter jul.
Back to top
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 30.01.2007 18:25    Post subject: Reply with quote

Forundrer meg ikke med all drekkinga å den gode maten i Jula på han. Han drekker jo hver helg så lenge han har fri.
Veteran

PostPosted: 30.01.2007 21:30    Post subject: Reply with quote

Veldig mange interessante innlegg her. Overraskende høyt nivå på debatten.

Jeg har et lite spørsmål til en velkjent treningsmetode RBK brukte i 96 og 97 sesongen. Som kjent 2 av de beste sesongene i RBKs historie. Problemet er at jeg ikke husker dem i detalj. Skal prøve å referere de så godt som jeg husker, men håper noen kan komme med utfyllende kommentarer. Skal prøve meg litt på dem selv i vinter, for å få toppa formen litt Smile

Intervalltreningen foregikk på tredemølle med pulsklokke og gikk som jeg husker det slik:

5% stigning. 4 intervaller på 4 min, med 3 min pause mellom hvert drag. Man gikk ned på pausen etterhvert som formen ble bedre. De to første minuttene i det første draget skulle man jobbe pulsen opp i 90% av makspuls, deretter jevnt ut draget. De neste dragene brukte man 1 min. opp til 90%. I pausene gikk man ned i 70% av maks puls.

Etter intervaltreningen fulgte 4*4 reps med tunge knebøy.

Mulig dette er litt off topic, men dersom noen har noe å utfylle her vil iallefall jeg sette pris på det.
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 30.01.2007 21:48    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Kan det skyldes feiltrening at både Steffen Iversen, Marek Sapara, Lars Hirschfeld og nå Yssouf Kone har slitt eller sliter med ryggen? Eller er det kun vanlig slitasje?

Det er uansett rart at man ikke finner ut dette ved hjelp av blodprøver og den slags på treningslaben. Er jo noe med formålet med laben, det å kartleggge og forebygge skader.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 31.01.2007 00:05    Post subject: Reply with quote

ref. så greit ut. Skal du trene styrke også?

Mine TIPS

Bruk alltid pulsklokke. Ikke ta intensitet, tid etc på feelingen.

Finn riktig max-puls.

Aldri gå over 95% av maxpuls. Ville selv ha prøvd å ligget gjevnt på 92%.

Ikke start med mer enn 2 dager i uka.

Hvis 2 dager/uka det går greit over en periode, kan du ta en eller to dager extra en og annen uke.
f.eks (antall pr uke) 2-2-2-3-2-2-3-2-2-2-4-2-2-2-4-osv...

Ikke begynn å rot med antall serier, minutter, intensitet etc før du er rimelig sikker på at du forstår/har kontroll på hva du gjør. Hvis du prøver div. alternativer lytt til kroppen(gjelder uansett egentlig).

Hvis du får store problemer med å gjennomføre det siste intervallet i forhold til de første intervallene, bør du revurder intensiteten på de første. (du skal kunne gjennomføre alle intervallene med bra kvalitet, også det siste)

Hvis du ikke merker fremgang relativt raskt bør du gå igjennom steg for steg hvordan du gjennomfører treninga. Føler meg rimelig sikker på at du vil få relativt stor fremgang hvis du gjør dette rett.

Legg mye mer vekt på kvalitet fremfor kvantitet(mengde).

Hvis mulig, unngå asfalt og tredemølle...

Publiser resultatene på dette forumet Smile
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 31.01.2007 01:20    Post subject: Reply with quote

Gode råd der Lost. Har gjennomført 2 økter. Første gangen måtte jeg gi meg før siste draget. Den 2 gangen måtte jeg kjøre de siste 2 minuttene uten stigning, men med mye høyere tempo. Litt usikker på makspulsen, tok utgangspunkt i 220-alder. Dvs. makspuls på 188. 92% skulle bli rundt 174. På siste fotballtrening målte jeg for å teste og nådde maks i løpet av treningen på 183. Kjører på med beinstyrke etter interval.

Takk for tilbakemeldingen
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 31.01.2007 04:15    Post subject: Reply with quote

Jeg tror jeg må revurdere litt hvis du har fotball-treninger i tillegg til intervall-treninga.

2 dager i uka kan være (alt) for mye. (Kommer helt ann på intensiteten og mengden på hele treningsopplegget ditt.) Så nye tips.

Grunnen til at du har problemer med å gjennomføre intervall-treninga kan være av to sansynlige grunner, slik jeg ser det nå:

1. Du har hatt feil intensitet (puls), dvs den er for høy.
2. Du er ikke godt nok restutiert etter fotball-treninga.

Hvis det er 1. som er problemet, er det bare å korigere til rett intensitet. Så..finn rett max-puls. Eller prøv med 165(183*0,9) i puls. 220-alder er langt fra sikket max-pulsen din.

Hvis du fortsatt har problemer med å gjennomføre, bør du revurdere hele opplegget. For hvis det er 2. som er problemet, at du ikke er godt nok restutiert, vil du fort kunne får et stort problem...

...at fotball-treninga fører til at du ikke klarer å gjennomføre intervall-treinga på rett måte. Og at intervall-treninga ødelegger for kvaliteten for fotball-treninga. Slik kan du havne i en ond sirkel..Råder deg å se opp for akkurat dette....

Tror en del folk gå i ei felle her. At de trener for mye menge, noe som fører til for lav intensitet. Som sagt, råder deg til å prioritere kvalitet langt forann kvantitet. Du skal kunne klare å gjennomføre intervall-treninga fint, uten å måtte presse deg til utmattelse.

Restutisjonen er VELDIG viktig... Her er to teknikker som kan speede restutisjonen din, som jeg skrev om på forum.langrenn.com, en stund tilbake. (POWER NAP og Kald/Varm-dusj)
Les herifra og utover for tipsene.

Ønsker gjerne tilbakemeldinger på restutisjons-teknikkene fra dere som prøver dem. De skal funke...

Synes RBK absolutt burde se på slike teknikker. Det er mange flere også.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 12.02.2007 17:22    Post subject: Reply with quote

Ingen Rosenborg-spillere går på treningsfeltet uten en pulsklokke på brystet. Innsatsen på treningsfeltet er dermed alltid under observasjon.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 16.02.2007 18:18    Post subject: Reply with quote

http://www.rb.no/lsk-maga...581554.ece

– Et problem i fotball er at alle trener likt, uten at en tar hensyn til de individuelle forskjellene. Alle lag trener mye. For oss er det en stor utfordring å trene smartere. Det er fullt mulig med vårt system å sette sammen grupper, der spillerne ligger omtrent på samme nivå.

– I LSK har de åpenbart manglet aerob kapasitet. For å si det enkelt er det den grunnmuren spillerne må ha i bånn for å kunne prestere.
For å spare beina og variere treningene begynte laget i går med sykkeltrening for å øke den aerobe kapasiteten.
– Med 75 minutter på sykkelsetet, med 60 til 70 prosent av maks, bygger vi grunnmur.
Harald
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2007 12:07    Post subject: Reply with quote

Jeg ved ikke om jeg er ved at blive senil, men havde vi ikke en egen tråd on treningslaboratoriet?

Det er godt at se at der stadig er i hvert fald et punkt hvor vi stadig er førende i Norge:

Der har et team med RBK-legene Torbjørn Grøntvedt og Ketil Holen og fysioterapeutene Sigbjørn Hammer og Wilhelm Stoltz i spissen, siden åpningen høsten 1988 bygget opp et tilbud som oppsummert har gitt Rosenborg det beste medisinske apparatet i norsk fotball, blant annet med egen testlab.

Til Lerkendal for å lære

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Katalysator
Veteran

PostPosted: 28.03.2007 18:37    Post subject: Reply with quote

AaFK drar til Trondheim for å lære om skadeforebygging. Heh, artig.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 28.03.2007 22:45    Post subject: Reply with quote

Gina Krog wrote:
H+H = Teamet Jan Helgerud og Jan Hoff, ikke enkeltpersonene. En rekke andre fagpersoner har bidratt i deres arbeider og kan like godt nevnes: Wisløff, McMillan etc.

Wisløff er ansatt som hovedtrener for Kvik, nå. De rykka ned til 4. etter fjorårssesongen. Skal bli spennende å se hvordan det går. Det BØR jo bli opprykk på første. Wisløff er forøvrig forfatter av boken "Prestasjonsutvikling i Fotball":
http://www.bokkilden.no/S...amp;rom=MP
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 04.04.2007 11:21    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Jeg ved ikke om jeg er ved at blive senil, men havde vi ikke en egen tråd on treningslaboratoriet?

Det trodde jeg også.

Måler spenningen i RBK. Som første fotballklubb skal Rosenborg teste utstyr som kan måle spenning og konsentrasjon.

- Vi har mange unge spillere som helt sikkert har et alt for høyt spenningsnivå når de spiller kamper de synes er viktige, sier juniortrener Kevin Ingebrigtsen til NRK.
2mas
Sjef

PostPosted: 04.04.2007 16:02    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg tror vi har brukt denne tråden til labsnakk.

For øvrig:

De fysiske testene lover godt.

- Testresultatene er bedre enn tilfellet var før vi åpnet testlaben på Lerkendal. Rosenborg har en uttalt målsetting om å være blant de 30 beste klubbene i Europa. Pilen peker oppover hos oss, og det er viktig at vi er fornøyde med at utviklingen går den rette veien. Samtidig må vi erkjenne at vi har et stykke igjen hvis vi skal nå klubbens ambisiøse mål, sier Siri Marte Hollekim.

Les mer: «Vaktbikkja» er god å ha
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 98, 99, 100  Next
Page 28 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb