View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 28.11.2021 00:30 Post subject: |
|
|
Kjære Arnstein Røen. Det er ikke noen automatikk i at du blir en dyktig trener forde du har lært/vært assistenten til Eggen. Hvor mange assistenter til dyktige trenere finnes det som aldri ble dyktig selv.!!. De aller fleste. Dette er noe av det dummeste jeg har lest og viser hvor galt det kan kan gå Og hva har dette med å utvikle unge talenter å gjøre?. Blir bare helt matt av alt dette rundt Akademiet. Amarørenes aften _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Buss Senior
|
Posted: 07.12.2021 19:53 Post subject: |
|
|
Ser flere eliteserieklubber har vært i Marbella nylig og spilt turnering. Molde G19 slo til og med Midtjylland i finalen. Sikkert både utviklende og veldig artig for lagene dette. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.12.2021 08:41 Post subject: |
|
|
Men utvikler de hele mennesker? _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 08.12.2021 08:58 Post subject: |
|
|
Marbella er ikke Trøndelag. Døh. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.12.2021 19:34 Post subject: |
|
|
Torsdag kveld var Roar Vikvang, Nils Petter Austad, Christer Basma og Peder Lindsetmo fra Rosenborg og SalMar Akademiet på Guldbergaunet for å spre sin kunnskap om utvikling av yngre spillere til de påmeldte trenerne fra Steinkjer-området.
Flere representanter fra arrangørklubben Steinkjer, blant andre hovedtrener Mattias Nylund, var der sammen med representanter fra Byafossen, Sparbu og Sørlia, i tillegg til to fra Nessegutten i Levanger.
Les mer: Rosenborg øste av sin kunnskap på trening på Guldbergaunet: – Det var lærerikt |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.01.2022 18:12 Post subject: |
|
|
Gjennom store deler av høsten har Tettey tenkt masse på jobben som kommer. Julen ble tilbragt med familie i Trondheim, men også med fotballpensum. Ikke biografien til Sir Alex Ferguson, som lenge ledet favorittlaget Manchester United med stø hånd. «Godfoten» har han også koll på. Nå er pensum Pep Guardiola og hans ballbesittende spillestil. Den ekstreme fotballhjernen som har gjort Manchester City nærmest uovervinnelige.
– Jeg har et par bøker om Pep, nå øver jeg meg til kursene. Jeg slo opp fotballbøkene i jula og begynte så smått, sier Tettey.
Det er «Pep-filosofien» Tettey tar med seg til Salmarbanen.
– Jeg kommer til å være sykt opptatt av fotball og menneskene. Vi skal ha ballen, den skal vi ikke gi fra oss. Vi skal presse høyt, ha intensitet og jeg ser for meg at vi skal styre fotballkampene. «Possession» og gjennombruddskraft, sier Tettey.
Les mer: Vil lære RBK-talentene om det tøffe livet: – Man blir spist opp mentalt |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 11.01.2022 08:54 Post subject: |
|
|
Ser det er blitt signert en håndfull proffkontrakter i senere tid, Nypan, Broholm, Gaustad, Qvigstad, Røsten. Nypan er sågar bar 15 år. Har dette vert normalt tidligere, eller er det Dorsin som er frempå? |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 11.01.2022 09:17 Post subject: |
|
|
Virker litt som en reaksjon på at de beste går andre steder hvis de bare får juniorkontrakt. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 11.01.2022 09:33 Post subject: |
|
|
Ja, det er vanskelig å ikke se det med kyniske briller og tenke at det handler om at mange litt eldre talenter har forsvunnet/blitt plukka opp av andre klubber. Man må jo bare håpe at det handler om en genuin endring i hvordan man forholder seg til talentene, men det er vel vanskelig å si enn så lenge. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 11.01.2022 09:44 Post subject: |
|
|
Ja tror dette er nytt, de ble vel lei av at utenlandske klubber fisket i Salmarakademiet. Det er sikkert dyrere for oss å inngå proffkontrakter, men virker likevel fornuftig. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 11.01.2022 10:47 Post subject: |
|
|
...fisket i Salmarakademiet. Pun? _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.01.2022 23:28 Post subject: |
|
|
Erkjennelsen til noen av disse spillerne er at det likevel er interesant å binde seg til klubben med proffkontrakt. Har vært lite vilje fra kullet over. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.01.2022 23:49 Post subject: |
|
|
Vikvang mener det legges for mye fokus på kollektivets resultater, i forhold til enkeltspillernes utvikling.
– Hvis man skal evaluere kvaliteten på et akademi blir det for snevert å se på kampresultatene og tenke at det gir svar på kvaliteten i akademiet. Det har vært en helt bevisst strategi fra oss å matche spillerne ganske tøft. Så må det selvfølgelig ikke skje på en måte som gjør at spillerne føler de er i en dårlig flyt.
Den tidligere hovedtreneren for Stjørdals-Blink mener akademiet presterer i henhold til deres primærmål.
– Vi fikk en sekstenåring opp i A-stallen før jul, vi har per dags dato fire landslagsspillere på aldersbestemt, og vi har flere spillere vi vet er tett på samme nivå. Med tanke på individuell spillerutvikling, som er primærmålet med det vi holder på med, så føler vi at det går vesentlig bedre enn det resultatene tilsier. Bildet er nok preget av at vi fikk en del stygge resultater mot oss i 2. divisjon.
Les mer: Slik skal RBK-akademisjefen snu skuta etter jumboplass og «talentflukt» |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.01.2022 01:24 Post subject: |
|
|
Hvis Vikvang er av den oppfatning at 2.lag og rekruttlagene var på et akseptabelt nivå i fjor, så foreslår jeg at han fortsetter karrieren i breddefotballen. Håpløst. Hvor er det blitt av ambisjonene til denne klubben? |
|
Back to top |
|
 |
Rbkforalltid Proff
|
Posted: 24.01.2022 09:12 Post subject: |
|
|
Sånn er det når man skal ansette folk kun fra Trøndelag. Her vet vi jo best! |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 24.01.2022 09:51 Post subject: |
|
|
Så fordi vi henter inn et stortalent fra Oppdal - ja, egentlig fordi det FINS et stortalent fra Oppdal, som by the way allerede var fast på G15-landslaget, og han roter rundt i RBK 2 og 3 i - hva, litt over et år? - så skal liksom Vikvangen slå seg for brystet med at talentutviklingen ligger på skjema? Hvor mye har vi egentlig utviklet Røsten? Er dette noe som Vikvangs opplegg har klart bedre enn for eksempel nederlenderne ville gjort?
Og dessuten: Vikvang sa i podcast med oss (Troillprat), da vi luftet nettopp denne problemstillingen, at det der med A-lagsspillere går på spillere som Ceïde, som altså slår gjennom og spiller seg til bortimot fast plass på laget. Det holder altså ikke å vise til at man forfremmet en 16-åring - Røsten vil først 'telle' dersom han reelt konkurrerer om en midtstopperplass i år, og får ganske mye spilletid. Og der ligger jo Vikvangs prosjekt allerede bakpå, for i et treårsperspektiv burde de jo allerede ha levert en spiller som får en god del spilletid nå etter 1,5 år.
Eller, rettere sagt: dersom Røsten slår igjennom i A-lagssammenheng før 1. august neste år, så er vel Salmar akkurat innenfor den laveste mulige definisjonen av egne målsetninger, i og med at de sa 1 (!!!) til 3 spillere til A-laget i løpet av en treårsperiode. Selv om de altså skulle rykke ned til nivå 5 med RBK2 i mellomtiden (ikke noen umulig tanke det).
Det der er akkurat det jeg advarte om med forfremmelser til A-stallen som eneste måltall. Tallene er alt for små, man kan velge å feire seg selv eller gjemme seg bak statistikken alt etter hva den viser. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 24.01.2022 14:00 Post subject: |
|
|
Helt latterlig tilnærming fra akademiet.
Selvfølgelig burde noe mer enn kun resultatene til laget telle, men å bruke en enkeltspiller de knapt har hatt noe med å gjøre som unnskyldning... Sukk, savner nederlenderne |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 24.01.2022 14:46 Post subject: |
|
|
Jeg er enig i at akademiet ikke kan ta fullt ut skryt for å utvikle en spiller som har vært i klubben kun et halvår, men jeg vil samtidig påpeke at det å identifisere talenter i andre klubber som er kommet så langt at de banker på A-lagsdøra raskt er en viktig del av arbeidet deres, og er også noe de bør måles på. I tilfellet Røsten bør akademiet få skryt, ikke for utviklingsbiten, men for å ha funnet og hentet en tilsynelatende god fotballspiller som raskt tar steg opp. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 24.01.2022 15:10 Post subject: |
|
|
Du får faen ikke skryt for å ha 'identifisert' at en spiller på Oppdal som allerede er fast på G15-landslaget er aktuell for akademiet til Rosenborg. Jeg håper og tror Rosenborg henvender seg til alle trønderske spillere som tas ut på yngres landslag, og også henter alle med mindre de vurderes å være en fingerfeil hos NFF.
Men det er en jobb som kunne vært håndtert av en bot. Scrape landslagsuttakene for navn og klubb, og så sende en standardisert melding til klubb og spiller. Beep boop.
Kanskje de skal få noe for å ha landet signeringen, all den tid vi ikke har den klar før han allerede ble landslagsuttatt. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 24.01.2022 15:32 Post subject: |
|
|
Du har naturligvis rett. Betraktningen min får kanskje heller sies å gjelde generelt. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 25.01.2022 00:01 Post subject: |
|
|
Det er bare å høre Vikvang snakke så forstår man at han akkurat kun snakker. Men de er flere Eggen teoretikere der på akademiet.
Salmar vil aldri kunne bli noen suksess for de tør ikke la seg evaluere. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 25.01.2022 07:49 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Du får faen ikke skryt for å ha 'identifisert' at en spiller på Oppdal som allerede er fast på G15-landslaget er aktuell for akademiet til Rosenborg. |
Nei, det de eventuelt skal ha skryt for er at de lykkes med å lokke han til oss i kamp med andre alternativer. Det er jo åpenbart kamp om disse spillerne så klubben må jo selge inn akademiet, tilby et bra opplegg. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 25.01.2022 09:25 Post subject: |
|
|
Man må jo kanskje anta at vi har klart å være i bildet en stund allerede, sånn at han egentlig hadde en viss dialog med favorittklubben sin fram til han ble gammel nok til å hentes ned fra fjellet. Men i så fall er det jo desto mindre denne akademisatsningens ære, hvis vi allerede hadde funnet spilleren (altså før han ble landslagsspiller) og startet en dialog. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 25.01.2022 19:45 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Det har vært en helt bevisst strategi fra oss å matche spillerne ganske tøft. Så må det selvfølgelig ikke skje på en måte som gjør at spillerne føler de er i en dårlig flyt. |
Jeg har svært vanskelig for å tro at noen av spillerne på RBK2 følte at de var i en dårlig flyt iallfall...
På 26 kamper tok de totalt 9 poeng i PostNord-ligaen, etter 2 seire, 3 uavgjorte og 21 tap. De scoret 29 mål og slapp inn 93 mål, dvs. en negativ målforskjell på 64 mål.
Nei, dette var nok utelukkende motiverende for alle spillerne - fakta ødelegger enhver god diskusjon, som Mini sa  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
Buss Senior
|
Posted: 25.01.2022 20:46 Post subject: |
|
|
Jeg synes jo at Akademiet med Vikvang i spissen skal ha skryt for å ta en gjennomsnittlig spiller ( Rusten ) fra en breddeklubb som ingen hadde hørt noe om, og gjøre han til en A-lagsspiller på bare et år. Nei da jeg synes ikke det..
Det jeg derimot synes er lite imponerende er hvordan de har gjort Audun Engen Vik som var en av de mest spennende spillerne i 03-kullet, til å bli en ganske ordinær spiller. Her har det vært veldig lite oppfølging og forventninger fra akademiet ser det ut som. Hvor er musklene og hvor er utviklingen ?
Det samme med Fredrik Sjøvold som nylig ble en del av A-stallen til Glimt. Han ble fryktelig dårlig behandlet når han var i akademiet og måtte til en breddeklubb for å få den utviklingen og oppfølgingen han burde hatt hos RBK.
At Vikvang i det hele tatt går ut og prøver å skryte av det de holder på med gjør meg rimelig irritert. |
|
Back to top |
|
 |
|