View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 31.05.2021 12:23 Post subject: |
|
|
martibs wrote: | Ønsker å minne forum-moderatorene om at deres mandat ikke er å verne om ytringsfriheten, men å legge til rett for en god og saklig debatt på forumet. Og i så måte agere mot brukere som bidrar til å vri debattklimaet i en svært negativ retning. |
Hedning wrote: | Nei de må ikke det. Dere kan bare banne han. Det finnes ikke rettssikkerhet på et internettforum. |
Vårt mandat er å følge forumeierens retningslinjer Han er en veldig takhøy person. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 31.05.2021 13:28 Post subject: |
|
|
Bytt ut dere med han da
Interessene til samfunnet burde gå over interessen til en enkeltbruker mener jeg bare å si.
Mulig det blir en sånn "All aktivitet er god aktivitet"-vurdering, men er ikke sikker på at det lønner seg i det lange løp. Personlig orker jeg i hvert fall ikke legge ned like mye tid på forumet eller legge like mye arbeid i postene mine på forumet lenger når nivået er så lavt som det har blitt og troll setter dagsorden hver eneste dag. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 31.05.2021 13:34 Post subject: |
|
|
Amen. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 31.05.2021 14:21 Post subject: |
|
|
100% enig med Hedning. |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 31.05.2021 14:23 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Da må man komme opp med noen forumregler som alle - både de som poster og de som modererer - kan forholde seg til. "Ikke lov å være negativ" funker ikke. At moderatorene hiver seg inn i krangelen i enhver kamptråd og annet funker heller ikke |
Det er det vel heller ingen som etterspør. Jeg er selv tilbøyelig til å være, og aksepterer å være overdrevent negativ, men det går en grense mellom hva som er saklig negativitet, og hva som er urimelig og forringende for debatten. Det blir jo da deres lodd å vurdere hva som er hva.
haavarl wrote: | Vårt mandat er å følge forumeierens retningslinjer Han er en veldig takhøy person. |
Jeg har vært på nachspiel hos forumeieren, og jeg er godt kjent med takhøyden der. |
|
Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 31.05.2021 15:17 Post subject: |
|
|
Noen er mer negative enn andre, det er helt naturlig. Noen liker man ikke like godt å diskutere med som andre, det er helt naturlig. Noen syns man er barnslige og teite, det er helt naturlig.
Noen er negative til absolutt alt og alle hele tiden og skaper sur stemning i hver eneste tråd denne noen skriver. Det er trolling eller i hvertfall helt undøvendig.
Tror jeg er enig med Hedning. Hvis det han mener er at Senador bør få seg en pause. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 31.05.2021 15:35 Post subject: |
|
|
Hva med å gi en advarsel eller et tidsbestemt pause i første omgang om det er nærmest umulig å blokkere noen?
Det vil sannsynligvis senke blodtrykket blant forumbrukere betydelig og spare helsevesenet for store summer. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Riversen Proff
|
Posted: 31.05.2021 18:12 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | OrionPax wrote: | Nye regler kan ikke bare gjelde senador, de må gjelde alle, og de må være mulige å følge opp. |
Nei de må ikke det. Dere kan bare banne han. Det finnes ikke rettssikkerhet på et internettforum. |
Dette hadde vært en ypperlig løsning. Det er ren trolling han driver med. Trenger ikke forumregler for å løse det problemet. Få det bort. |
|
Back to top |
|
 |
Brødsmula Veteran
|
Posted: 31.05.2021 18:32 Post subject: |
|
|
Senador vet man hvor man har. Ikke noe å provosere seg over når man vet hva som kommer. Ta det med et smil.
Nye brukere som man ikke kjenner til er en annen sak. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 31.05.2021 20:18 Post subject: |
|
|
Kan vi få rusk til å ruske bort quotes av poster så er problemet løst i seg selv
dog åpenbart etterhvert at det er snakk om en Moldesupporter gnir seg i hendene over å klare å provosere flertallet.
Enig i at det skal være et regelverk som fortløpende er gjeldende, men det må også være slik at man kan legge ned veto om flertallet er enig.
En demokratisk og rettferdig løsning  _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 31.05.2021 20:39 Post subject: |
|
|
Forstår ikke at folk gidder å irritere seg sånn jeg. For min del så har jeg produsert et eget mentalt filter og i tillegg hjelper RUSK meg med resten _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 31.05.2021 20:50 Post subject: |
|
|
Jeg blir egentlig ikke så irritert annet enn når vi taper for Molde for eks, fordi man da må bla seg gjennom sider med "vi er elendig, vi kommer aldri til å bli bra, det er bare å legge seg ned å dø". I tillegg til å få høre at Molde er Barcelona, City og Bayern i en og samme klubb. Akkurat DET blir jeg irritert over på et RBK forum.
For min del handler det om opplevelsen når jeg er her inne. Før synes jeg det var gøy å diskutere, lese diskusjoner, og generelt den gruppefølelsen man får når alle vil det samme. Men i det siste er jeg mindre innom forumet enn jeg skulle ønsket, rett og slet fordi det er en kjipere opplevelse. Jeg synes det er synd hvis forumet mister aktive brukere pga dette, noe jeg er ganske sikker på at det gjør. Har telt på knappene en del sjøl, og det altså utelukke pga en person. Jeg er i alle fall mindre aktiv enn det jeg ville vært ellers. Men forumeier og moderator skal selvfølgelig bestemme. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 31.05.2021 22:12 Post subject: |
|
|
Vedkommende har fått en siste advarsel nå. Følte han rent formelt måtte få dette før nærmere grep.
Forumreglene trenger en ordentlig revisjon. I første omgang har vi lagt til presisering om muligheten for utestengelser. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 31.05.2021 23:01 Post subject: |
|
|
Lomaxx wrote: | Forstår ikke at folk gidder å irritere seg sånn jeg. For min del så har jeg produsert et eget mentalt filter og i tillegg hjelper RUSK meg med resten |
Det er jo et problem om folk i vesentlig grad må benytte seg av "tredjeparts" sensur-funksjonalitet for å gidde å lese forumet. For meg løser heller ikke RUSK noe, da jeg leser mye på mobil, og her funker ikke plug in'en. Det burde imidlertid ikke være slik at en relativt stor andel av aktive brukere - som jeg har inntrykk av at det er - ser seg nødt til å legge inn filtre for å slippe unna én og samme bruker.
Én del av problemet er at diskusjonene blir enormt ensporede og uinteressante, da omtrent alle tråder med jevne mellomrom penser inn på å bli en diskusjon om diskusjonen, samt quote-bonanza rundt meninger om meninger. En annen, og etter min del større del av problemet, er at det tydelig tynnes ut blant de brukerne som etter min mening har de beste analysene, vurderingene og innleggene. De som bruker tid og flid på å skrive vurderinger av en første omgang, gidder ikke å legge ned denne jobben når det nok en gang havner mellom en post om inkompetansen i styret og en generisk "vi er ræva". Dette problemet kan heller ikke RUSKes bort.
Når det gjelder senador spesifikt, skjønner jeg at det er en prinsipielt vanskelig sak. Han går sjelden, om noen gang, til personangrep, og poengene er saker de fleste i bunn og grunn er enig i. Det er imidlertid timing, variasjonsmangel og ikke minst frekvensen som er problemet. I kamper hvor vi for eksempel er svake og/eller ligger under i første omgang er fort hvert femte innlegg senador som forteller hvor elendige vi er i alt fra barnespill til scouting, for så å mer eller mindre trekke seg ut når/om resultat og kampbilde snur. Jeg holder meg unna kamptråder underveis i kampene, da det blir som å forsøke å snakke fotball med kompiser på puben mens jukeboxen har låst seg på lydstyrke 11, og på ei skive med feit stripe som gjør at man har første linje av ei surve-country-låt på loop. Det er liksom ikke vits å gå inn før noen har trukket ut støpselet, slik at de som har ork og evne til å gi en helhetlig vurdering av kampen er på plass. I tillegg er det gjentagende og utmattende mønstre som i fjor, hvor jeg registrerte "tips" fra senador før kampene. Disse dukket opp i minst halvparten av kamptrådend, og var i perioden jeg fulgte med på dette utelukkende innlegg som "de er bedre enn oss/vi er elendige, denne taper vi" eller i beste fall "vi har for dårlig spiller der og der, dette blir maks uavgjort". Dette var også i perioder hvor vi knapt tapte. Og så blir man selvsagt relativt lei av å høre hvor mye bedre eksempelvis Molde er i hver forbanna topic som diskuteres.
Jeg har vært relativt aktiv bruker her inne i rundt 15 år og har absolutt ikke tenkt å legge tastaturet på hylla, men for første gang er jeg i en periode (som startet da Konesseur fyrte seg opp) hvor jeg bevisst unngår enkelte tråder og -typer da det for meg ikke er verd å bruke tid på. Og igjen - mye fordi dyktige deltagere åpenbart tenker det samme.
Jeg både verdsetter og respekterer takhøyden her inne, det er sågar noe av det som gjør at jeg har vært her så lenge, men av og til står man ved et veiskille. Det handler ikke bare om hva man kan tillate, men også hva man kan tillate seg å miste. Jeg er oppriktig bekymret for forumets fremtid om slike elementer får herje fritt, da det som nevnt både øker frekvensen på "støyen" og også kveler det meningsfylte og interessante innholdet. Alle valg har konsekvenser, og noen ganger må man vurdere alternativene etter hvilke konsekvenser disse fører til.
Godt valg!
(EDIT: ble skrevet i to bolker med pause imellom, og jeg så 2mas' innlegg først etterpå) _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7250 Location: South-west coast exile
|
Posted: 01.06.2021 07:43 Post subject: |
|
|
Veldig enig med Hedning. Det er en ting å være negativ og kritisk til det som skjer i og rundt klubben, men når en hver tråd forpestes av kontinuerlig spredning av møkk blir det for mye. Det går utover aktiviteten på forumet, det er merkbart. Det handler ikke om å kvitte seg med et medlem som skaper ubehag ved å være kritisk og uenig, det handler om å fjerne spam som ødelegger ett hvert forsøk på godhjerta diskusjon. Når en bruker ødelegger så mye både i forhold til aktivitetsnivå og diskusjonskvalitet er det på tide å ta grep. Som nevnt over meg, bør man ikke være avhengig av RUSK for å fjerne det. Da øker terskelen for deltakelse blant potensielle nye brukere, og det er det ikke noen som ønsker. |
|
Back to top |
|
 |
fysiotore Senior
|
Posted: 01.06.2021 09:43 Post subject: |
|
|
Jeg har i mange år hatt stor glede av å følge forumet. Den siste tiden har derimot gleden blitt redusert på grunn over at enkelte tilnærmet utelukkende har som formål å uttrykke seg mest mulig negativt om RBK. Kritiske røster skal vi ha, det er viktig, men når det begynner å fremstå som et bevisst hat mot klubben bør enkelte heller melde seg inn i Tornekrattet da det samsvarer bedre med deres kvalitet.
Jeg er helt enig med hva Hedning skriver, og jeg synes Zorac gir en god beskrivelse; Jeg er oppriktig bekymret for forumets fremtid om slike elementer får herje fritt, da det som nevnt både øker frekvensen på "støyen" og også kveler det meningsfylte og interessante innholdet. |
|
Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 01.06.2021 10:52 Post subject: |
|
|
Etter mitt syn er alle de som klager over Senador hundre ganger mer irriterende enn Senador selv. Senador holder seg som oftest til saken, mens det er alle de andre som skal gjøre enhver tråd til en metadiskusjon om negativitet.
Når det er sagt, hvis det å fjerne de "overdrevent" negative fra forumet også gjør at vi slipper den utrolig irriterende metadebatten, kan det selvfølgelig være positivt for forumet som helhet. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 01.06.2021 10:56 Post subject: |
|
|
Jeg er i prinsippet enig med deg, men det blir litt som når det går dårlig med et fotballag. Skal man sparke treneren eller 25 spillere? Spillerne er de som presterer dårlig, men det er enklere å fjerne treneren. martibs er inne på et vesentlig poeng her, nemlig at RBKweb ikke er her for å beskytte ytringsfriheten, men å tilby et debattforum som er attraktiv for flest mulig. Det er kanskje best for alle parter at vi skiller veier her, for alternativet er at det sitter igjen noen ytterst få hele alene til slutt, fordi alle andre har fått nok og skaffet seg andre hobbyer. Jeg blir med den gjengen, for å si det sånn.
Jeg ønsker en pragmatisk tilnærming til problemstillingen, der man til enhver tid tar valg som tjener forumet som helhet. Får nesten bare så være at noen må holde seg vekk fordi de har lite attraktive personlighetstrekk.
Senador uten disse ekstreme overdrivelsene i negativ retning hver eneste dag vil være et veldig bra tilskudd til forumet. Jeg håper han tar til seg advarselen han har fått og endrer fremtoning, for da løser dette seg av seg selv.
Last edited by Hedon on 01.06.2021 10:59; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 01.06.2021 10:58 Post subject: |
|
|
Metadebatten slipper du nok ikke unna - den fortsetter i årevis i form av stående vitser på forumet... |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 01.06.2021 11:47 Post subject: |
|
|
Kamerat Ola wrote: | Det er en ting å være negativ og kritisk til det som skjer i og rundt klubben, men når en hver tråd forpestes av kontinuerlig spredning av møkk blir det for mye. |
Her er kjernen i problemet. Å kritisere klubb og spillere er noe de fleste av oss gjør fra tid til annen, men det er ikke nødvendig å spamme ned hver bidige tråd med de samme one-liner kommentarene i ett kjør. Og det er faktisk lov å glede seg over et mål eller en seier uten at man da automatisk er positiv til alt som skjer i klubben, eller har vært gjort de siste 5 årene. De aller fleste her inne er fullt klar over de utfordringene klubben har og har hatt.
Og man bør holde seg for god til å trøkke klubben og laget ned i gjørma ved enhver anledning, og fremheve rivalen, som er selve definisjonen på plastikklubb, som en slags foregangsklubb.
Det samme gjelder slakt av de unge talentene i klubben. En 19-20 åring i RBK må få gjøre en svak kamp innimellom uten å karakteriseres som udugelig. Det mases mye om å slippe til talenter her inne. Da blir det for dumt å gå løs på de få som faktisk har ferdighetene til å spille på A-laget, fordi de ennå ikke er stabile nok til å prestere på ypperste nivå i hver kamp. |
|
Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 01.06.2021 12:01 Post subject: |
|
|
martibs wrote: |
Jeg har vært på nachspiel hos forumeieren, og jeg er godt kjent med takhøyden der. |
Sist jeg var på besøk var takhøyden faktisk senket med 3meter.
Mulig det gjør utslag her òg _________________ :/ |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 01.06.2021 12:04 Post subject: |
|
|
Jeg har lært meg å overse det, og er jo ikke uten kritiske oppfatninger om hvordan klubben har blltt drevet selv (for å si det mildt).
Men de samme kritiske kommentarene står jo på autorepeat uten å bringe noe som helst nytt inn i diskusjonen, og da blir det jo litt slitsomt og unyttig i lengden. Særlig siden evnen til å glede seg over det som av og til er bra ser ut til å være vesentlig dårligere utviklet enn evnen til å irritere seg over det som er dårlig. Og jeg ser jo hvordan det ødelegger debattklimaet på forumet. Så det oppleves som litt destruktivt og lite nyttig i lengden.
PS: ser for øvrig når jeg oppdaterer tråden at sløvsekken har oppsummert det samme på en utmerket måte. Så her har jeg nok gått i senadorfella og spammet ned tråden med et unyttig og lite konstruktivt innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 01.06.2021 16:19 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Vedkommende har fått en siste advarsel nå. Følte han rent formelt måtte få dette før nærmere grep.
Forumreglene trenger en ordentlig revisjon. I første omgang har vi lagt til presisering om muligheten for utestengelser. |
Bravo, 2mas!  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 01.06.2021 18:35 Post subject: |
|
|
Jeg vil bare si meg enig i det meste som skrives her.
Jeg (og det gjelder de fleste på forumet her så vidt jeg klarer å forstå) er frustrert, skuffet og "negativ" til mye som har skjedd i RBK de siste årene. (Og det har jeg også skrevet mange ganger.) Men det går an å være konstruktiv likevel. Det er ikke nødvendig å skrive akkurat den samme korte meldingen flere ganger om dagen i alle aktive tråder.
En god regel i alle diskusjoner er at man ikke snakker dersom man bare gjentar noe man allerede har sagt/ forklart/ argumentert for/mot. Senador har bare en liten håndfull saker, men han skriver de om igjen og om igjen. Det er utelukkende støy. Han predikerer stort sett alltid at vi vil tape, men vi vinner jo stort sett. Han mener Molde er mye bedre i alt som skjer, men det er de jo ikke - de hadde f.eks. tyvflaks som vant over oss. Han mener vi bare ansetter trøndere, men det stemmer heller ikke. Men han skriver det om igjen og om igjen. Alt er svart, ingenting er grått (og i hvert fall ikke hvitt). Og hvis noen mener det er noe som er OK i klubben så argumenterer han ikke imot, men forteller at vedkommende er 100% fornøyd med alt. Fryktelig slitsomt i lengden å måtte forholde seg til slik usaklighet.
Egentlig vil jeg ha slike som Senador på forumet - vi trenger alternative stemmer. Det blir ingen gode krangler hvis alle er ja-mennesker. Men han er ikke konstruktiv i trådene og blir usaklig og lager stråmenn. Og han virker ikke å ta "hintene" han har fått heller. Så da blir det ikke greit.
I det siste har veldig mange tråder blitt helt ødelagt av Senador-debatter. Slik kan vi ikke ha det.
Så må det være stor takhøyde, spesielt under kampene og rett etterpå. Da er det mye adrenalin i oss alle. Og alle tåler å lese at "NN er jo skikkelig dritdårlig i dag". Men man blir lei av repetisjon av de samme 4-5 setningene om at Bratseth er håpløs, hele styret er håpløst, Dorsin er håpløs, Molde er best. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 01.06.2021 20:27 Post subject: |
|
|
Jeg klarer ikke å forstå hvordan så mange kan bli så frustrert over at noen poster noe negativt som de ikke er enige i. Jeg skjønner ikke problemet. Om noen skriver noe som jeg ikke er enig i lar jeg det enten gå forbi uten kommentar eller jeg debatterer i mot. For min del er ikke Senador problemet. Det er alle som automatisk angriper han uavhengig av hva han skriver og alle som skal kritisere at han kritiserer. Det er som regel en Senador post etterfulgt av tyve som av en eller annen grunn føler behov for å kritisere at han kritiserer. Skjønner ikke at flere ikke ser at det er de tyve etterfølgende postene som ødelegger. Om man synes det er for mye negativitet så må det da være mulig å spre litt positivitet selv. Det hjelper ikke om alle poster er post om at de er negativ til negativiteten. Da løser man ikke problemet, man er problemet selv. |
|
Back to top |
|
 |
|