English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 15:00    Post subject: Reply with quote

Greit nok, men til punkt 2: I forumreglene at man skal skrive så forståelig som mulig. Er det da så fordømt vanskelig å skrive hele navn?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
TomH
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 15:08    Post subject: Reply with quote

Haugen,
antakeligvis alle som regelmessig det siste året har vært her inne på forumet, vet godt hvem/hva H+H står for. Litjeggen og Tbone har bidratt med veldig mye interessant stoff (mye i forbindelse med at Høgmo innledet et nært samarbeid med Olympiatoppen).

De fleste forkortelsene sier også seg selv - ihvertfall om man tar hensyn til navnet på Topicen (eller leser noen innlegg bakover).
Jon Irenicus
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 15:10    Post subject: Reply with quote

Enig med Thor Arild.

Og hva faen betyr disse "RBK"-greiene i topictittelen?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
bolgebah
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 15:52    Post subject: Reply with quote

Jeg har heller aldri skjønt poenget med disse forkortelsene. Det fremstår for meg på ingen måte som noen lidelse å måtte slite seg gjennom å skrive hele navn, og så lenge det ikke er snakk om noe som markedsfører seg under forkortelser eller initialer kan man jo like greit være sikker på at alle skjønner hva man snakker om.

Forkortelser synes jeg er en like stor uting som å skrive "Mr. [etternavn]" om noen hver gang man skal kritisere dem. For eksempel "nå er det på tide at mr. bratseth for ut fingeren og innser at han ikke har peiling på spiller kjøp!!!!!!!". Hvem er det som finner opp slike trender?
Back to top
View user's profile Send private message
Gina Krog
Senior

PostPosted: 05.01.2007 18:48    Post subject: Reply with quote

Ta språkdebbatten en annen plass !! Evil

For å gjøre det lettere i fortsettelsen:

H+H = Teamet Jan Helgerud og Jan Hoff, ikke enkeltpersonene. En rekke andre fagpersoner har bidratt i deres arbeider og kan like godt nevnes: Wisløff, McMillan etc.

NTNU = Norges tekniske naturvitenskapelige universitet.

RBK: Rosenborg Ballklubb

Forkortelser er en nødvendighet i mange sammenhenger f.eks når en beveger seg inn på ulike fagmiljøer der lange og kronglete navn lett gjør tekster uleselige.

f.eks:

Rosenborg ballklubbs Siri Marte Hollekim har studert under Prof. Dr.Polit Jan Helgerud, , Norges Naurvitenskapelige Universitet, Exercise Physiology og Jan Hoff ved Det Medisinske Fakultet, Norges Tekniske Naturvitenskaplige Universitet, Inst. for Sirkulasjon og Bildediagnostikk.

vs.

RBKs SMH har studert under H+H.

Hvor siterte du Tørum fra Attach ?
Back to top
EOn
Junior

PostPosted: 05.01.2007 19:31    Post subject: Reply with quote

Latterlig at du sammenligner H+H med RBK og NTNU som forkortelser. Da har du ikke helt skjønt hva kritikken går ut på. H+H er sikkert en etablert forkortelse i sitt smale miljø, mens RBK og NTNU er noe langt flere forbinder med noe og favner langt breiere. SMH er ikke spesielt etablert som forkortelse og svært få hadde tatt den uten å tenke seg godt om eller lese mange sider med innlegg.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 19:58    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det fremstår for meg på ingen måte som noen lidelse å måtte slite seg gjennom å skrive hele navn,

Tror du er inne på noe der, bolgebah. Dette bunner i latskap.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
LOST
Proff

PostPosted: 05.01.2007 21:52    Post subject: Reply with quote

Er det mulig å få diskutert dette i en tråd det hører hjemme? forunderlig hvor engasjert folk blir når det er OT (off topic)

Det beste er kanskje å ikke forkorte første gang man bruker ordet...f.eks

...........Helgerud og Hoff (H+H) ......................... H+H ................. H+H .................... H+H .................... H+H .............osv
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 22:20    Post subject: Reply with quote

Har man interesse av tråden leser man seg litt tilbake. H+H er en brukt kombinasjon som de fleste forstår. Er du ny anbefaler jeg uansett at du leser gjennom tråder for å lære litt.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 05.01.2007 22:59    Post subject: Reply with quote

Ville bare påpeke at forkortelser ikke er vanlig i dette forumet, og at forumreglene slår fast at man skal holde seg til normal forståelig norsk.

Vanlige forkortelser som RBK og NTNU blir noe helt annet.

(Går det an å flytte denne diskusjonen en plass den hører hjemme?)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
attach
Forumsjef

PostPosted: 06.01.2007 02:35    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke vært den store brukeren av forkortelser selv, men jeg ser nyttigheten av dem, derfor har jeg også gradvis adoptert flere av dem. Dessuten er det ikke akkurat noen hemmelighet hva disse forkortelsene står for; det kommer frem av innholdet i tråden og konteksten. Hvis man sliter med å skjønne/finne ut hva det står for, så kan man jo bare spørre, da, men les tråden, sier jeg. Disse innleggene er ikke enkeltstående, men faller inn i en kontekst som man bør sette seg inn i hvis man vil bidra i/ha nytte av debatten.

"Vanlige forkortelser som RBK og NTNU blir noe helt annet."

Hvordan blir forkortelser vanlig, tror du..?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 06.01.2007 12:45    Post subject: Reply with quote

I fjor kjørte Tom Nordlie flere lange, doble økter med Start-spillerne. Flere sammenliknet treningsmengdene med det Marit Bjørgen og Olaf Tufte legger ned, og Start var det laget i eliteserien som trente desidert mest. Slik blir det ikke når Bjørnebye for alvor starter sesongoppkjøringen på mandag.

- All fysiologisk forskning viser at to lange økter om dagen er umoderne, sier Bjørnebye.

Les mer: Kaller Nordlies treningsmetoder umoderne
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Gina Krog
Senior

PostPosted: 06.01.2007 13:24    Post subject: Reply with quote

Merkelig at Bjørnebye uttaler at ALL fysiologisk forskning viser at to treningsøkter om dagen er umoderne.

For det første så sier vel knapt noen forskning noe om hva som er moderne/umoderne, og for det andre så anbefales to økter om dagen av f.eks H+H. En med fokus på styrke og en med fokus på utholdenhet.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 06.01.2007 22:57    Post subject: Reply with quote

Gina, det kan vel en vesentlig forskjell mellom
2 økter per dag, og
2 lange økter per dag.

Bjørnebye sa 2 lange økter... du sier Bjørnebye sa 2 økter...

Vet ikke hvordan Bjørnebye tenker, vet heller ikke nok om Nordlies treningsfilosofi. Men det kan vel tenkes at det Bjørnebye prøver å få frem er han vil fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Isåfall er han jo ikke konflikt med H+H (ang. kvalitet/kvantitet).

En ting jeg er enig med Bjørnebye er at treningsopplegget bør til passes innviduelt. Personlig ville jeg ikke ha trent f.eks MD, RS, DB og PCS på samme måten. Men jeg vet ikke hva Nordlie tenker på om dette.

Mener også å se at en del av uenigheten mellom treningsmiljøer i Norge ikke er så stor som man kan få inntrykk av. Tenker da spesielt på Olypiatoppen vs H+H miljøer. Når jeg først leste om det i media virket det som om det var to helt forskjellige treningsfilosofier, men etter å ha satt meg mer inn i hva de begge mener, virker det på meg om det ikke er så stor forskjell mellom de to som man kan få inntykk av. At det heller er nøyanser enn to helt forskellige filosofier. Virker på meg som om at:

1. Media blåser det opp.
2. Partene bruker unødvendige overdrivelser for å få frem poengene sine.
3. De to partene setter seg ikke skikkelig inn i hva den andre parten egentlig mener.

1,2 og 3 ser ut til å forsterke hverandre og at dette splitter partene mer enn nødvendig. Dette gjelder også kanskje i Bjørnebye /Nordlie -saken (??)

Jeg spørr meg..
1 Blåser media opp saken?
2 bruker Bjørnebye overdrivelser? (all forskning viser...moderene/umoderne..osv.) ?
3 Har Bjørnebye satt seg skikkelig inn i Nordlies treningsfilosofi?

Blir uansett intresangt å se hva Nordlie har å si om dette...
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 07.01.2007 01:02    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Molde satt jo konstant på ergometersykkelen før sesongen i fjor, og vi så jo hvordan det gikk.

Confused Hvorfor i all verden gjorde de det? hvem er det som kommer opp med slike ideer? synes det virker utrulig merkelig, spesiellt med tanke på at det er en eliteserieklubb vi snakker om...skulle tro nivået var litt høyere. Mulig de ser noe innen treningslære jeg ikke ser. (Det er kanskje bra mtp AT(edit: ops sorry "Anaerob terskel") , og ok hvis man skal trene mye mengde, og andre ting).. men jeg klarer ikke se hvorfor de ville fokusere på dette, det virker iallefall imot all logikk i mine øyne. Men de trodde kanskje de gjorde noe genialt ? Confused Synes det virker helt utrulig merkelig.
Back to top
EOn
Junior

PostPosted: 07.01.2007 03:30    Post subject: Reply with quote

Ansvarlig for fysisk trening K. A. Fostervold har jo vært ganske opptatt av sykling de siste åra. Han så vel sitt snitt til å drive med egennyttig trening i arbeidstida.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 07.01.2007 13:29    Post subject: Reply with quote

Quote:
Men de trodde kanskje de gjorde noe genialt ?

Molde gjorde noe genialt - dem rykka ned.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Gina Krog
Senior

PostPosted: 07.01.2007 14:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Når jeg først leste om det i media virket det som om det var to helt forskjellige treningsfilosofier, men etter å ha satt meg mer inn i hva de begge mener, virker det på meg om det ikke er så stor forskjell mellom de to som man kan få inntykk av.

Ta deg en prat med noen tilknyttet OLT da og se hva de sier om H+H. De henter stort sett frem ensidige negative argumenter, selv om de må grave dypt.
Back to top
Gina Krog
Senior

PostPosted: 07.01.2007 14:43    Post subject: Reply with quote

1ar wrote:
Ansvarlig for fysisk trening K. A. Fostervold har jo vært ganske opptatt av sykling de siste åra. Han så vel sitt snitt til å drive med egennyttig trening i arbeidstida.

Molde trente med lengre intervaller og lavere intensitet enn H+H anbefaler i januar og februar.

I tillegg så gikk de vekk fra tredemølle med styrt intensitet og til å gjøre treningen mer spesifikk med en egenutviklet løpeløype med vendinger, akselerasjoner etc, eller 4*4 med ball.

Inimellom hardkjøret så kjørte de sykkel i en periode i januar for å avlaste muskelatur.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 08.01.2007 15:18    Post subject: Reply with quote

Gina Krog wrote:
Quote:
Når jeg først leste om det i media virket det som om det var to helt forskjellige treningsfilosofier, men etter å ha satt meg mer inn i hva de begge mener, virker det på meg om det ikke er så stor forskjell mellom de to som man kan få inntykk av.

Ta deg en prat med noen tilknyttet OLT da og se hva de sier om H+H. De henter stort sett frem ensidige negative argumenter, selv om de må grave dypt.

Jeg tviler ikke er sekund på det. Jeg tror du har misforstått meg...

Det jeg prøver å si er at de er nok mer enige enn det de er klar over selv. Det var det jeg iallefall konkluderte med etter å ha lest en god del om begges treningsfilosofier, og ikke bare på hva de sier om hverandre.

Sier ikke at det er forskjell mellom mellom de to...det er det jo helt klart, men mener bare at forskjellene er ikke såååå store.

Hadde de satt seg ned å diskutert rolig og åpent, og prøvd å forstå hverandres synspunkter, (hvis de hadde klart det...) tror jeg rimelig sikkert de hadde konkludert med:
Da er vi vel ikke så veldig uening alikevel da....
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 08.01.2007 15:27    Post subject: Reply with quote

Hvis det er som du skriver Gina ang Molde/sykling, virker det straks mer fornuftig det de gjorde.
Back to top
Gina Krog
Senior

PostPosted: 08.01.2007 20:58    Post subject: Reply with quote

Det ang. Molde er riktig.

Ang. OLT vs H+H så virker uenigheten å være mengden av høyintensitetstrening og mengden av lavintensitetstrening. OLT foreskriver mye mindre høyintensitet, og mye mere lavintensitet, og har ikke samme fokuset på maks styrke for å forbedre løpsøkonomi.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 08.01.2007 23:08    Post subject: Reply with quote

Yepp, du summerer det fint der. Kan vel legget til at OLT ser ut til å være mer opptatt av det de kaller "utholdene styrke".

OLT har utvilsomt resultater å vise til, men har mer tro på H+H metoder, men mener også de har sine svakheter.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 08.01.2007 23:31    Post subject: Reply with quote

Kunne vært artig å høre hvilke svakheter du mener H+H har, da særlig i forhold til fotball. Det meste i denne tråden er ganske ensidig positivt vinklet i deres favør.
LOST
Proff

PostPosted: 09.01.2007 06:50    Post subject: Reply with quote

tja, skal jeg gidde det..? har mye å si om det, tror det blir for mye hvis jeg skal gi en detaljert beskrivelse over hva jeg mener om metodenes svakheter og kanskje til og med negative sider.

Men veldig forskortet... Jeg mener deres metoder er for ensidig. Burde kanskje si alt for ensidig. Dvs for lite varierte.

1. Metodenes svakheter:
Er rimelig sikker på (eller..tror jeg kan si det helt sikkert) at utdøveren vil stagnere over tid. Fremgangen vil utvilsomt være stor i begynnelsen, men senere (etter noen få år) må man legge ned veldig mye arbeid for å få noe som helst fremgang.

2. Mulige negative sider: (over et langt tidsperspektiv)
Lettere for å bli overtrent.
Lettere for å skader / belastings-skader.
Kroppen tilpasser seg metoden/øvelsene i for stor grad.

Mener det er veldig viktig å variere treningen. Over kortere perioder vil det nok være fordelaktig å fokusere på enkelte metoder for å få en "boost". Problemet er hvis man holder seg til samme metode år etter år.

Men jeg vet ikke hva H+H mener om dette, fult mulig de er klar over dette, og at de er enige med meg, for alt det jeg vet. Men av alt det jeg har lest av dem har de ikke, så vitt jeg husker, nevn noe om dette "problemet"
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 98, 99, 100  Next
Page 27 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb