View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 13.05.2022 17:31 Post subject: |
|
|
Jeg tviler sterkt på at Hodgson eller Baxter ville ha vært aktuelle hvis vi hadde hatt et noenlunde oppegående styre og sportslig ledelse etter at Eggen ga seg.
Men det ville vel ikke de fleste som faktisk ble ansatt heller. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
Joined: 25 Oct 2019 Posts: 900 Location: En by på Sørlandet
|
Posted: 13.05.2022 20:10 Post subject: |
|
|
(Svar til ”Neeskens”) Jada, men du må huske på det at Mainz var på den tiden en veldig liten klubb med minimale ressurser, att Klopp fikk Mainz opp til Bundesliga (for første gang i klubbens historie) ble sett på som en liten sensasjon. Og fotballen som Mainz spilte under Klopp ble lagt merke til, og i dag så spiller så si alt av tysk fotball denne ”gegenpress” stilen som kom til livs med Klopp’s Mainz lag. Bayern vurderte jo sterkt og ansette Klopp i 2008.
Guardiola og Klopp har begge revolusjonert den moderne fotballen. |
|
Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
|
Posted: 13.05.2022 20:26 Post subject: |
|
|
(«Zorbeltbuss») Om hvorvidt Hodgson eller Baxter hadde sagt ja til ett tilbud fra RBK (2004-05 ca) kan vel ingen av oss svare på. Men jeg husker at de begge ble nevnt som mulige trenere rundt denne tiden. Og jeg mener helt klart at en trenertype som Baxter/Hodgson (eller Hasse Backe) var akkurat det som RBK hadde trengt i perioden mellom 2004-07.
Rosenborg har aldri klart og komme seg opp fra dvalen som klubben havnet i under denne tiden, pga ett udugelig styre, tullete treneransettelser og at vi hadde da en aldrende tropp som ble erstattet med flere tvilsomme overganger. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7100 Location: South-west coast exile
|
Posted: 13.05.2022 22:10 Post subject: |
|
|
Anglofilien snakker. Aldri om de skulle blitt Rosenborg-trenere. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 13.05.2022 22:53 Post subject: |
|
|
Uten sammenligning så rykket vel også Mainz opp igjen til Bundesliga med Jørn Andersen som trener.
Men vi må prøve å finn rett type trener. Rekdal sjekker ikke av på noen av de boksene. Jeg synes heller ikke Frigård virker som noe annet enn en middels norsk fotball trener.
Tiden er vel inne for å gå for noe som er ungt og lovende?. Det kan ikke bli stort værre enn de siste par sesongen uansett. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Flaav Veteran
Joined: 27 Jul 2008 Posts: 1562 Location: Med utsikt til Lerka
|
Posted: 13.05.2022 23:21 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: | Og jeg mener helt klart at en trenertype som Baxter/Hodgson (eller Hasse Backe) var akkurat det som RBK hadde trengt i perioden mellom 2004-07.
|
Er det ikke akkurat det mange har brukt som argument for at Rekdal nå skulle bli ansatt? Vi "trenger en slik trener nå"? Hvorfor trenger vi noengang en stil vi ikke ønsker spille i lengden?
Om du ønsker en udefinert spillestil ok, men hvis vi skal spille fremoverrettet angrepsvillig fotball så må vi gå for slike trenere med en gang som bygger i den retningen. Mellomledd med innpiskere har jeg aldri skjønt vitsen med. |
|
Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
|
Posted: 14.05.2022 02:21 Post subject: |
|
|
Kamerat Ola wrote: | Anglofilien snakker. Aldri om de skulle blitt Rosenborg-trenere. |
Er det selveste Mr. Bratseth som har rota seg inn på forumet her, eller? 😅 Både Hodgson og Baxter fulgte modellen til Bob Houghton (som ledet Malmö til finalen i Europacupen/UCL 1979), flere andre trenerprofiler som bl.a Sven-Göran ”Svennis” Eriksson, Gunder Bengtsson og Erik Hamren har alle uttalt at Houghton/Hodgson filosofien var der de hentet mest inspirasjon fra. Ellers så er denne svensk-engelske modellen ganske så lik stilen til Åge Hareide, Ståle Solbakken, Hasse Backe og Janne Andersson (Sveriges landslagssjef).
Det er ikke den mest underholdende fotballen. Men det er denne besattheten av 4-3-3 fotball i Rosenborg som er en av hovedårsakene til at hvorfor klubben har vært ett synkende skip i nesten 20 år nå. Og ironisk nok, så stod de 2 beste/mest suksessrike RBK-trenerne (etter NAE) for en stil som var alt annet enn lik filosofien til Eggen. Jeg ønsker at RBK skal spille fin og underholdende angrepsfotball, men det bør definitivt ikke være noe krav.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
(Svar til «Flaav»)
Jeg mener at Rosenborg var i en enda dypere dvale i 2004-07 ca enn hva klubben har vært under de siste 3 åra. Dessuten så var situasjonen og omstendighetene rundt det hele helt annerledes i 2004-07 kontra 2021.
Men uansett så er dette historie nå, og det er ganske så meningsløst og diskutere hva om eller hva hvis om noe som var aktuelt for 15 år siden. Men det som er så frustrerende med RBK, er at ledelsen aldri lærer av sine feil. Isteden så har de bare prøvd igjen og igjen med samme gamle tankegang, som de har feilet med gang på gang. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 14.05.2022 10:33 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: | Og ironisk nok, så stod de 2 beste/mest suksessrike RBK-trenerne (etter NAE) for en stil som var alt annet enn lik filosofien til Eggen. |
Hæ? Man kan mene mye om Kåre og måten det gikk etterhvert, men hvis man bruker "titler" som et mål på suksess så er det vel vanskelig å komme utenom ham. Og utgangspunktet hans var ihvertfall den artige og angrepsvillige fotballen til Eggen. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 14.05.2022 11:48 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: |
Men uansett så er dette historie nå, og det er ganske så meningsløst og diskutere hva om eller hva hvis om noe som var aktuelt for 15 år siden. |
Hvem er det som drar opp Hodgson og Baxter støtt og stadig?
Ellers så var den svensk-engelske 4-4-2 varianten avleggs allerede da, like mye som alle Drillo-kopiene med Semb i spissen, Hamrèn vant alt i Norge med den pga av at vi hadde bedre spillere i alle ledd (bortsett fra Örlund), men i Europa så røk vi mot FCK, forskjellen før og etter Eggen skiftet til nettopp 4-3-3 var veldig tydelig i E-cup. Michel-skolen holder fremdeles koken den, men den har jo utviklet seg selvfølgelig. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 14.05.2022 12:46 Post subject: |
|
|
Saltfjellet wrote: |
Når en trener;
A. Får fase hjelpeverktøy inn og ut etter eget ønske, og
B. I snitt sitter godt under to år
|
Helt enig i alt du skriver.
Klubben må få opp et rammeverk. Et sett med regler og policier, og noen definisjoner på hva som skal bestemmes på årsmøtet, hva styret får lov til å bestemme, hva administrasjonen skal få bestemme og hva trenerapparatet kan være med å beslutte.
Helt merkelig og amatørmessig at trenerteamet skal få lov til å bestemme type hjelpeverktøy klubben skal bruke. Det er ofte store og langsiktige investeringer og har ingen mening at trenerteamet skal få bestemme dette. Trenerteamet skal forholde seg innenfor rammen klubben har satt og bevege seg fritt innenfor. Trenerteamet skal forholde seg til laget, vinne kamper, planlegge treninger, utvikle laget og holde orden på spillerlogistikk. |
|
Back to top |
|
 |
Flaav Veteran
Joined: 27 Jul 2008 Posts: 1562 Location: Med utsikt til Lerka
|
Posted: 14.05.2022 13:39 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: |
(Svar til «Flaav»)
Jeg mener at Rosenborg var i en enda dypere dvale i 2004-07 ca enn hva klubben har vært under de siste 3 åra. Dessuten så var situasjonen og omstendighetene rundt det hele helt annerledes i 2004-07 kontra 2021.
Men uansett så er dette historie nå, og det er ganske så meningsløst og diskutere hva om eller hva hvis om noe som var aktuelt for 15 år siden. Men det som er så frustrerende med RBK, er at ledelsen aldri lærer av sine feil. Isteden så har de bare prøvd igjen og igjen med samme gamle tankegang, som de har feilet med gang på gang. |
Derfor trakk jeg frem Rekdal, samtidig som poenget mitt gjelder begge tilfeller; uansett hvor dyp dvale man er i mener jeg bestemt det er bedre i lengden å gå for stilen klubben ønsker med en gang. Hvor dyp dvale var B/G i da de ansatte Knutsen? Vår dypeste dvale siste 30 år+ er 7. plass. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 14.05.2022 15:04 Post subject: |
|
|
@joest
Det virker for meg som at ingen her inne er "besatt av 4-3-3 fotball", for det er kun du som snakker om 4-3-3 i denne diskusjonen. Det snakkes om filosofi ikke formasjon. Det snakkes om artig og underholdende fotball, hvor laget ivrer etter å angripe og spille ball i lengderetning.
For min og sikkert mange andre sin del så er nok drømmen og det aller mest optimale hvis man kunne ha valgt formasjon helt fritt vitende om at formasjonsvalg ikke hadde utfall på resultat så tror jeg 4-3-3 er det foretrukne. Men jeg tror også at de aller fleste er mer enn villig til å se Rosenborg spille i andre formasjoner så lenge spillet på banen er artig og underholdende og laget ivrer etter å angripe og spille ball i lengderetning. Da tror jeg neste alle hadde valgt 3-5-2 og slik fotball, foran 4-3-3 ala Horneland/Hareide/Perry osv. |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Rutinert
|
Posted: 14.05.2022 15:19 Post subject: |
|
|
4-3-3 total fotball er et must for hver rosenborg trener. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 14.05.2022 15:33 Post subject: |
|
|
Håper ikke dette er hvordan man tenker på Brakka. Det er vel denne « vi må gjøre akkurat det samme som vi gjorde for 30 år siden» tenkingen som har vært mye av problemet i klubben. Det går nemlig an å spille morsom og underholdende fotball uten å spille 4-3-3. Formasjon bør ikke være et underpunkt engang når man diskuterer treneransettelser. Filosofi er viktig, ikke formasjon! |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 14.05.2022 17:57 Post subject: |
|
|
Men så hører det jo med til historien at man stort sett har hentet spillere til 4-3-3 og det er det man fokuserer på i Salmar og Trønderfotballen generelt, så det fornuftige og pragmatiske er sannsynligvis å holde seg i det sporet.
Sterkeste elleveren vi kunne mønstre i Januar var absolutt en 4-3-3, og det var også den formasjonen vi hadde mest suksess med prestasjonsmessig i fjor høst (Holse som indreløper).
Hent en trener som passer til det vi har spillertyper til og gjerne det disse er sånn passe vant med å spille også.
Maalen ville av den grunn vært mye bedre enn Rekdal selv om jeg ikke ville hatt ham heller. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Last edited by Zorbeltuss on 14.05.2022 20:35; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
|
Posted: 14.05.2022 17:59 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Joestlaachmkr wrote: | Og ironisk nok, så stod de 2 beste/mest suksessrike RBK-trenerne (etter NAE) for en stil som var alt annet enn lik filosofien til Eggen. |
Hæ? Man kan mene mye om Kåre og måten det gikk etterhvert, men hvis man bruker "titler" som et mål på suksess så er det vel vanskelig å komme utenom ham. Og utgangspunktet hans var ihvertfall den artige og angrepsvillige fotballen til Eggen. |
Jeg var vel litt utydelig. Men hva jeg siktet til, var at Hareide og Hamren er de to beste trenerne som RBK har hatt siden 2002. Og ironisk nok, så stod jo både Hareide og Hamren for en fotball som var alt annet enn lik stilen til Nils Arne.
Derfor så mener jeg at det er viktig at klubben ikke velger trenere p g a filosofi/spillestil. At RBK har en trener som står for en fin og underholdende angrepsfotball er selvsagt ett pluss, men det bør absolutt ikke sees på som ett must.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
(«Zorbeltuss»)
Jeg dro opp Hodgson og Baxter når jeg skrev at det var utrolig at brakka valgte trenere som Perry, Høgmo og Tørum i 2005-06 ca fremfor profiler som Hodgson, Baxter eller Backe (Både Baxter og Hodgson ble nevnt som mulige kandidater i mediene på den tiden). Men dette var aktuelt for mer enn 15 år siden, og det er liten vits i og diskutere det i dag.
Houghton/Hodgson modellen lever fortsatt i beste velgående. Og som jeg skrev tidligere, så er filosofien til Hareide, Solbakken og Janne Andersson nærmest identisk med denne stilen. Ellers så er Drillo-stilen ganske så ulik den svensk-engelske Houghton/Hodgson modellen.
Hamren vant Superligaen i Danmark med Aalborg kort tid før han tok over RBK, og troppen som Aalborg hadde på den tiden var ikke i nærheten av stallen til hverken FCK eller Brøndby. |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 14.05.2022 19:55 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Håper ikke dette er hvordan man tenker på Brakka. Det er vel denne « vi må gjøre akkurat det samme som vi gjorde for 30 år siden» tenkingen som har vært mye av problemet i klubben. Det går nemlig an å spille morsom og underholdende fotball uten å spille 4-3-3. Formasjon bør ikke være et underpunkt engang når man diskuterer treneransettelser. Filosofi er viktig, ikke formasjon! |
Selvsagt er det mulig å spille arti fotball uten å spille 4-3-3, men som et kulturkjennetegn er formuleringen " morsom og underholdende" helt meningstom. Folk er alt for uenige om hva det betyr til at det hjelper rbk som organisasjon. Rekdal spiller arti fotball fordi han spiller med tæl og hjerte utenpå drakta. Hamren spiller arti fotball fordi laget hans har attityd og taper aldri. Osv osv.
Dette er helt ubrukelig for rbk som organisasjon. Det som rbk trenger er noen konkrete kjennetegn som skaper forutsigbarhet og identitet. F.eks en formasjon. Arti fotball er ingen identitet, det er knapt en visjon. Vi trenger noe som ikke kan refoftolkes til det meningsløse hvis vi ønsker en klubb med tydelig identitet og spillestil _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 14.05.2022 21:53 Post subject: |
|
|
Angrepsfotball da. Mange mål. Tallkombinasjoner og formasjon som identitet er mer som en bremsekloss, enn ett springbrett! |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 15.05.2022 01:42 Post subject: |
|
|
Angrepsfotball er kanskje marginalt bedre selv om også det er relativt vagt. Selv Rekdal vil si han spiller angrepsfotball, selv om han vil bemerke at et solid forsvar er forutsetningen for angrepsspill. Jeg tenker at poenget med en identitet/spillestil er å ha en måte spille fotball som gjennomsyrer klubben i alle ledd og alle nivå og dermed skape forutsigbarhet. Akademispillere bør drilles i spillestilen de møter på a-laget.
Jeg driter faktisk i hva dette er, men at en vilkårlig trener plutselig finner på å legge om klubbens formasjon til noe han liker er høl i hodet. Rbk bør ikke være en lekegrind for alskens trenere. Skal du trene rbk bør du spille rbk-fotball. Ikke fanatisk og dogmatisk, men endringer bør være jævlig godt begrunnet. "Jeg liker å spille sånn" bør ikke være begrunnelse godt nok.
Men alt dette er jo bare mine meninger. Styret er åpenbart av en annen oppfatning. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
rail Rutinert
|
Posted: 15.05.2022 02:46 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: | Derfor så mener jeg at det er viktig at klubben ikke velger trenere p g a filosofi/spillestil. At RBK har en trener som står for en fin og underholdende angrepsfotball er selvsagt ett pluss, men det bør absolutt ikke sees på som ett must.
|
Jo, det burde absolutt være et must. Selvsagt er kvaliteten på treneren avgjørende. Men skal man velge trener bør man velge en som står for en positiv, underholdende, filosofi og spillestil. Man går ikke først og fremst for navn, àla Hareide og Rekdal. |
|
Back to top |
|
 |
rail Rutinert
|
Posted: 15.05.2022 02:48 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Håper ikke dette er hvordan man tenker på Brakka. Det er vel denne « vi må gjøre akkurat det samme som vi gjorde for 30 år siden» tenkingen som har vært mye av problemet i klubben. Det går nemlig an å spille morsom og underholdende fotball uten å spille 4-3-3. Formasjon bør ikke være et underpunkt engang når man diskuterer treneransettelser. Filosofi er viktig, ikke formasjon! |
Tja, Knutsen og Glimt har vist de siste åra at "det samme vi gjorde for 30 år siden" (i ny tapning) fortsatt funker. |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 15.05.2022 10:19 Post subject: |
|
|
rail wrote: | Jo, det burde absolutt være et must. Selvsagt er kvaliteten på treneren avgjørende. Men skal man velge trener bør man velge en som står for en positiv, underholdende, filosofi og spillestil. Man går ikke først og fremst for navn, àla Hareide og Rekdal. |
For ikke å snakke om at klubben trenger en rød tråd i spillerlogistikken. Hater trenere som starter med å hente 3-4 gamle elever som er «helt nødvendig» for å få til spillet treneren vil ha. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 15.05.2022 12:59 Post subject: |
|
|
rail wrote: | Tja, Knutsen og Glimt har vist de siste åra at "det samme vi gjorde for 30 år siden" (i ny tapning) fortsatt funker. |
Og andre klubber har vist at andre måter å spille på også fungerer. Det er mitt poeng. Man MÅ ikke på død og liv spille 4-3-3 som RBK gjorde under Eggen. Man kan også spille for eksempel 3-4-2-1 som Bayern eller 4-2-3-1 som Manchester City. Har sett spennande angrepsfotball fra disse lagene også. Ingen problem med at vi skal spille 4-3-3, men det bør ikke være et krav. Det er mitt poeng.
Personlig ville jeg foretrukket 4-3-1-2, men det viktigste er seier! |
|
Back to top |
|
 |
Lillebjørn Veteran
|
Posted: 15.05.2022 13:02 Post subject: |
|
|
4-4-2, "soliditet" og ferdigheter hos enkeltspillere er ei tilnærming med glasstak. Ja, vi kan bli dominerende her hjemme, men vil være sjanseløse i Europa med typ Hamren (og forsåvidt Rekdal). Vi kommer aldri til å hevde oss på de største scenene med den typen fotball - for vi har ingen mulighet til å til å kjøpe et lag som, i kraft av kvalitetsspillere, avgjør kamper som står og vipper. Sjansen vår ligger i å overrumple motstander med et spillemønster som kompenserer for det vi mangler - også kalt Eggen-fotball.
Jeg tror kanskje det er litt av dette som ligger i bakhodet til oss som heller vil ha offensive sjokktropper enn "kontroll." For hvis vi på sikt skal drømme stort må vi kvitte oss med dette glasstaket - å møte presumptivt bedre lag på deres egne premisser er dødfødt på litt lengre sikt. Derfor er den typen fotball vi sikter oss inn på nå ei blindgate, selv om også blindgater kan være ganske lange, og selv om det blir brukbart i norsk målestokk. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 15.05.2022 13:06 Post subject: |
|
|
frank wrote: | Angrepsfotball er kanskje marginalt bedre selv om også det er relativt vagt. Selv Rekdal vil si han spiller angrepsfotball, selv om han vil bemerke at et solid forsvar er forutsetningen for angrepsspill. Jeg tenker at poenget med en identitet/spillestil er å ha en måte spille fotball som gjennomsyrer klubben i alle ledd og alle nivå og dermed skape forutsigbarhet. Akademispillere bør drilles i spillestilen de møter på a-laget.
Jeg driter faktisk i hva dette er, men at en vilkårlig trener plutselig finner på å legge om klubbens formasjon til noe han liker er høl i hodet. Rbk bør ikke være en lekegrind for alskens trenere. Skal du trene rbk bør du spille rbk-fotball. Ikke fanatisk og dogmatisk, men endringer bør være jævlig godt begrunnet. "Jeg liker å spille sånn" bør ikke være begrunnelse godt nok.
Men alt dette er jo bare mine meninger. Styret er åpenbart av en annen oppfatning. |
Men 4-3-3 kan jo være så mangt det også. 4-3-3 betyr ikke én måte å spille på det heller. Hareide spilte 4-3-3 i fjor, Horneland forsøkte 4-3-3, Perry forsøkte 4-3-3. Kåre spilte 4-3-3 så og si hele veien, men det var stor forskjell på RBK 2015 og RBK 2018 (før Kåre fikk sparken).
Så er jeg enig at det må være en rød tråd, men fokuset må være på filosofien og ikke tallkombinasjonen tenker jeg. Artig og underholdende angrepsfotball er jo en filosofi, men det er som du sier også et veldig vagt begrep. Det kan gjerne være et kriterium så lenge man har definert hva man mener med det, altså at man gjør det vage om til noe konkret som gjør at det ikke er tvil hva det betyr.
Jeg mener akademiet må være mer låst enn a-laget når det kommer til hvordan man skal spille, men det er for å ha en kontinuitet i spillerutviklingen og at det ikke blir for store endringer for ofte. I de største klubbene så byttes det ofte trener og formasjon, men jeg tror ikke akademiene endrer spillemåte av den grunn. I akademiet så må man være tro mot en måte å spille fotball på i større grad, mens på a-laget så må det være litt større rom for fleksibilitet. Så får de spillerne som er aktuelle for a-laget tilpasse seg noen endringer i spillemåte når de skal være med.
Det viktigste i akademiet er at man utvikler spillernes spilleforståelse og ferdigheter slik at de blir best mulig fotballspillere, og så lenge hele klubben har en rød tråd når det kommer til fotballfilosofi så tenker jeg at det er mindre viktig at akademi og a-lag spiller samme formasjon hele tiden, selv om det er en fordel. |
|
Back to top |
|
 |
|