English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2022
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 48, 49, 50  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibejnar
Veteran

PostPosted: 15.02.2022 20:12    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Det er vel ikke gitt at Holm vil levere nok mål...
Sæter utelukker jeg og paven er også tvilsom.
Vi burde kanskje hente en angriper/spiss. Hvis vi da ikke prøvet Brattbakk der ?

Brattbakk er så den sidste af de nævnte jeg tror på kan gøre det. Det bliver simplethen for tyndbenet. Men jeg er enig i vi burde have en top klasse voksen spids der kan levere 10 + mål for os på den plads. Det er jeg langt fra sikker på Noah vil kunne lige nu. Vecchia og Holse skal nok levere minimum 10 mål + assists hver hvis ellers holdet fungerer og vi spiller offensivt. Jeg må igen nævne en type som Victor Jensen som en evt. falsk 9,er. Han er teknisk en klassespiller og sparker med begge ben. Jeg forstår faktisk slet ikke han ikke bliver nævnt oftere. Han er stadig mulig at hente og kan dække alle offensive pladser.
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran

PostPosted: 15.02.2022 20:20    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke Rekdal regner hverken RWP eller Brattbakk som fysisk robuste nok til å spille i midtspissrollen. Også veldig usikker på om han regner dem som reelle alternativer i de såkalte kantrollene. Spørs veldig hva de har vist på trening hittil.

Det samme gjelder forsåvidt Sæter. Fysisk passer han i midtspissrollen, men har han imponert Rekdal nok til å ikke bli økset i løpet av de neste ukene?

Kanskje fredagens kamp kan gi oss noen indikasjoner. Skarsem planlegges brukt som kant etter hva jeg forstår. Unge Broholm er veldig spennende, men usikker på om Rekdal vil prøve han der. I den første kampen var det vingback han fikk prøve seg som.

Jeg tror ganske sikkert at det hentes inn minst en kantspiller, kanskje også en spiss som utfordrer til Holm. Han har uansett mye å bevise. Ikke bare som målscorer, men også som møtende spiss for kombinasjoner, tilbakelegg og å holde på ballen. Han er best når han brøyter seg framover med ball, men teknikken er heller ikke mer enn helt ok. Alt i alt har han veldig mye å bevise og mange og store skritt han må ta i løpet av sesongen, helst snøggast råd.

På stopperplass bør vi faktisk være godt bemannet, gitt at Henriksen tar den nye rollen og at de nyinnkjøpte lever opp til forventningene. I tillegg har vi Ceide, Røsten og Vagic å rullere med etterhvert. På papiret ser det ihvertfall lovende ut.

På vingbackene er Reitan og Pereira selvskrevne, men jeg tror at svenskene blir backup. Noen må fylle den rollen på venstresida til Augustinsson er tilbake og det tror jeg blir en unggutt. Ser at noen mener Augustinsson er tiltenkt en av midtstopperplassene. Det er jeg veldig tvilende til. Han har ikke spilt så jævlig mye der før han kom til oss heller og her har han stort sett bare vært skadet. Jeg tror Rekdal ikke vil gamble på å sette han inn i midtforsvaret midt i sesongen, ihvertfall ikke hvis de som starter sesongen der gjør det bra og ungguttene (de enda yngre) heller ikke gjør seg bort når de får sjansen. Risikoen ved sette svensken inn som venstre vingback er mye mindre, dessuten tror jeg kanskje at det uansett er den rollen han passer best inn i.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2022 09:46    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
De må i forkant være spillbar før ballinnhaver får ballen(hoff). Det å ha ballen i laget offensivt eller i en utspillingsfase er et sant slit! Mer slitsomt enn defensiv forflytning når motstander ha ballen.
Det ha blitt en ukultur i laget over tid at man ikke hjelper lagkameratene ordentlig. Dette er på kanten til breddenivå og burde vært unødvendig.

Ekstremt enig i dette.

I det hele tatt synes jeg at en del av de individuelle valgene som ble tatt når det gjelder bevegelse uten ball var i grenseland til hårreisende i hele fjor. Det er snakk om veldig grunnleggende bevegelser for å gjøre seg spillbar selv eller åpne rom for andre som man ærlig talt terpes i på ganske dårlige guttelag. Og som en hovedtrener på elitenivå egentlig kan tilgis for å tenke at spillerne allerede har internalisert som A-lagsspillere i Rosenborg.

Jeg mener altså at dette i mindre grad er et produkt av manglende spillemønster enn det er manglende spilleforståelse hos enkeltspillere, og at dette er hovedgrunnen til at det plutselig kunne gå veldig fort og bra med en gang de gode spillerne våre spilte i nærheten av hverandre, og ikke for eksempel isolert på hver sin ving.

Så jeg håper virkelig det hjelper med en fyr som Frigård på feltet, som både ser det og tar tak i det underveis. Det er noen spillere i troppen som bør økses i løpet av sesongen (ingen nevnt, ingen glemt) hvis de ikke klarer å ta steg her under veiledning.
h b
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 10:59    Post subject: Reply with quote

ibejnar wrote:
Neeskens wrote:
Det er vel ikke gitt at Holm vil levere nok mål...
Sæter utelukker jeg og paven er også tvilsom.
Vi burde kanskje hente en angriper/spiss. Hvis vi da ikke prøvet Brattbakk der ?

Brattbakk er så den sidste af de nævnte jeg tror på kan gøre det. Det bliver simplethen for tyndbenet. Men jeg er enig i vi burde have en top klasse voksen spids der kan levere 10 + mål for os på den plads. Det er jeg langt fra sikker på Noah vil kunne lige nu. Vecchia og Holse skal nok levere minimum 10 mål + assists hver hvis ellers holdet fungerer og vi spiller offensivt. Jeg må igen nævne en type som Victor Jensen som en evt. falsk 9,er. Han er teknisk en klassespiller og sparker med begge ben. Jeg forstår faktisk slet ikke han ikke bliver nævnt oftere. Han er stadig mulig at hente og kan dække alle offensive pladser.

Ikke uenig med deg, men tynne bein plaget ikke akkurat faren hans så veldig.
digre
Proff

PostPosted: 16.02.2022 11:19    Post subject: Reply with quote

Jeg har knapt sett junior foran mål, men det er én ting som frustrerer meg grenseløst i norske vurderinger av spisser - og det er at de glemmer ferdigheten som ligger i å score mål.

Lars-Jørgen Salvesen har vært alle norske fotballeksperters våte drøm i flere år - og blir kalt full pakke. Men han scorer ikke mål. Han er ikke ulik Egil Østenstad som også ble skrytt høyt opp i skyene da han var aktiv.

Brattbakk senior var en middelmådig spiller med to store ferdigheter: Han var rask - og han traff mål.

Hvis vi kunne finne noen som har roen til å se åpningene når de kommer innenfor 16-meteren, tror jeg vi har en spiss som scorer 20+ igjen. Leter vi etter en stor, sterk og tyggegummityggende midtspiss, får vi Dino2.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 16.02.2022 12:20    Post subject: Reply with quote

Egil Østenstad scoret ikke mål?
Back to top
Hodor
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 13:32    Post subject: Reply with quote

digre wrote:
Lars-Jørgen Salvesen har vært alle norske fotballeksperters våte drøm i flere år - og blir kalt full pakke. Men han scorer ikke mål

Nåja. Har scoret 19 mål og har 8 assist for godset i serien på 48 starter og 8 innhopp.
Ikke verst for ett lag som ikke har fungert særlig siste årene.
Salvesen hadde vel hatt masse mål for Glimt Razz

Men skadet hele fjorsesongen, fremre korsbånd.
Risky.
Tror ikke vi går for han uansett.
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 13:46    Post subject: Reply with quote

I dagens fotball hvor motstanderlaget ofte presser høyt og intensivt er vi avhengig av å ha en sterk spiss som klarer å holde på ballen slik at vi får flyttet opp laget. Sier ikke at vi må ha en Dino-type, men tror Brattbakk sr hadde blitt for veik i dagens kamper i Europa.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 16.02.2022 15:49    Post subject: Reply with quote

digre wrote:
Brattbakk senior var en middelmådig spiller med to store ferdigheter: Han var rask - og han traff mål.

Nest flest mål i Norge gjennom alle tider=Middelmådig.

Det er flaks at jeg leser så ofte her inne, jeg lærer meg så mye om fotball!!!
Neeskens
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 16:38    Post subject: Reply with quote

Hvis det var noe stopperene Brattbakk møtte hadde så var det kraft og duell styrke.!!. Enkle okser alla Kippe osv
Det er lov å ikke oppsøke duellene også. Dino oppsøkte duellene da han hverken klarte smette forbi dem eller drible dem...
Er ikke sikker på at Brattbakk jr ville falt igjennom...
Han er rask og er sikker på labben..
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 20:37    Post subject: Reply with quote

digre wrote:

Du glemmer en veldig viktig ting i vurderingen din av Brattbakk sr. Han var intelligent og hadde en trener som viste hvordan han skulle brukes. Han brukte intelligensen til å lære seg å dukke opp der han måtte være for å score mye. Han er en av få spillere som kunne klart å være usynlig i 89 minutter og allikevel score hattrick. Hadde mange av de samme ferdighetene som Pippo Inzaghi om ikke på samme nivå.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 16.02.2022 22:40    Post subject: Reply with quote

Brattbakk scoret stusselige 329 mål på klubbnivå. Pluss et begredelig høyt antall avgjørende assist. Så kan man telle opp hvor mange mesterskap og CL-deltagelser denne middelmådigheten i norsk fotball bidro til.
Tenk hva man kunne oppnådd med en god spiss i glansdagene, da.
Styret må gå! Idea
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 17.02.2022 09:26    Post subject: Reply with quote

Husker i gamle dager når Adressa ga karakterer og en kort kommentar etter kampene. (mulig de gjør det ennå, men har flyttet og har ikke adressa)

Brattbakk fikk middels karakter: Scoret 3 mål, gjorde ellers ingen ting
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 17.02.2022 10:01    Post subject: Reply with quote

Brattbakk er et litt vanskelig case å vurdere, da han var enekstremvariant av rett mann på rett sted til rett tid. Han er udiskutabelt enav de beste spissene vi har hatt, og kombinasjonen av stoisk ro, gode avslutteregenskaper og evnen til å intuitivt oppsøke akkurat riktig posisjon til nøyaktig riktig tid, gjorde at han endte med spinnville tall. Jeg ser imidlertid ikke bort ifra at han hadde fremstått som en middels+ spiss om han hadde spilt på noe annet lag i ligaen på samme tid.

Eggen hadde jo dette, som også Knutsen har i Glimt; han fant spisskompetanse som virkelig gnistret i rollene han definerte. Det er en helt egen - sjelden og svært fascinerende - evne å finsikte spillere med styrker man kan utvikle optimalt og med svakheter man kan dekke over kollektivt.

Men dette er kanskje ikke rett tråd å mimre i?
Rbkforalltid
Proff

PostPosted: 17.02.2022 10:01    Post subject: Reply with quote

Brattbakk hadde klare styrker som fungerte i et kollektiv. Med en gang han ikke hadde kollektivet falt han igjennom. Det fungerte ikke i Celtic.

Bra skuddfot, bra pasningsfot, bra spilleforståelse. Dårlig til å drible, svak fysisk. Fungerte i kollektivet.
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 17.02.2022 12:39    Post subject: Reply with quote

Etter Holmar dro har vi den yngste spillerstallen i Eliteserien med 22,3 år i snitt.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 17.02.2022 13:05    Post subject: Reply with quote

Carlo piskes på trening - og liker det (+)

Carlito wrote:
– Det er fint med forventninger, men denne tydeligheten har jeg savnet. Hva er de vil ha oss til å gjøre? Den tydeligheten har vi manglet, men nå har vi fått det både av Rekdal og Frigård, sier Holse.

Nå er jo ikke jeg så enormt fan av en type 'nå skal det smelle'-type fotballfilosofi som smaker mer av Romerike og Romsdalen enn mye annet vi liker å sammenligne oss med, men det skal jo virkelig sies at våre nye trenere synes å legge et holdningsmessig grunnlag som vi virkelig har savnet over lang tid nå.

Jeg er jo fortsatt veldig tvilende til om Rekdal har det som kreves av spillemønster for å lykkes med dette prosjektet - både resultatmessig og 'stilmessig' - historien taler jo dessverre imot ham der, men selv om det skulle ende litt suboptimalt igjen så kan det umulig være negativt for oss på sikt hvis spillerne faktisk lærer inn oppofrelse på det nivået Frigård krever på trening. Hvis det verste scenarioet er et holdningssterkt lag som holdes tilbake av manglende risikovilje på trenersiden, så vil jo det laget ha et åpenbart større potensial til neste runde.

Og kanskje holder det på kort sikt med såpass gode spillere som vi har, så lenge de jobber hardt nok begge veier. Åtte av ti sesonger ville jeg nok ha lent mot at det holder til gull, og så er spørsmålet mest hva de gule klarer å være.
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 17.02.2022 22:58    Post subject: Reply with quote

Vel, etter å ha sett Glimt i kveld kan vi hvert fall slå fast at det ikke blir gull i år eller nærmeste fremtid heller Wink Er en helt divisjon unna.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 17.02.2022 23:01    Post subject: Reply with quote

Vi får gull det året vi får en trener som kan si noe konkret om hvordan vi skal spille. Det har vi ikke nå (heller).
Back to top
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 18.02.2022 00:27    Post subject: Reply with quote

Det skal nok mer til enn det. Vi kommer kanskje aldri på det nivået Glimt er på nå, for det trengs et geni som Eggen eller Knutsen til. Det er forskjell på genier og flinke trenere.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 18.02.2022 07:27    Post subject: Reply with quote

Nidarosballklubb wrote:
Vi kommer kanskje aldri på det nivået Glimt er på nå, for det trengs et geni som Eggen eller Knutsen til. Det er forskjell på genier og flinke trenere.

Det at Knutsen igjen ser ut til å klare å gjennskape et vinnrlag - er ikke noe annet enn utrolig. Vi var vel ganske nære å få ham, noe som i dag svir.. Tror ikke Rekdal er på dette nivået. Dette kan bli nok en sesong uten gull...
Back to top
håpløs
Veteran

PostPosted: 18.02.2022 08:15    Post subject: Reply with quote

Er det ingen her inne som er på treninger å ser hva vi trener på?

BG står ofte høyt med 4'ern og da må vi spille i blinda i bakrom.
-Noah løper fort inn der og stresser dem.
Men da må det gå kjapt når de presser høyt, -en støttepass og pang opp!
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 18.02.2022 08:31    Post subject: Reply with quote

Nå skal det sies at ting tar tid, også for de antatt bedre. Jürgen Klopp klarte en 8-plass i sin første sesong med Liverpool, da startet han riktignok 8 oktober og ikke fra sesongstart. Men han overtok et lag på 8-plass og sluttet sesongen på 8.-plass. Så på 8 måneder var det tabellmessig null progresjon for en trener som noen sesonger senere satt på et lag som i alle fall i en drøy sesong var verdens beste lag. Nå visste man vel at Klopp faktisk var rett mann, her er vel juryen enda ikke helt enige om valget av Rekdal. Det skal sies.

Jeg er 100 % sikker på at Kjetil Knutsen også ville trengt minst en sesong på å få formet laget vi har nå til et vinnerlag. Ikke bare må det bygges opp en trenings- og vinnerkultur igjen, men det er veldig mange nye spillere som må bli bedre kjent med hverandre. Kontinuiteten er jo totalt fraværende så i mitt hode vil det her ta minst en sesong før man begynner å nærme seg noe, selv om vi hadde hatt Knutsen. Og han fikk tid på seg i Bodø, det ville han ikke fått i Rosenborg. Så hadde han tatt over i stedet for Åge hadde han mest sannsynlig vært ute av porten igjen etter en sesong han også. Fordi noen andre klubber hadde et forsprang man forventet skulle bli tatt igjen på en preseason.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 18.02.2022 09:16    Post subject: Reply with quote

Jeg tror folk hadde vært tålmodige med Knutsen igjen. De vet hva han kan få til om han får tillit over tid, og han har liksom ingen prestasjoner som Rosenborg skal forsvare de siste sesongene.

Men det blir hypotetisk, nå skal vi se hva Rekdal og Frigård (og Strand) kan utrette med Rosenborg og hvor mye tid de evt. trenger.
Back to top
Rbkforalltid
Proff

PostPosted: 18.02.2022 09:25    Post subject: Reply with quote

Vi blir ikke bedre enn Celtic på to måneder.

Rettelse: Mye bedre enn Celtic.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 48, 49, 50  Next
Page 22 of 50

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb