| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Huber Veteran
|
Posted: 03.07.2021 09:31 Post subject: |
|
|
| RS wrote: | | Jeg tror det er på høy tid å stille spørsmålet: Hva skal RBK være? Skal det være et overordnet fotballfilosofisk tankegods for klubben vår? Skal vi ta vare på det som ga oss suksess og gjorde oss spesielle i europeisk sammenheng, eller skal vi fortsette på det kortsiktige løpet som gir sporadisk suksess, år med motgang, spillemessig uforutsigbarhet og hyppige trenerskifter? Skal vi ha en rød tråd i denne klubben, eller skal vi drite i det og tenke kortsiktig? Skal vi bygge klubbkultur i forhold til den fotballen vi ønsker å spille, eller er det uvesentlig? Skal vi fremdeles etterstrebe offensiv og angrepsvillig fotball basert på samhandling mellom ulike roller satt i system, eller kan vi like godt forsvare oss til seier gjennom stram defensiv organisering? |
Det åpenbare spørsmålet er vel at vi skal være det Glimt har vært de siste par årene, bare med ett høyere budsjett?
Vi må få på plass en rød tråd i sportslig avdeling som gjør at akademiet produserer spillere som a-laget kan bruke.
Dette må kombineres med en spiller-logistikk som fokuserer på å hente spillere som Holse, og ikke spillere som Dino.
En annen hovedregel kan være at spillere over 30 får ikke fornyet sine kontrakter.
For å få til dette må vi innse at sportslige resultater vil måtte settes på vent i noen sesonger. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 03.07.2021 10:10 Post subject: |
|
|
| Så må virkelighetsoppfatningen blant ledere og folk gå opp. Vi er elendig og vil fortsette dersom fundamentale grep ikke tas. Man blir ikke automatisk god plutselig. Det krever god organisering og dyktige folk. Man blir ikke automatisk god med eksrbkere i seg selv. De må ha kompetanse også. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 03.07.2021 10:46 Post subject: |
|
|
Hadde vært greit med litt virkelighetsoppfatning hos supportere også (ikke ment mot deg personlig..)
Vi skal helst:
- Spille med bare juniorer / <25 folk med vidersalgspotensial
- Alle skal ha lav lønn og lang kontrakt
- Vi skal spille offensivt mot alle, alltid, ta stor risiko, men aldri gjøre personlige feil bakover
- Vi skal helst bare ha trøndere
- Vi skal utvikle alle spillere vi trenger selv og samtidig plukke de beste fra andre klubber alle skal få spilletid fra dag 1 og bli prioritert
- Selv om vi utvikler alle selv skal vi ha et speidernettverk på tvers av alle verdens kroker og hente talenter ingen andre vet om til en rimelig penge
- Vi skal vinne ligaen hvert år
- Vi skal ta poeng i Europa og helst gå videre fra gruppespill minst annenhvert år
- Vi skal ha et profesjonelt støtteapparat på størrelse med en championshipklubb, det bør være unge, talentfulle folk som skal bli LENGE, men vi vil ikke betale dem noe særlig mer enn knapper og glansbilder
Osv osv osv...
Jeg er fullstendig enig at styret og klubben har vinglet som fulle sjømenn i tiår nå, men det er søren ikke mye mer konsistens hos supportere.
RBK og alle rundt, bør ta innover seg at vi må plukke en strategi og HOLDE PÅ DEN.
Vi kan trolig bli en av disse:
1) Norges "ajax"
- Satse hardt på spillerutvikling, bygge opp akademiet og trenere rundt dette.
- Gi unge talenter sjansen tidlig og dermed gjøre oss attraktive som mellomstasjon for talenter andre steder i Norge/Norden
- Balansere den unge stallen med 1-2-3 gamle travere som kommer hjem siste 1-3 år av karrieren
- Etablere en langsiktig spillestil som gjennomsyrer alle ledd av klubben. Alle, inkludert dama i vaffelkiosken, vet at "indreløper" = disse tre egenskapene og denne type løp/arbeidsoppgaver
- Trenere bør over tid kunne utvikles selv, der det typiske løpet er akademi - juniorlag - seniorlag. I starten må det plukkes en som langsiktig ønsker å bygge lag og klubb
2) "Molde +"
- Øke størrelsen på stallen og kjøpe litt mer ubeskrevne blad som man så beholder den beste tredjedelen av
- Ha et ok ungdomsfokus, men majoriteten av spillere på førstelaget er 25+
- Spillestil og formasjon er avhengig av stall og trener
- Trener er "mest meritterte tilgjengelig" til enhver tid
3) Bodø/glimt v2
- Redusere fokus på eget akademi (ikke konkurrere med andre i norge + e.g. England som henter 14-15årige talenter fra Norge)
- Gi unge talenter sjansen tidlig og dermed gjøre oss attraktive som mellomstasjon for talenter andre steder i Norge/Norden
- Etablere en langsiktig spillestil med klare ROLLER der det er lettere å bytte ut spillere som blir solgt/legger opp
- Bytte ut spillere som forsvinner med like rollespillere som kjøpes hvert år
- Etablere et speidernettverk med ekstremfokus på roller
Problemet er at vi har gjort noe slikt:
RBK i krise go to strategi
- Kjøp 29-33 nordiske spillere som ikke får spille i utlandet og sats på at de er gode nok for Eliteserien - posisjon er ikke vesentlig, midtbanespillere kan spille overalt uansett
- Spør alle trenere som du får opp på googlesøk "norske trenere i lang kontrakt" om de vil gå til oss dersom vi betaler ut kontrakten
- Krev kortsiktige resultater og kast alle kort på hånden om det ikke skjer
- Bygg stall og støtteapparat opp og ned ettersom det passer trener og budsjett fra år til år
Problemet jeg har med supportere er at vi gjerne har plukket en av 1,2,3 - MEN vi tar ikke inn over oss at ingen av disse skjer over natten og at de kommer med NEDSIDER.
1) er ikke garantert å være like gode hvert år. Vi er avhengig av en liten talentpool og at vi får talenter i riktige posisjoner
2) er avhengig av at vi treffer på i det minste noen av våre "bets", og at trener er dyktig nok til å tilpasse formasjon og stil over tid (og penger!)
1 og 3) er avhengig av at vi tåler 1-2-3 dårlige år mens vi setter spillestil og former det første utgangspunktet for strategien. Hverken KK eller NAE hadde gjort dagens stall til en gullkandidat som spiller morsom 4-3-3 på 2 måneder.
Jeg håper vi alle, både styre og supportere kan slutte å være Ole Brum og be om begge deler. Vi må ta inn over oss at det er enten / eller. |
|
| Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 03.07.2021 12:17 Post subject: |
|
|
Det er ikke alltid jeg er enig med RBKSandvika, men dette er helt riktig.
Selv har jeg ingen problem med en femteplass i ny og ne - så lenge jeg ser at det er noe man prøver på, noe gjenkjennelig, noe å drømme om. Jeg har langt større problem med at vi snubler inn til en tredjeplass uten noen visjon, med spillere som ikke ser ut til å ha verken stolthet eller noen form for idé om hva vi skal være.
Selv skulle jeg gjerne sendt alle svenskene tilbake til Superettan. Men siden vi ikke har hatt noen langsiktig visjon, har vi ingen som kan gå inn og gjøre en jobb uten at de blir knekt av prestasjonsangst.
Ideelt hadde jeg sett at vi hadde tre lag: Ett lag som er ment å prestere, ett som er i vannskorpa og blir utlånt til førstedivisjon eller eliteserien, men som er klar for å bryte gjennom vannskorpa om noen fra førstelaget blir solgt eller langtidsskadet - og et tredjelag med unge spillere med betydelig utviklingspotensiale og som kan trå til ved korttidsskader på førstelaget.
Så vil jeg gjerne ha slutt på at vi henter sentrale midtbanespillere til alle roller. Da vi var gode, var vi gode fordi vi spilte på spillernes styrker - ikke etter en NFF-bestemt idé om at sentrale midtbanespillere som er gode på trening kan spille overalt. Kent Bergersen var en helt annen type ving enn Mini, men begge fungerte fint fordi de begge var vinger og vant til å være der ute. (I tillegg skulle jeg ønske at noen fortalte Dino at hvis han trekker på bakre for innlegg og at motsatt ving løper inn på første stolpe, så blir det flere mål på begge)
Jeg håper at vi går for Kjetil Knutsen, men frykter at vi ender opp med en som klarte en imponerende sjuendeplass med Häkken ett år. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 03.07.2021 12:26 Post subject: |
|
|
Dette lukter Hamren lang vei. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 03.07.2021 12:57 Post subject: |
|
|
| RBK har mye å lære av spillerkjøpene til FCN. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 03.07.2021 16:21 Post subject: |
|
|
Det kan også nå være greit å se på alle rollene i trener teamet.
Jeg håper den nye treneren tar med seg sine menn.
Så må vi se på strukturen i sport og på støtte funksjoner.
Salmar skal vel nå produsere rolle spillere..... _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 03.07.2021 16:33 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Det kan også nå være greit å se på alle rollene i trener teamet.
Jeg håper den nye treneren tar med seg sine menn.
Så må vi se på strukturen i sport og på støtte funksjoner.
Salmar skal vel nå produsere rolle spillere..... |
Vet ikke for mye om de nye ordningene i akademiet, men har snakket med noen spillere som har snakket positivt om litt endringer. De har vell også ansatte som spesifiserer seg enkelte roller og posisjoner i laget. |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 03.07.2021 16:43 Post subject: |
|
|
| Meget godt innlegg, RBKSandvika. For øvrig enig med digre. Det er lettere å være tålmodig om du vet/tror klubbstrategien vil gi suksess på litt lenger sikt. Tåler noen mellomsesonger da. Det har uansett vist seg at strategien vi fører nå, verken bringer klubben suksess, god økonomi, vellfungerende talentutvikling eller publikumsoppslutning i den grad vi bør evne å oppnå. |
|
| Back to top |
|
 |
gurgla Veteran
|
Posted: 03.07.2021 17:37 Post subject: |
|
|
RBKSandvika  |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 03.07.2021 17:50 Post subject: |
|
|
Lurer pÃ¥ om Horneland kunne lært noe av Kasper hjulmand😃
De visste hva de gjorde når de avsluttet med Hareide.
Det er slike trener talenter vi må finne, ikke Hamren osv.
Knudsen er en sånn en..Men tror han må ta med seg hele teamet _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
ricko11 Rutinert

|
Posted: 03.07.2021 18:10 Post subject: |
|
|
Bra innlegg av Sandvika. En ting er jeg uenig i dog. Du omtaler supportere som en homogen gruppe med kollektive meninger. Husk at det fortsatt er veldig mange som er bitre for at Kåre fikk sparken. Styrets jobb er ene og alene å, på vegne av medlemmene, handle i klubbens beste interesse. Derfor må de forankre en forståelse i årsmøtet og deretter drite i både "Oddvar, Olga og VGD" Få for guds skyld inn en trener med en grunnfilosofi som matcher klubben. En som kan "bestille" rollespillere fra SD. Som bygger lag. Tiden for nødløsning, dårlige prosesser og panikk må opphøre nå. INGEN av trenerne i "moderne" tid har en filosofi som matcher det klubben påstår å ha  |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 03.07.2021 19:47 Post subject: |
|
|
Helt korrekt Neeskens. Derfor valgte man ikke at forlænge med Åge selvom han havde en rigtig god statistik. Det offensive haltede jo allerede, og kampene var forkrampede. Alene de taktiske greb Hjulmand har begået i stort set alle kampe viser bare hvor fremsynet en træner han er. Han tør ændre tingene, han tør sætte helt unge spillere ind. Han skifter tidligt og han skifter 5 hver gang. Han flytter også rundt på spillerne undervejs i kampene. Det lader bare til at han læser kampene vanvittigt godt.
Når alt det er sagt så bliver jeg igen nødt til at sige at Flemming Pedersen i FCN har fuldstændig den samme filosofi som Hjulmand og de har trænet sammen i flere år i FCN og i Mainz. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 03.07.2021 20:26 Post subject: |
|
|
Ser FNC har en kapasitet på 10.000.-
RBK er vel en mye større klubb!!
Vi må ihvertfall ikke ende opp med Hamren. Flott type men nei.. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 03.07.2021 20:38 Post subject: |
|
|
| Historisk er RBK en meget større klub, men FCN har de sidste 10 år solgt spillere for rigtig mange penge og de har bare et klart koncept med at spille offensivt fremadrettet fodbold med mange unge spillere fra eget akademi. Og de viser jo år efter år, at det kan lade sig gøre. De er med i slutspillet hvert år og hvert år sælger de 2-3 profiler. Senest Kamaldeen og Kudus til Ajax, før det Damsgaard til Sampdoria og Andreas Skov Olsen til Bologna. Alene de 4 har vel indbragt over 300 mill. danske kr. Manden bag det hele er Flemming Pedersen. Jeg mener det vil være ansvarsløst af bestyrelsen hvis man ikke undersøger muligheden. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 03.07.2021 20:39 Post subject: |
|
|
Kan ikke fatte og begripe at noen vil ha Hamren. Det må skyldes traumer etter styrets forferdelige arbeid de siste årene - og at Hamren føles trygt.
Hamren vil ikke utvikle Rosenborg!!!
Kanskje han kan oppnå å gjøre laget gjerrig, dørgende kjedelig som sist og holde oss jevnt topp tre. Hvordan han skal klare det uten et sekssifret pengebeløp til å kjøpe suksess, ja det lurer jeg på. Forrige gang var det vel snakk om 50-80 mill. Med den syke utviklingen prisene har hatt siden den gang vil tilsvarende effekt koste minst 100 millioner.
Uansett - han vil ikke utvikle oss til det offensive laget og det fundamentet vi ønsker.
En trener som Knutsen vil det - dersom han lykkes.
Så finnes det sikkert gode alternativer til Knutsen, men Hamren er IKKE et fremtidsrettet og riktig alternativ. _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 03.07.2021 21:39 Post subject: |
|
|
Jeg trur Hamren kunne fått inn litt attityde i laget. En ting de fort kunne trengt. I tillegg har var det han som startet profesjonaliseringen av klubben i sin tid. At de som tok over etter han gjorde alt de kunne for å slette alt arbeidet er ikke Hamren sin feil.
Det sagt så vil jeg ha inn en trener med en plan om å spille offensivt. Jeg tar heller en 5. plass hvor vi scorer masse mål enn at vi skal forsvare 1-0. Om vi kan finne en trener som vil angripe, som vil satse på ungdom og som ikke er redd for å feile. Hamren er dessverre feil trener i mine øyne om vi skal satse på fremtid. Jeg er takknemlig for jobben han prøvde å gjøre sist han var her, men vi trenger ikke flere som skal inn og avslutte karrieren med noe "ugjort". Både han og Hareide har sagt at de har noe ugjort i RBK. Hareide hadde alt og tape da han kom hit og har klart prestasjonen å skuffe meg som trudde han kom til å feile. Jeg ønsker ikke at Hamren skal gjøre det samme. _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 04.07.2021 20:55 Post subject: |
|
|
| Skal vi være maks Rosenborg, hente Steinar Lein, ødelegge kvinnelaget, ikke gi ham tid nok, sparke han etter tre måneder og fortsette på lista te hanj Ivar? |
|
| Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 05.07.2021 13:39 Post subject: |
|
|
Husk at vi ser etter en trener bare for ett år før vi skal bytte igjen, så kanskje ikke så farlig hvem vi velger?
2003: Hareide
2004: By Rise
2005: P.J.Hansen/Høgmo
2006: Høgmo/Tørum
2007: Tørum/Henriksen
2008: Henriksen/Hamrén
2009: Hamrén
2010: Hamrén/Eggen
2011-12: Jönsson
2013: P.J.Hansen
2014: Hansen/Ingebrigtsen
2015-17: Ingebrigtsen
2018: Ingebrigtsen/Coolen
2019: Horneland
2020: Horneland/Hareide
2021: Hareide
VGSvea delte denne listen på Twitter. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 05.07.2021 13:55 Post subject: |
|
|
| Få inn Malen sammen med Hareide ut sesongen. Ansett deretter en utenlandsk trener som vil spille offensiv fotball, og som har et spillernettverk utover Skandinavia. La treneren få få forme framtidens RBK, ikke prøve å etterligne fortiden! |
|
| Back to top |
|
 |
Trolljkar Rutinert
|
Posted: 05.07.2021 14:59 Post subject: |
|
|
Det å få inn Maalen med klarhet i at han vil gå over til en annen rolle i trener-teamet dersom vi makter å finne noen som er bedre, det hadde vært en god løsning.
Vi har også Henriksen med sin ALL-IN fotball, eller Hansen som virker utrolig fotball-faglig sterk. Så en kombinasjon av de to ville også vært en sterk løsning fram til man evt. finner en erstatter.
ALT er bedre enn at Hareide fortsetter å drive supportere og det lille som er igjen av entusiasme bort fra klubben.
 |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 05.07.2021 17:59 Post subject: |
|
|
Hvorfor er alle så veldig opphengt i navnet på treneren? Synes heller en skal vri fokuset til hvilken profil er det vi ønsker å på neste trener. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 05.07.2021 18:12 Post subject: |
|
|
| ace wrote: | | Hvorfor er alle så veldig opphengt i navnet på treneren? Synes heller en skal vri fokuset til hvilken profil er det vi ønsker å på neste trener. |
Tror ikke folk er så opptatt av navnet, men nettopp av hvilken filosofi treneren har. Navnet kommer nok fordi man vet at filosofien stemmer! Selv vil jeg ha en utenlandsk trener som ikke har noen band til RBK fra før! Stiller med blanke ark, men med mye erfaring og nettverk! |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 05.07.2021 18:14 Post subject: |
|
|
Alle disse ropene om Maalen vitner om at den samme hybrisen er til stede hos supportere som hos de med jobb i RBK. Der de med jobb i RBK tror at man kan gjøre hva som helst, og likevel være i toppen, fordi man automatisk blir god om man tar på seg en Rosenborg-drakt, tror mange supportere at det automatisk blir bra hvis treneren er trønder og "spelle 4-3-3".
Unnskyld meg, men hva har dere røyket? Og hva er nummeret til han dere kjøpte det av?
Maalen fikk sparken fra en Obos-klubb fordi de ville redde plassen.
Slutt å snakk om Maalen.
Vi trenger en vanlig trener av internasjonalt format. Ikke mer, ikke mindre.
Vi trenger ikke enda en trønder som tror at trøndere alltid vet best fordi de er trøndere. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 05.07.2021 18:19 Post subject: |
|
|
JJ er ledig igjen etter sesongen og det er vel hans tur å få prøve seg igjen lå?
Den neste treneren må være flink å jobbe med og utvikle unge spillere, samt spille artig og angrepsvillig fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
|