| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 03.09.2020 14:42 Post subject: |
|
|
| Kan slenge på Casemiro i Real Madrid. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 03.09.2020 15:03 Post subject: |
|
|
Matic og Kante  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.09.2020 15:54 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | moomoo wrote: | Når man tenker etter sånn bare sånn passe, hvor mange av de store klubbene eller klubber med suksess i hjemlig liga av ok kvalitet spiller med anker i 4-3-3?`Det er jaggu ikke mange, kommer faktisk ikke på noen.
|
Fabinho i Liverpool? Rodri i Man City? Busquets i Barca? |
Jo men City spiller jo ofte med 10'er og ikke anker og to indreløpere iallefall, barca vet jeg rett og slett ikke. Liverpool tar jeg på min kappe burde husket den :p _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 03.09.2020 16:07 Post subject: |
|
|
Spørs hva man legger i "anker" også da. Om man mener en ren ryddegutt type Annan, eller er en dyptliggende playmaker type Selnæs også et anker ? For vår del så mener jeg den sentrale bør være kapabel til å spille ball. Skjelbred er utmerket. Det behøver ikke være en som slår 40 meters lissepasninger. Hvis vi spiller med en ryddegutt som har veldig begrensede bidrag offensivt, og med ball generelt (typ Lundemo) så blir det fort veldig tynt fremover, spesielt når vi må spille mye mot etablert.
Skal man spille med ryddegutt fordrer det også at man har riktige spillere som indreløpere. Det nytter ikke med en ryddegutt og 2 løpsmaskiner slik vi delvis har holdt på under Horneland. Det er omtrent så lite komplimentært som man får det. Da må man evt. ha folk som Holse og Skjelbred som indreløpere, som kan utrette ting med ball og kompensere for en sentral som ikke bidrar nevneverdig i det offensive.
Last edited by Sløvsekken on 03.09.2020 16:24; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.09.2020 16:23 Post subject: |
|
|
Jeg var litt upresis, mente det er mere vanlig å spille 4-3-3 med 10'er stort sett er det ikke? _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 03.09.2020 16:33 Post subject: |
|
|
Hvis du tenker 4-2-3-1 kontra 4-3-3 så er det vel litt begge deler. Flere av lagene varierer jo også litt mellom de 2 alt etter hvilke spillere man bruker. De som har spilt mest rendyrka 4-3-3 er vel de nevnte, Liverpool og Barcelona. Selv om de jo ofte er mye mindre rigide offensivt (altså har litt mer kreativ frihet og vandrer mer i banen), spesielt de 3 på topp, enn det f.eks vi var i RBK var under Eggen.
Det er litt vanskelig å sammenlikne de europeiske topplagene mot RBK dog, siden man på øverste nivå i Europa finner spillere som både er grisegode defensivt og kan spille ball, mens vi i RBK og Norge stort sett har spillere med mye klarere styrker og svakheter (det er tross alt derfor de spiller her for et par mill i året i stedet for å håve inn 100mill i PL) og dermed i større grad må rendyrke dem i spesialiserte roller hvor de får spilt mest mulig på styrkene sine. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 03.09.2020 16:54 Post subject: |
|
|
| moomoo wrote: | | Jeg var litt upresis, mente det er mere vanlig å spille 4-3-3 med 10'er stort sett er det ikke? |
Det er vel heller ganske likt, jeg er nesten fristet til å si 50/50 :p
På 90-tallet spilte de fleste lag 442 med flat firer. Men i takt med at fotballen har blitt mere offensiv har det blitt vanligere med en eller to spillere som balanserer angripende sidebacker og høyt press.
Rodri hos City ble jo kjøpt spesielt for å være dyp i en treer. Men det beste moderne eksemplet mener jeg er Berg Jr. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.09.2020 18:46 Post subject: |
|
|
Okei, men poengen må da være at formasjopn bare er et tall og så får man se litt på Pep sin coaching rundt det (eksempelvis)
Hver spiller har arbeidsoppgaver i gitte rom og sammen flyter det godt. Ser ingen grunn ti lat vi f.eks MÃ… spille med anker om vi har mye bedre forutsetninger med en offensiv Sapara type.
Ã…ge har nok kontroll :p _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 05.09.2020 13:42 Post subject: |
|
|
| Det har blitt sagt lenge, selv om det store gjennombruddet har latt vente på seg, men Jørgen Strand Larsen har potensiale til å bli enormt god. |
|
| Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 05.09.2020 14:06 Post subject: |
|
|
Har ikke sett han mye selv, men når vi spilte mot Sarpsborg så la jeg godt merke til han. Var merkverdig god med ballen i beina til å være så stor. Litt sånn Haaland type, eller kanskje enda mer Zlatan lignende. Sjeldent man ser så høye spillere være bra med ballen i beina og i tillegg ha et greit tempo.
Hadde ikke sagt noe på om vi hadde hentet inn han.
Lurer forøvrig på om han er høyere enn det står opplyst på nettet. Står kun 193. Haaland står oppført med 194. Strand Larsen virker i hvert fall høyere. Men kan jo ha noe med kroppsbyggningen. Men de er jo unge og det er ikke så lenge siden de sluttet å vokse. En spiller som Emil Ceide står jo også er nesten 10 cm kortere enn det han faktisk er, da høyden ikke har blitt oppdatert på 2 år. Tenker det samme kan være tilfelle med Strand Larsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 05.09.2020 14:39 Post subject: |
|
|
| Strand Larsen er en spennende type. Er spent på hvilke spillere Hareide kan dra opp av hatten. Har nok et betraktelig bedre navn og kontaktnett enn alle trenerne som har vært i RBK de siste årene! Mye spennende uten kontrakt rundt om i Europa. Håper man i det minste sjekker mulighetene. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 05.09.2020 14:46 Post subject: |
|
|
| Det var ganske betryggende å høre at Børven ble bedt om å løpe raskere i bakrom på kontringer av Åge på første treningen, haha. Har sagt det helt siden 2012: Jeg er veldig opptatt av at spissene våre kan skape sjanser på egenhånd. Og da er fart nødvendig. Kan ikke huske sist RBK har skapt 1vs1 sjanse (der spissen har kommet alene mot keeper). Vet at RBK har basert seg på bakromsvinger med fart, og innlegg mot en høy stor sterk spiss som er god på hode. Men etter min mening så er det enklere å score/komme til 1vs1 sjanser internasjonalt på kontringer, enn å satse på at vi skal overkjøre motstandere ved å ha 20+ innlegg, og bare kanskje klare å score på innleggene. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 05.09.2020 16:12 Post subject: |
|
|
| Det er bare det at Børven er ikke spesielt rask. Kommer selvsagt an på hvem man sammenligner med. Raskere enn Søderlund og Dino. |
|
| Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 05.09.2020 19:03 Post subject: |
|
|
| Trenger ikke være rask om du timer løpene dine bra. Rush, Ivers, Frode Johansen kom ofte alene med keeper og farten er ikke styrken til noen av dem! |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.09.2020 19:21 Post subject: |
|
|
| Hoven Evland Jr. wrote: | | Det har blitt sagt lenge, selv om det store gjennombruddet har latt vente på seg, men Jørgen Strand Larsen har potensiale til å bli enormt god. |
Er dette fordi han puttet tre mot Gibraltar u21? Svakere motstand er det strengt tatt vanskelig å forestille seg.
Strand Larsen har jo lenge vært ansett som et talent, ja, et stort et sådan, men jeg synes det kommer veldig lite fra ham i løpet av en kamp i praksis. Synes han mest av alt minner om Michael Karlsen. Eller Øyvind Hoås. Gode teknisk til å være så store, dårlige i lufta til å være så store. Spiller med lite punch, og framstår litt svake og dårlig trent.
Han er ung da. Men det begynner å brenne et blått lys hvis han ikke begynner å vise noe. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 05.09.2020 19:29 Post subject: |
|
|
Synes han minner mer om Sørloth som type. Hoås og Karlsen har/hadde ingen fart å snakke om. Men dette er sesongen han bør begynne å vise seg som en stabil målscorer. Med den høyden bør han også være en bedre hodespiller, men der har til sammenligning Sørloth blitt mye bedre de siste årene, så alt håp er vel ikke ute for Strand Larsen der ennå heller. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 06.09.2020 00:42 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Hoven Evland Jr. wrote: | | Det har blitt sagt lenge, selv om det store gjennombruddet har latt vente på seg, men Jørgen Strand Larsen har potensiale til å bli enormt god. |
Er dette fordi han puttet tre mot Gibraltar u21? Svakere motstand er det strengt tatt vanskelig å forestille seg.
Strand Larsen har jo lenge vært ansett som et talent, ja, et stort et sådan, men jeg synes det kommer veldig lite fra ham i løpet av en kamp i praksis. Synes han mest av alt minner om Michael Karlsen. Eller Øyvind Hoås. Gode teknisk til å være så store, dårlige i lufta til å være så store. Spiller med lite punch, og framstår litt svake og dårlig trent.
Han er ung da. Men det begynner å brenne et blått lys hvis han ikke begynner å vise noe. |
Nei. Det er fordi han har fysikk og tekniske kvaliteter til å kunne bli meget god. Men hvis du så kampen mot Gibraltar så scoret han 2 mål på straffe, hvorav han skaffet dene ene selv. Til sammenligning kom ikke Brynhildsen, som startet kampen som spiss, seg til én eneste god målsjanse |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 06.09.2020 09:52 Post subject: |
|
|
Synes ikke Strand Larsen virker dårlig trent i det hele tatt. Veldig bra fysisk, men det har skortet på sluttprodukt. Ingen automatikk i at det kommer seg med tiden, men vil tro det gjør det. Virker jo være veldig ambisiøs.
Og joda, det var kun Gibraltar - men han var dominerende da han kom inn. Det kan ikke resten av de som ble brukt på spissplass hevde å ha vært. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 06.09.2020 10:01 Post subject: |
|
|
| Disse gutta er vel på speeddial til Molde. Det er som oftest deres policy å hente unge lovende spillere i Norge. Kanskje Hareide kan gi en fordel for oss, men man må jo være interessert i disse først. Vi bruker som oftest å kjøpe de fra en annen Eliteserieklubb for 10 millioner, i stedet for å hente dem tidlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
BuranBuran Junior
|
Posted: 07.09.2020 21:36 Post subject: |
|
|
Eggen Rismark ryktes på vei til Ranheim. Trolig ikke aktuell for RBK uansett, men.. bra for Ranheim om det stemmer  |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.09.2020 21:46 Post subject: |
|
|
| Lord Oakley wrote: | https://www.expressen.se/gt/sport/fotboll/allsvenskan/supertalangen-nara-lamna-ifk-goteborg/
Hadde dette bare vært oss! Tenk det, å kunne hente et stoppertalent. Hadde vært nydelig. |
Dette ser jo veldig ut som det som på internettspråket kalles sharking. Kjøpes og leies tilbake til klubben han kom fra.
Jeg er også rimelig overbevist om at vi ikke hadde sjans her. En 17 år gammel stopper som har gjort seg såpass bemerket at han er interessant for klubber som opererer på den måten skal det ekstremt mye til for at vi kan snappe.
Men ellers - å hente stoppertalenter er en fin ting. Vi gjorde jo det selv for noen år siden, og fulgte en lignende kjøpsmodell. Han gjør det visst bra. Lurer på om Åge har mer trua enn forløperne? _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 08.09.2020 05:45 Post subject: |
|
|
| Vi hadde nok ikke hatt sjangse nei, men det kan vel mile gjerne gå på spilleren også, at RBK ikke er så stor oppgradering fra IFK til at han vil hit...IFK er i alle fall veldig pressa økonomisk, så at de må selge for mindre en hva de egentlig vil er ganske sikkert...men igjen; økonomien vår er vel heller ikke så mye å skryte av... |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.09.2020 08:26 Post subject: |
|
|
| Hoven Evland Jr. wrote: | | Nei. Det er fordi han har fysikk og tekniske kvaliteter til å kunne bli meget god. Men hvis du så kampen mot Gibraltar så scoret han 2 mål på straffe, hvorav han skaffet dene ene selv. Til sammenligning kom ikke Brynhildsen, som startet kampen som spiss, seg til én eneste god målsjanse |
Var det, eller var det ikke på bakgrunn av kampen mot Gibraltar? Jeg synes ikke kamper mot så dårlig motstand sier noe særlig om annet enn motivasjon, det er som tidlige cuprunder. Jeg har sett Christian Gytkjær bli fullstendig eid i nittitre minutter av Nardo sitt stopperpar, og selv om jeg aldri var noen fan av ham, så er det jo ikke representativt for nivået. Og det ville ikke gjort Helmersen til en bedre spiller enn Gytkjær å ha kommet inn og gjort det mye bedre.
Men nå er jeg jo heller ikke noen utpreget fan av Brynhildsen, og ser ikke bort fra at Strand Larsen er bedre enn ham. Jeg foretrekker strengt tatt Strand Larsen, og ikke bare på grunn av klubbvalget til Brynhildsen.
Jeg hadde egentlig veldig tro på at Strand Larsen skulle ta det der steget i fjor, da han ble satset på og puttet masse i treningskampene. Men jeg synes som sagt han mangler en del tilstedeværelse i spillet sitt, og ofte framstår litt statisk og energiløs. Fart? Har ikke jeg sett noe av utover et minimumsmål for spillere på det nivået. Kan kanskje sammenlignes med Sørloth før han ble rask, ja, men da var han jo også en ganske dårlig spiss. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
|