| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 08.01.2022 17:42 Post subject: |
|
|
| Fortalte ikke Rekdal i et av sine første intervjuer at han ønsket at Rosenborg skulle spille god offensiv fotball, fordi det var forventet? Kan vel også tyde på at han leter etter en assistent som kan 4-3-3 og å drille inn et offensivt system. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.01.2022 17:50 Post subject: |
|
|
| For å ta det positive så tenker han i hvertfall over hvordan sette opp laget for å få godfot på sine beste spillere som er tilsvarende som godfoten og så er forskjellen at hva det har vært har vært avhengig av hvilke spillere han har tilgjengelig. Hvis da Dorsin sørger for å gi han spillere som passer best til å spille offensiv og angrepsvillig fotball kan vi håpe at pragmatismen til Rekdal gir oss offensiv fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 09.01.2022 20:49 Post subject: |
|
|
| 4-3-3 krever en sentral som kan slå presist både kort og langt, og det har vi vel ikke nå. Den siste som hadde dette i seg kan være mulig å få hjem kanskje? |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 09.01.2022 21:10 Post subject: |
|
|
| h b wrote: | | Frykter vi får se gode spillere på banen i stedet for rollespillere. Mao midtbanespillere som spiller ving. |
Det slipper du å frykte, ref dette intervjuet i adressa: https://www.adressa.no/sp...r-om-dagen
| Adressa wrote: | RBK-sjefen har tidligere snakket om å rendyrke spillere i sin tryggeste rolle. Dette gjentar han nå:
- Spillerne plasseres i roller hvor de er mest komfortable. Jeg har ikke troa på å hive spillere hit eller tid, sier han. |
Et fint lite stikk til Hareide der altså  _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.
Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE  |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 09.01.2022 21:44 Post subject: |
|
|
Gruer meg til dette.
Selv etter de stusselige sesongene vi har hatt tror jeg denne virkelig vil bli den verste på lenge. |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 09.01.2022 21:54 Post subject: |
|
|
| dette blir bra! for Rekdal er motivert for jobben. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 10.01.2022 01:54 Post subject: |
|
|
Jeg har skikkelig troa på årets sesong!!
Tror det blir overlegent seriegull!
Nå må bare den sesongen begynne snart! Helvetes ventetid! _________________ Rosenborg e laget!
Twitter : @JohnTiger67 |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 10.01.2022 02:08 Post subject: |
|
|
| Jeg har også troa på Rekdal. Kan bli veldig bra. Trenger litt nye impulser og nye ansikter. Derimot veldig glad at det er en stund igjen til seriestart. Hadde serien startet nå, hadde vi ikke kunne stilt med en tre backs linje en gang. Må noen spillere på plass først. Håper det kommer noen i løpet av neste uke. Kvalitet er første pri! |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 10.01.2022 02:35 Post subject: |
|
|
Ser flere her snakker om 4-3-3, men vi kommer nok til å se et Rosenborg i en annen formasjon ved seriestart.
Ikke usannsynlig at vi vil se en trebackslinje.
Personlig har jeg veldig tro på prosjektet Rekdal.
Formasjon er i mine øyne mindre viktig.
SÃ¥ lenge prinsippene som ligger til grunn bygger opp under angrepsvillig fotball, og at vi kjenner igjen laget fra kamp til kamp.
Framtiden kan bli bra, men jeg tror vi må være tålmodige.
Dette prosjektet må få tid.
Kanskje lykkes det allerede fra dag 1, men jeg tror vi må vente minimum ett år før vi tar ut mye av potensialet som ligger der.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 10.01.2022 05:10 Post subject: |
|
|
Kult med nok en hovedtrener som skal spille offensiv og underholdende fotball "fordi det er forventet".
Ikke "fordi det er den fotballen jeg kan og behersker og som ligger mitt hjerte nærmest".
Har ingen tro på dette. Det er godt mulig Rekdal kan klemme ut noen resultater, men at dette skal bli -artig- fotball er vanskelig å tro på. Ingen blir lykkeligere enn meg om alt dette blir motbevist. Men den bevisbyrden ligger på Rekdal akkurat som med Horneland, Emberland, Perry og andre som har hatt en lovende verbal salgspitch før første kamp er spilt.
Noe av det jævligste med RBK er denne tvangstrøya om at det må være artig, og for å kunne bli artig må det hete 4-3-3. Så i stedet for å gi hver trener (bortsett fra svenskene) frihet til å forme sitt lags identitet blir man stilt til veggs med dette litt vage, difuse settet med nedarvede forventninger som vi bare har fått til ordentlig på ett av de siste 20 forsøkene og det var i 2015. Resten av tida har vi enten spilt 4-4-2 eller varianter/forkledninger som 4-2-3-1, 4-4-2 diamant eller en påtatt og ikke-fungerende 4-3-3 nå sist under ÅH.
Vi har så lite erfaring og eierskap til den gamle Rosenborg-fotballen nå at selv ikke de som sitter i styret og skal lete etter trenere vet hva det er lenger. Vet ikke hva de ser etter. Det er fra et fotballfaglig ståsted uforklarlig å ha Rekdal som nummer to hvis Knudsen var nummer én. Det er som å ringe Jorunn Stiansen når Maiden melder avbud dagen før festivalen din. Da viser du ingen forståelse for publikummet ditt. Men om Rekdal åpner med 0-1-2 på de tre første begynner hylekoret i fra den "gjengse" mannen i gata igjen: Vi må tebake te god, gammel Eggen-fotball i 4-3-3 igjæn! Hva er vitsen med å måldefinere noe såpass ullent i en fotballklubb, når selv ikke toppledelsen ser ut til å ha noe klart bilde av hva det betyr eller greier å vise det i handling?
Og nå har vi nok en gang sikret oss en trener som lover offensiv, underholdende fotball uten å ha noen erfaring eller historikk med å drive med denslags. Og som sikkert, når presset kommer (for det gjør det) vil sette opp laget sitt i 4-3-3 med en staur av et oppspillspunkt i midten og to "vinger" som har som jobb å vinne andreball og plukke nedfallsfrukt.
Ja, det er fortsatt 4-3-3, men gøy eller moro? Trolig ikke. Ikke i vår stadig mer difuse 1988-forståelse av "moro". RBK kommer aldri videre som klubb hvis vi ikke kan gi frihet på system og tallkombinasjon. Årsaken til at Hamrén-ball var kjedelig er ikke at han spilte 4-4-2 eller 4-2-3-1, men at han har begge beina plantet i en tradisjon tuftet på lav risiko, omstendelig oppbygning og trygging av ledelser. Det er Rekdal også god på. Men da må han få en fair sjanse til å selge oss det han kan og behersker, og ikke måles opp mot en uklar nostalgisk visjon som så godt som ingen i klubben har noe eierskap eller førstehåndserfaring med lenger, og som ingen av hans forgjengere med et hederlig unntak i Kåre I. har fått til å klaffe.
Jeg er ikke glad for Rekdal, men når han først har fått oppgaven og er sugen på å gjøre det bra synes jeg vi skylder han å få prøve å gjøre det slik som han tror på selv. Ikke fordi Nils Arne eller Løfaldli eller vi på Lerkendal "forventer det" sånn eller slik. Derfor ikke så happy for å høre akkurat den formuleringa siden det låter som et ekko fra mange ganger før når vi har hatt trenere som kommer til Lerkendal og snakker publikum etter munnen med lovnader om andre ting enn de egentlig tror på og har erfaring med.
Venter i spenning! _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 10.01.2022 10:07 Post subject: |
|
|
Hei, folkens.
Jeg har hatt for vane å la tvilen komme tiltalte til gode hva gjelder post-Eggenske RBK-trenere. Denne gangen intet unntak.
Reka fremstår som energisk og ambisiøs, og genuint lysten på oppgaven.
Er derfor relativt trygg på at det blir en sportslig bedring, spesielt resultatmessig, og sannsynligvis ganske raskt også. Og i første omgang tror jeg det er et passende nok parameter å måle dem på. Resultat, mener jeg.
Ikke like overbevist på om det blir gung-ho festfotball, men i mine øyne er det sekundært i første omgang da resultatmessig bedring vil i utgangspunktet i seg selv være mer festlig enn 5.plass... |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 10.01.2022 11:57 Post subject: |
|
|
Rekdal mener altså at Godfot-filosofien er et overskuddsfenomen, som bare lykkes når man har hegemoniet? Kan ikke si at jeg blir spesielt beroliget av en trener som forstår Rosenborgs suksess under Eggen på denne måten. Det som sies mellom linjene her er at Rosenborg ble best fordi vi hadde mest penger og kjøpte de beste spillerne.
Jeg mener Rekdal tar helt feil her. Det var ikke pengene som gav oss Godfoten, det var motsatt.
Fremdeles skeptisk.
edit: Og nei Kjetil, det er ikke slik at terping går på bekostning av improvisasjon. Terping og innøvde mønstre er _forutsetningen_ for improvisasjon. _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 10.01.2022 12:29 Post subject: |
|
|
Forvaltningen av verdiene og suksessen som kom på grunn av godfoten.
Når man vinner mye så ønsker alle å slå laget.
Vi ender opp med å spille en"cupfinale" hver uke, og vil anta det er her mange trenere og managere faller igjennom.
Gjentakende suksess er ekstremt vanskelig. Uansett liga og nivå.
Rbk var best i klassen på forvaltning og fornying.
Klubben fikk tilgang på de beste spillerne etter som årene gikk (bortsett fra enkeltspillere),
Måtte betale overpris men fungerte helt greit med få ordentlige flopper.
Laget måtte prestere på et høyere nivå i ligaen enn kanskje normalt.
Jeg husker det var mye klaging fra Eggen og andre i RBK ledelsen på 90 tallet hvor spillere dro, og spesielt at yngre spillere dro til utlandet. Jeg tror mye av suksessformelen ligger her i fornyelsen i kombinasjon med spillere som ønsket å være i klubben og fungerte som en liten stamme.
Sir Alex i United var ekstremist på akkurat dette med fornyelse. Hvis spillere, selv klubblegender begynte å slappe av og tenderte til lavere kvalitet i treningsarbeidet var det rett ut. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 10.01.2022 12:39 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner fortsatt ikke hva denne 'trua' på prosjektet Rekdal bygger på. At han sier det skal bygges rundt offensiv og underholdende fotball, for første gang i hans karriere? At han har vært mye på TV, og folk føler de kjenner ham litt, og liksom kan lese ham? At han skal være så motivert nå?
Kanskje det er det som er greia. Rosenborg ansetter jo alltid 'det motsatte av' noe som ikke har fungert nettopp. Nå la man først 100% av eggene i kurven for den åpenbare kandidaten, men deretter tror jeg den der reaktive ryggmargsrefleksen slo inn, og så kjører man med selveste norgesmesteren i planløs fotball - ja, kanskje den eneste som har vunnet den norske serien med en totalt tilfeldig angrepsfotball - fordi han fremstår veldig mye mer motivert for oppgaven enn en synlig umotivert Åge Hareide. Samme fotballen - defensivt innstilt romsdalsbygdeball pakket inn i snakk om offensiv fotball - men der Hareide var en stor, slapp og doven fisk på randen til å svømme inn i fiskemottaket selv er jo Rekdal en liten, skral fisk, men en fisk som svømmer som en gærning i fryd over å slippe til i den store dammen. Det er kanskje ikke noen fisk som egentlig hører hjemme i dammen, men det virker jo litt freshere med den der lille ueren som plasker rundt omkring i overflaten med bulende øyne og saltabstinenser enn den gamle malla som bare ligger i mudderet og venter på å sjøldø.
Men noen ørret er det jo ikke vi har fått. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 10.01.2022 13:15 Post subject: |
|
|
Ja vi får ikke Knutsen, eller en annen trener som terper offensive samhandlingsmønstre så vi ser ut som Barca. Men, vi får en veldig motivert vinnertype som er pragmatisk. Som Åge var. Bare at denne gangen, så er det ikke etter at føtter holder på å falle av og tanken på pensjonsalder tar mer plass i hodet enn neste Rbk-kamp.
Jeg er også usikker på hvordan dette går. Samtidig er jeg også litt som enkelte andre, at livet er lettere å takle om en i det minste forsøker å være litt optimistisk. Selv om man igjen føler at trenertype er feil ifht. klubbens "egentlige" filosofi ang. spillestil. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 10.01.2022 13:22 Post subject: |
|
|
At det blir resultatmessig fremgang føler jeg meg ganske sikker på. Det skal ikke så mye mer til enn å få litt orden på det defensive før vi er reelt med. Vi ga bort latterlig mange enkle mål i 2021, og største delen av den resultatmessige fadesen lå i at vi slapp inn alt for mange mål..
Bare det at Rekdal er topp motivert for jobben, i motsetning til Hareide som etterhvert viste seg å være klar for pensjonisttilværelsen, vil sannsynligvis heve nivået på treningene og gi seg utslag i kamp.
Hvordan vi vil se ut spillemessig (offensivt) er derimot langt mer usikkert. At dette ender med feiende flott angrepsfotball har jeg dog særdeles vanskelig for å se, all den tid Rekdal aldri har praktisert den type fotball tidligere i karrieren. Jeg kan ta feil selvsagt, men at en trener, som har vært taktisk og kynisk til fingerspissene gjennom hele trenerkarrieren, plutselig skulle vise seg å være en voldsom kapasitet på offensiv fotball virker ikke spesielt sannsynlig i min verden. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.01.2022 13:35 Post subject: |
|
|
Ja 5.plass og 1.6 poeng i snitt skal Rosenborg slå uten trener, forferdelig sesong.
Men jeg er spent på om vi tar mer enn 54 poeng under Rekdal, 1.8 poeng i snitt er vel hans beste i karrieren(?).
Absolutt ingenting tilsier dog at vi skal ta mer enn 2.1 - 2.7 poeng i snitt med Rekdal, som har vært kravet for å ta gull de siste 4 årene.
Edit: 1.8 er vel hans beste gjennom hele karrieren før sist sesong i OBOS. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 10.01.2022 13:38 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Jeg skjønner fortsatt ikke hva denne 'trua' på prosjektet Rekdal bygger på. At han sier det skal bygges rundt offensiv og underholdende fotball, for første gang i hans karriere? At han har vært mye på TV, og folk føler de kjenner ham litt, og liksom kan lese ham? At han skal være så motivert nå? |
1. Vi kom på 5. plass og folk tenker at det nok ikke kan bli så mye verre.
2. Folk vurderer Rekdal annerledes enn deg. Dette er jo litt stråmenn fra din side. Men at folk har mer trua på en åpenbart motivert trener enn en som gir beng i RBK er jo naturlig.
3. Det er flere faktorer som avgjør om vi lykkes enn bare treneren, mange ser at vi har gode spillere og tenker at totalpakka er nok til å lykkes i eliteserien 2022. Kanskje kan også en mann som Stensaas inn bety mye.
Last edited by Hedning on 10.01.2022 13:38; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 10.01.2022 13:38 Post subject: |
|
|
| Jeg liker at vi har kommet dit at det å ha en trener som faktisk er motivert for jobben er nok til å ha trua. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 10.01.2022 13:39 Post subject: |
|
|
| Igjen, stråmenn. Hvem har sagt at det er nok i seg selv? At det er positivt, ja. Du er velkommen til å være uenig i det. Men ikke lat som jeg har sagt noe annet enn det jeg har sagt. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 10.01.2022 13:41 Post subject: |
|
|
| Men nå er dette et forum og ikke en 1-1 samtale dere i mellom. Har lest både på twitter og her inne mange som løfter veldig frem det at vi får en motivert trener og at vi nok lykkes. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 10.01.2022 13:43 Post subject: |
|
|
| Det er vel naturlig å tenke at det var et svar til meg. Men greit, finn denne personen på forumet eller twitter eller hva det er som mener at det er grunn nok alene til å være positiv så skal jeg gi deg den. |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 10.01.2022 13:44 Post subject: |
|
|
Personlig tror jeg ikke det kommer til å bli en katastrofesesong, rent poengmessig. Det er begrenset hvor dårlig det kan gå når du kobler en klubb med gode ressurser, som Rosenborg, og en pragmatisk/kynisk trener, som Rekdal. Tipper topp 3, med sølv eller bronse som mest sannsynlig. Utsiktene til poengfangst er ikke grunnen til at jeg misliker at vi ansatte Rekdal.
Jeg misliker ansettelsen fordi den betyr at vi kan legge bort begrepet "rosenborgfotball". Vi har i mange år, gjennom våre treneransettelser, vist at rosenborgfotball nå er defensivt organisert kraftfotball med fokus på løping, høyt press og gjenvinning. Og med ansettelsen av Rekdal bør vi slutte å late som noe annet.
Noen fans sier at vi må ha trua og støtte klubben. Jeg tenker at den dagen klubben viser at den har trua på seg selv (og sitt tankegods og sin identitet) skal jeg også ha trua. _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.01.2022 13:45 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Men nå er dette et forum og ikke en 1-1 samtale dere i mellom. Har lest både på twitter og her inne mange som løfter veldig frem det at vi får en motivert trener og at vi nok lykkes. |
Men som Hedning sier så er det vel ingen som mener at det alene er nok. Blir litt merkelig å gjøre narr av noe ingen mener.
Er enig med alle de som synes det er forfriskende med en trener som virkelig har lyst, etter at både Horneland og Hareide nærmest motvillig har tatt jobben. Det er ikke nok til at jeg er på Team Rekdal, men det bidrar iallefall til at jeg gleder meg bittelitt til ny sesong. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 10.01.2022 13:49 Post subject: |
|
|
Og jeg er også enig i at det er forfriskende og motiverende å både høre på- og ha en motivert trener.
Men det er forbanna trist at vi tydeligvis er i en situasjon hvor det gleder oss og får oss hypet. Vi er Norges flaggskip og den mest spennende jobben i Norge, av de mest spennende i Skandinavia. Motivasjon skal være selvsagt.
Jeg bryter ikke ut i jubel av at det er Internet på kontoret og jeg klapper ikke når flyet lander - det er innbakt i minimumsforventningene mine hehe |
|
| Back to top |
|
 |
|