View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 26.04.2022 14:39 Post subject: |
|
|
Kamerat Ola wrote: | De strukturelle problemene som CGJ peker på i Adressa har antageligvis vedvart i alt for mange år. Det er helt sinnsykt at Rosenborg Ballklubbs styre ikke har nedfelt strategiplaner for driften av klubben. |
Det holder vel å minne om evalueringen som NTNU Samfunnsforskning gjorde i 2018, med professor Per Morten Schiefloe i spissen. Om jeg husker riktig, så ønsket ikke klubben at kritikken i rapporten skulle offentliggjøres, og jeg kan heller ikke huske at det har kommet noen lignende evalueringer siden. Kritikken rettet seg vel også mot administrasjonen.
Klubben har vinglet når det gjelder utformingen av det sportslige støtteapparatet, inkludert samarbeid med eksterne ressurser som Olympiatoppen, Rodal, NTNU m.fl., og kostholdsekspert, mental trener, bruk av digitalt utstyr i trening og kamp (dvs. utover å registrere data frem til Horneland skrotet datainnsamlingen også). Sportslig leder har i stor grad vært ansvarlig for spillerlogistikk, dvs. en slags teknisk direktør. Med andre ord har vi reelt sett manglet en sportsdirektør som sørger for kontinuitet i sportslig utvikling uavhengig av hvem som til enhver tid er trener for A-laget, i henhold til en filosofi rundt spillestil, talentutvikling m.m. som fungerer som en overordnet strategi for klubben som helhet. Og Rosenborg trenger ikke å finne opp kruttet på nytt. Det er bare å se til et lag som Ajax, og å ansette kompetente folk utenfra som beviselig har lyktes med for eksempel å lede et akademi og å utvikle spillere. Jeg vil anta at noe av spliden mellom nederlenderne som sluttet og klubben, skyldtes en kulturkollisjon rundt hvordan man drifter en klubb profesjonelt, inkludert akademiet. Erstatterne ble rekruttert lokalt, og ryktene skal ha det til at T.M. Dyrhaug hadde en finger med i spillet. Om det stemmer, så er det noe som skurrer. Hvor var styret hen i denne saken?
Det som den påtroppende styreleder har uttalt er egentlig selvsagtheter, som har vært etterlyst omtrent siden Høgmo og Tørum var trenere, rundt 2005-2008. Bratseth sluttet som sportsdirektør i 2007, etter 13 år i stillingen som klubbens første sportslige leder, og var derfor sentral i hvordan Rosenborgs sportslige apparat tok form etter at Eggen ga seg i 2002, i tospann med Hareide og Ola By Rise i 2003-2004, før visjonære Tørum i alle fall forsøkte før han ble utbrent og sykmeldt etter kort tid. K. T. Eggen tok over som sportslig leder, men av personlige årsaker ble det et kort engasjement. Under Hamrén ble det tatt noen grep i 2008-2009, som innføring av kostholdsekspert og mental trener, men med Eggens retur i 2010 etterfulgt av JJ, Perry og Kåre, og henholdsvis Hoftun (2008-2015) og Bjørnebye (2015-2019) som sportslige ledere, så sitter i alle fall jeg igjen med det inntrykket at klubben vinglet mye, fordi vi egentlig manglet en sportslig strategi og et styre og en ledelse som fulgte denne planen, år for år. Å gi en trener som Horneland all makt mht. å utforme det sportslige apparatet sier sitt, og også etter at Dorsin ble sportslig leder, så er det vel treneren som fremdeles bestemmer det meste rundt A-laget?
Økonomisk-administrativt ble klubben berget da Koteng ble styreleder og skrotet Rosenborgs involvering i hotell/tomte-utbyggingen, samtidig som T.M. Dyrhaug lyktes der både Skutle og Stjernen hadde feilet mht. å få kontroll på utgiftene. Svendsen som styreleder må vel også sies å ha vært en fiasko, gitt klubbens økonomiske situasjon da han ga seg. Mitt inntrykk den gangen var at det i stor grad var administrasjonen, med Skutle i spissen, som fikk styre klubben økonomisk-administrativt, mens styret og medlemmene lot de holde på som de ville. I den nevnte evalueringen i 2018 fremkom det vel også en del kritikk mot administrasjonen, som ledes av Dyrhaug, og for eksempel Alstad trakk seg året etter da det ble mye storm rundt forsøket på å kvele kritikken fra spillere som Helland og Åsen, i en periode vi spilte dårlig fotball for nesten tomme tribuner. Og det var før koronaen spiste opp mye av klubbens reserver. Jeg vil anta at vi ikke har så veldig mye egenkapital å spise av nå, før synkende publikumstall, mindre interesserte sponsorer, og manglende spill i Europa merkes på klubbens budsjett, ikke minst ifht. spillerlønninger som igjen vil påvirke kvaliteten på A-laget, både i bredde og topp. Det er en del mørke skyer i horisonten i dag, og årets budsjett virker vel optimistisk. Om ikke alt for lenge vil ikke Rosenborg ha noen økonomiske fortrinn vis a vis flere av de andre lagene i eliteserien, med mindre klubben igjen gjør seg mer attraktiv, gjennom sportslig suksess (og ikke sirkus - det finnes nok av andre underholdningstilbud, inkludert andre lag og idretter, å kaste penger etter).
Kort sagt, så fremgår det et mønster på manglende styring over mange år. Både i overgangen til å bli en helprofesjonell klubb på 1990-tallet, årene etter at Eggen ga seg på 2000-tallet, og det siste tiårets forsøk på å få skuta på rett kjøl etter at CL-satsningen feilet rundt 2010/11. Det har vært for mange dårlige trener-ansettelser, alle de sportslige lederne har vært tidligere spillere i klubben (uten å ha meritter å vise til som sportslig leder i andre klubber), og utformingen av det sportslige støtteapparatet og hvilke eksterne ressurser som tas i bruk virker helt hipp som happ, avhengig av A-trenerens ønsker og kompetanse.
Velges Tore Strømøy som ny styreleder, så tror jeg at klubben vil fortsette å være det den har vært siden Eggen ga seg i 2002 - et lag som engasjerer mange trøndere på godt og vondt, men som er akterutseilt rent sportslig, og som enn så lenge opprettholder gode inntekter via publikum og sponsorer basert på gammel storhet.
Uttalelsene til Gotaas Johnsen er ryddige og helt på sin plass. Hvis hennes uttalelser skapte misnøye på brakka, så betyr det forhåpentligvis at klubben under hennes ledelse kanskje kan ta de stegene som klubben aldri har klart å ta mht. profesjonalisering, strategi og filosofi etter 2002, men ikke uten motvilje hos de ansatte som er godt vant med dagens regime. Kanskje må det fornyelse til i klubbens økonomisk-administrative ledelse også? At det er nettopp Bratseth som fronter og formidler misnøyen gjennom å trekke seg, bare understreker behovet for en opprydding, på flere plan. Forhåpentligvis får Gotaas Johnsen med seg et nytt styre som tør å ta de nødvendige (om enn upopulære) grepene for at klubben igjen skal bli Norges og Nordens flaggskip. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 26.04.2022 14:50 Post subject: |
|
|
Jeg skriver ikke dette ofte nok, men som alltid et godt, interessant og grundig innlegg fra nidaros997!  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 26.04.2022 15:08 Post subject: |
|
|
 _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
Joined: 25 Oct 2019 Posts: 900 Location: En by på Sørlandet
|
Posted: 26.04.2022 16:32 Post subject: |
|
|
Enig i mye av det som Nidaros997 kommer med.
Men en annen årsak til RBKs fall fra toppen, mener jeg er det faktumet at ledelsen har alltid vært litt for lojale mot aldrende RBK-stjerner. Går vi tilbake til ca 2004/05, så bestod troppen hovedsakelig av spillere som var igjen fra epoken med NAE, hvorav majoriteten av dem var godt over 30 år på den tiden. Hareide var klar på at RBK trenger og fornye troppen allerede før han tok over skuta etter NAE i 2003. Spillere som bl.a Ørjan Berg, Stensaas, Hoftun, Basma, Riseth, Odd Inge Olsen og Roar Strand ble alle værende i RBK lenge etter at de «hadde gått ut på dato». Jeg synes at spillerlogistikken, i likhet med treneransettelser, i Rosenborg har vært under all kritikk.
Også mener jeg det at NAE hadde alt for mye makt/innflytelse innad i RBK fra han gav seg som trener etter 2002 frem til han gikk bort, og jeg mener at NAEs innflytelse var mer som ett hinder for RBKs videreutvikling. Ellers så har jo RBK bestandig vært en veldig norsk, eller rettere sagt, trøndersk klubb, som helst vil ha spillere fra nærområdet, og som er redde for utenlandske spillere og trenere.
Men det jeg er mest imponert (Ha.ha) over ved RBK styre de siste 20 åra, er hvordan de ved en utrolig inkompetanse har klart og rote bort inntektene fra klubbens Europaeventyr. |
|
Back to top |
|
 |
Dr.Ible Proff
|
Posted: 26.04.2022 17:00 Post subject: |
|
|
Jeg deltar, digitalt, på mitt første årsmøte, og stemmer selvfølgelig på GotAss. Ja til en kjedelig og ikke pr-kåt, men strukturert styreleder. _________________ Fa(a)n siden ca 1976 |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 26.04.2022 18:32 Post subject: |
|
|
Samme her.
Nå ser jeg Tore Reg er innstilt som styremedlem. Vil han være en tydelig og uredd stemme? _________________ Rekdal ut! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.04.2022 19:06 Post subject: |
|
|
Er dere kommet inn i møtet står å spinner her med at host skal starte møtet? |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 26.04.2022 19:19 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Samme her.
Nå ser jeg Tore Reg er innstilt som styremedlem. Vil han være en tydelig og uredd stemme? |
https://mobile.twitter.co...2815724545
Det er jo tynt grunnlag, men ville en person med tilstrekkelig kompetanse på sport uttale dette? Redd han er feil mann. For regner med han går inn i vervet som sportslig alibi. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 26.04.2022 19:21 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Jeg skriver ikke dette ofte nok, men som alltid et godt, interessant og grundig innlegg fra nidaros997!  |
Nidaros997 er nok ikke den som er flinkest til å fatte seg i korthet, du får som regel hele historien og litt til.
Og ja, som vanlig kvalitet på innlegget.  _________________
|
|
Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 26.04.2022 19:27 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Er dere kommet inn i møtet står å spinner her med at host skal starte møtet? |
Du mener møtet som er i morgen?  |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.04.2022 19:29 Post subject: |
|
|
Litt overivrig her ja  |
|
Back to top |
|
 |
guda Junior
|
Posted: 26.04.2022 20:57 Post subject: |
|
|
Er det mulig å få avgitt stemme via Zoom i morgen.. noen som vet ? |
|
Back to top |
|
 |
Troillongen Senior
|
Posted: 26.04.2022 21:15 Post subject: |
|
|
Jeg betalte medlemsavgiften i fjor høst. Har jeg da stemmerett på årsmøtet? Og hvordan får jeg i så fall digital tilgang til det? |
|
Back to top |
|
 |
guda Junior
|
Posted: 26.04.2022 21:27 Post subject: |
|
|
Du må inn å melde deg på "Rbk.no". Deretter får du en link du kan bruke. Men du må vel ha "Zoom" og en bruker der først for at linken skal virke. Sikkert noen som vet mer om dette enn meg. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 26.04.2022 21:39 Post subject: |
|
|
Alle som er på årsmøte må logge seg inn på GoPlenum, du får kode på SMS til registrering.
Alle forslag må fremmes igjennom GoPlenum, all stemming skjer igjennom GoPLenum og hvis du vil ha order så ber du om det igjennom GoPlenum.
Dette gjelder uansett om du er i salen eller følger via Zoom (kan ha GoPlenum på app eller i nettleser). _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Willoch Veteran
|
Posted: 26.04.2022 22:45 Post subject: |
|
|
Jeg velger å ha to nettbrett, ett med zoom ( hvor jeg ser møtet ) og ett med go plenum ( hvor jeg stemmer). _________________ Willoch |
|
Back to top |
|
 |
Troillongen Senior
|
Posted: 26.04.2022 23:26 Post subject: |
|
|
Takk for gode tips, dere! Da har jeg meldt meg på årsmøtet og lastet ned GoPlenum, så håper jeg at jeg får resten av infoen jeg trenger etter hvert. |
|
Back to top |
|
 |
VTB Proff

|
Posted: 27.04.2022 02:37 Post subject: |
|
|
Du kan også bli medlem av gruppen «RBK Medlemmer» på Facebook. Der ligger det en lengre video som tar deg gjennom funksjonene og hvordan man rent praktisk gjennomfører årsmøtet via GoPlenum. Er selv ung og teknisk oppegående, men merket at det var godt å få gjennomgang på forhånd. Også en fordel for andre at folk er forberedt før møtet, slik at ting glir litt raskere. _________________ To stjærna ska bli tre - vi får aldri nok! |
|
Back to top |
|
 |
£irik Senior

|
Posted: 27.04.2022 07:31 Post subject: |
|
|
Jeg må dessverre melde avbud i kveld, noen som har en ide om når ila kvelden styreleder skal stemmes over ( punkt i sakslisten)? |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 27.04.2022 08:04 Post subject: |
|
|
Det kommer vel etter de innledende formalitetene, gjennomgang og godkjenning av budsjett, og fusjon. Og hvor lang tid disse første punktene tar er veldig vanskelig å estimere dessverre. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 27.04.2022 08:05 Post subject: |
|
|
Joestlaachmkr wrote: |
Man lærer seg mye nytt iløpet av 24t.
Har lest meg opp om både Gotaas Johnsen og Strømøy, og kan ikke si meg imponert over kandidaturet til noen av kandidatene.
Grunnen til at jeg hovedsakelig er skeptisk til Gotaas Johnsen, er fordi at hun har kun vært styremedlem i ett drøyt år, samt at hun ikke har noen form av fotballfaglig/sportslig ledererfaring å vise til før det. |
Du leste ikke veldig nøye da, i og med at hun sitter som sportslig leder i Vestbyen fotball i dag. (Og utover det har bakgrunn som fotballspiller på toppserienivå, og toppidrettsutøver på sykkel.) |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 27.04.2022 10:26 Post subject: |
|
|
Imponert over Strømøy og jeg vet at flere av medlemmene liker han, av Gotaas og Strømøy så går jeg helt klart for Strømøy. Jeg vil ikke ha folk i klubben som har forbindelser til Equinor og likesinnede som ønsker å rasere norsk natur til fordel for det idiotiske og farlige prosjektet "det grønne skiftet". |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 27.04.2022 10:58 Post subject: |
|
|
Hva er det som imponerer med Strømøy? _________________ Alle må gå. |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 27.04.2022 11:02 Post subject: |
|
|
Mye bedre enn alternativet. Har ambisjoner på vegne av klubben(Vinne serien, spille i CL). Har erfaring som styreleder tidligere der jobben han gjorde var mye bedre enn det som er påstått offentlig. Dette vet jeg(vi) som har innhentet fakta personlig og ikke bare har godtatt det som har kommet frem i offentligheten.
Pluss
Pluss
Last edited by KitWalker on 27.04.2022 11:08; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 27.04.2022 11:04 Post subject: |
|
|