English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte 2022
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mortenlj77
Veteran

PostPosted: 21.03.2022 21:53    Post subject: Reply with quote

Jeg meldte meg inn i klubben rundt nyttår fordi det er et par saker jeg ønsker å si min mening om på årsmøtet. Nå viser det seg plutselig at jeg sannsynligvis må jobbe den dagen årsmøtet er mer eller mindre hele kvelden. Derfor blir det vanskelig å få deltatt på møtet (også digitalt). Er det noen som vet om det vil være mulig å gi noen en fullmakt og så kan de stemme for meg? Eller må man stemme personlig?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 21.03.2022 22:09    Post subject: Reply with quote

Tidligere sto dette i klubbens lov. "Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jfr. NIFs lov § 2-9."

Men i dagens lov, sist endret på årsmøtet i 2020, står det ingenting om dette. Kan heller ikke finne noe forbud mot det i NIFs lov lengre. § 2-9 handler om vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 22.03.2022 00:20    Post subject: Reply with quote

Det står imidlertid på klubbens nettside, som Orion linket og refererte til på forrige side: Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt.
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.03.2022 13:39    Post subject: Reply with quote

Det punktet er jo ganske meningsløst i den digitale verden da, da klubben ikke kan kontrollere hvem som sitter bak PCen. Det essensielle her er jo å sikre at det ikke lar seg gjøre for samme person å logge seg på og stemme flere ganger.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 22.03.2022 14:33    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Tidligere sto dette i klubbens lov. "Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jfr. NIFs lov § 2-9."

Men i dagens lov, sist endret på årsmøtet i 2020, står det ingenting om dette. Kan heller ikke finne noe forbud mot det i NIFs lov lengre. § 2-9 handler om vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll.

Ikke lov med fullmakt: https://www.idrettsforbun...%C2%A72-21
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 22.03.2022 21:59    Post subject: Reply with quote

Men klubben har altså bekreftet at det blir mulig med digital deltakelse, så dersom du får noen til å tipse deg hver gang du skal stemme, rekker du kanskje å stemme på noen av sakene i alle fall.
Back to top
Ginillio
Junior

PostPosted: 26.03.2022 12:43    Post subject: Reply with quote

Til alle som er misfornøyd med / forbanna over utvilklingen i klubben: Husk at man må ha meldt seg inn som medlem i klubben SENEST I MORGEN 27. MARS (en måned før årsmøtet) for å ha stemmerett på årsmøtet (samt betale kontingenten før møtet). Samle alle du kjenner som har lyst til å snu utviklingen og meld dere inn ASAP - det kommer konkrete forslag på årsmøtet som trenger alle endringsvillige stemmer vi kan få.
Back to top
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 27.03.2022 02:17    Post subject: Reply with quote

Angående ansettelsesutvalg: Denne bør bestå av 3 personer: Styreleder, sportslig leder og daglig leder. Disse tre må i fellesskap utføre intervjuer av kandidatene og til slutt bli enig om en innstilling til styret.
Back to top
Skrulledude
Senior

PostPosted: 27.03.2022 02:51    Post subject: Reply with quote

Ginillio wrote:
Til alle som er misfornøyd med / forbanna over utvilklingen i klubben: Husk at man må ha meldt seg inn som medlem i klubben SENEST I MORGEN 27. MARS (en måned før årsmøtet) for å ha stemmerett på årsmøtet (samt betale kontingenten før møtet). Samle alle du kjenner som har lyst til å snu utviklingen og meld dere inn ASAP - det kommer konkrete forslag på årsmøtet som trenger alle endringsvillige stemmer vi kan få.

Har meldt meg inn. Får inntrykk fra sentrale styrker at det ønskes at RBK skal bli et AS for å få bukt med medlemmenes innflytelse. Spennende tider, i det minste. Confused
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 27.03.2022 20:35    Post subject: Reply with quote

Siden evt. fusjon formelt først blir 1. januar blir det altså bare to årsmøter 27. april:

Klokka 18: RBK kvinner i Mesaninen, Scandic Lerkendal.
Klokka 19: RBK i San Siro, Scandic Lerkendal.

Opplegget er altså at dameklubben må beholde eget styre ut året sjøl ved fusjon. Valgkomiteen foreslår gjenvalg av hele damestyret.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 27.03.2022 23:38    Post subject: Reply with quote

Pest og kolera årsmøte dette her. Blir klar nei til fusjon for min del, så har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal avstå fra å stemme på styreleder eller stemme Strømøy i protest. Kommer aldri til å stemme på noen i sittende styre, først og fremst fordi de har gjort en gjennomført elendig jobb på alle parametre siden 2018, og opptrer med en arroganse som ikke likner grisen.
Back to top
JohnTiger
Veteran

PostPosted: 28.03.2022 10:18    Post subject: Reply with quote

Litt slik for meg også, men siden jeg absolutt IKKE ønsker Strømøy, så blir det JA til valgkomiteens forslag og NEI til fusjon.

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2022 10:30    Post subject: Reply with quote

Enig i det.

Skal man proteststemme vil jeg oppfordre til heller å stemme blankt, for å stemme på Strømøy oppfatter jeg som å stemme fram en ekstremversjon av de problemene vi allerede har. Så håper jeg det går an å få CGJ litt mer i tale om sitt kandidatur før årsmøtet, og høre hva hun ønsker å stå for som styreleder, både konkret i fremtiden og i forhold til de veivalgene som hun har vært med på å ta.
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.03.2022 11:19    Post subject: Reply with quote

Nidarosballklubb wrote:
Angående ansettelsesutvalg: Denne bør bestå av 3 personer: Styreleder, sportslig leder og daglig leder. Disse tre må i fellesskap utføre intervjuer av kandidatene og til slutt bli enig om en innstilling til styret.

Detaljer, men jeg kunne tenkt meg at styreleder ikke er med. Så får man skilt innstilling og ansettelse helt.

Problemet med å ha styreleder er balansen i utvalget. Om styreleder innad i utvalget sier at "X er veilldi bra, Y er uaktuell", så vil dette legge kraftige føringer på innstillingen.

Utvalget kan fortsatt rapportere jevnlig til styret, styret kan gi sine innspill, men da er det styret som organ som setter føringer, ikke styreleder alene.

Og om utvalget kommer med en liste med tre trenere som alle spiller LSK-ball må styret kvitte seg med sportslig leder og ansette en ny som arbeider ut fra hvordan RBK skal være. Dvs, så snart styret klargjør hva RBK skal være-

Ideelt sett skulle jeg heller sett at styret ikke hadde noe med treneransettelser å gjøre. Dels pga av at de har knotet det skikkelig til både med ansettelse og behandling av trenere de siste årene, og dels fordi de møtes for sjelden til å kunne fungere som overordnet.
Back to top
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.03.2022 11:21    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Enig i det.

Skal man proteststemme vil jeg oppfordre til heller å stemme blankt, for å stemme på Strømøy oppfatter jeg som å stemme fram en ekstremversjon av de problemene vi allerede har. Så håper jeg det går an å få CGJ litt mer i tale om sitt kandidatur før årsmøtet, og høre hva hun ønsker å stå for som styreleder, både konkret i fremtiden og i forhold til de veivalgene som hun har vært med på å ta.

Å stemme på Strømøy er som å tenne på huset fordi du ikke liker fargen på stua.

Med CGJ så kan man iallefall håpe på at hun har hatt noen fornuftige tanker siste år, men setter lojalitet til styret over selvpromotering.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2022 12:00    Post subject: Reply with quote

Saltfjellet wrote:
Detaljer, men jeg kunne tenkt meg at styreleder ikke er med. Så får man skilt innstilling og ansettelse helt.

Veldig enig i dette. Det er greit nok at styret formelt ansetter trenerne i Rosenborg, og de bør også ivareta en type kontrollfunksjon som gjenspeiler tillitsnivået til sportslig ledelse. Kanskje burde ansettelsesutvalget rapportere fortløpende til styret her, slik at styret kan stå inne for at prosessen er god nok underveis, og har muligheten til å orientere seg litt om de mulighetene som sonderes.

Men i mine øyne bør et frivillig styre der ingen har fotballen som heltidsjobb ha veldig høy terskel for å gripe inn. Det burde i så fall dreie seg om kandidater som enten ligger åpenbart utenfor de lønnsrammene vi kan tilby, har en (for styret kjent) filosofi eller væremåte som bryter med klubbens verdigrunnlag, eller har et nivå som framstår tvilsomt med tanke på klubbens posisjon og ambisjoner. Og virkemidlet da er først og fremst dialog med ansettelsesutvalget, ikke unilateral stryking av kandidater.

Sportslig leder, speideransvarlig, akademisjef bør være involvert, tenker jeg, pluss daglig leder/jus/rekruttering.
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 28.03.2022 12:20    Post subject: Reply with quote

At styreleder ikke skal sitte i et ansettelsesutvalg tror jeg er helt urealistisk. Dersom et styre skal ha mandat til å sparke en trener, må det også ha mandat til å innstille en trener. Noe annet er helt unaturlig, også fordi styret er hovedtreners nærmeste leder. Hvis ikke må sportslig leder og daglig leder kunne sparke hovedtrener og det er jo helt utenkelig.

Et styre i en slik organisasjon er ikke som styret i borettslaget. De er faktisk øverste arbeidsgiver for hovedtrener og må derfor være med i et ansettelsesutvalg og ha vetorett.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.03.2022 12:24    Post subject: Reply with quote

At et styre, med medlemmer i ubetalte verv, som surrer med dette på fritiden, skal detaljstyre sportslig satsing er fullstendig meningsløst og amatørmessig. Det er problemet.

Når man skal ansette ny trener så må det være folk som jobber fulltid som tar seg av kartlegging og intevju av kandidater. De som sitter i styret har jo ikke noe bedre faglig grunnlag for å gjøre de beslutningene enn en over middels interessert supporter.
Back to top
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.03.2022 12:48    Post subject: Reply with quote

Nidarosballklubb wrote:
At styreleder ikke skal sitte i et ansettelsesutvalg tror jeg er helt urealistisk. Dersom et styre skal ha mandat til å sparke en trener, må det også ha mandat til å innstille en trener. Noe annet er helt unaturlig, også fordi styret er hovedtreners nærmeste leder. Hvis ikke må sportslig leder og daglig leder kunne sparke hovedtrener og det er jo helt utenkelig.

Et styre i en slik organisasjon er ikke som styret i borettslaget. De er faktisk øverste arbeidsgiver for hovedtrener og må derfor være med i et ansettelsesutvalg og ha vetorett.

De har påvirkningsmulighet ved at de;

A. Kan definere de sportslige rammene for hva en ny trener skal være
B. Kan avvise alle de innstilte dersom de ikke faller i smak
C. Sparke sportsdirektør dersom vedkommende ikke gjør god nok jobb.

I tillegg kan de fatte styrevedtak om å instruere Dorsin til å ta Rekdal inn i evalueringen, slik at de får han som kandidat.

Så hva er forskjellen? Dersom styret vil ha Rekdal så må de fatte vedtak om å instruere SD. Da får man det dokumentert at dette var på styrets intitativ at Rekdal kommer inn. I tillegg får man sikret at Rekdal vurderes på de samme kriterier som Milojevic og man faktisk får sammenlignet kandidatene.

Forøvrig bør ikke styret være treners nærmeste leder. Ledelse er noe som skjer løpende, det er lite poeng i å ha et organ som møtes 6-8 ganger i året, hvor kanskje 2-3 har noe særlig kompetanse på det fotballfaglige, som sin nærmeste leder.

Om man er redd for at SD skal sparke trenere i affekt så får man heller ta inn i kontrakten at trener ikke kan sies opp uten styrets skriftlige samtykke. Selv om historikken viser at styret og kan sparke trenere i affekt.

Edit; Et styre i et borettslag er ikke så bra sammenligning, det er vel ingen borettslag som har titalls ansatteunder seg til å stå for den daglige driften.

Last edited by Saltfjellet on 28.03.2022 14:15; edited 1 time in total
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2022 13:51    Post subject: Reply with quote

Nidarosballklubb wrote:

Styret har selvsagt vetorett. Men det betyr jo ikke at de må være med i ansettelsesutvalget, eller være de som innstiller treneren. Er Odd Reitan med i ansettelsesutvalget når Rema skal ha inn noen nye til å stå og stirre dumt på en haug med frukt? Er han den som har høyest kompetanse på aktuelle fruktstirrerkandidater? Vi må klare å organisere oss slik at vi ansetter den kompetansen vi trenger, og lar de med høyest faglig kompetanse ha aller mest innflytelse på viktige valg innenfor deres fagfelt.

Og styret bør, i samme ånd, heller ikke være de som først og fremst tar avgjørelsen om å sparke treneren, uansett om hvorvidt det er de som gjør det rent formelt (men ikke rent praktisk!). Selvsagt kan styret sette i gang en sånn prosess, men det bør være sportslig leder sin stemme som veier tyngst med tanke på om det er treneren eller noe annet som slår feil i motgang. Styret bør lytte til sportslig leder med mindre de har tungtveiende grunner til å ikke gjøre det.

Det innebærer selvfølgelig at vi må gjøre en minst like strukturert jobb når vi ansetter sportslig leder, men det er også en mye mer standard strategisk ansettelse der kriteriene er mindre flyktige og mer tilgjengelige for folk uten ekspertkompetanse på området. Det høres mye mer ut som en jobb for styret.
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.03.2022 14:23    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er flere årsaker til at styret er involvert.

1. Historisk. Så lenge NAE var i klubben var det fånyttes å tro at han ville svare til en sportsdirektør. Eggen bestemte uansett alt, så det var like greit å la ham sortere direkte under styret.

2. Historisk II. Under Kåre-saken rotet vi oss inn i noe argumentasjon om at trener egentlig var øverste leder, og da er det naturlig at trener ligger rett under styret

3. Makt. Jeg er redd styret synes det er et kick å jakte trenere, og de vil derfor aldri vurdere om dette er det beste for klubben.
Back to top
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 28.03.2022 14:40    Post subject: Reply with quote

Okei, her var det mye rart.

En hovedtrener kan ikke sammenlignes med en som sorterer frukt i en butikk. Hovedtreneren er øverste leder.

Det er helt vanlig at styrer ansetter ledere. Dette er vanlig i veldig mange organisasjonsformer, enten medlemmene er betalte eller ikke.

En organisasjons øverste leder kan naturligvis delegere ansettelser, men uansett må noen over den som skal ansettes være med og gjøre innstilling. Ettersom sportslig leder eller daglig leder ikke er over hovedtreneren kan ikke de ansette eller sparke hovedtreneren.

Mitt forslag er det enkleste, synes jeg: Styreleder (eller annet styremedlem), sportslig leder og daglig leder intevjuer og innstiller, mens styret må godkjenne innstillingen og skrive kontrakt. Det sikrer at styret ikke kan gjøre dette alene eller innstille uten enighet med sportslig leder eller daglig leder. Ev må kanskje styrets representant kunne ha en dobbeltstemme ved en innstilling, men det sikrer at BratZ ikke kan kuppe hele greia. Det sikrer også at admin og styret står sammen om valget.
Back to top
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.03.2022 14:55    Post subject: Reply with quote

Men hvorfor skal hovedtrener være øverste leder?

Ser vi vekk fra Kåre og Eggen må vi tilbake til 60-tallet for å finne en trener som satt i mer enn 1-2 sesonger. Når vi bytter så ofte så er det ikke lurt å legge for mye ansvar på treneren.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2022 15:08    Post subject: Reply with quote

Vi trenger jo ikke å ha en organisering som er 'helt vanlig' når det åpenbart er skadelig for oss? Det var jo ingen overhodet som sa at det er umulig at styret innstiller kandidater til seg selv - beviselig - det som derimot er umulig med vår organisering er at treneren ansettes gjennom noe annet enn styrevedtak. Men en hvilken som helst sammensetning av egnede ansatte oppnevnt av styret kan jo komme med selve anbefalingen til styret.

Altså kan vi helt fint bruke din modell, bare at styreleder eller annet styremedlem slett ikke behøver å være aktiv del av søket etter en ny trener, av den faggruppa som står for det. Det er jo overhodet ikke sikkert våre styremedlemmer har noe som helst vettugt å bidra med i den prosessen. Anbefalingen overrekkes styret, og siden de har blitt holdt informert underveis har de allerede grei oversikt over hvem den eller disse kandidaten(e) er.
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 28.03.2022 17:40    Post subject: Reply with quote

Men altså, her virker det som at styret er trusselen og er «de», mens vi medlemmer er «vi», og at «vi» forsøker å flytte makten fra «de» over til to ansatte. Da må jeg minne om at styret er VALGT av oss. De representer oss til å styre fotballklubben Rosenborg. Så de er ikke fienden. Nei, vi er ikke fornøyd med det de har gjort, men det var medlemmene som ga de mandatet.

Så det Vi må sørge for, er å velge rett folk til styrene. Vi bør jo ha tiltro til de, og sørge for at det er minst én fotballfaglig person der som kan være med i et ansettelsesutvalg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38  Next
Page 23 of 38

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb