| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 19.12.2006 10:43 Post subject: |
|
|
ser ut som en oppmannrolle den der lagleder. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 19.12.2006 19:08 Post subject: |
|
|
Geir Håvard Hjelde lykkes jo ikke akkurat i Byåsen, som trener..
Litt skuffet, hadde håpet en bedre kandidat. Men skal seff gi den mannen en sjanse, før jeg eventuelt tar et kvelertak.  _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
25 Proff
|
Posted: 19.12.2006 21:26 Post subject: |
|
|
Kevin Ingebretsen trente jo Malvik FKs førstelag inntill høsten'05, da han gikk av for å være mer sammen med familien, eller noe sånt. Han hadde ikke akkurat noen supersuksess med Malvik FK, det kan jo sies. _________________ GPT |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 16.01.2007 21:55 Post subject: |
|
|
Har sittet og hørt sett på "Bakrommet" på TV.
Mange ytringer i media om dagen vedr. utlendinger og hva klubbene gjør / har ambisjoner om med egenutvikling av spillere. Pr.idag er det 3-4 klubber som etter min mening driver bra :
- VIF : har arbeidet etter en modell i flere år med svært gode trenere. Dagens A-lags trener i VIF startet opp det hele for noen år siden. Støtteapparatet er på topp og spillerne får forsiktig matching. VIF har vel ikke altfor mange utenlandske spillere i A-stallen.
- LYN : har drevet godt i en årrekke og har vel tippeligaens yngste stall. Talentene får også slippe til i tippeligaen. Har meget gode trenere på rekruttnivå
- RBK : har vært i toppen på juniornivå i Norge de to siste sesongene, men et fåtall spillere har fått slippe til i tippeligaen. Har fått to nye ubeskrevne blad som trenere.
- Start : Har i en årrekke produsert gode spillere fra egen stall, Trondhjemmeren Bård Wiggen er godt involvert i dette arbeidet. Vant finalen iår mot RBK.
- FFK : Har realistiske tanker om et eget "Akademi" i plankebyen for å få litt mer dreis på egenutviklingen, har også produsert en del gode spillere som Elanoussi bl.a + noen til.
Det jeg vil fram til er at RBK er ikke bedre på dette området enn disse klubbene. Det jeg spør meg selv om er følgende :
Burde ikke RBK sette "standarden" i Norge for talentutvikling ? RBK har midlene, treningsfasilitetene , ja alt som skal til for å sette dette enda bedre i system. Det jeg savner er først og fremst en vilje til å anskaffe kompetanse på området. Kåre og Rambo en tur over i Liverpool for å se på akademiet der , og samlet helt sikkert info. og ideer om hva som kan gjøres.
Nå er begge ute av talentsatsingen i klubben . Kontinuitetsbærer er Trond Nordsteien sammen med to ubeskrevne blad uten erfaring på spillerutviklingssiden.
Er dette godt nok ?
Det er sikkert billig nok, men penger har vel klubben.?
Last edited by julegrisen on 16.01.2007 22:00; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 16.01.2007 21:59 Post subject: |
|
|
Slapp av litt julegrisen. Å rekruttere 4-5 spillere fra juniorlaget til a-laget på 2 år er veldig bra. Tettey, Skjelbred, Jamtfall, Nordvik.
Man kan ikke rekruttere så mange flere enn to per sesong. Har satset tungt de siste årene, og jeg tviler ikke på at de som er trenere nå er kompetente nok. |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 16.01.2007 22:03 Post subject: |
|
|
| bommel wrote: | Slapp av litt julegrisen. Å rekruttere 4-5 spillere fra juniorlaget til a-laget på 2 år er veldig bra. Tettey, Skjelbred, Jamtfall, Nordvik.
Man kan ikke rekruttere så mange flere enn to per sesong. Har satset tungt de siste årene, og jeg tviler ikke på at de som er trenere nå er kompetente nok. |
Nei, og det var vel heller ikke poenget mitt. Poenget er at jeg mener RBK bør være best i landet på dette området og stiller spørsmål om bla de nye trenerne er det beste man kan få..... |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 16.01.2007 22:09 Post subject: |
|
|
| Rosenborg ville nok ikke gitt dette ansvaret til noen som er inkompetente, samtidig har de en fin avtale med KVS. Det er heller ikke så veldig sikkert at de andre klubbene er så mye bedre enn rosenborg, Lyn har vel en fordel med NTG, men det kommer ikke mange spillere derfra som virkelig dominerer tippeligaen, den nærmeste er vel sokolowski. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 16.01.2007 22:41 Post subject: |
|
|
| Hvor mange ble flyttet opp under Eggen? |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 16.01.2007 22:43 Post subject: |
|
|
Eggen var veldig dårlig på talentarbeid, det var ikke mange juniorer som kom opp under Eggen. Fredrik Winsnes var vel den eneste som klarte å etablere seg direkte fra juniorlaget. _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 16.01.2007 22:51 Post subject: |
|
|
| Arbeidet har blitt meget mye bedre i det siste. |
|
| Back to top |
|
 |
oyvindh Rutinert

|
Posted: 16.01.2007 23:08 Post subject: |
|
|
Liten tvil om at Rosenborg har lykkes med juniorsatsingen sin de siste årene. Ikke minst er det positivt at så mange har tatt steget opp i A-stallen.
Men, jeg er redd for at det stopper der for brorparten av dem når klubben henter inn så mange utenlandske toppspillere. Vi ender opp (som så ofte før) med å utvikle spillere som etablerer seg på A-laget i øvrige norske klubber fordi det var for trangt om plassen i Rosenborg.
PCS, Tettey, Jamftall og Nordvik vil utgjøre stammen i morgendagens Molde  |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 17.01.2007 00:38 Post subject: |
|
|
Eneste argument for all importen iår er jo CL.
Kanhende kalkulerer "blårussen" på brakka med avansement og kroner i kassa og vips så "betaler" det hele seg automatisk. En annen kalkulering er at det vil ta 2- 3 år å få opp de nye talentene til et høyt nok nivå, da er "importspillerne" solgt med fortjeneste......om de slår til.
Man kan selvsagt ikke se på hvor mange spillere fra egen stall som kommer opp hvert år, gode "årganger" kommer ikke hvert år, dette vil være en faktor som varierer over et lengre tidsrom på noen år.
Det man kan gjøre noe med er hvor attraktivt det er å komme til RBK også fra andre deler av landet. OK, man har KVT og skoleordning satt i system, men hvilke spillere kommer til RBK pga. Hjelde / Kevin Ingebrigtsen ?
Hadde NAE hatt en utviklerrolle i klubben hadde RBK kunnet velge rekrutter fra hele Skandinavia om opplegget var av "akademi" klasse.
Bare en tanke.... |
|
| Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 17.01.2007 00:49 Post subject: |
|
|
Er jo utrolig mye mye man skal klage, hvor mange ganger han man ikke lest på forumet at Solli har elendige pasninger, Storflor er for veik og dårlig til å utfordre, Tettey ikke moden for å spille anker. Så får man tak i spillere som Konan, Traore og Sapara, spillere som har fart, overblikk, teknikk og pasningssikkerhet, og det er heller ikke bra nok.
Viktigste er å ha en fin mix i spillergruppa, slik man har fordelt spillere jevnt i aldersgruppen 18-14, 24-29 og 29-24, slik man får ungdommelig sult mikset med rutine.
I tillegg bør 1/3 av laget ha lokal tilhørighet, 1/3 hentes fra Norge for å komplettere det man mangler i gruppa, og krydre den siste 1/3 med spilelre fra utlandet som har ekstreme egenskaper som man skjelden finner blant norske spillere.
Så er det å få disse spillere samspilt, slik man får kollektivt angrepsspill, samt glimtvis tekniske finesser. De afrikanske spillerene vil lære taktikk og disiplin fra de norske spillerne og utvikle seg, mens de norske vil lære seg å bli bedre på grunnteknikk og sammen vil klubben utvikle seg.
Når Eggen klager på at utlendingene ødelegger for talentene i RBK, kan man også si at under Eggen så var det de gamle spillerne som holdt igjen ungdommen. I tillegg så har vel ingen sagt at PCS og Tettey er benket iforhold til Konan, og med skjerpet konkurranse vil vi nok få spillere som kjemper hardt om plassen, enn å bare hatt Tettey, Strand og PCS som eneste alternativ for å la de spille kun for å spille.
Ingenting gleder mer enn å ha lokale spillere, men man bør også se ambisjoenen man har. I år mener jeg at vi kun mangler en sinnsyk god midtstopper, evt Nordvik slår gjennom der, så har vi en komplett og spennede stall i årene fremover. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 17.01.2007 08:05 Post subject: |
|
|
| Batigol wrote: | | Eggen var veldig dårlig på talentarbeid, det var ikke mange juniorer som kom opp under Eggen. Fredrik Winsnes var vel den eneste som klarte å etablere seg direkte fra juniorlaget. |
Akkurat, derfor er det idiotisk av Eggen og kritisere RBK nå. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 17.01.2007 10:19 Post subject: |
|
|
RBKdesi,
det siste innlegget ditt, minner meg svært mye om et innlegg om RBKs 8 utlendinger på VGD (skrevet i dag). Er du samme person? _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 17.01.2007 15:20 Post subject: |
|
|
| Har skrevet et innlegg der også ja, så det kan sikkert stemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 17.01.2007 16:51 Post subject: |
|
|
| Haugen wrote: | | Batigol wrote: | | Eggen var veldig dårlig på talentarbeid, det var ikke mange juniorer som kom opp under Eggen. Fredrik Winsnes var vel den eneste som klarte å etablere seg direkte fra juniorlaget. |
Akkurat, derfor er det idiotisk av Eggen og kritisere RBK nå. |
Hmmm...er dere så sikre på det? De aller fleste av de "etablerte spillerne" var vel unge en gang, fikk spille i Rosenborg, og ble ikke kjøpt inn som etablerte stjerner. Eventuelt ble de leid ut og hentet tilbake, ta Brattbakk, Hoftun og Strand som eksempler.
Steffen Iversen og Vegard Heggem fikk begge mange kamper i ung alder. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 17.01.2007 17:59 Post subject: |
|
|
Fra 1996-97 og utover kan man kritisere Eggen angående talentbruk.
Før den tid er det riktig at han utviklet unge spillere eller spillere i begynnelsen av 20-årene, gjerne fra nærområdet, men også spillere som f.eks. Ørjan Berg og Mini.
De eneste som har vært borte fra klubben 1-2 år for deretter å returnere til mer eller mindre fast plass er Roar Strand og Harald Brattbakk under Eggen's ledelse. Og begge disse fikk prøvd seg i helt nye roller i forhold til hva de spilte før de forlot klubben. Strand gikk fra ving til indreløper, og Brattbakk fra ving til midtspiss. At disse to var utleid/solgt til andre klubber 1-2 år har skapt en myte om at dette var oppskriften på 90-tallet, noe som selvsagt ikke stemmer med kun to spillere.
Eggen skal ha ros for å latt unge spillere som Bjørn Otto Bragstad, Ståle Stensaas, Bjørn Tore Kvarme, Kåre Ingebrigtsen, Steffen Iversen, Vegard Heggem og Roar Strand få mye spilletid i ung alder. Og på slutten av 70-tallet var han enda modigere ved å la Ola By Rise, Øivind Husby og Knut Torbjørn Eggen få spille mer eller mindre fast allerede som tenåringer. Sverre Brandhaug var vel også knapt fylt 20 da han fikk den sentrale midtbanerollen.
Hvorfor han forandret seg slik de siste årene han var trener kan man undres over. Og hvilken innflytelse hadde Rune Bratseth oppe i det hele da han kom fra en litt annen kultur i Werder Bremen sommeren 1994 for å inneha en sportslig direktørrolle? Er det så sikkert at Eggen hadde hovedansvaret for å kjøpe inn alle de etablerte, og etterhvert ganske så mislykkede spillerne til klubben? Hvorfor sa det plutselig stopp i talentutviklingen?
Moldenseren på NRK gjorde en elendig jobb i 'Bakrommet' når han ikke konfronterte Eggen med akkurat dette. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.01.2007 22:53 Post subject: |
|
|
- Etter min filosofi vil det lønne seg å ha hovedvekten på egne krefter og så hente inn enkeltspillere der du ikke kan skaffe spisskompetanse sjøl. Det er poenget. Klarer du å fylle rollene sjøl, er det ikke noe problem, mener Nils Arne Eggen.
Les mer: Eggen hyller VIF og Lyn
Dessverre levde han altså ikke opp til dette sjøl de siste fem-seks årene... |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 18.01.2007 23:29 Post subject: |
|
|
Poenget er vel at det drives godt rekruttarbeid i begge disse klubbene, med svært mange landslagsaktuelle spillere både i VIF og Lyn.
Har selv sett noen treninger både i Lyn , VIF og Skeid på G16-G19 nivå.
Ingen tvil om at disse klubbene både har mange spillere å ta av , samt dyktige og erfarne trenere til å rettlede dem.
Mange talentfulle trønderske ungdommer som nå vurderer å ta turen til NTG for å ta del i dettte...
Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det igjen : Er det noen grunn til at NAE skal "bruke energi" på å instruere talentfulle spillere i Tigerstaden og ikke i RBK ?
Er fyren plutselig blitt en så dårlig trener at RBK ikke kan bruke ham ?
Jeg bare spør.... |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 19.01.2007 09:11 Post subject: |
|
|
| Tror ikke det er noen grunn til å hisse seg opp. Han ledet et par treninger i forbindelse med et seminar han deltok på. Eggen er pensjonist og ønsker ikke å være trener på heltid lenger, og jeg er helt sikker på at han er velkommen til å lede et par RBK-treninger hvis han måtte ønske det. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.02.2007 09:54 Post subject: |
|
|
Thorbjørn Aass ønsker at RBK skal drive sin egen videregående skole (gjerne på Lerkendal). Spør du meg, er dette unødvendig, da samarbeidet med eksisterende skoler tilsynelatende fungerer bra, og gir et stort fagtilbud.
Samtidig vil jeg tro at juniorspillerne syns det er greit med litt miljøforandring mellom trening og skole. |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 16.02.2007 11:54 Post subject: |
|
|
| Enig i at RBK bør holde seg innenfor sitt felt, fotball, og overlate skole til de som har det som sitt felt. |
|
| Back to top |
|
 |
simonfcb Proff

|
Posted: 16.02.2007 17:03 Post subject: |
|
|
KVT er da en god skole for RBK`erne, vi trenger ikke en egen videregående skole, det er unødvendig bruk av ressurser spør du meg. _________________ Simon - Barcelona og RBK
-------------------------------
PlanetBarca
``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 16.02.2007 17:15 Post subject: |
|
|
| Enig, og argumentet til 2mas om at spillerne vil trenge et miljøskifte er også bra. RBK 24/7 i tre år kan bli litt for mye. |
|
| Back to top |
|
 |
|