English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 74, 75, 76  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Huber
Veteran

PostPosted: 24.11.2021 13:17    Post subject: Reply with quote

Det er vel relativt åpenbart at klubben traff godt når de ansatte gjengen fra Nederland, og det er vel heller ikke kommet noe klart signal fra klubben om hvorfor de gikk bort fra den løsningen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 24.11.2021 14:12    Post subject: Reply with quote

Jeg sitter med følelsen av at Coolen&co var passe ubehagelige å ha med å gjøre for koseklubben på Brakka, flinke folk setter gjerne lista slik at en må strekke seg etter den, og det er sannsynligvis en inngrodd kultur for at en heller vil ha joviale Roar og Janne som er joviale og "snille" enn Nils Arne og Rini som setter krav om å stadig søke utvikling og stadig finne nye detaljer med forbedringspotensiale.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.11.2021 14:35    Post subject: Reply with quote

Enig.

Min spekulasjon, men jeg er overbevist om at dette handlet om ubehagelige krav overfor andre i klubben. Slike ting følger gjerne med ambisjoner, og det har vi ikke annet enn på papiret i klubben. Fremgang skal ikke være ubehagelig på noen måte, må vite. Vi skal lage omelett uten å knuse egg.

Det er neppe tilfeldig at man ansatte en som hadde fryktelig lite å vise til, men sitter stille i båten med en gang etterpå; man ville i kjent stil ha omtrent det motsatte av det forrige.
Macha
Veteran

PostPosted: 24.11.2021 14:55    Post subject: Reply with quote

Ettersom snakket om nederlenderne bare fortsetter finner jeg det betimelig å kommentere at etter det jeg er blitt fortalt dreide det seg om helt andre ting enn sportslige krav, uenighet om veivalg og slikt. Nederlenderne var rett og slett altfor kravstore i kontraktsforhandling (lønn).

Så kan man alltids diskutere hvorvidt ikke RBK likevel ville vært økonomisk tjent med å la de fortsette, men det blir en ganske annen og hypotetisk diskusjon.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.11.2021 14:56    Post subject: Reply with quote

Da er jo et relevant oppfølgingsspørsmål "Hvor kravstort er alt for kravstort"? Altså: hvordan prissetter vi disse rollene? Og hvordan forklarer det at vi plutselig skulle hente alt personell fra innafor bomringen, omtrent?
moomoo
Veteran

PostPosted: 24.11.2021 14:59    Post subject: Reply with quote

Vi er RBK, vi skal ikke budsjettere med lønnsutgifter i millionklassen når det er snakk om Akademiet....

Når de først kom hit så nekter jeg å tro at de kom med femdobbelt lønnskrav.

Skal man ha kvalitet så må man betale for det!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 09:07    Post subject: Reply with quote

Flukten fortsetter.

E: De som forsvinner;
Jesper Iversen
Emanuel Kulego
Ola Arntsen (Hospitert med Ranheim)
Jesper Tromsdal
Sindre Lundh (Hospitert med Ranheim)
Hannes Bergmann Bordal (Hospitert med Ranheim)

Og, skuffende, men på ingen måte overraskende;
Quote:
– Det startet ganske bra i Rosenborg, men jeg har egentlig bare ventet på at kontrakten skal gå ut. Jeg har ikke blitt kalt inn til noe møte av verken Roar (Vikvang) eller Mikael Dorsin. Jeg har egentlig bare vært usikker fram til nå. Det er litt deilig å være ferdig i Rosenborg, sier han (Kulego).
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 09:31    Post subject: Reply with quote

Det sitatet fra Kulego er jo veldig negativt i forhold til akademi og sportslig ledelse, samtidig er det vel to sider av den saken også. Virker ikke som om Kulego selv har lagt sjela si i å bli bedre heller.
Har ikke sett noe som helst av akademispillere så vet ikke om dette er ett tap for klubben eller ikke
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2021 09:34    Post subject: Reply with quote

Joda, det er alltid to sider. Dog er det rimelig skummelt når dette er en tydelig trend og ikke unntakene som kan "bortforklares". Det fremstår mer og mer som om unge trønderske talenter velger bort Rosenborg, og det er i høyeste grad bekymringsverdig.
Henri
Legende

PostPosted: 25.11.2021 09:36    Post subject: Reply with quote

Hvorfor snakker ikke Vikvang med Kulego? Er ikke det en del av jobben? Fortelle han hvorfor de ikke vil ha han med videre, gi anbefalinger om hva han bør gjøre nå for å utvikle seg videre. Er det ikke denne "familiefølelsen"/"utvikle hele mennesket" Vikvang er så opptatt av å etablere?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 09:41    Post subject: Reply with quote

Dagens "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" fra Hareide i sak om Håkon Røsten;
Quote:
Åge Hareide sier Rosenborg bør gi noen av de største talentene sjansen tidlig og se litt til hvordan det gjøres i for eksempel Ajax.

– Jeg tror vi bør lære dem opp så tidlig som mulig og lukke litt øynene for at de ikke er erfarne nok. Hvis de lykkes med det i Nederland, så bør det kunne lykkes her. Da kreves også en tålmodighet med laget noen ganger, sier Hareide.
Back to top
ODN
Rutinert

PostPosted: 25.11.2021 10:13    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Flukten fortsetter.

Spillerflukt, eller at disse spillerne rett og slett ikke holder nivået til å ha en fremtid hos oss? Nokså ironisk at Kulego er ute og bjeffer så høyt, da han har omtrent like bra treffsikkerhet som Søder i Saint-Étienne.
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 10:21    Post subject: Reply with quote

Vi gjør nok ikke alt rett i RBK, alle vet det.
Men syns det er merkelig hvor mange som nå skal ut å kritisere RBK og talentarbeidet. Det er liksom aldri greit at vi faktisk ikke ser på de som gode nok, eller at vi ikke kan love fast plass på A-laget osv. Det er faktisk helt greit at noen talenter ikke fungerer i RBK men som da utvikler seg i andre klubber. At nå Kulego er ute å melder blir bare for dumt. Det utrolig mange talenter mangler er selvinnsikt. Er liksom aldri en sjanse at de faktisk ikke er gode nok.

Utrolig irriterende.
nastynick
Rutinert

PostPosted: 25.11.2021 11:42    Post subject: Reply with quote

Det er naturligvis mange sider av denne saken som ensidig kritikk ikke bidrar til å belyse godt nok. Men kanskje summen av de ulike stemnene etterhvert begynner å tegne et visst bilde. Selv om Kulego sine uttalelser ikke skal brukes til å endre hele opplegget, så sier både resultatene, rekrutteringsvanskene og alle andre utfordringer mye om situasjonen Salmar-akademiet befinner seg i. Kritikken er berettiget, og forklaringene på utfordringene er bekymringsfulle. I de intervjuer jeg har hørt med Vikvang og Co så brukes forklaringsmodeller som alltid lander på at de ikke har påvirkning på de problemer de har (skader, Covid, tilfeldigheter). Løsningen er å trene mer. Hva med teknisk og taktisk skolering, rolletrening, mesterlære osv? Løsningen er alltid mengde som om vi driver med langrenn.

Håper klubben tar kritikken på alvor, det er ikke bare tøv kritikerne, foreldre og utøverne kommer med.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2021 12:11    Post subject: Reply with quote

Dette sammenfaller da også med at vi har gått fra et gnistrende andrelag med god, attraktiv og effektiv fotball til et som har sluppet inn nesten 100 mål på en sesong på tre år.

Joda, det er selvsagt mange "priviligerte" talenter der ute som mener at verden skylder dem noe, men det er ikke rart om det blir konsekvenser av den sesongen man har hatt på utviklingstrinnene. Uavhengig av hvor gode talentene er, er det ganske betenkelig at mange ønsker seg en annen utviklingsarena.
Vegard2711
Legende

PostPosted: 25.11.2021 12:17    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Flukten fortsetter.

E: De som forsvinner;
Jesper Iversen
Emanuel Kulego
Ola Arntsen (Hospitert med Ranheim)
Jesper Tromsdal
Sindre Lundh (Hospitert med Ranheim)
Hannes Bergmann Bordal (Hospitert med Ranheim)

Og, skuffende, men på ingen måte overraskende;
Quote:
– Det startet ganske bra i Rosenborg, men jeg har egentlig bare ventet på at kontrakten skal gå ut. Jeg har ikke blitt kalt inn til noe møte av verken Roar (Vikvang) eller Mikael Dorsin. Jeg har egentlig bare vært usikker fram til nå. Det er litt deilig å være ferdig i Rosenborg, sier han (Kulego).

Alle disse her er 02 modeller. Som vil si at dette var siste året som juniorer. Dermed ingen overraskelse at de nå drar videre ettersom de ikke er nær A-laget. Slik har det alltid vært med unntak av i fjor hvor man jo ga kontrakt 1 år til til flere spillere så man hadde de i 2 div i fjor.

Dog burde vel klubben være flinkere i dialog med spillere virker det som.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 12:49    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Dagens "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" fra Hareide i sak om Håkon Røsten;
Quote:
Åge Hareide sier Rosenborg bør gi noen av de største talentene sjansen tidlig og se litt til hvordan det gjøres i for eksempel Ajax.

– Jeg tror vi bør lære dem opp så tidlig som mulig og lukke litt øynene for at de ikke er erfarne nok. Hvis de lykkes med det i Nederland, så bør det kunne lykkes her. Da kreves også en tålmodighet med laget noen ganger, sier Hareide.

Det er podcast-Ã…ge, ikke trener-Ã…ge som snakker her.
Back to top
Buss
Senior

PostPosted: 25.11.2021 15:09    Post subject: Reply with quote

Ikke lenge siden Vikvang uttalte at flere eldre spillere til neste år var noe han behøvde for å "dra" laget. Nå avsluttes det med omtrent alle 02èrne og flere 03ère vurderer også å dra. Det har blitt sendt brev på både 03ère og 04ère, men flere tror jeg kommer til å takke nei. Hva sitter akademiet igjen med til neste sesong da ?

Det blir ikke riktig å skylde på spillerne når du har hentet det som har vært de antatt beste spillerne i hvert årskull, men utviklingen uteblir og resultatene blir dårligere og dårligere. Skoleelever blir ikke flinkere de heller om skolen og lærerne er elendige.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2021 15:41    Post subject: Reply with quote

Alle disse spillerne har jo sånn jeg oppfatter det opplevd to regimeskifter og en gradvis svekking av sportslig styrke nettopp i de to årene der de skulle ta de siste stegene mot å bli fullblods A-lagsspillere, så jeg kan godt forstå det dersom de føler seg litt - ja, om ikke dårlig behandlet, så i alle fall som ofre for en litt laber endringsprosess i kanskje de viktigste utviklingsårene sine.

Kanskje var de aldri gode nok, det kan vel hende, samtidig er det jo disse spillerne vi får når vi rekrutterer de presumptivt største talentene lokalt. Det er jo lite som tyder på at vi har tatt steg overhodet på å bli flinkere til å identifisere eller lande disse lokale stortalentene enn vi allerede var.
ODN
Rutinert

PostPosted: 25.11.2021 16:17    Post subject: Reply with quote

Over til litt øvrige kommentar angående hvordan vi rekrutterer, så hadde det vært interessant å vite mer angående dette. Mener at AZ Alkmaar har en ganske spennende modell, og de har vell i nyere tid vært laget som har rekruttert mest unge spillere til førstelaget - etter Barcelona. Var vell noe om hvilke unge spillere de henter, med veldig fokus på hvor langt utviklede kroppene egentlig var. Ofte unnlot de å hente de som var lengst utviklede med tanke på det fysiske, og som naturligvis derfor ofte er bedre. Skal jo høre til historien at disse spillerne ofte blir hentet først av lag som Ajax, men dette har gjort de veldig bevisst på modellen sin.

Fikk høre om et eksempel angående spillere fra samme kull, der den ene spilleren hadde en fysisk alder langt eldre enn sin opprinnelige alder, og den andre spilleren med en fysisk alder godt under opprinnelig alder. Resultatet ble at den størst fysiske spiller, som var ett gedigent ungt talent - ble solgt til Ajax. Spilleren med dårlig fysikk fra ung alder, ble ethvert et stort talent da kroppen begynte å spille mer på lag. Den dag i dag, så spiller han som ble solgt til Ajax i andredivisjon, imens den andre spilleren er fast inventar på førstelaget til Alkmaar. Uten noe informasjon angående hva vi fokuserer på når det kommer til rekruttering av unge spillere, så minner historien meg om noe som skjedde hos oss for noen år siden. Kulego ble foretrukket ovenfor Melkersen, og resultater ble at sistnevnte dro til B/G og ble satset på. Melkersen har aldri vært spesielt stor i størrelse, og det kan nevnes at han er født på nyttårsaften om jeg ikke husker helt feil.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 16:28    Post subject: Reply with quote

Selv om han ikke har blitt kalt inn i møte betyr jo ikke det at man ikke har snakket sammen underveis.

Roar Vikvang wrote:
– Vi har hatt dialog med de om veien videre, og vi har for så vidt vært åpen for at vi kan ha med noen videre. De kjenner selv at de har godt av å ta steget ut og inn i et seniormiljø. Det er mange hensyn å ta, både spillernes egne vurderinger og hva som er gunstig for deres utvikling. Det ser ut som at alle har andre planer, forteller Roar Vikvang.

Han sier jo at de har hatt dialog om veien videre. Kanskje mener de også at det er først i 2. divisjon behovet for "overårige" ligger, og at i 3. divisjon bør være overkommelig med de beste juniorspillerne samt at man får supplert litt bedre med a-lags spillere enn denne sesongen hvor det er flere faktorer som har gjort det vanskelig. For det var jo planen i utgangspunktet denne sesongen, at a-lagspillere skulle bidra i større grad enn det som har blitt gjort

Planen er nok også at evt. sisteårs juniorer som får ny kontrakt er spillere de mener er kapabel til å ta steget inn mot a-laget ganske kjapt, men ikke har lykkes helt av ulike grunner.

Vikvang skisserer jo 3 muligheter for veien videre når man er ferdig med juniorperioden i Salmar:

Roar Vikvang wrote:
Den ene utgangen, og den vi alle håper på, er at spillere i den alderen er så god at de får en kontrakt videre i Rosenborg, og gjør seg fortjent til en plass i A-stallen. Det er det vi jobber mot.

– Også kan det være at en spiller er der i utviklingen sin at RBK fremdeles tenker at dette er en spiller som kan utvikle seg og bli god nok. Da skriver man gjerne en kontrakt, også lager man en utlånsavtale slik at man kan trene og spille på et høyere nivå.

– Tredje alternativ er at man går videre via andre klubber. Det kan og på et eller annet tidspunkt ende med retur til Lerkendal. Det må tiden vise, men sånn er det. Man kan ikke beholde alle sammen i klubben når de er ferdig med juniortiden. Det er ikke en gangbar løsning.

https://www.nidaros.no/em...113-260040

Jeg mener ikke at alt er fryd og gammen på Salmar, og denne sesongen har vært krise sportslig sett. Men det er flere eksterne faktorer som har spilt inn som har gjort at ting ikke har gått etter planen. Det kan meget godt hende at planen i seg selv ikke var god nok også.
Man ser heller ikke resultatet av et utviklingsarbeid i løpet av en sesong når opplegget gjøres litt om på sammenlignet med tidligere. Talentutvikling tar tid, og det å skulle kaste dette på dør etter en dårlig sesong kan være like risikabelt som å la de forsøke seg en sesong til.

Evalueringsprosessen har jo også blitt kritisert/harselert med har jeg sett, og det er garantert forbedringspotensialet der også. Samtidig så har de jo ikke bare klappet seg på skuldra og sagt "good job, bad luck", de har jo identifisert noen feil som de har kommunisert utad også vil jeg tro/håpe de har vært enda tydeligere internt.

Og ansettelsen av Vikvang var grundigere enn at han sendte en e-post og ble invitert på en kopp kaffe hvor man ble overbevist. Også vil jeg gi akademiet skryt for å etterleve postulatet om åpenhet som klubben har. De stiller opp i podcaster, og Vikvang har jo invitert Falkenkameratene på kaffe og en samtale basert på det de skrev her om dagen. Det vil jo si at klubben faktisk følger med og det kan virke som de er interessert i å lytte til inntrykket folk har og også fortelle sin versjon/oppfatning uten at de går ut å bare offentlig avfeier all kritikk. Jeg håper Falkenkameratene kommer med en liten oppsummering i etterkant av hva som ble sagt og hvordan de opplevde Rosenborg.

Grunnen til at jeg skriver dette som kan virke som et forsvarsinnlegg er bare fordi jeg synes det har vært veldig ensidig slakt (ikke ufortjent) og fikk lyst til å forsøke å nyansere litt. Det er helt sikkert andre som sitter på god informasjon, jeg har egentlig kun min gjennom media og lignende. Så ikke se på dette som at jeg 100% støtter Vikvang, resten av akademiet og ikke minst klubben sitt opplegg. Som sagt, dette er kun et forsøk på å nyansere/balansere litt.

Det jeg derimot 100% forstår er frustrasjonen som mange føler på. Det er få lyspunkt for en rbk-supporter om dagen. A-laget sliter, akademiet leverer til stryk resultatmessig og fremtiden er uviss da man ikke vet hvem som trener laget og hvordan det slår ut.
Back to top
Rbkforalltid
Proff

PostPosted: 25.11.2021 18:28    Post subject: Reply with quote

Greit nok det, men vi kommer ikke unna situasjonen at de har endret på opplegget og gjort åpenbare feil. Da har vi kastet bort et år på ingenting. Da er det naturlig å stille spørsmålet hvorfor fikk nederlenderne sparken når de gjorde en svært god jobb? Ble det stilt ubehagelige krav opp som folk ikke likte? Jeg mistenker det fordi klubben har ikke utviklet seg på flere år. Hverken her eller der, bortsett fra når nederlenderne var her. Da fikk man en god oppsving på juniornivå.

Så virker det for meg veldig rart at man ansetter kun trønderske breddetrenere når målsetningen til klubben er å konkurrere internasjonalt. Ansetter SINTEF kun folk fra Trøndelag? Ønsker ntnu kun professorer fra Trøndelag? Osv. Det må bære en råd tråd mellom målsetning og det man gjør. Lokal forankring har utviklet seg til en favorisering av det trønderske som ikke er bra.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 18:32    Post subject: Reply with quote

Ja takk til innlegg som kommenterer fra «andre siden» av saken, denne saken og ellers Tommel'n opp!
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 25.11.2021 19:56    Post subject: Reply with quote

Leste artikkelen i Falkenkameratene.
Anbefales, men ikke for lettskremte,er den oppfatningen
akademiet har blant talenter i Trøndelag så er situasjonen kritisk !
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 27.11.2021 18:16    Post subject: Reply with quote

Etter årene med Nils Arne Eggen som mentor har trenerkarrieren til Arnstein Røen skutt fart.

– Jeg fikk en unik mulighet til å lære av den aller beste treneren, lederen og pedagogen. Vi møttes nesten daglig fra 2012 t il 2015 og jevnlig ut 2017-sesongen. Han ble en venn – er en venn – og er en fantastisk mann. Selv om vi ikke møtes like ofte lengre, så går jeg fortsatt bare rett inn til Nils når jeg besøker han, forteller Røen til ST.

(...)

– Hva er det viktigste du lærte av Eggen?

- Måten han lærer bort fotball på. Engasjementet hans. Men jeg vil spesielt trekke fram at Nils ser noe bra i alle. Han er en genial fotballtrener, men mennesket Nils, omsorgen han viser og evnen hans til å bygge opp det gode i folk, er det beste.

Les mer: Røens unike mulighet: «Fikk verdens beste utdannelse»

– Han er veldig kunnskapssøkende og som trener må du være nysgjerrig, svarer Eggen på spørsmålet om hva han synes er Røens beste egenskap.

Trenerlegenden fra Fannrem sier Røen har en sterk trenerutdannelse i grunn, men at han mangler erfaring som både spiller og trener på toppnivå.

– Jeg håper han får slippe til på et enda høyere nivå, sier Eggen til ST.

Les mer: – Veldig kunnskapssøkende
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 74, 75, 76  Next
Page 67 of 76

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb