View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
BalleK Veteran

|
Posted: 03.01.2022 17:55 Post subject: |
|
|
Koteng har gjort en stor jobb for klubben - og det skal han ha takk for. Så har det vært noen feilskjær underveis som vi gjerne skulle vært foruten, men er du styreleder i 10 år så skal det godt gjøres å ikke gå på noen blemmer.
Men nå tror jeg det er på tide å slippe til nye koster. Det er sjelden bra at samme person sitter i en ledende posisjon for lenge. Vi trenger noen nye øyne som kan se på hvor klubben skal gå herfra. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 03.01.2022 17:57 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Jeg ser den JB, men du glemte å skrive noe om de særdeles mange utenfor rbkweb-forum-bobla som også er imot rekdal, selv om det nok finnes folk i begge leire i større grad der. Jeg ble ringt opp av min gamle mor, som overhodet ikke henger her på forumet, hun ringte fordi hun ønsket å skjelle ut rekdal og styret til noen utvalgte heldige. Snakk om å treffe folkesjela. |
Eplet faller ikke langt fra stammen sies det. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 03.01.2022 17:59 Post subject: |
|
|
JB:
Mitt inntrykk er også, at et ganske stort flertall blant de jeg kjenner som holder med RBK er meget fornøyd med valget av Rekdal.
Men ingen av de jeg kjenner som følger klubben tett, og er opptatt av spillestil og underholdning liker det.
Så Koteng har nok rett. Blant folk flest, så er Rekdal helten fra Brasilkampen, som har vunnet serien, cupen og vært trener utenlands. Derfor er han et flott valg. |
|
Back to top |
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 03.01.2022 18:24 Post subject: |
|
|
Ti år med Koteng. Det begynte altså med sparking av Jönsson (som var greit nok) og ansettelse av allerede prøva og feila Per Joar Hansen. Det gikk jo som det måtte gå. Deretter fulgte fire fine år med Kåre Ingebrigtsen, mens de siste fire årene igjen har vært en lærebok i hvordan man ikke driver en klubb. Det er sikkert ikke bare Kotengs skyld at flere titalls millioner har gått ut av klubben pga dårlige valg og kontrakter ifbm. treneransettelesene/avskjedigelsene, men nå er det nå en gang sånn at han er lederen og må stå til ansvar for disse sakene.
Han har fremstått som direkte usmakelig i både håndteringen av klubblegendene Ingebrigtsen og Hoftun, så vel som Haugesund og Horneland og vært tilsynelatende blind for kritikk. Mye vingling og elendig lederskap. Åtte trenere på ti år. Ble ikke innstilt som ny leder av valgkomitteen i fjor, men tvang seg gjennom likevel. Overprøver sportslig ledelse i ansettelse av ny trener, som fører til at Milojevic får sparken i Hammarby. Så får han most inn sitt 'ettermæle' før han tar hatten sin og går: en RBK-hatende Rekdal i god 4-4-2-ånd. Jo takk skal du ha, Koteng. You found Rome a city of marble and left it a city of bricks. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.01.2022 18:47 Post subject: |
|
|
– Hvordan vil du huske de ti årene med Koteng, Viken?
– Det blir litt vanskelig å ta på halvspretten, men han har gjort veldig mye bra. Han har ryddet i en økonomi som var håpløs og ute å kjøre. Han har lagt ganske tighte rammer og struktur. Mye han har gjort, har vært superbra og viktig for klubben. Men så er det noe med når du pådrar deg en del gule og røde kort i løpet av perioden, så er det noe med at nok er nok til slutt. Vi støtter han i at nok er nok nå.
Les mer: Koteng tar ikke gjenvalg: – Hvis mitt valg kan samle klubben, er jeg fornøyd
Adresseavisens kommentator Birger Løfaldli mener løsningen er fornuftig.
– Jeg tror dette er et smart valg, slik situasjonen er blitt i Rosenborg. Ivar Koteng var helt riktig mann da han kom inn som styreleder for ti år siden. Han bidro, med kontroversielle og drastiske grep, til å løfte RBK til igjen å bli norsk fotballs flaggskip. Dessverre klarte ikke klubben å ta suksessen videre da Kåre Ingebrigtsen måtte gå i 2018. De siste årene har vært preget av kraftig turbulens og sportslig nedtur, sier han.
Les mer: Koteng ferdig i RBK: Tar ikke gjenvalg
Vi kan nok i alle være enige om at han ikke lyktes med målet i tiltredelsestalen for ti år siden: Vil være anonym RBK-leder.
Dessuten kan ingen ta fram ham en rekord som blir veldig vanskelig å slå, nemlig lengstsittende styreleder med god margin.
Jeg har ellers i løpet av dagen flyttet mange innlegg om etterfølger hit: Årsmøte 2022 |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 03.01.2022 19:23 Post subject: |
|
|
håper dette ikke fører til at årsmøtet blir tillit videre og lykke til for resten. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.01.2022 20:19 Post subject: |
|
|
BalleK wrote: | Koteng har gjort en stor jobb for klubben - og det skal han ha takk for. Så har det vært noen feilskjær underveis som vi gjerne skulle vært foruten, men er du styreleder i 10 år så skal det godt gjøres å ikke gå på noen blemmer.
|
Jobben han gjorde i starten var vital. Han hadde selvsagt griseflaks med Ingebrigtsen, men alt i alt pekte de fleste piler opp i den perioden. Jeg trør ikke tenke på hvor vi hadde vært om de som ble fjernet hadde fått fortsette.
Det er imidlertid to hovedfaktorer jeg ikke kan tilgi som gjør at jeg ønsker Koteng ut. Det ene er at han under medlemsmøte svarte nei på om styret hadde tenkt å fremme forslag om Qatar-boikott, slik årsmøtet hadde vedtatt. Dét er et voldsomt svik mot hele strukturen i klubben.
Det andre er ansettelse av trenere. Her er han selvsagt ikke alene, men i og med at det som regel blir enstemmig og han er leder for sjiten, et han ikke fritatt fra noe. Prosessen med ansettelsen av Horneland var en farse hvor man puttet alle egg i en kurv. Man hadde ingen plan b, så da måtte man i stedet overtale en underkvalifisert og motvillig assistent til å ta jobben da Hjulmand sa nei. Eller ikke ja.
Skru frem kun få år, så sitter vi med et styre med mange av de samme beslutningstakerne - Koteng inkludert - som tilsynelatende går på omtrent identisk smell som forrige gang man ikke landet storfisken. Det er ingen ting som tyder på noen liste med kandidater all den tid "andrevalget" ble skrotet av styret, og vi endte opp med nok en underkvalifisert trener i forhold til flere kriterier, og denne gangen var ikke en gang navnet nevnt før han plutselig omtrent var klar.
Styret har, ved flere anledninger, levert elendige prosesser rundt ansettelser. Flere av disse har skjedd under Kotengs ledelse - og i følge uttalelser samtykke.
Takk for det viktige i starten, men nå er det nok. Hverken Horneland eller Rekdal står for Eggen-lignende fotball uansett hvor mye det gjentas. Klart for nye kluter i mange seter på styrerommet. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 03.01.2022 22:22 Post subject: |
|
|
En veldig, veldig bra avgjørelse av Koteng. Det å stille til gjennvalg er etter mitt syn det aller beste han noensinne har gjort for oss. Tusen takk Koteng og lykke til videre. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.01.2022 22:53 Post subject: |
|
|
- Ivar har vært en god sjef for meg. Ivar er tydelig, og det liker jeg, sier Dyrhaug, og fortsetter:
- Du trenger ikke lure på hva han mener, og han sier det samme til deg som han sier til alle andre. Det er det faktisk ikke alle som gjør. Det setter jeg stor pris på. Han er en tydelig, ærlig og omsorgsfull leder, sier hun.
Les mer: Har jobbet sammen i ti år: Slik beskriver hun Koteng som sjef |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 04.01.2022 07:40 Post subject: |
|
|
Bart1 wrote: | En veldig, veldig bra avgjørelse av Koteng. Det å stille til gjennvalg er etter mitt syn det aller beste han noensinne har gjort for oss. Tusen takk Koteng og lykke til videre. |
Glemte du et "ikke" der? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Org45 Junior
|
Posted: 04.01.2022 09:24 Post subject: |
|
|
BalleK wrote: | Koteng har gjort en stor jobb for klubben - og det skal han ha takk for. Så har det vært noen feilskjær underveis som vi gjerne skulle vært foruten, men er du styreleder i 10 år så skal det godt gjøres å ikke gå på noen blemmer.
Men nå tror jeg det er på tide å slippe til nye koster. Det er sjelden bra at samme person sitter i en ledende posisjon for lenge. Vi trenger noen nye øyne som kan se på hvor klubben skal gå herfra. |
Hvis Koteng har gjort en stor jobb for RBK gruer jeg meg til den dagen vi virkelig får en udugelig leder.. |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 04.01.2022 10:16 Post subject: |
|
|
Det han har gjort bra har han gjort veldig bra.
Det han har gjort dårlig har han gjort veldig dårlig.
Særlig personalhåndteringen har vært tidvis katastrofal. |
|
Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 04.01.2022 12:15 Post subject: |
|
|
JB wrote: |
Det at brukere av RBK-forumet er negativ til Rekdal, kommer overhodet ikke overraskende Det er liksom opplest og vedtatt på forhånd, at Rekdal, han liker vi ikke !! Greia er at så svart-hvitt og lite nyansert som en del brukere er, ville de vært de vært like negative om vi så vi henta Guardiola.
|
Det er riktig at en minoritet her er permanent negative. Men du må greie å se forskjell på når senador er negativ og når de fleste av oss er det. Du undervurderer motstanden når du oppsummerer den med "Det er liksom opplest og vedtatt på forhånd, at Rekdal, han liker vi ikke !!"
Jeg er revnende likegyldig til hva han har sagt om oss mens han konkurrerte mot oss, og at han er møring. Det er ikke det saklighetsnivået kritikken ligger på.
Jeg synes kritikken har vært godt begrunnet. En ting er at spillestilen hans frontkolliderer med både tradisjonen i klubben og øvrige trenervalg vi snuste på.
Han har vært trener i tjue år, og selv om han har noen lyspunkter er det svært begrenset suksess, har han noen ekspertise er det i å havne på nedre halvdel i tippeligaen. Suksessraten hans tilsvarer det du kan få til på ren flaks. Klubber kan klare seg bedre enn dette helt uten trener.
For min del har jeg tro på intelligens som suksessfaktor i jobber hvor man skal bruke hodet. Og denne fyren er ikke utpreget skarp. Sier ikke at han er blåst, men hvis vi sier at han er gjennomsnitts, vil det fins en million skarpere hjerner bare i Norge. Jeg tror han ville blitt slått i IQ-test av både Kåre Ingebrigtsen og Åge Hareide, og derfra er det et stykke opp til folk som Eggen og Drillo. Med unntak av Zidane er det slik at de aller fleste store navnene i denne bransjen er helt åpenbart intelligente.
I tillegg til at det er et dårlig valg av trener, var ansettelsesprosessen elendig, det ble åpenbart for alle at han ikke var førstevalget, og ikke sportslig leders andrevalg, og det kommer ikke til å gjøre ham noen tjenester heller. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 04.01.2022 13:23 Post subject: |
|
|
Org45 wrote: | Hvis Koteng har gjort en stor jobb for RBK gruer jeg meg til den dagen vi virkelig får en udugelig leder.. |
Bare ta det med ro. Det blir sikkert en Terje Svendsen-type neste gang. En som ikke kommer med kontroversielle uttalelser i media men som er en enda dårligere styreleder enn Koteng. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Org45 Junior
|
Posted: 05.01.2022 15:31 Post subject: |
|
|
Her var du svært presis. Der kom denne kandidaten. Tore Strømøy.
Du imponerte meg! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.01.2022 12:23 Post subject: |
|
|
Ulseth:
Jeg er helt sikker på at Ivar Koteng har hatt bare gode intensjoner med å være styreleder i RBK, og han har ikke primært søkt vervet for å utøve makt. Han er født inn i og vokst opp i fotballen, blant annet som spiller, alt-mulig-mann og styreleder i Kvik. Ivar Kotengs engasjement for Rosenborg, trøndersk og norsk fotball er dypt og ekte.
Så har det naturligvis gått litt fort i svingene ved noen anledninger. Han dyrker ikke nødvendigvis de lange prosessene. Han er en såkalt handlingens mann, og det er jo ofte ansett som en styrke. Det har det ikke nødvendigvis vært for eksempel i forbindelse med oppsigelsene av både den ene og den andre, og kanskje heller ikke ved ansettelsene.
På den annen side: Hvem kan bli populær som styreleder i Rosenborg, en klubb som skal spille fotball på en ganske bestemt måte (og det burde ingen kødde med!), og være best i Norge og god i Europa, og der suksessen sitter i veggene, hvis de ikke henger i hornene? Ingen kan bli det, for det er andre som får æren, når det er snakk om det – og lederen som får skylda.
Les mer: FÃ¥tt mer kjeft enn fortjent |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.01.2022 20:41 Post subject: |
|
|
Tro om det er Koteng som har mistet et lass med arkivskap fulle av hengemapper og ringpermer med dokumentasjon av gode prosesser, samt en gipsfigur i fullskala av hvordan den nye treneren skulle se ut?
Typisk at en eventuell prosess, med flytting av slik dokumentasjon til Lerkendal, sporet av i første sving med Koteng bak rattet.
 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.01.2022 23:05 Post subject: |
|
|
Eller har de flyttet styremøtene dit?
Jeg er i utgangspunktet ikke veldig positiv til at det offentlige skal blande seg inn i private foretak, men akkurat her kan jeg gjøre et unntak. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.02.2022 21:07 Post subject: |
|
|
Han har heller ikke vurdert å flytte til Sveits.
– Hvis livet var bare penger hadde man sikkert flyttet, men livet består av veldig mye annet, sier han og peker på barn, barnebarn, venner og selve den norske kulturen.
– Vi har et fantastisk land, som kan bli bedre hver dag, og det må vi prøve å få til, sier han.
Les mer: Ivar Koteng: – Hvis livet var bare penger, hadde man sikkert flyttet
Fra Kapital:
- Hvorfor startet du med eiendom?
- Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg startet som entreprenør, men fant etter hvert ut at bygging for andre innebar mye slit og liten gevinst. Så da kjøpte jeg min første eiendom. På den tiden var eiendom en prematur bransje. Når nær sagt alle kunne få lån, ble det også muligheter for mange.
- Hva er din beste eiendomsinvestering noensinne?
- Vi har kjøpt flere industrieiendommer som vi har konvertert. For eksempel gamle fabrikker som har blitt boliger eller kontorer. Det er den sikreste måten å investere på. Det har gitt eventyrlig avkastning. Det er vanskelig å plukke bare én, men på den aller beste investeringen tjente vi 100 millioner kroner. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 10.05.2022 09:41 Post subject: |
|
|
I en kåring av tidenes verste styreleder (og styre?) så kan det vel ikke være noen tvil om at Koteng tar den prisen? Den eneste suksessen han hadde i sin periode var basert på at han hentet inn det han tenkte skulle være en kriseløsning i KI, ren flaks med andre ord. Så tok han kaka ved å faktisk sparke KI etter alle årene med suksess, og klubben har ramlet sammen deretter.
Jeg har i hvert fall ikke hørt eller erfart større fiasko som styreleder. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.05.2022 10:26 Post subject: |
|
|
Reddet sannsynligvis klubben fra konkurs, tok flere tøffe valg som klubben trengte, bidratt i å løfte en ressurs som Tove, skaffe sportslig suksess igjen, og det var helt riktig å sparke Kåre på tidspunktet vi gjorde.
Men det har kun gått en vei i mange år nå, krise etter krise, sportslig nedbygging, hestehandler og kompisvalg. Jeg lener meg mot enig, sitter igjen med et forferdelig ettermæle dessverre. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 10.05.2022 11:17 Post subject: |
|
|
Ansvarlig for at RBK ikke lenger er en toppklubb i norsk Eliteserie. Det er det jeg kommer til å huske han for. |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 10.05.2022 12:03 Post subject: |
|
|
Etterlater vel klubben i ca samme forfatning som da han kom. Sportslig nedtur, trener som få ha trua på, stygge tall i regnskapet. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 10.05.2022 18:56 Post subject: |
|
|
Terje Svendsen var grusomt verre.
Koteng sin bane ble vel en miks av maktsykhet og det å stole blindt på Bratseth&medløpere på sportslige vurderinger. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 11.05.2022 09:59 Post subject: |
|
|
Jeg henger meg nå oppi uttalelser som disse Koteng kom med i 2019:
"– Vi tenker langsiktig, og vi ønsker å få det beste ut av Rosenborg. Dette kan ta to til tre år, og den tålmodigheten må vi ha. Selv om vi kunne ha tenkt oss å vinne noen flere fotballkamper akkurat nå, sier Ivar Koteng."
"Internt har det ikke vært noe spesielt, for vi kan ikke basere en langsiktig strategi på om et skudd går inn eller ut, sier Koteng."
"I den sammenheng tenker vi langsiktig og har tatt noen valg som en følge av det. Når enkelte blir veldig engasjerte, kan de gjerne tenke over det."
Sammenholdt med hva Gotaas sa før valget;
"– Jeg trodde kanskje det var mye mer strategiske planer om rammeverket og handlingsplanen, som administrasjonen skal etterleve. Det var ikke tydelig for meg. Man kan ikke synse i toppidretten, vi må vite at vi jobber med de viktige tingene, fortsetter hun."
Jeg liker ikke denne mismatchen mellom Kotengs prat om langsiktige planer, og Gotaas som ikke kan finne noe som ligner dette.
Hadde Koteng gitt seg i 2020 hadde jeg nok tenkt bedre om han. Evt om han hadde brukt de siste to årene på å berede grunnen for arvtakeren. Men det virker som han bare har cruiset på autopilot og styrt på magefølelse. |
|
Back to top |
|
 |
|