English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kjetil Rekdal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 203, 204, 205  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pappelg
Veteran

PostPosted: 12.01.2022 15:48    Post subject: Reply with quote

Så jævlig enig
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran

PostPosted: 12.01.2022 17:45    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Litt av problemet - nei stryk den, HELE jævla problemet - er jo at vi har en fyr på millionlønn for å hoste opp kandidater, men når han lander en kandidat utover den som ingen trengte lønn for å foreslå, så kommer det noen fra styret - som by the way var informert om interessen for Milojevic - og bestemmer seg for å torpedere den prosessen på eget initiativ for åpent kamera.

Gode prosesser krever tid og ressurser, men Rosenborg-styret ser ut til å mene at innskytelsene deres er mer verdt enn det folk som er ansatt for sin oversikt og kompetanse klarer å komme fram til gjennom faktisk arbeid. Får vi ikke bukt med den ansettelsespraksisen så er det etter hvert meningsløst å diskutere om vi skal ansette trenere lokalt, nasjonalt eller internasjonalt.

Vet du at Dorsin ikke var enig i beslutningen om å avlyse serberen?
-etter flere timers prat med han.., og kanskje ny kunnskap fra mer erfarne folk?

Har det skjedd flere ganger at styret har gjort dette, eller er det bare denne gangen de er skeptisk når det kommer en 39åring på tur opp i karrieren og som er villig til å stikke av fra Hammarby etter bare et halvår?
(vi så jo hvordan klubben reagerte..)

Du kritiserer Dorsin sin jobb på spillermarkedet, men her har du altså full tillit?
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 12.01.2022 19:08    Post subject: Reply with quote

Klubben har vært relativt flinke på å fremstå samlet utad i trenerjakten inntil det antakelig var Bratseth som kortsluttet hele prosessen, lekket skepsis til Milojevic til pressen, og bestilte karakterdrap samt oppsnakking av Rekdal fra en viss herremann i Fannrem som for 10-15 år siden sannsynligvis ville ha aventet ansettelse før han sa noe offentlig om kandidatene (men skryt av Kjetil Knutsen som et ledd i å lokke ham hit er ikke meg imot)

Slik det ser ut, så har forløpet vært nogenlunde slik:

-Dorsin har drevet og kartlagt trenere fra iallefal så langt tilbake som i Mai.
-Knutsen har nok åpenbart vært førsteønske hos alle innvolverte.
-Milojevic er sannsynligvis den eneste alternative kandidaten som viste interesse og som ellers slapp igjennom finsiktingen til Dorsin med støttegruppe (Bratseth, Samdal, Koteng og Espelund).
-Milojevic virker en smule lunken på å ta jobben, så klubben flyr ham til Trondheim for å få overbevist ham om at det er bra match.
-Som lyn fra klar himmel så uttrykker Bratseth sterk skepsis mot å ansette Milos samtidig som han har kommet fram til at Kjetil Rekdal er rett mann, han sørger for at det lekkes ut til media om at det er dissens i styret, og det kan godt hende at Milos har satt full støtte som forutsetning for å komme hit og Bratseth vet godt hva han gjør.
-Bratseth får med seg styret til å gå for Rekdal, samtidig som det bestilles karakterdrap fra Fannrem på Milos samt framsnakk av Rekdal, og Eggen stiller opp som lojal klubbmann, som dessverre kanskje ikke lenger klarer å skille mellom klubb og enkeltpersoner i styret.
-Dorsin sin rolle oppi det hele er uvisst, men det meste tyder på at Rekdal aldri var på noen liste av anbefalte kandidater til styret og at Milos var en klar #2 bak Knutsen, og som sagt, antakelig det eneste alternativet som var vurdert til å være god nok av de som var interesserte.
-Det kan hende at det ikke er Bratseth som har drevet med skittent spill, skal ikke se bort ifra at Bratseth gikk til Koteng og skaffet seg oppbakking fra Eggen og at Koteng sørget for resten av hendelsesforløpet, vi vet at Koteng støtter seg på andre i styret på det fotballfaglige, så Samdal vil jeg ikke mistenke allverdens, og Espelund tror jeg ville vært mer ryddig.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 12.01.2022 20:56    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:

Vet du at Dorsin ikke var enig i beslutningen om å avlyse serberen?
-etter flere timers prat med han.., og kanskje ny kunnskap fra mer erfarne folk?

Tja, det var jo ganske tydelig at ting gikk veien i forhold til ansettelse av Milojevic da han var i Trondheim. Det ryktes at kontrakta lå klar, og Milos selv ble sitert på at det nå var opptil klubbene å bli enige, noe som ville vært rimelig pussig dersom Dorsin hadde snudd i løpet av møtet. Det var først etter at han hadde dratt at kontraneskjeden kom - da utelukkende fra styret og gjennom omveien Eggen, og Dorsin har fortsatt ikke uttalt seg om saken. Eller om noe, egentlig. Når han i tillegg blir vingeklippet offentlig av styret tyder det på en viss dissens, slik jeg ser det.
SvennO
Rutinert

PostPosted: 12.01.2022 21:36    Post subject: Reply with quote

Hvor lenge skal det snakkes om snøen som falt i 2021…?

Snøen er borte og ny er kommet. Det er lengre og lysere dager. Se framover
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.01.2022 22:41    Post subject: Reply with quote

Det er ikke noe så se fremover mot så lenge inkompetente folk styrer denne klubben. Det har historien vist ganske klart å tydelig, når klubben gradvis har forfalt fra å være overlegent best på alt, men økonomiske fordeler på nivå med det Celtic/Rangers, Bayern og PSG har i sine respektive ligaer, til at klubben nå ikke er best på noe som helst i norsk fotball lenger.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 13.01.2022 10:05    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:
Du kritiserer Dorsin sin jobb på spillermarkedet, men her har du altså full tillit?

Har jeg kritisert Dorsins jobb på spillermarkedet? Jeg synes vel egentlig at han har kommet ganske godt ut av spillerlogistikken, særlig med tanke på det steinalderapparatet han rår over. Det er jo som å stille til start i Le Mans med en 82-modell Lancia LC1 fordi vi ikke har trua på mer moderne biler enn det - vi skal egentlig være godt fornøyde så lenge bilen ruller.

Jeg vet ikke annet enn det alle har fått med seg, men jeg tillater meg å lese litt mellom linjene. Hvem som uttaler hva når, hvem som går totalt musling mens andre snakker. Jeg husker jo også hva som har skjedd ved tidligere treneransettelser, hvordan prosessen har vært der. At klubben skulle bli negativt overrasket over ting som alder og jobbsituasjon, eller at han var villig til å la seg mase hit på intervju, det ser jeg rett og slett bort i fra, for det faller på sin egen urimelighet.

Jeg regner følgende som sikkert:

- Dorsin hadde i utgangspunktet innstilt Milojevic som andrevalg bak Knutsen, og hadde hatt kjennskap til han en god stund allerede.
- Det var andre enn Dorsin som ytret skepsis når han til slutt ble høyaktuell.
- Denne noen valgte å agere gjennom å lekke intervjuet til media for å lage storm rundt saken, og fikk med seg Snåsamannen, unnskyld Fannremmannen til å forklare at vi ikke skal ha utlendinger i Rosenborg.
- Dorsin var ikke involvert i å 'avdekke' Rekdal som kandidat, det var en sideprosess styret eller personer i styret initierte på egen hånd.

Så kan det selvsagt hende at også Dorsin fikk litt kaldere føtter på Milojevic etter intervjuet, og ikke stod på barrikadene internt da prosessen ble torpedert. Kanskje Milos hater sodd og Djurgården, hvem vet? Men jeg tror ikke at Micke plutselig ble helt, så til de grader uinteressert i en kandidat han hadde kvalitetssikret lenge etter ett fysisk møte.

Poenget med dette er hvordan klubben jobber med overganger, ikke at vi endte opp med Rekdal, så det finnes nok egentlig en mer egnet tråd for diskusjonen. Det det handler om er jo hvordan man oppfatter styrets håndtering av treneransettelser, og hvilke konsekvenser det bør få for de involverte. Kan vi stå med et styre, eller engang toneangivende medlemmer av styret, som så til de grader tar seg personlig til rette i livsviktige prosesser for klubbens fremtid?
håpløs
Veteran

PostPosted: 13.01.2022 22:47    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Har jeg kritisert Dorsins jobb på spillermarkedet? Jeg synes vel egentlig at han har kommet ganske godt ut av spillerlogistikken

Ok. Jeg tolket det slik når du i Vecchia-tråden sier de har så svak oversikt over markedet.

Ingenting om Micke's evt mistrivsel i media og svaret får vi når boken kommer.
-litt vridd utifra Kjetil's prestasjoner.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 14.01.2022 11:37    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg mener han rår over aldeles for dårlige ressurser.

Så kan man jo med god grunn hevde at det er han som må stille krav til at han får de ressursene en moderne fotballklubb behøver for å ha god nok oversikt og kvalitetssikring, og nettopp den manglende faglige og erfaringsmessige tyngden til å tvinge igjennom sånne endringer i Rosenborg var jo for meg det mest tungtveiende argumentet imot å ansette et såpass umerittert alternativ i en så sentral rolle. Det er mulig Dorsin er dyktig på de tingene han gjør - jeg heller mot at han er det - men uten tilstrekkelige referanser fra andre og mer profesjonelle organisasjoner enn vår vil det ta ham lang tid å finne ut hvilke ting han er nødt til å gjøre.

Så gitt begrensningene som er lagt på ham, og den fullstendige mangelen på eksisterende verktøy i klubben, så synes jeg Micke har gjort en bra jobb med å hente spillere i sitt nettverk som både kan gjøre en jobb her og har videresalgspotensiale, og det uten å sprenge banken i en foryngelsesfase der vi må kvitte oss med mange spillere med tilnærmet null salgsverdi og høye kostnader.

Men vi ser jo også på stallprofilen hva resultatet er av denne strategien: når ingen spillere eller trenere utenfor den nærmeste krets vurderes, så sitter vi med en utenlandskvote bestående av Vecchia, Andersson, Augustinsson, Vagic, Wiedesheim-Paul, Islamovic, Eyjolfsson og Holse. Altså bare to av åtte spillere som er åpenbare i en toppet ellever, og alle spillerne snakker 'norrønt'. Det er vel omtrent så tydelig signal som vi får på at vi har for snever oversikt over markedet, både det norske og utenfor Skandinavia. Dessuten gjør jo dette situasjonen vanskelig for oss dersom vi nå mot formidning skulle avdekke en spiller i Jablonec eller Freetown Local Heroes, eller engang en utenlandsk spiller hos en norsk konkurrent.
ibejnar
Veteran

PostPosted: 14.01.2022 22:17    Post subject: Reply with quote

fint interview med træneren og den snak om at slå topholdene og kvalificere sig til Europa. Men han har pt. det samme hold som Åge havde og det kommer ikke til at ske i 100 år. Tilmed mister vi Ceide og måske Vecchia og Holse. Det er jo næsten absurd at tale om forbedring med de vilkår.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 14.01.2022 23:57    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Så kan man jo med god grunn hevde at det er han som må stille krav til at han får de ressursene en moderne fotballklubb behøver for å ha god nok oversikt og kvalitetssikring, og nettopp den manglende faglige og erfaringsmessige tyngden til å tvinge igjennom sånne endringer i Rosenborg var jo for meg det mest tungtveiende argumentet imot å ansette et såpass umerittert alternativ i en så sentral rolle. Det er mulig Dorsin er dyktig på de tingene han gjør - jeg heller mot at han er det - men uten tilstrekkelige referanser fra andre og mer profesjonelle organisasjoner enn vår vil det ta ham lang tid å finne ut hvilke ting han er nødt til å gjøre.

Sånn vi kjenner klubben er det slett ikke utenkelig at Dorsin ble ansatt (delvis) grunnet dette. Styret og ledelsen for øvrig har vist at de skyr utfordrende, konfronterende og kravstore folk i maktposisjoner som pesten. Vi har fortsatt ikke hatt en sportsdirektør som ikke har spilt for klubben i den moderne fotballens tid. Vi har heller ikke hatt en hovedtrener med mer eksotisk nasjonalitet enn svensk, og selv her har typene vært rimelig konservative og forutsigbare.

Vi hadde en liten "glitch in the matrix" da en håndfull nederlendere på uforståelig vis fikk rota seg inn i utviklingsavdelingen, men de ble sporenstreks erstattet av en jovial og forutsigbar trønder ved første tegn på ambisjoner som ikke allerede er nedfelt. Og så kan man naturligvis slenge inn Lomberto, men etter nesten ti år i VIF var han vel norsk nok.

Men også klubblegende Dorsin skal passe seg; han avslørte et snev av vyer ved å spille inn og jobbe med en kandidat som hverken tenker, snakker eller forventer slik en rosenborger skal i følge styret. Slikt går selvsagt ikke upåaktet hen, og motsvaret var oransje kort med den kanskje drøyeste avskiltinga i media, både direkte og indirekte, jeg har sett av en ansatt når det ikke kommer i kjølvannet av en "dishonorable discharge". Du må'kke komme her og komme her.
enojado
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 01:14    Post subject: Reply with quote

Hva hadde skjedd om Dorsin gikk 110% ut i media hvor han hadde følt seg undertrykt, mobbet, gjort til latter og hetset av sine egne sjefer fra styret i kombinasjon som han hyller de andre ansatte i organisasjonen ? En ting er å gå halvveis inn i en slik konflikt og få en sluttpakke/sparken. Noe helt annet er å virkelig gå hardt til verkst og omtrentlig latterliggjøre styrerepresentanene hvor han preprer media med fakta, og la enkelte styrerepresentanter smake sin egen medisin. Det skjer jo av og til i større private konsern og ender med at en eller flere ledere må gå grunnet flinke ansatte som har proteinhorn i nesa...

Jeg savner et respektert filter. Vanlig større bedrifter/konsern er helt avhengig av faglig flinke mellomledere som ofte fungerer som et filter mellom toppledelse og gulvet. For meg er Dorsin sekretær for styret, noe som på en måte er helt greit, men rollen må respekteres. Hvis han ikke utfyller rollen bør de finne en løsning i stedet for ordspill media.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 11:41    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
Hva hadde skjedd om Dorsin gikk 110% ut i media hvor han hadde følt seg undertrykt, mobbet, gjort til latter og hetset av sine egne sjefer fra styret i kombinasjon som han hyller de andre ansatte i organisasjonen ?

Her skriver vi definitivt 2022 (det her er egentlig bare en sosialantropologisk observasjon og ikke kritikk av noen).

Hadde man skrevet 1982 eller 2002 (les pre sosiale medier) hadde man ikke hatt verken krenkepoliti eller den ekstreme narsissismen som vi tar for gitt i 2022. Absolutt alle skal til en hver tid ha rett og ingen skal gi seg på noe før krenkepoliti og de politisk korrekte kommer inn fra sidelinjen og deler ut gule og røde kort. Vi har rett og slett fått et perfekt kjerringsamfunn der alle går rundt og er premenstruelle.

Egentlig burde folk som Mark Zuckerberg, Kevin Systrom og Mike Krieger piskes på torget for skadene de har påført verden med dopaminfremkallende avhengighetsskapende sosiale medier som har skapt en virtuell verden der man ikke lenger knipser bilder av maten man spiser og poster. Nei, for å få opp antall klikk og for at de skal tjene enda noen milliarder til har man måttet tweake algoritmene og få frem mest mulig dritt og krangel og få verden til å tro at det å oppføre seg som Trump, Pelosi eller AOC er normalen og ikke unntaket. Vi har spist dritten til USA med hud og hår....

Dorsin er en pragmatisk svensk venstreback. Ingen som spiller venstreback har enorme ego og skal være først og størst, eller skal rope høyest i media. Dorsin er først og fremst på jobb fordi han har en jobb han liker og som i tillegg betaler jævlig godt. Hadde han vært som sin skuespillerbror er jeg helt sikker på at han hadde elsket offerrollen og gått av med en diger sluttpakke, men han er ikke der. Han vil faktisk gjøre en best mulig jobb, og jeg er sikker på at han vil utvikle seg til å bli en jævlig flink sportssjef som faktisk evner å holde seg oppdatert i mange år. Mens han svelger noen veloverveide kameler. Han er en vinnerskalle og skal jeg sammenligne han med noen må det nesten bli Gary Neville. Relativt treg uten noen fysiske fortrinn, men som klarer å henge med i toppen pga et meget godt analytisk hode og en vinnervilje som går utenpå alt og alle, ispedd en god porsjon kynisme. Men i motsetning til Gary Neville får Dorsin faktisk skramlet sammen en ikke ueffen utdanning på si mens han leverer fotball på høyt nivå. Og jeg tror at Dorsin med litt mer erfaring klarer å spise avdankede julenek som Bratseth til frokost, lunsj og middag med litt mer rutine og trening.

Og nå skal ikke jeg spore av diskusjonen mer og heller si at jeg faktisk har god tro på at han går godt sammen med Rekdal. Som vel egentlig var temaet i denne tråden.

Edit: Se quote fra enojado -> KÃ¥re Hedley gjorde akkurat det der, som den kjerringa han er....
PerO
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 13:01    Post subject: Reply with quote

Det viktigste Dorsin kan gjøre etter denne og forrige trenerfadese, er å fortelle det neste styret at det er sportsdirektøren som skal ha ansvarey for eliteavdelingen, ikke treneren.

Og at styret får forholde seg til sportsdirektøren, og sparke han hvis han ikke får den langsiktige utviklingen de forventer.

Så får styret drive med det de jan, styrearbeide. Ikke ansettelser i zportslig avdeling.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.01.2022 13:35    Post subject: Reply with quote

Helt enig og det er noe som bør vær en diskusjon på årsmøtet at SD blir øverste ansvarlig på sport som treneren rapporterer til og som har myndighet til å avsette og ansette trenere. Hvor styret må godkjenne en avsettelse.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 15.01.2022 13:47    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:

Hadde man skrevet 1982 eller 2002 (les pre sosiale medier) hadde man ikke hatt verken krenkepoliti eller den ekstreme narsissismen som vi tar for gitt i 2022. Absolutt alle skal til en hver tid ha rett og ingen skal gi seg på noe før krenkepoliti og de politisk korrekte kommer inn fra sidelinjen og deler ut gule og røde kort. Vi har rett og slett fått et perfekt kjerringsamfunn der alle går rundt og er premenstruelle.

Wow, her snakker vi krenket hvit gubbe. Bare en ting å si til det: Ok boomer.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 14:00    Post subject: Reply with quote

Peak såkalt gubbe.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 14:07    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:

Se der ja, påpek at samfunnet er full av krenkede narsissister og jammen kom det en kar sprettende frem på direkten og satte to streker under svaret. Og jeg tror du bommet med noen år på alder her også, men du har rett i det med hudfarge. Skal ikke skryte på meg å ha i overflod med pigmenter....
Hedning
Legende

PostPosted: 15.01.2022 14:46    Post subject: Reply with quote

Ja sant det. Siden det ikke er VHS og dataspill, men sosiale medier som har skylden for at ungdommen ikke deler dine verdier og syn pÃ¥ livet 100% sÃ¥ er du nok noe yngre. Men vil si at pÃ¥ samme mÃ¥te som fjortiss er boomer mer en mental tilstand enn en alder 😁 Det viktige er at misogynien og bitterheten er pÃ¥ plass, i tillegg til at man kaller alle som er uenige med seg for krenka.
Back to top
Francisco Clementine
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 15:05    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Hedning wrote:

Se der ja, påpek at samfunnet er full av krenkede narsissister og jammen kom det en kar sprettende frem på direkten og satte to streker under svaret. Og jeg tror du bommet med noen år på alder her også, men du har rett i det med hudfarge. Skal ikke skryte på meg å ha i overflod med pigmenter....

OK boomer
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 15:19    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Ja sant det. Siden det ikke er VHS og dataspill, men sosiale medier som har skylden for at ungdommen ikke deler dine verdier og syn pÃ¥ livet 100% sÃ¥ er du nok noe yngre. Men vil si at pÃ¥ samme mÃ¥te som fjortiss er boomer mer en mental tilstand enn en alder 😁 Det viktige er at misogynien og bitterheten er pÃ¥ plass, i tillegg til at man kaller alle som er uenige med seg for krenka.

Vet at det sneik seg inn et par fremmedord når jeg skrev du tydeligvis ikke helt forsto, men det var da virkelig ikke noe om verdisyn. Mer betraktninger, selv om du kanskje ikke helt klarer å se forskjellen på de to der. Og jeg vet vel ikke at jeg var så veldig uenig i at jeg var drivende hvit, men at du nok bommet noe på alderen min. Ser at vi registrerte oss omtrent samtidig her inne så da antar jeg at vi ikke er så ekstremt langt unna hverandre i alder heller... Men du må gjerne plante meg i boomer-kategorien og deg selv i fjortiss-kategorien mentalt. Jeg lever greit med det. Det er nå et diskusjonsforum og ikke et ekkokammer. Men tilbake til Rekdal...
Pappelg
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 16:28    Post subject: Reply with quote

Ble helt Wokpanne dette. Tilbake til Reka takk Smile Vil jeg lese Dagbladet så går jeg dit.
Back to top
henrifei
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 16:43    Post subject: Reply with quote

Hedning er tilbake i samme skyttergrav ho bodde i mens Horneland var her.
Back to top
Thulian
Veteran

PostPosted: 15.01.2022 19:20    Post subject: Reply with quote

Pappaelg Cool RBK Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 16.01.2022 10:54    Post subject: Reply with quote

Fint svar, som oppsummerer min egen mening:

– Ivar Koteng kommer til å gå av i mars etter å ha vært styrelederen som ansatte deg. Er det dårlig nytt for deg at du får en ny styreleder?

– Jeg bruker ikke energi på det. Ledere kommer og går, spillere kommer og går, trenere kommer og går. Klubben består.

https://www.aftenposten.n...-til-rosen
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 203, 204, 205  Next
Page 71 of 205

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb