| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 19.03.2022 09:37 Post subject: |
|
|
| Dortmund99 wrote: | | waterfalls wrote: |
Men jeg gidder ikke rangere hva som er størst av Glimt eller Molde, begge har levert gode prestasjoner mot gode lag og Rosenborg er uansett hestehoder foran siden vi gjorde det i Champions League mot flere lag som var blant de beste i Europa på respektive tidspunkt  |
Hva baserer du denne uttalelsen på? At vi slo AC Milan i -96 og Borussia Dortmund i -99?
Helt enig i at det var veldig store prestasjoner, og at det opplevdes veldig stort der og da (og i mange år etterpå), men stikker vi fingeren i jorda så var det nødvendigvis ikke større enn det Glimt har prestert de siste 2 sesongene.
Alle snakker om 1-2 på San Siro, men glemmer at Milan rundspilte oss og vant 1-4 på Lerkendal samme høst. Milan hadde en katastrofesesong det året (3. eller 4. dårligste sesong siden 2.verdenskrig). De endte på 11. plass i serien, og unngikk nedrykk med fattige 6 poeng. Attpåtil fikk vel treneren sparken 5 dager før vi møtte dem på San Siro.
Stor prestasjon å banke Dortmund på bortebane, men de hadde faktisk en skikkelig dårlig sesong i 99/00. Endte på 11. plass i Bundesliga, kun 5 poeng unna nedrykk. Hele 3 forskjellige trenere i løpet av den sesongen.
Greit å ha dette i bakhodet når man påstår at vi møtte bedre lag enn Molde og Glimt, bare fordi vi spilte i CL.
Utgavene av AC Milan og Roma som Glimt har møtt i 20/21 er sånn sett mye nærmere toppen i europeisk fotball, enn det Milan og Dortmund var i hhv-96 og -99. Dette uavhengig av navnet på turneringen man spiller i.
Imponert over det Glimt har levert i Europa, ingen tvil om at de har spilt veldig bra mot topp europeisk motstand. |
Hvis du hadde lest ferdig tråden før du svarte hadde du kanskje sett hva jeg skrev i mitt neste innlegg også? Der står det hva jeg baserer meg på.
| waterfalls wrote: | Men jeg som Rosenborg-supporter kommer til å rangere Rosenborgs prestasjoner over Glimt sine prestasjoner i dag fordi 1) RBK gjorde det i CL mot lag som var i toppen i de beste ligaene og 2) jeg er Rosenborg-supporter og rangerer selvsagt subjektivt. Å forsøke å rangere slike prestasjoner objektivt er vanskelig fordi fotballen har forandret seg.
(...)
Det siste avsnittet mitt i forrige innlegg var også skrevet med litt et lite glimt i øyet.
|
Ellers så svarer Jonas bra på hvorfor det kan forsvares også objektivt. |
|
| Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 19.03.2022 12:11 Post subject: |
|
|
| Søtvatten wrote: | | Er vel ikke mer enn et år siden Molde slo ut Hoffenheim av EL, det var en minst like stor prestasjon. De var ikke langt unna mot Granada heller. Synd vi roter så jævlig her i klubben, ellers kunne vi vært der vi og. |
Ikke langt på nær like imponerende. Molde ble overkjørt i 2*90 minutter. Nå hadde også dette AZ-laget feid Hoffenheim av banen.
Glimt gjør noe Molde aldri prøvde på, de spiller sitt eget spill. Molde var feige og hadde bare flaks som gikk videre. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 19.03.2022 12:16 Post subject: |
|
|
| RK wrote: |
Roma er i øyeblikket rangert som nr 42, AZ som nr 57, Celtic som nr 94.
|
Hvilken ranking ser du på? UEFA ranker Roma som nr 12, Celtic nr 48 og AZ nr 58. Roma var vel ranket som nr 9 da Glimt knuste dem i høst. |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 19.03.2022 12:50 Post subject: |
|
|
UEFA ranking ser jo på prestasjoner i Europa over 5 år.
Mye skjer på 5 år. Se f.eks på Rosenborg fra 2015 vs 2020.
Jeg ser på Club ELO, som rangerer lag konstant etter prestasjoner i alle kamper.
En mye mer nøyaktig og rettferdig rangering enn UEFA rangeringen.
Se ClubElo. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.03.2022 16:15 Post subject: |
|
|
| Retta linken din. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 19.03.2022 17:35 Post subject: |
|
|
| RK wrote: | UEFA ranking ser jo på prestasjoner i Europa over 5 år.
Mye skjer på 5 år. Se f.eks på Rosenborg fra 2015 vs 2020.
Jeg ser på Club ELO, som rangerer lag konstant etter prestasjoner i alle kamper.
En mye mer nøyaktig og rettferdig rangering enn UEFA rangeringen.
Se ClubElo. |
Aha. Greit nok.
Føler dog at fotballen har utviklet seg i et så enormt tempo på kontinentet kontra her på berget at Glimts prestasjoner er helt der oppe med det vi gjorde for to-tre tiår siden, uansett hva ELO-rankingen sier. Kommer de til en semifinale er det større enn alt annet innen norsk klubbfotball. |
|
| Back to top |
|
 |
aasgeir Junior
|
Posted: 19.03.2022 17:42 Post subject: |
|
|
Om Bodø/Glimt skulle vinne.
Da vil de få plass i EL-gruppespill.
Som jeg forstått det må de da velge CL-kvalik eller direkte EL gruppespill.
Om de skulle velge gruppespill, så vil Norge mangle ett lag i kvalik? Da kan det jo være muligheter for Rosenborg. Noen som vet? |
|
| Back to top |
|
 |
Dortmund99 Junior
|
Posted: 19.03.2022 20:07 Post subject: |
|
|
| Jonas wrote: |
Spol tilbake til 1999. Før møtet på Westfalenstadion hadde begge lag startet gruppespillet med lik poengfangst på fem poeng inkl. 2-2-oppgjøret på Lerkendal kampen før. Hjemlig serie? Dortmund toppet Bundesliga med 19 poeng (6-1-1) i den uka man tapte 0-3 for Rosenborg. Spillere som fikk landskamper for Tyskland det året og som spilte kampen? Fem stk. Dortmunds største hjemmetap i Europa på 34 år. Dortmund ble nr 3 og gikk til UEFA-cupen der man ble slått ut av Galatasaray som endte opp med å vinne hele turneringen. Michael Skibbe fikk sparken i februar - drøye fire måneder etter RBK-tapet. Lett å se seg blind på Dortmunds sluttplassering i Bundesliga som nr. 10 det året.
AC Milan på tidlig 90-tall trenger vel ingen nærmere introduksjon. Altså, ja Milan hadde en trå sesong etter at de mistet Capello på sommeren og bommet på trener- og spillersigneringer. Men Milan var fortsatt Milan (noe de beviste til gangs på Lerkendal den høsten) på San Siro i desember og hadde alt å spille for. Vi slo jo faktisk ut Milan av hele turneringa på eget gress. En helt utenkelig skalp for RBK fram til den kvelden.
Greit å faktsjekke før man begynner å nedsnakke RBK sine prestasjoner |
Har ingen hensikt å forsøke å tåkelegge hvor dårlig Borussia Dortmund faktisk var den sesongen. At de ledet serien etter 8 spilte kamper er ikke så veldig imponerende, med tanke på at de da hadde møtt 5 av de virkelige bunnlagene den sesongen. I løpet av de påfølgende 23 kampene i Bundesliga vant de kun 1 kamp (!!) og tapte hele 11 kamper.
Ikke uten grunn at byttet trener 2 ganger underveis i sesongen. Dortmund var rett og slett rævva det året, og endte på 11.plass.
Når det gjelder AC Milan så var de veldig solide i 95/96 sesongen, (altså den forrige sesongen) med Capello som manager. De var fortsatt et bra lag da de banket oss på Lerkendal i September, men trenerbyttet og noen dårlige signeringer før sesongen gjorde at nedturen allerede var i gang.
Da vi møtte dem på San Siro i desember hadde de kun vunnet 4 kamper, og lå på 9.plass i serien. Som nevnt i sted så fikk også treneren sparken 5 dager før vi møtte dem. Sesongen sett under ett ble en av de dårligste på 50 år.
Da Glimt møtte Milan på San Siro i 2020, var Milan serieleder og var midt i den beste høstsesongen på ca 30 år. Første tapet deres kom ikke før i januar, og til slutt endte de på 2.plass.
Da Glimt lekte seg med Roma i høst så lå Roma på 4.plass i serien og nå ligger de vel på 6.plass.
Mener påstanden min om at Bodø/Glimt har møtt vel så gode lag som hhv Milan -96 og Dortmund-99 holder seg veldig godt.
Er forøvrig helt enig med deg i at det kan være smart å faktasjekke litt innimellom. |
|
| Back to top |
|
 |
Talent Senior
|
Posted: 19.03.2022 20:32 Post subject: |
|
|
| Akkurat forskjellen på at det er tale om kamper i ECL og CL har kanskje litt å si for hvor høyt kampene ble prioritert av de store lagene. En turnering som ECL er neppe Romas øverste prioritet, noe som vel viste seg i laguttaket til kampen i Bodø? |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 19.03.2022 22:12 Post subject: |
|
|
Dortmund99: Mange måter å tolke fakta på.
1996: Serie A er den beste ligaen i Europa
Milan er rangert som nr 1 i europa i starten av sesongen, når de møter Rosenborg er de rangert som nr 3, så de har en nedadgående trend, men fremdeles et godt lag.
17. november 1996 Milan spiller uavgjort borte mot Juventus som ledet Serie A.
24. november 1996 Milan spiller uavgjort hjemme mot Inter som var nr 3 i Serie A.
4. desember 1996 taper 1-2 hjemme mot Rosenborg.
Rosenborg spiller etter det kvartfinale i CL mot Juventus, uavgjort hjemme, tap borte.
Juventus som senere skal spille Champions League Finale og taper den, men vinner senere Serie A det året.
2020: Serie A er 4. beste ligaen i Europa.
Milan er rangert som nr 25 i Europa før møte med Bodø Glimt.
Ingen italienske lag til kvartfinale i Champions League det året.
17. september 2020 Milan vinner 2-0 over Shamrock Rovers.
24. september 2020 Milan vinner 3-2 over Glimt.
1. oktober 2020 Milan spiller uavgjort mot Rio Ave. Går videre på straffer. Rio Ave blir nr. 16 i portugisisk serie.
4. november 2020 Milan taper 3-0 hjemme mot Lille. Lille er rangert som nr 46 i Europa.
Milan blir slått ut i 8.dels finale i Europa Ligaen.
Jeg mener Milan 1996 som Rosenborg møtte var relativt bedre en Milan
2020 Bodø Glimt møtte, basert på ovenstående fakta.
Last edited by RK on 20.03.2022 00:18; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 20.03.2022 00:08 Post subject: |
|
|
Sånn på generelt grunnlag mener jeg det mest relevante er status før man måter et lag og når man møter et lag. Det som skjer i etterkant føler jeg er mindre tellende for hva status var da man møtte de.
Satt på spissen kan man argumentere for at de ble såpass rystet av å møte oss at de ikke kom til hektene igjen innen sesongen var over... |
|
| Back to top |
|
 |
Robert81 Rutinert

|
Posted: 20.03.2022 00:29 Post subject: |
|
|
| Så må vi jo huske at Rosenborg også vant en lang rekke andre kamper i CL. De kunne jo slå hvem som helst om de hadde en god dag, og det vedvarte i ganske lang tid. RBK kvalifiserte seg til Champions League hvert år fra '95 til '02. Alle lag i Europa gruet seg til å spille på Lerkendal, og det var ikke på grunn av dårlig matte. |
|
| Back to top |
|
 |
Dortmund99 Junior
|
Posted: 20.03.2022 00:30 Post subject: |
|
|
| RK wrote: |
2020 Bodø Glimt møtte, basert på ovenstående fakta. |
Det står du selvsagt helt fritt til å mene, men grunnlaget er jo rimelig tynt når du plukker deg ut 3 enkeltkamper.
Du velger å se bort fra at Milan vant gruppen sin i EL i 2020, på tross av ett tap mot Lille, og at Milan i 96 ikke greide å karre seg videre fra gruppespillet i CL?
Lister du opp alle kampene Milan tapte høsten 1996 også når du først er i gang?
Skal jeg være subjektiv supporter så kan jeg også si at Milan anno 1996 var bedre enn Milan 2020. Skal jeg være objektiv så kan jeg dessverre ikke si meg enig i det. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 20.03.2022 06:12 Post subject: |
|
|
Per dags dato er bodø kanskje best i norden,Ikke spiller for spiller,men som lag.
Er imponert over bodø,men de har ikke møtt de beste lagene i verden som RBK gjorde.
Så og sammeligne med RBK går ikke,Rbk gjorde en mye bedre prestasjon.
Az var beste laget bodø møtte,og de er ikke best i nederland engang.
Glimt ble overkjørt til de grader.
Men de har fått en imponerende moral.
Roma er svakeste roma som har vært som jeg kan huske,før var de drit gode,Nå er det lazio som er best.
Men for all del imponerer bodø,men og snakke om tidenes beste lag,blir for drøyt.
Det som imponerer meg er at de klarer og bruke så kort tid på og spille sammen ett lag.
Rbk har ikke klart det på mange år..Ikke under kåre,var vi så gode som glimt i banespillet. |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 20.03.2022 09:02 Post subject: |
|
|
| Dortmund99 wrote: | | RK wrote: |
2020 Bodø Glimt møtte, basert på ovenstående fakta. |
Det står du selvsagt helt fritt til å mene, men grunnlaget er jo rimelig tynt når du plukker deg ut 3 enkeltkamper.
Du velger å se bort fra at Milan vant gruppen sin i EL i 2020, på tross av ett tap mot Lille, og at Milan i 96 ikke greide å karre seg videre fra gruppespillet i CL?
Lister du opp alle kampene Milan tapte høsten 1996 også når du først er i gang?
Skal jeg være subjektiv supporter så kan jeg også si at Milan anno 1996 var bedre enn Milan 2020. Skal jeg være objektiv så kan jeg dessverre ikke si meg enig i det. |
Grunnlaget er ikke tynt. Jeg plukket ut de mest relevante kampene rett før og rett etter møtene med Rosenborg og Bodø.
Ja, Milan 1996 tapte noen kamper den høsten. De hadde 15 poeng etter 11 kamper med 4 seire når de møtte Rosenborg, serieleder hadde 21 poeng med 6 seire. Det var en tøff liga.
De tapte bare 1 kamp på hjemmebane på hele den høsten før møtet mot Rosenborg. Det var 2-3 mot Porto som var rangert som nr 11 i Europa og som gikk videre i CL sammen med Rosenborg.
For å forstå hvor god Serie A var i 1996/1997.
Juventus til CL finale.
Inter til UEFA-cup finale
Fiorentina til Cupvinner-cup semifinale.
SÃ¥ tilbake til Milan 2020/2021. Jeg tok ikke med seieren i gruppespille i EL 2020, fordi det ikke er spesielt imponerende.
Omtrent som Roma sin seier i ECL gruppen sin i år.
I 2020 vant Milan sin EL-gruppe mot Lille (47), Sparta Praha(100+) og Celtic(100+). To av lagene de spilte mot er rangert som ikke blandt de 100 beste i Europa. Det siste er Lille som er rangert som 47. Milan tok 1 poeng mot Lille over to kamper. De taper 0-3 hjemme mot Lille.
Samtidig ble Molde nr 2 i sin EL gruppe. Altså var de litt bedre enn Molde.
Både Molde og Milan ble slått ut i 8. dels finalen det året.
Du hevder at å ikke gå videre fra gruppespill i CL er dårligere enn å vinne sin gruppe i EL.
Milan røk ut i 8. dels finale mot ManU etter sin gruppeseier. Et ManU som ikke greide å komme seg videre fra sin gruppe i CL og dermed måtte spille EL.
Du tar ikke til deg den store nivåforskjellen på Italiensk fotball fra 1996 til 2020. Heller ikke nivåforskjellen på CL og EL. |
|
| Back to top |
|
 |
Dortmund99 Junior
|
Posted: 20.03.2022 09:59 Post subject: |
|
|
Antar at det var fordi AC Milan var så bunnsolide i høstsesongen-96 at Tabarez fikk sparken sparken 4 dager før møtet med oss?
For å virkelig lage en lang debatt her så kunne vi jo gått løs på å diskutere utviklingen til de beste klubbene i Spania, England og Tyskland, og hvorfor det ikke nødvendigvis er italienske klubber som har dominert i Europa siste 10-12 årene. Men tenker ikke å dra denne videre, her blir vi ikke enige uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
Novi Junior
|
Posted: 21.03.2022 04:47 Post subject: |
|
|
Kul diskusjon Sier meg enig i at både RBK og Glimt hadde solide prestasjoner, mens Molde flakset seg videre med heldige trekninger og marginer i kamp.
Det som alltid var moro med RBK i CL var, som Glimt viser nå, lagets inngang til kampene. Fotballen er ikke dønn lik, men evnen til og stille opp uredd mot topp europeisk motstand er noe vi ikke ser ofte fra norske lag. Akkurat den kulturen tror jeg ligger i RBK, bare dere får kvalifisere dere til Europa-spill da. _________________ Bodø/Glimt førr evig!! |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 21.03.2022 08:03 Post subject: |
|
|
Ikke glem å ta med forskjellen på markedsverdiene i en. Penger har gjort mye med fotballen. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 21.03.2022 08:17 Post subject: |
|
|
| Novi wrote: | | Akkurat den kulturen tror jeg ligger i RBK, bare dere får kvalifisere dere til Europa-spill da. |
du snakker om noe som var tilfellet for 20-25 år siden. la oss ikke late som at dette har noe som helst med dagens Rosenborg å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 21.03.2022 08:43 Post subject: |
|
|
| Man må vel ta hensyn til lags relative styrke i sin samtid når man vurderer? Fotballen har blitt bedre med årene, men i sin tid var lagene RBK slo eller spilte jevnt med, blant de aller beste. Dersom man ikke tar hensyn til dette må jo Pele og Maradona antakelig detroniseres, da det er mange spillere i dag som objektivt sett gjerne kan være bedre enn dem? |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 21.03.2022 13:17 Post subject: |
|
|
Folk sier fotballen blir bedre?Den fysiske biten,at de lever som toppidrettsutøvere ja,Idag skal det presses med mye løping.
Men ikke fortell meg at ferdighetene på spillere er blitt bedre,Mange stjerner idag er bedre til og springe enn og drible/forsvare seg.
Før fantes det en lang liste over gode forsvarspillere som var klasse,idag er det ikke mange som imponerer meg.
nivået var utvilsom høyere på forsvarspillerne før.
Keeperne synes jeg generelt har blitt bedre.
lista over midtbane spillere og angrepspillere som hadde bedre ferdigheter enn spillere idag er også lang...
Mentaliteten var mye bedre før,Mange flere spillere ble stjerner.
Idag visner sinnsykt mange unge spillere.
Tempoet har vel blitt bedre,Samtidig var det flere lag som f,eks valencia,De angrep med stor hastighet.
Men den raskeste spilleren jeg har sett er jo ronaldo når han var 19 år,Fra brasil..spillere hadde tempo før også.
Men tilbake til bodø,jeg er kjempe imponert over laget,mentaliteten og hvordan de spiller.
De har prestert mye bedre enn RBK i gruppspill i siste årene.
Men når folk sier det er tidenes prestasjon av norsk lag..Serie A er ingen stor makt lenger,viss du ska sammeligne må de møte de beste lagene i verden..selv om avstanden til topplagene har økt med pengene..da skal jeg glatt innrømme at det er tidenes prestasjon.
Folk bruker argumentet at det var lett og kvalifisere seg til CL før..RBK ble jo knust i starten,Så folk som tror det var så lett,RBK ble bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 21.03.2022 14:08 Post subject: |
|
|
| For noe rør. Spillet har utviklet seg enormt. Det har blitt veldig mye vanskeligere å forsvare seg fordi lag har blitt mye flinkere til å gjøre den jobben skikkelig vanskelig for motstanderne sine. |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 21.03.2022 15:44 Post subject: |
|
|
Grunnen til at jeg nevnte markedsverdi er jo fordi forskjellene på pengesekkene er enorme i dag, kontra 90-tallet. Var vel flere tilfeller der RBK-spillere var ønsket av klubber ute i Europa, men Rosenborg var i og for seg like attraktivt. I dag kan jo klubber som nettopp AZ hente spillere fra Norge, for summer som norske klubber bare blir nødt til å akseptere.
Dessverre er det bra mye lengre opp fra toppen av Eliteserien til toppen av Serie A enn det var for 25 år siden. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
andham93 Senior
|
Posted: 21.03.2022 17:11 Post subject: |
|
|
| Viss Bodø vinner en kamp til kan det bli 5 lag for norge pga krigen tro? |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 21.03.2022 20:19 Post subject: |
|
|
Nei. For det første så fordeles plassene i sommerens kvalifisering på bakgrunn av UEFA-rankingen ved utgangen av 2020-21 sesongen. Altså ved utgangen av mai i fjor. Så Norge ville ikke ha klatret på den rankingen uansett hvordan ting hadde gått i sesongen 2021-22.
Mens den andre årsaken er at dersom Russland forblir utestengt, så medfører det bare at enkelte lag kommer inn en runde senere enn de normalt hadde gjort. Det er ingen nasjoner som får flere lag uavhengig av om Russland eller Ukraina spiller i E-cup neste sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
|